ID.nl logo
Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland?
© David Schunack
Mobiliteit

Wanneer kunnen we bidirectioneel laden in Nederland?

Elektrische auto's beschikken over een groot accupakket en zouden daarmee kunnen worden ingezet als een verlengstuk van het stroomnet. Bidirectioneel laden heet dat. Hoe haalbaar is die techniek nu, en kan het Nederlandse elektriciteitsnet dat wel aan? In dit artikel kijken we naar de praktische en wettelijke uitdagingen van bidirectioneel laden.

In dit artikel vertellen wij je:

• Wat vehicle to everything en vehicle to grid betekent • Welke wetgeving moet veranderen of nog moet komen • Waarom veel openbare laadpalen nog ongeschikt zijn • Welke auto’s nu al bidirectioneel kunnen laden • Of je dit jaar moet investeren in bidirectioneel laden

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Met bidirectioneel laden worden EV’s die aan de laadpaal hangen in feite onderdeel van het elektriciteitsnet, waarbij de accupakketten worden gebruikt om overtollige stroom (bijvoorbeeld afkomstig van zonnepanelen) in op te slaan.

Moderne EV’s kunnen ook stroom terugleveren aan huishoudens zodra daar meer behoefte aan is (bijvoorbeeld tijdens piekmomenten aan het eind van de middag en begin van de avond). Dat maakt het elektriciteitsnet in theorie veel meer schaalbaar en geeft je een extra reden om elektrisch te rijden, want de auto laadt op wanneer de stroom het goedkoopst is. Win-win, toch...?

Vehicle to grid: de verlossende techniek?

Helaas is bidirectioneel laden in de praktijk nog niet zover. Ook Nederland staat nog voor flinke uitdagingen, die we in dit artikel zullen bespreken. Bidirectioneel laden wordt ook wel aangeduid met de verzamelnaam Vehicle to Everything, of kortweg V2X. Onder die paraplu vallen de volgende termen:

Vehicle to Load (V2L)

Deze techniek komt het meest voor, bijvoorbeeld bij bedrijfsvoertuigen. Mensen halen vanuit de accu stroom op voor hun werkapparatuur – van een laptop tot een cirkelzaag.

Vehicle to Grid (V2G)

Bij Vehicle to Grid wordt de elektrische auto onderdeel van het stroomnetwerk, om overtollige stroom op te slaan of juist terug te geven als daar behoefte aan is. Je hebt hier wel een slimme laadpaal voor nodig die communiceert met het elektriciteitsnet.

Vehicle to Home (V2H)

Hiermee levert een elektrische auto via een slimme laadpaal of thuisaccu stroom aan een huishouden. Een gemiddelde EV zou een huishouden in theorie meerdere dagen van stroom kunnen voorzien.

Welke wetgeving moet veranderen voor V2G?

Zowel de Europese Unie als de Nederlandse overheid houden 2030 aan als richtlijn. Dan moet bidirectioneel laden in grote delen van het continent mogelijk zijn. Na 2030 nemen de voordelen voor gebruikers en netbeheerders toe, waardoor deze techniek snel de standaard moet worden, zo is de verwachting.

Het duurt dus in elk geval nog tot 2030, en dat zie je ook terug in de huidige wetgeving. De EU noemt bidirectioneel laden onder het Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR)-plan, dat vorig jaar inging. Daarin staat dat in 2030 alle nieuw te plaatsen laadpalen bidirectioneel moeten kunnen laden. Hoe dat met de huidige laadpalen moet, is aan de landelijke overheden om te bepalen.

De Nederlandse overheid heeft op het moment een pilot lopen in Utrecht, waar vrijwel alle openbare laadpalen geschikt zijn voor V2G. In de rest van Nederland is dat nog niet zo. De komende jaren zullen veel laadpalen dus vervangen moeten worden door slimme laadpalen. Dat kan in sommige gevallen met een software-update, maar omdat Nederland een voorloper was met het uitrollen van een laadnetwerk, moeten veel oudere laadpalen volledig worden vervangen.

Lees meer over wat een slimme laadpaal voor je huis kan betekenen

De dubbele energiebelasting

Daarnaast moet de regering nog een knoop doorhakken over de dubbele energiebelasting die bij bidirectioneel laden komt kijken. Je betaalt namelijk belasting als je stroom van het net afneemt, terwijl teruggeven is vrijgesteld. Eigenaren van thuisbatterijen hebben dat probleem nu al: zij betalen belasting voor stroom die ze daarna weer aan het net terugleveren. Vervolgens betaalt een ander huishouden nog eens belasting over die stroom. Voor dit probleem is nog steeds geen oplossing.

Te weinig auto’s kunnen nog bidirectioneel laden

Nog een grote drempel die moet worden genomen voordat we massaal bidirectioneel kunnen laden, is het karige auto-aanbod. Het aantal elektrische modellen dat geschikt is voor bidirectioneel laden, is nog erg beperkt. Niettemin werken de meeste grote fabrikanten hard aan auto's die er klaar voor zijn, of doen ze mee aan vehicle to grid-pilots om de technologie in een aantal Europese woonwijken te testen.

Op het moment lopen de Japanse merken voor als het aankomt op bidirectioneel laden, al beginnen de geschikte auto's intussen wel wat verouderd te raken – het lot van de early adopter. Dat heeft ook te maken met het feit dat veel van die auto's de minder populaire CHAdeMO- of Type 1-stekkers gebruiken, terwijl in Europa de CCS-laadstekker de standaard is geworden.

Welke auto's zijn geschikt voor V2G? Dit zijn de huidige elektrische en hybride modellen die bidirectioneel kunnen laden:

  • Nissan Leaf
  • Nissan e-NV200
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Renault ZOE
  • Volvo EX90

Er zijn meer modellen op komst, zoals de Kia EV9De Kia EV9: is dit de nieuwe koning in het elektrische SUV-segment? Sommige elektrische auto’s krijgen simpelweg een software-update om bidirectioneel laden te activeren. Dat laatste wordt in Nederland soms uitgesteld omdat ons stroomnet nog niet klaar is voor de techniek.

Nu al investeren in een V2G-laadpaal en -auto?

Het probleem is dat de Nederlandse wetgeving achterloopt op bidirectioneel laden. Ja, we hebben volgens de EU-afspraken nog tot 2030, maar er zijn een hoop vragen waarop de overheid nog antwoord moet geven. Wat doen we met het dubbele belastingprobleem voor huishoudens? Wat worden de fiscale regels en voordelen voor bidirectioneel laden met je elektrische auto? En wanneer zijn er genoeg slimme laadpalen zodat het écht interessant wordt om te betalen voor een EV met V2G-technologie? De regering moet daarover nog besluiten.

Het goede nieuws is dat er vanaf dit jaar steeds meer elektrische auto’s op de markt verschijnen die bidirectioneel kunnen laden, zoals de Kia EV9 en de Renault 5 e-Tech Electric. Dan wordt het ook steeds interessanter om een slimme laadpaal of thuisaccu aan te schaffen, en volgt de overheid hopelijk gauw met de uitrol van meer slimme laadpalen. Het is een hele opgave, maar nog steeds goed haalbaar om in 2030 bidirectioneel laden de standaard te maken in Nederland en de EU.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90

Met de Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90 haal je een authentieke tapervaring in huis. Dit apparaat houdt een 6-litervaatje tot 30 dagen vers en gekoeld, met een instelbare temperatuur tussen 0 en 12 graden. Maar hoe presteert deze biertap volgens gebruikers? Biedt hij echt de café-ervaring thuis? Het Review.nl Testpanel deelt zijn ervaringen.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90 is ideaal voor bierliefhebbers die thuis willen genieten van vers getapt bier. Met een digitaal display waarop de temperatuur, versheid en het resterende biervolume af te lezen zijn, is het een heel gebruiksvriendelijk apparaat. De tap kan bier op een gewenste temperatuur tussen 0 en 12 graden houden en zorgt met een constante druk voor een stevige schuimkraag.

De Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90 heeft van de testers een gemiddelde reviewscore van 8,5 gekregen. Vooral de gebruiksvriendelijkheid, de smaak van het bier en de temperatuurregeling worden geprezen. Hieronder worden de ervaringen van de testers uitgebreid besproken.

Installatie

Veel testers noemen de eenvoudige installatie als een groot pluspunt. MaikeZ zegt: "Het installeren van het apparaat is erg eenvoudig. Dankzij de bijgevoegde afbeeldingen kun je stap voor stap zonder problemen het vaatje plaatsen." Tester G. is het hier helemaal mee eens: "De onderdelen waren eenvoudig in elkaar te plaatsen. Ook het plaatsen van een vaatje gaat vlug. Even goed doorduwen zodat het tapsysteem op het vat klikt, in de machine plaatsen en klaar."

©Philips

Temperatuurregeling en koelproces

Een van de belangrijkste aspecten van een thuistap is de temperatuurregeling, en hier zijn de meeste testers positief over. Tester G. zegt: "Het bier blijft mooi koel op de ingestelde temperatuur." Ook KevinH merkt op dat het bier altijd perfect koel is.

Wel vinden testers dat het koelen van een nieuw vaatje tijd kost. Tester MaikeZ zegt: "Na het installeren duurt het even voordat je kunt genieten, want het duurt ongeveer 12 uur om een vaatje op kamertemperatuur volledig te koelen." Tester B. vult aan: "Bij het plaatsen van het eerste vat duurt het ongeveer 12-14 uur voordat het vat gekoeld was."

Smaak en kwaliteit van het bier

Bijna alle testers zijn enthousiast over de smaak van het bier uit de PerfectDraft HD3770/90. Tester R. zegt: "Qua smaak is het beter dan het flesje of blikje, en dat hebben al mijn gasten en vrienden gemerkt." KevinH noemt het "een droom voor thuis: het  smaakt als vers bier van de tap." Tester R. zegt: "De schuimlaag is top!" Tester E. voegt toe: "De biertjes hebben een constante druk, en daardoor krijg je keer op keer een perfect getapt glas." Een enkeling vindt dat de keuze in bier niet groot genoeg is. Zo zegt Tester B.: "Het aanbod aan biersoorten is niet zo groot als in de supermarkt, en je bent gebonden aan de merken die geschikt zijn voor de PerfectDraft." Tester M. wijst echter op de site PerfectDraft.com: "Daar heb je een heel ruim assortiment aan bier dat je kunt bestellen." Dat kun je overigens ook doen via de handige PerfectDraft-app.

©Philips

Schoonmaak en hygiëne

De meeste testers vinden het schoonmaken van deze thuistap makkelijk. Tester H. zegt: "Bakjes kunnen in de vaatwasser." Tester G. merkt op: "Na het tappen lekken er wat druppels uit de tap die worden opgevangen in een lekbakje. Dit kun je er heel eenvoudig uithalen en reinigen." Jos vult nog aan: "Het hygiënische systeem, waarbij je voor elk vat een nieuwe tapbuis gebruikt, is een pluspunt."

"Het bier is altijd perfect koel en smaakt als vers bier van de tap."

- KevinH

Geluidsniveau en formaat

Hoewel de meeste testers tevreden zijn, wordt het geluidsniveau af en toe als een minpunt genoemd. Tester G. zegt: "Het lawaai is aanwezig, je hoort het, maar het is acceptabel. Omdat het in de keuken staat is het niet storend." Zo zegt een van de testers: "Het is een vrij groot apparaat en de biervaatjes (6l) zijn ook vrij groot. " Of de tap iets voor je is, zal dus ook afhangen van hoeveel plaats er in de keuken is." Bij Tester B. is dat in ieder geval geen probleem: "Het design van het apparaat vind ik persoonlijk geslaagd. Het oogt mooi en de afmetingen zijn ideaal voor mijn keuken, niet te groot en niet te klein."

©Philips

✅ Pluspunten

  • Makkelijk te installeren

  • Perfect gekoeld bier

  • Duidelijke display

  • Smaak beter dan uit fles of blik

❌ Minpunten

  • Lange koeltijd

  • Geluid bij koelen en tappen

Eindoordeel

De Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90 is een gebruiksvriendelijke en stijlvolle biertap waarmee bierliefhebbers thuis kunnen genieten van een vers getapt glas bier. Testers waarderen vooral de smaak, temperatuurregeling en het gemak van installatie. Het gemiddelde cijfer van een 8,5 laat zien dat zij dik tevreden zijn.

Ontdek de Philips 7000 Series PerfectDraft Thuistap HD3770/90

Op Kieskeurig.nl
▼ Volgende artikel
Zo vind je altijd en overal toegankelijke routes met Google Maps
© Aga Rad
Huis

Zo vind je altijd en overal toegankelijke routes met Google Maps

Wist je dat je met Google Maps toegankelijke plekken in de buurt kunt opzoeken? In dit korte tipartikel leggen we uit waar je de instelling binnen de app vindt. Dan kun je wellicht jezelf of een ander daarmee helpen.

Mocht je meteen willen weten waar je moet zijn, volg dan de onderstaande stappen:

  • Open Google Maps
  • Tik op je profielfoto
  • Ga naar de instellingen
  • Tik op Toegankelijkheidsinstellingen
  • Zet de grijze schuifregelaar om
  • Nu kun je met deze extra filter zoeken

Google Maps heeft een verborgen instelling waarmee plekken die verschillende toegankelijkheidsopties bieden zichtbaar worden. Je kunt die om verschillende redenen nodig hebben: je loopt bijvoorbeeld achter een kinderwagen, je zit in een rolstoel of je wilt juist iemand in een rolstoel begeleiden. Wat de reden ook is, met deze handige tip maak je het jezelf en een ander gemakkelijker.

Zodra je de toegankelijkheidsmogelijkheden in de app hebt geactiveerd, krijg je toegang tot een aantal nieuwe filters, zoals een rolstoel. Zo kun je dus van tevoren bekijken of een bepaalde plek ruimte biedt voor objecten met grote en kleine wielen.

Toegankelijkheidsopties Google Maps activeren

Het activeren van die verborgen Toegankelijkheidsopties is zo gepiept. Open de app Google Maps op je Android-toestel, iPhone of iPad en tik vervolgens op je profielfoto. Er verschijnt een contextueel menu waarin je onderin Instellingen ziet staan. Tik daarop en scrol daarna naar beneden voor het kopje Toegankelijkheidsopties. In dit venster zie je tekst en uitleg staan, evenals een enkele schuifregelaar. Als het goed is, is die grijs. Door er één keer op te tikken, verplaats je de schuif naar rechts en krijgt die een kleurtje.

Hiermee heb je de extra filters binnen Google Maps geactiveerd. Als je nu op zoek gaat naar een plek die je wilt bezoeken, kun je bijvoorbeeld de rolstoelknop selecteren om te zien of het gebouw toegankelijk is voor mensen die niet of moeizaam lopen. Mocht je een plek of stad willen verkennen, dan staat er voortaan ook een rolstoelpictogram bij de standaardinformatie, zodat je in één oogopslag kunt zien waar je terechtkunt. Selecteer de plek die je wilt bezoeken en druk op het informatieknopje. Vervolgens kun je zien wat de plek dan rolstoeltoegankelijk maakt.