ID.nl logo
YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal
© EJManzaneque - stock.adobe.com
Huis

YouTuber worden? Zo start je stap voor stap je eigen kanaal

YouTube-filmpjes kijken is eenvoudig en leuk, maar zelf video’s plaatsen, dat is een stuk uitdagender. Je hebt een YouTube-kanaal nodig. Wat is dat precies? Hoe maak je een kanaal aan, en bijna net zo belangrijk: hoe beheer en promoot je je video’s?

In dit artikel laten we zien hoe je een eigen YouTube-kanaal opzet en beheert:

  • Maak een YouTube-kanaal aan
  • Personaliseer je kanaal
  • Upload video's en optimaliseer ze om beter gevonden te worden
  • Promoot je kanaal via sociale media, samenwerkingen en reacties op andere video's
  • Analyseer je statistieken in YouTube Studio

Meer weten over Youtube Studio? Lees dan: YouTube Studio: maak van een gewoon filmpje een verfijnde video

Voor wie twijfelt aan de populariteit van YouTube, hebben we eerst enkele indrukwekkende cijfers. Dagelijks bezoeken meer dan 120 miljoen mensen het videoplatform. Er worden elke dag bijna vijf miljard video’s bekeken, inclusief de filmpjes die elders zijn ingebed. Dit resulteert in een miljard kijkuren. Met een aanbod van meer dan tien miljard video’s komen er elke minuut zo’n vijfhonderd uur aan nieuwe video’s bij. Deze zijn verspreid over bijna 115 miljoen actieve kanalen.

Ben je zelf een enthousiaste YouTube-kijker en overweeg je om ook bij te dragen? Lees dan zeker verder. We leggen je uit wat je hiervoor nodig hebt en hoe je de aandacht op je video’s vestigt en deze levendig houdt. En nee, we hebben het hier niet zozeer over een goed script, een degelijke camera of bewerkingssoftware (zie ook de paragraaf 'Videospecs'), maar wel over het starten, managen en promoten van YouTube-kanalen.

Wat zijn kanalen?

Laten we eerst bekijken wat kanalen precies zijn en waarom je er zelf een zou willen aanmaken. Je kunt een YouTube-kanaal zien als het digitale platform van een gebruiker, waarop eigen content wordt gedeeld en een publiek wordt opgebouwd. Zie zo’n kanaal als een persoonlijke of bedrijfsgerichte profielpagina waarop je video’s worden geplaatst, beheerd en gedeeld.

Elk kanaal heeft een unieke naam en url en geeft je de mogelijkheid video’s te groeperen, afspeellijsten te maken en met volgers of abonnees te communiceren. Ook kun je meldingen laten sturen bij updates of nieuwe video’s.

Een YouTube-kanaal heeft een unieke naam en url, met een eigen banner en profielfoto.

Abonneren

Voordat we een eerste YouTube-kanaal aanmaken, is het handig om te weten hoe je kanalen van andere gebruikers vindt en hoe je je daarop abonneert. Zo maak je direct kennis met enkele kanalen en weet je beter waarop je moet letten.

De snelste manier om kanalen te vinden, is door YouTube te gebruiken. Ga in de webbrowser naar www.youtube.com, of gebruik de mobiele app. Begin met een trefwoord in te voeren, bijvoorbeeld AI. In de Android-app tik je daarna op de drie puntjes en kies je Zoekfilters. Bij Type selecteer je Kanaal en bevestig je met Toepassen. In je webbrowser klik je na je zoekopdracht op Filters en kies je eveneens Kanaal bij Type. Zo krijg je een overzicht van relevante kanalen, met bij elk kanaal de knop Abonneren. Abonneer je via de browser, dan ben je direct ingeschreven. In de app geef je eerst aan of je kanaalnotificaties wilt activeren, dat doe je via Aanzetten.

Standaard ontvang je nu gepersonaliseerde meldingen. Het YouTube-algoritme stuurt meldingen op basis van je kijk- en abonnementsactiviteit, met een focus op de video’s die voor jou interessant kunnen zijn. Pas dit aan door op het belpictogram te klikken. Daar kun je kiezen voor Alles (meldingen voor elke nieuwe video en kanaalupdate), Geen, of Afmelden (als je je voor dit kanaal wilt afmelden).

Je geeft zelf aan in hoeverre je meldingen van kanaalupdates en -video’s wilt ontvangen.

Kanaal maken

Wil je zelf video’s op YouTube plaatsen, dan heb je dus een eigen kanaal nodig. Log in op YouTube met je Google-account en klik rechtsboven op je profielfoto of accounticoon. Als je voor dit account nog geen kanaal hebt, zie je onder je ID de optie Een kanaal maken staan. Klik hierop en vul een Naam in. Dit is de weergavenaam van je kanaal, zichtbaar bij je profiel, zoals je persoonlijke of bedrijfsnaam (relevant voor branding).

Je Gebruikersnaam is je unieke identificator op YouTube, standaard voorafgegaan door een @-teken. Dit maakt je kanaal eenvoudiger te vinden en te delen. Bij Foto selecteren kun je een profielfoto uploaden of aanpassen. Deze wordt gekoppeld aan je YouTube-account en is zichtbaar in je kanaal. Bevestig je instellingen met Kanaal maken.

Een YouTube-kanaal maken heb je zo voor elkaar.

Aanpassen

Je kanaal is aangemaakt, maar nog niet volledig afgewerkt. Dit merk je wanneer je opnieuw op je profielfoto of accounticoon klikt, daarna Je kanaal en vervolgens Kanaal aanpassen selecteert. Hier zie je ook de knop Video’s beheren om video’s toe te voegen, wat later aan bod komt.

Je komt nu in YouTube Studio terecht, waar in het linkervenster verschillende rubrieken staan en Aanpassen momenteel is geopend. In het rechtervenster, op het tabblad Profiel, zie je je Foto, kanaalnaam en unieke Gebruikersnaam. Beide namen kun je maximaal twee keer binnen twee weken wijzigen. Hier voeg je ook een Beschrijving toe. Een duidelijke beschrijving biedt nieuwe bezoekers inzicht in de inhoud en het doel van je kanaal. Met relevante trefwoorden verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten. Via + Taal toevoegen bied je de beschrijving in andere talen aan.

Daarnaast kun je externe links delen op je profielpagina en de pagina Over, een e-mailadres opgeven en een videowatermerk toevoegen. Je kiest zelf of dit watermerk zichtbaar is aan het einde, op een instelbaar moment of tijdens de hele video.

Maak ook een aantrekkelijke Bannerafbeelding voor je kanaal (minimaal 2048 x 1152 pixels) en noteer de unieke url van je kanaal (https://www.youtube.com/channel/<code>). Als alles naar wens is, klik dan rechtsboven op Publiceren. Neem gerust al een eerste kijkje op de url van je kanaal. Gebruikers vinden hier de knop Abonneren.

Maak je kanaal aantrekkelijker met een foto en banner.

Video uploaden

Je kunt je kanaal verder optimaliseren, maar zonder video’s heeft dit weinig nut. Video’s uploaden doe je bijvoorbeeld via de knop Video’s beheren op je kanaalpagina. Hiermee kom je in de rubriek Content van de YouTube Studio. Kies het juiste tabblad, zoals Video’s of Shorts. Andere opties zijn Live, Playlists, Podcasts en Promoties. Klik op Video’s uploaden, versleep de videobestanden naar het venster of klik op Bestanden selecteren.

Je video’s verschijnen in een lijst, waarbij de Zichtbaarheid standaard op Concept staat. Klik op Concept bewerken om dit aan te passen. Op het tabblad Details kun je onder meer een titel, beschrijving en thumbnail toevoegen. Klik daarna op Volgende om eventueel ondertiteling en een eindscherm erbij te doen. YouTube controleert je video vervolgens op visuele of copyright-problemen.

Als alles in orde is, bepaal je of de video Privé (alleen voor specifieke gebruikers), Verborgen (alleen toegankelijk met een link) of Openbaar wordt. Kies Openbaar als je wilt dat de video voor iedereen zichtbaar is. Dat is waarschijnlijk ook je de bedoeling van je kanaal. Je kunt ook het publicatietijdstip instellen. Bevestig met Publiceren; de Zichtbaarheid staat nu op Openbaar en je video is direct beschikbaar op je kanaal.

Je kunt uiteraard altijd nog wijzigingen doorvoeren vanuit de rubriek (Kanaal)Content. Met het potloodicoontje naast een video voer je aanpassingen door die je bevestigt met Opslaan.

Je video: in enkele stappen van concept naar openbaar. 

Videospecs

In dit artikel richten we ons op het aanmaken, optimaliseren en promoten van je YouTube-kanaal. Zonder video’s heb je helaas weinig aan dat kanaal. Als het even kan bied je je video’s ook aan in een hoge kwaliteit.

Hoewel de specificaties flexibel zijn (YouTube converteert als dat nodig is), gebruik je het liefst de beeldverhouding van 16:9, of 9:16 voor shorts en mobiele video’s. Ook ga je voor een geschikte resolutie. Voor een mobiel is 720p HD voldoende. Voor een desktop kies je voor Full HD (1080p) tot 4K (2160p). Gebruik bij voorkeur de H.264-videocodec voor een betere compatibiliteit dan H.265. Doe dit in een mp4-container met een hoge bitrate. Dit is belangrijk, omdat YouTube je video comprimeert en een hogere kwaliteit doorgaans betere resultaten oplevert. Voor audio is AAC-LC geschikt, bij voorkeur 384 kilobit per seconde, stereo met 48 kHz. Voor HDR-opnamen kun je HLG of PQ gebruiken.

Krijg je de melding Ongeldige bestandsindeling van YouTube, maak je video dan opnieuw met andere specificaties. Of converteer je filmpje met een gratis tool, zoals ShutterEncoder, naar de optimale codecs en container. Voor een snelle controle van de technische details van je video kun je het gratis MediaInfo gebruiken. kies in het menu Beeld bijvoorbeeld voor Boomstructuur.

Desnoods converteer je je video naar een meer geschikt formaat (codecs en container).

Kanaalsecties

Je kanaal bevat nu al enige videocontent, maar dat betekent niet dat het werk er opzit. Je kunt nog heel wat optimalisaties en promotionele acties uitvoeren. Eenmaal aangemeld met je account kun je vanuit je kanaal opnieuw op Kanaal aanpassen klikken om verdere optimalisaties door te voeren. In de rubriek Aanpassen, bij het Tabblad Home, voeg je secties toe aan de homepage van je kanaal.

Schakel Tabblad Home in en klik op + Sectie toevoegen. Je krijgt nu meerdere opties, zoals Spotlight (voor terugkerende abonnees), Voor jou (bij voldoende content en op basis van kijkgedrag), Video’s, Populaire video’s, Nu live (voor je eventuele livestreams), Gemaakte playlists en Abonnementen (kanalen waarop je bent geabonneerd). Je kunt de secties eenvoudig naar de gewenste volgorde verslepen. Bevestig je aanpassingen met Publiceren.

Zodra je kanaal bezoekers trekt, kun je dit verder professionaliseren met handige secties.

Promotie

Het doel is natuurlijk om zoveel mogelijk bezoekers naar je kanaal te trekken. Zorg daarom voor duidelijke titels, beschrijvingen en tags met relevante trefwoorden voor je kanaal en video’s. Hiermee vergroot je de kans dat je filmpjes niet alleen hoog scoren in de zoekresultaten van YouTube, maar ook in die van Google's zoekmachine. YouTube gebruikt daarnaast algoritmes om video’s aan te bevelen op de homepage van gebruikers, gebaseerd op kijkgeschiedenis en interesses. Om vaker in deze aanbevelingen te verschijnen, is het belangrijk om consistent interessante content te uploaden.

Promoot je kanaal actief via sociale media, je website, blog en andere platformen, en deel links naar je kanaal of specifieke video’s. Vergroot je zichtbaarheid ook door waardevolle reacties te plaatsen op video’s van andere kanalen in jouw niche, zonder te spammen. Je kunt daarnaast populaire YouTubers of contentmakers benaderen. Zij zijn mogelijk bereid om je kanaal via een shout-out in een video, livestream of communitypost onder de aandacht te brengen.

Ook Google’s zoekmachine neem YouTube-video’s in de zoekresultaten op.

Analyse en community

YouTube biedt diverse tools om de populariteit van je kanaal en video’s te meten. Ga naar je YouTube Studio-pagina en open de rubriek Analytics. Op het tabblad Overzicht zie je direct hoeveel weergaven je kanaal de laatste 28 dagen heeft gehad, met de kijktijd en het aantal nieuwe abonnees. Bij Realtime kun je zelfs zien hoeveel abonnees je content op dit moment bekijken.

De tabbladen Content en Publiek bieden meer gedetailleerde analyses. Klik rechtsboven op Geavanceerde modus om de gegevens te filteren op criteria als Geografie, Leeftijd, Gender, Apparaattype en Meer. In de rubriek Community vind je een overzicht van Reacties en Vermeldingen van andere gebruikers. Je kunt hier direct reageren. Via het Actiemenu (de drie puntjes) kun je onder meer instellen dat je reacties van een specifieke gebruiker altijd goedkeurt.

Vanuit de rubriek Community kun je alle reacties en vermeldingen beheren.

Kanaalinstellingen

In de rubriek Instellingen, bij de sectie Community, vind je diverse handige opties. Op het tabblad Geautomatiseerde filters voeg je gebruikers toe als Standaardmoderator of Beheermoderator. Deze laatste kan bijvoorbeeld ook andere moderators beheren. Je bepaalt hier ook welke kanalen hun kijkers naar jouw livestreams mogen doorsturen, zoals alle kanalen of specifieke kanalen die je zelf selecteert. Daarnaast kun je Geblokkeerde woorden instellen om reacties met die woorden automatisch te laten tegenhouden. Op het tabblad Standaardinstellingen stel je in of reacties op je kanaal zijn toegestaan.

In de sectie Kanaal voeg je op het tabblad Basisinformatie trefwoorden toe voor je kanaal en geef je op het tabblad Geavanceerde instellingen aan of je kanaal geschikt is voor kinderen en of kijkers clips van je video’s mogen maken. Hier vind je trouwens ook een optie om je kanaal(content) te verwijderen mocht je dat willen.

Bij de sectie Standaardinstellingen uploads stel je vaste opties in, zoals Zichtbaarheid en Videotaal, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft te doen.

Tot slot kun je in de sectie Rechten via de knop Uitnodigen andere gebruikers toegang geven tot je kanaal. Zij kunnen dan uploaden, reageren en andere openbare acties uitvoeren. Sla alle wijzigingen telkens op met de knop Opslaan. We wensen je veel succes met je eigen YouTube-kanaal!

Je kunt ook moderators toevoegen die je helpen je kanaal te beheren.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Van idee tot dia: AI regelt je hele presentatie
© Brian Jackson
Huis

Van idee tot dia: AI regelt je hele presentatie

Een boeiende diapresentatie maken is altijd wel een uitdaging, maar met AI hoef je daar echt niet meer over te piekeren. Van brainstorming en tekstopmaak tot inhoudsoptimalisatie, sprekernotities, voice-overs en diacreatie: AI kan het allemaal.

In dit artikel laten we zien hoe je met behulp van AI-tools een complete presentatie maakt:

  • Gebruik Copilot in PowerPoint om complete presentaties te genereren
  • Maak visueel aantrekkelijke presentaties met Gamma
  • Voeg interactieve quizzen of polls toe aan je presentatie via Mentimeter
  • Genereer afbeeldingen met Microsoft Designer en pas ze aan voor je dia’s
  • Zet tekst om naar ingesproken audio met Elevenlabs of verander een bestaande opname
  • Laat avatars je tekst inspreken en presenteer in videoformaat via Synthesia

Lees ook: Interactief, creatief en professioneel: haal meer uit je presentaties

Je hebt het vast al bedacht en geprobeerd: met AI-chatbots als ChatGPT, Bing Chat, Gemini, Claude en Grok kun je snel relevante antwoorden genereren die aansluiten bij je presentatieonderwerp. Maar er is meer mogelijk.

Je kunt bijvoorbeeld een schermafbeelding van een dia maken en deze uploaden naar een chatbot (bij ChatGPT via het paperclip- of plus-pictogram), met een prompt als ‘Genereer uitgebreid gesproken commentaar bij deze dia uit mijn powerpointpresentatie’. Nog handiger is het wellicht om je volledige pptx-bestand te uploaden en een gerichte prompt te gebruiken, zoals ‘Geef uitgebreid commentaar voor de spreker bij dia 6 over ontbossing en landgebruik’, ‘Vind op internet copyrightvrije afbeeldingen die goed passen bij dia 6’, of ‘Genereer een leuke cartoon die perfect aansluit bij dia 6’.

Er zijn natuurlijk nog andere nuttige vragen te bedenken, maar je zult wat moeten knippen en plakken om de bruikbare resultaten in je presentatie te verwerken. Daarom richten we ons vooral op AI-tools die iets nauwer samenwerken met presentatie(software), met de focus op PowerPoint.

Upload je presentatiebestand naar de AI-chatbot en vraag bijvoorbeeld om een passende afbeelding te genereren.

Copilot in PowerPoint

Gebruik je PowerPoint als onderdeel van een Microsoft 365-licentie, dan heb je aan Copilot een handige geïntegreerde AI-tool. Je kunt er als volgt mee aan de slag.

Start een nieuwe, lege PowerPoint-presentatie. Op het tabblad Start druk je in het Lint op de knop Copilot om het bijbehorende deelvenster te openen. Onderaan vind je de chatbalk voor het invoeren van prompts. Je kunt bijvoorbeeld iets vragen als ‘Creëer een voorstelling van acht dia’s rond klimaatopwarming, waarin zowel de oorzaken, gevolgen als remedies worden behandeld’. Dit levert wellicht al een (eerste) bruikbare presentatie op. Klik op het wereldbol-pictogram om Copilot internet te laten raadplegen voor je prompt. Je kunt om extra dia’s vragen, zoals ‘Voeg een extra dia toe na dia vier waarin je (geografische) relevante statistieken of tabellen opneemt die een en ander verduidelijken’. Een andere nuttige prompt is bijvoorbeeld ‘Genereer voor elke dia (uitgebreide) sprekernotities en voeg deze toe’. Deze verschijnen dan in het notitiegebied onderaan het ontwerpvenster en kunnen nog worden aangepast.

Met de ingebouwde functie Designer, op het tabblad Start, kun je snel een ander ontwerp selecteren voor een geselecteerde dia. Onderaan het Designer-deelvenster kun je op Meer ontwerpideeën zien klikken.

Deze presentatie werd in minder dan een minuut geheel door Copilot gegenereerd (met een beetje hulp van Designer).

Copilot-prompts

Wanneer je met de muisaanwijzer over een prompt gaat, verschijnt een pictogram om de prompt te bewaren. Bewaarde prompts kun je oproepen via het plusknopje op de chatbalk. Klik op Prompts weergeven en open Jouw prompts om de opgeslagen prompts snel te kunnen hergebruiken.

In de rubriek Microsoft-prompts vind je talrijke modelprompts, ingedeeld in categorieën als Maken, Vragen en Ontwerpen, en thematische secties zoals Marketing en IT.

Doe inspiratie op in de talrijke modelprompts van Microsoft.

 

Invoegtoepassing

Wil of kun je Copilot niet gebruiken in PowerPoint, dan is er een goed alternatief in de vorm van een invoegtoepassing: ChatGPT for PowerPoint. Na installatie verschijnt deze als een knop op het tabblad Start.

De tool werkt in PowerPoint 2016 en later, evenals in Office Online. De gratis versie is beperkt tot maximaal zeven dia’s voor vijf presentaties. Je beschrijft de gewenste presentatie, eventueel op basis van een geüpload bestand. Via Advanced Options kun je de mate van detail instellen en kiezen uit beeldbronnen (Unsplash of Pexels).

Na een beknopt dia-overzicht kies je een grafisch thema, waarna de presentatie wordt gegenereerd. De betaalde versies (vanaf 6 dollar per maand) heffen een aantal beperkingen op.

ChatGPT laat zich ook in PowerPoint integreren (ongeveer zoals Copilot).

Gamma: instellingen

Copilot is een handige tool voor het genereren van diapresentaties, maar vereist een Microsoft 365-licentie. Er zijn gelukkig alternatieven, zoals ChatGPT for PowerPoint (zie het kader ‘Invoegtoepassing’) en Gamma, dat gratis beschikbaar is, weliswaar met beperkingen.

Na aanmelding en een korte profilering kun je aan de slag. Je hebt drie startopties: Tekst plakken (om vanuit aantekeningen of andere informatie een presentatie te maken), Genereren (op basis van je prompt), en Bestand of URL importeren (om een bestaande presentatie te optimaliseren). We gaan hier uit van Genereren.

Geef aan dat het om een presentatie gaat, bepaal het aantal kaarten oftewel dia’s, met een maximum van tien in de gratis versie, en selecteer de taal. Vul je prompt in en bevestig met Overzicht genereren om een tekstueel dia-overzicht te krijgen. Je kunt direct een thema kiezen (klik ook op Meer bekijken) en bepalen hoeveel tekst er gemiddeld op de dia’s moet staan. Daarnaast kun je aangeven welke bronnen de tool mag gebruiken voor beelden, zoals Automatisch, AI-beelden (via een instelbare beeldgenerator) of Stockfoto’s (van Unsplash).

Beschrijf het onderwerp, geef het aantal dia’s op en kies een geschikt thema.

Gamma: bewerkingen

Klik na je selecties op Genereren om de eigenlijke diavoorstelling te maken, bijvoorbeeld in filmstripweergave.

Vanuit je Gamma-dashboard kun je de gegenereerde dia’s op verschillende manieren bewerken. Wanneer je met de muisaanwijzer over een dia gaat, verschijnen knoppen voor het toevoegen van notities en het aanpassen van de stijl, zoals een andere accent- of achtergrondafbeelding, kleur en breedte. Via Bewerken met AI kun je de tekst langer of korter maken, opsplitsen, corrigeren, vereenvoudigen of vertalen.

Aan de rechterzijde biedt een knoppenbalk opties om elementen toe te voegen, zoals afbeeldingen, video’s, grafieken, diagrammen, formulieren en knoppen. Ook kun je een link naar een geüpload bestand insluiten. Basisblokken zoals tekst, tabellen, lijsten en interactieve knoppen kunnen worden toegevoegd en aangepast.

Ben je klaar, klik dan rechtsboven op de Deel-knop. Op het tabblad Deel kun je een link naar je online presentatie kopiëren (die ziet er als volgt uit: https://gamma.app/docs/<naam-code>). Op het tabblad Samenwerken voeg je e-mails van anderen toe zodat zij de presentatie eventueel verder kunnen optimaliseren. Je kunt je presentatie ook naar een website laten omzetten, gratis op het domein gamma.site.

Via Exporteer kun je de presentatie downloaden, onder meer als pdf of PowerPoint. In de gratis versie verschijnt een reclameknop rechtsonder de dia’s. Je kunt deze in PowerPoint desgewenst verwijderen via Beeld / Diamodel. Selecteer het knopje in de bovenste dia, verwijder het met de Delete-knop en herhaal dit voor de andere dia’s. Klik vervolgens op Modelweergave sluiten.

Je kunt je presentatie in Gamma online bewerken, maar ook (als pptx) downloaden.

GPT’s

Webapplicaties als Gamma en vele andere kun je vaak ook op een alternatieve manier benaderen, namelijk via ChatGPT. Na je gratis aanmelding klik je op GPT’s onderzoeken. Zo’n GPT is een AI-model dat voor specifieke taken is geoptimaliseerd. Voer hier een trefwoord, zoals presentations, in de zoekbalk in. De term presentaties kan ook, maar weet dat Nederlandstalige termen vaak naar andere tools leiden. Eventueel klik je op Meer zien. Je krijgt nu een overzicht van AI-tools waarmee je in veel gevallen presentaties kunt genereren op basis van prompts. Bij de meeste moet je toestemming geven om via een connector verbinding te maken, meestal in de vorm van een webapplicatie. Een mogelijke kwaliteitsindicatie is het aantal gebruikers. In de top drie bijvoorbeeld vonden wij Slide Maker, GammaAI en CanvaAI.

Houd er rekening mee dat de meeste diensten een beperkte gratis versie aanbieden en dat je voor extra opties moet betalen.

Interactie: Mentimeter

Een AI-tool als Gamma is handig voor het snel genereren en bewerken van presentaties, maar voor interactieve presentaties is Mentimeter beter geschikt. Je kunt deze tool gratis gebruiken tot vijftig deelnemers per maand. Alle vraagtypes zijn beschikbaar en je kunt per presentatie een onbeperkt aantal vragen toevoegen.

Ga naar Mentimeter en creëer een account, bijvoorbeeld via Google. Na enkele profileringsvragen kun je aan de slag. Op je dashboard kun je via New Menti een quiz of enquête maken, of Start with AI gebruiken en een beschrijving invoeren, zoals ‘Creëer een Nederlandstalige quiz met vijf vragen over de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering.’ Kies vervolgens een kleurencombinatie en even later is je quiz met interactieve dia’s klaar.

Je kunt de inhoud en vormgeving nog aanpassen. Wanneer je klaar bent, klik je op Share en voeg je de bijbehorende link of QR-code toe aan je presentatie. Zodra alle deelnemers zich via www.menti.com met de juiste code hebben aangemeld, start je de quiz met Present en stuur je deze verder aan.

Voor een betere integratie met je presentatie kun je in PowerPoint naar Start / Invoegtoepassingen gaan, Mentimeter voor PowerPoint selecteren en je quiz of poll direct in je presentatie laden.

Je quiz-ontwerp in Mentimeter en het mobiele scherm van een deelnemer.

Visuals

Ben je op zoek naar leuke afbeeldingen, dan kun je ChatGPT met Dall-E gebruiken, maar voor creatieve visuals is Microsoft Designer vaak beter geschikt. Je hebt hiervoor een Microsoft-account nodig, bij voorkeur met een 365-abonnement voor extra maandelijkse tegoeden. Op https://account.microsoft.com kun je het saldo hiervan controleren.

Meld je aan bij https://designer.microsoft.com, klik op Maken met AI en scrol door het visuele aanbod. Categorieën als Afbeeldingen, Pictogrammen en Achtergronden lijken ons het meest geschikt voor diapresentaties. Selecteer een categorie, kies indien nodig een formaat zoals Breed (1792 x 1024) en voer een gedetailleerde prompt in. Bevestig met Genereren.

Je krijgt vier resultaten waaruit je kunt kiezen. Download de gewenste afbeelding in jpeg-formaat via het pijlknopje en importeer deze in PowerPoint. Wil je de afbeelding als achtergrond gebruiken, dan klik je er met rechts erop en kies je Naar achtergrond. Via het tabblad Afbeeldingsindeling kun je de doorzichtigheid aanpassen.

Voor een opvallende openingsdia kies je in Microsoft Designer Volledig nieuw ontwerp en daarna PowerPoint cover. Je kunt een sjabloon selecteren, tekst en visuals toevoegen en meerdere ontwerpen maken. Deze kun je als afzonderlijke afbeeldingen of als pdf downloaden.

Designer weet vast enkele leuke visuals voor je presentatie uit zijn AI-hoed te toveren.

Audio

Een handige dienst om tekst naar spraak om te zetten is Elevenlabs. Maak eerst een account aan en kies Text to Speech. Plak of typ je tekst (tot 10.000 tekens in de gratis versie) en selecteer bij Settings een stem die ook in het Nederlands goed klinkt. Verder kun je hier ook het AI-model en enkele parameters instellen, zoals Speed en Stability. Klik vervolgens op Generate om de audio te beluisteren. Je kunt deze daarna downloaden als mp3-bestand.

Heb je al een eigen stemopname, dan kun je deze via de rubriek Voice Changer uploaden of je maakt hier zelf een opname via Record audio. Daarna kun je hiervoor een alternatieve stem kiezen en ook deze aangepaste opname kun je downloaden.

Ook leuk: via Sound Effects kun je op basis van je eigen prompts allerlei geluidseffecten laten genereren. Ook deze kun je weer als mp3 downloaden.

Alle audiobestanden kun je natuurlijk eenvoudig in je diapresentatie importeren en gebruiken. In PowerPoint bijvoorbeeld doe je dit via Invoegen / Audio / Audio op mijn pc.

Je kunt tekst eenvoudig naar een ingesproken opname laten omzetten.

Video

Je kunt nog een stap verdergaan en eigen tekst (bestanden) niet alleen naar gesproken tekst laten omzetten, maar ze ook door geanimeerde avatars of personages gesynchroniseerd laten uitspreken en vervolgens in je diapresentatie opnemen.

Een goede oplossing hiervoor is Synthesia (gratis met beperkingen). Meld je bij deze dienst aan en open bijvoorbeeld de rubriek Video. Kies Videos en klik rechtsboven op New video. Selecteer een sjabloon of kies Start from blank of Import PowerPoint. Bij dit laatste kun je per dia bepalen welke tekst door welke stem (ook in het Nederlands) wordt ingesproken, waarna een video van de presentaties met voice-overs wordt gecreëerd. Kies je Start from blank, dan maak je zelf scènes waarin je een zelfgekozen avatar jouw tekstscripts laat uitspreken. Ook dit is naar video om te zetten. In de gratis versie kun je van je video een link of embedcode genereren en delen. Downloaden als mp4 kan alleen in de betaalde versie.

Je eigen scripts, uitgesproken door een zelfgekozen avatar.

▼ Volgende artikel
Altijd weten waar je kind is? Skechers komt met AirTag-schoenen
© Skechers
Huis

Altijd weten waar je kind is? Skechers komt met AirTag-schoenen

Schoenenmerk Skechers heeft een nieuwe lijn kinderschoenen uitgebracht: Find My Skechers. Ouders kunnen in een verborgen vakje in de hak onder de binnenzool een AirTag plaatsen, waardoor ze altijd weten waar hun kind is. Handig of betutteling? De meningen zijn verdeeld.

Het idee is simpel: verstop een Apple AirTag in de zool van je kinderschoen en volg hem via de Zoek mijn-app op je telefoon. In de nieuwe kindersneakers van Skechers zit een speciaal vakje onder de binnenzool waarin een AirTag past. Aan de buitenkant zie je hier niets van en degene die de schoenen aan heeft, voelt er ook niets van. Dat vakje sluit met een klepje dat je moet vastschroeven. De AirTag kan dus niet losraken of er makkelijk uitgehaald worden.

De schoenen zijn ontworpen voor kinderen van ongeveer 1 tot 10 jaar en zijn verkrijgbaar in maat 21 tot en met 37. In de Nederlandse winkels zijn op dit moment vier uitvoeringen te koop; Amerikaanse ouders kunnen al kiezen uit elf varianten.

Watch on YouTube

Gemoedsrust of overbezorgdheid?

Het gaat om gemoedsrust, zegt Skechers zelf. En daar is iets voor te zeggen: in drukke omgevingen zoals een pretpark, strand of winkelcentrum, is het een geruststellend idee dat je – als het nodig is – snel kunt zien waar je kind is.

 Maar vanaf welke leeftijd zou je dat dan moeten doen? Of tot welke leeftijd? Je kunt je bijvoorbeeld afvragen waarom je een tracker in de schoenen van een peuter zou stoppen. Weinig ouders zullen een kind van die leeftijd in zijn eentje laten buitenspelen, zonder zelf een oogje in het zeil te houden.

Aan de andere kant van het spectrum zitten de oudere kinderen. Prepubers van 9 of 10 jaar – en soms zelfs jonger – zijn vaak verrassend goed thuis in technologie, soms zelfs beter dan hun ouders. De kans is groot dat ze doorhebben dat hun nieuwe schoenen óók bedoeld zijn om hen in de gaten te houden. Zeker als ze al een smartphone hebben, want daarop krijgen ze meldingen als er een onbekende AirTag in de buurt is. Dat kan ervoor zorgen dat ze de schoenen juist niet meer willen dragen, of ze bewust uitdoen omdat ze geen zin hebben in ouders die altijd en overal maar weten waar ze zijn.

Een uitkomst voor slordige kinderen

Waar alle critici het wel over eens zijn: de functie is een uitkomst voor slordige kinderen. Schoenen kwijtgeraakt – op school, tijdens een logeerpartijtje of gewoon ergens in huis ("Mam, ik kan mijn schoenen niet vinden!")? Dan zijn ze zo teruggevonden.

Zo werkt een Apple AirTag

Een Apple AirTag is een kleine, ronde tracker dat je makkelijk ergens in verstopt – bijvoorbeeld in de zool van een kinderschoen. Via de Zoek mijn-app op je iPhone zie je waar de AirTag is. De locatie wordt bepaald via het netwerk van Apple-apparaten: zodra een willekeurige iPhone in de buurt komt, stuurt die (anoniem) de locatie naar jouw app.

Zo koppel je de AirTag:

  1. Houd de AirTag vlak bij je iPhone.
  2. Tik op de melding die verschijnt.
  3. Geef de AirTag een naam, bijvoorbeeld 'linkerschoen'.
  4. Klaar – je ziet de locatie nu in de Zoek mijn-app.

Let op: voor een goede werking moeten zowel bluetooth als locatieservices aanstaan op je iPhone. Ook moet de Zoek mijn-functie geactiveerd zijn in je Apple ID-instellingen.