Rij-impressie Ford Explorer EV - Compacte SUV met slimme functies
Volkswagen en Ford slaan opvallende wegen in: de Volkswagen Transporter deelt nu zijn DNA met de Ford Transit, terwijl de Ford Explorer EV gebruikmaakt van Volkswagens MEB-platform; de basis voor populaire modellen zoals de Volkswagen ID-serie en Audi Q4 e-Tron. Hoe presteert de Ford Explorer EV? Irwin van InstaAutoVlog nam de proef op de som.
Dit artikel in het kort:
- Design: De Ford Explorer EV combineert stoer uiterlijk met eigen identiteit.
- Platform: Gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen.
- Prestaties: 286 pk en een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km.
- Praktisch: Handige opbergruimte en modulair interieurdesign.
- Energieverbruik: Gevoelig voor wind en ontbrekende warmtepomp verhoogt verbruik.
Lees ook: Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Compact formaat, grootse uitstraling
De Ford Explorer EV meet 4,46 meter in lengte, 1,86 meter in breedte en 1,63 meter in hoogte. Daarmee is hij iets compacter dan een Volkswagen ID.4, maar aanzienlijk groter dan een ID.3. Een qua afmetingen directe concurrent? De Volvo EX40.
©Irwin Versteegh - Duijnstee
Rijke standaarduitrusting
Tijdens de testperiode stond een Magnetic Grey Extended Range-model klaar, voorzien van het Driver Assistance Pack à 1800 euro, waarmee de aanschafprijs uitkomt op 48.750 euro. Ondanks dat dit de instapversie is, voelt de auto allesbehalve basic aan. Met standaardvoorzieningen zoals 19inch-lichtmetalen velgen, stoel- en stuurwielverwarming en zelfs een massagefunctie, biedt de Explorer een premium-ervaring.
©Irwin Versteegh - Duijnstee
Aangename zitpositie
De comfortabele stoelen, hoge zitpositie en praktische opbergmogelijkheden maken het interieur bijzonder aangenaam. En die stoelen zijn goed bevallen. Ze bieden een prima ondersteuning en samen met de prettig hoge instap en uitstekende zitpositie in de cabine zorgt dit voor een comfortabel geheel.
Een van de highlights in het interieur is de enorme, modulair in te delen middentunnel. Hier kunnen spullen eenvoudig en overzichtelijk worden opgeborgen. Het 15inch-infotainmentsysteem, verticaal geplaatst en aanpasbaar, voegt extra gebruiksgemak toe en draagt bij aan een moderne uitstraling.
©Irwin Versteegh - Duijnstee
Krachtige en zuinige elektromotor
De Explorer Extended Range beschikt over de nieuwste generatie elektromotor van 286 pk en 540 Nm koppel, afkomstig uit Volkswagens nieuwste generatie aandrijflijnen. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 6,4 seconden levert de Explorer uitstekende prestaties. Bovendien scoort hij met een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km goed op efficiëntie.
©Irwin Versteegh - Duijnstee
Rijprestaties: wind van grote invloed
Wel blijkt de Ford gevoelig voor wind mee of tegen. Zo reed ik gedurende de testweek twee keer dezelfde route. Wind mee resulteerde in een gemiddeld energieverbruik van 14kWh/100km terwijl ik drie dagen later met tegenwind zo'n 19,3kWh/100 km noteerde.
Ook viel het mij op dat het energieverbruik op korte trajecten vrij hoog was. Elke keer schommelde dit rond de 22 a 23kWh/100 km. Met een buitentemperatuur van 6 graden ongetwijfeld het resultaat van de 1000 euro kostende warmtepomp die de testauto ontbeerde.
©Irwin Versteegh - Duijnstee
Video
Weten wat nog meer uit de 1000 kilometer durende duurtest naar voren is gekomen? Bekijk dan de onderstaande video: