ID.nl logo
Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?
© Maryana - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een eigen oplaadpunt met een VvE: hoe pak je dat aan?

Er zijn steeds meer mensen binnen jouw Vereniging van Eigenaren met een elektrische auto, en dus moet er nagedacht worden over het plaatsen van oplaadpunten. Hoe pak je dat aan? In dit artikel helpen we je op weg!

Het plaatsen van laadpunten binnen een VvE klinkt misschien als een enorme opgave, waar heel veel papierwerk bij komt kijken. Maar hoewel daar een zekere waarheid in zit, is het plaatsen van laadpunten binnen een VvE makkelijker dan je denkt. In dit artikel nemen we je mee langs de belangrijkste stappen en geven we je handvatten om zelf aan de slag te gaan.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Er ligt al een stappenplan voor je klaar!

Heel fijn en goed om te weten: er ligt al een stappenplan voor je klaar dat je kunt gebruiken bij het plaatsen van laadpunten binnen een VvE. Dit stappenplan is gemaakt door de Nationale Agenda Laadinfrastructuur, een samenwerking tussen verschillende ministeries, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Nederlandse provincies en gemeenten. Je vindt het stappenplan via deze link. Hierin lees je onder meer over de manier waarop de VvE een besluit moet vormen over de te plaatsen laadpunten.

Toestemming of géén toestemming van de vergadering?

Zoals je waarschijnlijk weet, moet er in vergadering ingestemd worden met allerlei zaken die de VvE aangaan. Dat geldt ook voor het aanleggen van laadinfrastructuur. Over het algemeen geldt dat 3/4e of 2/3e van de meerderheid moet instemmen met die beslissing, afhankelijk van het modelreglement van jouw VvE.

Maar het is in sommige gevallen mogelijk om als bewoner van een VvE een laadpunt aan te leggen zónder toestemming van de vergadering. Dat is wettelijk vastgelegd in het splitsingsreglement van 2017. Daar staat onder andere in dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarden en voor eigen rekening en risico een laadpunt aan te leggen. Meer informatie over die voorwaarden vind je op de website van de Vereniging Elektrische Rijders.

Overigens is het (sinds 2021) op Europees niveau geregeld dat, wanneer een woongebouw meer dan drie parkeerplekken heeft, deze allemaal moeten worden voorzien van bekabeling waarop in de toekomst laadinfrastructuur aangesloten kan worden. Woon je in een nieuw woongebouw of ga je in een woongebouw wonen dat nog gebouwd moet worden, dan is een heel groot deel van de werkzaamheden dus al gedaan en is het makkelijker om een laadpunt aan te leggen.

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Subsidies voor laadpunten binnen een VvE

Het ligt voor de hand dat jouw VvE eerst advies wil inwinnen voordat het een bedrijf inhuurt om de laadpunten te plaatsen. Dat is een flinke kostenpost, maar om zo'n laadpuntenadvies te stimuleren, keert de overheid een subsidie uit. Die heet de Subsidieregeling verduurzaming voor vereniging van eigenaars (SVVE) en geldt voor 75 procent van het adviesbedrag, met een maximum van 1500 euro.

Vanaf begin dit jaar is er ook een subsidie voor het plaatsen van basislaadinfrastructuur. Het gaat hierbij om 100 euro subsidie per parkeerplaats. Meer informatie over deze subsidieregelingen en de criteria waar je VvE aan moet voldoen, vind je op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Heeft jouw VvE geen financiële middelen om laadpunten aan te leggen, dan zijn er mogelijkheden om dat tekort op te vangen. Op die manier kan je VvE toch de overstap maken naar duurzame mobiliteit.

  • Het Nationale Warmtefonds geeft VvE's de mogelijkheid om een lening af te sluiten voor het plaatsen en installeren van laadinfrastructuur. Dit fonds is enkel bedoeld voor gemeenschappelijke infrastructuur, werkt met een annuïteitenlening met gunstige rente en een looptijd van 10 of 15 jaar;

  • Sommige leveranciers van laadinfrastructuur geven de mogelijkheid om het plaatsen van laadinfrastructuur voor te financieren. De investeringskosten worden dan door de VvE betaald via een meerjarencontract en een hoger kWh-tarief voor het energieverbruik van de laadpaal. Op de website van de Vereniging Elektrische Rijders kom je in contact met een aantal adviseurs die hierin voorzien;

  • Verschillende gemeenten in Nederland bieden financierings- en/of subsidiemogelijkheden aan voor VvE's. Denk daarbij aan duurzaamheidsfondsen of energieleningen. De Energiesubsidiewijzer van MilieuCentraal toont aan welke mogelijkheden jouw gemeente biedt.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Is het eigenlijk wel veilig om laadpunten binnen een VvE te plaatsen?

Goed, je wilt laadpunten gaan plaatsen binnen je VvE, maar is dat eigenlijk wel veilig? Je hebt waarschijnlijk al vaker gehoord dat het niet verstandig is om auto's in bijvoorbeeld een parkeergarage op te laden. Hoe zit het echt?

Het korte antwoord is dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Onderzoek van TNO heeft in 2019 laten zien dat 'het opladen van een elektrisch aangedreven personenauto in een parkeergarage niet leidt tot een grotere kans op brand, mits richtlijnen van autofabrikanten en producenten van laadstations worden opgevolgd'. Verreweg de meest voorkomende oorzaak van autobranden zijn externe oorzaken, zoals brand in een gebouw of andere voertuigen. Bestaat er twijfel over de integrale brandveiligheid van de parkeergarage in jouw VvE? Je kunt dan een (brand)veiligheidsscan laten uitvoeren, dat weer kan leiden tot een verbeterplan.

Gaat jouw VvE laadpunten aansluiten, dan is het altijd belangrijk om te voorkomen dat een aansluiting in een gebouw overbelast wordt. De techniek om dat te voorkomen heet 'loadbalancing' en inmiddels zijn de meeste laadpunten al van die techniek voorzien.

Meer informatie Wil je meer informatie over het plaatsen van laadpunten binnen een VvE, kijk dan eens verder op de specifieke VvE-pagina van de Vereniging Elektrische Rijders, die in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland tot stand is gekomen. Hier vind je bovenstaande info nogmaals en op uitgebreidere manier terug, alsmede verschillende onderzoeken en handige documenten rondom VvE's en laadinfrastructuur. Vanaf deze pagina kun je ook in contact komen met adviseurs en/of installateurs van laadpunten binnen VvE's.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro
© Farknot Architect - stock.adobe.
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.