Energiebesparing hoofdreden voor aanschaf smart home-apparatuur

© Stanisic Vladimir

Energiebesparing hoofdreden voor aanschaf smart home-apparatuur

Geplaatst: 10 oktober 2023 - 12:59

Aangepast: 10 oktober 2023 - 13:02

Mark Gamble

Waar voorheen slimme apparaten vooral werden gekocht vanwege het gemak dat ze brengen, is de hoofdreden nu energiebesparing. Dat blijkt uit de laatste cijfers van een onderzoek van GfK.

Slimme apparaten zijn er niet alleen om je huis ook daadwerkelijk slimmer te maken. Veel apparatuur is namelijk ook bedoeld om energie te besparen. Denk aan slimme thermostaten en verwarmingsknoppen om de temperatuur per ruimte te regelen, slimme lampen die alleen branden als er iemand in de ruimte is of slimme gordijnen die de warmte binnenhouden of juist de kou buiten de deur houden.

Uit onderzoek van GfK onder respondenten van de Smart Home Monitor 2023 blijkt dat het grootste deel van de ondervraagden energiebesparing als hoofdreden geven om smart home-apparatuur te kopen. Vooral de hogere energiekosten zijn voor veel mensen redenen om slimme apparatuur te kopen die hen helpt met het besparen van energie.

De verwachte aanschafkosten voor smart home-producten zijn een minder groot bezwaar in vergelijking met voorgaande jaren, terwijl opvallend is dat privacy en mogelijk verkeerd gebruik door derden nu wel vaker worden genoemd. 57 procent geeft aan dat zij zich zorgen maken om hun privacy, dit is volgens GfK al jaren de nummer één barrière om slimme apparaten te kopen.

Meer slimme verlichting

Vooral op het gebied van slimme lampen is er veel interesse vanuit de consument. Zo geeft 35 procent van de respondenten dit jaar aan slimme verlichting aan te schaffen (ten opzichte van 30 procent in 2022). Ook met betrekking tot slimme huishoudelijke apparaten ziet GfK een stijging. Opvallend is dat vooral slimme vaatwassers populairder worden: in 2022 was 19 procent van de ondervraagden in de Smart Home Monitor nog geïnteresseerd in deze apparaten; in 2023 is dat 23 procent.

Beveiliging, energiebesparing en gezondheid zijn voornamelijk de drijvende krachten achter de groei in de daadwerkelijke verkoop gemeten door GfK Retail Data in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar in Nederland. Er zijn grote stijgingen te zien in Airconditioning (+72%), babyfoons (+79%), tuinbewatering (+66%), lichttherapie (+45%) en deurbellen (+25%).

Bron: GfK

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten