ID.nl logo
Zo voeg je je Gmail-account toe aan Outlook
© Reshift Digital
Huis

Zo voeg je je Gmail-account toe aan Outlook

We waren zelf verrast te merken hoe gemakkelijk het is geworden om je Gmail-post in Outlook.com te lezen en te beheren. De online versie van Outlook heeft zelfs een speciale knop gekregen om snel je Gmail-account toe te voegen. Op die manier kun je beide accounts centraal beheren.

De knop

Kritische lezers zullen misschien zuchten omdat ze weten dat je sowieso andere e-mailaccounts kunt toevoegen aan Outlook Online. Maar dan moet je je eerst door een aantal configuratiepanels worstelen en de juiste dingen invullen zoals poortnummers en POP- of IMAP-servernamen. En al helpt Outlook je hierbij, toch kan dit behoorlijk intimiderend lijken. Omdat er vandaag de dag meer dan 1,5 miljard Gmail-accounts zijn in de wereld, heeft Microsoft de koppeling tussen beide diensten poepsimpel gemaakt. Nadat je de webversie van Microsoft op je desktop hebt geopend, klik je op het pictogram Add Gmail-account. Die knop zit linksboven in de buurt van de knop Nieuw bericht. Het pictogram is een envelopje met in de rechterbenedenhoek een plusteken.

©PXimport

Delen met Microsoft apps & services

Hierdoor opent de browser een nieuw tabblad waarin het login-scherm van Gmail verschijnt. Voer hier de gebruikersnaam en het wachtwoord in van het Google-account waarvan je de elektronische post wil omleiden naar https://outlook.live.com. Heb je verschillende Gmail-accounts zoals in deze schermafdruk. Dan kun je het gewenste account selecteren door erop te klikken. Google zal je naam, je mailadres, taalvoorkeur en zelfs je profielfoto delen met Microsoft apps & services.

©PXimport

Toegang intrekken

In de volgende stap wijst Google je er nog eens op dat je door deze koppeling een hoop informatie deelt met Microsoft, waarvoor je voordien alleen op de privacybelofte van Google rekende. Dan hebben we het niet alleen over mailberichten die ook beschikbaar zijn voor Microsoft apps & services, of je geboortedatum die je hierdoor prijs geeft. In theorie kan Microsoft vanaf nu zelfs bij al je Google Drive-bestanden, je Gmail-contacten en alle Google Agenda-gegevens. Het blijft dus een kwestie van vertrouwen. Klik op Toestaan om de verbinding te maken. Op je herstelmailadres ontvang je een beveiligingsmelding van Google. Wil je later de toegang van Microsoft tot je Google-gegevens toch ongedaan maken? Ga dan naar je Google-account op https://myaccount.google.com/permissions en verwijder daar de koppeling alsnog.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.