ID.nl logo
Google Agenda-tips: Haal alles uit de online kalender
© Reshift Digital
Huis

Google Agenda-tips: Haal alles uit de online kalender

Een online-agenda biedt best veel voordelen. Niet alleen kun je die bijna overal inkijken en bewerken, het is ook mogelijk hem met familie, vrienden of collega’s te delen. We stellen enkele Google Agenda-tips aan je voor. Wedden dat je nog niet alle functionaliteit van de handige online agenda benut?

Een van de populairste online agenda’s is ongetwijfeld die van Google. De Google Agenda is beschikbaar vanuit de browser, na een eenvoudige aanmelding met je Google-account, en als mobiele app voor zowel Android als iOS. 

In principe is het werken met zo’n agenda niet ingewikkeld. Je tikt een datum aan, geeft een gebeurtenisnaam, tijdstip, duur en locatie op en stelt eventueel een herinnering in. In dit artikel gaan we kijken naar uiteenlopende technieken om nog meer uit je Google Agenda te halen.

Desktop-synchronisatie en Google Agenda in Windows Agenda

Heb je de webapplicatie van Google Agenda liever op je bureaublad, dan kun je eenvoudig een snelkoppeling maken. We nemen Chrome als uitgangspunt. Surf naar Google Agenda, druk op het knopje met de drie puntjes en kies Meer hulpprogramma’s / Snelle link maken. Geef de snelkoppeling een naam, plaats (eventueel) een vinkje bij Openen als venster en bevestig met Maken.

Het blijft natuurlijk een webapp en misschien vind je een heuse desktopapplicatie wel handiger. Je kunt Google Agenda dan openen in de standaardapp Windows Agenda. Start de app op en klik linksonder op het tandwielpictogram. Kies Accounts beheren / + Account toevoegen / Google en meld je aan met je Google-account. Bevestig met Toestaan.

Even later is de koppeling een feit en kun je ook vanuit deze app je Google-agenda beheren. Klik op het knopje met de drie puntjes en kies Synchroniseren om alles op elkaar af te stemmen.

©PXimport

Google Agenda in Outlook

Werk je standaard met Microsoft Outlook, maar wil je toch ook een of meer Google-agenda’s importeren? Open dan het hoofdmenu van Google Agenda en klik op het knopje met de drie puntjes naast de agenda die je wilt exporteren. Kies Instellingen en delen. Scrol tot bij Agenda integreren en klik op het icoontje Kopiëren naar klembord bij Geheim adres in iCal-indeling.

Gewapend met dit adres open je MS Outlook en open je Bestand / Accountinstellingen / Accountinstellingen. Ga naar het tabblad Internetagenda’s, klik op Nieuw en plak het adres in het veld. Druk op Toevoegen, geef een geschikte mapnaam op en bevestig met OK: de agenda wordt nu aan Outlook toegevoegd.

Let wel, in tegenstelling tot de oplossing hierboven (met Windows Agenda) werkt deze methode slechts in één richting: wijzigingen in Google zetten zich door in Outlook, maar niet omgekeerd.

 Heb je liever toch een synchronisatie die beide kanten opgaat, dan kun je het gratis Outlook Google Calendar Sync overwegen. Op het tabblad Settings leg je alle opties voor configuratie vast. Op het tabblad Sync vind je de knop Start Sync terug en kun je alle operaties mooi volgen.

©PXimport

Mail je afspraken naar jezelf

Heb je het geregeld druk, dan vind je het misschien handig om je dagelijkse agenda automatisch naar je doorgemaild te krijgen. Open hiervoor Google Agenda en ga naar het Menu Instellingen / Instellingen. Klik op je agenda bij Instellingen voor mijn agenda’s en scrol tot bij Overige meldingen. Bij Dagelijkse agenda kies je E-mail

Merk op dat je hier ook e-mails voor diverse andere gebeurtenissen kunt instellen, zoals Nieuwe afspraken en Geannuleerde afspraken.

Snelle agendavulling

Je kunt in Google Agenda natuurlijk ook herhaalafspraken opnemen. Maar wat als een afspraak net iets minder regelmatig is, of niet altijd op dezelfde dag of tijdstip plaatsvindt? Dan kun je via Google Spreadsheets snel alle afspraken invoeren en die vervolgens mooi in Google Agenda importeren.

Open hiervoor een nieuw rekenblad in https://docs.google.com/spreadsheets en vul op de bovenste rij de titels van de items in die je mee in je agenda wilt opnemen. Deze kolomtitels moeten wel herkenbaar zijn voor Google Agenda en die horen er als volgt uit te zien: Subject; Start Date (bijvoorbeeld 07/13/2021), Start Time (bijvoorbeeld 9.15 AM of 3.45 PM), End Time (indien vermeld ook End Date opnemen), All Day Event (mogelijke waarden zijn True of False), Description, Location, Private (True of False).

©PXimport

Alleen de eerste twee items zijn verplicht, de volgorde van je items maakt weinig uit. Bewaar het rekenblad, klik op Bestand en kies Downloaden als / Door komma’s gescheiden waarden (.csv, huidig blad). Over nu naar Google Agenda, waar je Instellingen opent en Importeren en exporteren selecteert. 

Klik op Selecteer een bestand op je computer en verwijs naar je csv-bestand. Selecteer de gewenste agenda in het uitklapmenu en bevestig met Importeren. Als het goed is, verschijnt nu het bericht ‘x van x afspraken geïmporteerd’.

Weergave aanpassen

Standaard krijg je een maandweergave in Google Agenda, maar dat kun je aanpassen. Hiervoor druk je rechtsboven op het pijlknopje. Selecteer een geschikte weergave, zoals Dag, Week, Maandof Jaar. De weergave Planning zet alle ingeplande afspraken netjes onder elkaar. 

De weergave kiezen gaat trouwens nog iets sneller met de respectievelijke sneltoetsen D, W, M, Y en A. In ditzelfde uitklapmenu kun je verder aangeven of je weekenden en geannuleerde afspraken wilt zien. Om snel te zien of er geen overlappende afspraken zijn, kun je bijvoorbeeld de dag- of planningsweergave oproepen en in het linkervenster alle gewenste agenda’s zichtbaar maken.

Leuk voor wie Chrome gebruikt: hier vind je de extensie Custom Calendar Background. Daarmee kun je een online-afbeelding als achtergrond voor je Google Agenda instellen. Via Opties kun je ook per maand een ander plaatje kiezen.

©PXimport

Google Task-integratie

Google Agenda is niet alleen handig om afspraken in te plannen, je kunt deze ook als taakplanner inzetten. Onderliggend maak je dan eigenlijk gebruik van Google Tasks, maar deze module is wel mooi geïntegreerd in zowel Gmail als Google Agenda.

Een taak invoeren doe je eenvoudig door in het rechtervenster de blauwe Tasks-knop in te drukken en Taak toevoegen te kiezen. Daarna geef je een titel op en eventueel verdere Details en een Datum/tijd. Heb je een taak uitgevoerd, dan hoef je die maar te selecteren (in het rechtervenster of rechtstreeks in je agenda) en een vinkje te plaatsen of Markeren als voltooid te selecteren. 

Houd je de taken toch liever buiten je reguliere agenda? Klik dan op het hamburgericoontje linksboven en verwijder het vinkje naast je Tasks-agenda.

©PXimport

Meerdere agenda's beheren

Je hoeft je natuurlijk niet tot één agenda te beperken. Zo kunnen we ons voorstellen dat je zowel een agenda voor privézaken als voor zakelijke afspraken wilt hebben. Klik hiervoor op het plusknopje bij Andere agenda’s, onderaan het linkervenster. Klik op Nieuwe agenda maken, geef een Naam en Omschrijving op en bevestig met Agenda maken. Je kunt een agenda trouwens op elk moment ook weer verwijderen.

Een agenda zichtbaar maken voor anderen kan ook. Druk op het knopje met de drie puntjes naast de agenda, kies Instellingen en delen en scrol naar Delen met specifieke mensen. Kies Mensen toevoegen en vul het e-mailadres van een persoon of een Google-groep toe.

In het uitklapmenu bij Rechten geef je aan wat die persoon met je agenda mag doen, van Alleen statusinformatie beschikbaar/bezet weergeven tot Wijzigingen aanbrengen en opties voor delen beheren. Bevestig met Verzenden.

©PXimport

Bijlagen toevoegen

Je wilt een gebeurtenis inplannen en anderen daarvan op de hoogte brengen, maar het zou wel handig zijn als iedereen over de nodige documenten beschikt. Die kun je natuurlijk wel vooraf als bijlagen doormailen, maar is veel handiger wanneer je alle nodige bestanden tegelijk met het inplannen van de gebeurtenis klaarzet. Daar kijken we tenslotte nog even naar.

Klik hiervoor op het gewenste tijdstip in je agenda en vul onder meer de titel en het tijdstip. Klik op Gasten toevoegen en vul de e-mailadressen in.

Bij Rechten voor gasten vind je nuttige opties als Afspraak bewerken, Anderen uitnodigen en Gastenlijst bewerken. Klik vervolgens onderaan het venster op Bijlage toevoegen. Kies Mijn Drive, of Uploaden om lokale bestanden beschikbaar te stellen. De geselecteerde bestanden worden nu toegevoegd.

Ook goed om weten: via de knop Google Meet-videovergadering toevoegen voeg je meteen een link naar een geplande online-meeting toe. Of je klikt op Beschrijving toevoegen en je voegt zelf de url toe als je een andere dienst dan Google Meet gebruikt. Bevestig met Opslaan.

▼ Volgende artikel
Gevonden! Zo werken de verborgen zoekopties van Windows 11
© Franck Camhi
Huis

Gevonden! Zo werken de verborgen zoekopties van Windows 11

Iedereen kent het: je weet dat je een bestand hebt opgeslagen, maar het terugvinden kost meer tijd dan je lief is. Windows 11 biedt naast de standaard zoekbalk verschillende functies die minder bekend zijn, maar wel degelijk veel tijd kunnen besparen. Door deze slimme opties te gebruiken, heb je documenten, foto's en programma's sneller in beeld.

Met de standaard zoekbalk van Windows 11 kom je vaak een eind, maar er zijn ook minder bekende functies die bestanden nog sneller boven water halen. In dit artikel leer je hoe je met filters, indexering, virtuele mappen en slimme instellingen veel tijd bespaart bij het terugvinden van documenten en foto's.

Misschien vind je dit ook interessant: Slimme tips en handige trucs om alles uit Windows te halen

🔍 Geavanceerde zoekopdrachten in Verkenner

De zoekfunctie in Verkenner kan meer dan alleen bestandsnamen doorzoeken. Je kunt extra zoekparameters gebruiken die vaak verborgen blijven. Zo helpt datum:2025 om alle bestanden uit 2025 te tonen, geeft soort:docx direct een lijst met Word-documenten, soort:xlsx laat Excelbestanden verschijnen en soort:foto geeft je een overzicht van foto's. Ook combinaties zijn mogelijk, bijvoorbeeld een zoekopdracht die zowel op bestandssoort als periode filtert.
Probeer dit zelf door Verkenner te openen, rechtsboven een zoekopdracht in te typen en dan in de resultatenbalk bij Zoekopties de filters uit te breiden. Je kunt extra filteren op de datum waarop een bestand gewijzigd is, het soort bestand en de grootte. Ook kun je aangeven of er gezocht moet worden in systeembestanden, gezipte (gecomprimeerde) mappen en bestandsinhoud. Je ziet meteen hoe de resultatenlijst kleiner en specifieker wordt.

©ID.nl


Zoeken met soort:

soort:document
Alle documentbestanden: Word, pdf, tekstbestanden enz.

soort:afbeelding
Afbeeldingsbestanden: jpg, png, gif enz.

soort:video
Videobestanden: mp4, avi, mkv enz.

soort:muziek
Muziekbestanden: mp3, wav, flac enz.

soort:map
Alleen mappen

Zoeken met datum:

datum:vandaag
Bestanden die vandaag zijn gewijzigd

datum:gisteren
Bestanden die gisteren zijn gewijzigd

datum:vorige week
Bestanden die de afgelopen week zijn gewijzigd

datum:vorige maand
Bestanden die de afgelopen maand zijn gewijzigd

datum:2025-09-15
Bestanden gewijzigd op 15 september 2025

datum:>=2025-08-15 EN datum:<=2025-09-15
Bestanden gewijzigd tussen 15 aug en 15 sept 2025

©ID.nl


Zoeken met ext:

ext.:pdf
Alle pdf-bestanden

ext:.docx
Alle Microsoft Word-documenten

ext:.xlsx
Alle Excel-bestanden

ext:.jpg
Alle jpg-afbeeldingen

ext:.png
Alle png-afbeeldingen

ext:.mp4
Alle mp4-videobestanden

ext:.exe
Uitvoerbare programma's

Zoeken op grootte:

grootte:<10MB
Bestanden kleiner dan 10 MB

grootte:>100MB
Bestanden groter dan 100 MB

grootte:10MB..100MB
Bestanden tussen 10 MB en 100 MB

grootte:klein
Bestanden van 16 KB tot 1 MB

grootte:normaal
Bestanden van 1 MB tot 128 MB5

grootte:groot
Bestanden van 128 MB tot 1 GB

grootte:heel groot
Bestanden van 1 GB tot 4 GB

grootte:gigantisch
Bestanden groter dan 4 GB

🔍 Indexeringsopties aanpassen

Windows 11 bouwt een zoekindex op waarmee bestanden razendsnel doorzocht kunnen worden. Standaard zijn vooral je documenten en bureaublad opgenomen, maar je kunt zelf instellen welke mappen meetellen.

Ga hiervoor naar  Instellingen > Privacy en beveiliging > Zoeken. Via Geavanceerde indexeringsopties kun je mappen toevoegen die je vaak gebruikt. Nadat de index opnieuw is opgebouwd, vind je bestanden in die mappen vrijwel direct terug, ook als ze diep in submappen staan.

©ID.nl

🔍 Gebruik maken van het startmenu

Het startmenu zoekt niet alleen naar programma's, maar ook naar bestanden, instellingen en zelfs webresultaten. Je hoeft daarvoor niet de volledige bestandsnaam te kennen. Typ bijvoorbeeld een deel van de naam of een herkenbaar woord en druk op Enter.

Stel dat je een document hebt met de naam jaarverslag_financieel2024.docx. Je kunt simpelweg "jaarverslag" of "financieel" intikken en Windows plaatst het bestand direct bovenaan de resultatenlijst. Dit werkt vooral handig als je geen idee meer hebt in welke map het bestand staat. Je hoeft Verkenner niet eens te openen; het kan allemaal via de zoekbalk in het startmenu.

🔍 Virtuele mappen en opgeslagen zoekopdrachten

Minder bekend is dat je zoekopdrachten in Verkenner kunt opslaan. Wanneer je vaak dezelfde combinatie van filters gebruikt, zoals alle pdf' s die in de afgelopen maand zijn gewijzigd, sla je die zoekopdracht eenvoudig op als virtuele map.

Open Verkenner en voer de zoekopdracht uit, bijvoorbeeld type:.pdf datum:2025. Zodra de resultaten verschijnen, kies je in het lint bij de drie puntjes voor de optie Vastmaken aan Snelle toegang. Je kunt er dan voortaan heel snel bij. Wanneer je vervolgens met de rechtermuistoets op het pinnetje klikt, kiest voor Meer opties weergeven en vervolgens op Zoekactie opslaan, dan wordt hij in de map Zoekopdrachten gezet. Vanaf dat moment heb je een dynamische map die telkens automatisch de juiste bestanden toont wanneer je die opent, zonder dat je de filters opnieuw hoeft in te stellen. Je kunt ook voor kiezen voor Aan Start vastmaken, zodat je er via die weg altijd snel bij kan.

🔍 Bestanden vinden via instellingen

Sommige bestanden zijn gekoppeld aan instellingen in Windows zelf. Denk aan recente documenten, downloads of tijdelijke bestanden. Via Instellingen > Systeem > Opslag krijg je een overzicht van de bestanden die ruimte innemen. Wanneer je dubbelklikt op de mapnaam, opent de betreffende map. Hier kun je direct bestanden openen of verwijderen.

Dit is vooral handig als je weet dat je bestand in de downloadmap staat of dat het veel opslag gebruikt, maar je niet meer precies weet hoe het heet. Klik op de naam van een map en selecteer vervolgens [mapnaam] Weergeven; je krijgt dan alle bestanden in de betreffende map te zien.

🔎 Conclusie

Windows 11 heeft meer in huis dan alleen de standaard zoekbalk. Door slim gebruik te maken van indexering, filters en opgeslagen zoekopdrachten kun je veel efficiënter werken. Het scheelt niet alleen tijd, maar geeft ook meer grip op je bestanden. Of je nu werkt met grote projectmappen of gewoon snel een vakantiefoto wilt terugvinden, de verborgen zoekfuncties maken het verschil.

iets niet kunnen vinden?

Misschien is het tijd voor een... LEESBRIL! 👓
▼ Volgende artikel
SwitchBot lanceert slimme deurbel met indoor 4,3-inch monitor
© SwitchBot
Zekerheid & gemak

SwitchBot lanceert slimme deurbel met indoor 4,3-inch monitor

SwitchBot heeft een nieuwe slim videodeurbelsysteem uitgebracht, bestaande uit een deurbel met camera en een apart 4,3-inch scherm voor binnen. Hiermee kun je direct zien wie er aan de deur staat — ideaal voor kinderen, senioren en alleenwonenden, die zo kunnen communiceren met bezoekers zonder een smartphone te gebruiken en, nog belangrijker, zonder eerst de deur te openen.

Het SwitchBot-systeem ondersteunt een drieweg-intercom via de binnenmonitor, de SwitchBot-app of Echo Show-apparaten. De videodeurbel is ook uitgerust met een ingebouwde 100dB-bel en een snelle reactiefunctie, waardoor huishoudens direct en duidelijk kunnen reageren op bezoekers. De camera van de SwitchBot Smart Video Doorbell levert heldere beelden met 2K-resolutie, kleurenbeeldweergave in het donker en een breed gezichtsveld van 165 graden. Hierdoor blijft het beeld scherp en betrouwbaar, zelfs in donkere buitenomgevingen.

Doordat de Smart Video Doorbell gebruik maakt van een eigen communicatietechniek - Edgellink - werkt het systeem volledig zonder wifi, al wordt deze optie wel aangeboden.

Het apparaat beschikt over AI-gestuurde detectie die beweging, mensen, huisdieren en voertuigen kan herkennen en stuurt realtime waarschuwingen naar de app bij ongeoorloofd bezoek .De deurbel wordt gevoed door een 5000mAh lithiumbatterij die, afhankelijk van het gebruik, 6 tot 19 maanden meegaat op één lading, door middel van de SwitchBot EcoPower-technologie met laag stroomverbruik. Via een usb-c-poort kan de deurbel worden opgeladen. En wil je juist continue stroom voor de deurbel, dan kun je de bel ook aansluiten op een zonnepaneel.

Beelden opslaan

De SwitchBot Smart Video Doorbell biedt lokale opslag voor verhoogde beveiliging. Het monitor heeft 4GB ingebouwde opslag, uitbreidbaar tot 512GB via microSD, zonder maandelijkse abonnementskosten. Het apparaat ondersteunt ook het RTSP-protocol en Home Assistant-integratie, waardoor lokale streaming mogelijk is zonder afhankelijk te zijn van servers van derden.Dankzij SwitchBot's EdgeLink-systeem blijven de deurbel en monitor verbonden, zelfs als de wifi thuis uitvalt.

Het apparaat biedt flexibele installatieopties voor de deurbel, waaronder boorvrije bevestiging met plakstrips of schroefinstallatie, met IP65-classificatie voor zowel binnen- als buitengebruik. De SwitchBot Smart Video Doorbell integreert naadloos met andere slimme apparaten van SwitchBot. Gebruikers kunnen deuren ontgrendelen met de SwitchBot NFC-kaart, Wallet Finder-kaart of veiligheidsalarm. Het kan ook functioneren als Matter-gateway voor SwitchBot Lock-producten. Heb je zo'n slot, dan kan de deurbel de deur ontgrendelen door middel van gezichtsherkenning.

Beschikbaarheid en prijzen

De SwitchBot Smart Video Doorbell is vanaf dit moment verkrijgbaar via de officiële website van SwitchBot en bij Amazon. De adviesprijs is 159,99 euro.

Bekijk ook de andere SwitchBot-producten op Kieskeurig.nl: