ID.nl logo
💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard
© Leonid Iastremskyi
Zekerheid & gemak

💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard

Heb je een creditcard, dan heeft het grote voordelen om je online aankopen daarmee te betalen. Je kunt dan aanspraak maken op aflevergarantie, ook wel bekend als chargeback of GeldTerugService. Als je bestelling niet aankomt, kun je via de aflevergarantie je geld terugkrijgen. Maar ook bij andere problemen schiet je creditcardaanbieder te hulp.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 💳 Wanneer heb je recht op de aflevergarantie?  💳 Hoe werkt de aflevergarantie?  💳 Wanneer kun je geen aanspraak maken op aflevergarantie?

 Ook interessant voor jou: Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt

Stel, je hebt een bestelling gedaan bij een webwinkel en betaald met je creditcard. Je kijkt uit naar de bezorging, maar die blijft uit. Je neemt contact op met de webwinkel om te vragen hoe dat zit en wanneer je het pakketje kunt verwachten. Als de webwinkel niet reageert of het probleem niet oplost, kun je de hulp inschakelen van je creditcardaanbieder.

Creditcards van ICS (Mastercard en Visa) hebben allemaal aflevergarantie. Ook de creditcards van de grote banken hebben een soortgelijke garantie, al heet die soms anders. ING noemt de dienst GeldTerugService. Bij Rabobank kun je een betaling betwisten, ook als je een bestelling hebt gedaan die niet wordt geleverd. De exacte voorwaarden en procedures voor het terugvragen van het aankoopbedrag verschillen, maar in hoofdlijnen werkt het als volgt. 

©monticellllo

1: Neem contact op met de webwinkel

Heb je op de afgesproken leverdatum nog niets ontvangen? Dan moet je zelf contact opnemen met de webwinkel. Je moet de webwinkel de kans geven om het probleem op te lossen, dus om het product alsnog te leveren of geld terug te geven. Reageert de webwinkel niet binnen zeven dagen? Of heeft de webwinkel beloofd het geld terug te storten, maar heb je het na 15 dagen nog niet binnen? Dan kun je de procedure voor de aflevergarantie in gang zetten.

2: Verzamel bewijsstukken

De creditcarduitgever vraagt om een kopie van je rekeningoverzicht, de orderbevestiging van de webwinkel en de mailberichten die je met de webwinkel hebt uitgewisseld. Gaat het om een abonnement dat je hebt opgezegd of een reis die je hebt geannuleerd? Dan moet je een bewijs van de opzegging of de annulering kunnen laten zien. 

©AK | ID.nl

3: Vul het formulier van je creditcardaanbieder in

Op de website van de creditcardaanbieder vind je hoe je een beroep moet doen op de aflevergarantie. Vul het formulier in en voeg bewijsstukken bij. Stuur het formulier in, online of per post. Controleer op de website wat de uiterste datum hiervoor is (meestal drie maanden na de afgesproken leverdatum).

4: Creditcardaanbieder neemt de zaak in behandeling

De creditcardaanbieder onderzoekt de zaak. De webshop krijgt dan alsnog de mogelijkheid om het juiste product te leveren of het aankoopbedrag terug te betalen. Een gebruikelijke termijn hiervoor is 30 dagen. Komt de webwinkel niet over de brug, dan draait de creditcardaanbieder de betaling terug.

Heb je een creditcard van American Express? Dan kun je een product dat je hebt gekocht bij een Nederlandse webwinkel áltijd retourneren, zelfs als de winkel dit niet accepteert. Dit heet de Geld-Terug-Garantie. Als je dit binnen 90 dagen doet, krijg je van American Express het aankoopbedrag terug tot een bepaald maximum. Dit maximum hangt af van je type creditcard. 

Aflevergarantie van PayPal Ook met een PayPal-account kun je aanspraak maken op aflevergarantie. Hiervoor hoeft je PayPal-account niet gekoppeld te zijn aan een creditcard. Maar als je de aflevergarantie van PayPal gebruikt, kun je niet óók een beroep doen op de aflevergarantie van een aan het account gekoppelde creditcard. Bij PayPal heb je 180 dagen de tijd om een beroep te doen op de aflevergarantie.

©Farknot Architect

Wanneer kun je gebruikmaken van de aflevergarantie?

• Als je bestelling niet is geleverd.
• Als het product is beschadigd.
• Als je een nepartikel hebt gekregen.
• Bij faillissement van de webwinkel.

Welke andere betalingen kun je betwisten?

• Geannuleerde reis.
• Opgezegd abonnement.
• Nabelastingen van de verhuurder van een auto, scooter, fiets of boot of van een cruisemaatschappij of hotel.
• Onterechte afschrijving van een onbekend bedrijf. 

Wanneer kun je niet gebruikmaken van aflevergarantie?

• Als je niet tevreden bent over het product dat je hebt gekregen, terwijl het wel voldoet aan de beschrijving van de verkoper.
• Als je een betaling hebt gedaan voor cryptomunten of beleggingen.
• Als je een bijdrage hebt geleverd aan crowdfunding.
• Als je niet rechtstreeks aan de webshop hebt betaald, maar via een ander bedrijf (bijvoorbeeld Western Union).
• Als je het geld op een andere manier kunt terugkrijgen, bijvoorbeeld via een verzekering of waarborgfonds. 

©Fizkes

Tips

💳 Gebruik de aflevergarantie niet als vangnet voor aankopen bij onbetrouwbare webwinkels. Het is nog best een gedoe om je geld terug te krijgen, dus je kunt beter vooraf controleren of een webwinkel betrouwbaar is. Je vindt hiervoor tips op VeiligInternetten.nl.
💳 Controleer maandelijks je rekeningoverzicht. Staat er een afschrijving op die je niet herkent of is er te veel afgeschreven? Meld dit dan meteen bij de klantenservice van je creditcarduitgever.
💳 Gebruik ook de aankoopverzekering, als je die hebt. Hiermee kun je een vergoeding claimen als het product dat je met de creditcard hebt betaald na aankoop beschadigd raakt, gestolen wordt of kwijtraakt. Het verschilt per creditcard hoe lang de verzekering geldt: drie, zes of twaalf maanden.

Online shoppen op een laptop? 👇

(Zo houd je ook nog geld over voor andere dingen!)

4x laptops onder de 400 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?
© Talita
Huis

Black Friday: waar vind je de beste elektronica-deals?

Zet 29 november in je agenda, want dan is het Black Friday! Voor techliefhebbers is dit een absolute topdag. Met elk jaar nóg spectaculairdere aanbiedingen scoor je geweldige deals op het gebied van laptops, telefoons, tablets en computerspulletjes. Spontaan shoppen kan, maar wie zich vooraf voorbereidt, loopt geen enkele mooie aanbieding mis!

Lees meer: Zo scoor je de beste deals tijdens de Amazon Prime Days


Black Friday

Je weet vast dat Black Friday bekend staat om zijn scherpe aanbiedingen, maar ken je de oorsprong van deze wereldwijde koopjesdag? Black Friday is over komen waaien vanuit Amerika, waar de dag direct volgt op Thanksgiving. Aangezien Thanksgiving altijd op een donderdag valt en veel Amerikanen er een lang weekend van maken, bleek deze vrijdag ideaal voor winkeliers om forse kortingen aan te bieden.

Hele weekend

Niet alleen deze vrijdag is het feest voor de consument, het hele weekend heb je kans op grote kortingen. De maandag na Black Friday heet Cyber Monday en dit is de dag waarop internetwinkels de laatste jaren hun grootste koopjes aanboden. Het is wel zo dat de verschillen tussen Black Friday en Cyber Monday beginnen te vervagen, je ziet tegenwoordig dat eigenlijk het hele weekend – van vrijdag tot en met maandag – de aanbiedingen je om de oren vliegen.

🚨 Meteen bookmarken: https://www.kieskeurig.nl/prijsdalers
Watch on YouTube

Focus op elektronica

Black Friday is hét moment om elektronica en computerapparatuur in te slaan. Alle grote (web)winkels doen mee en bieden stevige kortingen. In het verleden kon je al flink besparen op laptops, tv's en smartphones – en dat waren niet alleen oude modellen. Elke winkel heeft wel een speciale deal die tot de grote dag geheim wordt gehouden.

Ook audiofanaten komen aan hun trekken. Verwacht flinke kortingen op soundbars, koptelefoons en speakers. Daarnaast zijn er meestal mooie aanbiedingen voor computeraccessoires zoals muizen, headsets en toetsenborden. En niet te vergeten: externe harde schijven en smarthome-apparaten zoals camera's, lampen en deurbellen gaan ook vaak met korting de deur uit.

Op = op

Het is daarom belangrijk om snel te handelen. Zie je een aantrekkelijke aanbieding, aarzel dan niet en plaats het product direct in je winkelmandje. Het is niet verstandig om lang te wachten in de hoop dat een ander hetzelfde product net iets goedkoper aanbiedt, want dan loop je het risico mis te grijpen. Als een bekende winkel zoals Coolblue, MediaMarkt of Bol een laptop, smartphone of gameconsole met een aanzienlijke korting aanbiedt, wees er dan van bewust dat deze binnen enkele uren uitverkocht kunnen zijn. Tijdens deze periode is twijfelen dus geen goede strategie!

Voorbereiden

Wie slim wil shoppen, bereidt zich goed voor. Bekijk alvast de websites waar je normaal bestelt en schrijf je in voor hun nieuwsbrieven om geen deals te missen. Sommige grote winkels zoals MediaMarkt en Bol.com starten al geruime tijd vóór Black Friday met hun aanbiedingen.

Let op: sommige deals gelden de hele week, andere wisselen dagelijks. En kijk verder dan de bekende winkels – ook bij Kruidvat, Otto, Amazon.de en Wehkamp kun je verrassend goede aanbiedingen vinden, net als vorig jaar.

©Wesley Akkerman

Cashback en andere acties

Let tijdens dit weekend niet alleen op de prijs, maar ook op andere acties die naar boven komen drijven. Cashback-acties of kortingen op je volgende aankoop waren vorig jaar veelvoorkomende aanbiedingen. Ook is het mogelijk dat bepaalde producten deze week gratis worden aangeboden. Ben je op zoek naar een nieuwe laptop? Dan is het slim om te controleren of je er dit weekend gratis software bij krijgt, of misschien ontvang je bij een tablet wel een gratis toetsenbord of hoes.

Vals spelen

Pas op met 'nepkortingen'! Sommige winkels verhogen hun prijzen vlak voor Black Friday om de kortingen beter te laten lijken. Houd daarom nu al de prijzen bij van producten die je wilt kopen. Kieskeurig.nl is hierbij een handig hulpmiddel. Als je daar een product opzoekt, laat een groene pijl omlaag zien dat de prijs echt gedaald is. Hoe hoger het getal bij de pijl, hoe meer échte korting je krijgt vergeleken met de afgelopen dagen!

Kieskeurig

Je kunt natuurlijk ook gewoon op de website van Kieskeurig zoeken komend weekend. Prijsdatabases van alle bekende webshops worden constant automatisch geüpdatet en zo kun je meteen zien in welke winkel een moederbord, nieuwe pc of je volgende smartphone het goedkoopste is. Je vindt er 10 onmisbare tips voor het shoppen tijdens Black Friday, en op de Prijsdalers-pagina krijg je meteen de allerbeste deals te zien. Wil je de beste Black Friday-deals in je inbox, meld je dan op de site van Kieskeurig even aan voor de nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt
© Action
Huis

5x waar je op moet letten als je een goedkoop smarthome-merk zoekt

Aan merken die producten voor je smarthome aanbieden hebben we tegenwoordig geen gebrek. Maar hoe scheid je het kaf van het koren? In dit artikel geven we vijf aspecten waar je op moet letten bij de keuze voor een voordelig merk, waardoor je hopelijk geen miskoop (meer) begaat.

Als je nog niet zo bekend bent met een smarthomemerk en je doet wat onderzoek, let dan in elk geval op de volgende zaken:

  1. De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen
  2. Brede compatibiliteit met de grote spelers (Amazon, Google, Apple)
  3. Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites
  4. Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)
  5. Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

💡Lees ook: Zijn goedkope smarthomeproducten wel veilig?

De laatste jaren zijn er flink wat merken bijgekomen die allemaal nagenoeg dezelfde smarthomeproducten aanbieden. Dit soort producten noemen we ook wel whitelabelproducten: dergelijke apparaten worden geproduceerd door een derde partij, en door een aanbieder aangeboden met een eigen logo en soms ook een eigen app. In veel gevallen biedt zo'n verstrekker geen extra's of unieke elementen, maar in een zeldzaam geval gebeurt dat wèl. Daar kom je achter wanneer je onderzoek doet naar zo'n merk, door op de volgende zaken te letten.

1- De mobiele app wordt goed beoordeeld, door echte mensen

Als een merk echt een slechte app aanbiedt, dan zie je dat vanzelf terug in de beoordelingen. Het is dan zaak om door de cijfers van bots (digitale systemen die automatisch reviews plaatsen) en betaalde influencers te kijken – maar op een gegeven moment herken je een bepaald soort taalgebruik waardoor je dat moeiteloos doet. Bovendien lijken veel neppe reviews op elkaar, zowel in boodschap als taalgebruik. Lees alle beoordelingen goed door en let op die van echte mensen of gebruikers. Hoe meer je er daar van vindt, hoe beter de app in kwestie is.

©Hombli

2- Brede compatibiliteit met de grote spelers

In je onderzoek is het ook verstandig om informatie op te zoeken over de brede compatibiliteit van het merk in kwestie. Ga naar de winkelpagina of officiële website om te zien of er bijvoorbeeld ondersteuning is voor Google Home of Apple Homekit. En anders is Matter, Homey, Fibaro of een ander smarthomeprotocol de moeite waard. Hoe breder de support, hoe breder de inzetbaarheid en hoe beter de ervaring. Check ook meteen of je het product offline kunt gebruiken binnen je eigen netwerk, eventueel via een zelf opgezet smarthomeplatform.

Lees ook: Wat is Matter? Smarthome-standaard uitgelegd

Je huis slimmer maken hoeft niet duur te zijn

Met slimme stekkers maak je bestaande apparaten 'smart'

3- Je komt online positieve reviews tegen op betrouwbare sites

Onderschat daarnaast de kracht van een positieve recensie niet. Niet dat je zomaar elke review kunt vertrouwen die je online tegenkomt. Maar als het geluid overwegend positief is en je vertrouwt de platformen of recensenten, dan heb je weinig redenen om te twijfelen aan een merk. Als een specifiek merk genegeerd wordt door een publicatie, of je komt er simpelweg geen recensies over tegen, dan kan het zijn dat het niet bijzonder genoeg is. Hopelijk is een website transparant over de werkwijze bij het selecteren van de artikelen die worden besproken, zodat je het ontbreken van de review in de juiste context kunt plaatsen.

©Lidl

4- Recensenten die je vertrouwt zijn positief over het merk (niet alleen influencers)

Over recensenten gesproken: let ook in het bijzonder op wie zo'n product test en of diegene een grote staat van dienst heeft. Probeer te achterhalen of die persoon in het verleden vaker positief is geweest over het merk. Wees ook scherp op het beroep van zo'n recensent. Lees je een tekst van een expert, reviewer of journalist, dan kun je de argumenten veel beter plaatsen en op waarde schatten dan wanneer een influencer schreeuwt dat je maar gewoon iets moet kopen omdat het vet is. Diegene wordt daar grof voor betaald – echte redacteuren zijn niet zo gemakkelijk te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld opzoeken via LinkedIn of iemand een echte journalist is, of is verbonden aan een bepaald merk.

5- Heb voor jezelf helder wat je belangrijk vindt

Als je eenmaal de basale informatie opgezocht hebt en je hebt wat onderzoek gedaan naar wie wat precies recenseert, dan is het tijd om naar de inhoud te kijken. Niet alle kritiek hoeft voor jou een probleem te zijn. Zeker niet als je begrijpt waar je op moet letten of als je weet wat voor jou belangrijk is. Een goede prijs-kwaliteitverhouding geeft vaak alle context die je nodig hebt. Dan kun je genoegen nemen met iets minder, zonder er te veel voor te betalen. Let in de teksten vooral ook op het updatebeleid; hoe breder die is, hoe langer je met de producten doet. Hier op ID.nl vind je ook veel reviews, misschien zit jou gewenste artikel er ook wel bij?


☃️Deze winter zit je niet in de kou: