ID.nl logo
Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook
© PXimport
Huis

Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook

Op je Facebook-profiel kun je dingen over jezelf delen met vrienden en familie. Het kan zijn dat je dingen wilt delen met mensen die je niet persoonlijk kent, maar die wél geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld je hobby. In zulke gevallen maak je een pagina aan. Hoe? Dat leren we je in dit artikel.

01 Wat is een pagina?

Voor veel mensen is het verschil tussen een pagina en een profiel op Facebook soms niet helemaal duidelijk. Het belangrijkste verschil is het soort content dat je plaatst. Stel dat je een pagina hebt over je voetbalvereniging, dan plaats je daar bijvoorbeeld berichten op over wedstrijden, uitslagen en andere verenigingszaken. Die hoeven voor vrienden en familie helemaal niet interessant te zijn. Dat werkt andersom precies zo: foto's van je kinderen die je misschien wel op je profiel zou plaatsen voor vrienden en familie, zet je doorgaans niet op je pagina. Het is simpelweg een andere doelgroep die je wilt bereiken. Lees ook: Zo maak je in een handomdraai virale content.

02 Pagina of groep?

Om het nog even wat verwarrender te maken, kun je naast een Facebook-profiel en een Facebook-pagina, ook nog een Facebook-groep aanmaken. Het grootste verschil tussen een pagina en een groep, is dat een groep veel meer draait om communicatie. Iedereen kan (afhankelijk van de instellingen) berichten plaatsen in de groep en discussies krijgen er snel vorm (en gieren overigens vaak ook lekker snel uit de bocht). Als we het zouden moeten vergelijken, dan heeft een Facebook-pagina veel weg van een website, terwijl een Facebook-groep meer lijkt op een chatroom met een moderator.

03 Pagina maken

Om een pagina te kunnen maken, heb je je eigen Facebook-profiel nodig. Heb je deze onverhoopt nog niet, maak er dan een aan. Log in op je profielpagina en klik rechtsboven op het pijltje naar beneden (naast het pictogram met het slotje) en vervolgens op Pagina maken. Vervolgens dien je aan te geven waar je pagina precies over gaat. Is het bijvoorbeeld een bedrijf, een product, een persoon of misschien een goed doel? Het kan even zoeken zijn naar de juiste vorm. In deze workshop nemen we een voetbalvereniging als voorbeeld. Klik op Amusement (tja, niet zo logisch) en vervolgens bij Kies een categorie op Sportclub. Vul de naam van de club/pagina in en klik op Aan de slag.

©PXimport

04 Informatie

De tweede stap is direct een belangrijke, namelijk het invullen van informatie over je pagina/club. Schiet daar niet van in de stress, je kunt het later namelijk altijd nog aanpassen. In het veld dat je ziet, krijg je 155 regels om aan te geven waar je pagina over gaat. Houd dit dus beknopt, maar wel wervend, zodat men in één oogopslag kan zien waarom het leuk kan zijn om je pagina te volgen. Bij het veld Website kun je eventueel een url van een website plaatsen, zodat mensen ook de officiële website kunnen vinden (indien die er is uiteraard, tegenwoordig is Facebook soms voldoende).

©PXimport

05 Facebook-webadres

De omschrijving van je pagina kun je later veranderen, maar het Facebook-webadres verdient een apart kopje, omdat je dit maar één keer mag veranderen nadat je het hebt ingevuld. Dat is dus heel belangrijk, want het is het adres waarop men je kan vinden op Facebook. Als wij hier in ons geval clubvoetbaltotaal van maken (voetbaltotaal was al weg), dan zijn wij dus voortaan hier te vinden en dat geeft ons geloofwaardigheid én maakt ons makkelijker te vinden. Denk hier dus goed over na, je kunt het later écht maar één keer wijzigen.

©PXimport

Waarom een pagina maken?

In de eerste stap van deze workshop hebben we al aangegeven wat een Facebook-pagina precies is. Maar waarom zou je er eentje maken? Een pagina is een ideale manier om zaken te delen met gelijkgestemden, zaken waar vrienden en familie niet altijd op zitten te wachten. In het voorbeeld noemden we al een voetbalvereniging, maar het kan natuurlijk ook een theatervereniging zijn, een computerclub, een schoolreünie, noem maar op. Overigens is een pagina opzetten voor je vereniging niet zo tijdrovend als een website bouwen. Websites vereisen onderhoud, een pagina plaats je en kan door alle beheerders worden gevuld. Dat kan je een hoop kopzorgen schelen. Maak je overigens een pagina voor een vriendengroep, overweeg dan om te kiezen voor een groep in plaats van een pagina. De opzet leent zich daar beter voor.

06 Profielfoto

Een profielfoto kun je op elk moment wijzigen, maar het is wél goed om erover na te denken, zeker omdat je in één van de volgende stappen mensen gaat uitnodigen. Een naam is belangrijk, een omschrijving ook, maar mensen zijn visueel ingesteld en een aantrekkelijke foto helpt dus bij het werven van nieuwe volgers. In sommige gevallen volstaat het om simpelweg het logo van je club te uploaden (die kun je zelfs rechtstreeks van de website importeren door te klikken op Vanaf website importeren). Heb je het logo op je computer staan, klik dan op Uploaden vanaf computer. Klik op Foto opslaan.

©PXimport

07 Favorieten

Er zijn nu nog maar twee stappen nodig om de basis van je pagina te voltooien. In het kopje Toevoegen aan Favorieten kun je aangeven dat je pagina getoond wordt in de linkernavigatie onder het kopje Favorieten. Voor de werking van je pagina zelf maakt dat niets uit, deze optie is alleen bedoeld voor jou als beheerder. Maar neem van ons aan dat je dat wilt, want het navigeert een stuk makkelijker naar je pagina en voorkomt dat je telkens naar je eigen pagina moet zoeken in het zoekveld.

©PXimport

08 Voorkeursdoelgroep van pagina

Deze laatste stap is essentieel. Hier bepaal je namelijk aan welke mensen je pagina wordt aangeraden door Facebook, en dat is belangrijk voor je groei. We zijn in dit voorbeeld een plaatselijke voetbalclub in Haarlem en kiezen dus bij Locaties voor Personen die hier wonen en vullen in het veld daaronder Haarlem in (en kiezen de gewenste straal daaromheen). Vervolgens definiëren we daaronder een leeftijdsgroep en of we alleen mannen of ook vrouwen willen bereiken. Bij Interesses vullen we - uiteraard - voetbal in, waarna we op Opslaan klikken. Zo kun je je doelgroep heel nauwkeurig definiëren.

09 Omslagfoto

De basis van je pagina is nu klaar, je ziet echter dat er aan de bovenkant iets mist. Minstens zo belangrijk als de profielfoto is de omslagfoto. Als omslagfoto kun je bijvoorbeeld, in plaats van het logo van je vereniging, een sfeerbeeld plaatsen (denk alleen wel aan auteursrecht). Om een omslagfoto te plaatsen, klik je op Omslagfoto toevoegen. Het formaat van je omslagfoto dient 828 x 315 pixels te zijn (andere verhoudingen kunnen ook, maar zien er dan uiteraard niet zo mooi uit. Nadat je de foto van je keuze hebt geüpload, klik je op Wijzigingen opslaan.

10 Berichten/meldingen

Je Facebook-pagina ziet er nu al prima uit en je zult merken dat het in de basis vrijwel hetzelfde werkt als een Facebook-profiel. Het belangrijkste verschil is dat berichten op een andere plek binnenkomen. Linksboven zie je het kopje Berichten. Als je hierop klikt, zie je de berichten die men naar je pagina heeft gestuurd. In het begin is dit gedeelte natuurlijk helemaal leeg, maar naarmate je je pagina langer onderhoudt, zullen er steeds vaker berichten bijkomen. Naast Berichten zie je Meldingen, hier geeft Facebook aan wat voor activiteiten er op je pagina plaatsvinden (bijvoorbeeld likes/reacties etc.).

©PXimport

11 Bericht plaatsen

Vervolgens wordt het tijd om je eerste bericht te plaatsen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als op je gewone profiel, met als verschil dat je naast een status en een foto of video ook een evenement of een mijlpaal kunt toevoegen. Zo'n evenement is heel handig om bijvoorbeeld mensen alert te maken op een wedstrijd, in dit voorbeeld. Wel belangrijk om te weten, is dat je in een statusupdate geen mensen kunt taggen, zoals je op je eigen profiel wel kunt. De reden is dat je nu als een pagina communiceert om privacyredenen is taggen dan niet toegestaan.

©PXimport

12 Mensen uitnodigen

Dan is het nu tijd om de eerste mensen uit te nodigen op je nieuwe pagina. Je doet dit door rechtsboven te klikken op Promoten / Nodig je vrienden uit. Je komt vervolgens in een venster terecht waarin je ál je Facebookvrienden (stuk voor stuk weliswaar) kunt uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Doe dat gerust, het is echt niet erg om dat een keer aan je vrienden te vragen. Houd het echter bij één keer en ga je vrienden niet stalken om je pagina te volgen. Je vrienden zijn de kickstart, daarna is het de content op je pagina die moet zorgen voor groei.

13 Aanpassingen

Je hebt nu je pagina gemaakt, informatie toegevoegd, mensen uitgenodigd, kortom, je bent er helemaal klaar voor. Maar wat als je nog iets wilt aanpassen? Geen zorgen, dat kan heel eenvoudig. Rechtsboven vind je de knop Instellingen (onder de blauwe balk). Als je hierop klikt, kom je bij een uitgebreide pagina waarin je álle informatie van je pagina (en meer) nog eens kunt doorlopen. Ook handig: het tabblad Paginarollen, waarmee je andere Facebook-vrienden kunt uitnodigen om beheerder te worden. Hoef je het dus niet meer allemaal alleen te doen. Ben je je pagina zat? Verwijder hem dan via Algemeen / Pagina verwijderen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: