ID.nl logo
De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range
© Tibo//The Good Click
Mobiliteit

De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range

De Peugeot e208 is al een succes, maar met de facelift voor 2024 wordt hij nóg iets aantrekkelijker. Onder meer een krachtiger elektromotor, een groter bereik, modernere looks en meer comfort maken hem tot een heuse topper in het B-segment. Wij reden de vernieuwde e208 en vertellen je alles over de updates.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Met de huidige generatie Peugeot 208 heeft het merk een ware hit in handen. De compacte Fransman weet tal van berijders te overtuigen met zijn aantrekkelijke en onderscheidende design en techniek. Zo is de huidige generatie een echt multitalent. Benzine, diesel of zelfs volledig elektrisch, de compacte leeuw kan met alle technieken overweg. Toch vond het merk het tijd om vier jaar na introductie een optische en technische facelift door te voeren. Dit met het oog op verbetering, maar uiteraard ook voor het handhaven van een bepaalde positie. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog ging onlangs op pad met deze geüpdate versie en vertelt er jullie alles over dit artikel.

©Tibo//The Good Click

Scherpere klauwen

De vernieuwde Peugeot 208 en e208 herkennen we aan de voorkant direct aan zijn opgefriste snuit. In vergelijking met zijn voorganger kijkt-ie iets stoerder uit zijn ogen en dat komt absoluut op het conto van de onderscheidende dagrijverlichting. Deze vind je aan weerszijden, gehuisvest in hoogglans-zwarte inzetstukken die extra ver naar buiten zijn geplaatst. De drie verticale strepen staan symbool voor leeuwenklauwen, terwijl de keuze voor het ver naar buiten plaatsen zorgt voor optische verbreding. In de GT-uitvoering wordt dit feline karakter nog eens extra aangedikt met drie individuele projector-koplampen. De andere uitvoeringen beschikken standaard over eenvoudiger reflector-units.

©Tibo//The Good Click

Nieuw merklogo

Herkende je de voorgaande generatie van de e208 aan zijn grille met details in kleur van de carrosserie? Dit is voortaan standaard, zij het vanaf het tweede uitrustingsniveau (Allure). Dit met het oog op de verdere elektrificering van het model door de komst van een nieuwe hybride aandrijflijn.

Als kers op de taart – en in navolging van de onlangs opgefriste 2008 en 508 – krijgt ook de e208 het nieuwe merklogo. De achterkant? Daar zien we eveneens vernieuwde achterlichtunits met wederom drie leeuwenklauwen, al zijn die nu horizontaal geplaatst. De vernieuwde e208 is daarnaast leverbaar met nieuwe wieldesigns.

Maar dat is nog niet alles, want Peugeot introduceert ook twee nieuwe kleuren: Selenium Grey en Agueda Yellow. Hoewel het grijze jasje in eerste instantie wellicht wat zakelijk oogt, blijkt het in werkelijkheid een chique grijstint met een ‘diepere laag’ te zijn. Het is daarnaast een kleur die ook leverbaar is op de e308 en 2008, en samen met de 508 zorgt dat voor een familiaire tint.

Iets vrolijkers? Kies dan voor het uitgesproken Agueda Yellow, een absoluut sprankelende kleur die het midden houdt tussen limoengroen, citroen- of markeerstift-geel. In werkelijkheid, zeker onder het genot van de Spaanse zon, oogt de kleur als een waardige opvolger van het Jaune Faro-geel van zijn voorganger.

©Tibo//The Good Click

Standaard 10-inch scherm

In het interieur van de vernieuwde e208 zijn de wijzigingen iets minder prominent, maar toch zeker aanwezig. Dat is met name te danken aan het nieuwe multimediasysteem. Een 10-inch touchscreen dat net als DAB+, bluetooth en een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto tot de standaarduitrusting behoort.

Vanaf de Allure-uitvoering krijg je HD-graphics, vanaf de GT een HD-achteruitrijcamera, maar navigatiesoftware blijft een optie van 400 euro voor de e208. De nieuwe techniek werkt een stuk vlotter en dankzij de draadloze connectiviteit voor Apple- en Android-telefoons is het achterwege laten van navigatiesoftware een serieuze overweging waard. Zeker omdat de e208 nog steeds niet over EV-routeplanning beschikt, terwijl telefoon-apps dat wel kunnen verzorgen.

©Tibo//The Good Click

Massagestoel

Peugeot gaf ook het 3D-instrumentarium (vanaf GT-uitvoering) een opfrisbeurt met nieuwe kleuren en mogelijkheden tot het aanpassen hiervan. Voor de rest zorgen kleine details als het nieuwe logo en de GT-badges op het stuurwiel voor verfrissing, evenals de komst van een aantal nieuwe kleuren voor de interieurverlichting (acht in totaal).

Hoe dan ook blijft de i-Cockpit-basis een onveranderd fijne plek om in te vertoeven. De e208 voelt mede door het uitstekende afwerkingsniveau en dito materiaalgebruik hoogwaardig aan en handigheidjes als een draadloze telefoonlader (15 watt) en tuimelschakelaars dragen hieraan bij.

Optioneel kun je in de GT-uitvoering kiezen voor alcantara bekleding met Adamite-groene stiksels, stoelverwarming en een massagefunctie voor de bestuurder.

©Tibo//The Good Click

Iets krapper

Direct na het instappen voelt het dan ook als thuiskomen in de 208, zij het dat de huiskamer nu is voorzien van nieuwe kussens op de bank en een grotere televisie. De basis blijft echter hetzelfde, en dat betekent een fijn in te stellen zithouding, een compact en heerlijk in de hand liggend stuurwiel en een altijd goede blik op het verkeer dankzij de heads-up opbouw van het dashboard.

Achterin stelt de e208 eveneens niet teleur, al blijft het natuurlijk een auto in het compacte B-segment. Incidenteel met vier volwassen personen op stap is echter prima te doen. De bagageruimte bleef onveranderd en geeft je nog steeds minimaal 309 liter inhoud en maximaal 779 liter. Iets minder dan de hybride en benzineversies, maar niettemin conform het segment.

©Tibo//The Good Click

400 km range

Voor wat betreft de aandrijflijn geniet ook de e208 van een geüpdatete elektromotor en dito accupakket. Als optie, want standaard zien we nog steeds de 50kWh-batterij en 136 pk sterke elektromotor. Die zijn samen goed voor een range tot 362 km volgens de WLTP-testmethode en een acceleratie van 0-100 km/u in 9 seconden. Middels een 3-fase-boordlader (11 kW) is de accu in 4 uur op te laden van 0 naar 100 procent of met maximaal 100 kW aan een snellader in ongeveer een halfuur tijd.

Voor 1500 euro extra krijg je echter de ‘nieuwe’ aandrijflijn. Deze heeft een 51kWh-accu, maar vooral een 20 pk sterkere elektromotor. Hiermee zoemt de e208 vrolijk door de 400km-barrière en sprint-ie in 8,2 seconden naar de 100 km/u. De oplaadfaciliteiten blijven hetzelfde.

©Tibo//The Good Click

Warmtepomp optioneel

Uiteraard reed ik met de nieuwste e208 en de updates zijn absoluut merkbaar. De 156 pk sterke elektromotor voelt een stuk potenter aan en is met name op de tussensprints alerter. De 400km-range kan daarnaast net even dat extraatje geven op bijvoorbeeld een lange reis. Niettemin dien je hier goed over na te denken, want voor die 1500 euro extra kun je bijvoorbeeld ook een warmtepomp-installatie kiezen (die is dus niet standaard, maar altijd een optie à 450 euro), een leuk kleurtje en het Drive Assist-pack.

Dat laatste (vanaf de Allure) voegt onder meer een adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent toe, waardoor de e208 deels autonoom kan rijden. Met name in de file is dat een erg welkom stukje techniek!

©Tibo//The Good Click

Voelt een klasse rijker

Het rijkarakter bleef onveranderd, en dat is maar goed ook. Hoewel de e208 een stukje zwaarder is dan de conventioneel aangedreven varianten, (+235 kg ten opzichte van de 100 pk automaat-variant) voelt-ie wendbaar en stabiel aan. Een leuk stukje sturen in de bergen of juist een lange rit over de snelweg; het is een echte alleskunner. Hij stuurt direct, maar kent ook een fijne rechtuitstabiliteit die een klasse ‘rijker’ aanvoelt.

Een voor dit segment uitstekend geïsoleerde cabine zorgt daarnaast voor rust en dankzij nieuwe techniek als verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning is-ie ook nog eens een stukje veiliger. Zeker in combinatie met een geavanceerd noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie.

Met de vernieuwde e208 pakt Peugeot lekker door. De updates zijn dermate grondig dat er echt sprake is van een fris ogend model, maar dit met behoud van herkenbaarheid en identiteit. Dankzij de stoer ogende dagrijverlichting en het nieuwe logo loopt de auto in lijn met de rest van de Peugeot-familie, terwijl de toevoeging van een extra (nieuwe) elektrische aandrijflijn net dat extraatje kan geven.

Wat dit minimaal moet kosten? Een vrij stevige 35.320 euro. Vergeleken met een gelijkwaardige benzine/hybride 208 voorzien van een automaat, zit er echter ‘slechts’ 3000 euro tussen. Hoe dan ook is het geen koopje, maar je krijgt er wel één van de chicst aanvoelende auto’s in zijn klasse voor terug.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten
© Bosch eBike Systems
Mobiliteit

Bosch Performance Line CX-lijn: krachtige middenmotor en componenten

Bosch heeft veel succes geboekt op het gebied van e-biketechnologie. Hun motoren, accu's en displays hebben een goede reputatie opgebouwd en worden door e-bikebezitters gewaardeerd. Bosch, dat niet vaak artikelen aankondigt, verrast nu met de Performance Line CX-middenmotor en -remmen, -displays en -accu's.

Dit artikel in het kort:

  • Krachtige motor: Tot 85 Nm koppel, 600 watt piekvermogen en 340% ondersteuning, ideaal voor bergop en lange tochten.
  • Geavanceerde sensoren: Meet meer dan 1.000 keer per seconde voor nauwkeurige en soepele ondersteuning.
  • Efficiëntie en stil geluid: Geoptimaliseerde transmissie en magnesium behuizing verlagen geluid en gewicht.
  • Innovatieve functies: Hill Start Assist en loopondersteuning voor extra gemak op steile hellingen.
  • Duurzaamheid: Gebruik van gerecycled materiaal en lichtere, ongecoate accu’s.
  • Accu en display: PowerTube-accu's (800 en 600 Wh), compatibel met extra batterijen en minimalistisch Purion-display.

🚲Ook de moeite waard om te lezen: Shimano: een e-bikemotor voor iedere doelgroep

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Binnen de Duitstalige landen is de Performance Line CX middenmotor vooral enthousiast ontvangen voor mountainbikers. Begrijpelijk, want met veel newtonmeters aan koppel heb je genoeg power paraat en zijn steile passages een peulenschil. In Nederland is de e-mountainbike minder populair en wordt de CX-motor vooral gemonteerd op e-bikes voor toerrijders die grote afstanden willen overbruggen en daarbij uitdagende hellingen beklimmen.

Kenmerken Bosch Performance Line CX

  • Kracht, actieradius en bediening

  • Betere rijdynamiek dankzij sensortechniek

  • Laag motorgeluid en totaalgewicht

  • Wegrijden op een steile helling

  • Combinatie met onderdelen

  • Duurzaam productieproces

Goede balans tussen power, gebruiksgemak en ritafstand

Niet alleen het vermogen van de motor is belangrijk voor e-mountainbikers en e-toerfietsers, een nauwkeurige afstelling en soepele werking van de aandrijving minimaal zo belangrijk. Met een koppel van 85 Nm, een piekvermogen van 600 watt en tot 340 procent ondersteuning levert de Performance Line CX goede prestaties en rijdynamiek. Voor de motor zijn diverse rij-instellingen beschikbaar, in te stellen via de Bosch eBike Flow-app.

©Bosch eBike Systems

Sensortechnologie

De Performance Line stemt via sensortechnologie iedere rijmanoeuvre nauwkeurig af door de pedaalinput te volgen. De sensoren meten de pedaalinput meer dan duizend keer per seconde. Het gaat om sensoren voor de trapfrequentie, acceleratie en rotatiesnelheid. Ook reageert de motor snel en accuraat op veranderingen in acceleratie, het zelf-opgewekt vermogen en de snelheid.

Zorg voor veiligheid en comfort met een fietshelm tijdens je ritten

Kies een model dat bij jouw rijstijl past.

Reducering van geluid en gewicht

De Bosch Performance Line CX biedt een geoptimaliseerde transmissie die zorgt voor stille werking en een natuurlijk rijgevoel tijdens e-biketochten. De motor koppelt interne en externe aandrijvingen los bij bergaf rijden, wat mechanische geluiden vermindert. Vergeleken met eerdere modellen is het gewicht 100 gram lager, dankzij een magnesium behuizing die extreme omstandigheden aankan. Dit alles resulteert in een balans tussen kracht, efficiëntie en geluid.

©Bosch eBike Systems

Handige functies voor steile hellingen

Als e-biker kan het een uitdaging zijn om bergopwaarts te stoppen en vervolgens veilig op gang te komen. Dankzij de Hill Start Assist kun je gecontroleerd en safe wegrijden en houden de banden volledige tractie op de ondergrond. Dankzij speciale sensoren detecteert het systeem de hellingshoek en krijg je er optimale ondersteuning voor terug. Ook nieuw is de functie loopondersteuning, waarbij de motor de duwsnelheid aan de loopsnelheid aanpast.  

🚲Leestip: Vier fietsbestemmingen voor het najaar

Remgebied, display en accutechniek

Het Bosch eBike ABS Pro remsysteem zorgt voor rijstabiliteit en maakt het mogelijk om laat en krachtig te remmen mogelijk zonder dat het voorwiel wegglijdt. Het Purion 400-display heeft een minimalistische uitstraling, maar op het scherm van 1,6 inch doorsnede staan rijgegevens, zoals snelheid, vermogen en totale afstand.

©Bosch eBike Systems

Voor lange of intensieve tochten heeft Bosch de PowerTube 800-accu ontwikkeld, de grootste accu in het smart systeem tot nu toe. Neem je genoegen met iets minder inhoud dan is de PowerTube 600 een aanrader. Bosch gebruikt voor beide accu's batterijcellen met een nieuw ontwikkelde aluminium behuizing. Beide accu's passen naadloos in een framebuis en zijn ook geschikt voor een dubbele accuoplossing. Ook is het mogelijk om de Ranger Extender PowerMore als extra accu te gebruiken.

©Bosch

 Focus op duurzaamheid bij de productie

Voor de fabricage van de Performance Line CX en beide accu's gebruikt Bosch gerecycled materiaal. Dit geldt ook voor het grootste kunststof deel van de motor, de accuhouder en de accubehuizing. Ook is de hoeveelheid materiaal voor de accu's verminderd en is afgezien van een zwarte kleurcoating van de PowerTube 600 en PowerTube 800.


 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5x betaalbaar funcooken met het hele gezin
© Sara Winter
Huis

Waar voor je geld: 5x betaalbaar funcooken met het hele gezin

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Wil je funcooken voor een aantrekkelijke prijs? Vandaag hebben we vijf interessante apparaten voor je gespot.

Solis 5 in 1 tafelgrill (7910)

Zoek je een kwalitatief gourmetstel waarmee je jarenlang vooruit kunt? Dit luxe exemplaar van Solis voldoet aan alle eisen. Met de traploze regelaar aan de voorzijde kun je heel precies de gewenste temperatuur instellen. Bak vervolgens op de grillplaat de lekkerste hapjes gaar. Daarnaast kun je ook een van de vier bijgesloten miniwoks of (raclette)pannetjes gebruiken. Hiermee maak je bijvoorbeeld een kleine pannenkoek of pizza.

De werking is kinderlijk eenvoudig. Zodra je het kooktoestel inschakelt, gaat er eerst een rood lampje branden. Het gourmetstel is nu aan het opwarmen. Als het lampje groen kleurt, kan het eetfestijn beginnen. Is een gerecht zo heet dat je je mond kunt branden? Plaats het pannetje of de miniwok dan even in de koudzone onderin het toestel. Naast de eerder genoemde accessoires levert de fabrikant ook nog vier spatels mee.

Princess 162655 Black Steel Raclette

De betaalbare Princess 162655 Black Steel Raclette valt bij heel wat Kieskeurig.nl-testers goed in de smaak, want zij beoordelen dit gourmetstel met een 8,3 (gemiddeld cijfer). Verschillende reviewers vinden het prettig dat dit apparaat zich makkelijk laat schoonmaken. De losse onderdelen kunnen bovendien in de vaatwasser. Een ander pluspunt is dat het gourmetstel volgens diverse gebruikers snel opwarmt. Niet vreemd, gezien het respectabele vermogen van 1300 watt.

Het gourmetstel heeft een riant bakoppervlak van 44 × 25 centimeter. Dankzij de stevige anti-aanbaklaag heb je geen bakboter of olie nodig om te grillen. Het apparaat leent zich prima voor een ruim gezelschap, want de productdoos telt acht (raclette)pannetjes met een houten handvat en evenzoveel spatels. Via een draaiknop reguleer je nauwkeurig de temperatuur. Overigens vindt een enkele tester het netsnoer wat aan de korte kant.

Tefal WokParty Duo PY5828

Wie met een groepje gezellig wil wokken, kan dit leuke kooktoestel van Tefal eens uitproberen. Er zijn zes diepe pannen bijgesloten. Dankzij de gekleurde markering op het handvat weet iedereen precies welk pannetje van hem of haar is. De bakplaat bevat ronde uitsparingen, waardoor de boel niet gaat schuiven. Hierin kun je trouwens ook prima mini-pannenkoeken bakken. Speciaal daarvoor is er een handige gietlepel inbegrepen. Verder telt de verpakking zes spatels.

De WokParty Duo PY5828 heeft een zogeheten Thermo-spot. Hieraan zie je in hoeverre het kooktoestel op temperatuur is. Met een vermogen van duizend watt hoef je niet zo lang te wachten. Tefal levert een receptenboek mee, zodat je inspiratie kunt opdoen. Klaar met tafelen? Stop dan alle losse accessoires in de vaatwasser. Handig is dat je het netsnoer, de spatels en de gietlepel in de onderkant kunt opbergen.

Lees ook: Zo voorkom en verwijder je vieze luchtjes na het gourmetten

Emerio PO-113255.4

Pizzaliefhebbers opgelet! De binnenzijde van de Emerio fungeert als een kleine oven. Op die manier kunnen maximaal zes personen hun eigen mini-pizza bakken. Met behulp van de bakspatel schuif je de lekkernij moeiteloos in de oven. Geen zin in pizza? In de zes bijgesloten pannetjes kun je allerlei andere gerechten klaarmaken. Bovendien bevindt zich bovenop een ronde grillplaat met een diameter van veertig centimeter. Daar kun je dus behoorlijk wat hapjes op kwijt!

De bediening heeft weinig om het lijf, want de behuizing bevat alleen een aan-uitknop. Met een riant vermogen van 1500 watt worden de gerechten goed warm. De maximale oventemperatuur bedraagt dan ook 250 graden. Volgens de fabrikant houdt de koepelvormige behuizing de warmte in de (pizza)over beter vast. Diverse accessoires zijn vaatwasserbestendig, zodat je na afloop niet zoveel tijd kwijt bent aan schoonmaken.

Princess 01.103080.01.001 Dinner4All

Als je met een groepje gaat gourmetten, staat het kooktoestel voor sommige personen wellicht te ver weg. Daar heeft Princess iets op bedacht. Met de Dinner4All bedient iedereen zijn eigen bakplaat van 250 watt. Even een satéstokje of biefstukje omdraaien is dus zo gepiept. Is het hapje eenmaal gaar, dan schuif je het zo op je eigen bordje. Princess levert hiervoor vier aardewerken-borden mee.

Je sluit de centrale unit aan op netstroom, waarna je hierop maximaal vier individuele gourmetstellen kunt aansluiten. Vermenging van smaken is dus verleden tijd! Plaats op deze unit eventueel de inbegrepen serveerschaal. Zo kan iedereen zijn of haar favoriete hapjes pakken. Wil je weten hoe andere gebruikers dit slimme gourmetstel beoordelen? Lees dan eens deze reviews op Kieskeurig.nl. Dit kooktoestel is als alternatief ook met twee individuele bakplaten te koop.