ID.nl logo
Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?
© Maryana - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?

Er zijn steeds meer mensen binnen jouw Vereniging van Eigenaren met een elektrische auto, en dus moet er nagedacht worden over het plaatsen van oplaadpunten. Hoe pak je dat aan? In dit artikel helpen we je op weg!

Het plaatsen van laadpunten binnen een VvE klinkt misschien als een enorme opgave, waar heel veel papierwerk bij komt kijken. Maar hoewel daar een zekere waarheid in zit, is het plaatsen van laadpunten binnen een VvE makkelijker dan je denkt. In dit artikel nemen we je mee langs de belangrijkste stappen en geven we je handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er ligt al een stappenplan voor je klaar!

Heel fijn en goed om te weten: er ligt al een stappenplan voor je klaar dat je kunt gebruiken bij het plaatsen van laadpunten binnen een VvE. Dit stappenplan is gemaakt door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een samenwerking tussen verschillende ministeries, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Nederlandse provincies en gemeenten. Je vindt het stappenplan via deze link. Hierin lees je onder meer over de manier waarop de VvE een besluit moet vormen over de te plaatsen laadpunten.

Toestemming of géén toestemming van de vergadering?

Zoals je waarschijnlijk weet, moet er in vergadering ingestemd worden met allerlei zaken die de VvE aangaan. Dat geldt ook voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Over het algemeen geldt dat 3/4e of 2/3e van de meerderheid moet instemmen met die beslissing, afhankelijk van het modelreglement van jouw VvE.

Maar het is in sommige gevallen mogelijk om als bewoner van een VvE een laadpunt aan te leggen zónder toestemming van de vergadering. Dat is wettelijk vastgelegd in het splitsingsreglement van 2017. Daar staat onder andere in dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarden en voor eigen rekening en risico een laadpunt aan te leggen. Meer informatie over die voorwaarden vind je op de website van de Vereniging Elektrische Rijders.

Overigens is het (sinds 2021) op Europees niveau geregeld dat, wanneer een woongebouw meer dan drie parkeerplekken heeft, deze allemaal moeten worden voorzien van bekabeling waarop in de toekomst laadinfrastructuur aangesloten kan worden. Woon je in een nieuw woongebouw of ga je in een woongebouw wonen dat nog gebouwd moet worden, dan is een heel groot deel van de werkzaamheden dus al gedaan en is het makkelijker om een laadpunt aan te leggen.

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Subsidies voor laadpunten binnen een VvE

Het ligt voor de hand dat jouw VvE eerst advies wil inwinnen voordat het een bedrijf inhuurt om de laadpunten te plaatsen. Dat is een flinke kostenpost, maar om zo'n laadpuntenadvies te stimuleren, keert de overheid een subsidie uit. Die heet de Subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van eigenaars (SVVE) en geldt voor 75 procent van het adviesbedrag, met een maximum van 1500 euro.

Vanaf begin dit jaar is er ook een subsidie voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur. Het gaat hierbij om 100 euro subsidie per parkeerplaats. Meer informatie over deze subsidieregelingen en de criteria waar je VvE aan moet voldoen, vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Heeft jouw VvE geen financiële middelen om laadpunten aan te leggen, dan zijn er mogelijkheden om dat tekort op te vangen. Op die manier kan je VvE toch de overstap maken naar duurzame mobiliteit.

  • Het Nationale Warmtefonds geeft VvE's de mogelijkheid om een lening af te sluiten voor het plaatsen en installeren van laadinfrastructuur. Dit fonds is enkel bedoeld voor gemeenschappelijke infrastructuur, werkt met een annuïteitenlening met gunstige rente en een looptijd van 10 of 15 jaar;

  • Sommige leveranciers van laadinfrastructuur geven de mogelijkheid om het plaatsen van laadinfrastructuur voor te financieren. De investeringskosten worden dan door de VvE betaald via een meerjarencontract en een hoger kWh-tarief voor het energieverbruik van de laadpaal. Op de website van de Vereniging Elektrische Rijders kom je in contact met een aantal adviseurs die hierin voorzien;

  • Verschillende gemeenten in Nederland bieden financierings- en/of subsidiemogelijkheden aan voor VvE's. Denk daarbij aan duurzaamheidsfondsen of energieleningen. De Energiesubsidiewijzer van MilieuCentraal toont aan welke mogelijkheden jouw gemeente biedt.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Is het eigenlijk wel veilig om laadpunten binnen een VvE te plaatsen?

Goed, je wilt laadpunten gaan plaatsen binnen je VvE, maar is dat eigenlijk wel veilig? Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord dat het niet verstandig is om auto's in bijvoorbeeld een parkeergarage op te laden. Hoe zit het echt?

Het korte antwoord is dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Onderzoek van TNO heeft in 2019 laten zien dat 'het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans op brand, mits richtlijnen van autofabrikanten en producenten van laadstations worden opgevolgd'. Verreweg de meest voorkomende oorzaak van autobranden zijn externe oorzaken, zoals brand in een gebouw of andere voertuigen. Bestaat er twijfel over de integrale brandveiligheid van de parkeergarage in jouw VvE? Je kunt dan een (brand)veiligheidsscan laten uitvoeren, dat weer kan leiden tot een verbeterplan.

Gaat jouw VvE laadpunten aansluiten, dan is het altijd belangrijk om te voorkomen dat een aansluiting in een gebouw overbelast wordt. De techniek om dat te voorkomen heet 'loadbalancing' en inmiddels zijn de meeste laadpunten al van die techniek voorzien.

Meer informatie Wil je meer informatie over het plaatsen van laadpunten binnen een VvE, kijk dan eens verder op de specifieke VvE-pagina van de Vereniging Elektrische Rijders, die in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tot stand is gekomen. Hier vind je bovenstaande info nogmaals en op uitgebreidere manier terug, alsmede verschillende onderzoeken en handige documenten rondom VvE's en laadinfrastructuur. Vanaf deze pagina kun je ook in contact komen met adviseurs en/of installateurs van laadpunten binnen VvE's.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips