ID.nl logo
5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter
© scharfsinn86 - stock.adobe.com
Mobiliteit

5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter

Hoewel het mogelijk is om elke elektrische auto onder alle weersomstandigheden op te laden, speelt de buitentemperatuur wel degelijk een rol, vooral bij het beïnvloeden van de laadtijd tijdens koude wintermaanden. In dit artikel bieden we handige tips over waar je op moet letten bij het opladen van je elektrische auto in de winter.

Je elektrische auto opladen in de winter?

1. De auto voorverwarmen 2. Maak gebruik van de warmtepomp 3. Voorkom dat je lader vastvriest 4. Laad je auto direct bij aankomst op 5. Vermijd snelladen met een koude accu

Ook interessant voor jou: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

1) De auto voorverwarmen

Tijdens het opladen van je elektrische auto kun je het interieur vast voorverwarmen voordat je vertrekt. Dat is niet alleen kostenefficiënter, het is ook beter voor de levensduur van je accu. Veel elektrische auto's zijn uitgerust met deze functionaliteit en het is zeker aan te raden om daar tijdens de wintermaanden gebruik van te maken.

Niet alleen geniet je van het comfort van een voorverwarmde auto, maar je benut ook de stroom van het laadpunt om de auto op temperatuur te brengen. Als je auto eenmaal is voorverwarmd, verbruikt het aanzienlijk minder energie om de accu op de optimale temperatuur te houden, wat bijdraagt aan een betere prestatie van het voertuig.

2) Maak gebruik van de warmtepomp

Als je elektrische auto is uitgerust met een warmtepomp, biedt dat extra voordelen. Je kunt bijvoorbeeld de vertrektijden van je auto programmeren, zodat het voertuig automatisch wordt voorverwarmd. Hoewel het verwarmen van de cabine door warmte uit de lucht te halen natuurlijk een voordeel is, is het voornaamste nut van deze functie het voorverwarmen of -koelen van de accu, afhankelijk van de weersomstandigheden. Dat is niet alleen gunstig voor de actieradius en prestaties van je auto, maar het optimaliseert ook het snellaadproces.

Bovendien helpt een voorverwarmde of voorgekoelde accu bij het behouden van een optimale werktemperatuur, wat de levensduur van de accu ten goede komt en zorgt voor een efficiënter energieverbruik. Het gebruik van een warmtepomp in je elektrische auto is dus een slimme manier om het meeste uit je voertuig te halen, vooral bij extreme weersomstandigheden.

💡 Geen warmtepomp? Ook auto's zonder warmtepomp kunnen prima voorverwarmen; dan gaat de heater gewoon aan. Met een beetje geluk trekt-ie de benodigde stroom uit het laadpunt, maar dat is een lastig samenspel tussen laadpaal en auto waar je lang niet altijd zelf invloed op hebt.

©Vadzim - stock.adobe.com

3) Voorkom dat je lader vastvriest

Beschik je over een slimme lader voor je elektrische auto? Dan kun je het best je laadsessies van tevoren plannen om te voorkomen dat je oplader bij koud weer vastvriest. Door je auto op te laden vóórdat de temperatuur onder het vriespunt daalt, zorg je ervoor dat de lader tijdig opwarmt, waardoor de kans dat deze vastvriest aanzienlijk vermindert. Dat is vooral handig tijdens plotselinge temperatuurdalingen. Verder kun je een vastgevroren lader eenvoudig vermijden door de lader te ontkoppelen voordat het gaat vriezen.

Meer weten over elektrisch rijden? Kijk dan ook eens op Kieskeurig.nl!

Door slim gebruik te maken van een slimme lader kun je daarnaast profiteren van lagere energietarieven tijdens daluren. Dat betekent niet alleen dat je efficiënter oplaadt, maar ook dat je bespaart op je energiekosten. Kortom, een slimme lader is een waardevolle toevoeging voor iedereen met een elektrische auto.

💡 Extra bescherming Er zijn speciale hoezen verkrijgbaar die je over de lader kunt trekken om hem te beschermen tegen kou en vocht. Met zo'n laderbeschermer wordt de kans op vastvriezen van de lader aanzienlijk verminderd.

4) Laad je auto direct bij aankomst op

Laad je auto direct op als je op je plaats van bestemming bent aangekomen. Dit is namelijk hét ideale moment om te laden. Je laadt dan zo efficiënt mogelijk, omdat je accu dan nog op temperatuur is. Als je je auto direct oplaadt zodra je thuiskomt, dan zorg je ervoor dat de accu altijd volledig is opgeladen. Je kunt dan altijd zonder zorgen vertrekken.

Net zoals alle andere elektrische auto’s kunnen de accu’s maar een beperkt aantal oplaadcycli aan. In het algemeen kan het direct opladen van je auto bij aankomst een aantal voordelen hebben, zoals een mogelijk lagere batterijslijtage en betere laadprestaties (en dus tijdbesparing). Het is echter wel belangrijk om rekening te houden met de specifieke eigenschappen van je auto, zoals de accu- en oplaadcapaciteit. Raadpleeg daarom altijd de handleiding van de fabrikant voor specifieke aanbevelingen.

©TAINA SOHLMAN

5) Vermijd snelladen met een koude accu

Het vermijden van snelladen met een koude accu is om meerdere redenen verstandig. Ten eerste is er bij een koude accu een groter risico op batterijslijtage. Dat komt omdat de efficiëntie van de accu bij lage temperaturen afneemt, wat resulteert in een langzamer oplaadproces. De accu heeft meer moeite met het opnemen van energie, waardoor het laden langer duurt en de auto niet zo snel is volgeladen. Als de auto in staat is de accu voor te verwarmen, kan dit het laadproces aanzienlijk versnellen, waardoor je sneller weer onderweg bent.

Daarnaast kan een koude accu leiden tot een kleiner bereik. Doordat de accu in koude toestand minder energie kan opslaan en minder efficiënt energie levert, zal de auto minder ver rijden op een volle lading. Bij het laden met een reguliere AC-lader is dit effect trouwens minder prominent, omdat dit type lader sowieso een trager laadproces heeft, wat minder belastend is voor de accu in koude toestand.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine

Dat een wasmachine zonder moeite vuile was schoon krijgt, spreekt voor zich. Toch kan een kleine natuurlijke hulp extra verschil maken. Geen chemisch middel, maar iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt: citroensap. Dat zorgt voor een frissere was, een schonere trommel en een beter onderhouden machine.

In dit artikel

Citroensap blijkt niet alleen handig in de keuken, maar ook tijdens het wassen. Het natuurlijke zuur (citroenzuur, inderdaad) helpt zeepresten verwijderen, voorkomt geurtjes en houdt wit echt wit. Daarnaast verzacht het hard water en maakt het wasverzachters overbodig. In dit artikel lees je hoe en waarom citroen zo'n krachtig hulpmiddel is voor zowel je kleding als je wasmachine.

Lees ook: Vetluis in je wasmachine? Zo kom je er vanaf!

Hoewel de meeste wasmachines hun werk prima doen, kun je ze met een beetje citroensap een handje helpen. Dit natuurlijke zuur werkt verrassend effectief tegen vuil, kalk en bacteriën. Hieronder lees je vijf manieren waarop citroen je was én je machine schoner, frisser en duurzamer maakt.

1. Verwijdert zeepresten

Na het wassen blijft er vaak wat wasmiddel of wasverzachter achter in de trommel of in je kleding. Het gevolg? Je wasmachine kan muf gaan stinken, net zoals de was die uit zo'n machine komt. Een scheutje citroensap in het bakje voor de wasverzachter helpt om die resten los te weken. Zo blijft je wasmachine schoon en ruikt je was écht fris.

2. Neutraliseert nare geuren

Citroensap werkt licht antibacterieel en neutraliseert geuren. Dat is vooral handig bij sportkleding, handdoeken of keukenlinnen dat snel minder fris ruikt. Citroen maakt je was dus niet alleen schoner, maar ook frisser.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

3. Werkt tegen hard water

Woon je in een gebied met hard water, dan merk je dat wasmiddel minder goed schuimt en kleding stugger aanvoelt. Citroenzuur bindt kalkdeeltjes, waardoor het water zachter wordt en het wasmiddel beter zijn werk doet. Zo bescherm je zowel je kleding als de binnenkant van je machine tegen kalkaanslag.

🍋 Onderhoudstip: laat eens per maand een lege wasmachine draaien op 60 graden met een scheut citroensap. Zo voorkom je kalkaanslag en blijft de binnenkant fris.

4. Houdt wit écht wit

Citroensap heeft een mild blekend effect dat witte kleding helderder maakt zonder het risico van verkleuring. Vooral fijn voor lakens, T-shirts en handdoeken. Anders dan chloor is citroensap veilig voor de meeste stoffen* en vriendelijker voor je huid én het milieu.

*Maar niet voor alle stoffen

Citroensap is een zuur en daardoor minder geschikt voor zijde, wol en linnen. Deze natuurlijke vezels reageren gevoelig op zuren en kunnen door herhaald contact hun glans of structuur verliezen. Ook bij kleding met metalen details (zoals ritsen of knopen) is voorzichtigheid geboden, omdat zuur oxidatie kan versnellen.

5. Zorgt voor zachtere kleding

Heb je snel last van wasverzachter of vind je de geur te sterk? Citroensap verzacht het water op een natuurlijke manier, zonder kunstmatige toevoegingen. Zo blijft je kleding soepel en zacht, ook zonder de synthetische stoffen die in veel wasverzachters zitten. Dat is prettiger voor gevoelige huid én beter voor het milieu, omdat er minder chemische resten in het afvalwater terechtkomen.

Zo gebruik je het: voorbeeldwas

Wil je het zelf proberen? Zo doe je dat veilig:

Voor een volle trommel witte of lichte was giet je een half kopje citroensap (ongeveer 120 ml) in het vakje van de wasverzachter. Gebruik je gewone wasmiddel, maar sla extra bleek of wasverzachter over. Was op 40 graden en haal je was direct uit de machine zodra het programma klaar is.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

▼ Volgende artikel
Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open
© Samsung
Huis

Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open

Samsung breidt zijn reeks opvouwbare toestellen uit met de Galaxy Z TriFold, een smartphone die twee keer openklapt tot een 10-inch scherm. Het toestel combineert de draagbaarheid van een telefoon met het gebruiksgemak van een tablet en richt zich op gebruikers die onderweg willen werken of kijken op een groot scherm.

Wanneer hij is dichtgevouwen, is de TriFold nauwelijks dikker dan een gewone telefoon, met 3,9 millimeter op het dunste punt. Geopend ontvouwt zich een scherm zo groot als drie 6,5-inch smartphones naast elkaar. Daarmee is er ruimte voor meerdere apps tegelijk, bijvoorbeeld voor tekstverwerking, videobellen of browsen. De taakbalk onderin het scherm brengt recente apps snel terug in beeld, en Samsung heeft eigen apps zoals Mijn bestanden en Health aangepast voor het grote formaat.

De Galaxy Z TriFold draait op een aangepaste Snapdragon 8 Elite-chip en beschikt over een 200-megapixelcamera. De batterij van 5.600 mAh is in elk paneel geplaatst voor een betere balans en ondersteunt snelladen tot 45 watt. Samsung gebruikt voor dit model nieuwe scharnieren met een dubbele railstructuur, die het openen soepeler maken en de ruimte tussen de schermdelen verkleinen. Het frame bestaat uit versterkt aluminium en een titanium behuizing rond de scharnieren voor extra stevigheid zonder extra gewicht.

Voor werken en multitasken is DeX voortaan rechtstreeks op het toestel beschikbaar, zonder externe monitor. Gebruikers kunnen tot vier werkruimten tegelijk openen en apps tussen schermen slepen, eventueel met een aangesloten muis en toetsenbord. In combinatie met Galaxy AI-functies zoals Photo Assist en Browsing Assist kunnen bewerkingen, samenvattingen en vertalingen direct op het scherm worden uitgevoerd.

©Samsung

Het toestel is niet alleen bedoeld om mee te werken, maar ook voor ontspanning. Het hoofdscherm biedt een helderheid tot 1.600 nits, het coverscherm tot 2.600 nits, beide met een verversingssnelheid tot 120 Hz. Dankzij het Dynamic AMOLED 2X-paneel en de minimale vouwlijn moet beeldweergave vloeiend en scherp blijven.

De Galaxy Z TriFold verschijnt op 5 december 2025 in Zuid-Korea en later in onder meer China, Taiwan, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. een prijs is nog niet bekend. Ook is helaas nog niet bekend wanneer de Samsung Galaxy Z TriFold in Nederland op de markt komt.

Samsung DeX

Met DeX verandert een Galaxy-telefoon in een soort desktopomgeving. Op de Z TriFold draait DeX zelfstandig, zonder monitor of pc. Gebruikers kunnen meerdere vensters openen, bestanden beheren en apps naast elkaar gebruiken – vergelijkbaar met een laptop.

©Samsung

Specs Samsung Galaxy Z TriFold

OnderdeelSpecificatie
Hoofdscherm10.0-inch QXGA+ Dynamic AMOLED 2X (2160x1584), 269 ppi, 1600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Coverscherm6.5-inch FHD+ Dynamic AMOLED 2X (2520x1080, 21:9), 422 ppi, 2600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Afmetingen gevouwen159.2 × 75.0 × 12.9 mm
Afmetingen open159.2 × 214.1 × 3,9 mm (scherm met simlade) / 4,2 mm (midden van het scherm) / 4,0 mm (scherm met zijknop)
Gewicht309 g
Camera achter – ultragroothoek12 MP, Dual Pixel AF, f/2.2, 1.4 μm, 120°
Camera achter – groothoek200 MP, Quad Pixel AF, OIS, f/1.7, 0.6 μm, 85°, 2x optical quality zoom
Camera achter – tele10 MP, PDAF, OIS, f/2.4, 1.0 μm, 36°, 3x optische zoom, 30x Space Zoom
Selfiecamera coverscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 85°
Selfiecamera hoofdscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 100°
ChipsetSnapdragon 8 Elite for Galaxy (3 nm)
Geheugen/opslag16 GB RAM | 512 GB of 1 TB opslag
MicroSDNiet ondersteund
Batterij5600 mAh (3-cels)
Bedraad laden45 W, ~50% in 30 min
Draadloos laden15 W Fast Wireless Charging 2.0
Wireless PowerShareJa
WaterbestendigheidIP48
Glas/metaalGorilla Glass Ceramic 2 (voor), keramisch-glas achter, titanium frame
BesturingssysteemAndroid 16 met One UI 8
Netwerk5G, LTE, Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4
SensorenVingerafdruk (zijkant), accelerometer, barometer, gyro, geomagnetisch, hall, nabijheid, licht
BeveiligingSamsung Knox & Knox Vault
SIMTot twee nano‑SIM + multi‑eSIM
KleurCrafted Black