Waarom zijn er heffingen op Chinese auto’s?
BYD, Geely, SAIC, NIO, XPENG: deze Chinese automerken kennen we pas sinds een aantal jaar, maar ze zijn nu al niet meer weg te denken van de Nederlandse wegen. Toch gaat de Europese Unie nog meer importheffingen invoeren op de modellen. Waarom willen ze de opkomst van Chinese auto’s tegenhouden?
In dit artikel lees je:
- Waarom Chinese auto’s zo aantrekkelijk zijn
- Waar je op moet letten als je een Chinese auto koopt
- Wat de importheffingen in Nederland zijn voor Chinese automerken
- Waarom de EU nog meer heffingen wil (en Duitsland tegen is)
- Hoe de Chinese auto’s zo goedkoop gemaakt kunnen worden
Lees ook: Rij-impressie XPENG G6: dit is de doorbraak van de Chinese auto
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Chinese auto’s maakten volgens de RAI Vereniging vorig jaar een explosieve groei door. Dat geldt ook voor de rest van Europa. Het gaat nu nog om een klein marktaandeel, maar dat is binnen een paar jaar razendsnel veroverd. De reden ervoor is simpel: Chinese auto's zijn goed en goedkoop!
Kwaliteit en betaalbaarheid
Menig Chinees model, zoals de Hongqi e-HS9 of de XPENG G6, is van prima kwaliteit. Vaak doen ze niet onder voor andere volumemerken zoals Renault, Volkswagen of Fiat. Ook zijn er premiummodellen die weliswaar de afwerking van een Mercedes-Benz of BMW missen, maar met hun elektrische aandrijvingen en accupakketten vaak vooroplopen.
Je krijgt met een Chinese auto hoogstens te maken met een minder goede servicedekking, omdat veel merken nog relatief jong zijn en niet overal werkplaatsen met goed geschoolde monteurs zijn. Laat staan dat ze de juiste onderdelen op voorraad hebben.
Dat kan de gemiddelde autorijder weinig schelen tegenover een ander groot voordeel: een Chinese auto is gemiddeld vijf tot tien procent goedkoper dan Europese of Amerikaanse auto’s in hetzelfde segment. Dat zijn duizenden euro’s die je aan iets ander leuks kunt besteden.
🚘Een populair Chinees model is de BYD Seal U. Lees onze rijimpressie van deze elektrische SUV.
Zware importheffingen
Hier komt de EU om de hoek kijken, want het gaat niet goed met de Europese autoverkoop. Om die reden is onder andere Frankrijk voorstander van het invoeren van extra hoge importheffingen op Chinese auto’s. De heffingen gingen al flink omhoog afgelopen zomer, maar waren tijdelijk van aard. De EU gaat nu de heffingen verhogen naar maximaal 45 procent.
Dit zijn op het moment de importheffingen voor de drie grootste merken:
Het gaat hier om het bedrag dat een importeur moet betalen boven op de aanschafprijs van een Chinese auto. Voor Europese merken die in Chinese handen zijn (zoals Volvo en MG) worden uitzonderingen gemaakt. De heffingen hebben effect, want de afgelopen maanden zagen een grote dip in de Chinese autoverkoop in onder meer Nederland. Bloomberg noteerde in Europa zelfs een daling van 45 procent in juli.
©THINK b - stock.adobe.com
Duitsland en andere EU-landen zijn bang voor een handelsoorlog
Toch is niet iedereen in Europa fan van de regelingen. Onder andere Duitsland, met een van de grootste auto-industrieën ter wereld, is huiverig voor de importheffingen. China is enorm belangrijk voor hun export en als Beijing boos genoeg wordt over de heffingen, kunnen ze een handelsoorlog starten, waarbij Duitse en andere Europese producten ook zwaar belast worden.
Overigens zijn de VS en Canada nog strenger; zij hebben hun importheffing voor Chinese auto’s en onderdelen dit jaar verhoogd naar 100 procent! Tegelijkertijd handelen zij veel minder met China dan Europa doet, dus dat risico durven ze te nemen.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
China subsidieert zijn auto-industrie
Naast concurrentie voor Europese merken is er nog een reden dat Europa Chinese auto’s minder aantrekkelijk wil maken. Een onderzoeksrapport van de Europese Commissie concludeerde dat de meeste Chinese autofabrikanten zwaar gesubsidieerd worden door de Chinese overheid. Het Duitse Kiel Institute for the World Economy concludeerde hetzelfde in een rapport. Zo zou BYD inmiddels 3,4 miljard euro aan Chinese overheidssteun hebben ontvangen, en dat nog bovenop andere subsidies voor consumenten.
“Subsidies zoals die aan BYD hebben Chinese bedrijven in staat gesteld snel op te schalen, de Chinese markt te domineren en een toenemende uitbreiding naar EU-markten te vergemakkelijken”, staat in het rapport (via Autoweek). De Europese Unie beschuldigt China dus indirect van concurrentievervalsing en probeert met de importheffingen het speelveld weer gelijk te maken.
©Trygve - stock.adobe.com
Chinese auto’s blijven
China wordt er waarschijnlijk niet door afgeschrikt en dit kan hoogstens de opmars in Europa vertragen. Net als Japanse en Koreaanse auto’s zullen Chinese auto’s in het Nederlandse straatbeeld blijven, náást de Europese vierwielers. China heeft net als sommige Europese landen last van een kwakkelende economie en is daarom al te blij om zijn overtollige auto’s te exporteren naar het buitenland. Ze zijn bovendien belangrijk voor de ontwikkeling van elektrische auto’s, doordat ze zoveel goedkopere modellen introduceren aan Nederlanders.
Ondertussen reageren Europese autofabrikanten ook door goedkopere auto’s te ontwikkelen. Zo werken Volkswagen en Renault allebei aan nieuwe betaalbare elektrische modellen die minder dan 20.000 euro moeten gaan kosten.
👇🏻Leestip
China innoveert niet alleen met elektrische auto’s, maar ook met elektriciteitsopwekking. Ontdek hoe zij de kerncentrale naar een hoger niveau willen tillen met hun eerste thoriumcentrale.