ID.nl logo
Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk
© sitthiphong - stock.adobe.com
Huis

Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Bij veel mensen slibt de inbox dicht door de vele ongevraagde en vaak ongewenste e-mailberichten. Gelukkig kun je een beroep doen op de zoekfunctie en de filters. Daarmee vind je altijd het bericht terug dat je zoekt. Bovendien kun je met slimme filters de inkomende berichten overzichtelijk houden. Alle marketingberichten verwijder je bijvoorbeeld zo uit je inbox.

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je de filters in Gmail zó in kunt stellen dat je een opgeruimde inbox houdt:

  • Berichten automatisch verwijderen
  • Berichten archiveren
  • Berichten verplaatsen naar een andere map

He-le-maal genoeg van Gmail? Je Gmail-account verwijderen, zo doe je dat zonder gegevensverlies

Zou het niet heerlijk zijn als je alle nieuwsbrieven en marketingberichten uit je inbox kon weren? In Gmail kan dat. Het is een beetje als een nee-nee-reclamesticker die je op je brievenbus plakt. Gmail heeft een handige manier waarmee je de vele mails kunt stroomlijnen. Met e-mailfilters verwijder je reclame automatisch. Je kunt ook kiezen om de berichten te archiveren of onder te brengen in een afzonderlijke map.

Berichten filteren

In Gmail kun je op meerdere manieren filters maken. De eerste is rechtstreeks vanuit een e-mail. Als je een e-mail wilt filteren die is geopend, klik je bovenaan het bericht op de drie puntjes die boven elkaar staan. Kies dan voor de opdracht Berichten zoals deze filteren. Gmail brengt in één klap alle berichten van deze afzender samen in één venster. Daar kun je ze rangschikken volgens datum.

Via de drie puntjes kun je direct gelijksoortige berichten filteren.

De tweede manier is filteren vanuit de zoekopties in Gmail. Kik op het pictogram Zoekopties tonen. Dat is de knop met de drie schijfregelaartjes. Hier geef je verschillende zoekcriteria in, zoals afzender, onderwerp of berichten met een bijlage.

Via de zoekopties kom je bij de geavanceerde filters.

De derde manier is vanuit de Gmail-instellingen. Hiervoor selecteer je het tandwielpictogram in de rechterbovenhoek. Vervolgens klik je op de blauwe tekst Alle instellingen bekijken, zo open je het venster Instellingen. Daar kies je het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Als je al enkele e-mailfilters hebt, dan ga je naar de onderkant van de lijst en klik je op Nieuw filter maken. Het venster om een nieuw filter te maken, ziet er exact hetzelfde uit als het venster dat je oproept via de zoekopties.

Via de instellingen van Gmail kun je ook nieuwe filters maken.

Zoekcriteria

Laten we even de zoekcriteria van zo'n filter bekijken. In het veld Van filter je de e-mails die vanaf een specifiek adres zijn verzonden. Als je rechtstreeks vanuit een e-mailbericht een filter maakt, vult Gmail automatisch het Van-veld in. In het veld Aan filter je de e-mails die naar een specifiek adres zijn verzonden. Bij Onderwerp ga je op zoek naar berichten die een bepaalde onderwerpregel gebruiken. In het veld Met de woorden zoekt Gmail in de inhoud van de e-mailberichten naar bepaalde trefwoorden.

Het tegenovergestelde is het veld Zonder de woorden. Hiermee filter je e-mails die specifieke trefwoorden niet bevatten. Bij Grootte kun je e-mails filteren die groter of kleiner zijn dan een bepaalde waarde. Tot slot kun je het vakje Bevat bijlage aanvinken om alleen de e-mails te selecteren die een bijlage bevatten. Nadat je de criteria hebt toegevoegd, klik je op Filter maken. Uiteraard is het mogelijk om verschillende criteria tegelijkertijd toe te passen.

In dit filter hebben we vier criteria ingesteld.

Acties

Nu moet je beslissen wat Gmail moet doen met de berichten die overeenkomen met het filter. Opnieuw zijn er meerdere opties mogelijk.

Met Inbox overslaan (Archiveren) komt de mail niet in de inbox en wordt deze meteen gearchiveerd. Bij Markeren als gelezen verschijnt de e-mail in de inbox als een reeds gelezen item. Ster toevoegen geeft de e-mail een ster. Met Het label toepassen selecteer je vervolgens een specifiek label dat wordt toegewezen aan de resultaten van het filter.

Er kan nog meer. Met Doorsturen geef je een doorstuuradres op. Met Verwijder verwijs je de e-mail naar de prullenbak. Kies je voor Nooit naar Spam sturen dan voorkom je dat Gmail de e-mail als spam markeert. Bij Template verzenden selecteer je een template. Gaat het om een belangrijke e-mail? Label deze dan met Altijd markeren als belangrijk. Kies voor Nooit markeren als belangrijk als je de berichten minder belangrijk vindt.

Met In volgende categorie plaatsen selecteer je in het keuzemenu een categorie, zoals Updates, Primair en Reclame. Met Filter ook op # overeenkomende gesprekken toepassen worden de geselecteerde filtervoorwaarden toegepast op elke e-mail in je account (nieuw, gearchiveerd en verwijderd) die overeenkomt met de geselecteerde filtercriteria. Gmail werkt automatisch het aantal e-mails bij dat aan de criteria voldoet. Als je klaar bent, klik je op Filter maken.

In het venster Acties bepaal je wat er gebeurt met de gefilterde berichten.

Op kantoor of thuis

Papierwerk sorteer je eenvoudig met deze sorteerbakken

Automatisch verwijderen

Gmail heeft een map Spam waarin een heleboel ongewenste reclame wordt gezet vanuit je inbox. Die map wordt om de dertig dagen automatisch leeggemaakt. Soms glippen er toch berichten doorheen. Als je zo'n bericht opent en bovenaan op de knop Spam rapporteren klikt, komen voortaan alle berichten van deze afzender in de map Spam terecht. Google ontvangt ook een kopie van deze e-mail om het bericht te analyseren en gebruikers te beschermen tegen spam en misbruik. Door dit te doen draag je dus bij aan de verbetering van de spamfilter.

Je kunt het ook heel drastisch aanpakken en ervoor zorgen dat alle nieuwsbrieven en marketing-e-mails automatisch in de prullenbak belanden. Klik op het pictogram Zoekopties tonen. En in het veld Met de woorden typ je unsubscribe. De meeste nieuwsbrieven en marketing-e-mails bevatten namelijk dit woord. Vervolgens klik je op Filter maken. Daarna kom je in het venster om te bepalen wat er met de mails moet gebeuren die aan dit criteria voldoen. Daar zet je een vinkje bij Verwijderen.

Vanaf nu worden alle e-mails die het woord 'unsubscribe' bevatten automatisch verwijderd.

Filters verfijnen

Om filters te verfijnen kun je Gmail-zoekoperators gebruiken. Dat zijn woorden of symbolen om je e-mailzoekresultaten nog nauwkeuriger te filteren. Dit zijn de belangrijkste operators.

OperatorFunctieVoorbeeld van filterResultaat
ORVind e-mails die overeenkomen met een van de opgegeven trefwoordenunsubscribe OR uitschrijvenMails met de woorden “unsubscribe” of “uitschrijven” worden gefilterd
-Sluit deze e-mails uit die het trefwoord bevatten dat na het minteken is opgegeven-info@computeridee.nlMails afkomstig van infocomputeridee.nl zullen niet worden gefilterd
“ ”Filter e-mails die exact deze tekst bevatten“View in browser”Berichten die exact deze woorden bevatten zullen gefilterd worden
( )Door meerdere trefwoorden tussen haakjes te plaatsen, vraag je Gmail om deze termen te groeperen-(info@computeridee.nl OR info@id.nl)Mails afkomstig van deze twee e-mailadressen zullen niet gefilterd worden
*De asterisk is een jokerteken dat aangeeft dat het niet uitmaakt welke tekst hier verschijnt*@computeridee.nlAlle e-mails afkomstig van dit domein zullen gefilterd worden

Anti-filter uitbreiden

In het vorige voorbeeld is het anti-reclamefilter gebaseerd op het woord 'unsubscribe'. Wanneer je merkt dat hiermee niet alle promotionele berichten verdwijnen en dat je nog steeds veel nieuwsbrieven ontvangt, dan kun je een stap verder gaan. Je kunt in het veld Met de woorden de filteropdracht uitbreiden met de operator OR. Zo wordt dit filter nog scherper als je in dit veld de volgende zoekopdracht geeft: unsubscribe OR uitschrijven OR "view in browser" OR "bekijken in browser" OR "view as a web page" OR "bekijken als webpagina" OR "privacy policy" OR "click here" OR "klik hier" OR "view online" OR "bekijk online" OR "opt out" OR "manage your account".

Je kunt het filter nog scherper maken met operators.

30 dagen bedenktijd We zijn bezig om de inbox vrij te maken van heel veel toekomstige reclame en we pakken het grondig aan. Evalueer dit proces de eerste weken regelmatig. Je hebt slechts dertig dagen de tijd om verwijderde items uit de map prullenbak te herstellen voordat Gmail ze definitief verwijdert. Je kunt dit termijn niet aanpassen. Merk je dat er een nieuwsbrief bijzit die je toch interesseert en die dus niet automatisch in de prullenbak mag belanden? Maak dan in het filter een uitzondering met de -operator. Je kunt ook de archiveringsmethode gebruiken die we in de volgende stap beschrijven.

Hiermee maken we een uitzondering voor een bepaalde nieuwsbrief.

Nieuwsbrieven archiveren

Als bang bent dat je onbedoeld iets belangrijks verwijdert, dan kun je een filter maken om marketing-e-mails automatisch te archiveren. Op die manier kun je bijvoorbeeld toch nog de e-mails terugvinden van bedrijven die promotiecodes verzenden.

Klik op het pictogram Zoekopties weergeven in de zoekbalk van Gmail en typ in het veld Met de woorden de tekst unsubscribe. Je kunt uiteraard de OR-operator gebruiken om extra trefwoorden toe te voegen. Klik vervolgens op Filter maken. In het actievenster zet je een vinkje bij Inbox overslaan (Archiveren). En klik tot slot op Filter maken. In Gmail is er eigenlijk geen archiefmap. In plaats daarvan slaat Gmail de gearchiveerde e-mails op bij Alle berichten. Hierdoor zie je deze e-mails niet meer in je inbox en blijven ze toch beschikbaar in het archief.

Door e-mail te archiveren, verdwijnt deze ook uit de inbox.

Automatisch naar een map

Om te voorkomen dat je voortdurend door nieuwsbrieven in je inbox wordt afgeleid, kun je ze ook automatisch verzamelen in een aparte map. Op die manier kun je ze bijvoorbeeld een keer per week bekijken, de interessantste lezen en daarna de hele zwik verwijderen. Om dit te doen moet je wel eerst een nieuw label (soms ook wel map genoemd) maken.

Klik in de linkerkolom van Gmail op de knop Meer en kies voor Nieuw label maken. In de pop-up geef je het nieuwe label een naam, bijvoorbeeld Nieuwsbrieven. Je kunt in deze pop-up het nieuwe label, of de nieuwe map, nog onderbrengen in een ander label. Daarmee maak je dus een sublabel.

Vervolgens maak je een nieuwe Gmail-filter om alle nieuwsbrieven naar deze map te verplaatsen. Weer gebruik je het veld Met de woorden waar je unsubscribe OR uitschrijven invult. Bij de acties vink je de optie Inbox overslaan (archiveren). En daaronder activeer je de optie Het label toepassen waarbij je dan het label Nieuwsbrieven selecteert. Met dit filter verplaatst Gmail automatisch alle e-mails die de woorden unsubscribe of uitschrijven bevatten naar de map Nieuwsbrieven.

Maak eerst een nieuw label aan.

Bepaald domein weren

Wat doe je als je e-mails van bepaalde afzenders automatisch wilt verwijderen, archiveren of verplaatsen? In het filtervenster Van vul je dan eerst het e-mailadres in van de afzender en daarna kies je de juiste actie: Verwijder, Inbox overslaan (Archiveren) of Het label toepassen. Je kunt zo'n actie ook toepassen op alle afzenders van een specifiek domein of bedrijf door middel van het jokerteken. Hiervoor typ je een asterisk voor het @-symbool, bijvoorbeeld *@domeinnaam.nl in het Van-veld van het filterformulier.

Op deze manier filter je direct op basis van een bepaalde domeinnaam.

Filters kopiëren

Heb je meerdere Gmail-accounts, bijvoorbeeld voor één voor privé en één voor andere professionele doeleinden? Weet dan dat je toch dezelfde Gmail-filters kunt gebruiken door deze te exporteren en te importeren. Ga naar de pagina Instellingen van je Gmail-account waar de filters staan die je wilt kopiëren. Klik op het tabblad Filters en geblokkeerde adressen. Klik op de selectievakjes naast alle filters die je wilt exporteren. Scrol naar de onderkant van de lijst en klik op Exporteren. Gmail maakt een zip-bestand dat terechtkomt in de downloadmap van de harde schijf.

Om de filters te importeren, ga je weer naar de pagina Instellingen van het Gmail-account waar je de gekopieerde filters wilt toevoegen. Klik op Filters importeren. Daarna klik je op Bestand kiezen en zo kun je het bestand met de Gmail-filters uploaden. Klik dan op Bestand openen. In de lijst met geïmporteerde filters die verschijnt, selecteer je de filters die je naar je Gmail-account wilt importeren en daarna klik je op Filters maken. Je kunt de geïmporteerde filters toepassen op bestaande e-mails in je inbox, maar niet op die in de Prullenbak of Spam. Om dit te doen, selecteer je het selectievakje naast Nieuwe filters toepassen op bestaande e-mail.

Selecteer de filters die je wilt exporteren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
MediaMonkey: jouw digitale jukebox
© Mr.Pancho Store - stock-adobe.com
Huis

MediaMonkey: jouw digitale jukebox

Bezit je veel audiobestanden van uiteenlopende artiesten? Het is dan een hele uitdaging om de boel enigszins netjes te ordenen. De gratis versie van MediaMonkey helpt je hierbij. Maak met dit Windows-programma een overzichtelijke muziekbibliotheek en speel je favoriete liedjes op de computer af.

In dit artikel laten we zien hoe je eenvoudig je muziekcollectie kunt beheren met MediaMonkey:

  • Installeer en configureer MediaMonkey
  • Voeg muziek toe vanuit je computer, NAS of cloudopslag
  • Gebruik slimme zoekfuncties om snel je favoriete nummers te vinden
  • Maak en personaliseer afspeellijsten
  • Rip en brand cd’s
  • Pas metadata aan voor een overzichtelijke bibliotheek
  • Stream muziek binnen je thuisnetwerk naar andere apparaten

Lees ook: De beste apparatuur om in huis lekker naar muziek te luisteren

Tip 1 Digitale jukebox

MediaMonkey is eigenlijk een digitale jukebox. Het programma ondersteunt nagenoeg alle gangbare audioformaten, zoals flac, ogg, wma, ape en natuurlijk mp3. Alle liedjes die je aan dit programma toevoegt, belanden in een overzichtelijke catalogus. Het maakt niet uit of je nou honderden, duizenden of honderdduizenden nummers toevoegt, want MediaMonkey ordent zorgvuldig alle bestanden.

Om MediaMonkey te downloaden, klik onder Standard Version op DOWNLOAD [versienummer]. Dubbelklik op het exe-bestand en selecteer de Nederlandse taal, waarna je bevestigt met OK. Je klikt nu telkens op Volgende om de installatie te doorlopen. Accepteer hierbij de licentieovereenkomst. Klik als laatste op Installeren / Voltooien.

Download de gratis Windows-versie van MediaMonkey naar je computer.

Tip 2 Liedjes toevoegen

Misschien heb je op de computer of NAS flink wat muziek opgeslagen. In de tijd dat downloaden voor eigen gebruik nog min of meer gedoogd werd, lagen de audiobestanden immers voor het oprapen. Wellicht kun je omstreden downloadnetwerken als Napster, Kazaa, LimeWire, bittorrent en usenet (nieuwsgroepen) nog herinneren. Daarnaast kun je natuurlijk ook kopieën van cd’s op de computer bewaren (zie tip 6).

MediaMonkey wil eerst weten waar jouw digitale audiocollectie zich bevindt. Hierbij selecteert het programma automatisch de standaard muziek- en video-map in Windows. Staan daar geen liedjes in, dan haal je de vinkjes voor deze bestandslocaties weg. Klik rechtsboven op LOCATIE TOEVOEGEN en kies Lokale opslag. Zodra je de juiste map met muziek hebt gevonden, zet je hier een vinkje voor. Je kunt zo meerdere bestandslocaties selecteren. Klik daarna op OK.

Naast lokale mappen voeg je net zo eenvoudig muziek van andere apparaten toe, zoals een NAS of pc. Kies in dat geval LOCATIE TOEVOEGEN / Netwerk of Mediaserver, waarna je de juiste map of server selecteert. Klik daarna op OK.

Via VOLGENDE / VOLGENDE / VOLTOOIEN importeert MediaMonkey alle nummers in de bibliotheek. Dit proces kan even duren. Klik tot slot op SLUITEN.

Geef aan in welke (netwerk)map de muziek staat opgeslagen.

Tip 3 Eerste blik

Het hoofdvenster van MediaMonkey opent eerst met een welkomstscherm. Klik linksboven op Home om je muziekcollectie te tonen. Als het goed is, zie je verschillende albumhoesjes. Met de standaardinstellingen staan de secties Artiesten en Albums op alfabetische volgorde gerangschikt. Klik achter een sectie op alles weergeven om een volledig overzicht te tonen. Gebruik als alternatief bovenaan de knoppen Alle bestanden, Albums en Genres om binnen jouw muziekverzameling te snuffelen. Via Home keer je op ieder moment weer terug naar het beginvenster.

Zeker in een omvangrijke collectie is het nog een hele kunst om dat ene liedje te vinden. Gelukkig heeft MediaMonkey een snelle zoekfunctie. Klik rechtsboven op het vergrootglas om het zoekveld te ontvouwen. Je hoeft maar een deel van een liedje, albumtitel of artiest te typen. Het programma laat namelijk meteen de bijbehorende resultaten zien. Klik voor een uitgebreidere zoekfunctie bovenaan op Naar Geavanceerd.

MediaMonkey maakt van alle muziek een overzichtelijke bibliotheek met albumhoesjes.

Grotere albumhoesjes

Vind je de albumhoesjes in de muziekcatalogus te klein? Dat kun je aanpassen! Navigeer bovenin de menubalk achtereenvolgens naar Beeld / Weergave hoofdvenster / Afbeeldingsgrootte. Sleep het oranje schuifje nu naar rechts om de albumcovers te vergroten. Je klikt als laatste op OK om het resultaat te bekijken.

Maak de albumhoesjes desgewenst tweemaal zo groot.

Tip 4 Muziek luisteren

Uiteraard wil je de muziek ook graag beluisteren. Als je op een albumhoesje klikt, komen de onderliggende nummers tevoorschijn. Afhankelijk van in welke sectie je zit, dien je mogelijk nogmaals op de afbeelding te klikken. Gebruik achter de albumtitel de afspeelknop om alle liedjes in chronologische volgorde af te spelen. Je hoort meteen geluid.

Je kunt de liedjes ook husselen. Klik in dat geval op het pictogram met de twee gekruiste pijlen en luister in willekeurige volgorde naar de nummers. Wil je een specifiek liedje van het album horen? Zweef dan met de muisaanwijzer boven een titel en klik daarna op de afspeelknop.

Achter ieder albumhoesje schuilen er meerdere nummers.

Tip 5 Afspeellijst maken

Je maakt in MediaMonkey eenvoudig een eigen afspeellijst. Daarmee luister je naar jouw favoriete nummers van verschillende artiesten. Klik in de menubalk op Bewerken / Nieuwe afspeellijst. Er verschijnt aan de rechterkant een nieuw deelvenster. Typ een relevante naam en bevestig met Enter.

Zoek nu een nummer dat je aan de lijst wilt toevoegen. Klik eerst op de naam van het liedje en sleep deze audiotrack met ingedrukte muisknop naar het rechterdeelvenster. Je kunt als alternatief ook met de rechtermuisknop op een nummer klikken. Navigeer vervolgens naar Verzenden naar / Afspeellijst en klik op de juiste naam. Je maakt zoveel favorietenlijstjes als je maar wilt. Alle afspeellijsten zijn in het linkermenu bereikbaar.

Geen zin om zelf een afspeellijst te maken? Laat MediaMonkey dit dan voor je doen. Ga naar Bewerken / Nieuwe Auto-Afspeellijst. Er verschijnt een nieuw venster waarin het programma volgens zelfgekozen criteria liedjes selecteert. Misschien wil je bijvoorbeeld alleen maar rockmuziek horen. Klik in dat geval op het plusteken en kies Genre. Je typt volgens bovengenoemd voorbeeld Rock, waarna je bevestigt met Enter. Uiteraard staat het je vrij om andere criteria te gebruiken. Geef de automatische afspeellijst tot slot een andere naam.

Voeg via het contextmenu goede nummers aan een afspeellijst toe.

Tip 6 Audio-cd’s rippen

Wil je een digitale kopie van een fysiek muziekalbum op de computer bewaren? Dan komt de ripfunctie van MediaMonkey goed van pas. Daarmee kopieer je de inhoud van een audio-cd naar de pc. Een voorwaarde is dat het systeem is voorzien van een (extern) cd/dvd-station.

Doe eerst een muziek-cd in de lade van de optische drive. Na even wachten verschijnt in MediaMonkey vanzelf het venster Albumgegevens kiezen. Selecteer in het overzicht het juiste muziekalbum. Dat is belangrijk, want het programma koppelt zo de juiste eigenschappen aan elk liedje. Denk onder meer aan de artiest, de naam van het nummer en het genre. Maak een keuze en bevestig met OK.

Klik in de menubalk op Extra / Audio-CD rippen. De nummers van het album komen tevoorschijn. Standaard staan voor alle liedjes vinkjes. Als je een bepaald nummer niet op de computer wilt bewaren, haal je het desbetreffende vinkje weg.

Heb je alleen interesse in de grootste hits van een album? Verwijder voor de overige nummers dan de vinkjes.

Tip 7 Ripinstellingen

Voordat je de cd naar de computer kopieert, neem je eerst de instellingen door. Geef aan in welke map je de nummers wilt opslaan. Zodra je op CONFIGUREREN klikt, komt er een nieuw venster tevoorschijn. Ga via BLADEREN naar de gewenste map en bevestig met OK om deze opslaglocatie te selecteren. MediaMonkey plaatst elk geript album in een eigen submap. Sluit het venster met OK.

Met de huidige instellingen maakt het programma mp3’tjes. Je kunt desgewenst ook een ander audioformaat instellen. Klik dan eerst op MP3 en kies bijvoorbeeld WMA, WAV of FLAC. De twee laatstgenoemde bestandsformaten bieden over het algemeen een hogere audiokwaliteit. Daarentegen nemen de liedjes wel meer opslagruimte in beslag. Mp3 staat bekend om zijn acceptabele geluidskwaliteit en geringe bestandsomvang.

Bij sommige audioformaten kun je de kwaliteit aanpassen, zoals in het geval van ogg, wav, wma, aiff en flac. Klik dan achter de gekozen indeling op INSTELLINGEN. Een hogere waarde resulteert doorgaans in een betere geluidskwaliteit. Houd hierbij wel rekening met grotere bestanden en een langere ripduur. Maak een keuze en klik op OK. Bevestig nogmaals met OK om het ripproces te starten. Na afloop belanden de nummers vanzelf in de bibliotheek van MediaMonkey.

Bepaal in welke (sub)map je de geripte nummers wilt opslaan.

Tip 8 Schijfjes branden

De omgekeerde route werkt ook: niet rippen, maar brand een album naar een schijfje en speel deze cd vervolgens af op een cd-speler. Handig voor wie nog een klassieke audioset met goede speakers bezit. Overigens heb je voor dit klusje wel een (externe) cd-brander en leeg schijfje nodig.

Doe een beschrijfbare cd-r in de lade van de cd-brander. Je kunt hier normaal gesproken tachtig minuten muziek op kwijt. Klik nu met de rechtermuisknop op een albumhoes en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden). Belangrijk is dat in het kleine venster achter Schijf: de juiste cd-brander is geselecteerd. Klik op BRANDEN om het proces te starten. Na afloop hoor je een geluidssignaal en wordt de cd uitgeworpen. Overigens kun je deze opties eventueel uitvinken.

Je brandt desgewenst ook nummers van verschillende albums en artiesten op een cd. Het is dan handig om van jouw favoriete liedjes eerst even een afspeellijst te maken (zie tip 5). Je navigeert in het linkermenu daarna naar Afspeellijsten. Klik met de rechtermuisknop op de bewuste lijst en kies Verzenden naar / Audio-CD (Branden) / BRANDEN.

Brand een muziekalbum of afspeellijst eenvoudig naar een lege cd.

Muziek vanuit cloud

MediaMonkey kan ook muziek bij diverse clouddiensten ophalen. Deze optie is nuttig voor wie audiobestanden op een online server van een bekende aanbieder bewaart. Er is ondersteuning voor Microsoft OneDrive, Google Drive en Dropbox ingebakken.

Klik in de menubalk op Bestand / Bestanden herscannen/toevoegen. Ga via LOCATIE TOEVOEGEN naar Cloudopslag. Na het aanwijzen van de juiste aanbieder opent er een webpagina in de browser. Je dient MediaMonkey toegang tot jouw persoonlijke cloudomgeving te geven. Log zo nodig in en beslis of je het mediaprogramma wel of geen toegang geeft.

Klik in MediaMonkey op OK / NU SCANNEN om audiobestanden vanuit de cloud te importeren. Daarnaast bewaar je optioneel een kopie van de muziekbibliotheek op een online server. Gebruik hiervoor het tabblad Inhoud bibliotheek. Je kunt de koppeling tussen MediaMonkey en de clouddienst op elk moment weer verbreken.

Als je MediaMonkey toegang tot jouw Google Drive-omgeving geeft, voeg je audiobestanden vanuit de cloud toe.

Tip 9 Metadata wijzigen

Elk digitaal opgeslagen liedje bevat metadata. Dit noemt men ook wel tags. Hierin staan allerlei gegevens, zoals de artiest(en), de naam van het nummer en het uitgiftejaar. Het is belangrijk dat alles klopt, want MediaMonkey deelt op basis van deze informatie zijn bibliotheek in. Bovendien bevindt zich in de metadata ook een hoesafbeelding.

Met name bij gedownloade bestanden klopt de metadata soms niet. Gelukkig herstel je eenvoudig een foutje. Klik in MediaMonkey met de rechtermuisknop op het bewuste liedje en kies Eigenschappen. Er verschijnt een venster met verschillende kenmerken. Pas naar eigen inzicht een of meerdere velden aan. Bij Score laat je eventueel ook nog jouw waardering voor het nummer blijken. Kies tussen een waarde van één tot vijf sterren.

Bij het tabblad Details staan nog meer kenmerken van het liedje. Die kun je eveneens allemaal wijzigen. Verder voeg je via Songteksten vrijblijvend een complete liedtekst toe. Kijk tot slot ook nog even bij Illustraties, want je kunt hier zo nodig een andere albumhoes selecteren. Klik op OK om eventuele wijzigingen op te slaan.

Controleer in de Eigenschappen of het liedje aan de juiste albumhoes is gekoppeld.

Tip 10 Automatisch taggen

Het aanpassen van metadata heet ook wel het taggen van muziek. MediaMonkey heeft hiervoor een slimme functie, want het programma wijst op jouw verzoek automatisch de juiste metadata aan alle nummers van een album toe.

Klik met rechts op een muziekalbum en kies Auto-labelen. Het programma gaat nu op zoek naar de correcte gegevens. Hebben liedjes bijvoorbeeld geen titels, dan probeert de software deze via een zogenoemde audiovingerafdruk te achterhalen. Door de huidige audiodata met dat van een database te vergelijken, komt MediaMonkey de juiste tags op het spoor. Er wordt zo nodig ook een verse albumhoes opgehaald. Vink de nummers aan waarvan je de metadata wilt aanpassen en bevestig met LABELEN EN DOORGAAN.

Wijs in één klap correcte tags aan alle liedjes van een muziekalbum toe.

Tip 11 Mediaserver

Tijdens de installatie activeert MediaMonkey op de achtergrond een mediaserver. Het voordeel hiervan is dat je met andere apparaten in je thuisnetwerk de muziekbibliotheek kunt benaderen. Denk onder andere aan een geschikte smart-tv, netwerkreceiver, wifi-speaker en soundbar. Je speelt de nummers op deze apparaten af.

Open maar eens met de afstandsbediening de bronlijst van een smart-tv en kies MediaMonkey Bibliotheek. Daarachter staat waarschijnlijk ook nog de naam van jouw computer vermeld. Je dient deze televisie nu toegang tot de muziekbibliotheek te geven. Klik in MediaMonkey op JA. Zodra je de bibliotheek op de smart-tv vernieuwt, heb je toegang tot alle albums en afspeellijsten.

Stream de nummers over je thuisnetwerk naar andere apparaten, zoals een smart-tv.

MediaMonkey Gold

Er bestaat ook een betaalde Gold-versie van MediaMonkey. Die bevat nóg meer functies. Met name op het gebied van audio-cd’s rippen zijn er meer mogelijkheden. Zo stel je desgewenst een hogere geluidskwaliteit voor de gekopieerde nummers in. Een andere handige functie is dat je een ongelimiteerd aantal nummers tegelijk automatisch kunt taggen. Daarnaast bevat MediaMonkey Gold extra opties om liedjes te ordenen en over je eigen (thuis)netwerk te streamen. De betaalde versie kost ca. 39 euro. Je kunt voor ca. 97 euro ook een zogeheten lifetime-licentie aanschaffen.

Voor het gebruik van MediaMonkey Gold dien je een gebruikersnaam en licentiesleutel in te voeren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet
© L'OR
Huis

Nieuw van L'OR: Barista Absolu – een koffiemachine die ook ijskoffie zet

IJskoffie is populairder dan ooit. Om in te spelen op die trend lanceert L'OR de Barista Absolu: een nieuwe koffiemachine die niet alleen warme, maar ook gekoelde koffie zet. Samen met de speciale capsules zet je er thuis gewoon zelf een goede ijskoffie mee – mét smaak en cremalaag.

Gekoelde koffie met één druk op de knop

De Barista Absolu is de eerste koffiemachine van L'OR die speciaal is ontworpen met ijskoffie in gedachten. Een opvallend detail is de knop 'Enjoy Over Ice'. Die activeert een langzamere, zachte extractie van de koffie, zodat de smaken behouden blijven en niet verwateren door het ijs. Voeg zelf ijsklontjes toe aan het glas en je krijgt een koude koffie met een volle cremalaag en een verfrissende smaak.

Wie liever iets romigs of zoets drinkt, kan de basis eenvoudig aanvullen met melk, siroop of slagroom. Ook warme koffievarianten zijn mogelijk: van ristretto en espresso tot lungo of twee koppen tegelijk. Dankzij 19 bar pompdruk en geavanceerde extractietechnologie belooft de machine koffie met de intensiteit van een barista.

©L'OR

Tot 18 koffievariaties

De L'OR Barista Absolu is geschikt voor zowel standaard- als XXL-capsules van L'OR, waarmee je tot 18 verschillende koffievariaties kunt bereiden. Met de knop 'Intensity Boost' verhoog je de extractieduur voor een krachtiger kopje. De machine is beschikbaar in zwart, wit en grijs, met een adviesprijs van 129 euro.


Ook nieuw: zomerse (ijs)koffiesmaken

Speciaal voor de zomer introduceert L'OR twee nieuwe capsules, speciaal voor ijskoffie: 🥥 Coconut Iced Een zachte koffie met kokossmaak, bedoeld om koud te serveren. De blend is gemaakt van 100% gecertificeerde koffie (Common Grounds) en zit in recycleerbare capsules. Geschikt voor zowel L'OR Barista- als Nespresso-machines. 🧊 Iced Coffee XXL Een capsule met dubbele inhoud voor grotere ijskoffies. De smaak is krachtig en fris, en ideaal als basis voor recepten met ijsblokjes, melk of siroop.