ID.nl logo
Beter plannen met Todoist
© Reshift Digital
Huis

Beter plannen met Todoist

Te weinig structuur in je leven zorgt voor stress. Als je regelmatig een deadline vergeet, een belangrijke afspraak mist, niet op komt dagen bij een oudergesprek op school … kun je jezelf wel voor je kop slaan! Een goede to do-app is dan wellicht de oplossing voor dit gênante probleem. Met Todoist kun je beter plannen, vergeet je geen taken of afspraken meer en de app houdt zelfs je productiviteit in de gaten.

Todoist-account aanmaken

Todoist is beschikbaar voor alle apparaten en alle platformen. Eenmaal geïnstalleerd zal het de gegevens synchroniseren tussen de apparaten waarop je bent ingelogd met hetzelfde account. Het boodschappenlijstje dat je gisteren hebt samengesteld op je Windows-computer vind je de volgende dag dus ook gewoon op je telefoon als je naar de supermarkt gaat. 

Er zijn drie versies: gratis, premium (3 dollar per maand) en business (5 dollar per persoon per maand). Met de gratis versie (die we hier beschrijven) kom je al een heel eind. Registreer je op www.todoist.com met een Google-, Facebook- of Apple-account of via een e-mailadres. Daarna kies je een van de vier beschikbare thema’s (in de premium-versie zitten meer thema’s).

Uiteindelijk kom je in het dashboard op de pagina Vandaag waar Todoist vraagt of je je eerste taak toe wilt voegen. Er is geen reclame en de lay-out is sober en fris, zonder flashy knoppen. De nadruk ligt immers op je projecten en taken. In dit afleidingsvrije ontwerp zullen sommige functies pas zichtbaar worden wanneer je met de muisaanwijzer of je vinger over bepaalde elementen gaat.

©PXimport

Projecten aanmaken

Aan de linkerkant zie je de groep Projecten waar al twee projecten op je wachten: Welkom en Boards uitproberen. Een project is een thematische lijst waarin je je taken bijhoudt. Je kunt bijvoorbeeld een project Werk maken voor alle professionele taken, een project Privé waar je persoonlijke lijstjes in opslaat en een project Films waar je aanraders vasthoudt die je de komende tijd wilt bekijken. 

Een nieuw project maak je aan door over de knop Projecten te bewegen en dan op het plusteken te klikken. In het venster Project toevoegen geef je het project een naam en een kleur. Je kunt ook de schakelaar Toevoegen aan favorieten aanzetten. Hierdoor zal het project in het linkerdeelvenster naar boven verschuiven, zodat je er gemakkelijk bij kunt. In de gratis versie mag je vijf actieve projecten beheren, terwijl dat er in de Premium-editie maar liefst driehonderd zijn. 

Omdat je in de gratis versie dus zuinig wilt zijn op het aantal projecten, kun je de twee reeds aanwezige projecten archiveren. Gearchiveerde projecten tellen namelijk niet mee in het quotum. Ga met de muisaanwijzer over de naam van het project, zodat er drie puntjes verschijnen. Klik erop en kies Archiveren. Gearchiveerde projecten kun je weer boven water halen door in de linkerkolom te klikken op Gearchiveerde projecten.

©PXimport

Tip 03: Taken in de Inbox

De projecten vormen het skelet van je to-dosysteem. Aan die projecten wil je nu taken toe gaan voegen. Dat kan op verschillende manieren. Stel dat je morgen niet moet vergeten medicijnen voor je hond te bestellen, dan kun je in de linkerkolom klikken op Inbox en daar kies voor Taak toevoegen kiezen. Of je drukt op de Q-toets op je computer. Typ vervolgens een titel en een korte omschrijving van de taak. 

Klik daarna op de knop Inplannen en selecteer een dag uit het dropdownmenu. Het is zelfs mogelijk een tijdstip toe te voegen. Daarna klik je nog een keer op Taak toevoegen. Alle taken die nog niet zijn gekoppeld aan een project belanden in de Inbox.

Taken in projecten

Je hebt maar weinig aan een project als daar geen of niet de juiste taken in staan. Selecteer daarom in de Inbox (of later in een project) de taak zet de muisaanwijzer links van het bolletje. Je ziet dan een soort handvat. Hiermee kun je de taak vastgrijpen en naar een project slepen.

Makkelijker is nog om al tijdens het invoeren van de taak op het knopje Inbox te klikken, waardoor er een keuzemenu geopend wordt waarin alle projecten staan. Je kunt ook een al gemaakte taak openen en de knop Selecteer een project gebruiken. Dat is een pictogram met puntjes en streepjes. Ten slotte kun je natuurlijk ook vanuit een bepaald project de knop Taak toevoegen gebruiken, zodat de taak meteen in het juiste project verschijnt.

In de mobiele app verschijnen snelle actieknoppen wanneer je over een taak veegt. Met deze knoppen kun je de taak wijzigen die vandaag, morgen, volgende week, over een maand of een willekeurige datum moet worden voltooid.

©PXimport

Als je bij het invoeren van de naam van een taak een hashtag typt, gevolgd door de naam van een van je projecten, zal Todoist deze taak meteen in het juiste project droppen. Binnen projecten kun je met een vlaggetje prioriteiten aan je taken toewijzen.  Er zijn vier prioriteitsniveaus. Taken met een vlaggetje komen boven de andere taken te staan, zodat je ze niet kunt vergeten. Verder herkent Todoist niet alleen datums in tekst, maar ook prioriteit. Als je achter de taaknaam p3 typt, zal de taak prioriteit 3 krijgen.

©PXimport

 Voltooide taken

Moet je voor één taak meerdere handelingen verrichten, dan kun je subtaken aanmaken. Dat doe je op dezelfde manier als het creëren van een nieuwe taak. Wanneer je een subtaak afstreept, zal deze worden doorgestreept. Dit in tegenstelling tot taken. Afgeronde taken verdwijnen namelijk uit beeld. 

Wel kun je in het activiteitenlog alle voltooide taken nog terugvinden. Klik daarvoor op je avatar in de rechterbovenhoek en selecteer Activiteitenlog. Klik je bovenaan in het logboek op Alle acties, dan krijg je alles te zien wat je hebt toegevoegd en verwijderd. Wijzig je de weergave in Voltooide taken, dan zie alleen de geschiedenis van wat je tot nu hebt afgerond.

Iedere ochtend ontvang je een e-mail met het overzicht van de taken die vandaag op je wachten

-

Vandaag en aankomend

In het linkermenu vind je behalve Inbox nog twee interessante rubrieken: Vandaag en Aankomend. In Vandaag lees je alle taken die voor die dag staan ingepland én alle taken waarvan de deadline ondertussen is verstreken, maar die je nog niet afgerond hebt. De taken van vandaag staan in een bepaalde volgorde. Bovenaan komen de items die een tijdstip hebben meegekregen en daaronder worden de taken gerangschikt volgens prioriteit.

De rubriek Aankomend toont een chronologisch overzicht van alle taken en subtaken die de volgende zeven dagen op je afkomen, los van de projecten waar ze bij horen. Met filters kun je een weergave maken die alleen taken toont die bijvoorbeeld de volgende dag moeten worden uitgevoerd.

©PXimport

Schakel je pushmeldingen vaak uit omdat ze opdringerig of overdreven zijn? Bij Todoist kun je ze maar beter ingeschakeld laten, want ze maken deel uit van het timemanagementsysteem. De meldingen zorgen er juist voor dat je je taken niet vergeet uit te voeren. Waarvoor heb je anders deze app? 

Todoist-instellingen

Via je avatar rechtsboven kom je bij de Instellingen, je vind daar enkele interessante opties. Bij Account kun je een foto van jezelf uploaden. Bij Algemeen, onder Thuispagina, kun je aangeven met welke pagina de app moet openen. Standaard is dat de pagina Vandaag, maar je kunt ook telkens door een van je projecten verwelkomd worden. Let in de categorie Algemeen ook op de instelling Slimme datumherkenning, die zorgt ervoor dat de app automatisch datums in taken kan lezen. 

Interessant is de categorie Notificaties, waarin je aanvinkt van welke soorten gebeurtenissen je meldingen wilt ontvangen. Zo kun je een Dagelijks overzicht opvragen. Hierdoor ontvang je iedere ochtend gepersonaliseerde productiviteitsstatistieken en het overzicht van de taken die die dag op je wachten. Zelfs al mag je op kantoor Todoist niet installeren, dan kun je ’s ochtends in een e-mail lezen wat je die dag te doen staat. 

Tot slot vind je helemaal onderaan in de rubriek Integraties knoppen en koppelingen om Todoist te verbinden met externe diensten als Google Agenda, Outlook en Apple Agenda.

©PXimport

Bij het instellen van vervaldatums begrijpt Todoist natuurlijke taalinvoer. De app herkent datumaanduidingen in taaknamen als over twee weken, maandag 3 september, vandaag enzovoort.  Wil je bijvoorbeeld aangeven dat je vrijdag de auto naar de garage moet brengen, dan typ je als taaknaam Garage gevolgd door een spatie en daarachter vrij. Todoist zal automatisch het woord vrijdag aanvullen en dit ook zo in de agenda noteren.

©PXimport

Productiviteit verbeteren

Karma is een functie van Todoist waarmee je productiviteit in beeld wordt gebracht. Je kunt de functie straal negeren, maar sommige gebruikers vinden het een leuke manier om in te zien hoe het met hun productiviteit gesteld staat. Door de app op veelvuldig te gebruiken, verdien je Karma-punten en kun je een bepaald niveau bereiken.

In de web-app moet je bovenaan naar het cirkeltje gaan dat links naast het vraagteken staat. Op de mobiele app staat dit cirkeltje linksboven. Je ziet dan een overzicht van je dagelijkse en wekelijkse productiviteit. En op het tabblad Karma kun je aflezen hoeveel punten je hebt verdiend door taken op tijd af te werken, door taken toe te voegen en door geavanceerde functies te gebruiken, zoals terugkerende herinneringen. 

Streaks leveren ook punten op. Je scoort een streak als je de doelen meerdere dagen na elkaar bereikt. Wanneer je deadlines verwaarloost (vier dagen over tijd) verlies je karma. Tussen 0 en 499 punten ben je Beginner, en zo klim je telkens een niveau omhoog. De hoogste vorm is Verlicht, maar dan moet je minstens 50.000 Karma-punten achter je naam zetten.

©PXimport

Terugkerende taken

Uiteraard zijn er taken die zich regelmatig herhalen. Denk maar aan een maandelijks rapport, het vuilnis dat je moet buitenzetten of bloemen die je ieder jaar koopt voor moederdag. Een terugkerende taak wordt automatisch ingesteld voor de volgende deadline, zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen. 

In tegenstelling tot veel to-domanagers is een terugkerende taak één enkele taak die telkens verschuift wanneer de deadline is bereikt. Als je dus als terugkerende taak aangeeft dat je iedere maandag van de maand teamvergadering hebt, dan kun je de eerstkomende meeting wel zien, maar niet die van de volgende maanden. 

Weer zal de automatische datumherkenning zijn werk doen. Je typt als taak bijvoorbeeld Teamvergadering, daarna druk je op de Spatiebalk en geef je een tijdsverwijzing op, zoals elke dag om 9 uur, elke vrijdag van de maand, elke 3e vrijdag van de maand, elke 27e januari, elke drie dagen of elke dag vanaf vandaag tot 7 augustus.

Delen en Kanban

Je projecten kun je ook delen met anderen. Ze moeten dan wel zelf een Todoist-account hebben of aanmaken. Zodra iemand je uitnodiging heeft geaccepteerd, kun je taken aan diegene toewijzen en andersom. Ook kun je bestanden en opmerkingen toevoegen aan de taken die je deelt.

Ondertussen heeft de app ook een bordweergave toegevoegd. Hiermee ondersteunt Todoist de trend om de fameuze Kanban-methode te gebruiken. Hiermee organiseer je je taken in borden. De taken verhuizen van de kolom Te doen naar Invoering en komen uiteindelijk in Uitgevoerd terecht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Review Philips Hue Secure Video Doorbell – Veel extra opties en gedoe
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Philips Hue Secure Video Doorbell – Veel extra opties en gedoe

Met de Philips Hue Secure Video Doorbell hebben we de eerste slimme deurbel te pakken van het merk voor slimme lampen. Met een prijskaartje van 169,99 euro is-ie niet goedkoop, en de vraag is of de unieke gimmick de bel kan redden.

Uitstekend
Conclusie

Ondanks de minpunten zijn we toch behoorlijk enthousiast over de Philips Hue Secure Video Doorbell. Ja, sommige functies kosten extra geld, aansluiten zal voor een hoop mensen onnodig veel gedoe opleveren en het apparaat is vrij prijzig. Maar het feit dat je het product toevoegt aan je bestaande Hue-netwerk en daarmee nieuwe integratiemogelijkheden ontgrendelt (voor lampen en bewegingssensoren), rechtvaardigt wat ons betreft de straffe aanschafprijs.

Plus- en minpunten
  • Werkt snel
  • Te koppelen aan Hue-lampen
  • In te zetten als bewegingssensor
  • Beeldkwaliteit is redelijk goed
  • 24 uur terugkijken
  • Installatie nogal ingewikkeld
  • Veel functies achter betaalmuur
  • Prijzig apparaat
  • Nog redelijk basaal

Met het submerk Secure biedt Philips Hue verschillende producten aan die buiten de strekking van slimme lampen en aanverwante accessoires vallen. Op ID.nl hebben we eerder de slimme binnencamera getest en nu is het de beurt aan de eerste deurbel van het merk: de Philips Hue Secure Video Doorbell. Zo op het eerste gezicht lijkt dit apparaat (voorzien van een IP54-certificaat) op een generiek model uit China: camera boven, belknop onder.

Unieke functie

Op technisch vlak doet de Philips Hue Secure Video Doorbell het in elk geval goed. Het systeem ondersteunt zowel 2,4 als 5 GHz en laat zich aansluiten aan de Hue Bridge (via het Zigbee-protocol). Je hebt die bridge niet nodig om de deurbel te kunnen gebruiken, maar als je dat doet (bijvoorbeeld met het nieuwe Pro-model van de Bridge) kun je een slimme koppeling realiseren met je bestaande netwerk van slimme lampen van dezelfde fabrikant.

©Wesley Akkerman

Na het installeren binnen de (nog altijd overzichtelijke) applicatie en het koppelen van de lampen, kan de verlichting in huis aanspringen op het moment dat iemand aanbelt. Dat gebeurt razendsnel (binnen een seconde), waardoor je snel doorhebt dat er iemand voor de deur staat. Verder kun je een Chime aan de Philips Hue Secure Video Doorbell koppelen, wat dan weer handig is voor plekken waar geen Hue-lampen hangen of waar je het deurbelgeluid niet hoort.

Producten installeren

De Chime is met 59,99 euro vrij prijzig. Gelukkig kun je voor 199,99 euro ook een pakket kopen waar beide producten in zitten. Dan krijg je dus zo'n 30 euro korting. Goed om te weten: je kunt die chime gewoon in een stopcontact plaatsen. Ook is het zo dat de Philips Hue Secure Video Doorbell niet werkt met de bestaande bel (wat sowieso meestal niet het geval is). Daarnaast hoor je heel snel geluid uit die chime komen wanneer iemand op de knop drukt. 

©Wesley Akkerman

De fysieke installatie van de Philips Hue Secure Video Doorbell kan wat meer tijd kosten dan je wellicht gewend bent van slimme deurbellen. Dit is namelijk een bedrade variant die niet op een batterij werkt. De deurbel werkt alleen met 12V-aansluiting, waardoor je mogelijk een transformator moet installeren en aan de slag moet met kabels en kroonsteentjes. Bovendien lijken de meegeleverde stroomkabels onvoldoende geïsoleerd tegen schade (zoals droogte of vocht).

Beeldkwaliteit en basisfuncties

De beeldkwaliteit laat dan weer weinig te wensen over. De Philips Hue Secure Video Doorbell beschikt over een 2K-resolutie. Dat is hoger dan het beeld van de twee bedrade Ring-deurbellen, die het moeten doen met 1080p of 1536p. De kleurweergave is meer dan redelijk, maar de lens lijkt minder goed overweg te kunnen met helderheid. Als de achtergrond lichter is dan de voorgrond, dan kan die laatste wat donkerder zijn dan we zouden willen op dit soort camera's.

Het gezichtsveld van 180 graden in zowel de lengte als breedte is meer dan welkom. Daardoor zullen weinig dingen je ontgaan. Als je de deurbel niet te hoog ophangt, kun je ook kleinere pakketjes in de tuin of op de mat zien liggen. Verder is er infrarood-nachtzicht en nachtzicht in kleur en kun je rekenen op allerlei basisfuncties van een slimme deurbel. Zo kun je met iemand voor de deur praten en kun je meldingen op basis van beweging ontvangen. Wel zo handig.

Gratis opslag, maar…

Waar Philips Hue je ook mee hoopt te overtuigen, is de gratis videogeschiedenis van de afgelopen 24 uur. Als je dus nog snel iets wilt opzoeken van de afgelopen dag, dan kan dat. Je bent dan niet verplicht een abonnement af te nemen. Lokaal video's opslaan is helaas niet mogelijk, zoals dat wel vaak bij de Eufy's van deze wereld kan, waardoor je voor verdere bewaarbehoeften toch afhankelijk bent van een redelijk prijzig abonnement van 40 tot 100 euro per jaar. 

©Wesley Akkerman

Zaken die wij als standaard ervaren, zoals het instellen van activiteitenzones en de herkenning van personen, pakketten en voertuigen, zitten ook allemaal achter een betaalmuur. Dat je uitgebreide videogeschiedenis (30 tot 60 dagen) en het detecteren van rookalarmen (waar een AI-systeem achter zit) geld kosten, willen we nog best accepteren. Tot slot kan de deurbel nog geen automatische reacties ten gehore brengen of geactiveerd worden via geo-fencing.

Philips Hue Secure Video Doorbell kopen?

Ondanks de minpunten zijn we toch behoorlijk enthousiast over de Philips Hue Secure Video Doorbell. Ja, sommige functies kosten extra geld, aansluiten zal voor een hoop mensen onnodig veel gedoe opleveren en het apparaat is vrij prijzig. Maar het feit dat je het product toevoegt aan je bestaande Hue-netwerk en daarmee nieuwe integratiemogelijkheden ontgrendelt (voor lampen en bewegingssensoren), rechtvaardigt wat ons betreft de straffe aanschafprijs.

▼ Volgende artikel
Negen manieren om je cyberhygiëne op orde te brengen
© Serhii_Akhtemiichuk | Ахтем - stock.adobe.com
Huis

Negen manieren om je cyberhygiëne op orde te brengen

Digitale dreigingen worden steeds slimmer en moeilijker te herkennen. Een virusscanner of firewall alleen houdt ze niet meer tegen. Onze digitale voetafdruk groeit immers met elk nieuw apparaat, account of slimme toepassing in huis. Wie veilig wil blijven, moet structureel te werk gaan: cyberhygiëne hoort bij je dagelijkse gewoonten. In dit artikel lees je negen manieren om die routine op te bouwen en je digitale leven beter te beschermen.

Dit gaan we doen

In dit artikel laten we negen manieren zien om je digitale weerbaarheid op te bouwen. Bij elke manier zie je wat je kunt instellen én welk gedrag daarbij helpt. Ze vormen samen een stevige basis voor een digitale routine die vooral voorkomt dat problemen ontstaan. Want voorkomen is... juist!

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Bewust gedrag

Bewust digitaal gedrag vormt de basis van elke veilige IT-omgeving. Wie zijn gedrag niet afstemt op de huidige digitale risico's, blijft kwetsbaar, ongeacht hoe goed de tools zijn. Het herkennen van verdachte berichten, ook van bekende afzenders, is cruciaal. Phishing blijft namelijk een van de succesvolste aanvalsmethoden, onder meer via QR-phishing, deepfake-spraakberichten en clone-phishing (waarbij bestaande, legitieme e-mails worden nagebootst).

Klik nooit zomaar op links, zeker niet als er gevraagd wordt om in te loggen of te betalen. Houd de muisaanwijzer eerst boven een link om het adres te controleren en let op subtiele afwijkingen in domeinnamen. Let ook op bij onverwachte bijlagen of berichten met een opvallend dringende toon.

Denk ook bewust na over je digitale aanwezigheid. Zorg dat je sociale profielen niet standaard publiek zichtbaar zijn en deel persoonlijke info alleen als het echt nodig is. Regelmatig eens 'egosurfen', waarbij je je naam, alias of e-mailadres in een zoekmachine invoert, helpt om te zien wat publiek beschikbaar is. Beperk of verwijder deze informatie via instellingen of met verwijderverzoeken.

Urgentie en vreemde url's: dat moet je aan het denken zetten.

Moderne dreigingen

Hedendaagse cyberdreigingen zijn vaak uiteenlopend en complex. Beveiliging vraagt niet alleen om een technische aanpak, maar ook om enig inzicht in hoe zulke aanvallen verlopen. Zo worden met deepfakes (en cheapfakes) geloofwaardige audio- of videobestanden gemaakt, meestal via generatieve AI, waarin bijvoorbeeld leidinggevenden of kennissen worden nagebootst. Deze technieken worden ook gebruikt voor identiteitsfraude bij financiële transacties en social-mediaprofielen. Op onder meer www.mediawijsheid.nl/deepfake/ vind je hierover extra informatie. MFA-bypasses zijn juist gericht op het omzeilen van tweestapsverificatie, bijvoorbeeld via 'MFA fatigue' (slachtoffers overspoelen met pushmeldingen tot ze er uit frustratie toch één goedkeuren) of 'session hijacking' (met gestolen cookies nemen aanvallers een actieve surfsessie over zonder herauthenticatie). Daarnaast bestaan er sluwe phishingtechnieken, zoals vishing (voice-phishing met AI-spraaksynthese) en spear-phishing (hypergepersonaliseerde en daardoor geloofwaardige mails op basis van social-media-informatie). Bij zero-click-exploits hoeven slachtoffers zelfs niets te doen: vaak met behulp van AI worden onbekende kwetsbaarheden in besturingssystemen of apps opgespoord, zoals WhatsApp, waarna één malafide bericht al toegang of malware-installatie mogelijk maakt.

View post on TikTok

Authenticatie

Robuuste authenticatie is vaak de kern van digitale beveiliging. In tijden van datalekken en geautomatiseerde inlogpogingen volstaat een enkel wachtwoord helaas niet meer. Goede cyberhygiëne betekent daarom niet alleen sterke wachtwoorden gebruiken, maar ook structureel inzetten op tweefactorauthenticatie (2FA) en in bepaalde gevallen op alternatieve methoden gebruiken, zoals biometrie en softwarematige toegangssleutels (passkeys).

Om te vermijden dat je overal hetzelfde wachtwoord gebruikt, is een betrouwbare wachtwoordbeheerder onmisbaar. Kies voor een kluis die lokaal versleutelt of zero-knowledge-opslag biedt (alleen jij kunt de data zien). Degelijke en gratis opensource-opties zijn Bitwarden Personal en KeePass of KeePassXC. De kluis zelf beveilig je uiteraard met een sterke sleutelzin. Nieuwe wachtwoorden laat je bij voorkeur automatisch genereren en zijn telkens uniek.

Vrijwel alle degelijke diensten bieden tegenwoordig 2FA aan. Maak daar zeker gebruik van, want dit voegt een extra beveiligingslaag toe. TOTP-codes (time-based one-time passwords) via apps als Authy of de Authenticator-apps van Google of Microsoft zijn een veilige keuze. Voor kritieke accounts kun je fysieke tokens overwegen, zoals een Yubikey. Sms-codes kun je het beste vermijden, want deze zijn kwetsbaar voor sim-swapping. Biometrie gebruik je bij voorkeur alleen op apparaten waar de herkenning lokaal gebeurt, zonder dat er data naar externe servers gaan.

Steeds meer platformen, zoals Apple, Google en Microsoft, ondersteunen ook toegangssleutels. Deze bestaan uit een publieke en een private sleutel. Alleen de publieke wordt op de server opgeslagen; de private blijft lokaal en wordt geverifieerd via biometrie of pincode. Zo combineer je veiligheid met een zekere mate van gebruiksgemak.

Microsoft Authenticator: TOTP-verificatie voor 2FA.

Accountbeheer

Doordacht toegangsbeheer voorkomt dat ongewenste gebruikers, processen of apparaten toegang krijgen tot je gegevens of systemen. Door rollen te scheiden, rechten te beperken en geregeld te evalueren wie waar toegang toe heeft, verklein je het risico op misbruik.

Zo gebruik je voor dagelijkse taken bij voorkeur een standaardaccount zonder beheerrechten. Heb je in Windows op je laptop slechts één administratoraccount, maak dan eerst een tweede administratoraccount aan. Zet daarna het eerste om naar standaardgebruiker, zodat je vertrouwde profielmap en instellingen behouden blijven. Dit doe je via Instellingen / Accounts / Andere gebruikers / Account toevoegen, waar je ook het accounttype kunt wijzigen. Je kunt ook twee standaardaccounts gebruiken: een voor werk en een voor privé, waarbij het privéaccount geen toegang heeft tot zakelijke bestanden, e-mail of cloudmappen. Daarnaast kun je een extra standaardgebruiker aanmaken, eventueel zonder wachtwoord, voor gastgebruik. Verwijder accounts zodra ze overbodig zijn en vermijd het delen van je hoofdaccount. Als delen toch nodig is, zorg dan dat je de gegevens kunt monitoren en gebruik de beschikbare logboeken (zie ook de paragraaf Monitoren en scannen, onderaan dit artikel).

Voor dagelijks gebruik meld je je het beste als standaardgebruiker aan.

Toegangsbeheer

Werk je met meerdere gebruikers op je pc of gebruik je gedeelde mappen, dan kun je de toegang tot gegevens beperken door het instellen van specifieke machtigingen voor lezen en schrijven. Klik met rechts op een map of bestand in Verkenner, kies Eigenschappen en ga naar Beveiliging / Bewerken (voor lokale toegang) of naar Delen / Geavanceerd delen (voor netwerkshares).

Gescheiden omgevingen zijn ook nuttig voor apps als je browser. In Chromium-browsers zoals Chrome klik je rechtsboven op je profielafbeelding en kies Gastprofiel openen of Chrome-profiel toevoegen. Elk profiel gebruikt een eigen cache, instellingen, extensies en sessies. In Firefox open je de profielbeheerder via Windows-toets+R, waarna je de opdracht firefox.exe -p uitvoert.

Controleer ook regelmatig welke externe apps, diensten of apparaten toegang hebben tot je cloudaccounts van bijvoorbeeld Google of Microsoft.

Je kunt de toegang beperken, zowel op lokaal als op shareniveau.

Updates en patches

Software en firmware tijdig bijwerken is een van de beste manieren om je systemen veilig te houden, zeker omdat veel kwetsbaarheden al worden misbruikt voor ze publiek bekend zijn (zero-day-exploits). Automatiseer je updates dus waar mogelijk, niet alleen voor je besturingssysteem maar ook voor randapparatuur, NAS, router en IoT-apparaten.

Windows is standaard ingesteld om belangrijke updates en patches automatisch te downloaden en installeren. Laat dit zeker zo. Vergeet ook je gewone programma's niet: sommige programma's updaten automatisch (zoals browsers), maar lang niet alle programma's doen dit. Tools zoals Patch My PC Home Updater kunnen helpen, of je gebruikt een pakketbeheerder zoals Chocolatey of Winget. Een grafische tool zoals UniGetUI ondersteunt zelfs verschillende pakketbeheerders.

Patch My PC Home Updater herkent ongeveer vijfhonderd populaire programma's en werkt deze op gezette tijden zelf bij. UniGetUI ondersteunt wel tienduizend programma's en maakt het mogelijk om alle verouderde software met een muisklik te updaten.

Neem ook firmware mee in je updatebeleid, zoals deze van je router, BIOS/UEFI, printers en IoT-apparaten. Controleer enkele keren per jaar via de website van de fabrikant of via ingebouwde beheertools, zoals Synology DSM op een NAS, of er updates beschikbaar zijn.

Gevorderde gebruikers die veiligheid belangrijk vinden, kunnen ook CVE- en kwetsbaarheidsdatabanken (Common Vulnerabilities and Exposures) in de gaten houden, zeker bij software met frequente internet-interactie. Verwijder oude software zonder ondersteuning, en denk bijvoorbeeld ook aan extensies of scripts die je niet meer gebruikt, maar die nog wel actief zijn.

UniGetUI maakt batch-updates met één muisklik mogelijk.

Databeveiliging

Zonder degelijke gegevensbeveiliging blijven andere beveiligingsmaatregelen kwetsbaar. Documenten of informatie die veel privacygevoelige gegevens bevatten (zoals financiële of medische gegevens) horen niet onversleuteld op je pc of externe schijven te staan. Encryptie beschermt je data tegen ongewenste toegang, ook bij verlies of diefstal van het systeem.

Op Windows Home-systemen, met TPM en 'modern stand-by', kun je de systeemschijf automatisch versleutelen via Instellingen / Privacy en beveiliging / Apparaatversleuteling. Je moet wel aangemeld zijn met een Microsoft-account.

Deze functie is een vereenvoudigde vorm van BitLocker, beschikbaar in Windows Pro en hoger. BitLocker kan ook je datapartities, externe schijven en usb-sticks versleutelen. Een gratis alternatief is VeraCrypt, waarmee je ook aparte mappen of draagbare volumes kunt versleutelen. Je kunt zelfs een verborgen volume aanmaken, zodat niemand merkt dat er versleutelde data aanwezig zijn. De tool vraagt wat gewenning, maar online vind je uitgebreide documentatie.

Versleutelen is belangrijk, maar ruim ook geregeld oude, privacygevoelige bestanden op. In Windows open je het venster Instellingen en ga je via Systeem / Opslag naar Aanbevelingen vooropschoning om tijdelijke bestanden, downloads of prullenbakinhoud te wissen. Voor het onherroepelijk verwijderen van specifieke bestanden of mappen gebruik je een gratis tool zoals Eraser, die ook vrijgekomen ruimte op een harde schijf kan overschrijven. Wil je een volledige harde schijf wissen, bijvoorbeeld voor verkoop of donatie, gebruik dan DBAN. Voor ssd's gebruik je bij voorkeur de Secure Erase-tool van de fabrikant zelf, bijvoorbeeld Samsung Magician voor Samsung-ssd's.

Windows Home heeft op moderne computers een optie voor apparaatversleuteling.

Ook goed voor je privacy:

Een anti-meekijk-screenfilter voor je laptop of monitor

Back-ups

Je bent nooit honderd procent veilig, alle geïnstalleerde beveiligingen ten spijt. Daarom zou je eigenlijk altijd back-ups moeten maken. Regelmatig back-uppen beschermt je tegen gegevensverlies door fouten, defecten of malware, en je kunt relatief snel je systeem en gegevens herstellen zonder noemenswaardig dataverlies.

Er bestaan gelukkig degelijke en gratis tools waarmee je back-ups grotendeels kunt automatiseren. Deze ondersteunen bij voorkeur versleuteling, compressie en versiebeheer, werken met incrementele back-ups (alleen nieuwe of gewijzigde bestanden) en met deduplicatie (dubbele inhoud wordt slechts één keer opgeslagen). Duplicati en Kopia zijn hier uitstekende voorbeelden van, gratis en opensource. Duplicati heeft een gebruiksvriendelijke webinterface, terwijl Kopia wat technischer is, maar iets krachtiger dankzij het snapshot-systeem en efficiënter bij grote of veel bestanden.

Probeer waar mogelijk de 3-2-1-regel te volgen: bewaar minstens drie kopieën van je data op twee verschillende media, waarvan één op een andere fysieke locatie en minstens één offline. Dit is ook belangrijk met het oog op ransomware. Koppel daarom ook je externe back-upmedium los zodra de back-up klaar is.

Duplicati is een veelzijdige back-uptool met een overzichtelijke webinterface.

Netwerkbeveiliging

Tenzij je computer fysiek losgekoppeld is van internet en andere netwerken ('air-gapped'), mag je zeker niet voorbij gaan aan netwerkbeveiliging. Je router is doorgaans het toegangspunt tot je hele netwerk en verdient daarom je volle aandacht.

Begin met het wijzigen van het standaard beheerderswachtwoord naar een sterk exemplaar. Controleer geregeld op firmware-updates via de website van de fabrikant (zie ook de eerdere paragraaf Updates en patches). Schakel UPnP (Universal Plug and Play) uit om te vermijden dat applicaties ongecontroleerd poorten openen. Zet beheer op afstand uit als dat kan en beperk inkomend verkeer door enkel noodzakelijke poorten open te laten (zie ook de paragraaf Monitoren en scannen, onderaan dit artikel). Schakel ook ongebruikte netwerkdiensten of applicatie-interfaces uit.

Idealiter voorzie je je netwerkapparaten van gescheiden subnetten, zodat een kwetsbaarheid op het ene toestel niet automatisch andere bedreigt. Je kunt bijvoorbeeld een gastnetwerk op je router activeren voor bezoekers of onbekende apparaten. IoT-toestellen houd je het liefst apart van je hoofdnetwerk. Ondersteunt je router VLAN's (virtuele LAN's), dan kun je zelfs per apparaatcategorie aangepaste regels instellen, voor optimale databescherming.

De meeste routers hebben een ingebouwde firewall, maar deze is vaak beperkt. Gevorderde gebruikers kunnen extra beveiliging overwegen met een krachtigere oplossing, zoals OPNSense, waarmee je gedetailleerde regels kunt opstellen en netwerkverkeer logt. Daarnaast kun je een netwerkwijd DNS-filter gebruiken om ongewenste sites en advertenties op domeinnaamniveau te blokkeren. Tools zoals het multiplatform AdGuard Home of het cloudgebaseerde NextDNS zijn hiervoor uitstekend geschikt. Of je gebruikt eventueel publieke DNS-servers, zoals het recent gelanceerde DNS4EU, mede gefinancierd door de EU, met kant-en-klare filters tegen malware, advertenties en/of ongepaste inhoud.

Routerfuncties als UPnP zijn handig, maar niet veilig.

Monitoren en scannen

Binnen cyberhygiëne hoort ook het regelmatig scannen en monitoren van je netwerk en systemen. Voor Windows zijn er ingebouwde logboeken (klik met rechts op de startknop en kies Logboeken), die systeemfouten, softwareproblemen, aanmeldpogingen en beveiligingsincidenten bijhouden. Open hier Windows-logboeken / Systeem en sorteer op de kolom Niveau om sneller fouten en waarschuwingen te zien.

Scan ook geregeld je netwerkverbindingen. De tool Fing (beschikbaar voor mobiel en desktop) toont direct welke apparaten verbonden zijn. Via Security kun je bij Confirm devices aangeven welke je vertrouwt.

Een nuttige aanvulling is GlassWire, een gratis visuele firewall die toont welke apps waarmee verbinding maken en hoeveel data ze verbruiken. Voor diepgaande analyses is Wireshark de ongekroonde koning. Deze gratis sniffer toont welke data via welke netwerkprotocollen je systeem verzendt en ontvangt, waarmee je ongebruikelijke communicatie kunt traceren.

Je netwerkveiligheid hangt ook af van het sluiten van onnodige netwerkpoorten. Test dit van buitenaf, zoals een hacker doet, via GRC ShieldsUP! Klik op Proceed en dan op All Service Ports om gebruikelijke TCP-poorten te scannen. Zie je rode of blauwe vakjes, schakel dan onnodige services en eventuele poortdoorverwijzingen uit in je router tot alle vakjes groen kleuren.

Je kunt de netwerkpoorten ook van binnenuit scannen, zoals malware doet. Dit kan met het gratis Zenmap, de grafische interface van Nmap. Vul bij Target het ip-adres in en kies bij Profile bijvoorbeeld Quick scan plus.

Je doet er ook goed aan geregeld te controleren op mogelijke datalekken, zoals door database-hacks bij diensten waar je een account had. Je kunt je hiervoor aanmelden bij HaveIBeenPwned, via Notify Me.

Poorten 22 (ftp) en 80 (http) geven thuis, maar zijn wel gesloten.