ID.nl logo
Elektrische auto? Zo duur is opladen in jouw gemeente
© Igor Kardasov
Mobiliteit

Elektrische auto? Zo duur is opladen in jouw gemeente

Heb je een elektrische auto maar geen eigen laadpaal? Dan ben je aangewezen op publiek toegankelijke laadpalen. In de tarieven zitten grote verschillen, heeft vergelijkingssite Independer onderzocht. De gemiddelde prijs is 36 cent per kWh, maar er zijn grote uitschieters, zowel naar boven als naar onderen. Weten wat jij in jouw gemeente kwijt bent? Lees snel verder!

Om op provinciaal niveau te beginnen: woon je in Zeeland, dat ben je het slechtst af. Laden bij een publiek toegankelijk laadpunt kost je hier namelijk gemiddeld 47 cent per kWh. Dat is bijna 30 procent(!) hoger dan het gemiddelde in Nederland. Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid Holland scoren boven het landelijk gemiddelde: daar betaal je gemiddeld 38 cent per kWh. Woon je in Noord-Holland, dan ben je het best af: daar tik je per kWh gemiddeld 33 cent af. Ook in Overijssel en Limburg ben je relatief voordelig uit: daar is het tarief gemiddeld 34 cent per kWh.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Goedkoopste plaats: Ameland!

Maar de provincie zegt niet alles. Ook op gemeenteniveau zijn er grote verschillen. Ben je bijvoorbeeld in Noord-Holland (de goedkoopste provincie) en ga je opladen in Zandvoort, dan ben je gemiddeld alsnog 48 cent per kWh kwijt. En in Friesland, een van de duurste provincies, zit ook de plek waar je het goedkoopst kunt laden. Daarvoor moet je wel eerst een kaartje voor de boot kopen, want we hebben het dan over Ameland, waar je voor 24 cent per kWh klaar bent.

Naast je locatie spelen ook andere factoren een rol, zoals het type parkeerplaats. Over het algemeen is laden in een parkeergarage wat voordeliger dan aan een straatpaal, al moet je daar wel de extra parkeerkosten tegenover zetten. Het is dus even rekenen of je écht voordeliger uit bent.

De 10 duurste gemeentenPrijs / kWhDe 10 goedkoopste gemeentenPrijs/kWh
Súdwest-Fryslân (Friesland)63 centAmeland (Friesland)24 cent
Sluis (Zeeland)51 centTeylingen (Zuid-Holland)27 cent
Terneuzen (Zeeland)51 centOpsterland (Friesland)27 cent
Alphen-Chaam (Noord-Brabant)49 centOoststellingwerf (Friesland)27 cent
Hulst (Zeeland)49 centAmsterdam (Noord-Holland)27 cent
Albrandswaard (Zuid-Holland)48 centDen Haag (Zuid-Holland)27 cent
Hoeksche Waard (Zuid-Holland)48 centWest Maas en Waal (Gelderland28 cent
Zandvoort (Noord-Holland)48 centWaadhoeke (Friesland)29 cent
Maassluis (Zuid-Holland)48 centBeuningen (Gelderland)29 cent
Schouwen-Duiveland (Zeeland)48 centBronckhorst (Gelderland30 cent

Dit is het gemiddelde tarief in jouw gemeente

Op onderstaande interactieve kaart kun je je eigen gemeente opzoeken. Je ziet dan meteen wat het gemiddelde tarief is voor opladen aan een publiek toegankelijke laadpaal.

Bron: Independer

Onderzoeksverantwoording Voor dit onderzoek heeft Independer alleen gekeken naar publiek toegankelijke reguliere laadpalen. Snellaadpunten (vanaf 50 Kw) zijn buiten beschouwing gelaten. Independer benadrukt dat het hier om een momentopname gaat (en wel van 1 maart 2024), aangezien de prijzen dagelijks of zelfs per uur kunnen wisselen. Ook is het zo dat de aanbieder van de laadpas extra kosten in rekening kan brengen, afhankelijk van de pas en het soort abonnement. Ook hierbij is Independer uitgegaan van het gemiddelde tarief per gemeente waardoor er zelfs binnen gemeenten verschillen kunnen ontstaan. De gehanteerde prijzen zijn zonder BTW en eventuele kortingen.


Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
🚗🔌 Heb je de mogelijkheid tot een eigen laadpaal? Grote kans dat je dan voordeliger uit bent!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

â–¼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

 

â–¼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis