ID.nl logo
Hoe werkt de salderingsregeling? Al je vragen beantwoord
© Alphaspirit
Energie

Hoe werkt de salderingsregeling? Al je vragen beantwoord

Het afbouwen van de salderingsregeling vanaf 2025 voor huishoudens met zonnepanelen vindt geen doorgang meer door een stemming van de Eerste Kamer. Maar wat betekent dat voor de consument? En hoe gaan de energiemaatschappijen hier mee om? We beantwoorden de meest gestelde vragen over de salderingsregeling voor je.

Het afschaffen van de salderingsregeling vanaf 2025 is door een stemming in de Eerste kamer een halt toegeroepen. Maar wat betekent dat precies voor eigenaren van zonnepanelen? Levert het weer wat meer op en loont het nu nog steeds om zonnepanelen aan te schaffen?

Wat is salderen?

Salderen is de mogelijkheid waarmee je de opbrengst van zonnepanelen kunt afstrepen tegen de kosten die je betaalt aan de leverancier van elektriciteit, de energiemaatschappij, voor het gebruiken van stroom. Gebruik je met je zonnepanelen niet alle stroom voor je eigen huishouden, dan lever je die stroom terug aan het elektriciteitsnet. De energiemaatschappij trekt de waarde van de stroom die je teruglevert, af van de stroom die je bij de energiemaatschappij afneemt. Dit salderen gebeurt één keer per jaar, eenmaal per maand of - bij sommige leveranciers - per uur. Het verrekenen van de verbruikte stroom vindt wel pas aan het eind van het jaar plaats.

Een rekenvoorbeeld ter verduidelijking:

De familie Overman heeft 10 zonnepanelen, die per stuk 200 kilowattuur (kWh) opleveren. In totaal leveren deze zonnepanelen dan 10 x 200 kWh = 2000 kWh per jaar op.

De familie Overman gebruikt van deze zonnepanelen zelf 1400 kWh voor het eigen huishouden. De rest levert de familie terug aan het stroomnetwerk: 2000 kWh - 1400 kWh = 600 kWh.

De familie Overman is aangesloten bij een energieleverancier en betaalt daar voor de afgenomen stroom die niet door de zonnepanelen zijn opgewekt. Bijvoorbeeld op de momenten dat de zon minder schijnt, zoals in de winter. Ze nemen in één jaar 2800 kWh af van de energieleverancier. Maar, omdat de familie Overman ook 600 kWh heeft teruggeleverd, mag zij dit aftrekken van de 2800 kWh afgenomen stroom: 2800 kWh - 600 kWh = 2200 kWh. Zo wordt er dus een voordeeltje behaald.

Doen alle energieleveranciers aan salderen?

In principe doen alle energieleveranciers aan salderen. Alleen zijn niet alle voorwaarden waaronder dat gebeurt overal gelijk. Hoe(veel) er wordt gesaldeerd hangt bijvoorbeeld af van wat voor soort contract je hebt. Daarnaast kost één kilowattuur van de energieleverancier ontvangen stroom niet evenveel als de stroom die je via je zonnepanelen hebt teruggeleverd. Je kunt deze dus nooit een-op-een tegenover elkaar afstrepen.

Bij sommige energieleveranciers, zoals Vandebron, betaal je zelfs extra als je zonnepanelen hebt en de daarmee opgewekte stroom teruglevert aan het net. In dergelijke gevallen loont het salderen dus een stuk minder en ben je soms dus meer kwijt aan de maandelijkse kosten dan wanneer je helemaal geen zonnepanelen zou hebben.

Werkt salderen voor alle typen zonnepanelen?

Dat hangt af van hoe de zonnepanelen in je huis zijn aangesloten. Zonnepanelen zijn aangesloten op een omvormer, die van de gelijkstroom die zonnepanelen leveren, wisselstroom maakt. De route ná de omvormer bepaalt vervolgens hoe de stroom wordt verwerkt. Zo kan de stroom bijvoorbeeld worden opgeslagen in een thuisbatterij, waardoor niet alle stroom aan het net hoeft te worden teruggeleverd. Zonder opslagmogelijkheid wordt de stroom direct weggesluisd naar het stroomnet. Let er ook op dat niet alle energiemeters geschikt zijn voor zonnepanelen. Je energieleverancier kan daar meer over vertellen.

Meer weten over thuisbatterijen? Bekijk de video:

Watch on YouTube

Gaat salderen vanzelf? Moet ik nog iets doen?

Nee, het salderen gaat niet vanzelf. Als je net zonnepanelen hebt laten installeren, dan worden deze standaard aangesloten op het stroomnet via de omvormer en de stoppenkast in huis. Je levert dan in principe al direct stroom aan het netwerk.

De eerstvolgende stap is dat je aan je energieleverancier aangeeft dat je zonnepanelen hebt. Dat ben je verplicht. De energiemaatschappij moet weten welke huishoudens er stroom kunnen terugleveren aan het netwerk, zodat ze de stabiliteit van het net kunnen monitoren en niet in de laatste plaats jou als gebruiker kan belonen voor het leveren van stroom van jouw zonnepanelen.

Ook melden van thuisbatterij verplicht
Ben je van plan om een thuisbatterij aan te schaffen, of heb je deze al? Weet dan dat je sinds juni 2022 dit ook moet melden bij je energieleverancier. Dat is wettelijk vastgelegd.

Ik ben woninghuurder, hoe zit het dan?

Als je als huurder zonnepanelen hebt gekregen van je verhuurder, dan zullen deze ook direct zijn aangesloten op het stroomnetwerk via de omvormer. Bij sommige verhuurders betaal je een extra bedrag voor de installatie en onderhoud van de zonnepanelen. Omdat je als huurder zelf verantwoordelijk bent voor de keuze in je energieleverancier, ben je ook verplicht om de zonnepanelen zelf aan te melden bij die energieleverancier.

Heb je een koopwoning, wil je wel zonnepanelen, maar wil je er geen groot bedrag aan uitgeven? Dan kun je er ook voor kiezen om zonnepanelen te huren.

Word ik nu niet benadeeld door de energieleverancier?

Dat kan: bij steeds meer energieleveranciers betaal je extra omdat je zonnepanelen hebt. Dat heeft te maken met de huidige staat en capaciteit van het energienetwerk. Omdat het voor de energiemaatschappijen veel investeringen vergt om de overcapaciteit op het netwerk door teruglevering van zonnepanelen op te vangen, wordt er soms een extra bedrag gerekend voor zonnepanelenhouders. Sommige energieleveranciers bieden verder geen vaste energiecontracten meer aan voor houders van zonnepanelen. Het kan dus zijn dat je als zonnepaneeleigenaar extra moet betalen voor de teruglevering, waardoor de salderingsregeling minder loont. In zulke gevallen is een thuisbatterij een betere oplossing, omdat je de opgewekte stroom voor jezelf kunt opslaan en dus minder hoeft terug te leveren.

©Surachetsh

Kan ik ook zonder te salderen zonnepanelen gebruiken?

Ja, je bent niet verplicht om zonne-energie te leveren aan het stroomnetwerk als je dat niet wil. De meeste mensen nemen echter zonnepanelen om juist een deel te kunnen terugleveren om zo geld te besparen via de salderingsregeling. Je kunt echter later ook terugkomen op het leveren van stroom aan het stroomnetwerk, maar dan moet je de zonnepanelen (laten) loskoppelen van het vaste net. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om volledig off-grid te gaan leven en de stroom voor jezelf te houden. De gemiddelde zonnepanelen op jouw dak genereren echter op zichzelf niet genoeg stroom om jouw huishouden überhaupt een dag(deel) draaiende te houden. In zulke gevallen zou je een thuisbatterij moeten nemen, waarmee je de stroom kan opslaan.

Wat is beter: een dynamisch energiecontract of een vaste?

Kom alles te weten over de verschillende contractvormen

Wat is het verschil tussen een
terugleververgoeding en salderen?

Een terugleververgoeding krijg je wanneer je meer stroom teruglevert aan het stroomnetwerk dan je hebt afgenomen van je energieleverancier. Bij salderen is het andersom; daar krijg je een korting op je rekening doordat de teruggeleverde stroom wordt afgetrokken van de door de energiemaatschappij geleverde stroom. Bij de terugleververgoeding wordt aan de hand van het verschil tussen de opgewekte en teruggeleverde stroom en de stroom die je hebt afgenomen een vergoeding uitgekeerd.

Een rekenvoorbeeld ter verduidelijking:

De familie Zondervan verbruikt per jaar 3000 kWh en heeft zonnepanelen. Die zonnepanelen leveren in een jaar 3500 kWh op. In dit geval levert het huishouden dus 500 kWh meer op dan er is afgenomen: 3500 kWh - 3000 kWh = 500 kWh. Voor die 500 kWh krijg je van je energieleverancier een terugleververgoeding. Hoeveel dat is, verschilt per energieleverancier. Stel dat die terugleververgoeding bij jouw leverancier € 0,05 per kWh is. Dan levert jou dat € 25 op: 500 kWh x € 0,05 = € 25.

Ik heb een dynamisch contract:
hoe werkt salderen dan?

Bij een vast of variabel energiecontract kun je op jaarbasis je verbruik en opwekte energie tegen elkaar wegstrepen. Het stroomtarief is dan eigenlijk niet zo relevant. Bij een dynamisch energiecontract speelt het stroomtarief sowieso een rol. Bij terugleveren krijg je namelijk de op dat moment geldende stroomprijs uitgekeerd. Dat tarief is mogelijk lager dan het tarief dat je betaalt op het moment dat je de stroom daadwerkelijk gebruikt. Je zou kunnen zeggen dat er dan per uur wordt gesaldeerd. De belastingen worden wel op jaarbasis gesaldeerd tot maximaal je verbruik.

Meer weten over zonnepanelen? Bekijk de video:

Watch on YouTube

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.