ID.nl logo
Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route

Je rijdt in een elektrische auto, maar hebt er nog nooit een lange reis mee gemaakt. Omdat je op internet al tal van horrorverhalen hebt gelezen, ben je vastberaden om goede voorbereidingen te treffen. Maar hoe plan je nou een relaxte route?

In dit artikel geven we praktische tips en informatie voor een zorgeloze elektrische autovakantie door Europa. We bespreken onder meer:

  • De verbeterde laadinfrastructuur in Europa

  • Handige apps voor routeplanning met laadstops

  • De verbinding tussen app en auto voor real-time updates

  • Het belang van meerdere laadpassen

  • Verschillende betaalmogelijkheden bij laadpalen

  • Kostenbesparende abonnementen voor snelladen

  • Alternatieve laadopties in noodgevallen

  • Ook interessant om te lezen: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De vakantie staat voor de deur, dus is de kans groot dat je dit jaar tóch je elektrische auto gebruikt om Europa mee te doorkruisen. Of het wel kan? Je herinnert je nog die viral-posts op social media over ellenlange wachtrijen voor snelladers, of de verhalen over het volledig ontbreken van laadpalen in Zuid-Europese landen. Maar maak je niet druk: wij vertellen je hoe je zo relaxed mogelijk met je elektrische auto reist.

De laadinfrastructuur is enorm uitgebreid

Laten we je allereerst even geruststellen: de laadinfrastructuur in Europa heeft enorme stappen gemaakt, en zet nog steeds grote stappen om jou als EV-rijder onderweg van stroom te voorzien. Met name in landen als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en zelfs Italië en Spanje is het aantal laadstations echt aanzienlijk toegenomen. In Scandinavië is het aantal snellaadstations ook enorm, waardoor je nooit zonder stroom komt te zitten.

Tegelijkertijd kan elke elektrische auto nu ook laden bij Tesla Superchargers. Dat is belangrijk om te weten, want het was jaren geleden Tesla dat al een heel dekkend Europees netwerk had voor zijn eigen berijders. Nu kun jij daar echter ook gebruik van maken, ongeacht welke auto je deze zomer over de Europese snelwegen rijdt.

©Monkey Business Images

Gebruik een app om je route te bepalen

De tijd dat jij urenlang achter je computer moet gaan zitten om laadstations op de route naar je vakantiebestemming te zoeken, is gelukkig voorbij. Er zijn tegenwoordig meerdere handige apps die je al het werk uit handen nemen en in een oogopslag een goede route voor jou uitstippelen. De twee bekendste en handigste apps zijn Chargemap (iOS en Android) en A Better Route Planner (ABRP, iOS en Android).

In deze apps voer je niet alleen je bestemming in, maar geef je ook aan met welke auto je precies rijdt. Daarnaast kun je aangeven hoeveel stroom er in de accu zit als je begint met je reis, en hoeveel stroom je in je accu wilt hebben als je op je bestemming aankomt. De app berekent dan een route op basis van het verwachte verbruik van je auto en schotelt je dus een route voor die heel bruikbaar is.

Controleer zo’n route van tevoren wel een keer en kijk dan met name of de app je langs grote laadpleinen met meerdere snelladers stuurt. In de zomermaanden is het namelijk druk op de snelwegen, en de kans dat je moet wachten op een beschikbare stekker is kleiner als je bij grote laadpleinen staat. Op plekken waar maar één of twee snelladers staan, kan het zijn dat je moet wachten om te kunnen laden.

Verbinding tussen app en auto maken

Toch kan het gebeuren dat je auto onderweg méér of minder verbruikt dan de app heeft berekend. Dan kan het dus ook zo zijn dat je de geplande laadstop niet haalt, of dat het juist niet nodig is om daar te stoppen. Wat handig kan zijn, is om een OBD-interface aan te schaffen, zodat je je auto kunt verbinden met de app op je telefoon. De ABRP-app kan op die manier precies zien wat de status van je auto is en is daardoor in staat om onderweg je route en laadstops aan te passen aan de actuele situatie.

Rijd je in een nieuwere elektrische auto, dan is de kans groot dat deze ook zelf in staat is om een route met laadstops te genereren. Het prettige daarvan is dat er een directe verbinding is tussen jouw auto en de route op je navigatiesysteem. Verandert er iets aan je snelheid of het verbruik, dan is de auto in staat om de route gedurende je reis aan te passen.

©Halfpoint

Neem altijd een tweede laadpas mee

Goed, je weet dus waar je moet laden, maar hoe ga je dat dan precies doen? Net als in Nederland gebruik je in het buitenland een laadpas om je laadsessie te starten. Helaas is het zo dat niet elke pas overal in Europa werkt. Daarom adviseren we je om met minstens twee laadpassen op reis te gaan. Zorg ervoor dat die extra pas een goede dekking door Europa heeft, of in elk geval in de landen waar je doorheen reist. Voor een overzicht kun je kijken op de website van LaadpasTop10.

Onderweg zul je vaak bij een snellader staan: daar zijn de betalingsmogelijkheden altijd uitgebreider. Zo is het volgens de nieuwe AFIR-regeling inmiddels verplicht dat elke nieuwe openbare laadpaal wordt voorzien van een ad hoc-betalingsmogelijkheid, zodat je zonder abonnement en dus zonder laadpas kunt betalen bij een laadpunt. Veel snelladers in Europa zijn ook al voorzien van een betaalterminal, zodat je direct met een bankpas kunt betalen. Ook is het inmiddels vrij gebruikelijk dat je een laadsessie via een QR-code of website kunt starten.

Sluit een abonnement af om kosten te besparen

Snelladen langs de snelweg kan best prijzig zijn, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om die kosten te drukken. Bij steeds meer Europese aanbieders van snellaadpalen kun je abonnementen afsluiten waardoor je korting op de geladen kWh’s krijgt. Denk daarbij aan partijen als Fastned, Tesla, Ionity en EnbW.

Kijk of je onderweg veel laadpunten van een van deze aanbieders tegenkomt. Liggen er veel stations van Ionity of Fastned op je route, dan loont het om een maandabonnement bij deze partijen af te sluiten. Je betaalt dan wel abonnementskosten, maar krijgt ook flinke korting (vaak tot wel 30 procent of 10 cent per kWh) als je er gaat snelladen. Dat kan je op een lange reis flink een hoop geld schelen. Al deze abonnementen kun je vaak na je vakantie eenvoudig en snel opzeggen.

©JACCO VAN DE KUILEN

Informeer over laadmogelijkheden op je bestemming

Onderweg opladen is dus niet zo’n probleem, maar hoe zit het op je bestemming? Zeker in kleine dorpen in Zuid-Europese landen kan het wat uitdagender zijn om een geschikt laadpunt te vinden. Informeer daarom vooraf of er laadmogelijkheden op je eindbestemming zijn. Steeds meer campings, hotels en huisjes faciliteren dat, waardoor je dus niet bang hoeft te zijn om bij aankomst zonder stroom te zitten.

Soms kan het gebeuren dat er op je eindbestemming geen laadpunt is. Misschien is het wel mogelijk om je auto via een stopcontact en met een zogenaamde ‘granny charger’ op te laden. Hoewel het niet wenselijk is om dat vaak te doen (onder meer vanwege hoge laadverliezen en veiligheid), kan het prettig zijn om je auto bij aankomst op deze manier op te laden. Doe dat echter niet zomaar, maar altijd in overleg. De kans is namelijk ook groot dat het elektriciteitsnet van jouw vakantiebestemming hier niet op berekend is, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Thuis ook een laadpaal of wallbox? Check dan de aanbiedingen hieronder!
▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.