ID.nl logo
Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook
© PXimport
Huis

Zo maak je je eigen fanpagina op Facebook

Op je Facebook-profiel kun je dingen over jezelf delen met vrienden en familie. Het kan zijn dat je dingen wilt delen met mensen die je niet persoonlijk kent, maar die wél geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld je hobby. In zulke gevallen maak je een pagina aan. Hoe? Dat leren we je in dit artikel.

01 Wat is een pagina?

Voor veel mensen is het verschil tussen een pagina en een profiel op Facebook soms niet helemaal duidelijk. Het belangrijkste verschil is het soort content dat je plaatst. Stel dat je een pagina hebt over je voetbalvereniging, dan plaats je daar bijvoorbeeld berichten op over wedstrijden, uitslagen en andere verenigingszaken. Die hoeven voor vrienden en familie helemaal niet interessant te zijn. Dat werkt andersom precies zo: foto's van je kinderen die je misschien wel op je profiel zou plaatsen voor vrienden en familie, zet je doorgaans niet op je pagina. Het is simpelweg een andere doelgroep die je wilt bereiken. Lees ook: Zo maak je in een handomdraai virale content.

02 Pagina of groep?

Om het nog even wat verwarrender te maken, kun je naast een Facebook-profiel en een Facebook-pagina, ook nog een Facebook-groep aanmaken. Het grootste verschil tussen een pagina en een groep, is dat een groep veel meer draait om communicatie. Iedereen kan (afhankelijk van de instellingen) berichten plaatsen in de groep en discussies krijgen er snel vorm (en gieren overigens vaak ook lekker snel uit de bocht). Als we het zouden moeten vergelijken, dan heeft een Facebook-pagina veel weg van een website, terwijl een Facebook-groep meer lijkt op een chatroom met een moderator.

03 Pagina maken

Om een pagina te kunnen maken, heb je je eigen Facebook-profiel nodig. Heb je deze onverhoopt nog niet, maak er dan een aan. Log in op je profielpagina en klik rechtsboven op het pijltje naar beneden (naast het pictogram met het slotje) en vervolgens op Pagina maken. Vervolgens dien je aan te geven waar je pagina precies over gaat. Is het bijvoorbeeld een bedrijf, een product, een persoon of misschien een goed doel? Het kan even zoeken zijn naar de juiste vorm. In deze workshop nemen we een voetbalvereniging als voorbeeld. Klik op Amusement (tja, niet zo logisch) en vervolgens bij Kies een categorie op Sportclub. Vul de naam van de club/pagina in en klik op Aan de slag.

©PXimport

04 Informatie

De tweede stap is direct een belangrijke, namelijk het invullen van informatie over je pagina/club. Schiet daar niet van in de stress, je kunt het later namelijk altijd nog aanpassen. In het veld dat je ziet, krijg je 155 regels om aan te geven waar je pagina over gaat. Houd dit dus beknopt, maar wel wervend, zodat men in één oogopslag kan zien waarom het leuk kan zijn om je pagina te volgen. Bij het veld Website kun je eventueel een url van een website plaatsen, zodat mensen ook de officiële website kunnen vinden (indien die er is uiteraard, tegenwoordig is Facebook soms voldoende).

©PXimport

05 Facebook-webadres

De omschrijving van je pagina kun je later veranderen, maar het Facebook-webadres verdient een apart kopje, omdat je dit maar één keer mag veranderen nadat je het hebt ingevuld. Dat is dus heel belangrijk, want het is het adres waarop men je kan vinden op Facebook. Als wij hier in ons geval clubvoetbaltotaal van maken (voetbaltotaal was al weg), dan zijn wij dus voortaan hier te vinden en dat geeft ons geloofwaardigheid én maakt ons makkelijker te vinden. Denk hier dus goed over na, je kunt het later écht maar één keer wijzigen.

©PXimport

Waarom een pagina maken?

In de eerste stap van deze workshop hebben we al aangegeven wat een Facebook-pagina precies is. Maar waarom zou je er eentje maken? Een pagina is een ideale manier om zaken te delen met gelijkgestemden, zaken waar vrienden en familie niet altijd op zitten te wachten. In het voorbeeld noemden we al een voetbalvereniging, maar het kan natuurlijk ook een theatervereniging zijn, een computerclub, een schoolreünie, noem maar op. Overigens is een pagina opzetten voor je vereniging niet zo tijdrovend als een website bouwen. Websites vereisen onderhoud, een pagina plaats je en kan door alle beheerders worden gevuld. Dat kan je een hoop kopzorgen schelen. Maak je overigens een pagina voor een vriendengroep, overweeg dan om te kiezen voor een groep in plaats van een pagina. De opzet leent zich daar beter voor.

06 Profielfoto

Een profielfoto kun je op elk moment wijzigen, maar het is wél goed om erover na te denken, zeker omdat je in één van de volgende stappen mensen gaat uitnodigen. Een naam is belangrijk, een omschrijving ook, maar mensen zijn visueel ingesteld en een aantrekkelijke foto helpt dus bij het werven van nieuwe volgers. In sommige gevallen volstaat het om simpelweg het logo van je club te uploaden (die kun je zelfs rechtstreeks van de website importeren door te klikken op Vanaf website importeren). Heb je het logo op je computer staan, klik dan op Uploaden vanaf computer. Klik op Foto opslaan.

©PXimport

07 Favorieten

Er zijn nu nog maar twee stappen nodig om de basis van je pagina te voltooien. In het kopje Toevoegen aan Favorieten kun je aangeven dat je pagina getoond wordt in de linkernavigatie onder het kopje Favorieten. Voor de werking van je pagina zelf maakt dat niets uit, deze optie is alleen bedoeld voor jou als beheerder. Maar neem van ons aan dat je dat wilt, want het navigeert een stuk makkelijker naar je pagina en voorkomt dat je telkens naar je eigen pagina moet zoeken in het zoekveld.

©PXimport

08 Voorkeursdoelgroep van pagina

Deze laatste stap is essentieel. Hier bepaal je namelijk aan welke mensen je pagina wordt aangeraden door Facebook, en dat is belangrijk voor je groei. We zijn in dit voorbeeld een plaatselijke voetbalclub in Haarlem en kiezen dus bij Locaties voor Personen die hier wonen en vullen in het veld daaronder Haarlem in (en kiezen de gewenste straal daaromheen). Vervolgens definiëren we daaronder een leeftijdsgroep en of we alleen mannen of ook vrouwen willen bereiken. Bij Interesses vullen we - uiteraard - voetbal in, waarna we op Opslaan klikken. Zo kun je je doelgroep heel nauwkeurig definiëren.

09 Omslagfoto

De basis van je pagina is nu klaar, je ziet echter dat er aan de bovenkant iets mist. Minstens zo belangrijk als de profielfoto is de omslagfoto. Als omslagfoto kun je bijvoorbeeld, in plaats van het logo van je vereniging, een sfeerbeeld plaatsen (denk alleen wel aan auteursrecht). Om een omslagfoto te plaatsen, klik je op Omslagfoto toevoegen. Het formaat van je omslagfoto dient 828 x 315 pixels te zijn (andere verhoudingen kunnen ook, maar zien er dan uiteraard niet zo mooi uit. Nadat je de foto van je keuze hebt geüpload, klik je op Wijzigingen opslaan.

10 Berichten/meldingen

Je Facebook-pagina ziet er nu al prima uit en je zult merken dat het in de basis vrijwel hetzelfde werkt als een Facebook-profiel. Het belangrijkste verschil is dat berichten op een andere plek binnenkomen. Linksboven zie je het kopje Berichten. Als je hierop klikt, zie je de berichten die men naar je pagina heeft gestuurd. In het begin is dit gedeelte natuurlijk helemaal leeg, maar naarmate je je pagina langer onderhoudt, zullen er steeds vaker berichten bijkomen. Naast Berichten zie je Meldingen, hier geeft Facebook aan wat voor activiteiten er op je pagina plaatsvinden (bijvoorbeeld likes/reacties etc.).

©PXimport

11 Bericht plaatsen

Vervolgens wordt het tijd om je eerste bericht te plaatsen. Dit werkt eigenlijk hetzelfde als op je gewone profiel, met als verschil dat je naast een status en een foto of video ook een evenement of een mijlpaal kunt toevoegen. Zo'n evenement is heel handig om bijvoorbeeld mensen alert te maken op een wedstrijd, in dit voorbeeld. Wel belangrijk om te weten, is dat je in een statusupdate geen mensen kunt taggen, zoals je op je eigen profiel wel kunt. De reden is dat je nu als een pagina communiceert om privacyredenen is taggen dan niet toegestaan.

©PXimport

12 Mensen uitnodigen

Dan is het nu tijd om de eerste mensen uit te nodigen op je nieuwe pagina. Je doet dit door rechtsboven te klikken op Promoten / Nodig je vrienden uit. Je komt vervolgens in een venster terecht waarin je ál je Facebookvrienden (stuk voor stuk weliswaar) kunt uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Doe dat gerust, het is echt niet erg om dat een keer aan je vrienden te vragen. Houd het echter bij één keer en ga je vrienden niet stalken om je pagina te volgen. Je vrienden zijn de kickstart, daarna is het de content op je pagina die moet zorgen voor groei.

13 Aanpassingen

Je hebt nu je pagina gemaakt, informatie toegevoegd, mensen uitgenodigd, kortom, je bent er helemaal klaar voor. Maar wat als je nog iets wilt aanpassen? Geen zorgen, dat kan heel eenvoudig. Rechtsboven vind je de knop Instellingen (onder de blauwe balk). Als je hierop klikt, kom je bij een uitgebreide pagina waarin je álle informatie van je pagina (en meer) nog eens kunt doorlopen. Ook handig: het tabblad Paginarollen, waarmee je andere Facebook-vrienden kunt uitnodigen om beheerder te worden. Hoef je het dus niet meer allemaal alleen te doen. Ben je je pagina zat? Verwijder hem dan via Algemeen / Pagina verwijderen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!