ID.nl logo
Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)
© Matthias Zabanski
Mobiliteit

Hier moet je op letten bij de keuze van een laadpaal thuis (en op kantoor)

Je hebt een elektrische auto gekocht, maar nu moet je alweer de volgende belangrijke keuze maken. Welke laadpaal moet je kiezen en welke is geschikt voor jouw situatie?

Wat komt er aan bod in dit artikel?

  • Verschillen tussen 1- en 3-fase-laadpalen en hun laadsnelheid

  • Keuze tussen een wandlader of een vrijstaande laadpaal

  • Voor- en nadelen van vaste kabels versus losse kabels

  • Dynamische Load Balancing om overbelasting te voorkomen

  • 'Slimme' laadpalen die kunnen koppelen met zonnepanelen en energiecontracten

  • Autorisatie-opties voor thuislaadpalen zoals RFID, codes of apps

  • Ook lezen: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Net als bij elektrische auto’s is de wereld van laadpalen erg divers. Verschillende laadpalen hebben verschillende kenmerken, capaciteiten en opties. Om je op weg te helpen, vertellen we je hier waar je op moet letten bij de keuze van een laadpaal thuis, en op kantoor. 

1- of 3-fase-aansluiting

Ongeacht het feit of jouw huis een 1- of 3-fase-aansluiting heeft en je EV een 1- of 3-fase-boordlader heeft, is het altijd verstandig om een laadpaal te kiezen die met 3-fase-stroom overweg kan. Misschien wil je nu nog niet sneller laden (dat doe je namelijk met een 3-fase-aansluiting, waarvoor je de meterkast en aansluiting mogelijk moet aanpassen), maar in de toekomst wel. Dan is het maar beter dat jouw laadpaal daar vast klaar voor is. 

Het verschil in laadsnelheid tussen een laadpaal met 1- of 3-fase-aansluiting is namelijk best groot. Heb je een 1-fase-aansluiting die is afgezekerd op 16 ampère (A), dan kun je laden met maximaal 3,6 kW. Heb je een 3-fase-aansluiting, dan kun je met dezelfde stroomsterkte met maximaal 11 kW laden. Dat scheelt enorm in laadtijd. 

©David.Sch

Laadpunt of laadpaal

Bedenk goed waar je je laadpunt precies wilt hebben. Parkeer je je auto altijd naast je huis, dan is het waarschijnlijk verstandig om een laadpunt aan de muur en in de buurt van de meterkast te monteren. Dat kost namelijk het minste geld. Parkeer je je auto niet in de buurt van een muur, dan moet je het laadpunt op een paal monteren. Dat kan, inclusief montage, zo een paar honderd euro extra kosten, ook omdat je waarschijnlijk een langere kabel nodig hebt die het laadpunt met de meterkast verbindt. Bijna elke lader is geschikt voor montage aan de muur of op een paal, en voor de functionaliteit van het laadpunt maakt deze keuze niets uit. 

Vaste of losse kabel

Ook hier weer een praktische keuze, die niets te maken heeft met de functionaliteit van het laadpunt. Thuis kan het bijvoorbeeld heel makkelijk zijn om een vaste kabel aan je laadpunt te hebben, zodat je bij thuiskomst niet de losse kabel in zowel je auto als het laadpunt hoeft te steken. Dat geldt mogelijk ook voor de laadpaal die je voor jouw werknemers en bezoekers faciliteert. 

Houd er wel rekening mee dat het laadpunt dan alleen te gebruiken is door auto’s met een en dezelfde aansluiting. Inmiddels gebruiken alle auto’s in Europa de Type 2-stekker, ook wel Mennekes-stekker genoemd. Toch rijden er ook nog auto’s rond met een Type 1-stekker. Deze kunnen dan niet van het laadpunt gebruikmaken. 

©Believe_In_Me

Dynamic Load Balancing

Steeds meer apparaten werken op stroom, ook bij jou thuis. Daarom is de kans groot dat er meerdere apparaten op hetzelfde moment om stroom vragen. Kies daarom altijd voor een laadpunt dat een vorm van Dynamic Load Balancing ondersteunt. Vragen veel apparaten tegelijkertijd om stroom en is het even niet nodig om je auto op te laden, dan zorgt de software ervoor dat er geen overbelasting van je thuisaansluiting plaatsvindt. 

Hier geldt opnieuw het volgende: mogelijk heb je nu nog geen inductieplaat of warmtepomp, en is Dynamic Load Balancing niet per se nodig. Toch is het fijn als je laadpunt hier al wel mee is uitgerust, zodat-ie is voorbereid op een toekomst waarin je méér elektriciteit zult gebruiken. We adviseren je dan ook om een laadpaal te kiezen die deze software ondersteunt. 

Slimme laadpaal

Dynamic Load Balancing is wat software betreft eigenlijk nog maar het begin voor een laadpunt. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen of in de toekomst een thuisbatterij? Of heb je een dynamisch energiecontract waarbij de stroomprijzen per uur verschillen? Kies dan een laadpaal die in staat is om met al die systemen samen te werken. Zo zijn er laadpunten die je kunt koppelen met je zonnepanelen of energiecontract, zodat je zelf niets hoeft te doen om zo slim en goedkoop mogelijk te laden.

Ook hier geldt: koop alvast een laadpunt dat er klaar voor is om in dit soort situaties optimaal zijn werk te doen. Nu zaken als zonnepanelen en dynamische energiecontracten steeds meer gemeengoed worden, is het slim om een laadpunt te kopen dat ook hiermee overweg kan. Zo hoef je deze niet over een paar jaar alweer te vervangen. 

©เลิศลักษณ์ ทิพชัย

Met of zonder autorisatie

Wil je een laadpunt voor thuis aanschaffen, dan klinkt het logisch om er eentje te kiezen waarbij je alleen de stekker hoeft aan te sluiten zodat-ie begint met laden. Jij bent waarschijnlijk de enige die er gebruik van maakt, bijvoorbeeld als je dat doet in een afgesloten garage.

Toch kan het heel handig zijn om een bepaalde vorm van autorisatie bij jouw eigen laadpaal te laten plaatsvinden. Zo voorkom je dat iedereen zomaar aan jouw laadpunt kan laden. Bovendien is het een eenvoudige manier om inzicht in je verbruik te krijgen. Dat is met name handig als je jouw auto zakelijk rijdt: zo worden alle stroomkosten eenvoudig en automatisch verrekend bij jouw werkgever. Door de autorisatie op jouw laadpunt wordt er namelijk maandelijks een factuur gestuurd voor de stroom die jij in je auto hebt geladen.

Er zijn overigens verschillende vormen van autorisatie bij een laadpunt. Zo zijn er laadpunten die – net als bij publieke laadpunten – werken met een laadpas/RFID-scanner. Ook zijn er laadpunten die met cijfercodes, apps of sleutels werken. Bepaal wat de handigste manier voor jou is en stem je keuze daar op af.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur

De Google Pixel 10 Pro XL is de nieuwste en duurste reguliere smartphone van het merk. In deze review nemen we het toestel met een adviesprijs van 1299 euro onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we aan de hoge kant.

Plus- en minpunten
  • Geschikt voor magnetische accessoires
  • Uitstekende camera's
  • Frisse software vol AI en 7 jaar updates
  • Zwaar
  • Processor minder krachtig
  • Kortere accuduur
  • Veel AI-functies nog niet in Nederland te gebruiken

Herkenbaar ontwerp met nieuwtje

Leg je de Pixel 10 Pro XL naast de 9 Pro XL, dan moet je wel heel goed kijken om verschillen te ontdekken. De toestellen ogen praktisch identiek. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Pixel 10 Pro XL is bijvoorbeeld nog zwaarder geworden en is met zijn 232 gram een van de zwaarste telefoons van het moment.

©Rens Blom

Daarnaast ondersteunt de Pixel 10 Pro XL als eerste bekende Android-smartphone magnetische accessoires aan de achterzijde (via Qi2). Je kunt bestaande Apple MagSafe-accessoires van je iPhone daardoor met de Pixel 10 Pro XL gebruiken, wat tof is en goed werkt.

©Rens Blom

De Pixel 10 Pro XL hangt keurig aan een MagSafe-oplader van Zens.

Goed om te weten: naast de Pixel 10 Pro XL zijn er ook een kleinere Pixel 10 en 10 Pro, die uiteraard andere specificaties én prijzen hebben. De Pixel 10 Pro XL heeft een prachtig 6,8-inch oledscherm dat bij de beste schermen hoort. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De vingerafdrukscanner achter het scherm functioneert bovendien erg goed.

©Rens Blom

Niet de beste specificaties

Van een smartphone die maar liefst 1299 euro kost verwachten we heel goede specificaties. Google snapt dat en stopt daarom een royale 16 GB werkgeheugen in de Pixel 10 Pro XL, aangevuld met minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Maar nu komt het: de Tensor G5-processor van Google zelf haalt het niet bij de chips in andere topsmartphones. Googles Pixel 10 Pro XL is in benchmarks minder snel en beperkt de chip sneller bij gamen om niet te warm te worden. Op papier jammer, in de praktijk merk je hier echter minder van. De smartphone is dan ook snel zat.

Waar je méér van merkt, is de accuduur. De Pixel 10 Pro XL heeft een 5200mAh-accu, wat een redelijk gangbare accucapaciteit is voor een 6,8inch-smartphone. Het lijkt er echter op dat de Tensor G5-chip en het modem minder energiezuinig zijn, want de accuduur maakt weinig indruk. Net als voorgaande Pixel-telefoons moeten we de Pixel 10 Pro XL steevast aan de oplader leggen als we gaan slapen. Op zo'n dag lezen we best wat nieuws op de telefoon, gebruiken we sociale media, plegen we wat belletjes, maken we foto's en gebruiken we een halfuur tot uur de hotspot-functie om in de trein te internetten op onze laptop. Veel andere telefoons hebben aan het eind van zo'n dag meer accu over dan de Pixel 10 Pro XL.

Opladen kan de smartphone via usb-c en draadloos. Bekabeld is de snelste methode; het duurt dan anderhalf uur om de accu volledig op te laden.

©Rens Blom

Uitstekende camera's

Pixel-smartphones staan al jaren bekend om hun uitstekende camera's. De Pixel 10 Pro XL houdt die reputatie hoog en biedt je drie geavanceerde camera's op de achterkant. Het gaat om een primaire camera, een groothoekcamera en een zoomcamera. Met alle camera's kun je overdag én in het donker echt hele goede foto's en video's schieten. Het verschil met de Pixel 9 Pro XL, die we hiervoor regelmatig gebruikten, vinden we echter niet groot. Gek is dat niet, want de 10 Pro XL heeft dezelfde camera's als zijn voorganger. Google zegt wel dat de optische beeldstabilisatie verbeterd is en voegt een zoommodus (tot 100x) toe, die sterk leunt op kunstmatige intelligentie (AI). En ja, tientallen keren zoomen is grappig, maar de resultaten zijn veel minder mooi dan een 'echte foto'. Wij adviseren je daarom om maximaal 10x te zoomen. Dan krijg je echt nog prima foto's.

Hieronder zie je twee fotoseries met telkens van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en verschillende zoomstanden.

©Rens Blom

©Rens Blom

Opfrisbeurt voor software

Op de Pixel 10 Pro XL is Android 16 geïnstalleerd, de nieuwste software. Versie 16 oogt visueel anders dan versie 15 en is met name kleurrijker en vrolijker. Je kunt ook wat meer visuele zaken personaliseren. Wij zijn wel fan van deze opfrisbeurt.

Google stopt de software vol met AI-functies. Wat direct opvalt, is dat de Pixel 10 Pro XL in bijvoorbeeld de Verenigde Staten veel meer AI-functies heeft dan in Nederland. De AI werkt sowieso beter in het Engels. De functies die je hier wél kunt gebruiken, zijn overwegend nuttig en zeker het proberen waard. Nu maar hopen dat er meer (aangekondigde) functies naar Nederland komen.

Het updatebeleid van Google blijft erg goed: zeven jaar Android- en beveiligingsupdates. Wij vinden zeven jaar heel netjes, want we kunnen ons goed voorstellen dat het toestel na zeven jaar gebruik naar het einde van zijn (technische) levensduur kruipt.

Conclusie: Google Pixel 10 Pro XL kopen?

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we ook aan de hoge kant.