Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?*

Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?*

Laadpaal

Geplaatst: 14 november 2022 - 11:31

Aangepast: 25 november 2022 - 08:22

Redactie

Er zijn veel verschillende elektrische auto’s op de markt zijn én er zijn een hoop verschillende laadpalen. Wat is het verschil tussen al die laadpalen en kun je elke auto op elke lader aansluiten of zijn daar eventuele beperkingen? Stroom is toch stroom zou je denken. Wij hebben het voor je uitgezocht en vertellen je welke laadpaal je kunt gebruiken voor welke auto.

Auto opladen aan een AC- of DC-laadpaal

Het opladen van je elektrische auto gaat helaas (nog) niet zo snel als een tankbeurt voor een auto met verbrandingsmotor. Dit is en blijft een nadeel, zeker als je langere trips in één keer maakt. In principe kan elke elektrische auto opgeladen worden aan elke laadpaal, mits de stekker past.

Er zijn twee soorten laders: AC-laders en DC-laders. AC-laders werken op wisselstroom die de boordlader van je auto omzet in gelijkstroom om de accu mee op te laden.

AC-laders staan meestal in de buurt of bij je thuis (Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue).

DC-laders (snelladers) staan over het algemeen langs de snelweg of op speciale laadstations in de stad of regio. DC-laders werken op gelijkstroom die zonder omzetting je accu in kan. Daarbij bieden ze een veel hoger laadvermogen zodat je auto sneller is opgeladen.

Foto: Barbara Buderath - stock.adobe.com

Snelladers

Maak je langere ritten, dan is de kans groter dat je onderweg moet bijladen. Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk doen, dus zoek je een snellader. De meeste snelladers staan bij grote tankstations langs de snelweg. Afhankelijk van je auto en de snellader duurt het opladen tot 80 procent ‘vol’ ongeveer 20-40 minuten. Dat is flink langer dan een tankbeurt voor de brandstofauto, maar het is wel veel sneller dan laden bij een AC-lader thuis of in de straat. Dan kan het zo’n 8 uur duren voordat je auto voor 80 procent is opgeladen.

Welke type aansluitingen zijn er op dit moment?

De meest voorkomende typen aansluitingen op de markt zijn CCS type 1 en CCS type 2. Type 1 wordt vooral in de VS gebruikt, type 2 in Europa. Het AC-gedeelte zit in het ronde deel bovenin.

Het DC-gedeelte zit in de twee grote pins eronder. Daardoor loopt de grote laadstroom bij het snelladen. Het AC-deel van CCS Type 2 kan ook los worden gebruikt bij AC-laders langs de straat en bij je thuis, en wordt ook wel Mennekes-aansluiting genoemd. Hoe dat eruit ziet, zie je bijvoorbeeld hier bij Bol.com.

Het overgrote deel van de elektrische auto’s die na 2014 in Nederland zijn verkocht heeft een CCS type 2-aansluiting. Deze kun je dus opladen bij vrijwel alle laadpalen met een CCS2-stekker.

Japanse en Franse elektrische auto’s maken nog gebruik van de CHAdeMO-aansluiting. Deze heeft als voordeel dat hij al is voorbereid op bidirectioneel laden, maar er zijn beperkingen qua laadvermogen. In Europa heeft CHAdeMO in ieder geval de strijd verloren. CCS type 2 is dé standaard bij nieuwe auto’s en nieuw aangelegde laadpalen.

Voorbeeld van een Mennekes-oplader.

Op zoek naar een laadpaal om je auto op te laden?

Kieskeurig.nl helpt je op weg!

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000