ID.nl logo
Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
Mobiliteit

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en in 2025 krijg je 75 procent korting op het reguliere tarief. Daarbij zijn de stroomkosten gelukkig lager dan begin vorig jaar. Wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van maart 2024!

🔋 Na het lezen van dit artikel weet je hoeveel het opladen van een elektrische auto kost en waarop je moet letten om te weten waar je het goedkoopst kunt opladen. Belangrijke punten daarbij zijn:

  • Kijk naar de prijs per kWh die je moet betalen, of het nu bij je thuis is, op de zaak of bij openbare laadpalen en snelladers.
  • Laad je thuis of bij een openbare lader? Reken dan op 10 procent laadverlies. Bij snelladers hoef je geen laadverlies in je berekening mee te nemen.
  • Vermijd laden via het stopcontact, het laadverlies is daarmee ruim 24 procent.
  • Prijzen voor brandstof en elektriciteit fluctueren steeds. Maak dus regelmatig opnieuw een kostenberekening.

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Benzine is per 1 januari niet echt duurder geworden

Per 1 april 2022 was een accijnsverlaging ingevoerd om de gigantisch gestegen brandstofprijzen te compenseren. Die is op 1 juli 2023 voor de helft weer teruggedraaid, en tegelijkertijd is een accijnsverhoging doorgevoerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat benzine toen zo'n 14 cent duurder is geworden en diesel 10 cent. Het plan om de resterende accijnsverlaging per 1 januari 2024 terug te draaien is uitgesteld. De 'halve' korting geldt nog voor heel 2024. Daarna komt er bij ongewijzigd beleid ruim 20 cent per liter aan accijns bij de brandstofprijs.

In maart 2024 is de adviesprijs van benzine (E10) 2,16 euro. Daar rekenen we mee in dit artikel. Natuurlijk kun je bij de lokale (witte) pomp goedkoper tanken en is het langs de snelweg vaak duurder.

Goedkoop opladen doe je meestal thuis

Eerst nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Lange tijd was het een zekerheid: het goedkoopst opladen doe je thuis, want dat was flink goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of snellader. In 2023 was het echter lang niet altijd voordelig om thuis je auto te laden. Gelukkig lijkt daar nu weer verandering in te komen.

In maart 2024 is de gemiddelde stroomprijs thuis ongeveer 0,35 euro per kilowattuur. Heb je een dynamisch energiecontract, dan ben je goedkoper uit. Heb je een vast contract, dan kun je duurder uit zijn. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag de stroomprijs nog op 0,24 euro. In mei 2023 lag de kilowattuurprijs op ongeveer 0,53 euro en in juli 2023 lag de stroomprijs op ongeveer 0,46 euro per kWh.

Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van nu (35 cent) in totaal 17,50 euro. Met de oude kWh-prijs van juli vorig jaar (46 cent) kostte diezelfde volle accu 23 euro. We gaan dus weer de goede kant op.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. De gemiddelde prijs bij laadpalen op straat is op dit moment (maart 2024) een 38 eurocent per kWh. Het meest zie je een prijs van 54 eurocent per kWh. Maar je komt ook uitschieters naar 24 cent tot wel 63 cent tegen!

Laadverlies Om ervoor te zorgen dat je berekening zo accuraat mogelijk is, moet je in je berekening ook het laadverlies meenemen. Laad je aan een gewone (AC) laadpaal, dan is het laadverlies ongeveer 10 procent. Dat percentage kwam uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse ANWB. Een granny-charger, zeg maar de bij je auto meegeleverde lader die je zo in het stopcontact kunt steken, heeft een laadverlies van ruim 24 procent. Dus als je de keuze hebt: gebruik een echte laadpaal.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten rond maart 2024 voornamelijk op 76 cent per kWh, maar je komt ook vaak 73 cent of lager tegen. Dat hangt van de aanbieder, de locatie en je laadpas af. Kijk op Laadpastop10 voor meer informatie over laadpassen. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

©barbara buderath

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 35 cent kost dat 7,7 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 46 cent per kilowattuur kwam je uit op 10,12 cent per kilometer).

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 54 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 11,88 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 15,2 eurocent. Over het algemeen ben je dus thuis het goedkoopste uit met laden.

EnergiebronPrijs per kilometer
Laadpaal thuis (AC)7,7 cent
Openbare laadpaal (AC)11,88 cent
Benzine14,4 cent
Snellader (DC)15,2 cent

In apps waarmee je laadpalen kunt vinden, zoals Chargemap, Shell Recharge of ANWB Onderweg, kun je zien wat de kWh-prijs is van een laadpaal. Is die lager dan de kWh-prijs die je thuis betaalt, dan is het laden bij zo’n laadpaal goedkoper. Let wel op: soms moet je ook betalen voor het parkeren van je auto!

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Thuisladen is goedkoper dan een openbare laadpaal of snellader, helemaal als je nog een vast contract met een gunstig tarief of een dynamisch energiecontract hebt. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan er veel minder verschil zitten met het laden op straat. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

©Andrii

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (maart 2024) zo’n 2,16 euro per liter. Dan kost deze auto 14,4 cent per kilometer. Thuisladen en AC-laden bij een openbare laadpaal is dus goedkoper dan op benzine rijden en het prijsverschil met snelladen is heel klein.

Vergeet daarnaast niet om de lagere onderhoudskosten en (voorlopige) vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur als je oplaadt aan je eigen laadpaal thuis.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!