Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

© NVB Stocker - stock.adobe.com

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Laadpaal

Geplaatst: 4 januari 2023 - 08:58

Aangepast: 5 januari 2023 - 15:08

Redactie

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en met de stroomkosten viel het tot een paar maanden geleden ook best mee. Maar wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van januari 2023!

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Goedkoop opladen dééd je thuis

Tot voor kort was het een zekerheid: het goedkoopst opladen deed je thuis. Dat was goedkoper dan bij een openbare laadpaal of snellader. Nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Maar op dit moment (januari 2023) ligt de kilowattuurprijs op ongeveer 0,76 euro. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag die prijs nog op 0,24 euro. Dat is aardig hoog dus, en er zijn zelfs variabele contracten tot 0,85 euro per kilowattuur. Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van 76 cent in totaal 38 euro. Met de oude kWh-prijs van 24 cent zou diezelfde laadbeurt van 50 kWh maar 12 euro kosten. Dat is een flink verschil.

Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, door de enorm gestegen energieprijzen kan laden aan een openbare laadpaal opeens interessant worden. Uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. Veel laadpalen op straat hanteren een tarief van zo’n 55 eurocent per kWh, maar je komt ook uitschieters naar 25 cent tot wel 88 cent tegen.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten sinds dit jaar voornamelijk op 83 cent per kWh. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

© barbara buderath - stock.adobe.com

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 76 cent kost dat 16,72 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 24 cent per kilowattuur kwam je uit op 5,28 cent per kilometer). Natuurlijk bedraagt de stroomprijs 40 cent met kWh zolang je onder het prijsplafond blijft, maar laad je regelmatig je auto op, dan zit je er zó boven. De 2900 kWh van het prijsplafond is met deze voorbeeldauto goed voor 14.500 kilometer. Ook als je minder per jaar rijdt, verbruik je er al een groot deel van het prijsplafond mee.

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 55 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 12,1 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 16,6 eurocent. Snelladen kost dus ruim een derde meer dan laden bij een reguliere openbare laadpaal en net iets minder dan thuisladen als je een wat hoger stroomtarief hebt.

EnergiebronPrijs per kilometer
Openbare laadpaal (AC)12,1 cent
Benzine12,27 cent
Laadpaal thuis (AC)16,72 cent
Snellader (DC)16,6 cent

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Als je nog een vast contract hebt met een gunstig tarief, zit je goed en is laden thuis goedkoper dan aan een openbare laadpaal of snellader. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan laden op straat ineens een stuk goedkoper zijn. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

© Andrii - stock.adobe.com

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (januari 2023) zo’n 1,84 euro per liter. Dan kost deze auto 12,27 cent per kilometer, maar net iets meer dan elektrisch laden bij een openbare laadpaal dus.

Dan lijkt een benzineauto al snel interessanter als je niet goedkoop thuis kunt laden. Dat kán inderdaad zo zijn, maar vergeet niet de de lagere onderhoudskosten en vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto toch interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur.

Op zoek naar een laadpaal om je auto op te laden?

Kieskeurig.nl helpt je op weg!

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000