ID.nl logo
Op vakantie met je elektrische auto: dit kost opladen in Europa
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Op vakantie met je elektrische auto: dit kost opladen in Europa

Ga je een dezer weken met je elektrische auto naar het buitenland? Dan kun je te maken krijgen met grote verschillen in laadtarieven tussen verschillende landen en aanbieders. Voor een enkele laadsessie in het buitenland kan het verschil oplopen tot wel 14 euro.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dat meldt energievergelijk.nl, dat een analyse heeft uitgevoerd van gegevens van de Chargeprice-app, een database die de tarieven van verschillende aanbieders bijhoudt. Er is gekeken naar de tarieven bij oplaadlocaties langs de snelweg in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland en Spanje.

Lees ook: Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route

Energievergelijk.nl onderzocht de laadtarieven in zes populaire vakantiebestemmingen. De resultaten tonen aan dat Frankrijk de goedkoopste bestemming is voor elektrische rijders, met een gemiddeld tarief van 56 cent per kilowattuur (kWh). Spanje en Nederland volgen met respectievelijk 58 cent en 64 cent per kWh. Aan de andere kant van het spectrum staat Italië, waar het gemiddelde tarief 74 cent per kWh bedraagt.

Laadkosten voor 20-80 procent batterijlading (circa 51 kWh)
LandLaadkosten
Frankrijk28,56 euro
Duitsland34,56 euro
Italië37,74 euro

Verschillen tussen laadnetwerken

 Naast land-specifieke verschillen zijn er ook aanzienlijke variaties tussen verschillende laadnetwerken. Het Tesla Supercharger-netwerk blijkt de goedkoopste optie te zijn, zelfs voor niet-Tesla-rijders, met een gemiddeld tarief van 46 cent per kWh. Dit betekent dat een laadsessie van 20 tot 80 procent (ongeveer 51 kWh) bij Tesla Superchargers gemiddeld 23,46 euro kost. Zo betaal je bij Fastned 66 cent per kWh, bij Ionity 68 cent per kWh, bij Allego 69 cent per kWh en bij Total Energies 73 cent per kWh.

©logoboom - stock.adobe.com

Grote prijsverschillen binnen één land

Binnen Frankrijk bedraagt het verschil tussen de duurste en goedkoopste aanbieder voor een enkele laadsessie 9,35 euro. In Italië is dit verschil 10,20 euro, in Spanje 8,67 euro en in Duitsland 13,77 euro. Nederland spant de kroon met het grootste prijsverschil. Tesla Superchargers bieden hier de laagste tarieven met 29 cent per kWh, terwijl Ionity en Fastned in Nederland allebei 69 cent per kWh rekenen. Bij Allego en Total Energies liggen de tarieven nog hoger, op 76 en 79 cent per kWh. Dit kan resulteren in een prijsverschil van ongeveer 25 euro voor een laadsessie van 51 kWh.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Reis kan duur uitpakken

Energievergelijk.nl heeft becijferd dat voor een gezin dat van Utrecht naar Zuid-Italië en terug reist, het verschil in laadkosten kan oplopen tot wel 240 euro. Het loont dus om al in je voorbereiding te kijken waar je de goedkoopste laadnetwerken kunt vinden. Ook lokaal laden bij de bestemming, dus niet langs de snelweg, kan de kosten drukken. waar minder snelle laadpalen vaak goedkoper zijn. Dat kan al snel een besparing van 10 cent per kWh opleveren.

Overzicht van de gemiddelde tarieven en kosten per land
LandTarief per kWh (in euro)Kosten laden 20-80% (in euro)
Frankrijk0,5628,56
Spanje0,5829,58
Nederland0,6432,64
Duitsland0,6834,68
België0,7236,72
Italië0,7437,74

Bron: energievergelijk.nl

Lees ook: De tien beste EV's voor de caravan in 2024

▼ Volgende artikel
Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer
© Marc Venema
Huis

Roamingkosten verdwijnen op Noordzee: geen hoge en onverwachte rekeningen meer

Reizigers die de oversteek maken op de Noordzee naar Groot Brittannië of Noorwegen kennen het probleem: je moet je roaming uitzetten omdat je anders onbedeoeld verbinding maakt met een dure maritieme provider. Dat is binnenkort verleden tijd, want door een samenwerking met Tampnet betaal je - net als in Nederland - gewoon de normale kosten voor het gebruik van je mobiele data en gesprekken.

Mobiele provider KPN heeft aangeven dat klanten vanaf 1 november 2025 geen extra roamingkosten meer betalen als ze gebruik maken van mobiel internet en telefonie tijdens bijvoorbeeld een overtocht met een ferry naar Groot Brittannië. Door een samenwerking met maritiem provider Tempnet worden er geen exorbitante prijzen meer gerekend als je met je smartphone op internet surft. Ook klanten van Youfone en Simyo vallen onder deze nieuwe regeling.

Odido volgt in januari

Ook Odido heeft eerder al bekend gemaakt dat de roamingkosten voor klanten van deze provider, waar ook klanten van Ben en Simpel onder vallen, verdwijnen en ook deze klanten dus niet meer betalen dan in Nederland. Bij Odido verdwijnen de roamingkosten per 1 januari 2026.

Het is nog niet bekend wanneer andere provider zoals Vodafone roamingkosten zullen aanschaffen voor reizigers op de Noordzee, maar de verwachting is dat ook dit rond de jaarwisseling zal worden doorgevoerd.

Voorheen hoge kosten
Wanneer reizigers op het oude maritieme netwerk verbinding maakten met internet, konden de kosten extreem hoog oplopen. Bij Odido kon je bijvoorbeeld bundels afkopen voor 3 euro voor 25MB of of 25 euro voor 500MB, bedragen waar je dus behoorlijk diep in de buidel voor moet tasten. Had je geen bundel en maakte je per ongeluk verbinding, dan liepen de kosten nog verder op.

▼ Volgende artikel
Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh
© OPPO
Huis

Nieuw van OPPO: Find X9 en X9 Pro met Hasselblad-telelens en accu van ruim 7000 mAh

OPPO brengt zijn nieuwste vlaggenschepen, de Find X9 en Find X9 Pro, wereldwijd op de markt. De nieuwe toestellen combineren krachtige camera's, hoge accucapaciteit en de nieuwste versie van OPPO's besturingssysteem ColorOS.

De Find X9-serie richt zich vooral op fotografie, met camera's die in samenwerking met Hasselblad zijn ontwikkeld. De Find X9 beschikt over drie 50MP-camera's: een hoofdcamera met een Sony LYT808-sensor, een ultragroothoek met autofocus en een periscoop-telelens. De Find X9 Pro gaat een stap verder met een aangepaste Sony LYT828-hoofdsensor en een 200MP-telelens met 3x optische zoom. Deze laatste kan dankzij de hoge resolutie digitaal inzoomen tot ruim 13x zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Beide toestellen maken gebruik van OPPO's nieuwe LUMO Image Engine, die foto's sneller en energiezuiniger verwerkt. De camera kiest automatisch de juiste resolutie (50, 25 of 12 megapixel) afhankelijk van de lichtomstandigheden. Ook nieuw zijn 4K Motion Photos, waarbij korte videofragmenten met hoge resolutie kunnen worden vastgelegd en elk frame als losse foto kan worden opgeslagen.

©OPPO

Wat is de LUMO Image Engine?

De LUMO Image Engine is OPPO's nieuwe systeem voor beeldverwerking. Het combineert rekenkracht en kunstmatige intelligentie om foto's sneller te verwerken en natuurlijker te laten ogen. De engine past onder meer de belichting en kleurweergave aan en vermindert ruis in situaties met weinig licht, terwijl het stroomverbruik van de chip wordt verlaagd.

Grote accu's

De Find X9-serie valt ook op door zijn grote batterijcapaciteit. De Find X9 heeft een 7025mAh-accu, de Pro-versie zelfs 7500mAh – groter dan in eerdere OPPO-flagships. Beide modellen ondersteunen 80W snelladen via de kabel, 50W draadloos laden en 10W omgekeerd opladen, waarmee je andere apparaten – zoals oordopjes of een smartwatch – draadloos kunt bijladen. De toestellen zijn voorzien van OPPO's derde generatie silicium-koolstofbatterij, die volgens de fabrikant na vijf jaar nog 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit behoudt.

Prestaties en koeling

Binnenin draait de Find X9-serie op de MediaTek Dimensity 9500-chip, gebouwd op een 3nm-proces. De nieuwe chipset belooft betere prestaties en een lager energieverbruik. OPPO's eigen Trinity Engine moet zorgen voor stabiele prestaties, ook bij langdurig gamen of zware taken.

Scherm en ontwerp

Het ontwerp is grotendeels vlak, met smalle randen van 1,15 millimeter en een helder 120Hz-scherm dat tot 3600 nits piekhelderheid haalt. Beide toestellen hebben een IP69-classificatie, wat bescherming biedt tegen stof, water en hoge temperaturen. De Find X9 verschijnt in Titanium Grey en Space Black, terwijl de Pro-uitvoering verkrijgbaar is in Silk White en Titanium Charcoal.

De toestellen draaien op ColorOS 16, dat onder meer verbeterde animaties, slimme AI-functies en uitgebreidere koppeling met Windows- en Mac-computers biedt.

©OPPO

Beschikbaarheid en prijs

De adviesprijs van de OPPO Find X9 (12GB/512GB) is 999 euro, die van de Find X9 Pro (16GB/512GB) is 1.299 euro. Beide modellen zijn per direct verkrijgbaar.