Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?*
Er zijn veel verschillende elektrische auto’s op de markt zijn én er zijn een hoop verschillende laadpalen. Wat is het verschil tussen al die laadpalen en kun je elke auto op elke lader aansluiten of zijn daar eventuele beperkingen? Stroom is toch stroom zou je denken. Wij hebben het voor je uitgezocht en vertellen je welke laadpaal je kunt gebruiken voor welke auto.
✱ Spoiler alert: nee. Maar als je weet welke laadpalen en stekkers er zijn, weet je precies waar je wel en niet kunt laden. In dit artikel lees je alles over:
-
Het verschil tussen een AC- en een DC-laadpaal
-
Alles over snelladers
-
De soorten aansluitingen: ~ CCS type 1 ~ CCS type 2 ~ ChadeMo
-
Ook interessant voor jou: het artikel Feiten en fabels rondom thuisladen.
Auto opladen aan een AC- of DC-laadpaal
Het opladen van je elektrische auto gaat helaas (nog) niet zo snel als een tankbeurt voor een auto met verbrandingsmotor. Dit is en blijft een nadeel, zeker als je langere trips in één keer maakt. In principe kan elke elektrische auto opgeladen worden aan elke laadpaal, mits de stekker past.
Er zijn twee soorten laders: AC-laders en DC-laders. AC-laders werken op wisselstroom die de boordlader van je auto omzet in gelijkstroom om de accu mee op te laden.
AC-laders staan meestal in de buurt of bij je thuis (Kun je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue).
DC-laders (snelladers) staan over het algemeen langs de snelweg of op speciale laadstations in de stad of regio. DC-laders werken op gelijkstroom die zonder omzetting je accu in kan. Daarbij bieden ze een veel hoger laadvermogen zodat je auto sneller is opgeladen.
©barbara buderath
Snelladers
Maak je langere ritten, dan is de kans groter dat je onderweg moet bijladen. Dat wil je natuurlijk zo snel mogelijk doen, dus zoek je een snellader. De meeste snelladers staan bij grote tankstations langs de snelweg. Afhankelijk van je auto en de snellader duurt het opladen tot 80 procent ‘vol’ ongeveer 20-40 minuten. Dat is flink langer dan een tankbeurt voor de brandstofauto, maar het is wel veel sneller dan laden bij een AC-lader thuis of in de straat. Dan kan het zo’n 8 uur duren voordat je auto voor 80 procent is opgeladen.
Welke type aansluitingen zijn er op dit moment?
De meest voorkomende typen aansluitingen op de markt zijn CCS type 1 en CCS type 2. Type 1 wordt vooral in de VS gebruikt, type 2 in Europa. Het AC-gedeelte zit in het ronde deel bovenin.
Het DC-gedeelte zit in de twee grote pins eronder. Daardoor loopt de grote laadstroom bij het snelladen. Het AC-deel van CCS Type 2 kan ook los worden gebruikt bij AC-laders langs de straat en bij je thuis, en wordt ook wel Mennekes-aansluiting genoemd. Hoe dat eruit ziet, zie je bijvoorbeeld hier bij Bol.com.
Het overgrote deel van de elektrische auto’s die na 2014 in Nederland zijn verkocht heeft een CCS type 2-aansluiting. Deze kun je dus opladen bij vrijwel alle laadpalen met een CCS2-stekker.
Japanse en Franse elektrische auto’s maken nog gebruik van de CHAdeMO-aansluiting. Deze heeft als voordeel dat hij al is voorbereid op bidirectioneel laden, maar er zijn beperkingen qua laadvermogen. In Europa heeft CHAdeMO in ieder geval de strijd verloren. CCS type 2 is dé standaard bij nieuwe auto’s en nieuw aangelegde laadpalen.
Op zoek naar een laadpaal om je auto thuis op te laden en kosten te besparen?
Coolblue geeft advies over laadpalen