💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard

© Leonid Iastremskyi

💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard

Geplaatst: 29 mei 2024 - 10:24

José Mast

Heb je een creditcard, dan heeft het grote voordelen om je online aankopen daarmee te betalen. Je kunt dan aanspraak maken op aflevergarantie, ook wel bekend als chargeback of GeldTerugService. Als je bestelling niet aankomt, kun je via de aflevergarantie je geld terugkrijgen. Maar ook bij andere problemen schiet je creditcardaanbieder te hulp.

 Ook interessant voor jou: Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt

Stel, je hebt een bestelling gedaan bij een webwinkel en betaald met je creditcard. Je kijkt uit naar de bezorging, maar die blijft uit. Je neemt contact op met de webwinkel om te vragen hoe dat zit en wanneer je het pakketje kunt verwachten. Als de webwinkel niet reageert of het probleem niet oplost, kun je de hulp inschakelen van je creditcardaanbieder.

Creditcards van ICS (Mastercard en Visa) hebben allemaal aflevergarantie. Ook de creditcards van de grote banken hebben een soortgelijke garantie, al heet die soms anders. ING noemt de dienst GeldTerugService. Bij Rabobank kun je een betaling betwisten, ook als je een bestelling hebt gedaan die niet wordt geleverd. De exacte voorwaarden en procedures voor het terugvragen van het aankoopbedrag verschillen, maar in hoofdlijnen werkt het als volgt. 

Mailen met de webwinkel

© monticellllo

1: Neem contact op met de webwinkel

Heb je op de afgesproken leverdatum nog niets ontvangen? Dan moet je zelf contact opnemen met de webwinkel. Je moet de webwinkel de kans geven om het probleem op te lossen, dus om het product alsnog te leveren of geld terug te geven. Reageert de webwinkel niet binnen zeven dagen? Of heeft de webwinkel beloofd het geld terug te storten, maar heb je het na 15 dagen nog niet binnen? Dan kun je de procedure voor de aflevergarantie in gang zetten.

2: Verzamel bewijsstukken

De creditcarduitgever vraagt om een kopie van je rekeningoverzicht, de orderbevestiging van de webwinkel en de mailberichten die je met de webwinkel hebt uitgewisseld. Gaat het om een abonnement dat je hebt opgezegd of een reis die je hebt geannuleerd? Dan moet je een bewijs van de opzegging of de annulering kunnen laten zien. 

Vrouw die internet in de tuin

© AK | ID.nl

3: Vul het formulier van je creditcardaanbieder in

Op de website van de creditcardaanbieder vind je hoe je een beroep moet doen op de aflevergarantie. Vul het formulier in en voeg bewijsstukken bij. Stuur het formulier in, online of per post. Controleer op de website wat de uiterste datum hiervoor is (meestal drie maanden na de afgesproken leverdatum).

4: Creditcardaanbieder neemt de zaak in behandeling

De creditcardaanbieder onderzoekt de zaak. De webshop krijgt dan alsnog de mogelijkheid om het juiste product te leveren of het aankoopbedrag terug te betalen. Een gebruikelijke termijn hiervoor is 30 dagen. Komt de webwinkel niet over de brug, dan draait de creditcardaanbieder de betaling terug.

Heb je een creditcard van American Express? Dan kun je een product dat je hebt gekocht bij een Nederlandse webwinkel áltijd retourneren, zelfs als de winkel dit niet accepteert. Dit heet de Geld-Terug-Garantie. Als je dit binnen 90 dagen doet, krijg je van American Express het aankoopbedrag terug tot een bepaald maximum. Dit maximum hangt af van je type creditcard. 

Vrouw die pakje uitpakt

© Farknot Architect

Wanneer kun je gebruikmaken van de aflevergarantie?

• Als je bestelling niet is geleverd.
• Als het product is beschadigd.
• Als je een nepartikel hebt gekregen.
• Bij faillissement van de webwinkel.

Welke andere betalingen kun je betwisten?

• Geannuleerde reis.
• Opgezegd abonnement.
• Nabelastingen van de verhuurder van een auto, scooter, fiets of boot of van een cruisemaatschappij of hotel.
• Onterechte afschrijving van een onbekend bedrijf. 

Wanneer kun je niet gebruikmaken van aflevergarantie?

• Als je niet tevreden bent over het product dat je hebt gekregen, terwijl het wel voldoet aan de beschrijving van de verkoper.
• Als je een betaling hebt gedaan voor cryptomunten of beleggingen.
• Als je een bijdrage hebt geleverd aan crowdfunding.
• Als je niet rechtstreeks aan de webshop hebt betaald, maar via een ander bedrijf (bijvoorbeeld Western Union).
• Als je het geld op een andere manier kunt terugkrijgen, bijvoorbeeld via een verzekering of waarborgfonds. 

Boze klant achter laptop

© Fizkes

Tips

💳 Gebruik de aflevergarantie niet als vangnet voor aankopen bij onbetrouwbare webwinkels. Het is nog best een gedoe om je geld terug te krijgen, dus je kunt beter vooraf controleren of een webwinkel betrouwbaar is. Je vindt hiervoor tips op VeiligInternetten.nl.
💳 Controleer maandelijks je rekeningoverzicht. Staat er een afschrijving op die je niet herkent of is er te veel afgeschreven? Meld dit dan meteen bij de klantenservice van je creditcarduitgever.
💳 Gebruik ook de aankoopverzekering, als je die hebt. Hiermee kun je een vergoeding claimen als het product dat je met de creditcard hebt betaald na aankoop beschadigd raakt, gestolen wordt of kwijtraakt. Het verschilt per creditcard hoe lang de verzekering geldt: drie, zes of twaalf maanden.

Online shoppen op een laptop? 👇

(Zo houd je ook nog geld over voor andere dingen!)

4x laptops onder de 400 euro

Powered by

Kieskeurig
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten