ID.nl logo
Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk
© sitthiphong - stock.adobe.com
Huis

Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Bij veel mensen slibt de inbox dicht door de vele ongevraagde en vaak ongewenste e-mailberichten. Gelukkig kun je een beroep doen op de zoekfunctie en de filters. Daarmee vind je altijd het bericht terug dat je zoekt. Bovendien kun je met slimme filters de inkomende berichten overzichtelijk houden. Alle marketingberichten verwijder je bijvoorbeeld zo uit je inbox.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je de filters in Gmail zó in kunt stellen dat je een opgeruimde inbox houdt:

  • Berichten automatisch verwijderen
  • Berichten archiveren
  • Berichten verplaatsen naar een andere map

He-le-maal genoeg van Gmail? Je Gmail-account verwijderen, zo doe je dat zonder gegevensverlies

Zou het niet heerlijk zijn als je alle nieuwsbrieven en marketingberichten uit je inbox kon weren? In Gmail kan dat. Het is een beetje als een nee-nee-reclamesticker die je op je brievenbus plakt. Gmail heeft een handige manier waarmee je de vele mails kunt stroomlijnen. Met e-mailfilters verwijder je reclame automatisch. Je kunt ook kiezen om de berichten te archiveren of onder te brengen in een afzonderlijke map.

Berichten filteren

In Gmail kun je op meerdere manieren filters maken. De eerste is rechtstreeks vanuit een e-mail. Als je een e-mail wilt filteren die is geopend, klik je bovenaan het bericht op de drie puntjes die boven elkaar staan. Kies dan voor de opdracht Berichten zoals deze filteren. Gmail brengt in één klap alle berichten van deze afzender samen in één venster. Daar kun je ze rangschikken volgens datum.

Via de drie puntjes kun je direct gelijksoortige berichten filteren.

De tweede manier is filteren vanuit de zoekopties in Gmail. Kik op het pictogram Zoekopties tonen. Dat is de knop met de drie schijfregelaartjes. Hier geef je verschillende zoekcriteria in, zoals afzender, onderwerp of berichten met een bijlage.

Via de zoekopties kom je bij de geavanceerde filters.

De derde manier is vanuit de Gmail-instellingen. Hiervoor selecteer je het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek. Vervolgens klik je op de blauwe tekst Alle instellingen bekijken, zo open je het venster Instellingen. Daar kies je het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Als je al enkele e-mailfilters hebt, dan ga je naar de onderkant van de lijst en klik je op Nieuw filter maken. Het venster om een nieuw filter te maken, ziet er exact hetzelfde uit als het venster dat je oproept via de zoekopties.

Via de instellingen van Gmail kun je ook nieuwe filters maken.

Zoekcriteria

Laten we even de zoekcriteria van zo'n filter bekijken. In het veld Van filter je de e-mails die vanaf een specifiek adres zijn verzonden. Als je rechtstreeks vanuit een e-mailbericht een filter maakt, vult Gmail automatisch het Van-veld in. In het veld Aan filter je de e-mails die naar een specifiek adres zijn verzonden. Bij Onderwerp ga je op zoek naar berichten die een bepaalde onderwerpregel gebruiken. In het veld Met de woorden zoekt Gmail in de inhoud van de e-mailberichten naar bepaalde trefwoorden.

Het tegenovergestelde is het veld Zonder de woorden. Hiermee filter je e-mails die specifieke trefwoorden niet bevatten. Bij Grootte kun je e-mails filteren die groter of kleiner zijn dan een bepaalde waarde. Tot slot kun je het vakje Bevat bijlage aanvinken om alleen de e-mails te selecteren die een bijlage bevatten. Nadat je de criteria hebt toegevoegd, klik je op Filter maken. Uiteraard is het mogelijk om verschillende criteria tegelijkertijd toe te passen.

In dit filter hebben we vier criteria ingesteld.

Acties

Nu moet je beslissen wat Gmail moet doen met de berichten die overeenkomen met het filter. Opnieuw zijn er meerdere opties mogelijk.

Met Inbox overslaan (Archiveren) komt de mail niet in de inbox en wordt deze meteen gearchiveerd. Bij Markeren als gelezen verschijnt de e-mail in de inbox als een reeds gelezen item. Ster toevoegen geeft de e-mail een ster. Met Het label toepassen selecteer je vervolgens een specifiek label dat wordt toegewezen aan de resultaten van het filter.

Er kan nog meer. Met Doorsturen geef je een doorstuuradres op. Met Verwijder verwijs je de e-mail naar de prullenbak. Kies je voor Nooit naar Spam sturen dan voorkom je dat Gmail de e-mail als spam markeert. Bij Template verzenden selecteer je een template. Gaat het om een belangrijke e-mail? Label deze dan met Altijd markeren als belangrijk. Kies voor Nooit markeren als belangrijk als je de berichten minder belangrijk vindt.

Met In volgende categorie plaatsen selecteer je in het keuzemenu een categorie, zoals Updates, Primair en Reclame. Met Filter ook op # overeenkomende gesprekken toepassen worden de geselecteerde filtervoorwaarden toegepast op elke e-mail in je account (nieuw, gearchiveerd en verwijderd) die overeenkomt met de geselecteerde filtercriteria. Gmail werkt automatisch het aantal e-mails bij dat aan de criteria voldoet. Als je klaar bent, klik je op Filter maken.

In het venster Acties bepaal je wat er gebeurt met de gefilterde berichten.

Op kantoor of thuis

Papierwerk sorteer je eenvoudig met deze sorteerbakken

Automatisch verwijderen

Gmail heeft een map Spam waarin een heleboel ongewenste reclame wordt gezet vanuit je inbox. Die map wordt om de dertig dagen automatisch leeggemaakt. Soms glippen er toch berichten doorheen. Als je zo'n bericht opent en bovenaan op de knop Spam rapporteren klikt, komen voortaan alle berichten van deze afzender in de map Spam terecht. Google ontvangt ook een kopie van deze e-mail om het bericht te analyseren en gebruikers te beschermen tegen spam en misbruik. Door dit te doen draag je dus bij aan de verbetering van de spamfilter.

Je kunt het ook heel drastisch aanpakken en ervoor zorgen dat alle nieuwsbrieven en marketing-e-mails automatisch in de prullenbak belanden. Klik op het pictogram Zoekopties tonen. En in het veld Met de woorden typ je unsubscribe. De meeste nieuwsbrieven en marketing-e-mails bevatten namelijk dit woord. Vervolgens klik je op Filter maken. Daarna kom je in het venster om te bepalen wat er met de mails moet gebeuren die aan dit criteria voldoen. Daar zet je een vinkje bij Verwijderen.

Vanaf nu worden alle e-mails die het woord 'unsubscribe' bevatten automatisch verwijderd.

Filters verfijnen

Om filters te verfijnen kun je Gmail-zoekoperators gebruiken. Dat zijn woorden of symbolen om je e-mailzoekresultaten nog nauwkeuriger te filteren. Dit zijn de belangrijkste operators.

OperatorFunctieVoorbeeld van filterResultaat
ORVind e-mails die overeenkomen met een van de opgegeven trefwoordenunsubscribe OR uitschrijvenMails met de woorden “unsubscribe” of “uitschrijven” worden gefilterd
-Sluit deze e-mails uit die het trefwoord bevatten dat na het minteken is opgegeven-info@computeridee.nlMails afkomstig van infocomputeridee.nl zullen niet worden gefilterd
“ ”Filter e-mails die exact deze tekst bevatten“View in browser”Berichten die exact deze woorden bevatten zullen gefilterd worden
( )Door meerdere trefwoorden tussen haakjes te plaatsen, vraag je Gmail om deze termen te groeperen-(info@computeridee.nl OR info@id.nl)Mails afkomstig van deze twee e-mailadressen zullen niet gefilterd worden
*De asterisk is een jokerteken dat aangeeft dat het niet uitmaakt welke tekst hier verschijnt*@computeridee.nlAlle e-mails afkomstig van dit domein zullen gefilterd worden

Anti-filter uitbreiden

In het vorige voorbeeld is het anti-reclamefilter gebaseerd op het woord 'unsubscribe'. Wanneer je merkt dat hiermee niet alle promotionele berichten verdwijnen en dat je nog steeds veel nieuwsbrieven ontvangt, dan kun je een stap verder gaan. Je kunt in het veld Met de woorden de filteropdracht uitbreiden met de operator OR. Zo wordt dit filter nog scherper als je in dit veld de volgende zoekopdracht geeft: unsubscribe OR uitschrijven OR "view in browser" OR "bekijken in browser" OR "view as a web page" OR "bekijken als webpagina" OR "privacy policy" OR "click here" OR "klik hier" OR "view online" OR "bekijk online" OR "opt out" OR "manage your account".

Je kunt het filter nog scherper maken met operators.

30 dagen bedenktijd We zijn bezig om de inbox vrij te maken van heel veel toekomstige reclame en we pakken het grondig aan. Evalueer dit proces de eerste weken regelmatig. Je hebt slechts dertig dagen de tijd om verwijderde items uit de map prullenbak te herstellen voordat Gmail ze definitief verwijdert. Je kunt dit termijn niet aanpassen. Merk je dat er een nieuwsbrief bijzit die je toch interesseert en die dus niet automatisch in de prullenbak mag belanden? Maak dan in het filter een uitzondering met de -operator. Je kunt ook de archiveringsmethode gebruiken die we in de volgende stap beschrijven.

Hiermee maken we een uitzondering voor een bepaalde nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven archiveren

Als bang bent dat je onbedoeld iets belangrijks verwijdert, dan kun je een filter maken om marketing-e-mails automatisch te archiveren. Op die manier kun je bijvoorbeeld toch nog de e-mails terugvinden van bedrijven die promotiecodes verzenden.

Klik op het pictogram Zoekopties weergeven in de zoekbalk van Gmail en typ in het veld Met de woorden de tekst unsubscribe. Je kunt uiteraard de OR-operator gebruiken om extra trefwoorden toe te voegen. Klik vervolgens op Filter maken. In het actievenster zet je een vinkje bij Inbox overslaan (Archiveren). En klik tot slot op Filter maken. In Gmail is er eigenlijk geen archiefmap. In plaats daarvan slaat Gmail de gearchiveerde e-mails op bij Alle berichten. Hierdoor zie je deze e-mails niet meer in je inbox en blijven ze toch beschikbaar in het archief.

Door e-mail te archiveren, verdwijnt deze ook uit de inbox.

Automatisch naar een map

Om te voorkomen dat je voortdurend door nieuwsbrieven in je inbox wordt afgeleid, kun je ze ook automatisch verzamelen in een aparte map. Op die manier kun je ze bijvoorbeeld een keer per week bekijken, de interessantste lezen en daarna de hele zwik verwijderen. Om dit te doen moet je wel eerst een nieuw label (soms ook wel map genoemd) maken.

Klik in de linkerkolom van Gmail op de knop Meer en kies voor Nieuw label maken. In de pop-up geef je het nieuwe label een naam, bijvoorbeeld Nieuwsbrieven. Je kunt in deze pop-up het nieuwe label, of de nieuwe map, nog onderbrengen in een ander label. Daarmee maak je dus een sublabel.

Vervolgens maak je een nieuwe Gmail-filter om alle nieuwsbrieven naar deze map te verplaatsen. Weer gebruik je het veld Met de woorden waar je unsubscribe OR uitschrijven invult. Bij de acties vink je de optie Inbox overslaan (archiveren). En daaronder activeer je de optie Het label toepassen waarbij je dan het label Nieuwsbrieven selecteert. Met dit filter verplaatst Gmail automatisch alle e-mails die de woorden unsubscribe of uitschrijven bevatten naar de map Nieuwsbrieven.

Maak eerst een nieuw label aan.

Bepaald domein weren

Wat doe je als je e-mails van bepaalde afzenders automatisch wilt verwijderen, archiveren of verplaatsen? In het filtervenster Van vul je dan eerst het e-mailadres in van de afzender en daarna kies je de juiste actie: Verwijder, Inbox overslaan (Archiveren) of Het label toepassen. Je kunt zo'n actie ook toepassen op alle afzenders van een specifiek domein of bedrijf door middel van het jokerteken. Hiervoor typ je een asterisk voor het @-symbool, bijvoorbeeld *@domeinnaam.nl in het Van-veld van het filterformulier.

Op deze manier filter je direct op basis van een bepaalde domeinnaam.

Filters kopiëren

Heb je meerdere Gmail-accounts, bijvoorbeeld voor één voor privé en één voor andere professionele doeleinden? Weet dan dat je toch dezelfde Gmail-filters kunt gebruiken door deze te exporteren en te importeren. Ga naar de pagina Instellingen van je Gmail-account waar de filters staan die je wilt kopiëren. Klik op het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Klik op de selectievakjes naast alle filters die je wilt exporteren. Scrol naar de onderkant van de lijst en klik op Exporteren. Gmail maakt een zip-bestand dat terechtkomt in de downloadmap van de harde schijf.

Om de filters te importeren, ga je weer naar de pagina Instellingen van het Gmail-account waar je de gekopieerde filters wilt toevoegen. Klik op Filters importeren. Daarna klik je op Bestand kiezen en zo kun je het bestand met de Gmail-filters uploaden. Klik dan op Bestand openen. In de lijst met geïmporteerde filters die verschijnt, selecteer je de filters die je naar je Gmail-account wilt importeren en daarna klik je op Filters maken. Je kunt de geïmporteerde filters toepassen op bestaande e-mails in je inbox, maar niet op die in de Prullenbak of Spam. Om dit te doen, selecteer je het selectievakje naast Nieuwe filters toepassen op bestaande e-mail.

Selecteer de filters die je wilt exporteren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer