ID.nl logo
Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
Mobiliteit

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en in 2025 krijg je 75 procent korting op het reguliere tarief. Daarbij zijn de stroomkosten gelukkig lager dan begin vorig jaar. Wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van maart 2024!

🔋 Na het lezen van dit artikel weet je hoeveel het opladen van een elektrische auto kost en waarop je moet letten om te weten waar je het goedkoopst kunt opladen. Belangrijke punten daarbij zijn:

  • Kijk naar de prijs per kWh die je moet betalen, of het nu bij je thuis is, op de zaak of bij openbare laadpalen en snelladers.
  • Laad je thuis of bij een openbare lader? Reken dan op 10 procent laadverlies. Bij snelladers hoef je geen laadverlies in je berekening mee te nemen.
  • Vermijd laden via het stopcontact, het laadverlies is daarmee ruim 24 procent.
  • Prijzen voor brandstof en elektriciteit fluctueren steeds. Maak dus regelmatig opnieuw een kostenberekening.

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Benzine is per 1 januari niet echt duurder geworden

Per 1 april 2022 was een accijnsverlaging ingevoerd om de gigantisch gestegen brandstofprijzen te compenseren. Die is op 1 juli 2023 voor de helft weer teruggedraaid, en tegelijkertijd is een accijnsverhoging doorgevoerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat benzine toen zo'n 14 cent duurder is geworden en diesel 10 cent. Het plan om de resterende accijnsverlaging per 1 januari 2024 terug te draaien is uitgesteld. De 'halve' korting geldt nog voor heel 2024. Daarna komt er bij ongewijzigd beleid ruim 20 cent per liter aan accijns bij de brandstofprijs.

In maart 2024 is de adviesprijs van benzine (E10) 2,16 euro. Daar rekenen we mee in dit artikel. Natuurlijk kun je bij de lokale (witte) pomp goedkoper tanken en is het langs de snelweg vaak duurder.

Goedkoop opladen doe je meestal thuis

Eerst nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Lange tijd was het een zekerheid: het goedkoopst opladen doe je thuis, want dat was flink goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of snellader. In 2023 was het echter lang niet altijd voordelig om thuis je auto te laden. Gelukkig lijkt daar nu weer verandering in te komen.

In maart 2024 is de gemiddelde stroomprijs thuis ongeveer 0,35 euro per kilowattuur. Heb je een dynamisch energiecontract, dan ben je goedkoper uit. Heb je een vast contract, dan kun je duurder uit zijn. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag de stroomprijs nog op 0,24 euro. In mei 2023 lag de kilowattuurprijs op ongeveer 0,53 euro en in juli 2023 lag de stroomprijs op ongeveer 0,46 euro per kWh.

Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van nu (35 cent) in totaal 17,50 euro. Met de oude kWh-prijs van juli vorig jaar (46 cent) kostte diezelfde volle accu 23 euro. We gaan dus weer de goede kant op.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. De gemiddelde prijs bij laadpalen op straat is op dit moment (maart 2024) een 38 eurocent per kWh. Het meest zie je een prijs van 54 eurocent per kWh. Maar je komt ook uitschieters naar 24 cent tot wel 63 cent tegen!

Laadverlies Om ervoor te zorgen dat je berekening zo accuraat mogelijk is, moet je in je berekening ook het laadverlies meenemen. Laad je aan een gewone (AC) laadpaal, dan is het laadverlies ongeveer 10 procent. Dat percentage kwam uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse ANWB. Een granny-charger, zeg maar de bij je auto meegeleverde lader die je zo in het stopcontact kunt steken, heeft een laadverlies van ruim 24 procent. Dus als je de keuze hebt: gebruik een echte laadpaal.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten rond maart 2024 voornamelijk op 76 cent per kWh, maar je komt ook vaak 73 cent of lager tegen. Dat hangt van de aanbieder, de locatie en je laadpas af. Kijk op Laadpastop10 voor meer informatie over laadpassen. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

©barbara buderath

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 35 cent kost dat 7,7 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 46 cent per kilowattuur kwam je uit op 10,12 cent per kilometer).

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 54 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 11,88 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 15,2 eurocent. Over het algemeen ben je dus thuis het goedkoopste uit met laden.

EnergiebronPrijs per kilometer
Laadpaal thuis (AC)7,7 cent
Openbare laadpaal (AC)11,88 cent
Benzine14,4 cent
Snellader (DC)15,2 cent

In apps waarmee je laadpalen kunt vinden, zoals Chargemap, Shell Recharge of ANWB Onderweg, kun je zien wat de kWh-prijs is van een laadpaal. Is die lager dan de kWh-prijs die je thuis betaalt, dan is het laden bij zo’n laadpaal goedkoper. Let wel op: soms moet je ook betalen voor het parkeren van je auto!

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Thuisladen is goedkoper dan een openbare laadpaal of snellader, helemaal als je nog een vast contract met een gunstig tarief of een dynamisch energiecontract hebt. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan er veel minder verschil zitten met het laden op straat. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

©Andrii

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (maart 2024) zo’n 2,16 euro per liter. Dan kost deze auto 14,4 cent per kilometer. Thuisladen en AC-laden bij een openbare laadpaal is dus goedkoper dan op benzine rijden en het prijsverschil met snelladen is heel klein.

Vergeet daarnaast niet om de lagere onderhoudskosten en (voorlopige) vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur als je oplaadt aan je eigen laadpaal thuis.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 nieuwe smartphones van Samsung
© Samsung
Huis

Waar voor je geld: 5 nieuwe smartphones van Samsung

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een gloednieuwe smartphone van Samsung? Deze toestellen zijn vers van de pers!

Samsung Galaxy S25

Samsung fabriceert zijn recent verschenen Galaxy S25 in meer dan twintig uitvoeringen. Op dit moment is het basismodel met 128 GB lokale opslag in de kleurstellingen groen, zilver, lichtblauw en donkerblauw breed verkrijgbaar. Wil je een toestel met meer opslagruimte, dan kun je een exemplaar met 256 GB (groen/zilver/lichtblauw/donkerblauw) of 512 GB (groen/zilver/lichtblauw/donkerblauw) opslag overwegen. De Galaxy S25 is naar huidige maatstaven een compacte smartphone met een amoledscherm van 6,2 inch. Pluspunten zijn de behoorlijke resolutie van 2340 × 1080 pixels en hoge vernieuwingsfrequentie van 120 hertz. Animaties en videobeelden verschijnen dus vloeiend in beeld.

Als alternatief voor Samsungs eigen processor gebruikt het Koreaanse merk voor de Galaxy S25-serie ditmaal een exemplaar van Qualcomm. Een goede keuze, want de Snapdragon 8 Elite is pijlsnel. Acht rekenkernen zijn afgeregeld op een maximale kloksnelheid van 4,47 GHz. Daarnaast heeft het toestel 12 GB RAM. Zoveel werkgeheugen is geen overbodige luxe, want je hebt toegang tot verschillende veeleisende AI-functies. De achterzijde heeft drie kwalitatieve camera's. Dankzij 3× optische zoom haal je objecten zonder pixelverlies dichterbij. Verder kun je zéér scherpe 8K-video's maken. Neem de Galaxy S25 gerust overal mee naartoe, want de aluminium behuizing is volledig water- en stofdicht.

Samsung Galaxy S25+

Onder de naam Galaxy S25+ brengt Samsung zijn nieuwe paradepaardje ook in een groter formaat op de markt. Het 6,7inch-amoledscherm telt 3120 × 1440 pixels. Deze hoge resolutie resulteert in een indrukwekkende pixeldichtheid van 513 ppi. Vergeleken met de eerder besproken Galaxy S25 (416 ppi)  scheelt dat aanzienlijk. Kijk dus naar haarscherpe Netflix-streams en YouTube-filmpjes. Door het nogal platte ontwerp valt het gewicht van 190 gram voor een smartphone van dit formaat erg mee. De behuizing voldoet aan de IP68-norm, waardoor het toestel bestand is tegen water en stof.

De processor, het werkgeheugen en de camera's zijn gelijk aan die van de Galaxy S25. Wel is er een ruimere accu met een capaciteit van 4900 mAh ingebouwd. Volgens het Koreaanse merk kun je daarmee tot dertig uur achtereen video's afspelen. Het basismodel van de plus-editie bevat met 256 GB bovendien meer opslag. Kies tussen de kleurstellingen groen, zilver, lichtblauw en donkerblauw. Verder is de Galaxy S25+ ook met 512 GB opslagruimte (groen/zilver/lichtblauw/donkerblauw) te koop. Meer weten? Lees dan onze Galaxy S25 Plus-review.

Samsung Galaxy S25 Ultra

Kan het jou niet groot genoeg? De Galaxy S25 Ultra is het recentste vlaggenschip van Samsung. Dankzij het riante 6,9inch-amoledscherm van 3120 × 1440 pixels heb je min of meer een minitablet in handen. De fabrikant levert dan ook een stylus mee. Daarmee maak je (aan)tekeningen en voer je nauwkeurige fotocorrecties uit. Ondanks het ruime formaat is de Galaxy S25 Ultra nogal licht. Dit apparaat van 218 gram kun je dan ook langdurig vasthouden. De accu heeft een respectabele capaciteit van 5000 mAh. Volgens de specificaties kun je daarmee tot 31 uur achtereen video's afspelen.

Aan rekenkracht geen gebrek! Net als de andere S25-modellen is de rappe Qualcomm Snapdragon 8 Elite verantwoordelijk voor de prestaties. Dat gecombineerd met 12 GB werkgeheugen zorgt ervoor dat je soepel complexe AI-taken uitvoert en veeleisende 3D-games speelt. Een verschil met de eerder besproken S25-toestellen is dat de camera van het Ultra-model 5× optische zoom ondersteunt. Je kunt dus zonder kwaliteitsverlies een eindje inzoomen. Het recente besturingssysteem Android 15 is voorgeïnstalleerd op een opslagdrager van 256 GB. Kies tussen een zwarte, grijze, zilverkleurige en blauwe uitvoering. Tegen een meerprijs is de Galaxy S25 Ultra ook met 512 GB (zwart/grijs/zilver/blauw) en zelfs 1 TB (zwart/grijs/zilver/blauw) verkrijgbaar. In onze Galaxy S25 Ultra-review lees je meer over dit model.

Samsung Galaxy S24 FE

Zoek je een betaalbare smartphone met een groot scherm en goede prestaties? Dan is de Samsung Galaxy S24 FE een uitstekende keuze. Samsungs eigen Exynos 2400e-processor vormt het hart van dit toestel. De genoemde chipset heeft maar liefst tien rekenkernen, waarbij de rapste core is geklokt op een snelheid van 3,1 GHz. Dankzij 8 GB werkgeheugen gebruik je probleemloos meerdere zware apps tegelijk. Bovendien kun je met dit toestel ook prima gamen. Een ander pluspunt is de lange updateondersteuning tot 31 oktober 2031.

De Galaxy S24 FE heeft een ruim amoledscherm van 6,7 inch. Met een resolutie van 2340 × 1080 pixels en vernieuwingsfrequentie van 120 hertz zijn de beeldprestaties dik in orde. De hoofdcamera ondersteunt een resolutie van 50 megapixel. Bovendien kun je tot 3× optisch inzoomen en in 8K-kwaliteit filmen. De goedkoopste uitvoering van de Galaxy S24 FE bevat 128 GB interne opslag. Kies tussen de kleuren zwart, blauw, groen en geel. Als je meer gegevens wilt opslaan, koop je een exemplaar met 256 GB opslagruimte (zwart/blauw/groen/geel). Lees voor meer informatie deze positieve review op ID.nl.

Samsung Galaxy A16 5G

De Samsung Galaxy A16 5G is goedkoop én heeft ook nog eens een lange verwachte levensduur. Het Koreaanse elektronicaconcern biedt namelijk tot 31 oktober 2030 updateondersteuning. Dit toestel is geschikt voor mensen die hun smartphone voornamelijk voor basistaken gebruiken, zoals appen, internetbankieren, fotograferen en eenvoudige spelletjes spelen. Het toestel bevat 128 GB interne opslag en 4 GB werkgeheugen. Je kiest tussen een donkerblauwe, lichtgrijze en groene versie. Als je meer gegevens wilt opslaan, prik je een eigen microSD-kaart van maximaal 1,5 TB in de behuizing.

Gunstig is het grote 6,7inch-amoledscherm van 2340 × 1080 pixels. Dat is ruim genoeg om onderweg bijvoorbeeld sportwedstrijden of tv-programma's te volgen. Voor fotografiedoeleinden heeft de Galaxy A16 5G in totaal vier camera's. De hoofdlens ondersteunt een resolutie van 50 megapixel. Je kunt alles dus haarfijn vastleggen! Het hier besproken model kan overweg met snelle 5G-netwerken. Heb jij genoeg aan 4G? In dat geval is de lager geprijsde Samsung Galaxy A16 4G een interessante kandidaat. Kies tussen de kleuren zwartgrijs en groen.