ID.nl logo
Refurbished telefoon, wat zijn de aandachtspunten?
© Parilov Egeniy
Huis

Refurbished telefoon, wat zijn de aandachtspunten?

Refurbished elektronica wint aan populariteit. Met name gereviseerde smartphones gaan vaker en bij steeds meer (web)winkels over de toonbank. In dit artikel lees je alles over de voordelen en aandachtspunten van refurbished elektronica en wat het toenemende aantal verkopers voor jou betekent. Ook testen we een refurbished iPhone – het meest verkochte refurbished product.

Is het tijd voor een nieuwe telefoon? Waarom geen geld besparen en kiezen voor een refurbished model? In dit artikel gaan we in op de voordelen en aandachtspunten.

  • Goed voor de portemonnee
  • Milieuvriendelijk
  • Garantieperiode
  • Accucapaciteit
  • Water- en/of stofdicht

Wil je toch liever een nieuwe iPhone? Waar voor je geld: 5 aantrekkelijke iPhones

Om te beginnen is het goed om te weten dat refurbished elektronica iets anders is dan tweedehands elektronica. Laten we een Apple iPhone 12 als voorbeeld nemen. Een tweedehands iPhone 12 vind je overal, bijvoorbeeld op Marktplaats en bij een lokale winkel die smartphones repareert en ingekochte modellen opknapt en verkoopt. Bij een Marktplaats-verkoper heb je doorgaans geen garantie, alleen de tweejarige garantie van Apple vanaf de datum waarop de smartphone officieel verkocht is. Diezelfde garantie geldt ook voor een toestel in de etalage van de lokale telecomwinkel, mogelijk aangevuld met enkele maanden garantie vanuit de winkel.

De Marktplaats-verkoper heeft zijn iPhone 12 als het goed is teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar verder waarschijnlijk niets aan de telefoon gedaan. Bij de lokale telecomwinkel mag je ook een ‘schone’ iPhone verwachten, maar verschilt het per aanbieder of er meer werk in zit. Sommigen vervangen bijvoorbeeld de accu of het scherm door een nieuw exemplaar.

Op Marktplaats koop je een tweedehands iPhone, geen refurbished model.

Uitgebreid onderzocht

Dan een refurbished iPhone 12. Die is door de aanbieder ingekocht, bijvoorbeeld via een handelaar, smartphonemerk, groot bedrijf of omdat mensen hun oude toestel hebben ingeruild via hun telecomprovider.

Een refurbished iPhone is voor de verkoop niet alleen teruggezet naar de fabrieksinstellingen, maar ook visueel en technisch onderzocht. Visueel op krassen en andere beschadigingen, technisch op uiteenlopende punten om te controleren of de iPhone naar behoren werkt. Veel aanbieders van refurbished iPhones gebruiken een combinatie van speciale apparatuur en een menselijke check om de status van een ingekochte iPhone te bepalen. Indien nodig wordt de iPhone uit elkaar gehaald om bijvoorbeeld stof te verwijderen of de accu te vervangen.

Bovendien geeft de verkoper van een refurbished iPhone garantie omdat hij vertrouwen heeft in zijn werk. De precieze garantieperiode verschilt; vaak is het tussen de zes en vierentwintig maanden. Ook heb je bij veel aanbieders na het ontvangen van je iPhone veertien dagen de tijd om het toestel in dezelfde staat te retourneren om je geld terug te krijgen. Een refurbished iPhone is vanwege het extra werk en de garantiebelofte doorgaans iets duurder dan een tweedehands iPhone.

©Swappie

Op deze afbeelding zie je een Swappie-medewerker bezig met een refurbished iPhone.

Toenemende interesse

De interesse in refurbished smartphones neemt toe, meldt verkoper van refurbished apparatuur Recommerce op basis van eigen leveringscijfers en een onderzoek dat door Kantar is uitgevoerd onder vijfhonderd Nederlanders.

Vijf procent kocht hun huidige smartphone via een refurbished aanbieder, overigens nog een stuk minder dan tweedehands (elf procent) en nieuw (84 procent). Recommerce verwacht dat het refurbished-cijfer gaat stijgen omdat anno 2023 36 procent van de Nederlanders overweegt om de volgende keer een refurbished smartphone te kopen. Dat is vijf procentpunt meer dan vorig jaar, toen het onderzoek eveneens gehouden werd.

De belangrijkste reden om refurbished te verkiezen boven nieuw is de lagere prijs (72 procent). Er zijn voor zover bekend nog geen harde onderzoeksresultaten over de interesse in andere refurbished apparatuur, zoals laptops, tablets of gameconsoles. Deze markt is in Nederland vooralsnog een stuk kleiner dan die van refurbished smartphones, zo blijkt uit een inventarisatie van het productaanbod van aanbieders van refurbished apparatuur. Dat komt – zo denken wij – omdat de meeste aanbieders zich vooralsnog liever focussen op telefoons. Of zelfs nog specifieker; zo verkoopt Swappie alleen refurbished iPhones in de wetenschap dat acht op de tien refurbished smartphones een iPhone-model is.

Toch liever een nieuwe iPhone kopen?

Aanbieders

De toenemende interesse in refurbished apparatuur gaat hand in hand met een groeiend aantal aanbieders van dergelijke gadgets. Ook sommige buitenlandse bedrijven zetten voet op Nederlandse bodem omdat ze hier kansen zien. In de kaders ‘Relatief veel aanbieders’ en ‘Telecomproviders’ gaan we dieper in op de verschillende aanbieders.

Voor jou als consument betekent dit meer kanalen waar je een refurbished apparaat kunt kopen en meer mogelijkheden om je gebruikte smartphone in te ruilen voor extra korting op een nieuw model. Bij sommige aanbieders kun je je gebruikte toestel ook verkopen om geld op je rekening te krijgen. De aanbieder reviseert de smartphone en verkoopt 'm daarna als refurbished exemplaar.

Relatief veel aanbieders Het aantal aanbieders van refurbished elektronica is relatief groot, al verschilt hun productassortiment sterk. Recommerce bijvoorbeeld biedt niet alleen smartphones van allerlei merken aan, maar ook gameconsoles en iPads.

Concurrent Swappie verkoopt alleen iPhones. Een bewuste keuze, vertelt countrymanager Martine Hardeveld Kleuver. “We merken dat de grootste barrière voor consumenten het vertrouwen is in het refurbished product. Daarom hebben we besloten om ons voorlopig volledig op iPhones te focussen, zodat we hier de allerbeste in worden.”

Leapp daarentegen verkoopt weer allerlei soorten refurbished Apple-apparatuur, waaronder MacBooks, iMacs, iPads en Apple Watches. En ja, uiteraard ook iPhones.

Refurbished apparatuur is steeds vaker ook te koop bij (web)winkels die bekendstaan om de verkoop van nieuwe producten. Zo kun je in de webwinkel van MediaMarkt refurbished iPads kopen. Voor de verkoop werkt MediaMarkt samen met Renewd, een aanbieder die ook via andere kanalen (Coolblue) refurbished producten verkoopt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer aanbieders. Denk aan Refurbed, Rebuy en Forza, dat bijvoorbeeld samenwerkt met Belsimpel.nl om refurbished iPhones te verkopen. Apple zelf verkoopt overigens ook refurbished iPhones. Opmerkelijk: Apple geeft één jaar garantie op zijn refurbished iPhones, waar sommige externe partijen twee jaar garantie geven.

Coolblue is een van de aanbieders van refurbished producten, specifiek iPhones.

Goed voor de portemonnee

De voornaamste reden om een refurbished smartphone te kopen in plaats van een nieuw model, is de prijs. Een refurbished exemplaar is goedkoper dan een splinternieuw exemplaar, om de eenvoudige reden dat een refurbished model al gebruikt is. Het prijsverschil tussen refurbished en nieuw verschilt echter per aanbieder, per smartphonemodel én zeker ook de staat van de smartphone. Refurbished smartphones zijn er namelijk in verschillende condities. Een gereviseerd model met krasjes op het scherm en een deukje in de achterkant is goedkoper dan een eveneens gereviseerd model dat er nog als nieuw uitziet.

Het is daarom lastig te zeggen hoeveel euro je kunt besparen door een refurbished telefoon aan te schaffen. Dit hangt ook nog eens van het model af. In het kader ‘iPhone van Swappie getest’ lees je over het prijsverschil tussen een nieuwe iPhone 12 en een refurbished model.

©picsmart - stock.adobe.com

Een refurbished iPhone kan er gebruikt of als nieuw uitzien.

Milieuvriendelijker

Een tweede argument om een refurbished smartphone te kopen, is dat het beter is voor het milieu. Een bestaande smartphone krijgt immers een tweede of misschien wel derde leven, en gaat zo langer mee voordat hij het recycleproces (of alsnog jouw kast) ingaat. De keuze voor een refurbished (maar ook een tweedehands) smartphone betekent dat er geen zeldzame grondstoffen gedolven hoeven te worden voor een nieuw toestel. En dat toestel hoeft ook niet in elkaar gezet te worden en van de fabriek naar de winkel verstuurd te worden.

iPhone 12 van Swappie Een achtergrondartikel over refurbished smartphones is natuurlijk niet compleet zonder wat praktische duiding. Gelukkig was Swappie, een van de bekendste verkopers van refurbished iPhones, zo vriendelijk om mee te werken om het aankoopproces en de staat van een refurbished telefoon te controleren. We bestelden via de Swappie-website een iPhone 12 met een nieuwe batterij en een vooraf geïnstalleerde screenprotector. Het aankoopproces verliep soepel en binnen twee dagen hadden we de smartphone – vanuit Finland – in huis.

Het toestel, volgens Swappie in uitstekende staat en voorzien van een nieuwe batterij, ziet er inderdaad als nieuw uit. De batterij geeft netjes honderd procent capaciteit aan, en is dus niet eerder gebruikt. Het toestel is teruggezet naar de fabrieksinstellingen en werkt na het inloggen met onze Apple ID naar behoren. De gebruikservaring doet niet onder voor een nieuw model. Ook prettig is dat Swappie vierentwintig maanden garantie geeft op de smartphone.

Dan de prijs. Onze iPhone 12 64 GB (blauw) met nieuwe batterij kost bij Swappie 539 euro. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de 688 euro die de goedkoopste, bekende webwinkels vragen voor een nieuw exemplaar. Bij het prijsverschil van 149 euro hoort naar onze mening één belangrijke kanttekening: het refurbished toestel is niet meer gecertificeerd water- en stofbestendig. Waar een nieuwe iPhone 12 volgens Apple tegen stof en bijvoorbeeld een val in het toilet kan, geeft Swappie geen garantie dat de – opengemaakte – iPhone 12 water en stof nog steeds buitenhoudt.

Zo ziet het bestellen van een refurbished iPhone bij Swappie eruit.

Technische aandachtspunten

Bij aanschaf van een refurbished smartphone let je dus op je portemonnee en het milieu, maar er komen wel meer aandachtspunten bij kijken dan bij het kopen van een nieuwe smartphone.

We noemden eerder al de garantieperiode die de verkoper geeft. Maar er zijn ook technische aandachtspunten. Laten we de iPhone 12 weer als voorbeeld nemen. Zo’n toestel is op veel punten te controleren voordat hij een nieuwe eigenaar krijgt. Op hoeveel punten dat gebeurt, verschilt per aanbieder. Recommerce zegt op zijn website dat het smartphones in het algemeen op vijftien tot dertig punten controleert en bij vervanging alleen nieuwe, originele onderdelen gebruikt. Concurrent Swappie checkt zo’n iPhone 12 naar eigen zeggen op 52 punten.

Goed om te weten, is dat alle aanbieders verzekeren dat hun apparaten prima horen te werken. De accu, die slijt per oplaadbeurt, heeft in een refurbished smartphone doorgaans een resterende capaciteit van minimaal tachtig procent. Komt de aanbieder tijdens het testen een accu met een lagere capaciteit tegen, dan vervangt hij de accu door een nieuw exemplaar. Wil je op accugebied zo lang mogelijk met je refurbished toestel doen, dan kies je een exemplaar met een nieuwe accu. Hier betaal je vaak wel meer voor.

Een ander aandachtspunt, al genoemd in het kader ‘iPhone van Swappie getest’, is dat een refurbished toestel niet gegarandeerd water- en stofdicht is. Of een nieuw model dat wel is, verschilt per toestel. Moderne iPhones zijn in ieder geval gecertificeerd water- en stofdicht, maar een refurbished model is eerder opengemaakt en kan dus stukgaan bij een val in je bad.

Een refurbished smartphone is doorgaans niet (meer) gecertificeerd water- en stofdicht.

Software(updates)

Bij het uitkiezen van een refurbished product dien je naast de uiterlijke en technische aandachtspunten ook rekening te houden met de software. En dan bedoelen we niet of de vorige eigenaar het apparaat heeft teruggezet naar de fabrieksinstellingen, want je mag ervan uitgaan dat de verkoper dit gecheckt en indien nodig zelf gedaan heeft. Waar je vooral op moet letten, is wanneer het product uitgebracht is en tot wanneer de fabrikant softwareupdates garandeert. Dit verschilt per individuele smartphone, tablet, computer of ander apparaat.

Een Windows-computer krijgt doorgaans jaren updates, maar is wel de nieuwste versie geïnstalleerd en is het apparaat ook geschikt voor de volgende Windows-versie? Bij smartphones kun je rekenen op versie-updates (die handige functies toevoegen) en beveiligingsupdates (die kwetsbaarheden in de software dichten). Bij Android-telefoons en -tablets staan deze twee soorten updates los van elkaar, en krijg je doorgaans langer beveiligingsupdates dan versie-updates. Apple combineert de twee soorten updates en biedt minimaal vijf jaar updates vanaf het moment dat een nieuwe iPhone op de markt verschijnt.

Wat betekent dat voor de eerder genoemde iPhone 12? Die is in 2020 uitgebracht en zit nu dus in het derde jaar van zijn softwareondersteuning. Updates verschijnen nog in 2024 en 2025, maar dan houdt het wellicht op. En dat is goed om te beseffen als je jaren met een refurbished iPhone 12 wilt doen. Het toestel is na het beëindigen van de softwareondersteuning nog een tijd prima te gebruiken, maar je mist dan wel nieuwe functies en ontvangt waarschijnlijk geen updates meer die beveiligingsproblemen oplossen. Op termijn stoppen ook bepaalde functies en apps met werken. Wil je lang met een refurbished apparaat doen, dan is een zo nieuw mogelijk model dus de slimste – maar tevens duurste – keuze. 

Telecomproviders Dat de markt van refurbished smartphones in de lift zit, komt onder andere omdat steeds meer telecomproviders zich op het concept hebben gestort. In Nederland zijn dat met name T-Mobile, KPN en Vodafone. Zij werken samen met bekende aanbieders van refurbished apparatuur. KPN werkt samen met Recommerce, T-Mobile met Teqcycle en VodafoneZiggo met Likewize.

KPN is een van de providers die jouw oude smartphone koopt in ruil voor korting op een nieuw model.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!