ID.nl logo
Fitnessapparaten voor in huis: de beste keuze
Gezond leven

Fitnessapparaten voor in huis: de beste keuze

Er zijn talloze fitnessapparaten die je kunt aanschaffen, om zo vanuit je huis toch een goede workout te kunnen doen. Sommige zijn ideaal voor spieropbouw, andere om aan je conditie te werken of vet te verbranden. In dit artikel bekijken we de populairste sportapparaten voor thuis.

Crosstrainer

We beginnen met de absolute favoriet: de crosstrainer. Als je maar één apparaat gaat aanschaffen, is de crosstrainer de beste optie. Met een crosstrainer train je namelijk je hele lichaam. Elke spiergroep wordt gebruikt, waardoor je eigenlijk geen andere apparaten meer nodig hebt. Bovendien werk je niet alleen aan je spieren, maar ook aan je conditie: door de langlauf-achtige manier van trainen is een crosstrainer ideaal om je hart-longfuncties te verbeteren. Ook kun je op een lagere intensiteit goed aan vetverbranding doen. Daarmee is de crosstrainer de perfecte alles-in-één-oplossing voor je workout.

©" "

Loopband

Ben je meer een hardloper? Dan is een loopband natuurlijk ideaal. Een loopband zorgt ervoor dat je toch kunt blijven hardlopen, ook als er buiten een herfststorm of sneeuwbui overtrekt. Loopbanden zijn er in veel soorten en maten: van simpele mechanische exemplaren die je zelf in gang moet zetten en houden, tot uitgebreide apparaten met slimme functies, een televisiescherm en een verstelbare hoogte. Vooral dat laatste is een interessante functie, waarmee je een training in de heuvels of bergen kunt nabootsen. De gemiddelde loopband kost tussen de 500 en 1000 euro, maar er zijn voldoende uitschieters aan beide kanten.

Hometrainer

De hometrainer is waarschijnlijk het bekendste fitnessapparaat. Een hometrainer heeft meestal de vorm van een fiets, en de beweging die je maakt komt ook goed overeen met de beweging die je maakt als je op de fiets zit. Hometrainers zijn vooral geschikt om aan je conditie te werken of aan vetverbranding te doen, maar met een beetje creativiteit en speciale programma’s kun je ook prima aan je beenspieren werken. Hometrainers zijn er in vele soorten en maten, en je schaft een simpele hometrainer al aan voor een paar tientjes.

Spinbike

Een spinbike is een speciale versie van de hometrainer. Spinning is een extra intensieve manier van fietstraining. Anders dan bij een gewone hometrainer heeft een spinbike een wiel dat direct aan de trappers is verbonden: je kunt je benen dus niet even stilhouden. Mede daardoor is spinning doorgaans wat zwaarder dan een gewoon ‘ritje’ op de hometrainer. De meeste mensen spinnen in de sportschool op de beats van dancemuziek en met een instructeur, maar je kunt het ook prima thuis doen. Spinbikes zijn niet goedkoop, maar als je er een paar honderd euro voor over hebt, geef je jezelf wel een ideale workout.

Welk apparaat voor welke kamer?

Niet alle fitnessapparaten passen zomaar overal in je huis. Een hometrainer of spinbike kun je meestal prima in een kleine kamer kwijt, bijvoorbeeld in een hoek van de slaapkamer of de wasruimte. Roeitrainers zijn helemaal makkelijk, omdat ze zo laag zijn: heb je een schuin dak op zolder, dan past een roeitrainer daar makkelijk onder. Loopbanden zijn doorgaans al wat logger, en een homegym neemt helemaal veel ruimte in beslag. Houd daar dus rekening mee als je een fitnessapparaat gaat aanschaffen.

Fietscomputer

Je hoeft natuurlijk niet altijd een enorm apparaat aan te schaffen. Met een simpele fietscomputer kom je ook al een heel eind. Fietscomputers zijn ideaal als je in de lente en 's zomers lekker een rondje gaat rijden. Of je nu urenlang tegen de wind in beukt op je racefiets, een middagje door de duinen gaat mountainbiken of gewoon op je opoefiets door de stad rijdt, met een fietscomputer zie je precies hoe hard je gaat en welke inspanning je levert. Simpele fietscomputers houden vooral je snelheid bij, maar uitgebreide modellen zijn uitgerust met functies als gps, hartslagbanden, wattagemeters en tellers voor het aantal omwentelingen dat je maakt.

© KKF - stock.adobe.com

Fietstrainer

Een fietstrainer is de andere kant van het verhaal. Anders dan een hometrainer of een spinbike heb je met de fietstrainer alleen nog niets: je gebruikt hem om je eigen racefiets of mountainbike in te zetten. Dat kan door het achterwiel op een draaiende band met weerstand te zetten of door je achterwiel er helemaal uit te halen en de as te verbinden met het apparaat. Het bekendste merk is Tacx, al zijn er steeds meer bedrijven die fietstrainers maken. Het allerleukst is om de fietstrainer te koppelen aan een app en je televisie, zodat je de Alpe d’Huez op kunt fietsen vanuit je woonkamer - iets wat professionele wielrenners ook regelmatig doen.

Roeitrainer

De naam van een roeitrainer spreekt voor zich: het is een manier om de roeibeweging na te bootsen zonder dat je daarvoor in een boot hoeft te stappen. Roeitrainers zijn zeer geschikt voor een goede warming-up voordat je gaat sporten, om aan je spierkracht en stabiliteit te werken en om je conditie een zetje in de goede richting te geven. Anders dan je misschien zou denken, gebruik je je benen bij het roeien ontzettend veel, waardoor je op een roeitrainer een goede full-body workout doet. Roeitrainers zijn er al vanaf zo’n 200 euro, al krijg je bij duurdere apparaten wel beduidend meer functies.

©Lucky Business

Trilplaat

Een trilplaat kun je ook prima zien als een fitnessapparaat. Trilplaten hebben als voornaamste doel om gewicht te verliezen. Ze werken door trillingen door je lichaam te sturen, waardoor je spieren zich aanspannen en je op die manier calorieën verbrandt. Maar dat is niet alles, want door die trillingen en zorg je bovendien voor sterkere spieren en een betere bloedcirculatie. Trilplaten kosten meestal tussen de 100 en 300 euro, al zijn er ook veel duurdere modellen op de markt.

Homegym

Wil je helemaal je volledige lichaam trainen, dan is een homegym een optie om te overwegen. De naam zegt eigenlijk al voldoende: een homegym is bijna een volledig fitnesscentrum, maar dan in één enkel apparaat. Er zijn verschillende soorten op de markt, maar de meeste homegyms zijn een combinatie van apparaten die je ook in de sportschool tegenkomt: een optrekstang, gewichten voor je armen en benen, een opzetstuk voor je buik- en rugspieren - kortom, van alles wat. Homegyms zijn vrij prijzig: goedkopere modellen kosten al snel zo’n 600 euro en uitgebreidere apparaten gaan makkelijk richting de 2000 euro. Je bespaart natuurlijk wel op kosten voor de sportschool, want met een homegym hoef je om te sporten in elk geval de deur niet meer uit.

Smartband

Welke sport je ook beoefent, een smartwatch, smartband of fitnesstracker is altijd een goed apparaat om bij je te dragen. Smartbands zijn slimme horloges die bepaalde lichaamsfuncties bijhouden, zoals je hartslag en je bloeddruk. Op die manier kun je je lichaamsfuncties bijhouden tijdens het sporten. Ook zie je je progressie op die manier terug in een gezondheids-app die je eraan hebt gekoppeld. Uitgebreide sporthorloges hebben bijvoorbeeld gps ingebouwd of zijn waterbestendig, zodat je er ook mee het zwembad in kunt. Voor mensen die veel sporten, is een smartband of sporthorloge eigenlijk een must, zowel voor het tracken van je sportieve prestaties als voor het bijhouden van je algehele gezondheid.

Op zoek naar de ideale smartband? Hier vind je de beste modellen op een rij!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.