ID.nl logo
Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?
© Maryana - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?

Er zijn steeds meer mensen binnen jouw Vereniging van Eigenaren met een elektrische auto, en dus moet er nagedacht worden over het plaatsen van oplaadpunten. Hoe pak je dat aan? In dit artikel helpen we je op weg!

Het plaatsen van laadpunten binnen een VvE klinkt misschien als een enorme opgave, waar heel veel papierwerk bij komt kijken. Maar hoewel daar een zekere waarheid in zit, is het plaatsen van laadpunten binnen een VvE makkelijker dan je denkt. In dit artikel nemen we je mee langs de belangrijkste stappen en geven we je handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er ligt al een stappenplan voor je klaar!

Heel fijn en goed om te weten: er ligt al een stappenplan voor je klaar dat je kunt gebruiken bij het plaatsen van laadpunten binnen een VvE. Dit stappenplan is gemaakt door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een samenwerking tussen verschillende ministeries, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Nederlandse provincies en gemeenten. Je vindt het stappenplan via deze link. Hierin lees je onder meer over de manier waarop de VvE een besluit moet vormen over de te plaatsen laadpunten.

Toestemming of géén toestemming van de vergadering?

Zoals je waarschijnlijk weet, moet er in vergadering ingestemd worden met allerlei zaken die de VvE aangaan. Dat geldt ook voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Over het algemeen geldt dat 3/4e of 2/3e van de meerderheid moet instemmen met die beslissing, afhankelijk van het modelreglement van jouw VvE.

Maar het is in sommige gevallen mogelijk om als bewoner van een VvE een laadpunt aan te leggen zónder toestemming van de vergadering. Dat is wettelijk vastgelegd in het splitsingsreglement van 2017. Daar staat onder andere in dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarden en voor eigen rekening en risico een laadpunt aan te leggen. Meer informatie over die voorwaarden vind je op de website van de Vereniging Elektrische Rijders.

Overigens is het (sinds 2021) op Europees niveau geregeld dat, wanneer een woongebouw meer dan drie parkeerplekken heeft, deze allemaal moeten worden voorzien van bekabeling waarop in de toekomst laadinfrastructuur aangesloten kan worden. Woon je in een nieuw woongebouw of ga je in een woongebouw wonen dat nog gebouwd moet worden, dan is een heel groot deel van de werkzaamheden dus al gedaan en is het makkelijker om een laadpunt aan te leggen.

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Subsidies voor laadpunten binnen een VvE

Het ligt voor de hand dat jouw VvE eerst advies wil inwinnen voordat het een bedrijf inhuurt om de laadpunten te plaatsen. Dat is een flinke kostenpost, maar om zo'n laadpuntenadvies te stimuleren, keert de overheid een subsidie uit. Die heet de Subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van eigenaars (SVVE) en geldt voor 75 procent van het adviesbedrag, met een maximum van 1500 euro.

Vanaf begin dit jaar is er ook een subsidie voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur. Het gaat hierbij om 100 euro subsidie per parkeerplaats. Meer informatie over deze subsidieregelingen en de criteria waar je VvE aan moet voldoen, vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Heeft jouw VvE geen financiële middelen om laadpunten aan te leggen, dan zijn er mogelijkheden om dat tekort op te vangen. Op die manier kan je VvE toch de overstap maken naar duurzame mobiliteit.

  • Het Nationale Warmtefonds geeft VvE's de mogelijkheid om een lening af te sluiten voor het plaatsen en installeren van laadinfrastructuur. Dit fonds is enkel bedoeld voor gemeenschappelijke infrastructuur, werkt met een annuïteitenlening met gunstige rente en een looptijd van 10 of 15 jaar;

  • Sommige leveranciers van laadinfrastructuur geven de mogelijkheid om het plaatsen van laadinfrastructuur voor te financieren. De investeringskosten worden dan door de VvE betaald via een meerjarencontract en een hoger kWh-tarief voor het energieverbruik van de laadpaal. Op de website van de Vereniging Elektrische Rijders kom je in contact met een aantal adviseurs die hierin voorzien;

  • Verschillende gemeenten in Nederland bieden financierings- en/of subsidiemogelijkheden aan voor VvE's. Denk daarbij aan duurzaamheidsfondsen of energieleningen. De Energiesubsidiewijzer van MilieuCentraal toont aan welke mogelijkheden jouw gemeente biedt.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Is het eigenlijk wel veilig om laadpunten binnen een VvE te plaatsen?

Goed, je wilt laadpunten gaan plaatsen binnen je VvE, maar is dat eigenlijk wel veilig? Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord dat het niet verstandig is om auto's in bijvoorbeeld een parkeergarage op te laden. Hoe zit het echt?

Het korte antwoord is dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Onderzoek van TNO heeft in 2019 laten zien dat 'het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans op brand, mits richtlijnen van autofabrikanten en producenten van laadstations worden opgevolgd'. Verreweg de meest voorkomende oorzaak van autobranden zijn externe oorzaken, zoals brand in een gebouw of andere voertuigen. Bestaat er twijfel over de integrale brandveiligheid van de parkeergarage in jouw VvE? Je kunt dan een (brand)veiligheidsscan laten uitvoeren, dat weer kan leiden tot een verbeterplan.

Gaat jouw VvE laadpunten aansluiten, dan is het altijd belangrijk om te voorkomen dat een aansluiting in een gebouw overbelast wordt. De techniek om dat te voorkomen heet 'loadbalancing' en inmiddels zijn de meeste laadpunten al van die techniek voorzien.

Meer informatie Wil je meer informatie over het plaatsen van laadpunten binnen een VvE, kijk dan eens verder op de specifieke VvE-pagina van de Vereniging Elektrische Rijders, die in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tot stand is gekomen. Hier vind je bovenstaande info nogmaals en op uitgebreidere manier terug, alsmede verschillende onderzoeken en handige documenten rondom VvE's en laadinfrastructuur. Vanaf deze pagina kun je ook in contact komen met adviseurs en/of installateurs van laadpunten binnen VvE's.

▼ Volgende artikel
iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen
© Apple
Huis

iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen

Apples heeft gisteren zijn nieuwe 17-serie gepresenteerd, en daar hoort nu eenmaal ook een nieuwe versie van het besturingssysteem bij. iOS 26 brengt een nieuw design met Liquid Glass, slimme Apple Intelligence-functies en verbeteringen in apps als Telefoon, Berichten en CarPlay. Ontdek wat er verandert, welke iPhones worden ondersteund en wanneer de update beschikbaar komt.

In dit artikel lees je:
  • Hoe Liquid Glass het uiterlijk van iOS 26 verandert
  • Wat Apple Intelligence toevoegt aan je dagelijkse gebruik
  • Tips om veilig en slim te updaten
  • Welke vernieuwingen er zijn in Telefoon, Berichten, Games en CarPlay
  • Voor welke iPhones iOS 26 beschikbaar is en vanaf wanneer

Apple zet met iOS 26 een grote stap. Het systeem ziet er niet alleen frisser uit, maar voelt ook overzichtelijker en handiger in gebruik. Liquid Glass geeft de iPhone een nieuw uiterlijk, Apple Intelligence werkt stiller maar slimmer mee en kern-apps als Telefoon, Berichten en Camera krijgen een flinke opknapbeurt. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en dit heb jij eraan.

Liquid glass maakt iOS frisser en rustiger

De grootste vernieuwing is Liquid Glass, een doorschijnend laagje dat meebeweegt met het licht en de kleuren om je heen. Daardoor oogt de interface levendiger zonder druk te worden. Navigatiebalken krimpen automatisch als je scrolt, iconen en widgets zijn opgebouwd uit lagen en het geheel voelt rustiger aan.

Ook Apples eigen apps zijn aangepakt. De Camera-app is eenvoudiger ingedeeld, zodat je sneller bij de juiste functie bent, terwijl Foto's een duidelijke scheiding maakt tussen je bibliotheek en verzamelingen. Op het toegangsscherm zorgen zogenaamde 'spatial scenes' voor een speelse dynamiek: de achtergrond reageert op beweging en de klok schuift automatisch mee in de beschikbare ruimte. Ontwikkelaars kunnen met nieuwe API's dezelfde stijl doorvoeren in hun apps, zodat je overal dezelfde visuele lijn ziet.

©Apple

Apple intelligence helpt ongemerkt mee

Apple Intelligence is geen losse knop of app meer, maar een stille motor die overal in iOS 26 meedraait. Live-vertalen werkt direct in Telefoon, FaceTime en Berichten. Tekst en spraak worden in realtime omgezet op je toestel zelf, waardoor het snel en privacyvriendelijk blijft.

Daarnaast begrijpt je iPhone beter wat er op het scherm gebeurt. Zie je bijvoorbeeld een datum in een chat, dan kun je die direct omzetten naar een agenda-afspraak. Ook creatieve functies zijn volwassener geworden: Genmoji en Image Playground maken persoonlijke emoji en visuals als woorden tekortschieten. Apple gebruikt hiervoor een mix van slimme modellen op het toestel en in de cloud, en ontwikkelaars krijgen toegang tot het on-device model om eigen apps intelligenter te maken. Voor Nederlandstaligen is er nog een kleine kanttekening: ondersteuning voor Nederlands komt pas later in 2025.

Zo update je zonder problemen

Een nieuwe iOS-versie installeren is spannend, maar kan ook voor verrassingen zorgen. Maak daarom eerst een back-up via iCloud of je computer. Werk je met belangrijke apps of accessoires, dan is het slim om een paar dagen te wachten. Vaak brengen ontwikkelaars snel updates uit die kleine fouten oplossen. Ben je vooral nieuwsgierig? Dan zit je met iOS 26 goed. De publieke bèta gaf al een voorproefje en onlangs is de Release Candidate uitgerold. Zo bepaal je zelf of je direct overstapt of liever nog even wacht.

©Apple

Slimmere apps en meer plezier

Ook de kern-apps voelen anders aan. In Telefoon zijn favorieten, recente oproepen en voicemail samengebracht in één overzicht. De functie 'Oproepen filteren' helpt je onbekende bellers te filteren. De functie Hold Assist, die een seintje geeft zodra iemand eindelijk de lijn opneemt, is in Nederland helaas niet beschikbaar.

In Berichten kun je onbekende afzenders apart laten binnenkomen en groepsgesprekken leuker maken met polls. Via Image Playground laat je bovendien achtergronden genereren voor de juiste sfeer.

Nieuw is de Apple Games-app, een centrale plek waar je al je spellen vindt, van Apple Arcade tot uitdagingen met vrienden. CarPlay sluit zich aan bij de nieuwe stijl, met compactere meldingen en ondersteuning voor Live Activities. Met CarPlay Ultra gaat Apple nog een stap verder door functies van de auto en je iPhone nauwer te koppelen.

Voor wie beschikbaar?

iOS 26 is gratis beschikbaar voor iPhone 11 en nieuwer. Daarmee vallen de iPhone XR, XS en XS Max dit jaar af. Voor de slimme functies van Apple Intelligence is bovendien een recentere iPhone nodig. Apple benadrukt dat beschikbaarheid per regio kan verschillen en dat taalondersteuning gefaseerd wordt uitgebreid. Volgens meerdere bronnen staat de publieke uitrol gepland voor maandag 15 september 2025, tegelijk met de lancering van de nieuwe iPhones.

▼ Volgende artikel
JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht
© JBL
Huis

JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht

JBL komt met een nieuwe versie van zijn krachtigste draagbare speaker. De JBL Boombox 4 is lichter dan zijn voorganger, maar levert toch 50 procent meer vermogen. De speaker verschijnt in drie kleuren en kost 499,99 euro.

Harder en voller geluid

De Boombox 4 introduceert AI Sound Boost, een slimme technologie die het geluid harder laat klinken zonder dat er vervorming optreedt. Het resultaat is JBL's herkenbare Pro Sound: scherpe hoge tonen en een stevige, dreunende bas. Nieuw is ook dat luisteraars kunnen kiezen uit twee Bass Boost-modi. Deep Bass geeft een warm, vol laag, terwijl Punchy Bass zorgt voor een strakkere bas die meer nadruk legt op ritme. De basradiatoren zijn bovendien voorzien van verlichte JBL-logo's die oplichten zodra Bass Boost wordt ingeschakeld.

Lichter, maar robuuster

Ondanks zijn extra kracht is de Boombox 4 lichter: 5,9 kilo, ongeveer 12 procent minder dan de vorige generatie. Het nieuwe ontwerp heeft een stevigere voet, een handgreep om hem gemakkelijk mee te nemen en een robuuste behuizing die voldoet aan de IP68-norm voor stof- en waterdichtheid. Daarmee is de speaker ook geschikt voor gebruik bij het zwembad, op het strand of in het park.

©JBL

Nieuwe opbouw van het geluid

De Boombox 4 beschikt over een vernieuwde audioconstructie met drie passieve radiatoren en twee extra middentoondrivers. Daarmee vervangt JBL de eerdere subwoofer en wordt het geluidsbeeld rijker en meer in balans. Verder ondersteunt de speaker lossless audio via USB-C en kan hij dankzij Auracast eenvoudig gekoppeld worden met een onbeperkt aantal andere compatibele JBL-speakers.

Langere adem

De accu gaat tot 28 uur mee en kan met Playtime Boost worden opgerekt tot 34 uur. Voor het eerst is de batterij ook vervangbaar, waardoor de levensduur van de speaker verlengd kan worden.

Beschikbaarheid

De JBL Boombox 4 komt uit in Midnight Black, Ocean Blue en Camouflage. De speaker ligt vanaf 8 september in de winkels en is te koop via JBL.com en geselecteerde retailers voor 499,99 euro.