ID.nl logo
Rij-impressie Ford Explorer EV - Compacte SUV met slimme functies
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rij-impressie Ford Explorer EV - Compacte SUV met slimme functies

Volkswagen en Ford slaan opvallende wegen in: de Volkswagen Transporter deelt nu zijn DNA met de Ford Transit, terwijl de Ford Explorer EV gebruikmaakt van Volkswagens MEB-platform; de basis voor populaire modellen zoals de Volkswagen ID-serie en Audi Q4 e-Tron. Hoe presteert de Ford Explorer EV? Irwin van InstaAutoVlog nam de proef op de som.

Dit artikel in het kort:

  • Design: De Ford Explorer EV combineert stoer uiterlijk met eigen identiteit.
  • Platform: Gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen.
  • Prestaties: 286 pk en een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km.
  • Praktisch: Handige opbergruimte en modulair interieurdesign.
  • Energieverbruik: Gevoelig voor wind en ontbrekende warmtepomp verhoogt verbruik.

Lees ook: Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Compact formaat, grootse uitstraling

De Ford Explorer EV meet 4,46 meter in lengte, 1,86 meter in breedte en 1,63 meter in hoogte. Daarmee is hij iets compacter dan een Volkswagen ID.4, maar aanzienlijk groter dan een ID.3. Een qua afmetingen directe concurrent? De Volvo EX40

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijke standaarduitrusting

Tijdens de testperiode stond een Magnetic Grey Extended Range-model klaar, voorzien van het Driver Assistance Pack à 1800 euro, waarmee de aanschafprijs uitkomt op 48.750 euro. Ondanks dat dit de instapversie is, voelt de auto allesbehalve basic aan. Met standaardvoorzieningen zoals 19inch-lichtmetalen velgen, stoel- en stuurwielverwarming en zelfs een massagefunctie, biedt de Explorer een premium-ervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Aangename zitpositie

De comfortabele stoelen, hoge zitpositie en praktische opbergmogelijkheden maken het interieur bijzonder aangenaam. En die stoelen zijn goed bevallen. Ze bieden een prima ondersteuning en samen met de prettig hoge instap en uitstekende zitpositie in de cabine zorgt dit voor een comfortabel geheel.

Een van de highlights in het interieur is de enorme, modulair in te delen middentunnel. Hier kunnen spullen eenvoudig en overzichtelijk worden opgeborgen. Het 15inch-infotainmentsysteem, verticaal geplaatst en aanpasbaar, voegt extra gebruiksgemak toe en draagt bij aan een moderne uitstraling.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Krachtige en zuinige elektromotor

De Explorer Extended Range beschikt over de nieuwste generatie elektromotor van 286 pk en 540 Nm koppel, afkomstig uit Volkswagens nieuwste generatie aandrijflijnen. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,4 seconden levert de Explorer uitstekende prestaties. Bovendien scoort hij met een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km goed op efficiëntie.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijprestaties: wind van grote invloed

Wel blijkt de Ford gevoelig voor wind mee of tegen. Zo reed ik gedurende de testweek twee keer dezelfde route. Wind mee resulteerde in een gemiddeld energieverbruik van 14kWh/100km terwijl ik drie dagen later met tegenwind zo'n 19,3kWh/100 km noteerde.

Ook viel het mij op dat het energieverbruik op korte trajecten vrij hoog was. Elke keer schommelde dit rond de 22 a 23kWh/100 km. Met een buitentemperatuur van 6 graden ongetwijfeld het resultaat van de 1000 euro kostende warmtepomp die de testauto ontbeerde.  

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Video

Weten wat nog meer uit de 1000 kilometer durende duurtest naar voren is gekomen? Bekijk dan de onderstaande video:

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers
© Kirill Sirotiouk
Huis

Dit is waarom No Frost eigenlijk onmisbaar is bij inbouw-vriezers

Als je je vriezer wilt ontdooien, trek je eerst de stekker eruit. Laat je 'm aanstaan, dan blijft het apparaat koelen en smelt het ijs nauwelijks. Bij een vrijstaand model is dat zo gebeurd, maar bij een inbouw-vriezer ligt dat anders. De plint moet los, het apparaat moet naar voren, en pas dan kun je bij het stopcontact. Gedoe dus. Wil je een inbouw-vriezer, dan kun je dus het beste kiezen voor een model met No Frost. Maar wat is dat eigenlijk, en hoe werkt het?

In dit artikel lees je:
  • Wat No Frost precies doet
  • Waarom No Frost een must is, zeker bij inbouw-vriezers
  • Of er nadelen zitten aan No Frost
  • Wat het verschil is met Low Frost

Wat doet No Frost precies?

In een vriezer zonder No Frost ontstaat na verloop van tijd een ijslaag op de binnenwanden. Dat komt door vochtige lucht die binnenkomt elke keer dat je de deur opent. Daardoor gaan de lades minder soepel open en dicht, vriezen verpakkingen vast en stijgt het energieverbruik zonder dat je het meteen doorhebt.

No Frost voorkomt dat. In plaats van het vocht te laten condenseren en bevriezen, circuleert er droge, koude lucht door de vriezer dankzij een ingebouwde ventilator. Die onttrekt actief vocht aan de lucht in het vriesdeel, waardoor ijsvorming helemaal uitblijft. Alles in de vriezer blijft los van elkaar, zonder dat er zich een laag ijs vormt op lades of verpakkingen.

©Tolstoy | Prozorov Andrey

Waarom No Frost juist bij inbouw zo handig is

Dat je nooit meer hoeft te ontdooien is prettig, maar No Frost heeft nog een paar duidelijke voordelen. Een vriezer zonder ijslaag werkt efficiënter: zodra er ijs aan de binnenwanden ontstaat, moet de compressor meer moeite doen om alles op temperatuur te houden. Dat zie je terug op je energierekening.

Bij inbouw-vriezers speelt dat nog sterker. Omdat die vriezers in een kast zijn weggewerkt, is de luchtcirculatie rond het apparaat beperkter. Warmte die normaal via de zijkanten en achterkant wordt afgevoerd, blijft langer hangen. Daardoor neemt de kans op condensvorming en dus ijsopbouw toe bij modellen zonder No Frost. Als de vriezer daardoor harder moet werken, loopt het verbruik op en verslechtert de energieprestatie – zelfs als het label op papier zuinig lijkt. Met No Frost voorkom je dat, en blijft de vriezer goed werken, ook als hij is ingebouwd.

Beter voor je eten

Ook blijft door No Frost de kwaliteit van ingevroren eten beter behouden. IJskristallen op verpakkingen en producten ontstaan bij temperatuurwisselingen en vochtophoping. Met een No Frost-systeem blijft de lucht in het vriesvak stabiel en droog. Daardoor droogt je eten minder snel uit en blijft de kwaliteit beter behouden. 

Zijn er ook nadelen?

No Frost heeft geen echte nadelen, al zijn er wel een paar dingen om rekening mee te houden. Een No Frost-vriezer gebruikt in theorie iets meer stroom door het ventilatiesysteem. In de praktijk weegt dat ruimschoots op tegen het lagere verbruik dankzij het ontbreken van ijsvorming. Ook maakt de luchtcirculatie soms een zacht zoemend geluid. Bij inbouw hoor je daar meestal weinig van, omdat het apparaat in een kast is weggewerkt. Ook ligt de prijs vaak iets hoger dan bij standaard vriezers.

Hoe zit het met Low Frost bij inbouw-vriezers?

Niet alle vriezers zonder ijsvorming zijn automatisch No Frost. Er bestaan ook modellen met Low Frost. Die werken met verdampers in de wand, waardoor er veel minder snel ijs ontstaat. Helemaal ijsvrij blijft het vriesgedeelte niet, maar ontdooien hoeft nog maar één of twee keer per jaar. Bij een vrijstaand model kan dat prima, maar bij inbouw eigenlijk niet. Want één keer per jaar ontdooien is bij een ingebouwd apparaat nog steeds onhandig. Daarom is No Frost bij inbouw eigenlijk de enige keuze waarmee je het jezelf écht makkelijk maakt.

©qwartm - stock.adobe.com

No Frost is bij inbouw geen luxe, maar logica

Het allergrootste voordeel van No Frost bij een inbouw-vriezer is natuurlijk dat de rompslomp van ontdooien je bespaard blijft. Daarnaast zorgt No Frost ervoor dat de vriezer constant blijft presteren, ook in een krappe, slecht geventileerde nis. Het voorkomt ijsvorming, houdt het energieverbruik stabiel en zorgt dat je ingevroren etenswaren zo lang mogelijk hun kwaliteit behouden. Zeker bij een inbouwmodel is No Frost dus geen luxe, maar gewoon een slimme keuze.

Nog even dit

Vriezers hebben ruimte nodig om hun warmte kwijt te kunnen. Bij No Frost-modellen is dat extra belangrijk, omdat die werken met actieve luchtstroom. Bij een vrijstaande vriezer is voldoende ruimte meestal geen probleem, maar bij inbouw-modellen is het belangrijk dat ze niet te krap worden ingebouwd. Kijk dus niet alleen naar de afmetingen van het apparaat zelf, maar controleer ook altijd hoeveel extra ruimte de fabrikant adviseert voor ventilatie. Soms is er aan de achterkant, bovenkant of onder de vriezer nog luchtcirculatie nodig. Houd daar in je keukenontwerp rekening mee, zodat de vriezer goed blijft functioneren en het energieverbruik niet oploopt. Je kunt ook altijd advies vragen bij je keukenspecialist.

▼ Volgende artikel
Scareware blokkeren: zo activeer je het in Edge
Huis

Scareware blokkeren: zo activeer je het in Edge

Microsoft maakt zijn browser veiliger door Edge-gebruikers te beschermen tegen de bekende scareware-aanvallen. De nieuwe functie scareware-blokkering beschermt je tegen voorheen onbekende scamtools.

In dit artikel laten we zien hoe Edge jou beschermt tegen scareware:

  • Werk Edge bij of installeer de preview-versie
  • Schakel de scareware-blokker en Microsoft Defender SmartScreen in
  • Edge toont een waarschuwing bij risico’s

Lees ook: Scamtrucs? Zo trap je er nooit meer in!

Stap 1: Update of preview

Scareware is de verzamelnaam voor online tools die ons de stuipen op het lijf jagen met alarmerende pop-upberichten of nepsysteemwaarschuwingen. Op die manier probeert men de gebruiker te manipuleren om schadelijke software te downloaden die vermomd zit in een zogenaamd antivirusprogramma.

De nieuwe veiligheidsfunctie van Edge wordt stapsgewijs uitgerold. Als je de functie nog niet kunt terugvinden, probeer dan eerst Edge te updaten. Open de browser en klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van het scherm. Selecteer Instellingen en klik op Over Microsoft Edge. Als er een update beschikbaar is, zal de browser die automatisch downloaden en installeren. Je kunt de functie ook proberen door in het nieuwe Microsoft Edge Insider Channel de preview-versie te downloaden. Het is trouwens mogelijk om je huidige Edge-versie naast de preview-versie te gebruiken.

Je kunt de nieuwe scareware-blokkering ook proberen in de preview van Edge.

Stap 2: Activeren

Om Scareware-blokker in te schakelen, open je Microsoft Edge en klik je rechtsboven op de drie puntjes. Dan kies je de optie Instellingen zodat je in het linkerdeelvenster Privacy, zoeken en services kunt selecteren. In het gedeelte Beveiliging zet je de schakelaar Scareware-blokkering aan. Maak ook de optie Microsoft Defender SmartScreen actief. Wanneer een site als kwaadaardig wordt gedetecteerd, wordt de cloudgebaseerde database voor SmartScreen bijgewerkt en wordt de informatie verspreid over apparaten over de hele wereld. Zodra je deze stappen hebt voltooid, is de beveiligingsfunctie actief en kun je gewoon doorgaan met browsen op internet.

Schakel Scareware-blokker en Microsoft Defender SmartScreen in.

Stap 3: Alarm!

Hoe werkt de Scareware-blokker? Aan de hand van een lokaal machine-learning-model vergelijkt Edge de pagina’s met duizenden gerapporteerde scams die bij de community van Microsoft zijn binnengekomen. Wanneer een verdachte pagina wordt geselecteerd, verlaat Edge de modus van het volledige scherm en ontvang je een waarschuwing. Op die manier moet je dus zelf beslissen of je wilt doorgaan. Je kunt trouwens ook malafide pagina’s melden om anderen te beschermen. Microsoft moedigt aan om zowel echte scam-pagina’s als vals positieven te melden en op die manier de nauwkeurigheid van het model te verbeteren.

Scareware-blokker geeft een voorvertoning van de verdachte website, maar waarschuwt om die niet te openen.

Watch on YouTube