ID.nl logo
Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
Mobiliteit

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en in 2025 krijg je 75 procent korting op het reguliere tarief. Daarbij zijn de stroomkosten gelukkig lager dan begin vorig jaar. Wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van maart 2024!

🔋 Na het lezen van dit artikel weet je hoeveel het opladen van een elektrische auto kost en waarop je moet letten om te weten waar je het goedkoopst kunt opladen. Belangrijke punten daarbij zijn:

  • Kijk naar de prijs per kWh die je moet betalen, of het nu bij je thuis is, op de zaak of bij openbare laadpalen en snelladers.
  • Laad je thuis of bij een openbare lader? Reken dan op 10 procent laadverlies. Bij snelladers hoef je geen laadverlies in je berekening mee te nemen.
  • Vermijd laden via het stopcontact, het laadverlies is daarmee ruim 24 procent.
  • Prijzen voor brandstof en elektriciteit fluctueren steeds. Maak dus regelmatig opnieuw een kostenberekening.

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Benzine is per 1 januari niet echt duurder geworden

Per 1 april 2022 was een accijnsverlaging ingevoerd om de gigantisch gestegen brandstofprijzen te compenseren. Die is op 1 juli 2023 voor de helft weer teruggedraaid, en tegelijkertijd is een accijnsverhoging doorgevoerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat benzine toen zo'n 14 cent duurder is geworden en diesel 10 cent. Het plan om de resterende accijnsverlaging per 1 januari 2024 terug te draaien is uitgesteld. De 'halve' korting geldt nog voor heel 2024. Daarna komt er bij ongewijzigd beleid ruim 20 cent per liter aan accijns bij de brandstofprijs.

In maart 2024 is de adviesprijs van benzine (E10) 2,16 euro. Daar rekenen we mee in dit artikel. Natuurlijk kun je bij de lokale (witte) pomp goedkoper tanken en is het langs de snelweg vaak duurder.

Goedkoop opladen doe je meestal thuis

Eerst nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Lange tijd was het een zekerheid: het goedkoopst opladen doe je thuis, want dat was flink goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of snellader. In 2023 was het echter lang niet altijd voordelig om thuis je auto te laden. Gelukkig lijkt daar nu weer verandering in te komen.

In maart 2024 is de gemiddelde stroomprijs thuis ongeveer 0,35 euro per kilowattuur. Heb je een dynamisch energiecontract, dan ben je goedkoper uit. Heb je een vast contract, dan kun je duurder uit zijn. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag de stroomprijs nog op 0,24 euro. In mei 2023 lag de kilowattuurprijs op ongeveer 0,53 euro en in juli 2023 lag de stroomprijs op ongeveer 0,46 euro per kWh.

Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van nu (35 cent) in totaal 17,50 euro. Met de oude kWh-prijs van juli vorig jaar (46 cent) kostte diezelfde volle accu 23 euro. We gaan dus weer de goede kant op.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. De gemiddelde prijs bij laadpalen op straat is op dit moment (maart 2024) een 38 eurocent per kWh. Het meest zie je een prijs van 54 eurocent per kWh. Maar je komt ook uitschieters naar 24 cent tot wel 63 cent tegen!

Laadverlies Om ervoor te zorgen dat je berekening zo accuraat mogelijk is, moet je in je berekening ook het laadverlies meenemen. Laad je aan een gewone (AC) laadpaal, dan is het laadverlies ongeveer 10 procent. Dat percentage kwam uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse ANWB. Een granny-charger, zeg maar de bij je auto meegeleverde lader die je zo in het stopcontact kunt steken, heeft een laadverlies van ruim 24 procent. Dus als je de keuze hebt: gebruik een echte laadpaal.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten rond maart 2024 voornamelijk op 76 cent per kWh, maar je komt ook vaak 73 cent of lager tegen. Dat hangt van de aanbieder, de locatie en je laadpas af. Kijk op Laadpastop10 voor meer informatie over laadpassen. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

©barbara buderath

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 35 cent kost dat 7,7 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 46 cent per kilowattuur kwam je uit op 10,12 cent per kilometer).

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 54 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 11,88 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 15,2 eurocent. Over het algemeen ben je dus thuis het goedkoopste uit met laden.

EnergiebronPrijs per kilometer
Laadpaal thuis (AC)7,7 cent
Openbare laadpaal (AC)11,88 cent
Benzine14,4 cent
Snellader (DC)15,2 cent

In apps waarmee je laadpalen kunt vinden, zoals Chargemap, Shell Recharge of ANWB Onderweg, kun je zien wat de kWh-prijs is van een laadpaal. Is die lager dan de kWh-prijs die je thuis betaalt, dan is het laden bij zo’n laadpaal goedkoper. Let wel op: soms moet je ook betalen voor het parkeren van je auto!

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Thuisladen is goedkoper dan een openbare laadpaal of snellader, helemaal als je nog een vast contract met een gunstig tarief of een dynamisch energiecontract hebt. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan er veel minder verschil zitten met het laden op straat. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

©Andrii

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (maart 2024) zo’n 2,16 euro per liter. Dan kost deze auto 14,4 cent per kilometer. Thuisladen en AC-laden bij een openbare laadpaal is dus goedkoper dan op benzine rijden en het prijsverschil met snelladen is heel klein.

Vergeet daarnaast niet om de lagere onderhoudskosten en (voorlopige) vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur als je oplaadt aan je eigen laadpaal thuis.

▼ Volgende artikel
Whatsappen in je eigen stijl: zo maak je je appjes op
Huis

Whatsappen in je eigen stijl: zo maak je je appjes op

WhatsApp gebruikt standaard het lettertype Helvetica. Dat is een duidelijk lettertype dat al bestaat sinds 1957, maar de letters zijn wel heel saai. Net als andere socialmediaplatformen, blinkt WhatsApp niet uit in mogelijkheden voor tekstopmaak. Toch kun je je tekst opleuken: als je deze trucjes kent.

Voel jij je weleens beperkt in de opmaakmogelijkheden van je appjes? We laten zien wat er allemaal mogelijk is in WhatsApp:

  • Vet, cursief, doorhalen
  • Monospacen
  • Opsommingstekens toevoegen
  • Tekst markeren met een quotes
  • Externe websites en apps die je tekst voor jou opmaken

Dol op mooie dingen maken? Lees dan ook: Adobe Express: snel stijlvolle ontwerpen creëren

Het was in WhatsApp al mogelijk om tekst vet, cursief of doorgehaald te plaatsen. Sinds februari 2024 heeft Meta het in WhatsApp ook mogelijk gemaakt om bullets, genummerde lijsten, blockquotes en inline code toe te voegen. Al deze functies zijn beschikbaar in gesprekken op iOS, Android, web en Mac. Je moet alleen even weten hoe je dat precies doet.

Vet, cursief, doorhalen

In WhatsApp kun je tekst prima vet, cursief en doorgehaald weergeven. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je tekst tussen speciale tekens plaatsen. Om een stukje tekst vetgedrukt te maken, plaats je een asterisk/sterretje (*). Deze zet je voor en na de tekst die je vetgedrukt wilt hebben. Tijdens het typen zie je dat de tekst tussen de asterisken vetgedrukt wordt, nog voordat je hem hebt verzonden. De ontvanger ziet de sterretjes natuurlijk niet.

Om een tekst cursief te maken, gebruik je voor en na de tekst die je schuingedrukt wilt hebben, het onderstrepingsteken/underscore (_). Dat is bijvoorbeeld handig als je citaten typt in WhatsApp. Het is ook mogelijk om een stukje tekst door te halen. Hiervoor plaats je een tilde (~) aan beide kanten van de tekst.

Hier passen we zowel de stijlen vet, cursief en doorgehaald toe.

Tekstopmaak combineren

Uiteraard kun je deze teksttrucjes mixen in hetzelfde bericht. Zet bijvoorbeeld het ene woord in cursief en het andere in vet. Het is zelfs mogelijk om stijlen te combineren op hetzelfde stukje tekst. Als je bijvoorbeeld _*tekst*_ typt, dan komt dit woord zowel cursief als vet in beeld. Voeg je voor en achter nog een tilde toe, dus ~_*tekst*_~, dan krijg je dit: tekst.

Het is mogelijk om verschillende stijlen te combineren op hetzelfde stukje tekst.

Monospace

Monospacing is een opmaaktechniek die de focus op een stukje tekst legt. Hierdoor komt er meer ruimte tussen de tekens. Elke letter krijgt daarmee dezelfde verticale en horizontale ruimte, wat bij de meeste lettertypes niet het geval is. De i neemt bijvoorbeeld normaal gesproken minder plaats in dan de w en de m.

Om deze teksttruc te gebruiken, plaats je drie backticks voor en na het stukje tekst waarop je monospace wilt toepassen. De backtick staat ook bekend als backquote en accent grave. Dit is het streepje op een letter dat van linksboven naar rechtsonder wijst, zoals in de woorden carrière en crème.

Met drie backticks zet je een stukje tekst om in monospace.

Brushpen, gelpen, potlood of kalligrafiepen

Teksten opmaken kan ook met de hand!

Snelkoppelingen

Het kan lastig zijn om al deze WhatsApp-opmaaktrucjes te onthouden. De mobiele app heeft gelukkig zelf een aantal ingebouwde snelkoppelingen die je kunt gebruiken tijdens het typen. Tik en houd het gebied vast zodat je een selectietool krijgt. Selecteer het stukje tekst dat je op een speciale manier wilt opmaken. Tik hierop en dan krijg je bij de bekende opdrachten te zien zoals Knip, Kopieer en Plak. Klik nu op het pijltje rechts tot je bij de optie Structuur komt. Daar herken je het kleine menu om de opmaak aan te passen. Als je dit selecteert, krijg je de opties Vet, Cursief, Doorgestreept en Monospace te zien die je vanaf daar rechtstreeks kunt toepassen. Deze mogelijkheid is niet beschikbaar in de desktop-app.

Je kunt de basisstijlen ook uit de opmaaksnelkoppelingen halen.

Opsommingstekens

Wil je een lijstje naar iemand of naar jezelf sturen, dan kun je heel gemakkelijk opsommingstekens of bullets plaatsen. Sommige mensen gebruiken WhatsApp als notitie-app en sturen een bericht naar zichzelf om dingen niet te vergeten. Typ eerst een asterisk of een liggend streepje, dat maakt in dit geval geen verschil. Daarna moet je eraan denken om een spatie te typen en vervolgens typ je het eerste item. Tik vervolgens op Return of Enter. Daar zie je nu direct de tweede bulletpoint die wacht op het volgende item. Vanaf nu hoef je niet meer een liggend streepje met een spatie te typen, WhatsApp doet dit voor je.

Typ een asterisk of een liggend streepje gevolgd door een spatie en WhatsApp maakt er automatisch een opsommingsteken van.

Genummerde lijst

Heb je liever een genummerde lijst? Dat kan ook. Typ een nummer, bijvoorbeeld 1, gevolgd door een punt en een spatie en schrijf daarna het eerste item van je lijst. Wanneer je nu op Enter na het eerste item tikt, verschijnt het volgende nummer dat wacht op het volgende item in de lijst. Als je zou beginnen met een ander getal, bijvoorbeeld 7, gevolgd door een punt, dan plaatst WhatsApp meteen het volgende getal (dus 8) als je op Enter tikt.

Met een cijfer gevolgd door een punt en een spatie krijg je een genummerde lijst.

Quoteblokjes

Een quoteblokje of blockquote gebruik je om een stukje tekst te markeren. Je plaatst hiermee een vette verticale streep voor een stukje tekst. Om deze opmaak te krijgen, typ je eerst > gevolgd door een spatie. De boodschap die je daarna typt, wordt voorafgegaan door een grijs verticaal balkje.

Tot slot kun je ook tekst als inline code opmaken. Je begint en eindigt dan met de backticks. Daartussen zet je de tekst die je wil highlighten (`tekst`).

Net alleen het balkje maar ook de tekst daarachter (de quote) komt in het grijs.

Lettergrootte aanpassen

Worden je ogen er niet beter op en vind je het moeilijk om de WhatsApp-communicatie te lezen op je telefoon? Pas dan de lettergrootte aan. Op een Android-telefoon ga je hiervoor naar de Instellingen van WhatsApp. Dat doe je door op het pictogram met de drie stippen bovenaan te tikken. Onder het scherm Chatinstellingen staan verschillende opties. Kies de knop Lettergrootte. Daar kies je tussen kleine, middelgrote en grote tekstgrootte.

WhatsApp heeft op dit moment alleen in Android een optie om de lettergrootte binnen het programma aan te passen. Als je de letterweergave wilt vergroten op iOS, dan open je de Instellingen van iOS (dus niet de instellingen van WhatsApp). Daarna tik je op Scherm en helderheid. Selecteer de optie Tekstgrootte en sleep vervolgens de schuifregelaar om de lettergrootte aan te passen.

Op Android-smartphones regel je de lettergrootte in WhatsApp zelf. In iOS wijzig je de algemene tekstgrootte.

WhatsApp Editor

Wil je je WhatsApp-boodschappen af en toe wat meer glans geven en heb je geen zin om de speciale toetsen te onthouden? Gebruik dan de WhatsApp Editor. Deze online editor werkt op twee manieren.

Je kunt de tekst gewoon in het tekstvak typen. Met de formatteerknoppen zet je stukjes tekst vervolgens in vet, cursief, onderstreept of monospace. In deze editor voeg je ook eenvoudig emoticons toe. Als de boodschap klaar is, klik je op de balk Copy to clipboard. Daarna plak je de opgemaakte boodschap in de app of de webversie van WhatsApp.

Nog interessanter is het als je deze webtoepassing koppelt aan je WhatsApp-id. Daarvoor klik je bovenaan op de knop WhatsApp Link, zodat je op een pagina komt waar je je telefoonnummer ingeeft met de juiste landcode. Daarna komt de blauwe balk Create Link tevoorschijn. Als je daarop klikt, verschijnt er een QR-code die je scant met je smartphone. Er is ook een speciale WhatsApp-link om met je WhatsApp-contacten te delen. Vanuit de webpagina kun nu rechtstreeks WhatsApp openen. Er is verder nog een Speech-To-Text-pagina, maar daarvan viel het resultaat ons dik tegen.

WhatsApp Editor plaatst de speciale tekens voor jou.

Fonts For WhatsApp

Een leuke oplossing voor als je af en toe verrassend uit de hoek wilt komen met een leuke uitnodiging, een stijlvolle invitatie of een fleurige felicitatie, is Fonts For Whatsapp.

Eerst typ je de boodschap in het tekstvak en vervolgens zie je dat er automatisch een heleboel voorbeelden worden gegenereerd. Ze voorzien de tekst niet alleen van een leuk lettertype, er worden ook hartjes, krulletjes, emoticons en ornamenten bij geplaatst. In de linkerbovenhoek kun je de thematische categorieën openen zoals Cute, Crazy, Ugly, Box, Sad, Thankyou, Asian en meer. Heb je de tekst vormgegeven, dan is het weer een kwestie van kopiëren en plakken. Deze combinaties kun je trouwens bij alle sociale-mediasites toepassen.

Naar gelang het thema plaatst Fonts For Whatsapp de juiste versieringen.

Generatieve websites

Om berichten op sociale mediasites nog stijlvoller te maken, is er een aantal generatieve websites beschikbaar. Open zo’n site met de webbrowser. Typ de tekst in het hoofdvak en zie hoe de verschillende lettertypen en stijlen de webpagina vullen. Blader er doorheen en als er een stijl je bevalt, klik je op de knop Kopiëren.

Als generatieve websites tippen we YayText waar het aanbod aan stijlen onuitputtelijk lijkt. Gelukkig zijn er in de linkerbalk de categorieën waardoor de keuze gemakkelijker wordt. Er is ook een bibliotheek met emoji voor de meest uiteenlopende onderwerpen.

Bij Lingojam kom je bij de Fancy TextGenerator. Weer typ je eerst je tekst en rechts verschijnt de fancy text. Hier moet je gewoon door de lange lijst resultaten scrollen, want die zijn niet thematisch geordend.

De laatste generatieve website de we al tip noemen, is Igfonts. De naam komt van de Instagram-lettertypen. Ook deze site creëert een massa verschillende stijlen met behulp van een groot aantal unicode-tekens. Dat betekent dat je niet echt lettertypes kiest, maar verschillende unicode-tekens combineert die de letters op het scherm vormen.

Het aanbod van de generatieve website YayText is overweldigend.

Vijf luiken van Glyphy

Een bijzondere generatieve website is Glyphy. Glyphy begint met een leuke Font Generator waar je de thema’s in de bovenbalk vindt. Het tweede luik zijn Cool Symbols die geordend zijn in sterren, pijltjes, hartjes, bloemen en sneeuwvlokken. Het derde luik gebruik je om een sterke gebruikersnaam voor sociale media te verzinnen. Je typt een naam, een woord en een gevoel en je bekijkt wat deze Username Generator ervan bakt.

Dan is er nog het luik Emoticons, Je komt niet bij de glad afgewerkte emoticons, maar bij de oorspronkelijke emoticons die nog uit letters, boogjes en streepjes bestaan. Het laatste luik is in nog in ontwikkeling, de PFP Maker, om een originele profielfoto samen te stellen.

Glyphy, een generatieve website, heeft op dit moment vier bruikbare luiken.

Populaire opmaakapps

Naast de standaardopmaakopties in WhatsApp en de generatieve websites kun je ook talloze mobiele apps van derden gebruiken. Enkele populaire WhatsApp-opmaakapps zijn Blue Words, Font Keyboard, Stylish Texts en Fonts.

Eerst moet je de app downloaden, daarna zorg je via de instellingen van je smartphone dat de app als extra toetsenbord beschikbaar wordt. Wanneer je daarna een boodschap wilt typen, kun je dit extra toetsenbord selecteren en vervolgens kies je uit de honderden stijlen en kant-en-klare sjablonen.

Voor alle apps die we hebben getest, moet je betalen. Ze zijn behoorlijk prijzig, om niet te zeggen te duur, voor wat ze te bieden hebben. Bij sommige gaat er elke maand een bedrag van je rekening, bij andere elke week. Ze hebben allemaal een proefperiode van drie tot zeven dagen, maar dan moet je wel eerst een abonnement afsluiten met je creditcard. Tijdens de proefperiode kun je het abonnement nog annuleren. Alleen we merkten dat er zelfs geld van onze rekening ging nadat we het abonnement hadden geannuleerd bij Fonts. Voel je vrij om deze apps te gebruiken, maar je bent gewaarschuwd.

Dit is de app Fonts die je een extra toetsenbord geeft om je WhatsApp-berichten op te leuken.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube