ID.nl logo
Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
Mobiliteit

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en in 2025 krijg je 75 procent korting op het reguliere tarief. Daarbij zijn de stroomkosten gelukkig lager dan begin vorig jaar. Wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van maart 2024!

🔋 Na het lezen van dit artikel weet je hoeveel het opladen van een elektrische auto kost en waarop je moet letten om te weten waar je het goedkoopst kunt opladen. Belangrijke punten daarbij zijn:

  • Kijk naar de prijs per kWh die je moet betalen, of het nu bij je thuis is, op de zaak of bij openbare laadpalen en snelladers.
  • Laad je thuis of bij een openbare lader? Reken dan op 10 procent laadverlies. Bij snelladers hoef je geen laadverlies in je berekening mee te nemen.
  • Vermijd laden via het stopcontact, het laadverlies is daarmee ruim 24 procent.
  • Prijzen voor brandstof en elektriciteit fluctueren steeds. Maak dus regelmatig opnieuw een kostenberekening.

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Benzine is per 1 januari niet echt duurder geworden

Per 1 april 2022 was een accijnsverlaging ingevoerd om de gigantisch gestegen brandstofprijzen te compenseren. Die is op 1 juli 2023 voor de helft weer teruggedraaid, en tegelijkertijd is een accijnsverhoging doorgevoerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat benzine toen zo'n 14 cent duurder is geworden en diesel 10 cent. Het plan om de resterende accijnsverlaging per 1 januari 2024 terug te draaien is uitgesteld. De 'halve' korting geldt nog voor heel 2024. Daarna komt er bij ongewijzigd beleid ruim 20 cent per liter aan accijns bij de brandstofprijs.

In maart 2024 is de adviesprijs van benzine (E10) 2,16 euro. Daar rekenen we mee in dit artikel. Natuurlijk kun je bij de lokale (witte) pomp goedkoper tanken en is het langs de snelweg vaak duurder.

Goedkoop opladen doe je meestal thuis

Eerst nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Lange tijd was het een zekerheid: het goedkoopst opladen doe je thuis, want dat was flink goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of snellader. In 2023 was het echter lang niet altijd voordelig om thuis je auto te laden. Gelukkig lijkt daar nu weer verandering in te komen.

In maart 2024 is de gemiddelde stroomprijs thuis ongeveer 0,35 euro per kilowattuur. Heb je een dynamisch energiecontract, dan ben je goedkoper uit. Heb je een vast contract, dan kun je duurder uit zijn. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag de stroomprijs nog op 0,24 euro. In mei 2023 lag de kilowattuurprijs op ongeveer 0,53 euro en in juli 2023 lag de stroomprijs op ongeveer 0,46 euro per kWh.

Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van nu (35 cent) in totaal 17,50 euro. Met de oude kWh-prijs van juli vorig jaar (46 cent) kostte diezelfde volle accu 23 euro. We gaan dus weer de goede kant op.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. De gemiddelde prijs bij laadpalen op straat is op dit moment (maart 2024) een 38 eurocent per kWh. Het meest zie je een prijs van 54 eurocent per kWh. Maar je komt ook uitschieters naar 24 cent tot wel 63 cent tegen!

Laadverlies Om ervoor te zorgen dat je berekening zo accuraat mogelijk is, moet je in je berekening ook het laadverlies meenemen. Laad je aan een gewone (AC) laadpaal, dan is het laadverlies ongeveer 10 procent. Dat percentage kwam uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse ANWB. Een granny-charger, zeg maar de bij je auto meegeleverde lader die je zo in het stopcontact kunt steken, heeft een laadverlies van ruim 24 procent. Dus als je de keuze hebt: gebruik een echte laadpaal.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten rond maart 2024 voornamelijk op 76 cent per kWh, maar je komt ook vaak 73 cent of lager tegen. Dat hangt van de aanbieder, de locatie en je laadpas af. Kijk op Laadpastop10 voor meer informatie over laadpassen. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

©barbara buderath

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 35 cent kost dat 7,7 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 46 cent per kilowattuur kwam je uit op 10,12 cent per kilometer).

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 54 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 11,88 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 15,2 eurocent. Over het algemeen ben je dus thuis het goedkoopste uit met laden.

EnergiebronPrijs per kilometer
Laadpaal thuis (AC)7,7 cent
Openbare laadpaal (AC)11,88 cent
Benzine14,4 cent
Snellader (DC)15,2 cent

In apps waarmee je laadpalen kunt vinden, zoals Chargemap, Shell Recharge of ANWB Onderweg, kun je zien wat de kWh-prijs is van een laadpaal. Is die lager dan de kWh-prijs die je thuis betaalt, dan is het laden bij zo’n laadpaal goedkoper. Let wel op: soms moet je ook betalen voor het parkeren van je auto!

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Thuisladen is goedkoper dan een openbare laadpaal of snellader, helemaal als je nog een vast contract met een gunstig tarief of een dynamisch energiecontract hebt. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan er veel minder verschil zitten met het laden op straat. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

©Andrii

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (maart 2024) zo’n 2,16 euro per liter. Dan kost deze auto 14,4 cent per kilometer. Thuisladen en AC-laden bij een openbare laadpaal is dus goedkoper dan op benzine rijden en het prijsverschil met snelladen is heel klein.

Vergeet daarnaast niet om de lagere onderhoudskosten en (voorlopige) vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur als je oplaadt aan je eigen laadpaal thuis.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.