ID.nl logo
De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range
© Tibo//The Good Click
Mobiliteit

De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range

De Peugeot e208 is al een succes, maar met de facelift voor 2024 wordt hij nóg iets aantrekkelijker. Onder meer een krachtiger elektromotor, een groter bereik, modernere looks en meer comfort maken hem tot een heuse topper in het B-segment. Wij reden de vernieuwde e208 en vertellen je alles over de updates.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Met de huidige generatie Peugeot 208 heeft het merk een ware hit in handen. De compacte Fransman weet tal van berijders te overtuigen met zijn aantrekkelijke en onderscheidende design en techniek. Zo is de huidige generatie een echt multitalent. Benzine, diesel of zelfs volledig elektrisch, de compacte leeuw kan met alle technieken overweg. Toch vond het merk het tijd om vier jaar na introductie een optische en technische facelift door te voeren. Dit met het oog op verbetering, maar uiteraard ook voor het handhaven van een bepaalde positie. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog ging onlangs op pad met deze geüpdate versie en vertelt er jullie alles over dit artikel.

©Tibo//The Good Click

Scherpere klauwen

De vernieuwde Peugeot 208 en e208 herkennen we aan de voorkant direct aan zijn opgefriste snuit. In vergelijking met zijn voorganger kijkt-ie iets stoerder uit zijn ogen en dat komt absoluut op het conto van de onderscheidende dagrijverlichting. Deze vind je aan weerszijden, gehuisvest in hoogglans-zwarte inzetstukken die extra ver naar buiten zijn geplaatst. De drie verticale strepen staan symbool voor leeuwenklauwen, terwijl de keuze voor het ver naar buiten plaatsen zorgt voor optische verbreding. In de GT-uitvoering wordt dit feline karakter nog eens extra aangedikt met drie individuele projector-koplampen. De andere uitvoeringen beschikken standaard over eenvoudiger reflector-units.

©Tibo//The Good Click

Nieuw merklogo

Herkende je de voorgaande generatie van de e208 aan zijn grille met details in kleur van de carrosserie? Dit is voortaan standaard, zij het vanaf het tweede uitrustingsniveau (Allure). Dit met het oog op de verdere elektrificering van het model door de komst van een nieuwe hybride aandrijflijn.

Als kers op de taart – en in navolging van de onlangs opgefriste 2008 en 508 – krijgt ook de e208 het nieuwe merklogo. De achterkant? Daar zien we eveneens vernieuwde achterlichtunits met wederom drie leeuwenklauwen, al zijn die nu horizontaal geplaatst. De vernieuwde e208 is daarnaast leverbaar met nieuwe wieldesigns.

Maar dat is nog niet alles, want Peugeot introduceert ook twee nieuwe kleuren: Selenium Grey en Agueda Yellow. Hoewel het grijze jasje in eerste instantie wellicht wat zakelijk oogt, blijkt het in werkelijkheid een chique grijstint met een ‘diepere laag’ te zijn. Het is daarnaast een kleur die ook leverbaar is op de e308 en 2008, en samen met de 508 zorgt dat voor een familiaire tint.

Iets vrolijkers? Kies dan voor het uitgesproken Agueda Yellow, een absoluut sprankelende kleur die het midden houdt tussen limoengroen, citroen- of markeerstift-geel. In werkelijkheid, zeker onder het genot van de Spaanse zon, oogt de kleur als een waardige opvolger van het Jaune Faro-geel van zijn voorganger.

©Tibo//The Good Click

Standaard 10-inch scherm

In het interieur van de vernieuwde e208 zijn de wijzigingen iets minder prominent, maar toch zeker aanwezig. Dat is met name te danken aan het nieuwe multimediasysteem. Een 10-inch touchscreen dat net als DAB+, bluetooth en een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto tot de standaarduitrusting behoort.

Vanaf de Allure-uitvoering krijg je HD-graphics, vanaf de GT een HD-achteruitrijcamera, maar navigatiesoftware blijft een optie van 400 euro voor de e208. De nieuwe techniek werkt een stuk vlotter en dankzij de draadloze connectiviteit voor Apple- en Android-telefoons is het achterwege laten van navigatiesoftware een serieuze overweging waard. Zeker omdat de e208 nog steeds niet over EV-routeplanning beschikt, terwijl telefoon-apps dat wel kunnen verzorgen.

©Tibo//The Good Click

Massagestoel

Peugeot gaf ook het 3D-instrumentarium (vanaf GT-uitvoering) een opfrisbeurt met nieuwe kleuren en mogelijkheden tot het aanpassen hiervan. Voor de rest zorgen kleine details als het nieuwe logo en de GT-badges op het stuurwiel voor verfrissing, evenals de komst van een aantal nieuwe kleuren voor de interieurverlichting (acht in totaal).

Hoe dan ook blijft de i-Cockpit-basis een onveranderd fijne plek om in te vertoeven. De e208 voelt mede door het uitstekende afwerkingsniveau en dito materiaalgebruik hoogwaardig aan en handigheidjes als een draadloze telefoonlader (15 watt) en tuimelschakelaars dragen hieraan bij.

Optioneel kun je in de GT-uitvoering kiezen voor alcantara bekleding met Adamite-groene stiksels, stoelverwarming en een massagefunctie voor de bestuurder.

©Tibo//The Good Click

Iets krapper

Direct na het instappen voelt het dan ook als thuiskomen in de 208, zij het dat de huiskamer nu is voorzien van nieuwe kussens op de bank en een grotere televisie. De basis blijft echter hetzelfde, en dat betekent een fijn in te stellen zithouding, een compact en heerlijk in de hand liggend stuurwiel en een altijd goede blik op het verkeer dankzij de heads-up opbouw van het dashboard.

Achterin stelt de e208 eveneens niet teleur, al blijft het natuurlijk een auto in het compacte B-segment. Incidenteel met vier volwassen personen op stap is echter prima te doen. De bagageruimte bleef onveranderd en geeft je nog steeds minimaal 309 liter inhoud en maximaal 779 liter. Iets minder dan de hybride en benzineversies, maar niettemin conform het segment.

©Tibo//The Good Click

400 km range

Voor wat betreft de aandrijflijn geniet ook de e208 van een geüpdatete elektromotor en dito accupakket. Als optie, want standaard zien we nog steeds de 50kWh-batterij en 136 pk sterke elektromotor. Die zijn samen goed voor een range tot 362 km volgens de WLTP-testmethode en een acceleratie van 0-100 km/u in 9 seconden. Middels een 3-fase-boordlader (11 kW) is de accu in 4 uur op te laden van 0 naar 100 procent of met maximaal 100 kW aan een snellader in ongeveer een halfuur tijd.

Voor 1500 euro extra krijg je echter de ‘nieuwe’ aandrijflijn. Deze heeft een 51kWh-accu, maar vooral een 20 pk sterkere elektromotor. Hiermee zoemt de e208 vrolijk door de 400km-barrière en sprint-ie in 8,2 seconden naar de 100 km/u. De oplaadfaciliteiten blijven hetzelfde.

©Tibo//The Good Click

Warmtepomp optioneel

Uiteraard reed ik met de nieuwste e208 en de updates zijn absoluut merkbaar. De 156 pk sterke elektromotor voelt een stuk potenter aan en is met name op de tussensprints alerter. De 400km-range kan daarnaast net even dat extraatje geven op bijvoorbeeld een lange reis. Niettemin dien je hier goed over na te denken, want voor die 1500 euro extra kun je bijvoorbeeld ook een warmtepomp-installatie kiezen (die is dus niet standaard, maar altijd een optie à 450 euro), een leuk kleurtje en het Drive Assist-pack.

Dat laatste (vanaf de Allure) voegt onder meer een adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent toe, waardoor de e208 deels autonoom kan rijden. Met name in de file is dat een erg welkom stukje techniek!

©Tibo//The Good Click

Voelt een klasse rijker

Het rijkarakter bleef onveranderd, en dat is maar goed ook. Hoewel de e208 een stukje zwaarder is dan de conventioneel aangedreven varianten, (+235 kg ten opzichte van de 100 pk automaat-variant) voelt-ie wendbaar en stabiel aan. Een leuk stukje sturen in de bergen of juist een lange rit over de snelweg; het is een echte alleskunner. Hij stuurt direct, maar kent ook een fijne rechtuitstabiliteit die een klasse ‘rijker’ aanvoelt.

Een voor dit segment uitstekend geïsoleerde cabine zorgt daarnaast voor rust en dankzij nieuwe techniek als verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning is-ie ook nog eens een stukje veiliger. Zeker in combinatie met een geavanceerd noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie.

Met de vernieuwde e208 pakt Peugeot lekker door. De updates zijn dermate grondig dat er echt sprake is van een fris ogend model, maar dit met behoud van herkenbaarheid en identiteit. Dankzij de stoer ogende dagrijverlichting en het nieuwe logo loopt de auto in lijn met de rest van de Peugeot-familie, terwijl de toevoeging van een extra (nieuwe) elektrische aandrijflijn net dat extraatje kan geven.

Wat dit minimaal moet kosten? Een vrij stevige 35.320 euro. Vergeleken met een gelijkwaardige benzine/hybride 208 voorzien van een automaat, zit er echter ‘slechts’ 3000 euro tussen. Hoe dan ook is het geen koopje, maar je krijgt er wel één van de chicst aanvoelende auto’s in zijn klasse voor terug.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.