Rijtest Opel Frontera Electric: veel volume, matige technologie
Opel blaast de Frontera-naam nieuw leven in met een elektrische SUV. Voor net iets meer dan 30.000 euro krijg je een ruime gezinsauto met 300 kilometer actieradius. We maken de eerste testkilometers in Spanje.
Formaat en uitvoeringen
Met een lengte van 4,38 meter en een wielbasis van 2,73 meter is de Frontera een flinke jongen; hij komt zelfs in de buurt van de Volvo EX40. Niet zo gek, want er komt later ook een zevenzitter. De SUV is er in twee smaken: een Edition en een GS. De Edition rolt op 16-inch stalen wielen en krijgt standaard EcoLED-koplampen. Voor 399 euro extra kun je het dak en de wielen wit laten spuiten. Kies je voor de GS, dan krijg je 17-inch lichtmetaal, een zwart dak, led-achterlichten en getint glas vanaf de B-stijl.
©Opel Automobile GmbH
Interieur en ruimte
Zodra je in de Frontera stapt, valt meteen op hoeveel ruimte je krijgt voor je geld. De instap is prettig op heupniveau en je vindt snel een fijne zitpositie. De GS-uitvoering verwent je met comfortabele Intelli-seats die extra steun geven aan je rug, plus een verstelbare middenarmsteun. Handige opbergvakken zijn er in overvloed.
De achterbank is ronduit royaal. Zelfs als je 1,90 meter lang bent, kun je prima 'achter jezelf' zitten. De vrijwel vlakke vloer maakt het ook voor de middelste passagier aangenaam. Dankzij een bagageruimte die je kunt uitbreiden van 460 naar 1600 liter scoort de Frontera topcijfers in zijn klasse. Handig detail: bij het neerklappen van de achterbank kunnen de hoofdsteunen gewoon blijven zitten.
©Opel Automobile GmbH
Aandrijflijn en prestaties
De Opel Frontera Electric komt er als Standard en als Long Range, maar vooralsnog is alleen de standaard variant leverbaar. Die heeft een 44kWh-accu en een 113 pk sterke elektromotor op de voorwielen. Snelladen gaat met maximaal 100 kW, waarmee je in 26 minuten van 10 naar 80 procent kunt komen. De beloofde actieradius bedraagt 305 kilometer volgens de WLTP-methode.
In de Spaanse bergen bleek de motor verrassend pittig. Met een sprint van 0-100 in 12,4 seconden en een top van 140 km/u kom je prima mee in het verkeer. De echte test volgt nog in Nederland, vooral als het gaat om energieverbruik in de winter.
©Opel Automobile GmbH
Technische minpuntjes
Toch zijn er ook een paar kanttekeningen te plaatsen. Zo ontbreekt een warmtepomp en kun je de batterij niet voorverwarmen. Ook EV-routeplanning is helaas geen optie. De LFP-batterij wordt alleen met lucht gekoeld, wat in de winter kan betekenen dat je die 100kW-laadsnelheid niet haalt. Ook bestaat de kans dat de accu op termijn sneller achteruit gaat.
Rijgedrag
Op de weg voelt de Frontera lekker Duits aan. Hij rijdt mooi rechtuit en is vooral op de snelweg een prettige reisgenoot. De geluidsisolatie is prima voor elkaar en het onderstel biedt een fijne balans. In de stad mag de demping wat ons betreft iets zachter, maar echt storend wordt het nooit.
Meer weten over de nieuwe Opel Frontera? Bekijk dan onderstaande video van InstaAutoVlog!