ID.nl logo
Nokia 5.4 - niet meer de prijsvechter
© PXimport
Huis

Nokia 5.4 - niet meer de prijsvechter

Betaalbare Android-smartphones zijn er in overvloed, maar welke is de beste koop? Computer!Totaal zoekt het uit en test in deze Nokia 5.4 review de 199 euro kostende telefoon. Lees hier onze praktijkervaringen.

De Nokia 5.4 volgt de 5.3 van vorig jaar op en heeft dezelfde adviesprijs gekregen. In deze review lees je of hij een verbetering is én of hij een betere keuze is dan de sterke concurrentie.  

Ontwerp

Opvallend aan de Nokia 5.4 is dat hij qua ontwerp veel lijkt op zijn voorganger. Dat hoeft niet slecht te zijn, ware het niet dat ik me wel (weer) stoor aan twee aandachtspunten. Zo is de vingerafdrukscanner op de achterkant lastig op de tast vindbaar. Hij zit namelijk in een rondje dat nauwelijks uitsteekt. Wat ik ook jammer vind is de glanzende afwerking van de achterkant. Die zit al snel onder de vingerafdrukken en ziet er daarom vies uit. Bovendien voelt het materiaal goedkoop aan. Een matte afwerking had mij een betere keuze geleken. Ik zou in ieder geval een hoesje om de Nokia 5.4 doen, dan loop je ook minder risico op beschadigingen.

De smartphone is handzaam genoeg en heeft een gemiddeld gewicht (180 gram). Je hebt de keuze uit de kleuren blauw (getest) en paars. 

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Scherm

Het 6,39 inch-scherm is redelijk met één hand te bedienen en heeft een klein gaatje voor de selfiecamera. Ik vind dit een moderne en niet-storende oplossing. Het lcd-display toont prima kleuren maar valt niet in positieve zin op. De maximale helderheid lijkt aan de lage kant, al vormde dit in het winterzonnetje geen probleem. De resolutie van het scherm is met 1560 bij 720 pixels (hd) ook laag. Veel concurrerende smartphones hebben een scherper full-hd-scherm, wat duidelijker en fraaier beeld oplevert. Inmiddels vind ik dat je in dit prijssegment een full-hd-display mag verwachten, wat de Nokia 5.4 een minpunt oplevert. Als dit je eerste smartphone wordt, zal het je waarschijnlijk minder storen. 

©PXimport

Specificaties

Na anderhalve week gebruik ben ik niet helemaal overtuigd van de specificaties van de Nokia 5.4. De prestaties zijn prima en vergelijkbaar met de concurrentie. Met de Snapdragon 662-processor en 4 GB werkgeheugen is het toestel niet erg snel, maar wel vlot genoeg. Het opslaggeheugen is met 64 GB van gemiddelde grootte en uitbreidbaar via een micro-sd-kaartje.

De 4000 mAh-accu is op papier niet groot voor dit type toestel, maar gaat mede dankzij het energiezuinige hd-scherm wel lang mee. Ik kan de Nokia 5.4 prima anderhalve dag gebruiken. De smartphone komt met een 10 Watt usb-c-oplader. Niet heel krachtig, maar voldoende kijkend naar het prijspunt. Opladen duurt zo’n twee uur. Er zijn ook smartphones te koop met een krachtigere oplader (15 tot 20 Watt), die dus sneller vol zijn. 

Opvallend is dat de Nokia 5.4 niet geschikt is voor wifi op de 5 GHz-frequentie. Veel concurrerende smartphones zijn dat wel. Met de Nokia-telefoon kun je dus niet internetten via de snellere wififrequentie en dat is een nadeel. Zeker met oog op de toekomst.

©PXimport

Camera's

Verwacht ook geen wonderen van de vier camera’s op de achterkant. Wat eruit ziet als een indrukwekkende combinatie op zo’n betaalbare smartphone, blijkt in de praktijk een setje instapcamera’s. Met de primaire 48 megapixel camera schiet je overdag plaatjes die gezien de verkoopprijs van het toestel goed genoeg zijn. De nachtmodus helpt je in het donker prima belichte foto’s te maken, maar dat levert wel veel ruis op. Echt mooi zijn de foto’s dus niet.

De groothoeklens is met zijn lage resolutie (5 megapixel) sowieso al minder bruikbaar. De fotokwaliteit valt bovendien tegen, met name als er minder (dag)licht is. Sommige concurrenten doen dit beter. Nokia voorziet de 5.4 verder van een 2 megapixel macrocamera. Die heeft regelmatig moeite met scherpstellen, presteert slecht bij weinig licht en schiet sowieso korrelige plaatjes. Het nut van de camera ontgaat me daarom. De 2 megapixel dieptesensor tot slot helpt bij het vervagen van de achtergrond bij portretfoto’s en doet dit prima. 

©CIDimport

Software en updates

De software valt wat tegen. Nokia stond bekend om zijn snelle updates, maar levert de Nokia 5.4 met Android 10 in plaats van versie 11. Dat is jammer omdat versie 11 al sinds september beschikbaar is. De fabrikant adverteert dat de telefoon twee jaar Android-updates krijgt. Navraag leert dat de Nokia 5.4 kan rekenen op Android 11 en 12. Dat is teleurstellend omdat een Android 11-update niet meer dan logisch is. De tweede échte update, naar Android 13, gaat de Nokia 5.4 voorbij. 

©CIDimport

Gelukkig bevalt de software op andere punten beter. Nokia belooft drie jaar regelmatige beveiligingsupdates, wat veel concurrerende merken twee jaar doen. Ook fijn is dat Nokia de Android 11-versie nauwelijks heeft aangepast. Geen zware schil of allerlei extra apps dus. De apps van Netflix en Amazon zijn wel vooraf geïnstalleerd.    

Conclusie: Nokia 5.4 kopen?

De Nokia 5.4 is een prima smartphone, maar weet zich eigenlijk niet van de concurrentie te onderscheiden. Een paar jaar geleden was de Android One-ervaring een groot pluspunt van Nokia-toestellen, maar de Nokia 5.4 komt met de Android-versie uit 2019 en een updatebeleid dat nauwelijks beter is dan veel concurrenten. En veel van die concurrerende smartphones bieden wel betere specificaties dan de Nokia 5.4. Een mooier scherm, een vlotte gebruikservaring, snellere oplader of betere camera’s, bijvoorbeeld. Ik vind het daarom lastig om de 199 euro kostende Nokia 5.4 aan te raden. De Poco M3, Samsung Galaxy A41, Poco X3 NFC en Motorola Moto G Pro zijn interessante alternatieven. 

Oké
Conclusie

**Adviesprijs** € 199,- **Kleuren** Blauw, paars **OS** Android 10 (Android One) **Scherm** 6,39 inch lcd (1560 x 720, 60 Hz) **Processor** 2 Ghz octacore (Snapdragon 662) **RAM** 4 GB **Opslag** 64 of 128 GB **Batterij** 4.000 mAh **Camera** 48, 5, 2 en 2 megapixel (achter), 16 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 4.2, wifi b/g/n, gps, nfc **Formaat** 16,1 x 7,6 x 0,87 cm **Gewicht** 180 gram **Website** [www.nokia.com](https://www.nokia.com/phones/nl_nl/nokia-5-4)

Plus- en minpunten
  • Android One-ervaring
  • Accuduur
  • Misleidend updatebeleid
  • Geen 5 GHz-wifi
  • Ontwerpkeuzes
  • Camera's
▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: