De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range
De Peugeot e208 is al een succes, maar met de facelift voor 2024 wordt hij nóg iets aantrekkelijker. Onder meer een krachtiger elektromotor, een groter bereik, modernere looks en meer comfort maken hem tot een heuse topper in het B-segment. Wij reden de vernieuwde e208 en vertellen je alles over de updates.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Met de huidige generatie Peugeot 208 heeft het merk een ware hit in handen. De compacte Fransman weet tal van berijders te overtuigen met zijn aantrekkelijke en onderscheidende design en techniek. Zo is de huidige generatie een echt multitalent. Benzine, diesel of zelfs volledig elektrisch, de compacte leeuw kan met alle technieken overweg. Toch vond het merk het tijd om vier jaar na introductie een optische en technische facelift door te voeren. Dit met het oog op verbetering, maar uiteraard ook voor het handhaven van een bepaalde positie. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog ging onlangs op pad met deze geüpdate versie en vertelt er jullie alles over dit artikel.
©Tibo//The Good Click
Scherpere klauwen
De vernieuwde Peugeot 208 en e208 herkennen we aan de voorkant direct aan zijn opgefriste snuit. In vergelijking met zijn voorganger kijkt-ie iets stoerder uit zijn ogen en dat komt absoluut op het conto van de onderscheidende dagrijverlichting. Deze vind je aan weerszijden, gehuisvest in hoogglans-zwarte inzetstukken die extra ver naar buiten zijn geplaatst. De drie verticale strepen staan symbool voor leeuwenklauwen, terwijl de keuze voor het ver naar buiten plaatsen zorgt voor optische verbreding. In de GT-uitvoering wordt dit feline karakter nog eens extra aangedikt met drie individuele projector-koplampen. De andere uitvoeringen beschikken standaard over eenvoudiger reflector-units.
©Tibo//The Good Click
Nieuw merklogo
Herkende je de voorgaande generatie van de e208 aan zijn grille met details in kleur van de carrosserie? Dit is voortaan standaard, zij het vanaf het tweede uitrustingsniveau (Allure). Dit met het oog op de verdere elektrificering van het model door de komst van een nieuwe hybride aandrijflijn.
Als kers op de taart – en in navolging van de onlangs opgefriste 2008 en 508 – krijgt ook de e208 het nieuwe merklogo. De achterkant? Daar zien we eveneens vernieuwde achterlichtunits met wederom drie leeuwenklauwen, al zijn die nu horizontaal geplaatst. De vernieuwde e208 is daarnaast leverbaar met nieuwe wieldesigns.
Maar dat is nog niet alles, want Peugeot introduceert ook twee nieuwe kleuren: Selenium Grey en Agueda Yellow. Hoewel het grijze jasje in eerste instantie wellicht wat zakelijk oogt, blijkt het in werkelijkheid een chique grijstint met een ‘diepere laag’ te zijn. Het is daarnaast een kleur die ook leverbaar is op de e308 en 2008, en samen met de 508 zorgt dat voor een familiaire tint.
Iets vrolijkers? Kies dan voor het uitgesproken Agueda Yellow, een absoluut sprankelende kleur die het midden houdt tussen limoengroen, citroen- of markeerstift-geel. In werkelijkheid, zeker onder het genot van de Spaanse zon, oogt de kleur als een waardige opvolger van het Jaune Faro-geel van zijn voorganger.
©Tibo//The Good Click
Standaard 10-inch scherm
In het interieur van de vernieuwde e208 zijn de wijzigingen iets minder prominent, maar toch zeker aanwezig. Dat is met name te danken aan het nieuwe multimediasysteem. Een 10-inch touchscreen dat net als DAB+, bluetooth en een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto tot de standaarduitrusting behoort.
Vanaf de Allure-uitvoering krijg je HD-graphics, vanaf de GT een HD-achteruitrijcamera, maar navigatiesoftware blijft een optie van 400 euro voor de e208. De nieuwe techniek werkt een stuk vlotter en dankzij de draadloze connectiviteit voor Apple- en Android-telefoons is het achterwege laten van navigatiesoftware een serieuze overweging waard. Zeker omdat de e208 nog steeds niet over EV-routeplanning beschikt, terwijl telefoon-apps dat wel kunnen verzorgen.
©Tibo//The Good Click
Massagestoel
Peugeot gaf ook het 3D-instrumentarium (vanaf GT-uitvoering) een opfrisbeurt met nieuwe kleuren en mogelijkheden tot het aanpassen hiervan. Voor de rest zorgen kleine details als het nieuwe logo en de GT-badges op het stuurwiel voor verfrissing, evenals de komst van een aantal nieuwe kleuren voor de interieurverlichting (acht in totaal).
Hoe dan ook blijft de i-Cockpit-basis een onveranderd fijne plek om in te vertoeven. De e208 voelt mede door het uitstekende afwerkingsniveau en dito materiaalgebruik hoogwaardig aan en handigheidjes als een draadloze telefoonlader (15 watt) en tuimelschakelaars dragen hieraan bij.
Optioneel kun je in de GT-uitvoering kiezen voor alcantara bekleding met Adamite-groene stiksels, stoelverwarming en een massagefunctie voor de bestuurder.
©Tibo//The Good Click
Iets krapper
Direct na het instappen voelt het dan ook als thuiskomen in de 208, zij het dat de huiskamer nu is voorzien van nieuwe kussens op de bank en een grotere televisie. De basis blijft echter hetzelfde, en dat betekent een fijn in te stellen zithouding, een compact en heerlijk in de hand liggend stuurwiel en een altijd goede blik op het verkeer dankzij de heads-up opbouw van het dashboard.
Achterin stelt de e208 eveneens niet teleur, al blijft het natuurlijk een auto in het compacte B-segment. Incidenteel met vier volwassen personen op stap is echter prima te doen. De bagageruimte bleef onveranderd en geeft je nog steeds minimaal 309 liter inhoud en maximaal 779 liter. Iets minder dan de hybride en benzineversies, maar niettemin conform het segment.
©Tibo//The Good Click
400 km range
Voor wat betreft de aandrijflijn geniet ook de e208 van een geüpdatete elektromotor en dito accupakket. Als optie, want standaard zien we nog steeds de 50kWh-batterij en 136 pk sterke elektromotor. Die zijn samen goed voor een range tot 362 km volgens de WLTP-testmethode en een acceleratie van 0-100 km/u in 9 seconden. Middels een 3-fase-boordlader (11 kW) is de accu in 4 uur op te laden van 0 naar 100 procent of met maximaal 100 kW aan een snellader in ongeveer een halfuur tijd.
Voor 1500 euro extra krijg je echter de ‘nieuwe’ aandrijflijn. Deze heeft een 51kWh-accu, maar vooral een 20 pk sterkere elektromotor. Hiermee zoemt de e208 vrolijk door de 400km-barrière en sprint-ie in 8,2 seconden naar de 100 km/u. De oplaadfaciliteiten blijven hetzelfde.
©Tibo//The Good Click
Warmtepomp optioneel
Uiteraard reed ik met de nieuwste e208 en de updates zijn absoluut merkbaar. De 156 pk sterke elektromotor voelt een stuk potenter aan en is met name op de tussensprints alerter. De 400km-range kan daarnaast net even dat extraatje geven op bijvoorbeeld een lange reis. Niettemin dien je hier goed over na te denken, want voor die 1500 euro extra kun je bijvoorbeeld ook een warmtepomp-installatie kiezen (die is dus niet standaard, maar altijd een optie à 450 euro), een leuk kleurtje en het Drive Assist-pack.
Dat laatste (vanaf de Allure) voegt onder meer een adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent toe, waardoor de e208 deels autonoom kan rijden. Met name in de file is dat een erg welkom stukje techniek!
©Tibo//The Good Click
Voelt een klasse rijker
Het rijkarakter bleef onveranderd, en dat is maar goed ook. Hoewel de e208 een stukje zwaarder is dan de conventioneel aangedreven varianten, (+235 kg ten opzichte van de 100 pk automaat-variant) voelt-ie wendbaar en stabiel aan. Een leuk stukje sturen in de bergen of juist een lange rit over de snelweg; het is een echte alleskunner. Hij stuurt direct, maar kent ook een fijne rechtuitstabiliteit die een klasse ‘rijker’ aanvoelt.
Een voor dit segment uitstekend geïsoleerde cabine zorgt daarnaast voor rust en dankzij nieuwe techniek als verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning is-ie ook nog eens een stukje veiliger. Zeker in combinatie met een geavanceerd noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie.
Met de vernieuwde e208 pakt Peugeot lekker door. De updates zijn dermate grondig dat er echt sprake is van een fris ogend model, maar dit met behoud van herkenbaarheid en identiteit. Dankzij de stoer ogende dagrijverlichting en het nieuwe logo loopt de auto in lijn met de rest van de Peugeot-familie, terwijl de toevoeging van een extra (nieuwe) elektrische aandrijflijn net dat extraatje kan geven.
Wat dit minimaal moet kosten? Een vrij stevige 35.320 euro. Vergeleken met een gelijkwaardige benzine/hybride 208 voorzien van een automaat, zit er echter ‘slechts’ 3000 euro tussen. Hoe dan ook is het geen koopje, maar je krijgt er wel één van de chicst aanvoelende auto’s in zijn klasse voor terug.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.