ID.nl logo
Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!
© Kadmy - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!

Sta je op het punt een elektrische occasion te kopen? Dan kom je op dit moment in aanmerking voor SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Op een gebruikte EV levert dat een voordeel op van 2.000 euro. Maar wacht niet te lang, want zodra de SEPP-pot leeg is, kun je fluiten naar je aankoopsubsidie!

In dit artikel vertellen we je alles over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren, ook wel SEPP geheten.

  • Dit moet je allemaal weten over de SEPP
  • Aan deze voorwaarden moet je voldoen om de SEPP aan te vragen
  • Zo gaat de SEPP-aanvraag in zijn werk

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

De vraag naar elektrische auto's zit sterk in de lift

Elektrische auto’s zijn duur. In 2022 werd gemiddeld maar liefst 51.000 euro betaald voor een nieuwe EV, zo berekende de Bovag. Zelfs de goedkoopste EV op de markt, de Dacia Spring, kost al 21.750 euro. Toch is de vraag naar elektrische auto’s het afgelopen jaar sterk toegenomen. Van alle nieuw verkochte auto’s was 23,5 procent volledig elektrisch.

Ook lezen: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter

Ook de vraag naar elektrische occasions groeit: Marktplaats becijferde dat het aantal zoekopdrachten naar gebruikte EV’s in 2022 met 38 procent is toegenomen. Gelukkig zit ook het aanbod van tweedehands elektrische auto’s sterk in de lift, met een groei van 42 procent ten opzichte van 2021.

©J&K

Elektrische auto kopen met subsidie

Voor een deel is deze stijging te verklaren door de SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Deze subsidie werd in 2020 door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het leven geroepen om de verkoop van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren, met als uiteindelijk doel het CO2-aandeel van het wegverkeer terug te dringen. Op dit moment maken particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto aanspraak op een subsidie van 2.950 euro. Wie kiest voor een tweedehands EV, kan een tegemoetkoming op de koopsom van 2.000 euro aanvragen.

Subsidie op koop én op private lease

Om aanspraak te maken op de SEPP, dien je rekening te houden met een aantal strenge voorwaarden. Bij de subsidieaanvraag moet je allereerst een aankoopfactuur kunnen overleggen, die door een RDW-geregistreerd autobedrijf is verstrekt. Wanneer je je tweedehands elektrische auto van een particulier hebt overgenomen, voldoe je dus niet aan deze voorwaarde en wordt je SEPP-aanvraag afgekeurd. Het maakt trouwens niet uit of je de elektrische occasion (al dan niet op afbetaling) hebt gekocht of dat je de auto gebruikt via private lease.

Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden, is de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto. Wanneer je een tweedehands EV hebt gekocht die op de datum van de eerste tenaamstelling tussen de 12.000 en 45.000 euro kostte, zit je veilig. Was de auto goedkoper of juist duurder, dan kom je niet voor subsidie in aanmerking.

Elektrische auto: technische vereisten

De auto zelf moet eveneens aan een aantal technische eisen voldoen. Op de eerste plaats dient de aandrijving volledig elektrisch te zijn. Een plug-in hybride, die weliswaar over korte afstanden elektrisch kan rijden, voldoet met zijn benzine- of dieselmotor niet aan deze voorwaarde. Nog een afvaller: de elektrisch aangedreven auto met range-extender – waarbij een secundaire verbrandingsmotor stroom voor de aandrijving opwekt. Let daar bijvoorbeeld goed op als je binnen de gestelde prijslimieten op zoek gaat naar een gebruikte BMW i3. Alleen de versie zónder range-extender voldoet aan de SEPP-voorwaarden.

Ook lezen: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

De elektrische auto moet volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van ten minste 120 kilometer hebben. Als de auto volgens deze meetmethode niet in staat is om deze afstand met een volle accu (zonder onderweg bij te laden) af te leggen, dan kom je niet in aanmerking voor subsidie. Een auto die achteraf is omgebouwd naar elektrische aandrijving wordt eveneens geweigerd.

Is SEPP ook voor zzp’ers?

Wanneer je werkt als zzp’er en je wilt de aanschaf van een elektrische auto op de balans van je bedrijf zetten, dan kun je jezelf de moeite van de subsidieaanvraag besparen. De regeling is uitsluitend bedoeld voor particuliere kopers. Zzp’ers die hun tweedehands gekochte elektrische auto zowel zakelijk als privé willen gebruiken, profiteren van een bijtelling van 16 procent op de eerste 30.000 euro van de aanschafwaarde. Heb je voor de auto méér betaald, dan dient voor het bedrag boven 30.000 euro een bijtelling van 22 procent te worden berekend.

Zo vraag je de SEPP-subsidie aan

De aanvraag van de SEPP-subsidie is verder relatief eenvoudig: log met je DigiD-gegevens in op de daarvoor bestemde pagina van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Vul je persoonlijke gegevens en alle gevraagde data van de auto in, alsmede de gegevens van het RDW-geregistreerde autobedrijf waar de auto vandaan komt. Let wel: de koop mag niet vóór 1 januari 2023 gesloten zijn!

Als de aanvraag in gang is gezet, ontvang je per e-mail een bevestiging. Vervolgens beoordeelt de RVO of jouw aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. Zo ja, dan krijg je binnen 13 weken bericht of de aanvraag is goedgekeurd. Daarna duurt het maximaal twee weken voordat de SEPP-subsidie wordt overgemaakt.

Subsidie binnen … EV de deur uit?

Je ontvangt het gehele subsidiebedrag in één keer. Als de 2.000 euro op je rekening is bijgeschreven, wil dat echter niet zeggen dat je de auto zonder consequenties meteen weer kunt verkopen. Als je de auto binnen een termijn van drie jaar weer verkoopt, dien je de subsidie deels terug te betalen. De RVO controleert met regelmaat of de auto nog steeds op jouw naam geregistreerd staat. Om ten volle te kunnen profiteren van het volledige subsidiebedrag, dien je de auto dus ten minste drie jaar in je bezit te houden.

©sopotnicki

Subsidiepot leeg? Helaas, op is op!

In januari is de SEPP-pot voor 2023 opnieuw gevuld. Voor nieuwe elektrische auto’s is een totaalbedrag van 67 miljoen euro beschikbaar gesteld, genoeg voor 22.711 kopers. Voor gebruikte EV’s is 32.400.000 euro aan subsidie gereserveerd, goed voor 16.200 SEPP-aanvragers. In feite blijft de subsidieregeling van kracht tot 31 december, maar als de pot al eerder leeg is, wordt deze niet meer bijgevuld.

Wil je in aanmerking komen voor de SEPP, dan moet je niet te lang wachten met de aankoop. Naarmate de tijd vordert, loop je meer risico om buiten de subsidieboot te vallen. En zul je dus moeten wachten tot 1 januari 2024 voordat je opnieuw in aanmerking komt voor de SEPP-regeling. Dat is dan trouwens meteen de laatste kans, want na 2024 wordt de subsidieregeling afgeschaft.

Tip: weten hoeveel er nog in de pot zit? Dat wordt online bijgehouden, en wel hier.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

▼ Volgende artikel
Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L
© Philips
Huis

Philips presenteert betaalbare QD-OLED-monitor Evnia 27M2N6501L

Philips lanceert de Evnia 27M2N6501L, een 27-inch QD-OLED-monitor die hoogwaardige beeldkwaliteit combineert met een relatief scherpe prijs. Het model richt zich vooral op gamers en gebruikers die veel waarde hechten aan contrast, vloeiende actie en brede inzetbaarheid.

De monitor maakt gebruik van QD-OLED-technologie, die bekendstaat om diepe zwarttinten en hoge kleurprecisie. De QHD-resolutie levert een scherp beeld, terwijl HDR-ondersteuning en 10-bit kleurdiepte het scherm geschikt maken voor films, games en grafische software. Opvallend is dat Philips deze eigenschappen aanbiedt in een prijsklasse waar QD-OLED tot nu toe nauwelijks te vinden was.

Voor gamers biedt de 27M2N6501L een verversingssnelheid van 240 Hz, wat zorgt voor vloeiende animaties en minder haperingen bij snelle actie. De monitor is G-Sync compatible en heeft extra hulpmiddelen zoals Crosshair- en Sniper-functies en ShadowBoost, die details in donkere scènes beter zichtbaar maken. Ambiglow krijgt een AI-upgrade en past de lichtgloed achter het scherm automatisch aan op de content.

©PHILIPS | Copyright (c) 2021 Stock Unit/Shutterstock.

HDMI 2.1 maakt het mogelijk om consoles en pc's direct op maximale resolutie en snelheid te gebruiken. MultiView toont twee apparaten tegelijk, nuttig voor wie wil multitasken. Verder zijn er opties zoals LowBlue Mode en Flicker-Free, die vriendelijker zijn voor je ogen. Ook heeft deze monitor een volledig verstelbare standaard.

De Philips Evnia 27M2N6501L is direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 419 euro. Philips geeft drie jaar garantie op zijn OLED- en QD-OLED-schermen, inclusief burn-in-dekking.

©Philips