ID.nl logo
Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route

Je rijdt in een elektrische auto, maar hebt er nog nooit een lange reis mee gemaakt. Omdat je op internet al tal van horrorverhalen hebt gelezen, ben je vastberaden om goede voorbereidingen te treffen. Maar hoe plan je nou een relaxte route?

In dit artikel geven we praktische tips en informatie voor een zorgeloze elektrische autovakantie door Europa. We bespreken onder meer:

  • De verbeterde laadinfrastructuur in Europa

  • Handige apps voor routeplanning met laadstops

  • De verbinding tussen app en auto voor real-time updates

  • Het belang van meerdere laadpassen

  • Verschillende betaalmogelijkheden bij laadpalen

  • Kostenbesparende abonnementen voor snelladen

  • Alternatieve laadopties in noodgevallen

  • Ook interessant om te lezen: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De vakantie staat voor de deur, dus is de kans groot dat je dit jaar tóch je elektrische auto gebruikt om Europa mee te doorkruisen. Of het wel kan? Je herinnert je nog die viral-posts op social media over ellenlange wachtrijen voor snelladers, of de verhalen over het volledig ontbreken van laadpalen in Zuid-Europese landen. Maar maak je niet druk: wij vertellen je hoe je zo relaxed mogelijk met je elektrische auto reist.

De laadinfrastructuur is enorm uitgebreid

Laten we je allereerst even geruststellen: de laadinfrastructuur in Europa heeft enorme stappen gemaakt, en zet nog steeds grote stappen om jou als EV-rijder onderweg van stroom te voorzien. Met name in landen als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en zelfs Italië en Spanje is het aantal laadstations echt aanzienlijk toegenomen. In Scandinavië is het aantal snellaadstations ook enorm, waardoor je nooit zonder stroom komt te zitten.

Tegelijkertijd kan elke elektrische auto nu ook laden bij Tesla Superchargers. Dat is belangrijk om te weten, want het was jaren geleden Tesla dat al een heel dekkend Europees netwerk had voor zijn eigen berijders. Nu kun jij daar echter ook gebruik van maken, ongeacht welke auto je deze zomer over de Europese snelwegen rijdt.

©Monkey Business Images

Gebruik een app om je route te bepalen

De tijd dat jij urenlang achter je computer moet gaan zitten om laadstations op de route naar je vakantiebestemming te zoeken, is gelukkig voorbij. Er zijn tegenwoordig meerdere handige apps die je al het werk uit handen nemen en in een oogopslag een goede route voor jou uitstippelen. De twee bekendste en handigste apps zijn Chargemap (iOS en Android) en A Better Route Planner (ABRP, iOS en Android).

In deze apps voer je niet alleen je bestemming in, maar geef je ook aan met welke auto je precies rijdt. Daarnaast kun je aangeven hoeveel stroom er in de accu zit als je begint met je reis, en hoeveel stroom je in je accu wilt hebben als je op je bestemming aankomt. De app berekent dan een route op basis van het verwachte verbruik van je auto en schotelt je dus een route voor die heel bruikbaar is.

Controleer zo’n route van tevoren wel een keer en kijk dan met name of de app je langs grote laadpleinen met meerdere snelladers stuurt. In de zomermaanden is het namelijk druk op de snelwegen, en de kans dat je moet wachten op een beschikbare stekker is kleiner als je bij grote laadpleinen staat. Op plekken waar maar één of twee snelladers staan, kan het zijn dat je moet wachten om te kunnen laden.

Verbinding tussen app en auto maken

Toch kan het gebeuren dat je auto onderweg méér of minder verbruikt dan de app heeft berekend. Dan kan het dus ook zo zijn dat je de geplande laadstop niet haalt, of dat het juist niet nodig is om daar te stoppen. Wat handig kan zijn, is om een OBD-interface aan te schaffen, zodat je je auto kunt verbinden met de app op je telefoon. De ABRP-app kan op die manier precies zien wat de status van je auto is en is daardoor in staat om onderweg je route en laadstops aan te passen aan de actuele situatie.

Rijd je in een nieuwere elektrische auto, dan is de kans groot dat deze ook zelf in staat is om een route met laadstops te genereren. Het prettige daarvan is dat er een directe verbinding is tussen jouw auto en de route op je navigatiesysteem. Verandert er iets aan je snelheid of het verbruik, dan is de auto in staat om de route gedurende je reis aan te passen.

©Halfpoint

Neem altijd een tweede laadpas mee

Goed, je weet dus waar je moet laden, maar hoe ga je dat dan precies doen? Net als in Nederland gebruik je in het buitenland een laadpas om je laadsessie te starten. Helaas is het zo dat niet elke pas overal in Europa werkt. Daarom adviseren we je om met minstens twee laadpassen op reis te gaan. Zorg ervoor dat die extra pas een goede dekking door Europa heeft, of in elk geval in de landen waar je doorheen reist. Voor een overzicht kun je kijken op de website van LaadpasTop10.

Onderweg zul je vaak bij een snellader staan: daar zijn de betalingsmogelijkheden altijd uitgebreider. Zo is het volgens de nieuwe AFIR-regeling inmiddels verplicht dat elke nieuwe openbare laadpaal wordt voorzien van een ad hoc-betalingsmogelijkheid, zodat je zonder abonnement en dus zonder laadpas kunt betalen bij een laadpunt. Veel snelladers in Europa zijn ook al voorzien van een betaalterminal, zodat je direct met een bankpas kunt betalen. Ook is het inmiddels vrij gebruikelijk dat je een laadsessie via een QR-code of website kunt starten.

Sluit een abonnement af om kosten te besparen

Snelladen langs de snelweg kan best prijzig zijn, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om die kosten te drukken. Bij steeds meer Europese aanbieders van snellaadpalen kun je abonnementen afsluiten waardoor je korting op de geladen kWh’s krijgt. Denk daarbij aan partijen als Fastned, Tesla, Ionity en EnbW.

Kijk of je onderweg veel laadpunten van een van deze aanbieders tegenkomt. Liggen er veel stations van Ionity of Fastned op je route, dan loont het om een maandabonnement bij deze partijen af te sluiten. Je betaalt dan wel abonnementskosten, maar krijgt ook flinke korting (vaak tot wel 30 procent of 10 cent per kWh) als je er gaat snelladen. Dat kan je op een lange reis flink een hoop geld schelen. Al deze abonnementen kun je vaak na je vakantie eenvoudig en snel opzeggen.

©JACCO VAN DE KUILEN

Informeer over laadmogelijkheden op je bestemming

Onderweg opladen is dus niet zo’n probleem, maar hoe zit het op je bestemming? Zeker in kleine dorpen in Zuid-Europese landen kan het wat uitdagender zijn om een geschikt laadpunt te vinden. Informeer daarom vooraf of er laadmogelijkheden op je eindbestemming zijn. Steeds meer campings, hotels en huisjes faciliteren dat, waardoor je dus niet bang hoeft te zijn om bij aankomst zonder stroom te zitten.

Soms kan het gebeuren dat er op je eindbestemming geen laadpunt is. Misschien is het wel mogelijk om je auto via een stopcontact en met een zogenaamde ‘granny charger’ op te laden. Hoewel het niet wenselijk is om dat vaak te doen (onder meer vanwege hoge laadverliezen en veiligheid), kan het prettig zijn om je auto bij aankomst op deze manier op te laden. Doe dat echter niet zomaar, maar altijd in overleg. De kans is namelijk ook groot dat het elektriciteitsnet van jouw vakantiebestemming hier niet op berekend is, waardoor problemen kunnen ontstaan.

Thuis ook een laadpaal of wallbox? Check dan de aanbiedingen hieronder!
▼ Volgende artikel
Slimme warmwaterkraan: waarom een Quooker de onmisbare hulp in de keuken is
© INGA POWILLEIT | QUOOKER
Huis

Slimme warmwaterkraan: waarom een Quooker de onmisbare hulp in de keuken is

Een waterkoker of fluitketel lijkt misschien onmisbaar in de keuken, maar steeds meer mensen stappen over op een slimme warmwaterkraan. Hiermee tap je in een handomdraai kokend, gekoeld of zelfs bruisend water, rechtstreeks uit de kraan. Handig, snel en vaak ook zuiniger dan je denkt.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

De Quooker-warmwaterkraan is een Nederlandse uitvinding die teruggaat tot de jaren 70. Het eerste productiemodel werd al in 1992 geïntroduceerd en enkele jaren later volgden verschillende varianten van de kraan tot de modellen die we nu kennen.

Werking van het systeem

Het Quooker-systeem is gebaseerd op een eenvoudig maar ingenieus principe: een kraan op het aanrecht is verbonden met een compact reservoir dat in het keukenkastje wordt geplaatst. Dit reservoir fungeert als een soort extreem goed geïsoleerde thermosfles, waarin water continu op 108° C wordt gehouden. Dankzij deze hoogvacuümisolatie is het energieverbruik om het water op temperatuur te houden enorm laag, met een stand-byverbruik van slechts 10 watt per dag, wat neerkomt op circa 0,06 euro per dag, afhankelijk van je energiecontract.

Je kunt momenteel kiezen uit drie varianten van de Quooker: de Pro3-VAQ, de COMBI en de COMBI+. In de tabel hieronder zie je de verschillen:

ReservoirCapaciteit kokendCapaciteit warmGeschikt voor
Pro3-VAQ3 liter, directn.v.t.Huishoudens die alleen kokend water wensen
COMBI7 liter, direct15 literKeukens zonder warmwaterleiding of met lange wachttijden
COMBI+7 liter, directVia cv-ketelHuishoudens met cv-ketel die snel kokend water wensen

De grootste besparing op energie en water behaal je met de COMBI- en COMBI+-systemen. Staat de cv-ketel ver van de keuken, dan gaat er vaak een hoop water verloren. Dat komt doordat je eerst een tijdje koud water moet laten weglopen voordat er warm water uit de kraan komt. Met een Quooker heb je dat probleem niet: het waterreservoir zit direct onder de kraan. Zo bespaar je tot wel 10 liter water per dag. Het systeem is daardoor niet alleen een handige kokendwaterkraan, maar ook een slimme manier om warm water te regelen. Dat maakt het een duurzame investering die verder gaat dan alleen gemak.

©Quooker / Bemmel & Kroon

Verschillende kranen

De reservoirs van de Quooker kun je combineren met elke gewenste kraan van het systeem. Er zijn vier types Quooker-kranen:

De Flex: Dit is een Quooker-kraan met een flexibele uittrekslang voor warm en koud water. De slang is handig voor het spoelen van de spoelbak of het vullen van pannen buiten de wasbak. Een ingebouwd veiligheidsmechanisme, de kokendwaterstop, zorgt ervoor dat er geen kokend water kan worden getapt als de slang is uitgetrokken.

De Fusion: De alles-in-één kraan die kokend, warm en koud water levert. Dit strakke, minimalistische design past in vrijwel elke moderne keuken en is verkrijgbaar in diverse afwerkingen, zoals chroom, rvs, zwart, goud en messing-platina.

De Front: Een kraan met een uitgesproken uiterlijk en een vernieuwde bediening aan de voorkant van de uitloop voor warm en koud water. Dit model is verkrijgbaar in rvs en zwart.

De Nordic-modellen: Deze serie omvat de Nordic Twintaps, een set van een kokendwaterkraan en een mengkraan in hetzelfde ontwerp, en de Nordic Single Tap, een losse kokendwaterkraan die kan worden gecombineerd met een bestaande mengkraan. Deze opties zijn ideaal voor consumenten die de functionaliteiten van warm/koud water en kokend water gescheiden willen houden.  

De CUBE: Bruisend en gekoeld water

De Quooker CUBE is een extra reservoir naast de boiler waarmee je kraan ook gekoeld, bruisend en gefilterd water geeft. De bediening is zo ontworpen dat je niet per ongeluk de verkeerde stand kiest: bruisend water tap je door de ring tweemaal in te drukken en te draaien (blauw knipperend licht), gefilterd koel water door één keer indrukken en draaien (continu blauw licht).

De CUBE werkt met CO₂-cilinders, goed voor zo’n 60 liter bruisend water per cilinder. Een set van vier kost zo'n 70 euro, lege cilinders stuur je gratis terug voor hergebruik. Het filter dat het water zuivert moet jaarlijks worden vervangen. Zo helpt de CUBE plastic flessen overbodig te maken.

©Quooker / Bemmel & Kroon

Oude kraan vervangen

Vaak wordt gedacht dat je een Quooker-kraan alleen in een nieuwe keuken kunt installeren. Dat is niet zo: een Quooker past in principe in elke keuken en het is zelfs mogelijk om deze náást je oude vertrouwde kraan te installeren. Dat zou je (als je een beetje handig bent) in principe helemaal zelf kunnen doen, maar je kunt de Quooker uiteraard ook door een expert laten installeren. Maar waar moet je rekening mee houden als je een Quooker wil installeren?

Stroomvoorziening: Er is een geaard stopcontact en bij voorkeur een aparte elektriciteitsgroep nodig, vooral wanneer de CUBE wordt toegevoegd. Als er geen aparte groep beschikbaar is, kan een energieverdeler worden gebruikt om de stroom te verdelen tussen de Quooker en andere apparaten, zodat de zekeringen niet springen.

Wateraansluiting: Je hebt een minimale waterdruk van 2 bar nodig om de Quooker-systemen goed te laten werken. Voor de Quooker COMBI+ geldt dat ook voor de warmwaterkraan: die moet ook op 2 bar staan. De maximale waterdruk is 6 bar.

Ruimte in het keukenkastje:
De reservoirs zijn compact, maar vereisen wel voldoende ruimte. Het PRO3-reservoir is 40 cm hoog en heeft een diameter van 15 cm, terwijl de COMBI-reservoirs 47 cm hoog zijn en een diameter van 20 cm hebben. De CUBE meet 43 cm hoog, 30 cm breed en 44 cm diep, inclusief de CO₂-cilinder. Daarnaast heb je voor de Flex een minimale diepte van 500 mm en een breedte van 200 mm onder het aanrechtblad nodig voor het contragewicht van de uittrekslang.

Bij het zelf installeren van een Quooker is het overigens erg fijn dat de fabrikant allerlei handige instructievideo's en -documenten heeft voor de zelfklusser, waardoor je altijd stap-voor-stap weet wat je moet doen.

Voordelen

Waarom zou je voor een Quooker kiezen als je al een waterkoker hebt of een fluitketel gebruikt? Het grootste voordeel is dat je altijd en direct kokend water tot je beschikking hebt. Nooit meer wachten op je waterkoker of ketel totdat deze het kookpunt hebben bereikt. De Quooker verbruikt weliswaar continu stroom voor het op temperatuur houden van het hete water, maar een waterkoker verbruikt veel energie in korte tijd. En dat voor elke keer dat je warm water nodig hebt. Een fluitketel op het vuur is ook niet erg duurzaam als je kookt op gas. Voor het koken van uitgebreide maaltijden met pasta is het extra fijn als je snel over kokend water kunt beschikken.

©Dmitry Vereshchagin - stock.adobe.com

Prijzen en verbruik

Misschien is het goed om even stil te staan bij het energieverbruik en de kosten. Want wat verbruikt een Quooker nu eigenlijk op jaarbasis, en wat kost je dat gemiddeld? Voor dit voorbeeld nemen we een huishouden van drie personen, die gezamenlijk per dag 10 liter kokend water verbruiken. In dat geval verbruikt dat gezin volgens Quooker 511 kWh op jaarbasis.

Stel dat je bij je huidige energieleverancier 0,40 eurocent per kWh gemiddeld betaalt. De Quooker kost je dan op basis van de bovenstaande gegevens 204,40 euro per jaar.

Dat is natuurlijk lastig één-op-één te vergelijken met het verbruik van gas of elektriciteit om water te koken. Het voordeel van een Quooker is bijvoorbeeld dat je veel makkelijker de exact benodigde hoeveelheid water pakt. Als je water kookt met een fluitketel of elektrische waterkoker, dan ben je algauw geneigd om meer water in de ketel te doen dan noodzakelijk is. En meer water kost meer energie om op te warmen.

Overwegingen

Ben je van plan om een warmwaterkraan zoals een Quooker aan te schaffen? Houd dan wel rekening met een aantal zaken. Om te beginnen de aanschafprijs, maar ook de manier waarop een Quooker in je keuken wordt geïnstalleerd. Er moet immers extra ruimte onder de gootsteen worden vrijgemaakt, en dat is nu eenmaal niet zomaar in elke keuken mogelijk.

Welk systeem het best past, hangt af van je wensen en je keuken. Wil je alleen kokend water? Dan is de compacte PRO3 op zich afdoende. Heb je een lange wachttijd op warm water, dan zijn de COMBI of COMBI+ de slimste keuzes. Met de CUBE heb je meteen ook gekoeld en bruisend water tot je beschikking; ideaal als je minder plastic flessen wilt gebruiken. De Quooker biedt dus veel gemak, veiligheid en duurzaamheid. Een goede investering voor je keuken!

▼ Volgende artikel
Huis winterklaar? Maak kans op een WOLF-Garten multi-star schoonmaakset
© AK | ID.nl
Huis

Huis winterklaar? Maak kans op een WOLF-Garten multi-star schoonmaakset

Nu de herfst inzet is dit hét moment om je huis winterklaar te maken. Ramen nog even goed lappen vóór de natte kou, de dakgoot ontdoen van bladeren zodat het water vrij wegloopt… Met het WOLF-Garten multi-star systeem heb je daar geen ladder voor nodig: je klikt gewoon het opzetstuk dat je nodig hebt op de uitschuifbare Variosteel en je kunt overal bij. Wij mogen twee sets weggeven.

Wat zit er in de set

De Variosteel ZM-V4 (220–400 cm) klikt stevig vast op verschillende opzetkoppen. In totaal zijn er ruim 70 opzetstukken; daarvan zitten er vier in de set die je kunt winnen. Voor glaswerk is er de raamwasser (EW-M), een brede mop met verstelbare kop die ook handig is bij schuine ruiten of zonnepanelen. Voor een streeploos resultaat gebruik je de raamreiniger (KW-M/ZM015), waarbij mop en wisser in één zijn gecombineerd. Stofnesten en spinnenwebben verwijder je met de flexibele ragebol (BM 25 M); de kop buigt mee zodat je boven kozijnen en in hoeken komt zonder dat je op een ladder hoeft te staan. Voor het schoonmaken van de dakgoot gebruik je de twee-in-een dakgootreiniger (GC-M): eerst bladeren en vuil losvegen, daarna eenvoudig uitscheppen. Alle opzetstukken klik je op dezelfde steel, waarmee je zowel hoog als laag werkt.

➡️ Zo haal je het meest uit de opzetstukken

Begin bij ramen altijd met twee emmers: één met schoon sop en één met helder water. Maak het raam nat met de mop en spoel die tussendoor uit in schoon water. Werk daarna in rustige horizontale banen met de wisser en droog de onderste kozijnrand direct af met een doek. Zo voorkom je druipers en blijft het glas streeploos schoon. Doe dit liever niet in volle zon, want dan droogt het water te snel op en krijg je sneller waas.

Voor de dakgoot kies je een droge dag. Zet de steel zo lang dat je recht kunt blijven staan en niet hoeft te reiken. Veeg eerst bladeren en takjes los met de borstelzijde van de GC-M en schep het vuil daarna uit de goot. Controleer meteen de afvoerpijp door er wat water in te gieten, zodat je zeker weet dat alles goed doorloopt. Draag handschoenen; niet alleen om te voorkomen dat je vieze handen krijgt, maar ook omdat er scherpe takjes of steentjes in de modder kunnen zitten. Kijk tot slot of er nergens nog vuil of takjes zijn achtergebleven, zodat de goot ook bij de eerste najaarsstorm goed blijft doorstromen.

©AK | ID.nl

Met de ragebol werk je van boven naar beneden. Klap de kop iets schuin en laat de borstel het werk doen; hard duwen vervormt de vezels en haalt minder weg. Ga een dag later nog een keer langs de buitenlampen en camera's: spinnen komen snel terug, een tweede ronde houdt het langer netjes.

➡️ Onderhoud en veiligheid

Spoel moppen en borstels na gebruik met lauwwarm water uit en laat ze volledig drogen. Bewaar de steel en koppelingen vorstvrij en zandvrij, dan klikken ze soepel en gaan ze lang mee. Kies altijd de kortst mogelijke steellengte die de klus toelaat; hoe korter, hoe lichter en stabieler het werkt.

➡️ Maak kans op een WOLF-Garten multi-star systeem schoonmaakset

Wil jij zo'n mooie set ter waarde van 216 euro winnen? We geven er twee weg. Wat moet je doen?

Beantwoord de volgende vraag: Wat is jouw grootste hilarische schoonmaakdrama ooit (trapje instabiel, emmer omgevallen, enzovoort)?

Stuur je antwoord naar wolf@id.nl. Meedoen kan tot en met zondag 21 september. De twee origineelste inzendingen winnen. Prijswinnaars krijgen automatisch bericht.