ID.nl logo
Zo werkt betalen met PayPal (en dit is waarom het zo handig is)
© Nuttapong punna
Zekerheid & gemak

Zo werkt betalen met PayPal (en dit is waarom het zo handig is)

PayPal is een online betaaldienst, die je gratis kunt gebruiken. Zo kun je in de hele eurozone betalen in webwinkels, zonder dat je een creditcard nodig hebt. PayPal heeft ook nog een paar waardevolle extra’s, zoals aflevergarantie op je internetbestelling en betalen in vreemde valuta. Lees hier hoe je een PayPal-account opent en wat je ermee kunt.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. • Waarvoor kun je PayPal gebruiken? • Welke keuzes heb je met een PayPal-account? • Wat zijn de voor- en nadelen van betalen met PayPal?

Ook interessant voor jou: Online betalen: bankpas, creditcard of iDeal?

Veel mensen hebben een PayPal-account om snel en kosteloos online te kunnen betalen. Een groot aantal webshops in binnen- en buitenland accepteert deze manier van betalen. Met een PayPal-account kun je dus wereldwijd shoppen. Betalen met PayPal is heel makkelijk. Als je het eenmaal hebt ingesteld, hoef je alleen maar in te loggen om een betaling te doen. Je hoeft dus niet iedere keer opnieuw je betaalgegevens in te voeren.

Anoniem betalen

Maar er zijn nog meer redenen om met PayPal te betalen. Zo kun je er veilig mee betalen zonder dat de verkoper je bank- of creditcardgegevens te zien krijgt. Dat vermindert het risico op fraude. Prettig als je iets koopt via Marktplaats bijvoorbeeld. Je hoeft alleen het e-mailadres van de verkoper te kennen, of de verkoper kan je een betaalverzoek sturen. Met PayPal betalen in een winkel, restaurant of op de markt kan ook als de ondernemer een QR-code aanbiedt die je kunt scannen.

Verder heb je met een PayPal-account recht op aankoopbescherming. Dat betekent dat je je geld kunt terugkrijgen als je een bestelling bij een webwinkel niet geleverd krijgt. Je moet wel altijd eerst zelf aan de bel trekken bij de webwinkel, maar als die de afleverafspraken niet nakomt of niet reageert, draait PayPal de betaling terug. Een voorwaarde is dat je binnen 180 dagen de claim hebt ingediend.

Lees ook: Dit moet je weten over aflevergarantie

©Studio Romantic

Zo maak je een PayPal-account aan

Je kunt een account aanmaken op je computer door naar Paypal.com te gaan. Je kunt ook eerst de app van PayPal downloaden en daarmee een account openen. In beide gevallen heb je een mobiele telefoon nodig, waarmee je een beveiligingscode kunt ontvangen. Ook moet je een e-mailadres invoeren. Vervolgens krijg je een mail toegestuurd waarmee je je account kunt activeren.

Welke betaalopties zijn er?

Je kunt PayPal verbinden met je bankrekening of je creditcard. Als je een betaling doet met PayPal, wordt het bedrag afgeschreven van de gekoppelde rekening of kaart. Je kunt er ook voor kiezen om vóór je aankoop geld over te maken naar je PayPal-account. Je hebt dan een positief saldo, waarmee je betalingen kunt doen.

Met de app is het heel makkelijk om een creditcard te koppelen. Ga naar ‘Wallet’ en kies voor het toevoegen van een creditcard. Je kunt dan gewoon de creditcard scannen met de camera van je telefoon. Vervolgens hoef je alleen nog de cvc-code in te vullen en goedkeuring te geven in de app van je creditcard.

Een bankrekening koppelen is nog makkelijker. Kies in de Wallet voor het toevoegen van een bankrekening en selecteer je eigen bank. Vervolgens kun je in je eigen bankomgeving toestemming geven om je bankrekening te koppelen. Je moet wel akkoord gaan met de machtiging tot automatische incasso. Dit is nodig om PayPal toestemming te geven om het geld van betalingen die je met PayPal doet, af te schrijven van je bankrekening.

Betaal je liever van een positief saldo op je PayPal-account? Dan kun je geld overmaken naar je eigen PayPal-account via iDeal. Dat kan niet in de app, maar alleen via de website. Ga hiervoor naar je saldo. Daar vind je een link waarmee je geld kunt overschrijven via iDeal. Je kunt ieder bedrag tussen tien en duizend euro kiezen. Vervolgens kies je je eigen bank en doe je de betaling.

©vladim_ka

Extra functies van PayPal

• Je kunt in de app een QR-code vinden waarmee anderen jou makkelijk kunnen betalen. Als je dit doet om je te laten betalen door vrienden en familie, kost dit geen geld. Als je als verkoper een QR-code gebruikt, moet je hier wel een vergoeding voor betalen.
• Je kunt een PayPal.Me-link maken waarmee anderen je kunnen betalen. Je kunt de link delen zoals je wilt. Je verzint de link zelf, net zoals je e-mailadres. Het is dus geen wirwar van cijfers en letters, maar een link als ‘paypal.me/jenaam1’. De ander kan jou betalen door op de link te klikken of deze zelf in te tikken. De ander hoeft dus je telefoonnummer of mailadres niet eens te weten.
• Je kunt verschillende valuta aanhouden op je PayPal-account. Zo kun je geld ontvangen en uitgeven in een andere munt, zonder eerst te hoeven omwisselen naar euro’s. Aan internationale betalingen en het omwisselen van valuta zijn wel kosten verbonden.

©mars58

Nadelen

Betalen met PayPal heeft weinig nadelen. Je moet wel in de gaten houden dat je je account ook echt gebruikt. Doe je dat niet, dan moet je inactiviteitskosten betalen. Als je twaalf maanden achter elkaar niet inlogt, moet je 10 euro per jaar betalen.

Als je internationale betalingen doet, moet je ook kosten betalen. Zorg dat je vooraf weet hoe hoog die kosten zijn, zodat je ze kunt vergelijken met een betaling van je eigen bankrekening of een andere betaaldienst.

Op een rijtje

Dit zijn de populairste iPhones

Powered by Kieskeurig.nl

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.