ID.nl logo
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

De kersverse Ypsilon is het eerste model uit een reeks volledig nieuwe Lancia's. Later volgen de grotere Delta en Gamma.

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Naast de volledige elektrische versie (51 kWh, 156 pk) wordt er van de Lancia Ypsilon ook een hybrideversie aangeboden.

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Klassiek chroomwerk ontbreekt op de Ypsilon. De led-strips in T-vorm, bepalend voor Lancia's nieuwe familiegezicht, maken dat goed.

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Zeker als Edizione Cassina Limitata, biedt de Lancia Ypsilon volop luxe. Maar daarvoor betaal je wel bijna 40.000 euro ...

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Via de Drive Mode-knop heb je keuze uit drie rijprogramma's: Eco, Normaal en Sport. Het beschikbare motorvermogen is afhankelijk van de gekozen modus.

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Van de Lancia Ypsilon mogen geen wonderen op ruimtegebied verwacht worden.

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

In de kofferruimte past 309 tot 1118 liter bagage. Een bruikbaar volume, voor een auto van zo'n 4 meter lang.

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

De (prettige) rijeigenschappen van de Lancia Ypsilon verschillen nauwelijks van die van de Opel Corsa en Peugeot 208.

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand

De Lancia Ypsilon moet vooral nieuwe klanten trekken met zijn design en Italiaanse afkomst.


▼ Volgende artikel
Review OnePlus Nord CE 5 – Een heel gemiddelde smartphone
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus Nord CE 5 – Een heel gemiddelde smartphone

Voor de OnePlus Nord CE 5 draaien weinig mensen hun hoofd om. De smartphone oogt heel doorsnee, heeft gemiddelde specificaties en ook de adviesprijs van 349 euro doet de wenkbrauwen niet fronsen. De vraag is: kan een saaie telefoon ook een goede koop zijn? Je leest het in deze OnePlus Nord CE 5-review.

Goed
Conclusie

De OnePlus Nord CE 5 is een smartphone die op geen enkel punt door de mand valt maar ook nergens in weet uit te blinken. Hoogstens kun je zeggen dat de accuduur erg goed is. Verder is de smartphone prima maar saai. In dit prijssegment vinden we de Samsung Galaxy A56, OnePlus Nord 4 (niet de CE 4) en Motorola Edge 60 Fusion boeiender.

Plus- en minpunten
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Lang updatebeleid
  • Minder krachtige hardware
  • Snelladen alleen met speciale adapter
  • Minder goede camera's

Goed om te weten is dat de Nord CE 5 een goedkopere en minder complete versie is van de Nord 5. Die kost 499 euro en biedt een aantrekkelijk totaalpakket, luidt het oordeel van onze review. De Nord CE 5 is de opvolger van de Nord CE 4, die we vorig jaar moeilijk konden aanraden door het ontbreken van allerlei bekende functies.

De meest neutrale behuizing

Ontwerp je een smartphone die niet mag opvallen, dan kom je aardig in de buurt van de OnePlus Nord CE 5. Het toestel heeft een (degelijke) kunststof behuizing waarop vingerafdrukken niet of nauwelijks zichtbaar zijn, een onopvallend camera-eiland met twee lenzen en is vrij van franje. Zeker in de zwarte kleur die wij konden testen, is het lastig te zeggen van welk merk je een telefoon in je handen hebt.

©Rens Blom

De knoppen zitten op de rechterzijkant; onderop vind je naast de usb-c-poort een simkaartslot. De vingerafdrukscanner is achter het scherm verwerkt en presteert goed. Met een gewicht van 199 gram is de smartphone van gemiddeld gewicht, zeker als je weet dat hij een groot 6,77inch-scherm en een (eveneens grote) 5200mAh-accu heeft. De behuizing kan tegen stof en een regenbui.

©Rens Blom

Goed scherm

Dat scherm is een oleddisplay, met een gangbare verversingssnelheid van 120 Hz en een prima resolutie van 2392 x 1080 pixels (Full-HD). Kleuren ogen erg fraai en het scherm kan lekker fel. Handig in de zomer.

©Rens Blom

Prima specificaties, maar onopvallend

Niet alleen de behuizing is prima zonder op te vallen, de specificaties zijn dat ook. De MediaTek Dimensity 8350 Apex-processor is snel genoeg om alle apps en games te draaien, maar schakelt bij zware games flink terug. Alsof je in je snelle auto op de snelweg alleen op de rechterbaan kunt rijden. Met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit weet de Nord CE 5 ook geen onderscheid te maken in zijn prijssegment. Heel wat concurrenten hebben 12 GB werkgeheugen en/of 256 GB opslagcapaciteit, voor soepele prestaties, vooral op de langere termijn. OnePlus verkoopt ook een duurdere CE 5-uitvoering met 256 GB. Je kunt echter ook een microSD-kaartje in de telefoon stoppen.

©Rens Blom

OnePlus maakt een betere indruk met de accuduur. De Nord CE 5 gaat zonder problemen een lange dag mee bij gemengd gebruik. Als gezegd is de accucapaciteit 5200 mAh. Interessant: in India heeft de Nord CE 5 een mega-accu van 7100 mAh, maar die versie kan of mag OnePlus niet in andere regio's verkopen. Opladen doet de smartphone in ieder geval met maximaal 80 watt. Om die snelheid te halen, moet je wel zelf een OnePlus SuperVooc-adapter regelen. In de doos zit namelijk alleen een usb-c-kabel. Gebruik je een andere adapter dan een van OnePlus, dan laadt de smartphone een stuk langzamer op. Een aandachtspunt dus.

©Rens Blom

De OnePlus Nord CE 5 kan alleen snelladen met een aparte OnePlus-adapter.

Gemiddelde camera's

Op de achterkant van de Nord CE 5 vind je twee camera's: een hoofdcamera en een groothoeklens. Allebei zijn ze prima om plaatjes te schieten voor sociale media als WhatsApp, maar kwalitatief worden we er niet heel warm van. In deze prijsklasse zijn er sterkere concurrenten verkrijgbaar.

Hieronder zie je twee foto's, eerst gemaakt met de normale camera en rechts zie je de groothoekcamera.

©Rens Blom

©Rens Blom

Lang updatebeleid

Oké, het lukt de OnePlus Nord CE 5 ook met zijn updatebeleid niet om zich positief te onderscheiden van de concurrentie. Dat geeft echter niets, want het updatebeleid is hartstikke goed. De smartphone krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Je kunt de Nord CE 5 dus veilig gebruiken tot medio 2031.

De OnePlus-softwareschil over Android lijkt sprekend op de schil van Oppo. Dat komt omdat de merken zusterbedrijven zijn. De schil voegt aardig wat (overbodige) apps en games toe, maar bevat ook handige functies. Sommige functies kunnen nog beter. Denk aan de rustgevende zenmodus, die je – voor zover wij zien – telkens handmatig moet activeren. Het was logischer geweest als je kon aangeven dat de modus elke avond om 18:00 uur ingaat, bijvoorbeeld.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus Nord CE 5 kopen?

De OnePlus Nord CE 5 is een smartphone die op geen enkel punt door de mand valt maar ook nergens in weet uit te blinken. Hoogstens kun je zeggen dat de accuduur erg goed is. Verder is de smartphone prima maar saai. In dit prijssegment vinden we de Samsung Galaxy A56, OnePlus Nord 4 (niet de CE 4) en Motorola Edge 60 Fusion boeiender.

▼ Volgende artikel
Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op
© Kicking Studio
Huis

Red je vakantiekiekjes met Apples functie Ruim op

Terwijl je door je vakantiefoto’s bladert, merk je dat een bijna-leuke foto wordt bedorven door een of meerdere storende elementen. Er zijn uiteraard allerlei tools om die ongewenste objecten te laten verdwijnen. In de nieuwste versie van Apples fotobeheerprogramma zit die verwijderfunctie op basis van AI gewoon ingebouwd.

In dit artikel laten we zien hoe je storende objecten uit je foto’s verwijdert met Apple Foto’s:

  • Zorg dat je beschikt over iOS 18.1 en een geschikt toestel
  • Selecteer storende objecten handmatig of bevestig de AI-voorstellen om ze te verwijderen
  • Bevestig of herstel de bewerking

Voorkom dat je veel moet bewerken: 📸De beste tips voor foto's waar je je ogen niet vanaf kunt houden

Stap 1: Voorwaarden

Wie een iPhone 16 heeft en in de app Foto’s zijn kiekjes optimaliseert, is wellicht verrast door de nieuwe knop met de naam Ruim op. Er zijn nogal wat voorwaarden om deze nieuwe functie te kunnen toepassen. Je hebt allereerst een actieve internetverbinding nodig. Deze fotofunctie maakt deel uit van iOS 18.1 en om hem te gebruiken, moet je beschikken over een iPhone 15 Pro (Max) of een iPhone 16. Het werkt ook op een iPad met een M1-chip of nieuwer die draait op iPadOS 18.1 en op een Mac met een M1-processor met het besturingssysteem macOS Sequoia 15.1. Open de app Foto’s en selecteer de foto met de storende elementen. Daarna tik je op het pictogram om de afbeelding te bewerken. Dat is de knop met de drie schuifjes.

De knop Ruim op heeft het pictogram van een gummetje.

Stap 2: Selectie

Vervolgens zie je onderaan vier knoppen. We hebben het over de rechterknop Ruim op. Als je daarop tikt, doet de app al een suggestie van wat ongewenste elementen zijn. Als je het daarmee eens bent, dan tik je ze aan. Wil je het liever zelf bepalen, dan ga je met je vinger over het bedoelde object of je omcirkelt deze zone. Het geselecteerde object licht even op en verdwijnt daarna.

Wanneer je deze functie op de Mac gebruikt, kun je een bepaalde penseeldikte kiezen. Op de iPhone en iPad kun je het best even inzoomen: dat maakt het makkelijker om het object te selecteren.

Het geselecteerde object licht even op.

Stap 3: Label

Ben je tevreden, dan bevestig je met de knop Gereed. Valt het resultaat tegen, dan gebruik je de knop Herstel. Deze functie werkt wel met Live Foto’s, maar niet met video’s. Iedere foto die je op deze manier hebt aangepast, krijgt het label Gewijzigd met ‘Ruim op’. Dit label vind je bij de informatie over de tijd en de locatie waar de foto is genomen.

Ben je tevreden, dan tik je op Gereed.

Watch on YouTube