Op reis met een elektrische auto: zo plan je een ontspannen route
Je rijdt in een elektrische auto, maar hebt er nog nooit een lange reis mee gemaakt. Omdat je op internet al tal van horrorverhalen hebt gelezen, ben je vastberaden om goede voorbereidingen te treffen. Maar hoe plan je nou een relaxte route?
In dit artikel geven we praktische tips en informatie voor een zorgeloze elektrische autovakantie door Europa. We bespreken onder meer:
-
De verbeterde laadinfrastructuur in Europa
-
Handige apps voor routeplanning met laadstops
-
De verbinding tussen app en auto voor real-time updates
-
Het belang van meerdere laadpassen
-
Verschillende betaalmogelijkheden bij laadpalen
-
Kostenbesparende abonnementen voor snelladen
-
Alternatieve laadopties in noodgevallen
-
Ook interessant om te lezen: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
De vakantie staat voor de deur, dus is de kans groot dat je dit jaar tóch je elektrische auto gebruikt om Europa mee te doorkruisen. Of het wel kan? Je herinnert je nog die viral-posts op social media over ellenlange wachtrijen voor snelladers, of de verhalen over het volledig ontbreken van laadpalen in Zuid-Europese landen. Maar maak je niet druk: wij vertellen je hoe je zo relaxed mogelijk met je elektrische auto reist.
De laadinfrastructuur is enorm uitgebreid
Laten we je allereerst even geruststellen: de laadinfrastructuur in Europa heeft enorme stappen gemaakt, en zet nog steeds grote stappen om jou als EV-rijder onderweg van stroom te voorzien. Met name in landen als Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en zelfs Italië en Spanje is het aantal laadstations echt aanzienlijk toegenomen. In Scandinavië is het aantal snellaadstations ook enorm, waardoor je nooit zonder stroom komt te zitten.
Tegelijkertijd kan elke elektrische auto nu ook laden bij Tesla Superchargers. Dat is belangrijk om te weten, want het was jaren geleden Tesla dat al een heel dekkend Europees netwerk had voor zijn eigen berijders. Nu kun jij daar echter ook gebruik van maken, ongeacht welke auto je deze zomer over de Europese snelwegen rijdt.
©Monkey Business Images
Gebruik een app om je route te bepalen
De tijd dat jij urenlang achter je computer moet gaan zitten om laadstations op de route naar je vakantiebestemming te zoeken, is gelukkig voorbij. Er zijn tegenwoordig meerdere handige apps die je al het werk uit handen nemen en in een oogopslag een goede route voor jou uitstippelen. De twee bekendste en handigste apps zijn Chargemap (iOS en Android) en A Better Route Planner (ABRP, iOS en Android).
In deze apps voer je niet alleen je bestemming in, maar geef je ook aan met welke auto je precies rijdt. Daarnaast kun je aangeven hoeveel stroom er in de accu zit als je begint met je reis, en hoeveel stroom je in je accu wilt hebben als je op je bestemming aankomt. De app berekent dan een route op basis van het verwachte verbruik van je auto en schotelt je dus een route voor die heel bruikbaar is.
Controleer zo’n route van tevoren wel een keer en kijk dan met name of de app je langs grote laadpleinen met meerdere snelladers stuurt. In de zomermaanden is het namelijk druk op de snelwegen, en de kans dat je moet wachten op een beschikbare stekker is kleiner als je bij grote laadpleinen staat. Op plekken waar maar één of twee snelladers staan, kan het zijn dat je moet wachten om te kunnen laden.
Verbinding tussen app en auto maken
Toch kan het gebeuren dat je auto onderweg méér of minder verbruikt dan de app heeft berekend. Dan kan het dus ook zo zijn dat je de geplande laadstop niet haalt, of dat het juist niet nodig is om daar te stoppen. Wat handig kan zijn, is om een OBD-interface aan te schaffen, zodat je je auto kunt verbinden met de app op je telefoon. De ABRP-app kan op die manier precies zien wat de status van je auto is en is daardoor in staat om onderweg je route en laadstops aan te passen aan de actuele situatie.
Rijd je in een nieuwere elektrische auto, dan is de kans groot dat deze ook zelf in staat is om een route met laadstops te genereren. Het prettige daarvan is dat er een directe verbinding is tussen jouw auto en de route op je navigatiesysteem. Verandert er iets aan je snelheid of het verbruik, dan is de auto in staat om de route gedurende je reis aan te passen.
©Halfpoint
Neem altijd een tweede laadpas mee
Goed, je weet dus waar je moet laden, maar hoe ga je dat dan precies doen? Net als in Nederland gebruik je in het buitenland een laadpas om je laadsessie te starten. Helaas is het zo dat niet elke pas overal in Europa werkt. Daarom adviseren we je om met minstens twee laadpassen op reis te gaan. Zorg ervoor dat die extra pas een goede dekking door Europa heeft, of in elk geval in de landen waar je doorheen reist. Voor een overzicht kun je kijken op de website van LaadpasTop10.
Onderweg zul je vaak bij een snellader staan: daar zijn de betalingsmogelijkheden altijd uitgebreider. Zo is het volgens de nieuwe AFIR-regeling inmiddels verplicht dat elke nieuwe openbare laadpaal wordt voorzien van een ad hoc-betalingsmogelijkheid, zodat je zonder abonnement en dus zonder laadpas kunt betalen bij een laadpunt. Veel snelladers in Europa zijn ook al voorzien van een betaalterminal, zodat je direct met een bankpas kunt betalen. Ook is het inmiddels vrij gebruikelijk dat je een laadsessie via een QR-code of website kunt starten.
Sluit een abonnement af om kosten te besparen
Snelladen langs de snelweg kan best prijzig zijn, maar gelukkig zijn er veel mogelijkheden om die kosten te drukken. Bij steeds meer Europese aanbieders van snellaadpalen kun je abonnementen afsluiten waardoor je korting op de geladen kWh’s krijgt. Denk daarbij aan partijen als Fastned, Tesla, Ionity en EnbW.
Kijk of je onderweg veel laadpunten van een van deze aanbieders tegenkomt. Liggen er veel stations van Ionity of Fastned op je route, dan loont het om een maandabonnement bij deze partijen af te sluiten. Je betaalt dan wel abonnementskosten, maar krijgt ook flinke korting (vaak tot wel 30 procent of 10 cent per kWh) als je er gaat snelladen. Dat kan je op een lange reis flink een hoop geld schelen. Al deze abonnementen kun je vaak na je vakantie eenvoudig en snel opzeggen.
©JACCO VAN DE KUILEN
Informeer over laadmogelijkheden op je bestemming
Onderweg opladen is dus niet zo’n probleem, maar hoe zit het op je bestemming? Zeker in kleine dorpen in Zuid-Europese landen kan het wat uitdagender zijn om een geschikt laadpunt te vinden. Informeer daarom vooraf of er laadmogelijkheden op je eindbestemming zijn. Steeds meer campings, hotels en huisjes faciliteren dat, waardoor je dus niet bang hoeft te zijn om bij aankomst zonder stroom te zitten.
Soms kan het gebeuren dat er op je eindbestemming geen laadpunt is. Misschien is het wel mogelijk om je auto via een stopcontact en met een zogenaamde ‘granny charger’ op te laden. Hoewel het niet wenselijk is om dat vaak te doen (onder meer vanwege hoge laadverliezen en veiligheid), kan het prettig zijn om je auto bij aankomst op deze manier op te laden. Doe dat echter niet zomaar, maar altijd in overleg. De kans is namelijk ook groot dat het elektriciteitsnet van jouw vakantiebestemming hier niet op berekend is, waardoor problemen kunnen ontstaan.