ID.nl logo
Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk
© sitthiphong - stock.adobe.com
Huis

Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Bij veel mensen slibt de inbox dicht door de vele ongevraagde en vaak ongewenste e-mailberichten. Gelukkig kun je een beroep doen op de zoekfunctie en de filters. Daarmee vind je altijd het bericht terug dat je zoekt. Bovendien kun je met slimme filters de inkomende berichten overzichtelijk houden. Alle marketingberichten verwijder je bijvoorbeeld zo uit je inbox.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je de filters in Gmail zó in kunt stellen dat je een opgeruimde inbox houdt:

  • Berichten automatisch verwijderen
  • Berichten archiveren
  • Berichten verplaatsen naar een andere map

He-le-maal genoeg van Gmail? Je Gmail-account verwijderen, zo doe je dat zonder gegevensverlies

Zou het niet heerlijk zijn als je alle nieuwsbrieven en marketingberichten uit je inbox kon weren? In Gmail kan dat. Het is een beetje als een nee-nee-reclamesticker die je op je brievenbus plakt. Gmail heeft een handige manier waarmee je de vele mails kunt stroomlijnen. Met e-mailfilters verwijder je reclame automatisch. Je kunt ook kiezen om de berichten te archiveren of onder te brengen in een afzonderlijke map.

Berichten filteren

In Gmail kun je op meerdere manieren filters maken. De eerste is rechtstreeks vanuit een e-mail. Als je een e-mail wilt filteren die is geopend, klik je bovenaan het bericht op de drie puntjes die boven elkaar staan. Kies dan voor de opdracht Berichten zoals deze filteren. Gmail brengt in één klap alle berichten van deze afzender samen in één venster. Daar kun je ze rangschikken volgens datum.

Via de drie puntjes kun je direct gelijksoortige berichten filteren.

De tweede manier is filteren vanuit de zoekopties in Gmail. Kik op het pictogram Zoekopties tonen. Dat is de knop met de drie schijfregelaartjes. Hier geef je verschillende zoekcriteria in, zoals afzender, onderwerp of berichten met een bijlage.

Via de zoekopties kom je bij de geavanceerde filters.

De derde manier is vanuit de Gmail-instellingen. Hiervoor selecteer je het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek. Vervolgens klik je op de blauwe tekst Alle instellingen bekijken, zo open je het venster Instellingen. Daar kies je het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Als je al enkele e-mailfilters hebt, dan ga je naar de onderkant van de lijst en klik je op Nieuw filter maken. Het venster om een nieuw filter te maken, ziet er exact hetzelfde uit als het venster dat je oproept via de zoekopties.

Via de instellingen van Gmail kun je ook nieuwe filters maken.

Zoekcriteria

Laten we even de zoekcriteria van zo'n filter bekijken. In het veld Van filter je de e-mails die vanaf een specifiek adres zijn verzonden. Als je rechtstreeks vanuit een e-mailbericht een filter maakt, vult Gmail automatisch het Van-veld in. In het veld Aan filter je de e-mails die naar een specifiek adres zijn verzonden. Bij Onderwerp ga je op zoek naar berichten die een bepaalde onderwerpregel gebruiken. In het veld Met de woorden zoekt Gmail in de inhoud van de e-mailberichten naar bepaalde trefwoorden.

Het tegenovergestelde is het veld Zonder de woorden. Hiermee filter je e-mails die specifieke trefwoorden niet bevatten. Bij Grootte kun je e-mails filteren die groter of kleiner zijn dan een bepaalde waarde. Tot slot kun je het vakje Bevat bijlage aanvinken om alleen de e-mails te selecteren die een bijlage bevatten. Nadat je de criteria hebt toegevoegd, klik je op Filter maken. Uiteraard is het mogelijk om verschillende criteria tegelijkertijd toe te passen.

In dit filter hebben we vier criteria ingesteld.

Acties

Nu moet je beslissen wat Gmail moet doen met de berichten die overeenkomen met het filter. Opnieuw zijn er meerdere opties mogelijk.

Met Inbox overslaan (Archiveren) komt de mail niet in de inbox en wordt deze meteen gearchiveerd. Bij Markeren als gelezen verschijnt de e-mail in de inbox als een reeds gelezen item. Ster toevoegen geeft de e-mail een ster. Met Het label toepassen selecteer je vervolgens een specifiek label dat wordt toegewezen aan de resultaten van het filter.

Er kan nog meer. Met Doorsturen geef je een doorstuuradres op. Met Verwijder verwijs je de e-mail naar de prullenbak. Kies je voor Nooit naar Spam sturen dan voorkom je dat Gmail de e-mail als spam markeert. Bij Template verzenden selecteer je een template. Gaat het om een belangrijke e-mail? Label deze dan met Altijd markeren als belangrijk. Kies voor Nooit markeren als belangrijk als je de berichten minder belangrijk vindt.

Met In volgende categorie plaatsen selecteer je in het keuzemenu een categorie, zoals Updates, Primair en Reclame. Met Filter ook op # overeenkomende gesprekken toepassen worden de geselecteerde filtervoorwaarden toegepast op elke e-mail in je account (nieuw, gearchiveerd en verwijderd) die overeenkomt met de geselecteerde filtercriteria. Gmail werkt automatisch het aantal e-mails bij dat aan de criteria voldoet. Als je klaar bent, klik je op Filter maken.

In het venster Acties bepaal je wat er gebeurt met de gefilterde berichten.

Op kantoor of thuis

Papierwerk sorteer je eenvoudig met deze sorteerbakken

Automatisch verwijderen

Gmail heeft een map Spam waarin een heleboel ongewenste reclame wordt gezet vanuit je inbox. Die map wordt om de dertig dagen automatisch leeggemaakt. Soms glippen er toch berichten doorheen. Als je zo'n bericht opent en bovenaan op de knop Spam rapporteren klikt, komen voortaan alle berichten van deze afzender in de map Spam terecht. Google ontvangt ook een kopie van deze e-mail om het bericht te analyseren en gebruikers te beschermen tegen spam en misbruik. Door dit te doen draag je dus bij aan de verbetering van de spamfilter.

Je kunt het ook heel drastisch aanpakken en ervoor zorgen dat alle nieuwsbrieven en marketing-e-mails automatisch in de prullenbak belanden. Klik op het pictogram Zoekopties tonen. En in het veld Met de woorden typ je unsubscribe. De meeste nieuwsbrieven en marketing-e-mails bevatten namelijk dit woord. Vervolgens klik je op Filter maken. Daarna kom je in het venster om te bepalen wat er met de mails moet gebeuren die aan dit criteria voldoen. Daar zet je een vinkje bij Verwijderen.

Vanaf nu worden alle e-mails die het woord 'unsubscribe' bevatten automatisch verwijderd.

Filters verfijnen

Om filters te verfijnen kun je Gmail-zoekoperators gebruiken. Dat zijn woorden of symbolen om je e-mailzoekresultaten nog nauwkeuriger te filteren. Dit zijn de belangrijkste operators.

OperatorFunctieVoorbeeld van filterResultaat
ORVind e-mails die overeenkomen met een van de opgegeven trefwoordenunsubscribe OR uitschrijvenMails met de woorden “unsubscribe” of “uitschrijven” worden gefilterd
-Sluit deze e-mails uit die het trefwoord bevatten dat na het minteken is opgegeven-info@computeridee.nlMails afkomstig van infocomputeridee.nl zullen niet worden gefilterd
“ ”Filter e-mails die exact deze tekst bevatten“View in browser”Berichten die exact deze woorden bevatten zullen gefilterd worden
( )Door meerdere trefwoorden tussen haakjes te plaatsen, vraag je Gmail om deze termen te groeperen-(info@computeridee.nl OR info@id.nl)Mails afkomstig van deze twee e-mailadressen zullen niet gefilterd worden
*De asterisk is een jokerteken dat aangeeft dat het niet uitmaakt welke tekst hier verschijnt*@computeridee.nlAlle e-mails afkomstig van dit domein zullen gefilterd worden

Anti-filter uitbreiden

In het vorige voorbeeld is het anti-reclamefilter gebaseerd op het woord 'unsubscribe'. Wanneer je merkt dat hiermee niet alle promotionele berichten verdwijnen en dat je nog steeds veel nieuwsbrieven ontvangt, dan kun je een stap verder gaan. Je kunt in het veld Met de woorden de filteropdracht uitbreiden met de operator OR. Zo wordt dit filter nog scherper als je in dit veld de volgende zoekopdracht geeft: unsubscribe OR uitschrijven OR "view in browser" OR "bekijken in browser" OR "view as a web page" OR "bekijken als webpagina" OR "privacy policy" OR "click here" OR "klik hier" OR "view online" OR "bekijk online" OR "opt out" OR "manage your account".

Je kunt het filter nog scherper maken met operators.

30 dagen bedenktijd We zijn bezig om de inbox vrij te maken van heel veel toekomstige reclame en we pakken het grondig aan. Evalueer dit proces de eerste weken regelmatig. Je hebt slechts dertig dagen de tijd om verwijderde items uit de map prullenbak te herstellen voordat Gmail ze definitief verwijdert. Je kunt dit termijn niet aanpassen. Merk je dat er een nieuwsbrief bijzit die je toch interesseert en die dus niet automatisch in de prullenbak mag belanden? Maak dan in het filter een uitzondering met de -operator. Je kunt ook de archiveringsmethode gebruiken die we in de volgende stap beschrijven.

Hiermee maken we een uitzondering voor een bepaalde nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven archiveren

Als bang bent dat je onbedoeld iets belangrijks verwijdert, dan kun je een filter maken om marketing-e-mails automatisch te archiveren. Op die manier kun je bijvoorbeeld toch nog de e-mails terugvinden van bedrijven die promotiecodes verzenden.

Klik op het pictogram Zoekopties weergeven in de zoekbalk van Gmail en typ in het veld Met de woorden de tekst unsubscribe. Je kunt uiteraard de OR-operator gebruiken om extra trefwoorden toe te voegen. Klik vervolgens op Filter maken. In het actievenster zet je een vinkje bij Inbox overslaan (Archiveren). En klik tot slot op Filter maken. In Gmail is er eigenlijk geen archiefmap. In plaats daarvan slaat Gmail de gearchiveerde e-mails op bij Alle berichten. Hierdoor zie je deze e-mails niet meer in je inbox en blijven ze toch beschikbaar in het archief.

Door e-mail te archiveren, verdwijnt deze ook uit de inbox.

Automatisch naar een map

Om te voorkomen dat je voortdurend door nieuwsbrieven in je inbox wordt afgeleid, kun je ze ook automatisch verzamelen in een aparte map. Op die manier kun je ze bijvoorbeeld een keer per week bekijken, de interessantste lezen en daarna de hele zwik verwijderen. Om dit te doen moet je wel eerst een nieuw label (soms ook wel map genoemd) maken.

Klik in de linkerkolom van Gmail op de knop Meer en kies voor Nieuw label maken. In de pop-up geef je het nieuwe label een naam, bijvoorbeeld Nieuwsbrieven. Je kunt in deze pop-up het nieuwe label, of de nieuwe map, nog onderbrengen in een ander label. Daarmee maak je dus een sublabel.

Vervolgens maak je een nieuwe Gmail-filter om alle nieuwsbrieven naar deze map te verplaatsen. Weer gebruik je het veld Met de woorden waar je unsubscribe OR uitschrijven invult. Bij de acties vink je de optie Inbox overslaan (archiveren). En daaronder activeer je de optie Het label toepassen waarbij je dan het label Nieuwsbrieven selecteert. Met dit filter verplaatst Gmail automatisch alle e-mails die de woorden unsubscribe of uitschrijven bevatten naar de map Nieuwsbrieven.

Maak eerst een nieuw label aan.

Bepaald domein weren

Wat doe je als je e-mails van bepaalde afzenders automatisch wilt verwijderen, archiveren of verplaatsen? In het filtervenster Van vul je dan eerst het e-mailadres in van de afzender en daarna kies je de juiste actie: Verwijder, Inbox overslaan (Archiveren) of Het label toepassen. Je kunt zo'n actie ook toepassen op alle afzenders van een specifiek domein of bedrijf door middel van het jokerteken. Hiervoor typ je een asterisk voor het @-symbool, bijvoorbeeld *@domeinnaam.nl in het Van-veld van het filterformulier.

Op deze manier filter je direct op basis van een bepaalde domeinnaam.

Filters kopiëren

Heb je meerdere Gmail-accounts, bijvoorbeeld voor één voor privé en één voor andere professionele doeleinden? Weet dan dat je toch dezelfde Gmail-filters kunt gebruiken door deze te exporteren en te importeren. Ga naar de pagina Instellingen van je Gmail-account waar de filters staan die je wilt kopiëren. Klik op het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Klik op de selectievakjes naast alle filters die je wilt exporteren. Scrol naar de onderkant van de lijst en klik op Exporteren. Gmail maakt een zip-bestand dat terechtkomt in de downloadmap van de harde schijf.

Om de filters te importeren, ga je weer naar de pagina Instellingen van het Gmail-account waar je de gekopieerde filters wilt toevoegen. Klik op Filters importeren. Daarna klik je op Bestand kiezen en zo kun je het bestand met de Gmail-filters uploaden. Klik dan op Bestand openen. In de lijst met geïmporteerde filters die verschijnt, selecteer je de filters die je naar je Gmail-account wilt importeren en daarna klik je op Filters maken. Je kunt de geïmporteerde filters toepassen op bestaande e-mails in je inbox, maar niet op die in de Prullenbak of Spam. Om dit te doen, selecteer je het selectievakje naast Nieuwe filters toepassen op bestaande e-mail.

Selecteer de filters die je wilt exporteren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.