ID.nl logo
Huis

Dit zijn de 5 beste samenwerkingstools

Als je samenwerkt, kom je tot betere resultaten. Zeker in je werkomgeving is het belangrijk dat je goede gereedschappen hebt om zo effectief mogelijk samen met anderen aan presentaties te werken of in groepen te communiceren. Wij hebben de vijf beste samenwerkingstools op een rij gezet.

Slack

Slack is waarschijnlijk de bekendste dienst om in teams te werken. Bedrijven gebruiken het om te kunnen communiceren met hun home-based werknemers en freelancers en zzp’ers kunnen met project-collega’s makkelijk bestanden uitwisselen en chatten met elkaar.

Slack is gratis als je het voor kleine teams gebruikt, geen twee-factor authenticatie nodig hebt en telefoon- en videogesprekken met meerdere mensen hoeft te voeren. Je kunt berichten sturen naar teamleden of berichten naar groepen sturen. Deze groepen kun je een hashtag meegeven. Wil je op iemand direct reageren in een groep, dan gebruik je een apenstaartje om iemand te taggen.

Je kunt bestanden uitwisselen met groepen of individuen en hebt met de gratis versie vijf gigabyte opslagruimte tot je beschikking. Bij de betaalde versies heb je uiteraard een stuk meer ruimte beschikbaar.

www.slack.com

©PXimport

Asana

Asana lijkt veel op Slack en heeft ook een gratis versie die je kunt gebruiken voor teams tot vijftien leden. Je kunt projecten aanmaken en alle teamleden kunnen de status van verschillende stappen van een project meteen inzien.

In één oogopslag ziet iedereen hoe ver een bepaald project is, hoeveel taken er al zijn gedaan en hoeveel er nog openstaan. Je hoeft dus geen e-mails naar collega’s te sturen en vragen om een nieuwe versie van een verslag of document.

Teamleden kunnen berichten van anderen liken of op statusmeldingen reageren, zodat je vanuit Asana zelfs een online brainstormsessie kunt starten. De vormgeving is overzichtelijk en doordat iedereen zijn eigen slimme inbox heeft, krijg je werk sneller gedaan met Asana.

www.asana.com

©PXimport

HipChat

HipChat lijkt qua naam misschien op een messaging-tool voor kinderen, maar het is een dienst die veel door teams gebruikt wordt om groepsgesprekken te voeren en te kunnen videobellen. Net als bij Slack krijg je vijf gigabyte opslagruimte.

Net als de voorgaande twee opties heeft HipChat een gratis plan beschikbaar. Hier kun je groepsgesprekken en één-op-één gesprekken voeren met een onbeperkt aantal leden. Wil je videogesprekken voeren of je scherm kunnen delen met je team, dan betaal je twee dollar per maand per teamlid. De dienst biedt overigens een proefversie aan van dertig dagen.

www.hipchat.com

Workplace

Workplace is een dienst van Facebook. Facebook, hoor ik je nu hardop denken? De grootste drempel voor veel mensen zal zijn om het bedrijf toe te vertrouwen met jouw data. Facebook belooft echter dat Workplace losstaat van je persoonlijke Facebook-account en dat het bedrijf geen toegang heeft tot je data.

Het grote voordeel van Workspace is dat het lijkt op Facebook en dat gebruikers geen probleem zullen hebben om het platform te begrijpen. Je kunt de huisstijl aanpassen aan die van je bedrijf om verwarring met het normale Facebook te voorkomen.

www.facebook.com/workplace

©PXimport

Speakap

Als laatste bespreken we een Nederlands product: Speakap. Deze dienst is specifiek gericht op bedrijven, een gratis versie voor kleine teams is niet beschikbaar. Ook is het niet duidelijk wat een abonnement kost, aangezien je een offerte moet aanvragen via de site.

Het voordeel van Speakap is dat je het geheel naar je eigen hand kunt zetten. Dit betekent dat je jouw eigen huisstijl kunt toepassen en je nergens het logo van Speakap zult zien. Ook kun je apps beschikbaar stellen voor zowel iOS als Android die de naam van je eigen bedrijf dragen.

www.speakap.com

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.