Afvallen? Zo houd je het wél vol!

© Schlierner - stock.adobe.com

Afvallen? Zo houd je het wél vol!

Afvallen

Geplaatst: 4 januari 2023 - 08:32

Aangepast: 25 januari 2023 - 09:22

Marjolein Kats

Je bent bezig met afvallen en wilt een gezondere leefstijl. Maar volhouden is vaak moeilijk. Daarom helpt ID.nl je met deze tips en tricks. Zo blijf je gemotiveerd!

Ook interessant voor jou: Help! Ik wil afvallen. Waar begin ik?

Goed bezig! Je bent begonnen aan een gezondere leefstijl, omdat je wilt afvallen. Je mindset is daarbij natuurlijk superbelangrijk. In dit artikel vind je eenvoudige tips en tricks om je te helpen en die je ondersteunen positief en gemotiveerd te blijven. Bijvoorbeeld op die momenten dat het net even wat moeilijker wordt om vol te houden. En hopelijk ga je dan van blijven volhouden naar een blijvende verandering in je leefstijl. Gewoon omdat je je er beter door voelt en omdat je gezonder, fitter en energieker door het leven gaat.

Maak een dieetplan

“Naarmate je meer moet of wilt afvallen heb je een langere adem nodig,” zegt Eveline van de Waterlaat, diëtist, dieetpsycholoog en schrijver van het boek Nu afvallen en nooit meer aankomen. “Na tien of vijftien kilo vallen mensen makkelijker terug. Juist dan is het extra belangrijk om een dieetplan op maat te maken of te laten maken en inzicht te krijgen in je valkuilen.”

Wil je zelf een plan maken? Stel dan een inspirerend doel en knip dit vervolgens op in haalbare ‘micro-doelen’. Houd het meetbaar en realistisch door een stappenplan te maken hoe je aan dit doel gaat werken. Bijvoorbeeld een Als-dit-gebeurt-dan-doe-ik-dat-plan (meer daarover lees je in het artikel Hoe kan ik het beste afvallen?). En hang het op je koelkast. Lukt het je niet? Blijf niet aanmodderen. Zoek hulp bij de diëtist of een voedingsdeskundige. Die kan samen met jou een plan op maat maken.

Maak elke week boodschappenlijstjes

Geen idee wat je moet koken? En ben je snel geneigd om iets ongezonds (vaak makkelijk) klaar te maken? Laat je inspireren door de gezonde én makkelijke recepten van het Voedingscentrum. Je kunt je ook aanmelden zodat je de recepten of zelfs een heel weekmenu in je mail ontvangt. Handig om zo alle ingrediënten op je (digitale) boodschappenlijstje te zetten. En wellicht voor de hand liggend, maar toch: ga geen boodschappen doen als je honger hebt.

Gebruik een voedingsapp

Gebruik een app om je voeding bij te houden zoals de Eetmeter app van het Voedingscentrum. Of MyFitnesspal, een voedingscoach, eetplanner en maaltijdapp in één, die je dieetdoelen en lichaamsbeweging aanmoedigt. Een app geeft inzicht in wat je eet. Door een eetdagboek bij te houden zie je hoeveel voedingsstoffen en calorieën je binnenkrijgt. Ook kun je je gewicht bijhouden met een ingebouwde BMI-meter.

Weeg jezelf niet te vaak

Eén keer per week wegen is voldoende. Dat laat het verloop goed zien. Het is namelijk normaal dat je gewicht wat schommelt. Vaker op de weegschaal gaan staan, kan daarom juist voor frustratie zorgen. En dat wil je vermijden! Er zijn ook heel veel verschillende apps waarmee je je gewicht kunt monitoren en die een mooie (hopelijk neerwaartse) grafiek laten zien, zoals Monitor je gewicht (Android en iOS), Weigh in: Weight Tracker ( iOS), Weight Tracker (Android) en FitTrack MyHealth (Android en iOS).

Gebruik een app zoals Weigh Tracker om de voortgang van je gewichtsverlies overzichtelijk in beeld te brengen. Zo'n neergaande lijn werkt heel motiverend!

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

Leg jezelf niet te strenge dieetregels op

Hoe makkelijker je het voor jezelf maakt, hoe makkelijker je het vol kunt houden. Diëtist Eveline van de Waterlaat zegt daarover: “Als je te streng bent voor jezelf, dat houd je niet vol. Mensen met zo'n shake-dieet bijvoorbeeld. Zij houden dat een paar weken vol en dan slaat het opeens om naar de andere kant. Dat is geen duurzame methode. Het verschil tussen afvallen en op gewicht blijven is gewoon te groot.” Kijk liever naar wat je eet en pas dat aan. Bijvoorbeeld met de Eetwissel van het Voedingscentrum.

Samen ben je sterker

Zoek gelijkgestemden om je heen zodat je elkaar kunt motiveren. Misschien is er een vriend of vriendin, of een familielid dat ook wil afvallen? Je kunt elkaar helpen en steunen. Tip van Eveline: “Sowieso is het goed om je gezin of je huisgenoten te betrekken bij je plan en uit te leggen waarom dit belangrijk voor je is. Ook zij kunnen je helpen je plan te laten slagen.”

Zorg voor voldoende slaap 

Bij afvallen denken we vaak aan anders eten en meer bewegen, maar wist je dat een goede nachtrust net zo belangrijk is? “Volgens onderzoek zou je gemiddeld zelfs 385 calorieën per dag méér eten wanneer je slecht hebt geslapen,” zegt Van de Waterlaat. “Dat komt overeen met ongeveer 4,5 boterham.”

Je bent veel beter in staat om verleidingen te weerstaan wanneer je uitgeslapen bent. Dit geldt niet alleen als je een enorm slaapprobleem hebt, maar ook als je een licht chronisch slaaptekort hebt. Maar liefst 1/3 van de Nederlanders kampt met slaaptekort. De kans is dus groot dat jij hier ook last van hebt.

Ontspan 

Naast slaaptekort is stress een factor die het moeilijker maakt om af te vallen. Je hormoonhuishouding kan hier flink door in de war raken. Ontspanning is dus zeker net zo belangrijk als inspanning! Verwen jezelf bijvoorbeeld met een warm bad, maak je hoofd leeg door een wandeling of sluit je ogen en adem eens een paar keer bewust en rustig in en uit.

Beloon jezelf bij kleine successen

“Door jezelf te belonen voor het behalen van kleine successen, wordt het een stuk leuker om aan je goede voornemens te blijven werken,” zegt de diëtist. “Stel daarom voor jezelf een kleine beloning in het verschiet bij het behalen van succesjes. Zo houd je het voor jezelf leuk.”

Denk aan een leuk tijdschrift, een mooie bos bloemen of een goed boek. En succes is niet alleen het resultaat op de weegschaal, maar zit hem vooral ook in je gedrag. Bijvoorbeeld wanneer je een gebakje hebt kunnen afslaan van je schoonmoeder die maar bleef aandringen.

Beloon jezelf regelmatig. Je bent goed bezig!

© eyetronic - stock.adobe.com

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000