ID.nl logo
Zo maak je in een handomdraai virale content
© PXimport
Huis

Zo maak je in een handomdraai virale content

Viraal staat tegenwoordig vooral voor grappige filmpjes van katten, leuke plaatjes en andere oogsnacks die in een moordend tempo de hele wereld rondgaan op sociale media. Hoe maak je zelf zoiets? Goed nieuws, het is eenvoudiger dan je denkt en er bestaan ontzettend veel tools voor.

1 Wat maakt viraal nu viraal?

Hoewel we je in dit artikel leren hoe je virale content maakt, kunnen we natuurlijk niet garanderen dat de afbeelding die je maakt, ook daadwerkelijk de hele wereld over gaat. De reden daarvoor is dezelfde als waarom je niet zomaar een nummer 1-hit kunt schrijven. Het is een combinatie van kwaliteit, humor, gunfactor, timing én een flinke dosis geluk. Zo kunnen de stomste en meest onzinnige plaatjes soms ineens de wereld rondgaan, terwijl heel bijzondere content niet meer dan een paar honderd ogen en oren bereikt. Lees ook: Zo maak je je eigen memes.

2 Doe je huiswerk

Hoe je dan toch virale content kunt maken? Zoals gezegd, garanties zijn er niet, maar je kunt het geluk natuurlijk wel een handje helpen. Kijk wat jij zelf graag online deelt en waarom je dat zo graag wilt delen. Dat kan zijn omdat het gevoelig is, extreem grappig, of juist pijnlijk (iemand die op z'n snufferd gaat op z'n fiets). Probeer vervolgens niet het wiel opnieuw uit te vinden en kijk of je kunt voortborduren op iets dat al is gedaan, of er een variatie van kunt maken. Zo doet Hollywood dat immers ook.

©PXimport

3 Wat is trending?

Je kunt natuurlijk helemaal zelf bedenken wat voor plaatje/video/verhaal je wilt maken, maar je kunt je ook laten leiden door wat het internet op dit moment bezighoudt. Hier zie je een overzicht van wat er op dit moment trending (lees: populair) is op Twitter en waarom. Dat betekent dat je heel eenvoudig op een bestaande hype kunt meeliften, door de juiste hashtags toe te passen (lees ook stap 13).

4 Watermerk

We gaan in deze workshop verschillende soorten virale content (proberen te) maken. De bedoeling hiervan is natuurlijk dat het wordt gedeeld. Daar heeft bijvoorbeeld Facebook een mooie knop voor: Delen. Maar niet iedereen gebruikt die. In het geval van een plaatje, slaan mensen die soms op om hem zelf opnieuw te uploaden (niet altijd met slechte bedoelingen). Niets is pijnlijker dan jouw beeld de hele wereld over te zien gaan zonder daarvoor credits te krijgen. Verwerk dus altijd je naam of bijnaam in je plaatje/video. Indien je materiaal maakt voor je Facebook-pagina of Twitter-account, is de naam van die pagina/dat account ook een goed idee.

©PXimport

5 Meme Generator

De grappige plaatjes die je vaak op Facebook en Twitter ziet met een tekstje erbij, heten ook wel memes. Het mooie is dat je geen Photoshop-genie hoeft te zijn om er eentje te maken. Hier kun je eenvoudig een foto uploaden of een afbeelding kiezen uit het gigantische archief van de site (wat slim is, want dat zijn vaak bekende plaatjes). Vul de gewenste tekst in bij Top Text en Bottom Text, kies een kleur en een lettertypegrootte en klik vervolgens op Generate Meme. Je kunt nu het plaatje direct delen met diverse sociale media of downloaden via een link.

Copyright?

Plaatjes plukken van internet en er je eigen tekst op plakken. Mag dat zomaar? Tja, in essentie natuurlijk niet. Zéker op de filmplaatjes die vaak gebruikt worden, zit auteursrecht. Waarom je dan toch nooit een rechtszaak ziet rond een meme? Omdat de aard van virale content het vrijwel onmogelijk maakt om definitief te bepalen wie is begonnen met verspreiden en omdat het vaak om plaatjes gaat waar al zoveel variaties op zijn dat het een onbegonnen zaak is. Daarbij, in veel landen zorgt satire voor veel vrijheid op het gebied van auteursrecht. Memes hergebruiken loont dus om meerdere redenen.

©PXimport

6 E-cards

Je hebt ze ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: grappige e-cards op Facebook of Twitter met daarop een scherpe tekst en een getekend plaatje. Die plaatjes zijn afkomstig van deze site. Het mooie is dat deze site gebruikers in staat stelt om zelf ook e-cards te maken. Via de navigatie is het lastig te vinden, maar via deze site kom je rechtstreeks op de goede pagina. Kies het plaatje dat het beste bij je idee past en typ de tekst. Klik op Save card en log in met je Facebook-account om de afbeelding te downloaden of direct te delen. Moeilijker is het niet.

7 Citaten

Ook heel populair en viraal zijn citaten. De reden daarvoor is simpel: ze zijn kort en bondig en dus zo gedeeld. Gelukkig is ook dit heel eenvoudig te creëren. Bedenk een citaat of iets dat iemand anders heeft gezegd (citaten van bekende mensen doen het altijd goed) en surf naar www.recite.com. Klik vervolgens onderin op het plaatje dat je mooi bij je tekst vindt passen en klik op Create. Je afbeelding wordt direct gegenereerd en je kunt hem rechtstreeks delen met de diverse sociale netwerken of downloaden via een link.

©PXimport

8 Canva

Alle eerdergenoemde opties zijn mooi en makkelijk, maar ze bieden je niet heel erg veel vrijheid. Canva doet dat wél. Surf naar de site van Canva en log in met je Facebook- of Twitter-account. Bovenin geef je aan wat je wilt creëren (Social Media) en daarna kun je kiezen uit ontzettend veel afbeeldingen (soms betaald). Kies een beeld of voeg je eigen afbeelding toe en plaats er net zo lang elementen (teksten, vormen etc.) bij tot je tevreden bent. Daarna klik je op Share om je afbeelding direct met diverse sociale netwerken te delen.

Mobiel

Zoals je in dit artikel kunt lezen, zijn er eindeloos veel tools online waarmee je memes, grappige plaatjes, animated gif's, citaten enzovoort kunt maken. Wil je dit graag op je smartphone doen, bijvoorbeeld omdat je net een leuke foto geschoten hebt? Prachtige apps hiervoor zijn Phonto, inStatus en InstaQuote, maar je vindt er werkelijk duizenden in de App Store en Google Play Store. Zoek maar eens op meme generator of quote maker.

9 Piktochart

Wat online ook erg veel gedeeld wordt? Infographics. Maar die zijn onwijs moeilijk om te maken toch? Absoluut, maar niet met de juiste tools, en Piktochart is zo'n tool. Surf naar www.piktochart.com en klik op Sign up (je kunt met Facebook inloggen). De eenvoudigste manier is door te kiezen voor een bestaande template en deze te bewerken, zodat je niet naar een blanco vel zit te staren. Als je een template hebt gekozen kun je elementen bewerken door erop te klikken of nieuwe elementen toevoegen met het plusteken. Via Share rechtsboven kun je je werk delen.

©PXimport

10 Animated gif's

Deze heb je vast ook weleens op Facebook of Twitter gezien: kleine plaatjes die bewegen alsof het filmpjes zijn. Deze plaatjes heten animated gif's en vroeger waren ze heel moeilijk te maken. Gelukkig is die tijd geweest, we hebben tegenwoordig allerlei handige tools. Ga op YouTube naar het filmpje waarvan je een geanimeerde gif wilt maken (we kiezen voor filmpjes als bron omdat dit vaak wordt gedaan). Vul vervolgens voor de url van YouTube het woord 'gif' in (dus www.gifyoutube.com) en laat de rest van de url intact. Je kunt nu precies aangeven van welk deel van de video je het bewegende plaatje wilt maken.

11 Animated gif met ondertitel

Met GifYouTube kun je eventueel ook een ondertitel toevoegen aan je bestand, maar dit werkt niet optimaal. En wat als je al een animated gif hebt en die van een ondertitel wilt voorzien? Dan surf je naar deze website. Klik op Bladeren, selecteer het gif-bestand en klik op Upload. Je kunt nu allerlei bewerkingen toepassen op je animated gif, waaronder speciale effecten, het aanpassen van de snelheid én het toevoegen van een ondertitel. Klik op Save om je werk op te slaan en vervolgens te delen.

©PXimport

Cyberbullying

Foto's, video's en verhalen die viraal gaan, gaan soms over mooie dingen en soms over pijnlijk grappige dingen. Veelal zijn de verspreiders van dit soort content zowel de makers als de hoofdpersonen. Maar we zien ook steeds vaker content waarin anderen op de hak worden genomen. Dit scoort geweldig en in de basis is er natuurlijk niets mis mee. Overweeg je dit soort content te maken, onthoud dan dat satire iets anders is dan cyberbullying. Iemand bewust te kakken zetten op internet om daar een viral hit mee te scoren is alleen grappig als de persoon in kwestie dat ook vindt. En dit zeggen we niet alleen omdat we graag je moreel kompas willen zijn, maar simpelweg omdat cyberbullying tegenwoordig daadwerkelijk strafbaar is. Dus geniet, maar plaag met mate(n).

12 Facebook

Je hebt je grappige beeld en wilt dat nu aan de wereld presenteren. Hoe doe je dat? Daar zijn verschillende platformen voor, beginnend met de grootste: Facebook. Het publiek van Facebook is gigantisch, maar het aanbod ook. Wanneer je je plaatje of video op Facebook plaatst, zorg dan dat het kort en bondig is zodat mensen het in één oogopslag kunnen zien. De kans is dan veel groter dat er op Vind ik leuk of Delen wordt geklikt. En vergeet ook niet om mensen te taggen (@ + Naam van de persoon), maar laat je niet verleiden tot spammen! Zorg ook dat het bericht niet alleen door je eigen vrienden gezien kan worden, maar dat het de eigenschap Openbaar heeft.

©PXimport

13 Twitter

Met een limiet van 140 tekens kun je op Twitter natuurlijk niet zo heel veel zeggen. Juist daardoor is het een razendsnel medium, zeker nu je ook foto's in je Tweets kunt stoppen. Plaatjes met een slimme/grappige ondertitel doen het dan ook goed op Twitter als het gaat om virale content. Hashtags (# met daarachter een steekwoord waarop je plaatje gevonden kan worden) zijn daarbij belangrijk om je content te promoten, gebruik die dan ook verstandig. Gaat je content over iemand, dan is het ook handig om die persoon te taggen (@ met daarachter de Twitter-naam van de persoon in kwestie).

14 Instagram

Het delen van foto's (en video's) op Instagram is een stuk eenvoudiger geworden nu je je niet meer aan het vierkante formaat hoeft te houden. Net als bij Twitter geldt: zorg dat je de juiste hashtags gebruikt (en geen misleidende) en dat je mensen tagt die je zouden kunnen helpen bij het delen. Het mooie van Instagram is dat je bij het invullen van een hashtag kunt zien hoe populair deze is. Instagram heeft geen deelknop, maar kan wel een behoorlijke motor zijn achter het delen van je afbeelding op bijvoorbeeld Facebook.

15 YouTube

In deze workshop hebben we niet behandeld hoe je een virale video maakt, simpelweg omdat dat een kwestie is van de camera aanzetten en iets grappigs of emotioneels filmen. Daar kunnen wij je natuurlijk niet bij helpen. Mocht je die video vervolgens willen uploaden naar YouTube, zorg er dan voor dat je heel goed nadenkt over de titel (eentje die nieuwsgierig maakt) en dat je de video post in de juiste categorie, én tags invult waarop de video gevonden kan worden. Dat kan daadwerkelijk het verschil zijn tussen top of flop. En vergeet niet de video ook weer te delen via Facebook en Twitter!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?
© MG | ID.nl
Huis

Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?

Wanneer je kiest voor een inbouwvriezer werk je deze natuurlijk het liefst netjes weg achter een mooie keukendeur. Je vindt ze in hoogtes van 72 tot 178 cm, maar ook als onderbouw diepvrieskast die onder je aanrechtblad passen. Waar moet je allemaal nog meer op letten bij een inbouwvriezer voordat je deze aanschaft?

Een inbouwvriezer biedt als voornaamste voordeel dat de kast mooi is weggewerkt in je keuken. Juist daarom is het belangrijk om vooraf goed op een aantal zaken te letten als je zo’n vriezer wilt kopen.

Formaten

Inbouwvriezers zijn te koop in een aantal vaste maten. Die maten zijn gestandaardiseerd, zodat het eenvoudig is om de juiste inbouwvriezer bij de juiste inbouwkast te kopen en andersom. De ruimte in een inbouwkeuken waar de inbouwvriezer komt, is ietsje groter dan de inbouwvriezer zelf. Logisch, omdat zo'n inbouwvriezer wel makkelijk geplaatst moet kunnen worden, maar er ook weer eenvoudig uit moet kunnen in geval van reparatie of vervanging.

Bij een inbouwvriezer kun je kiezen uit de volgende hoogtes: 72, 88, 102, 122, 140, 178 en 180 cm. De breedte van inbouwvriezers ligt doorgaans tussen de 54 en 56 cm, het is dus belangrijk dat de breedte van de nis hierop is afgestemd. De diepte van een inbouwvriezer kan ook iets variëren, maar 54,5 cm is doorgaans de gemiddelde diepte. Je kunt ook kiezen voor een ondervriezer; een losse kleinere kast van zo'n 80 cm hoog die past onder het aanrechtblad.

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer of elke inbouwapparatuur vind je altijd de informatie over de grootte van de nis. De nis is de plek in de inbouwkeuken waarin de inbouwapparatuur wordt geplaatst. Deze informatie is dus erg belangrijk bij het kiezen voor de juiste inbouwvriezer en de gewenste keuken.

©MG | ID.nl

Scharnier- en deursystemen

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer houd je rekening met het soort scharniersysteem dat je wil gebruiken. Er zijn twee soorten deursystemen: deur-op-deurscharnieren en sleepdeursystemen. Bij een deur-op-deursysteem wordt de deur van de keuken direct op de deur van de vriezer geplaatst en is er geen speling tussen beide deuren.

Bij een sleepsysteem wordt de vriezerdeur met een glijd- of sleepsysteem bevestigd aan de keukendeur. Hierdoor schuift de deur van de keuken over de koelkastdeur. De deuren bewegen dan afzonderlijk van elkaar. Zo'n systeem komt het vaakst voor en is ook het eenvoudigst te installeren.

Watch on YouTube

Bij een deur-op-deursysteem wordt het paneel van de keukendeur direct op de deur van de vriezer gemonteerd. Het keukenpaneel draait dus op hetzelfde moment als de vriezerdeur. Voor een deur-op-deursysteem heeft de vriezer andere scharnieren die het gewicht van zowel de deur van de vriezer als het keukenpaneel moeten kunnen dragen. Bij een inbouwvriezer die geschikt is voor een deur-op-deursysteem, wordt het buitenste gedeelte van de vriezerdeur los geleverd.

Ventilatie

Een vriezer produceert aan de achterzijde warmte. Deze warmte moet goed kunnen worden afgevoerd en dat kan alleen als de nis waar de inbouwvriezer in wordt geplaatst, voldoende ruimte aan de achterkant heeft. De achterkant van de nis houd je vanzelfsprekend open en moet aan de achterkant tussen de muur en de vriezer minstens 10 centimeter vrijgehouden worden. Bij sommige inbouwvriezers krijg je aparte spacers mee die je op de achterkant van de vriezer kunt monteren om de juiste afstand te behouden, zodat je de vriezer ook niet te ver richting muur kunt plaatsen.

©MG | ID.nl

Geluidsdemping

Het geluid van een inbouwvriezer kan soms als storend worden ervaren. Dit geluid bestaat doorgaans uit twee componenten: luchtgeluid, zoals het brommen van de compressor, en contactgeluid, veroorzaakt door trillingen die via het meubel kunnen worden doorgegeven. Zowel vrijstaande- als inbouwmodellen kunnen hier last van hebben, maar met wat aanpassingen kun je het geluid reduceren. Zorg voor voldoende ventilatieruimte rondom de vriezer. Ga je gebruik maken van geluidsabsorberende materialen , houd er dan rekening mee dat deze warmte vasthouden.

Om luchtgeluid te dempen, kan aan de achterkant en eventueel zijkanten van de nis of de muur geluidsabsorberend materiaal worden bevestigd. Dit materiaal vangt het geluid van de compressor op en voorkomt dat het zich verder door de ruimte verspreidt. Er zijn hier verschillende soorten platen en strips voor verkrijgbaar.

Zoek een stil exemplaar

Omdat het lastig is om een inbouwapparaat van tevoren te testen op geluidsproductie, kun je natuurlijk in ieder geval alvast kijken naar de specificaties van een inbouwvriezer. Bij doorgaans alle online winkels vind je de relevante informatie over geluidsproductie bij de specificaties. Het maximaal hoorbare geluid wordt weergegeven in Decibel, afgekort als dB. Gemiddeld produceren inbouwvriezers een geluid van rond de 35 en 40 dB, maar dit zijn natuurlijk alleen piekmomenten, bijvoorbeeld als de compressor aanslaat. De informatie over de geluidsproductie vind je overigens ook op het energielabel, zie hieronder.

Zuinigheid

Tot slot moeten we het energieverbruik natuurlijk niet vergeten. Hoe zuiniger een inbouwvriezer is, hoe meer geld je op het gebruik ervan bespaart. Dankzij de specificaties en het welbekende energielabel koop je eenvoudig een energiezuinig model. Je ziet dan bij de specificaties ook wat een inbouwvriezer op jaarbasis aan energie verbruikt.

©EPREL

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een hogedrukreiniger maak je je oprit, terras en tuinbestrating grondig schoon. Wij vonden vijf krachtige modellen voor je.

Een hogedrukreiniger is ideaal voor het schoonmaken van terrassen, opritten, tuinmeubels, auto’s en schuttingen. Je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig en bespaart tijd en moeite. Dankzij verstelbare spuitkoppen pas je de waterstraal aan per klus. Zo maak je efficiënt en veilig schoon, zelfs op lastig bereikbare plekken. Met behulp van handige accessoires zoals een autowasborstel kun je een hogedrukreiniger ook gebruiken voor auto's, aanhangers, caravans en campers. Wij hebben een vijftal betaalbare hogedrukreinigers voor je gevonden.

DISCLAIMER

De genoemde maximum prijs van 275 euro was correct tijdens het schrijven van dit artikel. De prijzen van producten op Kieskeurig.nl kunnen echter varieren, en kunnen inmiddels dus hoger of lager zijn.

Bosch UniversalAquatak 135

Deze compacte machine van Bosch zet moeiteloos 410 l/uur water af dankzij zijn krachtige 1900 W motor. De slang van 7 meter geeft je een groot bereik. Met een werkdruk tot 135 bar verwijdert hij eenvoudig hardnekkig vuil van fiets, oprit of terras. De geïntegreerde slanghaspel en opbergruimte voor accessoires maken hem erg gebruiksvriendelijk. Ondanks zijn lichte gewicht (7,9 kg), staat de Aquatak 135 stevig dankzij wielen en een telescopisch handvat. Hij is geschikt tot een watertemperatuur van 40 °C en geleverd inclusief nozzle‑set. Zijn compacte profiel en degelijke prestaties maken ‘m ideaal voor dagelijks gebruik in en om het huis.

Maximale druk: 135bar
Vermogen: 1900 Watt
Slanglengte: 7m
Opslagtank: 0,45 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Wat is een vuilfrees?

Een vuilfrees is een speciaal opzetstuk voor een hogedrukreiniger dat wordt gebruikt om hardnekkig vuil effectief te verwijderen. De vuilfrees bestaat uit een roterende waterstraal met hoge druk, waardoor het reinigingsvermogen aanzienlijk wordt verhoogd. Dit maakt het heel geschikt voor het schoonmaken van sterk vervuilde oppervlakken zoals bestrating, terrastegels en andere harde buitenoppervlakken. Een vuilvrees is echter niet geschikt voor auto's, campers of caravans. Het kan namelijk de lak of deur- en raamrubbers beschadigen.

Nilfisk Excellent 170

De Nilfisk Excellent 170 is een stevige krachtpatser met een inductiemotor en metalen pomp, ontworpen voor intensief gebruik. Hij levert maar liefst 170 bar en rond de 498 l/uur aan waterflow en dat is ideaal voor grote oppervlakken zoals terrassen of gevels . De SteelFlex-slang van 10 meter in combinatie met de interne haspel zorgt voor moeiteloze bereikbaarheid en opberging. Uniek is de Power Foam Blaster (700 ml) die zorgt voor rijke schuimlaag voor grondige reiniging, bijvoorbeeld van auto’s of tuinmeubilair. De machine schakelt bij spuitstop automatisch uit, en gaat weer aan bij gebruik, waarmee je dus energie kunt besparen. Met een gewicht van zo'n 21,5 kg is hij wat zwaarder dan gemiddeld, maar staat stevig op wielen en een telescoopgreep voor verplaatsing.

Maximale druk: 170 bar
Vermogen: 2100 Watt
Slanglengte: 10m
Opslagtank: 0,7 liter (voor foam)
Meegeleverde accessoires: Vuilfrees, oppervlakreiniger

Kärcher K 2 Basic

De K 2 Basic van Kärcher is een degelijk instapmodel voor eenvoudigere reiningsklusjes, zoals voor fietsen, tuinmeubels of lichte vervuiling. Deze machine levert tot 110 bar werkdruk en 360 l/uur waterflow vanuit een 1400 W motor. Hij is compact, weegt slechts 4 kg (zonder accessoires) en voorzien van twee wieltjes voor eenvoudige verplaatsing. De slang is 3 m lang, wat minder bereik biedt, maar praktisch is voor het dichtbij reinigen. Inclusief waterfilter en Quick Connect-systeem, plus diverse spuitstukken zoals een lans en vuilfrees. Dit toestel is ideaal voor gebruikers die een effectief, budgetvriendelijk toestel zoeken voor eenvoudig onderhoud rondom huis.

Maximale druk: 110 bar
Vermogen: 1400 Watt
Slanglengte: 3m
Opslagtank: geen
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Powerplus POWXG90410

De Powerplus POWXG90410 combineert kracht en flexibiliteit in één: zijn 1800 W motor levert tot 140 bar en 420 l/uur waterflow, perfect voor het grondig reinigen van oprit, tuin of voertuigen. De slang van 8 m en een soepel oprolmechanisme maken werken zonder gedoe makkelijk. De tank van 0,75 liter voor reinigingsmiddel is ideaal voor gecombineerde schoonmaakbeurten. Hij beschikt over turbospuit, patio-cleaner en verstelbare lans en is uitgerust met wieltjes en auto start/stop voor bedieningsgemak en veiligheid. Weegt ongeveer 7,7 kg — handzaam en goed te manoeuvreren.

Maximale druk: 140 bar
Vermogen: 1800 Watt
Slanglengte: 8m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

EZIclean Hydroforce 165

Deze Eziclean Hydroforce 165 is uitgerust met een krachtige 2200 W motor waarmee hij tot 165 bar haalt — ideaal voor intensieve klussen zoals terras en auto’s schoonmaken . De slang van 5 meter biedt voldoende reikwijdte dichtbij de kraan. Inclusief 0,75 l reinigingstank en een ruime selectie aan spuitmonden, waaronder een turbomondstuk met 180° draaibare straal en 360°-draaifunctie – handig voor diverse oppervlakken. Het lage gewicht van zo'n 9,2 kg en wieltjes plus haspel maken het verplaatsen eenvoudig. Robuust, veelzijdig en ideaal voor huishoudelijk en zwaar buitengebruik.

Maximale druk: 165 bar
Vermogen: 2200 Watt
Slanglengte: 5m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: autowasborstel, lans, oppervlakreiniger