ID.nl logo
De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range
© Tibo//The Good Click
Mobiliteit

De nieuwe Peugeot e208: scherper, stoerder en ruim 400 km range

De Peugeot e208 is al een succes, maar met de facelift voor 2024 wordt hij nóg iets aantrekkelijker. Onder meer een krachtiger elektromotor, een groter bereik, modernere looks en meer comfort maken hem tot een heuse topper in het B-segment. Wij reden de vernieuwde e208 en vertellen je alles over de updates.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Met de huidige generatie Peugeot 208 heeft het merk een ware hit in handen. De compacte Fransman weet tal van berijders te overtuigen met zijn aantrekkelijke en onderscheidende design en techniek. Zo is de huidige generatie een echt multitalent. Benzine, diesel of zelfs volledig elektrisch, de compacte leeuw kan met alle technieken overweg. Toch vond het merk het tijd om vier jaar na introductie een optische en technische facelift door te voeren. Dit met het oog op verbetering, maar uiteraard ook voor het handhaven van een bepaalde positie. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog ging onlangs op pad met deze geüpdate versie en vertelt er jullie alles over dit artikel.

©Tibo//The Good Click

Scherpere klauwen

De vernieuwde Peugeot 208 en e208 herkennen we aan de voorkant direct aan zijn opgefriste snuit. In vergelijking met zijn voorganger kijkt-ie iets stoerder uit zijn ogen en dat komt absoluut op het conto van de onderscheidende dagrijverlichting. Deze vind je aan weerszijden, gehuisvest in hoogglans-zwarte inzetstukken die extra ver naar buiten zijn geplaatst. De drie verticale strepen staan symbool voor leeuwenklauwen, terwijl de keuze voor het ver naar buiten plaatsen zorgt voor optische verbreding. In de GT-uitvoering wordt dit feline karakter nog eens extra aangedikt met drie individuele projector-koplampen. De andere uitvoeringen beschikken standaard over eenvoudiger reflector-units.

©Tibo//The Good Click

Nieuw merklogo

Herkende je de voorgaande generatie van de e208 aan zijn grille met details in kleur van de carrosserie? Dit is voortaan standaard, zij het vanaf het tweede uitrustingsniveau (Allure). Dit met het oog op de verdere elektrificering van het model door de komst van een nieuwe hybride aandrijflijn.

Als kers op de taart – en in navolging van de onlangs opgefriste 2008 en 508 – krijgt ook de e208 het nieuwe merklogo. De achterkant? Daar zien we eveneens vernieuwde achterlichtunits met wederom drie leeuwenklauwen, al zijn die nu horizontaal geplaatst. De vernieuwde e208 is daarnaast leverbaar met nieuwe wieldesigns.

Maar dat is nog niet alles, want Peugeot introduceert ook twee nieuwe kleuren: Selenium Grey en Agueda Yellow. Hoewel het grijze jasje in eerste instantie wellicht wat zakelijk oogt, blijkt het in werkelijkheid een chique grijstint met een ‘diepere laag’ te zijn. Het is daarnaast een kleur die ook leverbaar is op de e308 en 2008, en samen met de 508 zorgt dat voor een familiaire tint.

Iets vrolijkers? Kies dan voor het uitgesproken Agueda Yellow, een absoluut sprankelende kleur die het midden houdt tussen limoengroen, citroen- of markeerstift-geel. In werkelijkheid, zeker onder het genot van de Spaanse zon, oogt de kleur als een waardige opvolger van het Jaune Faro-geel van zijn voorganger.

©Tibo//The Good Click

Standaard 10-inch scherm

In het interieur van de vernieuwde e208 zijn de wijzigingen iets minder prominent, maar toch zeker aanwezig. Dat is met name te danken aan het nieuwe multimediasysteem. Een 10-inch touchscreen dat net als DAB+, bluetooth en een draadloze verbinding voor Apple Carplay en Android Auto tot de standaarduitrusting behoort.

Vanaf de Allure-uitvoering krijg je HD-graphics, vanaf de GT een HD-achteruitrijcamera, maar navigatiesoftware blijft een optie van 400 euro voor de e208. De nieuwe techniek werkt een stuk vlotter en dankzij de draadloze connectiviteit voor Apple- en Android-telefoons is het achterwege laten van navigatiesoftware een serieuze overweging waard. Zeker omdat de e208 nog steeds niet over EV-routeplanning beschikt, terwijl telefoon-apps dat wel kunnen verzorgen.

©Tibo//The Good Click

Massagestoel

Peugeot gaf ook het 3D-instrumentarium (vanaf GT-uitvoering) een opfrisbeurt met nieuwe kleuren en mogelijkheden tot het aanpassen hiervan. Voor de rest zorgen kleine details als het nieuwe logo en de GT-badges op het stuurwiel voor verfrissing, evenals de komst van een aantal nieuwe kleuren voor de interieurverlichting (acht in totaal).

Hoe dan ook blijft de i-Cockpit-basis een onveranderd fijne plek om in te vertoeven. De e208 voelt mede door het uitstekende afwerkingsniveau en dito materiaalgebruik hoogwaardig aan en handigheidjes als een draadloze telefoonlader (15 watt) en tuimelschakelaars dragen hieraan bij.

Optioneel kun je in de GT-uitvoering kiezen voor alcantara bekleding met Adamite-groene stiksels, stoelverwarming en een massagefunctie voor de bestuurder.

©Tibo//The Good Click

Iets krapper

Direct na het instappen voelt het dan ook als thuiskomen in de 208, zij het dat de huiskamer nu is voorzien van nieuwe kussens op de bank en een grotere televisie. De basis blijft echter hetzelfde, en dat betekent een fijn in te stellen zithouding, een compact en heerlijk in de hand liggend stuurwiel en een altijd goede blik op het verkeer dankzij de heads-up opbouw van het dashboard.

Achterin stelt de e208 eveneens niet teleur, al blijft het natuurlijk een auto in het compacte B-segment. Incidenteel met vier volwassen personen op stap is echter prima te doen. De bagageruimte bleef onveranderd en geeft je nog steeds minimaal 309 liter inhoud en maximaal 779 liter. Iets minder dan de hybride en benzineversies, maar niettemin conform het segment.

©Tibo//The Good Click

400 km range

Voor wat betreft de aandrijflijn geniet ook de e208 van een geüpdatete elektromotor en dito accupakket. Als optie, want standaard zien we nog steeds de 50kWh-batterij en 136 pk sterke elektromotor. Die zijn samen goed voor een range tot 362 km volgens de WLTP-testmethode en een acceleratie van 0-100 km/u in 9 seconden. Middels een 3-fase-boordlader (11 kW) is de accu in 4 uur op te laden van 0 naar 100 procent of met maximaal 100 kW aan een snellader in ongeveer een halfuur tijd.

Voor 1500 euro extra krijg je echter de ‘nieuwe’ aandrijflijn. Deze heeft een 51kWh-accu, maar vooral een 20 pk sterkere elektromotor. Hiermee zoemt de e208 vrolijk door de 400km-barrière en sprint-ie in 8,2 seconden naar de 100 km/u. De oplaadfaciliteiten blijven hetzelfde.

©Tibo//The Good Click

Warmtepomp optioneel

Uiteraard reed ik met de nieuwste e208 en de updates zijn absoluut merkbaar. De 156 pk sterke elektromotor voelt een stuk potenter aan en is met name op de tussensprints alerter. De 400km-range kan daarnaast net even dat extraatje geven op bijvoorbeeld een lange reis. Niettemin dien je hier goed over na te denken, want voor die 1500 euro extra kun je bijvoorbeeld ook een warmtepomp-installatie kiezen (die is dus niet standaard, maar altijd een optie à 450 euro), een leuk kleurtje en het Drive Assist-pack.

Dat laatste (vanaf de Allure) voegt onder meer een adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent toe, waardoor de e208 deels autonoom kan rijden. Met name in de file is dat een erg welkom stukje techniek!

©Tibo//The Good Click

Voelt een klasse rijker

Het rijkarakter bleef onveranderd, en dat is maar goed ook. Hoewel de e208 een stukje zwaarder is dan de conventioneel aangedreven varianten, (+235 kg ten opzichte van de 100 pk automaat-variant) voelt-ie wendbaar en stabiel aan. Een leuk stukje sturen in de bergen of juist een lange rit over de snelweg; het is een echte alleskunner. Hij stuurt direct, maar kent ook een fijne rechtuitstabiliteit die een klasse ‘rijker’ aanvoelt.

Een voor dit segment uitstekend geïsoleerde cabine zorgt daarnaast voor rust en dankzij nieuwe techniek als verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning is-ie ook nog eens een stukje veiliger. Zeker in combinatie met een geavanceerd noodremsysteem met voetganger- en fietserdetectie.

Met de vernieuwde e208 pakt Peugeot lekker door. De updates zijn dermate grondig dat er echt sprake is van een fris ogend model, maar dit met behoud van herkenbaarheid en identiteit. Dankzij de stoer ogende dagrijverlichting en het nieuwe logo loopt de auto in lijn met de rest van de Peugeot-familie, terwijl de toevoeging van een extra (nieuwe) elektrische aandrijflijn net dat extraatje kan geven.

Wat dit minimaal moet kosten? Een vrij stevige 35.320 euro. Vergeleken met een gelijkwaardige benzine/hybride 208 voorzien van een automaat, zit er echter ‘slechts’ 3000 euro tussen. Hoe dan ook is het geen koopje, maar je krijgt er wel één van de chicst aanvoelende auto’s in zijn klasse voor terug.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Nieuwe OPPO A6 Pro 5G: betaalbare smartphone met grote batterij en snel opladen
© OPPO
Huis

Nieuwe OPPO A6 Pro 5G: betaalbare smartphone met grote batterij en snel opladen

OPPO brengt met de A6 Pro 5G een nieuwe middenklasser naar Nederland die inzet op uithoudingsvermogen, duurzaamheid en een premium uitstraling. De smartphone heeft een 6.500 mAh-batterij, ondersteunt 80W SUPERVOOC-snelladen en biedt met IP69-bescherming en militaire schokbestendigheid een robuuste bouw voor dagelijks gebruik.

Krachtige batterij, snel weer vol

De OPPO A6 Pro 5G heeft een batterij van 6.500 mAh, opgebouwd uit grafietcellen met hoge energiedichtheid. Daarmee haalt de telefoon tot ruim 37 uur bellen of bijna 27 uur WhatsApp-gesprekken zonder opladen. Volgens OPPO behoudt de batterij na ruim 1.800 laadcycli – meer dan vijf jaar gebruik – nog steeds 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit. Met 80W SUPERVOOC Flash Charge-technologie is de accu bovendien in 51 minuten weer volledig opgeladen.

Bestand tegen water, stof en stoten

De A6 Pro 5G heeft een IP69-certificering, wat betekent dat hij niet alleen volledig stofdicht is, maar ook bestand tegen krachtige waterstralen en onderdompeling. Binnenin beschermt een aluminiumlegering het moederbord tegenverbuigen en schokken, terwijl AGC DT-Star D+ glas de voorkant beschermt tegen krassen. De smartphone is daarnaast getest volgens militaire standaarden voor schokbestendigheid, waardoor hij tegen een stootje kan.

Vloeiend scherm en soepele prestaties

Het 6,7 inch AMOLED-scherm biedt een resolutie van 1080 x 2374 pixels en een verversingssnelheid van maximaal 120Hz. Met een piekhelderheid van 1.400 nits blijft het beeld goed zichtbaar, zelfs in fel zonlicht. OPPO's Trinity Engine en Luminous Rendering Engine – geïntegreerd in ColorOS 15 – zorgen voor een stabiele, vloeiende werking, ook bij multitasking en gamen.

©OPPO

Slimme verbindingen

De A6 Pro 5G beschikt over AI LinkBoost 3.0, een technologie die automatisch het sterkste netwerk kiest en overschakelt als de verbinding zwakker wordt. Tijdens het gamen herkent de telefoon prioriteitsverkeer en houdt de AI Game Antenna het signaal stabiel, zelfs als je het toestel horizontaal vasthoudt.

Licht, strak en modern

Met een dikte van 8 millimeter en een gewicht van 185 gram is de A6 Pro 5G opvallend slank voor een robuuste telefoon. Het scherm vult 93 procent van de voorkant en de metalen rand geeft het toestel een stevige, premium uitstraling. De smartphone is verkrijgbaar in twee kleuren: Lunar Titanium en Stellar Black.

Prijs en beschikbaarheid

De OPPO A6 Pro 5G (8GB/256GB) is per direct verkrijgbaar in Nederland voor 299 euro via de OPPO e-store en geselecteerde verkooppunten. Wie vóór 9 november bestelt, krijgt een set Enco Buds3 (ter waarde van 49 euro) gratis bij aankoop.

©OPPO

De OPPO A6 Pro 5G (8GB/256GB) in één oogopslag

🔋 Batterij en opladen

  • 6.500 mAh batterij – groter dan gemiddeld, goed voor meer dan een dag intensief gebruik.

  • 80W SUPERVOOC Flash Charge – volledig opladen in ongeveer 51 minuten.

  • Langdurige levensduur – behoudt meer dan 80% capaciteit na 1.830 laadcycli (≈ 5 jaar gebruik).

  • Tot 37 uur bellen of 19 uur video kijken op één lading.


💪 Duurzaamheid en bouwkwaliteit

  • IP69 water- en stofdicht – hoger dan de meeste smartphones in dit segment.

  • Schokbestendig volgens militaire standaard – getest op vallen, stoten en buigen.

  • AGC DT-Star D+ Crystal Shield Glass – extra sterk glas tegen krassen.

  • Behuizing met AM04-aluminiumlegering – kan tot 1.000 buigingen weerstaan.


🖥️ Scherm en prestaties

  • 120Hz AMOLED-scherm – hoge verversingssnelheid en vloeiende weergave.

  • Piekhelderheid van 1.400 nits – goed leesbaar in zonlicht.

  • Fijne resolutie (1080x2374) met 93% screen-to-body ratio.

  • Trinity Engine & Luminous Rendering Engine – optimaliseren snelheid, animaties en systeemstabiliteit (ColorOS 15).


🌐 Connectiviteit en gaming

  • AI LinkBoost 3.0 – wisselt slim tussen netwerken, versterkt signaal bij zwakke verbinding.

  • AI Game Antenna – voorkomt signaalverlies bij horizontaal gamen.

  • 5G-ondersteuning – stabiele verbinding en snelle downloads.


🧱 Ontwerp

  • Slank (8 mm) en licht (185 g).

  • Vierzijdig bezelontwerp met metalen frame.

  • Verkrijgbaar in twee kleuren: Lunar Titanium en Stellar Black.

▼ Volgende artikel
Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat
© ChrisChips - stock.adobe.com
Huis

Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat

Stel: je wilt snel een paar bestanden op een usb-stick zetten, maar de enige flashdrive die je kunt vinden weigert nieuwe bestanden op te nemen. Om een of andere reden staat hij in de alleen-lezen-modus. Hoe los je dit op?

Stap 1: Is er een switch?

Het eerste dat je doet, is controleren of de usb-stick een fysieke schakelaar heeft voor schijfbeveiliging. Het nut van zo'n schakelaartje dat iedereen kan uitzetten, hebben we nooit begrepen. Toch zou nogal stom zijn om allerlei softwarematige kunstgrepen uit te halen als je gewoon de schrijfbeveiliging met een switch aan de zijkant had kunnen uitschakelen.

©Rafa Irusta Machin

Controleer of de usb-stick van het type is met een schakelaartje.

Stap 2: Via Uitvoeren

Als er geen schakelaar is, kun je de schrijfbeveiliging uitzetten via het venster Uitvoeren. Typ in de zoekbalk op de taakbalk de opdracht Uitvoeren of gebruik de toetscombinatie Windows-toets+R. Typ diskpart in het nieuwe venster en druk op Enter. Geef eventueel je toegangscode van Windows op om te bevestigen. Typ nu list disk en druk op Enter.

Zometeen moet je ieder commando bevestigen met een druk op Enter. Hierdoor zie je een lijst van de drives in je pc. De usb-drive zou de laatste in de lijst moeten zijn.

Typ op de volgende regel select disk # (waarbij # het nummer is van de usb-drive). Het volgende commando is attributes disk om de huidige status van de drive te zien. Wanneer je Read-only State : Yes leest, weet je dat de drive zich in de alleen-lezen-status bevindt. Typ nu attr dis clear readonly om de alleen-lezen-status uit te schakelen. Typ attr dis om de nieuwe status van de drive te lezen. Als je Current Read-only State:No ziet, is het gelukt en kun de stick gebruiken.

We schakelen nu de read-only-status uit.

Stap 3: Via het register

Als de vorige stap niet werkt, probeer je het via het register. We gaan ervan uit dat de usb-stick in de pc zit. Druk op Windows-toets+R, typ regedit en klik op OK. Navigeer naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies. Klik op het pictogram WriteProtect. Stel bij Waardegegevens de waarde in op 0 en klik op OK.

Wanneer er geen StorageDevicePolicies is, kun je deze regel zelf maken. Klik met de rechtermuisknop op Control en selecteer Nieuw en vervolgens Sleutel. Geef de naam StorageDevicePolicies op. Klik met rechts op de witte ruimte aan de rechterkant en selecteer Nieuw en dan DWORD (32-bit) Waarde. Noem het WriteProtect. Open deze en stel de waarde in op 0. Nu zou alles moeten werken.

Stel de waardegegevens van WriteProtect in op 0.

 
Lees ook: Usb-stick werkt niet meer? Zo kun je hem (misschien) nog redden