ID.nl logo
Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk
© sitthiphong - stock.adobe.com
Huis

Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Bij veel mensen slibt de inbox dicht door de vele ongevraagde en vaak ongewenste e-mailberichten. Gelukkig kun je een beroep doen op de zoekfunctie en de filters. Daarmee vind je altijd het bericht terug dat je zoekt. Bovendien kun je met slimme filters de inkomende berichten overzichtelijk houden. Alle marketingberichten verwijder je bijvoorbeeld zo uit je inbox.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je de filters in Gmail zó in kunt stellen dat je een opgeruimde inbox houdt:

  • Berichten automatisch verwijderen
  • Berichten archiveren
  • Berichten verplaatsen naar een andere map

He-le-maal genoeg van Gmail? Je Gmail-account verwijderen, zo doe je dat zonder gegevensverlies

Zou het niet heerlijk zijn als je alle nieuwsbrieven en marketingberichten uit je inbox kon weren? In Gmail kan dat. Het is een beetje als een nee-nee-reclamesticker die je op je brievenbus plakt. Gmail heeft een handige manier waarmee je de vele mails kunt stroomlijnen. Met e-mailfilters verwijder je reclame automatisch. Je kunt ook kiezen om de berichten te archiveren of onder te brengen in een afzonderlijke map.

Berichten filteren

In Gmail kun je op meerdere manieren filters maken. De eerste is rechtstreeks vanuit een e-mail. Als je een e-mail wilt filteren die is geopend, klik je bovenaan het bericht op de drie puntjes die boven elkaar staan. Kies dan voor de opdracht Berichten zoals deze filteren. Gmail brengt in één klap alle berichten van deze afzender samen in één venster. Daar kun je ze rangschikken volgens datum.

Via de drie puntjes kun je direct gelijksoortige berichten filteren.

De tweede manier is filteren vanuit de zoekopties in Gmail. Kik op het pictogram Zoekopties tonen. Dat is de knop met de drie schijfregelaartjes. Hier geef je verschillende zoekcriteria in, zoals afzender, onderwerp of berichten met een bijlage.

Via de zoekopties kom je bij de geavanceerde filters.

De derde manier is vanuit de Gmail-instellingen. Hiervoor selecteer je het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek. Vervolgens klik je op de blauwe tekst Alle instellingen bekijken, zo open je het venster Instellingen. Daar kies je het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Als je al enkele e-mailfilters hebt, dan ga je naar de onderkant van de lijst en klik je op Nieuw filter maken. Het venster om een nieuw filter te maken, ziet er exact hetzelfde uit als het venster dat je oproept via de zoekopties.

Via de instellingen van Gmail kun je ook nieuwe filters maken.

Zoekcriteria

Laten we even de zoekcriteria van zo'n filter bekijken. In het veld Van filter je de e-mails die vanaf een specifiek adres zijn verzonden. Als je rechtstreeks vanuit een e-mailbericht een filter maakt, vult Gmail automatisch het Van-veld in. In het veld Aan filter je de e-mails die naar een specifiek adres zijn verzonden. Bij Onderwerp ga je op zoek naar berichten die een bepaalde onderwerpregel gebruiken. In het veld Met de woorden zoekt Gmail in de inhoud van de e-mailberichten naar bepaalde trefwoorden.

Het tegenovergestelde is het veld Zonder de woorden. Hiermee filter je e-mails die specifieke trefwoorden niet bevatten. Bij Grootte kun je e-mails filteren die groter of kleiner zijn dan een bepaalde waarde. Tot slot kun je het vakje Bevat bijlage aanvinken om alleen de e-mails te selecteren die een bijlage bevatten. Nadat je de criteria hebt toegevoegd, klik je op Filter maken. Uiteraard is het mogelijk om verschillende criteria tegelijkertijd toe te passen.

In dit filter hebben we vier criteria ingesteld.

Acties

Nu moet je beslissen wat Gmail moet doen met de berichten die overeenkomen met het filter. Opnieuw zijn er meerdere opties mogelijk.

Met Inbox overslaan (Archiveren) komt de mail niet in de inbox en wordt deze meteen gearchiveerd. Bij Markeren als gelezen verschijnt de e-mail in de inbox als een reeds gelezen item. Ster toevoegen geeft de e-mail een ster. Met Het label toepassen selecteer je vervolgens een specifiek label dat wordt toegewezen aan de resultaten van het filter.

Er kan nog meer. Met Doorsturen geef je een doorstuuradres op. Met Verwijder verwijs je de e-mail naar de prullenbak. Kies je voor Nooit naar Spam sturen dan voorkom je dat Gmail de e-mail als spam markeert. Bij Template verzenden selecteer je een template. Gaat het om een belangrijke e-mail? Label deze dan met Altijd markeren als belangrijk. Kies voor Nooit markeren als belangrijk als je de berichten minder belangrijk vindt.

Met In volgende categorie plaatsen selecteer je in het keuzemenu een categorie, zoals Updates, Primair en Reclame. Met Filter ook op # overeenkomende gesprekken toepassen worden de geselecteerde filtervoorwaarden toegepast op elke e-mail in je account (nieuw, gearchiveerd en verwijderd) die overeenkomt met de geselecteerde filtercriteria. Gmail werkt automatisch het aantal e-mails bij dat aan de criteria voldoet. Als je klaar bent, klik je op Filter maken.

In het venster Acties bepaal je wat er gebeurt met de gefilterde berichten.

Op kantoor of thuis

Papierwerk sorteer je eenvoudig met deze sorteerbakken

Automatisch verwijderen

Gmail heeft een map Spam waarin een heleboel ongewenste reclame wordt gezet vanuit je inbox. Die map wordt om de dertig dagen automatisch leeggemaakt. Soms glippen er toch berichten doorheen. Als je zo'n bericht opent en bovenaan op de knop Spam rapporteren klikt, komen voortaan alle berichten van deze afzender in de map Spam terecht. Google ontvangt ook een kopie van deze e-mail om het bericht te analyseren en gebruikers te beschermen tegen spam en misbruik. Door dit te doen draag je dus bij aan de verbetering van de spamfilter.

Je kunt het ook heel drastisch aanpakken en ervoor zorgen dat alle nieuwsbrieven en marketing-e-mails automatisch in de prullenbak belanden. Klik op het pictogram Zoekopties tonen. En in het veld Met de woorden typ je unsubscribe. De meeste nieuwsbrieven en marketing-e-mails bevatten namelijk dit woord. Vervolgens klik je op Filter maken. Daarna kom je in het venster om te bepalen wat er met de mails moet gebeuren die aan dit criteria voldoen. Daar zet je een vinkje bij Verwijderen.

Vanaf nu worden alle e-mails die het woord 'unsubscribe' bevatten automatisch verwijderd.

Filters verfijnen

Om filters te verfijnen kun je Gmail-zoekoperators gebruiken. Dat zijn woorden of symbolen om je e-mailzoekresultaten nog nauwkeuriger te filteren. Dit zijn de belangrijkste operators.

OperatorFunctieVoorbeeld van filterResultaat
ORVind e-mails die overeenkomen met een van de opgegeven trefwoordenunsubscribe OR uitschrijvenMails met de woorden “unsubscribe” of “uitschrijven” worden gefilterd
-Sluit deze e-mails uit die het trefwoord bevatten dat na het minteken is opgegeven-info@computeridee.nlMails afkomstig van infocomputeridee.nl zullen niet worden gefilterd
“ ”Filter e-mails die exact deze tekst bevatten“View in browser”Berichten die exact deze woorden bevatten zullen gefilterd worden
( )Door meerdere trefwoorden tussen haakjes te plaatsen, vraag je Gmail om deze termen te groeperen-(info@computeridee.nl OR info@id.nl)Mails afkomstig van deze twee e-mailadressen zullen niet gefilterd worden
*De asterisk is een jokerteken dat aangeeft dat het niet uitmaakt welke tekst hier verschijnt*@computeridee.nlAlle e-mails afkomstig van dit domein zullen gefilterd worden

Anti-filter uitbreiden

In het vorige voorbeeld is het anti-reclamefilter gebaseerd op het woord 'unsubscribe'. Wanneer je merkt dat hiermee niet alle promotionele berichten verdwijnen en dat je nog steeds veel nieuwsbrieven ontvangt, dan kun je een stap verder gaan. Je kunt in het veld Met de woorden de filteropdracht uitbreiden met de operator OR. Zo wordt dit filter nog scherper als je in dit veld de volgende zoekopdracht geeft: unsubscribe OR uitschrijven OR "view in browser" OR "bekijken in browser" OR "view as a web page" OR "bekijken als webpagina" OR "privacy policy" OR "click here" OR "klik hier" OR "view online" OR "bekijk online" OR "opt out" OR "manage your account".

Je kunt het filter nog scherper maken met operators.

30 dagen bedenktijd We zijn bezig om de inbox vrij te maken van heel veel toekomstige reclame en we pakken het grondig aan. Evalueer dit proces de eerste weken regelmatig. Je hebt slechts dertig dagen de tijd om verwijderde items uit de map prullenbak te herstellen voordat Gmail ze definitief verwijdert. Je kunt dit termijn niet aanpassen. Merk je dat er een nieuwsbrief bijzit die je toch interesseert en die dus niet automatisch in de prullenbak mag belanden? Maak dan in het filter een uitzondering met de -operator. Je kunt ook de archiveringsmethode gebruiken die we in de volgende stap beschrijven.

Hiermee maken we een uitzondering voor een bepaalde nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven archiveren

Als bang bent dat je onbedoeld iets belangrijks verwijdert, dan kun je een filter maken om marketing-e-mails automatisch te archiveren. Op die manier kun je bijvoorbeeld toch nog de e-mails terugvinden van bedrijven die promotiecodes verzenden.

Klik op het pictogram Zoekopties weergeven in de zoekbalk van Gmail en typ in het veld Met de woorden de tekst unsubscribe. Je kunt uiteraard de OR-operator gebruiken om extra trefwoorden toe te voegen. Klik vervolgens op Filter maken. In het actievenster zet je een vinkje bij Inbox overslaan (Archiveren). En klik tot slot op Filter maken. In Gmail is er eigenlijk geen archiefmap. In plaats daarvan slaat Gmail de gearchiveerde e-mails op bij Alle berichten. Hierdoor zie je deze e-mails niet meer in je inbox en blijven ze toch beschikbaar in het archief.

Door e-mail te archiveren, verdwijnt deze ook uit de inbox.

Automatisch naar een map

Om te voorkomen dat je voortdurend door nieuwsbrieven in je inbox wordt afgeleid, kun je ze ook automatisch verzamelen in een aparte map. Op die manier kun je ze bijvoorbeeld een keer per week bekijken, de interessantste lezen en daarna de hele zwik verwijderen. Om dit te doen moet je wel eerst een nieuw label (soms ook wel map genoemd) maken.

Klik in de linkerkolom van Gmail op de knop Meer en kies voor Nieuw label maken. In de pop-up geef je het nieuwe label een naam, bijvoorbeeld Nieuwsbrieven. Je kunt in deze pop-up het nieuwe label, of de nieuwe map, nog onderbrengen in een ander label. Daarmee maak je dus een sublabel.

Vervolgens maak je een nieuwe Gmail-filter om alle nieuwsbrieven naar deze map te verplaatsen. Weer gebruik je het veld Met de woorden waar je unsubscribe OR uitschrijven invult. Bij de acties vink je de optie Inbox overslaan (archiveren). En daaronder activeer je de optie Het label toepassen waarbij je dan het label Nieuwsbrieven selecteert. Met dit filter verplaatst Gmail automatisch alle e-mails die de woorden unsubscribe of uitschrijven bevatten naar de map Nieuwsbrieven.

Maak eerst een nieuw label aan.

Bepaald domein weren

Wat doe je als je e-mails van bepaalde afzenders automatisch wilt verwijderen, archiveren of verplaatsen? In het filtervenster Van vul je dan eerst het e-mailadres in van de afzender en daarna kies je de juiste actie: Verwijder, Inbox overslaan (Archiveren) of Het label toepassen. Je kunt zo'n actie ook toepassen op alle afzenders van een specifiek domein of bedrijf door middel van het jokerteken. Hiervoor typ je een asterisk voor het @-symbool, bijvoorbeeld *@domeinnaam.nl in het Van-veld van het filterformulier.

Op deze manier filter je direct op basis van een bepaalde domeinnaam.

Filters kopiëren

Heb je meerdere Gmail-accounts, bijvoorbeeld voor één voor privé en één voor andere professionele doeleinden? Weet dan dat je toch dezelfde Gmail-filters kunt gebruiken door deze te exporteren en te importeren. Ga naar de pagina Instellingen van je Gmail-account waar de filters staan die je wilt kopiëren. Klik op het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Klik op de selectievakjes naast alle filters die je wilt exporteren. Scrol naar de onderkant van de lijst en klik op Exporteren. Gmail maakt een zip-bestand dat terechtkomt in de downloadmap van de harde schijf.

Om de filters te importeren, ga je weer naar de pagina Instellingen van het Gmail-account waar je de gekopieerde filters wilt toevoegen. Klik op Filters importeren. Daarna klik je op Bestand kiezen en zo kun je het bestand met de Gmail-filters uploaden. Klik dan op Bestand openen. In de lijst met geïmporteerde filters die verschijnt, selecteer je de filters die je naar je Gmail-account wilt importeren en daarna klik je op Filters maken. Je kunt de geïmporteerde filters toepassen op bestaande e-mails in je inbox, maar niet op die in de Prullenbak of Spam. Om dit te doen, selecteer je het selectievakje naast Nieuwe filters toepassen op bestaande e-mail.

Selecteer de filters die je wilt exporteren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker
© Ivan Guia
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe Amerikaanse koelkasten met een ijsblokjesmaker

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een superdeluxe koelkast met een ijsblokjesmaker? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Samsung RS6HA8891SL

Deze chique Amerikaanse koelkast is van alle gemakken voorzien. Zo springt het forse aanraakscherm op de rechterdeur direct in het oog. Dat fungeert als een soort 'familiehub' binnen het huishouden. Zo bestel je bijvoorbeeld boodschappen, beheer je de gezinsagenda, voer je handsfree telefoongesprekken en bedien je muziek via het scherm. Sta je in de supermarkt en weet je niet of je een vers kuipje boter of nieuwe fles cola nodig hebt? Dankzij de geïntegreerde camera bekijk je altijd en overal de inhoud van je koelkast. Dat werkt via een app op je smartphone.

Het koelgedeelte aan de rechterkant heeft een inhoud van 389 liter, terwijl je links ook nog flink wat voedingswaren kunt invriezen. Het vriescompartiment is goed voor een inhoud van 225 liter. Fijn is dat de Samsung RS6HA8891SL geen ijs ontwikkelt, want dit model ondersteunt No Frost. Gebruik het bedieningspaneel aan de rechterzijde om koud water en ijsblokjes te tappen. Mooi meegenomen is het geringe geluidsniveau van 36 decibel, waardoor je hem dicht bij de woonkamer of eettafel kunt neerzetten. Deze koelkast is in een zilverkleurige en zwarte behuizing te koop.

LG GSLC41PYPE

Met een totale inhoud van 641 liter kun je heel wat eten en drinken in de LG GSLC41PYPE kwijt. De koel- en vriesruimte hebben een inhoud van respectievelijk 420 en 221 liter. Dankzij meerdere lades, planken en deurvakken berg je alle voedingswaren overzichtelijk op. Vul de geïntegreerde tank met 4,3 liter water en tap aan de voorzijde ijsklontjes of ijswater. Het is dus niet nodig om dit apparaat aan de waterleiding te koppelen.

Het betreft een Amerikaans model met twee deuren. Houd dan ook rekening met een ruime omvang van 91,3 × 179 × 73,5 centimeter. Zowel het vries- als koelgedeelte hebben ledverlichting, waardoor je alle producten ziet liggen. Zoals je van deze luxe koelkast mag verwachten, is er geen sprake van ijsvorming. De GSLC41PYPE ondersteunt namelijk No Frost. Tot slot is de stille werking van 36 decibel een pluspunt. Geïnteresseerden kiezen tussen een zilverkleurige en zwarte uitvoering.

ETNA AKV578IZWA

Voor een Amerikaanse koelkast valt de prijs van dit exemplaar van ETNA erg mee. Kies tussen een zwarte en zilverkleurige behuizing. Ruim twintig consumenten beoordelen het apparaat met een gemiddelde score van een 9,3. Zij waarderen onder meer de ijs- en waterdispenser aan de voorzijde. Dankzij de geïntegreerde watertank van 4,5 liter is er geen aansluiting op de waterleiding vereist. Andere benoemde voordelen zijn de fraaie verlichting, prettige indeling, grote handgreep en mooie vormgeving. Bovendien is ontdooien dankzij No Frost nooit nodig.

Zodra je de rechterdeur open doet, heb je toegang tot een koelgedeelte van 334 liter. Gebruik twee lades, vier legplanken en drie deurvakken om producten koel te bewaren. Daarnaast levert ETNA een handig rek met plek voor vijf flessen mee. De vriezer heeft een respectabele inhoud van 165 liter. Met behulp van vier planken en twee lades verdeel je de ingevroren etenswaren netjes in deze ruimte. De voorkant heeft boven de waterdispenser een bescheiden bedieningspaneel. Daarmee stel je voor beide compartimenten de gewenste temperatuur in. Verder activeer je desgewenst het deuralarm en de ecomodus.

Lees ook: 🧊 Houd je eten langer vers: zo deel je je koelkast optimaal in

Hisense RS818N4TIC

Voor een Amerikaans model vallen de energiekosten van de Hisense RS818N4TIC mee. Ga op jaarbasis uit van een stroomverbruik van zo'n 221 kilowattuur. Een ander pluspunt is het lage geluidsniveau van 36 decibel. Deze koelkast leent zich met een riante totaalinhoud van 632 liter perfect voor een ruim gezin. Er is 417 liter toegewezen aan het koelgedeelte, terwijl de resterende 215 liter aan de vrieskast is toebedeeld. Wees trouwens niet bang voor ijsvorming, want dit apparaat ondersteunt de techniek No Frost.

Je koppelt deze slimme koelkast eventueel aan wifi. Vraag vervolgens op elke plek de apparaatstatus op. Zo kun je met een app op je smartphone de temperatuur reguleren. Zodra je de deur van het koel- of vriesgedeelte open doet, gaat er een felle ledlamp branden. Hierdoor zie je niets over het hoofd. Hisense levert een rek voor vijf flessen mee, zodat je frisdrank en wijn efficiënt kunt opbergen. Tot slot is de gecombineerde ijs- en waterdispenser aan de voorzijde een pluspunt. Hiervoor is er een watertank van 4,5 liter ingebouwd. Deze koelkast is verkrijgbaar in een zilverkleurige en zwarte behuizing. Lees hier enkele reviews van andere consumenten.

LG GSXE90EVDD

De onlangs verschenen LG GSXE90EVDD heeft een deur-in-deur-functie. Open het glazen deurtje en pak heel snel de producten die je het vaakst gebruikt, zoals melk, kwark of yoghurt. Voor toegang tot het volledige koelvak van 407 liter kun je uiteraard ook de reguliere deur gebruiken. Aan gebruiksgemak is er bepaald geen gebrek, want de linkerkant heeft een dispenser. Kies hiermee tussen ijsblokjes, ijswater en water. Door een aansluiting op de waterleiding hoef je niet steeds een watertank handmatig te vullen. De vriezer heeft een capaciteit van 192 liter en ondersteunt No Frost. Beide compartimenten bevatten ledverlichting.

Veel Amerikaanse koelkasten hebben een behoorlijk energieverbruik, maar dat is bij dit model te overzien. De GSXE90EVDD vereist ongeveer 276 kilowattuur stroom per jaar. Met een opgegeven geluidsniveau van slechts 35 decibel is deze koelkast zéér stil. Nuttig voor wie het apparaat vlak bij de woonkamer of keukentafel positioneert. Dankzij een koppeling met het draadloze thuisnetwerk volg je de apparaatstatus in een smartphone-app. Is er onverhoopt een storing, dan kun je hiermee wellicht het probleem oplossen.

▼ Volgende artikel
DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?
Huis

DeepSeek: een geweldige vinding of juist een gevaar?

Waarom is er zo veel aandacht voor DeepSeek? Ontdek in dit artikel wat deze AI-chatbot zo bijzonder maakt en waar je op moet letten.

Waarom is er zoveel aandacht voor DeepSeek? Ontdek wat deze AI-chatbot bijzonder maakt en waar je op moet letten. Kunstmatige intelligentie blijft zich in een hoog tempo doorontwikkelen. In begin 2025 werd DeepSeek gelanceerd en zorgde meteen voor een enorme schokgolf. Is het echt zoveel beter als bestaande modellen zoals ChatGPT? En wat maakt DeepSeek uniek?

  • De introductie van DeepSeek en de chaos op de aandelenmarkt
  • De unieke eigenschappen van DeepSeek
  • Voordelen, zorgen en toekomstperspectieven

Ontdek waarmee ChatGPT je allemaal kan helpen.

Eind januari was er opeens sprake van opschudding in de techwereld, maar ook daarbuiten. DeepSeek werd gelanceerd en leidde tot bijna 1 biljoen (1000 miljard) dollar daling van de waarde van grote techbedrijven op de aandelenmarkt. Het tot dan toe kleine Chinese DeepSeek kwam namelijk met taalmodel R1 op de markt.

Deze nieuwe versie van hun AI-chatbot vertoonde prestaties die vergelijkbaar waren met onder meer ChatGPT, wat tot dan toe zon beetje de gouden standaard was. Het grote voordeel van DeepSeek? Het model gebruikt een fractie van de rekenkracht van concurrenten voor vergelijkbare resultaten en kost daardoor stukken minder.

©hadrian - ifeelstock

Minder rekenkracht en dus lagere kosten

Het grote probleem van AI is het enorme energieverbruik. Daarom kost het bakken met geld en zijn er vragen over de herkomst en duurzaamheid van de stroom. Zowel het trainen als het gebruik van AI vergt veel energie. Voor de training van ChatGPT 4 was bijvoorbeeld 50 gigawattuur nodig, oftewel 50 miljoen kilowattuur.

In Nederland ligt de stroomprijs boven de 30 cent per kilowattuur, waardoor de kosten hier zouden neerkomen op ruim 15 miljoen euro. In de VS liggen de prijzen gelukkig een stukje lager, maar de kosten zijn alsnog fors. En dat is nog los van de enorme investeringen in chips en apparatuur die nodig zijn.

Het mysterie van DeepSeek

China heeft geen toegang tot de meest geavanceerde chips ter wereld, mede omdat de VS er alles aan doet om dat te voorkomen. Ook internationale spelers, zoals het Nederlandse techbedrijf ASML, ervaren de gevolgen van deze beperkingen. Ondanks het gebrek aan de nieuwste chiptechnologie is DeepSeek er toch in geslaagd een competitief taalmodel te ontwikkelen, dat vooral uitblinkt in efficiëntie. Ter vergelijking: de ontwikkelings- en trainingskosten van DeepSeek bedragen slechts zo'n 3 procent van die van ChatGPT.

©MclittleStock

Is zo veel rekenkracht wel nodig?

Niet alleen de bedrijven die taalmodellen ontwikkelen, maar ook de chipindustrie heeft enorme verliezen geleden – met name de aandelen van Nvidia kelderden sterk. DeepSeek laat zien dat voor AI niet per se zo veel rekenkracht nodig is. Terwijl in de VS miljarden worden geïnvesteerd in enorme datacenters voor het trainen en draaien van AI, lijkt deze massale investeringsinspanning soms overbodig. DeepSeek bewijst dat efficiënter werken mogelijk is zonder de allerkrachtigste hardware.

De unieke werkwijze van DeepSeek

DeepSeek onderscheidt zich dus vooral doordat de ontwikkelingskosten slechts een fractie bedragen van die van ChatGPT en het uitvoeren van een gebruikersopdracht veel minder rekenkracht vergt. Dat komt doordat het systeem niet telkens het volledige model activeert.

In plaats daarvan maakt DeepSeek gebruik van een techniek die het bedrijf 'Mixture-of-Experts' noemt: het model is opgedeeld in gespecialiseerde onderdelen, en voor elke vraag worden alleen de relevante segmenten ingeschakeld. Stel dat iemand een vraag stelt over middeleeuwse kastelen, dan activeert het systeem uitsluitend het deel dat over historische kennis beschikt. Daardoor is er aanzienlijk minder rekenkracht nodig.

DeepSeek open en OpenAI gesloten? Een belangrijk onderscheid is dat DeepSeek volledig opensource is. Dat betekent dat de volledige onderliggende code beschikbaar is om te downloaden, te bestuderen en aan te passen, waardoor het hele model transparant is. Daarentegen houdt OpenAI, ondanks de naam, de technische details van ChatGPT grotendeels geheim.

De prestaties van DeepSeek

Volgens diverse experts levert DeepSeek uitstekende resultaten. Het model scoort op nauwkeurigheid en komt minstens even goed weg als de grote concurrenten. Op het gebied van feitelijke presentatie, logisch redeneren en coderen presteert DeepSeek zelfs vaak beter. Wel merken sommige gebruikers dat er nog ruimte is voor verbetering qua gebruiksvriendelijkheid en de nuance in het genereren van teksten.

©WEI ZHENG

Speelt DeepSeek vals?

OpenAI heeft DeepSeek ervan beschuldigd dat zij met hun model voortborduren op het werk van ChatGPT, in plaats van iets geheel nieuws te bieden. Dat zou gedeeltelijk de lage ontwikkelingskosten kunnen verklaren. Tot op heden is er echter geen concreet bewijs gepresenteerd ter ondersteuning van deze beschuldigingen.

Daarnaast zijn er de nodige privacy-issues. Een belangrijk punt van zorg is dat de servers van DeepSeek zich in China bevinden, wat betekent dat gebruikersgegevens daar worden opgeslagen. Andere taalmodellen maken vaak gebruik van servers in de VS. Beide opties roepen uiteraard privacyvragen op, zeker gezien de huidige politieke context. Ongeacht het model is het voor gebruikers belangrijk om zich bewust te zijn van de mogelijke risico’s rondom de verwerking en opslag van hun data.

Voordelen voor de consument

Voor gebruikers van taalmodellen betekent de komst van DeepSeek in principe alleen maar positief nieuws. Zelfs als je ervoor kiest om andere modellen te blijven gebruiken, zorgt de nieuwe concurrentie voor meer innovatie en lagere prijzen. Grote aanbieders zoals OpenAI hebben hun tarieven al verlaagd, wat aantoont dat AI niet onvermijdelijk duur hoeft te zijn.