ID.nl logo
Zo gebruik je meerdere e-mailaccounts in de Gmail-app
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je meerdere e-mailaccounts in de Gmail-app

Gmail is al ruim twintig jaar onderdeel van ons digitale leven, dus het is niet zo gek als je er inmiddels meerdere e-mailadressen van hebt. In dat geval is de kans ook groot dat je weleens tussen het ene en het andere account wil switchen, bijvoorbeeld om op meerdere accounts je mail wil checken. Je kunt in de Gmail-app meerdere accounts toevoegen, zodat wisselen een fluitje van een cent is.

In dit artikel leggen we uit hoe je:

  • Meerdere mailaccounts in je Gmail-app combineert
  • Toegevoegde accounts beheert
  • Niet-Gmail-adressen toevoegt
  • Alle inkomende mail in één enkele mailbox krijgt

Ook interessant: Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Een Gmail-account aanmaken is zo gebeurd, en het is verleidelijk om er meerdere aan te maken, zodat je je persoonlijke account niet hoeft te gebruiken voor allerlei onlinediensten die van alles van je willen weten of je mailbox vol spammen met nieuwsbrieven en reclamemails. Al die accounts kun je tegelijkertijd in je Gmail-app gebruiken, zodat je snel tussen de verschillende mailadressen kunt wisselen. 

Account toevoegen in Gmail

Standaard is Gmail op Android-telefoons ingericht voor het e-mailadres dat je hebt gebruikt om je Android-telefoon in te stellen, maar dat hoeft niet zo te blijven. Open de Gmail-app en tik op je profielfoto, en vervolgens op Nog een account toevoegen

Zoals je in het volgende scherm al ziet, ben je niet beperkt tot één Gmail-account. Dat is wel het makkelijkst, samen met Outlook, Hotmail en Live en Yahoo, omdat je daar geen extra informatie over inkomende en uitgaande mailservers nodig hebt, maar via Overig kun je ook je persoonlijke e-mailaccount gewoon instellen. 

©Daan Doedens

Meerdere Google-accounts in één Gmail-app? Dat kan!

Om een Gmail-account toe te voegen, tik je op Google en bevestig je je identiteit. Daarna kun je het e-mailadres van je tweede, derde of zoveelste Google-account en het bijbehorende wachtwoord invullen. Kies een manier waarop Google kan verifiëren dat jij de eigenaar van het account bent, voeg eventueel een telefoonnummer toe en ga akkoord met de voorwaarden en herstelinformatie. 

Ga daarna terug naar de Gmail-app en tik weer op je profielfoto, en vervolgens op het nieuw gemaakte account. Nu kun je snel wisselen tussen je verschillende e-mailadressen. 

Op dezelfde manier kun je dus ook Outlook- en Hotmail-adressen toevoegen, maar bijvoorbeeld ook mails vanaf het e-mailadres van je eigen website of werk. Voor die laatste opties heb je wel informatie over de inkomende en uitgaande mailservers nodig. Die kun je vinden bij je hostingprovider, maar in veel gevallen is het gewoon het domein van je website, bijvoorbeeld id.nl. 

Accounts beheren

Wil je een oud account juist uit de lijst verwijderen? Ga dan wederom naar je profielfoto en tik op Accounts op dit apparaat beheren. Tik daarna op het account dat je wilt verwijderen, tik op het menu met de drie puntjes en selecteer Account verwijderen, en bevestig. 

Ook accounts verwijderen doe je met een paar tikken.

Op dezelfde plek kun je overigens ook een nieuw account toevoegen. De vervolgstappen werken hetzelfde als in het stappenplan hierboven. 

Alle mail in één mailbox

Zo kun je dus makkelijk switchen tussen verschillende accounts, maar als je er een handvol hebt, kost dat alsnog flink wat tijd. Gelukkig kun je ook al je mails uit alle accounts in één enkele mailbox zien, zonder dat je hoeft te wisselen. 

Om dat te doen, ga je in de Gmail-app naar het hamburgermenu en tik je op Alle mailboxen. Nu heb je al je e-mails uit al je toegevoegde accounts in een keer voor je neus. 

Tot slot

Je Gmail-app is fijn voor je persoonlijke e-mail, maar ook als je meerdere accounts wilt toevoegen, komt de app goed van pas. Via de accountinstellingen kun je makkelijk een extra Gmail-account toevoegen, maar ook een Outlook/Hotmail-account of je persoonlijke mail of werkmail toevoegen is simpel. Zo kun je snel switchen tussen de verschillende accounts, of alle mails uit alle accounts in één enkele mailbox tonen, zonder dat je nog hoeft te wisselen.


▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.