ID.nl logo
Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route

Je rijdt in een elektrische auto, maar hebt er nog nooit een lange reis mee gemaakt. Omdat je op internet al tal van horrorverhalen hebt gelezen, ben je vastberaden om goede voorbereidingen te treffen. Maar hoe plan je nou een relaxte route?

In dit artikel geven we praktische tips en informatie voor een zorgeloze elektrische autovakantie door Europa. We bespreken onder meer:

  • De verbeterde laadinfrastructuur in Europa

  • Handige apps voor routeplanning met laadstops

  • De verbinding tussen app en auto voor real-time updates

  • Het belang van meerdere laadpassen

  • Verschillende betaalmogelijkheden bij laadpalen

  • Kostenbesparende abonnementen voor snelladen

  • Alternatieve laadopties in noodgevallen

  • Ook interessant om te lezen: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De vakantie staat voor de deur, dus is de kans groot dat je dit jaar tóch je elektrische auto gebruikt om Europa mee te doorkruisen. Of het wel kan? Je herinnert je nog die viral-posts op social media over ellenlange wachtrijen voor snelladers, of de verhalen over het volledig ontbreken van laadpalen in Zuid-Europese landen. Maar maak je niet druk: wij vertellen je hoe je zo relaxed mogelijk met je elektrische auto reist.

De laadinfrastructuur is enorm uitgebreid

Laten we je allereerst even geruststellen: de laadinfrastructuur in Europa heeft enorme stappen gemaakt, en zet nog steeds grote stappen om jou als EV-rijder onderweg van stroom te voorzien. Met name in landen als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en zelfs Italië en Spanje is het aantal laadstations echt aanzienlijk toegenomen. In Scandinavië is het aantal snellaadstations ook enorm, waardoor je nooit zonder stroom komt te zitten.

Tegelijkertijd kan elke elektrische auto nu ook laden bij Tesla Superchargers. Dat is belangrijk om te weten, want het was jaren geleden Tesla dat al een heel dekkend Europees netwerk had voor zijn eigen berijders. Nu kun jij daar echter ook gebruik van maken, ongeacht welke auto je deze zomer over de Europese snelwegen rijdt.

©Monkey Business Images

Gebruik een app om je route te bepalen

De tijd dat jij urenlang achter je computer moet gaan zitten om laadstations op de route naar je vakantiebestemming te zoeken, is gelukkig voorbij. Er zijn tegenwoordig meerdere handige apps die je al het werk uit handen nemen en in een oogopslag een goede route voor jou uitstippelen. De twee bekendste en handigste apps zijn Chargemap (iOS en Android) en A Better Route Planner (ABRP, iOS en Android).

In deze apps voer je niet alleen je bestemming in, maar geef je ook aan met welke auto je precies rijdt. Daarnaast kun je aangeven hoeveel stroom er in de accu zit als je begint met je reis, en hoeveel stroom je in je accu wilt hebben als je op je bestemming aankomt. De app berekent dan een route op basis van het verwachte verbruik van je auto en schotelt je dus een route voor die heel bruikbaar is.

Controleer zo’n route van tevoren wel een keer en kijk dan met name of de app je langs grote laadpleinen met meerdere snelladers stuurt. In de zomermaanden is het namelijk druk op de snelwegen, en de kans dat je moet wachten op een beschikbare stekker is kleiner als je bij grote laadpleinen staat. Op plekken waar maar één of twee snelladers staan, kan het zijn dat je moet wachten om te kunnen laden.

Verbinding tussen app en auto maken

Toch kan het gebeuren dat je auto onderweg méér of minder verbruikt dan de app heeft berekend. Dan kan het dus ook zo zijn dat je de geplande laadstop niet haalt, of dat het juist niet nodig is om daar te stoppen. Wat handig kan zijn, is om een OBD-interface aan te schaffen, zodat je je auto kunt verbinden met de app op je telefoon. De ABRP-app kan op die manier precies zien wat de status van je auto is en is daardoor in staat om onderweg je route en laadstops aan te passen aan de actuele situatie.

Rijd je in een nieuwere elektrische auto, dan is de kans groot dat deze ook zelf in staat is om een route met laadstops te genereren. Het prettige daarvan is dat er een directe verbinding is tussen jouw auto en de route op je navigatiesysteem. Verandert er iets aan je snelheid of het verbruik, dan is de auto in staat om de route gedurende je reis aan te passen.

©Halfpoint

Neem altijd een tweede laadpas mee

Goed, je weet dus waar je moet laden, maar hoe ga je dat dan precies doen? Net als in Nederland gebruik je in het buitenland een laadpas om je laadsessie te starten. Helaas is het zo dat niet elke pas overal in Europa werkt. Daarom adviseren we je om met minstens twee laadpassen op reis te gaan. Zorg ervoor dat die extra pas een goede dekking door Europa heeft, of in elk geval in de landen waar je doorheen reist. Voor een overzicht kun je kijken op de website van LaadpasTop10.

Onderweg zul je vaak bij een snellader staan: daar zijn de betalingsmogelijkheden altijd uitgebreider. Zo is het volgens de nieuwe AFIR-regeling inmiddels verplicht dat elke nieuwe openbare laadpaal wordt voorzien van een ad hoc-betalingsmogelijkheid, zodat je zonder abonnement en dus zonder laadpas kunt betalen bij een laadpunt. Veel snelladers in Europa zijn ook al voorzien van een betaalterminal, zodat je direct met een bankpas kunt betalen. Ook is het inmiddels vrij gebruikelijk dat je een laadsessie via een QR-code of website kunt starten.

Sluit een abonnement af om kosten te besparen

Snelladen langs de snelweg kan best prijzig zijn, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om die kosten te drukken. Bij steeds meer Europese aanbieders van snellaadpalen kun je abonnementen afsluiten waardoor je korting op de geladen kWh’s krijgt. Denk daarbij aan partijen als Fastned, Tesla, Ionity en EnbW.

Kijk of je onderweg veel laadpunten van een van deze aanbieders tegenkomt. Liggen er veel stations van Ionity of Fastned op je route, dan loont het om een maandabonnement bij deze partijen af te sluiten. Je betaalt dan wel abonnementskosten, maar krijgt ook flinke korting (vaak tot wel 30 procent of 10 cent per kWh) als je er gaat snelladen. Dat kan je op een lange reis flink een hoop geld schelen. Al deze abonnementen kun je vaak na je vakantie eenvoudig en snel opzeggen.

©JACCO VAN DE KUILEN

Informeer over laadmogelijkheden op je bestemming

Onderweg opladen is dus niet zo’n probleem, maar hoe zit het op je bestemming? Zeker in kleine dorpen in Zuid-Europese landen kan het wat uitdagender zijn om een geschikt laadpunt te vinden. Informeer daarom vooraf of er laadmogelijkheden op je eindbestemming zijn. Steeds meer campings, hotels en huisjes faciliteren dat, waardoor je dus niet bang hoeft te zijn om bij aankomst zonder stroom te zitten.

Soms kan het gebeuren dat er op je eindbestemming geen laadpunt is. Misschien is het wel mogelijk om je auto via een stopcontact en met een zogenaamde ‘granny charger’ op te laden. Hoewel het niet wenselijk is om dat vaak te doen (onder meer vanwege hoge laadverliezen en veiligheid), kan het prettig zijn om je auto bij aankomst op deze manier op te laden. Doe dat echter niet zomaar, maar altijd in overleg. De kans is namelijk ook groot dat het elektriciteitsnet van jouw vakantiebestemming hier niet op berekend is, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Thuis ook een laadpaal of wallbox? Check dan de aanbiedingen hieronder!
▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.