ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers

Het is een achterhaalde gedachte dat elektrische auto’s ongeschikt zijn voor het trekken van een caravan. Het aanbod EV’s met een maximum aanhangergewicht van 1.500 kilo of méér wordt steeds groter. In dit overzicht geven we tien voorbeelden van elektrische auto’s waarmee je niet langer tot een bungalowpark of hotel bent veroordeeld. Deze EV's brengen je hele gezin met caravan en al naar je favoriete vakantiebestemming: de camping!

Twaalf jaar geleden waren er nog maar heel weinig elektrische auto’s. De Nissan Leaf en de Renault Zoe braken als elektrische pioniers een nieuwe markt open. Inmiddels is de elektrische auto niet meer weg te denken: de technische ontwikkelingen gaan razendsnel en daardoor worden EV’s steeds gebruiksvriendelijker. Ook voor kampeerders, want de nieuwste elektrische modellen zijn steeds beter in staat een caravan te trekken.

Het idee dat je met een elektrische auto geen aanhanger kunt trekken, is achterhaald. Maar daarbij moeten we óók vertellen dat je bij aanschaf nog steeds heel goed moet opletten wat de trekcapaciteiten van een EV zijn. Zo kunnen de populaire elektrische modellen van Peugeot (208,  2008), Citroën (C4) en Opel (Corsa, Mokka) bijvoorbeeld nog steeds niet met trekhaak worden geleverd – óók niet voor een fietsenrek. Doordat de nieuwe Jeep Avenger dezelfde technische basis heeft als de hierboven genoemde modellen, is deze stoere Amerikaanse EV evenmin in staat om een aanhanger te trekken. Van een merk als Jeep zou je anders verwachten...

EV kopen? Let dan goed op het maximum trekgewicht!

Kortom: ben je een fanatiek kampeerder en staat de caravan alweer klaar voor de naderende zomervakantie? Dan blijft het verstandig om eerst eens diep in de technische gegevens van een EV te duiken voordat je de auto bestelt. Zo vlak voor de zomervakantie wil je immers niet voor de onaangename verrassing komen te staan dat jouw hagelnieuwe elektrische auto niet in staat is om de caravan (of vouwwagen) te trekken. EV’s worden steeds gebruiksvriendelijker, maar oplettendheid blijft nog altijd geboden.

Het aantal nieuwe elektrische auto’s met een maximum trekgewicht van 1.500 kilo of meer wordt steeds groter. Het gaat echter te ver om hier een volledig overzicht van alle keuzemogelijkheden te geven. We hebben een selectie van 10 elektrische auto’s gemaakt, waarbij we behalve het maximum trekgewicht (met een geremde aanhanger) óók keken naar het geboden reiscomfort. De zomervakantie begint immers met een ontspannen rit naar de vakantiebestemming: de camping!

BMW i4: al vanaf de basisversie 1.600 kilo trekgewicht.

10. BMW i4 eDrive35 (1.600 kilo)

Een zakelijke vijfdeurs fastback van het formaat BMW 3-serie, die vanaf de basisversie al 1.600 kilo mag trekken. Heeft een 286 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen liggen, de accu heeft een capaciteit van 68 kWh. De versies met meer vermogen – 340 pk voor de eDrive40 of 544 pk voor de vierwielaangedreven M50 – beschikken over een 80,7kWh-accu. De instap-i4 komt 483 kilometer op een volle batterij (WLTP). Goedkoop is de BMW niet: prijzen starten net onder de 60.000 euro. Meerprijs voor de elektrisch wegklapbare trekhaak: 1.175 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 286 pk • Actieradius (WLTP): 483 km • Snelladen: max. 180 kW • Prijs: 59.362 euro • SEPP: nee 


De Kia EV6 deelt zijn techniek met de Hyundai Ioniq 5.

9. Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 77,4 kWh (1.600 kilo)

De Trekauto's van het Jaar 2022. Deze auto's zijn technisch namelijk grotendeels identiek aan elkaar. Beide auto’s mogen een maximum (geremd) gewicht van 1.600 kilo trekken. Dat wil zeggen: als je kiest voor de versie met 77,4kWh-accu, want de EV6 met kleinere 58 kWh-batterij verdraagt maar 750 kilo aan de trekhaak (meerprijs: 1.025 euro inclusief montage). De EV6 met 77,4kWh-accu komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu, opladen gaat met een piekvermogen van 240 kW.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 229 pk • Actieradius (WLTP): 528 km • Snelladen: max. 240 kW • Prijs: 57.495 euro • SEPP: nee 


Smart #1: compacte SUV met hoog trekvermogen.

8. Smart #1 (1.600 kilo)

De Smart #1 (spreek uit als ‘Hashtag One’, en niet 'Number 1') is helemaal niet zo’n grote auto, en toch mag hij een aanhanger of caravan van 1.600 kilo trekken. Dat verdient lof. Wat ook lof verdient, is de scherpe prijsstelling. Met zijn instapprijs van 41.395 euro zit de Smart ruimschoots onder de SEPP-grens. En dat terwijl de auto minstens een 272 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen heeft liggen. Op een volle accu (66 kWh) kom je 420 kilometer ver. Deze Smart heeft weinig meer van doen met de minuscule stadsautootjes van weleer. De meerprijs voor een trekhaak is nog niet bekend.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 420 km • Snelladen: max. 150 kW • Prijs: 41.395 euro • SEPP: ja 


De Volvo EX30 is splinternieuw en baart opzien met 1.600 kilo trekgewicht.

7. Volvo EX30 Single Motor Extended Range (1.600 kilo)

We zetten de nieuwe compacte Volvo EX30 met grote Extended Range-batterij (69 kWh) vóór de Smart #1 omdat hij verder komt op een volle accu. Dat is het prijsverschil van 100 euro ons wel waard (en ja: je komt in aanmerking voor SEPP). De Smart #1 is één concurrent van de Volvo, maar ook de Jeep Avenger kan worden gezien als een beoogde tegenstrever. Alleen kan die Jeep géén aanhangwagen trekken, en deze Volvo 1.600 kilo. Kies je voor de duurdere versie met twee elektromotor (428 pk), dan mag er zelfs 1.800 kilo aan de trekhaak.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 480 km • Snelladen: max. 153 kW • Prijs: 41.495 euro • SEPP: ja 


©"Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans"

De Mercedes EQA blinkt uit met zijn maximum trekgewicht: 1.800 kilo!

6. Mercedes EQA 300 4Matic (1.800 kilo)

De kleinste elektrische SUV uit het omvangrijke modellenprogramma van Mercedes-Benz verdraagt als tweemotorige EQA 300 4Matic een trailer of caravan van 1.800 kilo. Met zijn vermogen van 228 pk is het geen razendsnelle auto, terwijl de actieradius van 433 kilometer en het maximum laadvermogen van 100 kW beslist niet grensverleggend zijn. De Mercedes EQA 300 4Matic is met zijn prijs van ruim 64.000 euro bovendien stevig aan de prijs. Maar daar heeft hij zijn zesde plaats in deze Trekgewicht Top 10 dan ook niet aan te danken.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 228 pk • Actieradius (WLTP): 433 km • Snelladen: max. 100 kW • Prijs: 64.031 euro • SEPP: nee 


Voor 1.800 kilo trekvermogen moet je wel de tweemotorige Volvo (X)C40 hebben.

5. Volvo (X)C40 Twin Pure Electric (1.800 kilo)

Volvo is in dit lijstje ruim vertegenwoordigd. Ook de onlangs ingrijpend vernieuwde C40 en XC40 – waarin de voorwielaandrijving werd verwisseld voor achterwielaandrijving – doen het goed als caravantrekkers. De tweemotorige Twin Pure Electric heeft aan een vermogen van 408 pk ruimschoots genoeg om een aanhangwagen van 1.800 kilo van zijn plaats te krijgen. Nog een belangrijk pluspunt van deze Volvo’s: je komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu. En onderweg aan de snellader piekt het vermogen met 205 kW. Meerprijs inklapbare trekhaak: 1.195 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 408 pk • Actieradius (WLTP): 548 km • Snelladen: max. 205 kW • Prijs: 59.995 euro (XC40), 61.495 euro (C40) • SEPP: nee


©ERICVANVUUREN.NL

De Nio EL7 (foto) en ET7 staan op hetzelfde platform en mogen beide 2.000 kilo trekken.

4. NIO EL7 100 kWh (2.000 kilo)

Nio’s grote SUV, de EL7, staat op hetzelfde elektrische platform als de luxe vierdeurs sedan ET7. Ze hebben beide dezelfde elektrische aandrijflijn met een vermogen van 653 pk en kunnen naar keuze worden geleverd met een 75 of 100 kWh-accu. Beide Nio’s trekken een aanhangwagen van 2.000 kilo – dankzij de vierwielaandrijving met heel veel tractie. Met het grootste accupakket haalt de EL7 een range van meer dan 500 kilometer. Aan de snellaadpaal presteert de auto echter niet verpletterend: 125 kW is het piekvermogen. Nio biedt tal van financiële constructies, een trekhaak zit standaard onder de EL7.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.000 kilo • Motorvermogen: 653 pk • Actieradius (WLTP): 509 km • Snelladen: max. 125 kW • Prijs: 76.900 euro (exclusief accu) • SEPP: nee 


©Stefan Isaksson

Onderhuids is de Polestar 3 (foto) grotendeels identiek aan de Volvo EX90.

3. Polestar 3 Long Range (2.200 kilo)

De Volvo EX90 staat op hetzelfde platform als de Polestar 3 Long Range, maar we wilden van deze lijst geen overzicht maken van alle elektrische modellen die Volvo in het programma heeft. De Polestar 3 is een riante vijfpersoons SUV, met een wat aansprekender en dynamischer design dan de EX90. Beide auto’s trekken 2.200 kilo, beide auto’s hebben dezelfde 111kWh-accu en beide modellen beschikken in de basisuitvoering al over een vermogen van 489 pk. Polestar vraagt 1.400 euro extra voor een trekhaak, Volvo brengt 1.295 euro in rekening.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.200 kilo • Motorvermogen: 489 pk • Actieradius (WLTP): 610 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 89.900 euro • SEPP: nee 


©Tesla

De Tesla Model X kan wel wat meer verdragen dan alleen een fietsenrek: 2.250 kilo!

2. Tesla Model X (2.250 kilo)

De Tesla Model X baarde in 2016 al veel opzien met zijn vleugeldeuren. Zeven jaar later en de auto staat nog steeds in de bovenste regionen als het gaat om prestaties aan de snellaadpaal (250 kW piekvermogen) en – met 680 pk op de wielen – op de weg. De Model X mag een aanhangwagen trekken van 2.250 kilo. Helemaal sensationeel wordt het natuurlijk met de 1.020 pk sterke, driemotorige(!) Model X Plaid, die in slechts 2,6 seconden naar de 100 schiet. Zonder aanhangwagen, welteverstaan. Een trekhaak is standaard. Mag ook wel, voor een vanafprijs van bijna 120.000 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.250 kilo • Motorvermogen: 680 pk • Actieradius (WLTP): 576 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 117.493 euro • SEPP: nee 


©Uwe Fischer

1. BMW iX xDrive50 (2.500 kilo)

De absolute trekkampioen onder de elektrische personenauto’s is de BMW iX. Ongeacht de motorvariant die je kiest, mag de grote SUV een caravan, auto-ambulance, tandemasser of paardentrailer van 2.500 kilo trekken. Wij zouden kiezen voor de 524 pk sterke iX xDrive50. Die heeft met zijn 108,8kWh-accu een range van 632 kilometer. Wel een beetje teleurstellend: voor een trekhaak wil BMW een meerprijs van 1.281 euro vangen, terwijl je voor de iX xDrive50 in standaarduitvoering al dik meer dan een ton betaalt. Kun je nagaan hoe hoog de prijs wordt opgevoerd als je ook nog eens kiest voor allerlei andere verleidelijke extra’s uit de telefoonboekdikke prijslijst…

• Max. trekgewicht (geremd): 2.500 kilo • Motorvermogen: 524 pk • Actieradius (WLTP): 632 km • Snelladen: max. 195 kW • Prijs: 105.097 euro • SEPP: nee

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING