ID.nl logo
Netgear Orbi Wifi 6 AX4200 - Topprestaties door uitstekende backhaul
Huis

Netgear Orbi Wifi 6 AX4200 - Topprestaties door uitstekende backhaul

Na topmodel RBK852 en RBK853 komt Netgear met een goedkopere variant van Orbi met ondersteuning voor Wifi 6. Netgear positioneert de RBK752 en RBK753 net onder hun topmodel. Waar het topmodel de aanduiding AX6000 krijgt, gaat het in het geval van deze sets om AX4200. Wat betekent dat in de praktijk?

Volgens de verpakking heet het geteste wifi-mesh-systeem van Netgear de Orbi Tri-band Mesh Wifi 6 System AX4200 RBK753. Die laatste aanduiding slaat op een kit met drie nodes, de variant met twee nodes is te koop als RBK752. De naam is in ieder geval een hele mond vol en we zullen de set in de rest van dit artikel daarom aanduiden als RBK752/RBK753 of als AX4200.

©PXimport

Qua vormgeving doen de nodes van het AX4200-systeem logischerwijs sterk denken aan die van het duurdere AX6000-systeem. Qua formaat zijn de AX4200-varianten net wat kleiner, maar veel scheelt het niet. Opvallend is wel dat ze merkbaar lichter zijn. Kijken we naar de aansluitingen, dan valt direct op dat het er een stuk minder zijn. Waar de router RBR850 is voorzien van een 2,5Gbit-wan-aansluiting en vier gigabitpoorten is de router RBR750, die de basis vorm van het AX4200-systeem, uitgerust met een gigabit-wan-aansluiting en drie gigabitpoorten. Wel kun je de wan-aansluiting eventueel combineren met een tweede gigabit-aansluiting (link aggregation). Ook de satellieten hebben minder poorten, dat zijn nu twee in plaats van vier gigabitpoorten. Een multigigabit-aansluiting ontbreekt dus op dit AX4200-systeem. Dat zal voor de meeste gebruikers geen probleem zijn. Bovendien is de implementatie op Netgears topmodel sowieso niet heel handig. Op de satellieten ontbrak multigigabit immers waardoor van een bedrade multigigabit backhaul nooit sprake kan zijn.

TP-Link biedt op de qua specificaties en prijs met de Orbi RBK752/753 vergelijkbare Deco X90 overigens wel multigigabitpoorten op alle nodes. Je kunt binnenkort een test van dit systeem verwachten.

Uitgebreide router

Het Orbi-systeem laat zich eenvoudig installeren en heeft één vaste node die werkt als router. Via de webinterface heb je toegang tot alle functionaliteit die je van een draadloze router gewend bent. Orbi valt nog altijd op door zijn voor een wifi-mesh-systeem uitgebreide mogelijkheden. Daarnaast kun je een app gebruiken om de belangrijkste instellingen van het systeem te beheren. Die app is in de loop van de jaren veel beter geworden dan bij introductie. Wel moet je anders dan in het begin nu verplicht een Netgear-account aanmaken om de app te gebruiken.

©CIDimport

©CIDimport

Je kunt Orbi gebruiken in de standaard routermodus, maar ook in een accesspointmodus. In die laatste modus worden alle routerfuncties zoals de DHCP-server uitgeschakeld waardoor je Orbi als wifi-accesspointsysteem kunt toevoegen aan een eigen router. 

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Nog steeds tri-band, minder datastromen

De strategie die Netgear volgt bij de introductie van de Wifi 6-varianten van Orbi lijkt hetzelfde als bij de Wifi 5-varianten. Er wordt begonnen met het topmodel, waarna lager geplaatste modellen in de reeks volgen. En zoals we uit de naamgeving van de systemen kunnen opmaken wordt het verschil gemaakt in de radioconfiguratie. Het AX4200-systeem blijft net als het AX6000-systeem een tri-band-systeem met drie aparte radio’s per node. Het gaat wederom om tweemaal een 5GHz-radio en eenmaal een 2,4GHz-radio.

Het AX6000-systeem bevat twee 5GHz-radio’s met een theoretische snelheid van 2400 Mbit/s bevat plus een 2,4Ghz-radio met een maximale snelheid van 1200 Mbit/s. Deze goedkopere AX4200-set bevat een 5Ghz-radio met een maximale snelheid van 2400 Mbit/s, een 5GHz-radio met een maximale snelheid van 1200 Mbit/s en een 2,4GHz-radio met een maximale snelheid van 600 Mbit/s.

Maximale snelheden zijn interessant om te weten, maar wij vinden het nuttiger om deze snelheden om te rekenen naar het aantal datastromen per radio. Het AX6000-systeem heeft voor alle drie de radio’s vier datastromen. Bij het AX4200-systeem werkt de 5GHz-radio die dienst doet als draadloze backhaul nog steeds met vier datastromen. De andere 5Ghz-radio en de 2,4GHz-radio die worden gebruikt voor de clients maken echter gebruik van twee datastromen. Theoretisch langzamer, maar in de praktijk eigenlijk niet heel erg. De meeste clients, inclusief de nieuwste laptops voorzien van wifi 6, ondersteunen immers maximaal twee datastromen.

Naast de draadloze backhaul die natuurlijk de kracht vormt van een wifi-mesh-systeem ondersteunt Orbi ook een bedrade backhaul waarbij je de satellieten bedraad aansluit.

Ter informatie: TP-Link noemt hun met de RBK752/753 vergelijkbare Deco X90 een AX6600-systeem. Het gaat echter net als bij de hier geteste AX4200 om een systeem met vier datastromen voor de backhaul en twee datastromen voor de clientradio’s. TP-Link rekent voor de backhaul namelijk met 160 MHz brede kanalen met een hogere theoretische snelheid als gevolg terwijl Netgear met 80 MHz brede kanalen rekent.

Prestaties

We hebben de RBK753 in de praktijk getest in een woning met 2,5 verdiepingen. De ‘begane grond’ van dit appartement is uitgevoerd in split-level. Omdat een groot gedeelte van het appartement in beton is uitgevoerd, is er normaal gesproken al voorzien in een wifi-systeem op basis van drie accesspoints. Beide split-level-niveaus hebben een accesspoint terwijl er ook op de bovenverdieping een accesspoint geplaats is.

De router hebben we in het kantoor op het laagste split-levelniveau gezet, terwijl de satellieten in de woonkamer (hoge split-level) en een slaapkamer (eerste verdieping) staan. In het kantoor halen we een uitstekende snelheid van 731 Mbit/s. Met enkel de router in het kantoor actief halen we in de slaapkamer slechts een snelheid van 24 Mbit/s terwijl de woonkamer op 150 Mbit/s blijft steken. Schakelen we de satellieten in, dan halen we in de slaapkamer 609 Mbit/s en in de woonkamer 619 Mbit/s. De draadloze backhaul presteert kortom uitstekend. Ook via wifi 5 halen we overal minimaal 510 Mbit/s. Hiermee is dit systeem via de draadloze backhaul zelfs sneller dan een volledig bedraad aangesloten topmodel Orbi uit de wifi 5-generatie waarvan de draadloze backhaul ter vergelijking in deze testsituatie blijft steken op 250 Mbit/s.

Het energieverbruik per node is wanneer er weinig in je netwerk gebeurt 11 watt terwijl dat bij activiteit zo'n 16 watt wordt.

Conclusie

Met de Orbi Wifi 6 AX4200 komt Netgear met een variant van Orbi die wat ons betreft beter aansluit bij de gemiddelde consument met hoge eisen dan hun te dure topmodel. De meeste clients ondersteunen immers hooguit twee datastromen terwijl je voor een goede dekking juist wil werken met meerdere accesspoint. Kijk je naar wat het AX4200-systeem kost, dan krijg je voor minder geld dan waarvoor de AX6000-varient twee nodes biedt een systeem met drie nodes. Ook dit systeem is niet goedkoop, maar de grootste troef van het topmodel die zorgt voor de goede prestaties is in de vorm van de draadloze backhaul met vier datastromen aanwezig. Wil je op twee verdiepingen goede wifi, kies dan voor de RBK752 terwijl je met drie verdiepingen zeker de RBK753 moet overwegen. Het grootste, toegegeven voornamelijk theoretische, nadeel van deze AX4200-variant is dat er niet voorzien is in een multigigabitnetwerkaansluiting. 

Fantastisch
Conclusie

**Prijs** € 450,- (RBK752), € 600,- (RBK753) **Aansluitingen router** WAN-aansluiting (gigabit), 3 x 10/100/1000-netwerkaansluiting **Aansluitingen satelliet** 2 x 10/100/1000-netwerkaansluiting **Draadloos netwerk** Wifi 6 (2x2-configuratie op de 2,4- en 5GHz-band) **Draadloze backhaul** Wifi 6 (4x4 op de 5GHz-band) **Extra mogelijkheden** Link-aggregation voor wan-poort, bedrade backhaul, accesspointmodus **Afmetingen** 23,1 x 18,3 x 7,1 cm **Website** [www.netgear.nl](https://www.netgear.nl/orbi/rbk753.aspx)

Plus- en minpunten
  • Razendsnelle backhaul
  • Uitgebreide routerfuncties
  • Goede gebruikservaring
  • Webinterface
  • Prijs
  • Geen multigigabit
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.