ID.nl logo
💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard
© Leonid Iastremskyi
Zekerheid & gemak

💳 Zo haal je alles uit de aflevergarantie van je creditcard

Heb je een creditcard, dan heeft het grote voordelen om je online aankopen daarmee te betalen. Je kunt dan aanspraak maken op aflevergarantie, ook wel bekend als chargeback of GeldTerugService. Als je bestelling niet aankomt, kun je via de aflevergarantie je geld terugkrijgen. Maar ook bij andere problemen schiet je creditcardaanbieder te hulp.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. 💳 Wanneer heb je recht op de aflevergarantie?  💳 Hoe werkt de aflevergarantie?  💳 Wanneer kun je geen aanspraak maken op aflevergarantie?

 Ook interessant voor jou: Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt

Stel, je hebt een bestelling gedaan bij een webwinkel en betaald met je creditcard. Je kijkt uit naar de bezorging, maar die blijft uit. Je neemt contact op met de webwinkel om te vragen hoe dat zit en wanneer je het pakketje kunt verwachten. Als de webwinkel niet reageert of het probleem niet oplost, kun je de hulp inschakelen van je creditcardaanbieder.

Creditcards van ICS (Mastercard en Visa) hebben allemaal aflevergarantie. Ook de creditcards van de grote banken hebben een soortgelijke garantie, al heet die soms anders. ING noemt de dienst GeldTerugService. Bij Rabobank kun je een betaling betwisten, ook als je een bestelling hebt gedaan die niet wordt geleverd. De exacte voorwaarden en procedures voor het terugvragen van het aankoopbedrag verschillen, maar in hoofdlijnen werkt het als volgt. 

©monticellllo - stock.adobe.com

1: Neem contact op met de webwinkel

Heb je op de afgesproken leverdatum nog niets ontvangen? Dan moet je zelf contact opnemen met de webwinkel. Je moet de webwinkel de kans geven om het probleem op te lossen, dus om het product alsnog te leveren of geld terug te geven. Reageert de webwinkel niet binnen zeven dagen? Of heeft de webwinkel beloofd het geld terug te storten, maar heb je het na 15 dagen nog niet binnen? Dan kun je de procedure voor de aflevergarantie in gang zetten.

2: Verzamel bewijsstukken

De creditcarduitgever vraagt om een kopie van je rekeningoverzicht, de orderbevestiging van de webwinkel en de mailberichten die je met de webwinkel hebt uitgewisseld. Gaat het om een abonnement dat je hebt opgezegd of een reis die je hebt geannuleerd? Dan moet je een bewijs van de opzegging of de annulering kunnen laten zien. 

©AK | ID.nl

3: Vul het formulier van je creditcardaanbieder in

Op de website van de creditcardaanbieder vind je hoe je een beroep moet doen op de aflevergarantie. Vul het formulier in en voeg bewijsstukken bij. Stuur het formulier in, online of per post. Controleer op de website wat de uiterste datum hiervoor is (meestal drie maanden na de afgesproken leverdatum).

4: Creditcardaanbieder neemt de zaak in behandeling

De creditcardaanbieder onderzoekt de zaak. De webshop krijgt dan alsnog de mogelijkheid om het juiste product te leveren of het aankoopbedrag terug te betalen. Een gebruikelijke termijn hiervoor is 30 dagen. Komt de webwinkel niet over de brug, dan draait de creditcardaanbieder de betaling terug.

Heb je een creditcard van American Express? Dan kun je een product dat je hebt gekocht bij een Nederlandse webwinkel áltijd retourneren, zelfs als de winkel dit niet accepteert. Dit heet de Geld-Terug-Garantie. Als je dit binnen 90 dagen doet, krijg je van American Express het aankoopbedrag terug tot een bepaald maximum. Dit maximum hangt af van je type creditcard. 

Aflevergarantie van PayPal Ook met een PayPal-account kun je aanspraak maken op aflevergarantie. Hiervoor hoeft je PayPal-account niet gekoppeld te zijn aan een creditcard. Maar als je de aflevergarantie van PayPal gebruikt, kun je niet óók een beroep doen op de aflevergarantie van een aan het account gekoppelde creditcard. Bij PayPal heb je 180 dagen de tijd om een beroep te doen op de aflevergarantie.

©Farknot Architect

Wanneer kun je gebruikmaken van de aflevergarantie?

• Als je bestelling niet is geleverd.
• Als het product is beschadigd.
• Als je een nepartikel hebt gekregen.
• Bij faillissement van de webwinkel.

Welke andere betalingen kun je betwisten?

• Geannuleerde reis.
• Opgezegd abonnement.
• Nabelastingen van de verhuurder van een auto, scooter, fiets of boot of van een cruisemaatschappij of hotel.
• Onterechte afschrijving van een onbekend bedrijf. 

Wanneer kun je niet gebruikmaken van aflevergarantie?

• Als je niet tevreden bent over het product dat je hebt gekregen, terwijl het wel voldoet aan de beschrijving van de verkoper.
• Als je een betaling hebt gedaan voor cryptomunten of beleggingen.
• Als je een bijdrage hebt geleverd aan crowdfunding.
• Als je niet rechtstreeks aan de webshop hebt betaald, maar via een ander bedrijf (bijvoorbeeld Western Union).
• Als je het geld op een andere manier kunt terugkrijgen, bijvoorbeeld via een verzekering of waarborgfonds. 

©Fizkes

Tips

💳 Gebruik de aflevergarantie niet als vangnet voor aankopen bij onbetrouwbare webwinkels. Het is nog best een gedoe om je geld terug te krijgen, dus je kunt beter vooraf controleren of een webwinkel betrouwbaar is. Je vindt hiervoor tips op VeiligInternetten.nl.
💳 Controleer maandelijks je rekeningoverzicht. Staat er een afschrijving op die je niet herkent of is er te veel afgeschreven? Meld dit dan meteen bij de klantenservice van je creditcarduitgever.
💳 Gebruik ook de aankoopverzekering, als je die hebt. Hiermee kun je een vergoeding claimen als het product dat je met de creditcard hebt betaald na aankoop beschadigd raakt, gestolen wordt of kwijtraakt. Het verschilt per creditcard hoe lang de verzekering geldt: drie, zes of twaalf maanden.

Online shoppen op een laptop? 👇

(Zo houd je ook nog geld over voor andere dingen!)

4x laptops onder de 400 euro

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.