ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers

Het is een achterhaalde gedachte dat elektrische auto’s ongeschikt zijn voor het trekken van een caravan. Het aanbod EV’s met een maximum aanhangergewicht van 1.500 kilo of méér wordt steeds groter. In dit overzicht geven we tien voorbeelden van elektrische auto’s waarmee je niet langer tot een bungalowpark of hotel bent veroordeeld. Deze EV's brengen je hele gezin met caravan en al naar je favoriete vakantiebestemming: de camping!

Twaalf jaar geleden waren er nog maar heel weinig elektrische auto’s. De Nissan Leaf en de Renault Zoe braken als elektrische pioniers een nieuwe markt open. Inmiddels is de elektrische auto niet meer weg te denken: de technische ontwikkelingen gaan razendsnel en daardoor worden EV’s steeds gebruiksvriendelijker. Ook voor kampeerders, want de nieuwste elektrische modellen zijn steeds beter in staat een caravan te trekken.

Het idee dat je met een elektrische auto geen aanhanger kunt trekken, is achterhaald. Maar daarbij moeten we óók vertellen dat je bij aanschaf nog steeds heel goed moet opletten wat de trekcapaciteiten van een EV zijn. Zo kunnen de populaire elektrische modellen van Peugeot (208,  2008), Citroën (C4) en Opel (Corsa, Mokka) bijvoorbeeld nog steeds niet met trekhaak worden geleverd – óók niet voor een fietsenrek. Doordat de nieuwe Jeep Avenger dezelfde technische basis heeft als de hierboven genoemde modellen, is deze stoere Amerikaanse EV evenmin in staat om een aanhanger te trekken. Van een merk als Jeep zou je anders verwachten...

EV kopen? Let dan goed op het maximum trekgewicht!

Kortom: ben je een fanatiek kampeerder en staat de caravan alweer klaar voor de naderende zomervakantie? Dan blijft het verstandig om eerst eens diep in de technische gegevens van een EV te duiken voordat je de auto bestelt. Zo vlak voor de zomervakantie wil je immers niet voor de onaangename verrassing komen te staan dat jouw hagelnieuwe elektrische auto niet in staat is om de caravan (of vouwwagen) te trekken. EV’s worden steeds gebruiksvriendelijker, maar oplettendheid blijft nog altijd geboden.

Het aantal nieuwe elektrische auto’s met een maximum trekgewicht van 1.500 kilo of meer wordt steeds groter. Het gaat echter te ver om hier een volledig overzicht van alle keuzemogelijkheden te geven. We hebben een selectie van 10 elektrische auto’s gemaakt, waarbij we behalve het maximum trekgewicht (met een geremde aanhanger) óók keken naar het geboden reiscomfort. De zomervakantie begint immers met een ontspannen rit naar de vakantiebestemming: de camping!

BMW i4: al vanaf de basisversie 1.600 kilo trekgewicht.

10. BMW i4 eDrive35 (1.600 kilo)

Een zakelijke vijfdeurs fastback van het formaat BMW 3-serie, die vanaf de basisversie al 1.600 kilo mag trekken. Heeft een 286 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen liggen, de accu heeft een capaciteit van 68 kWh. De versies met meer vermogen – 340 pk voor de eDrive40 of 544 pk voor de vierwielaangedreven M50 – beschikken over een 80,7kWh-accu. De instap-i4 komt 483 kilometer op een volle batterij (WLTP). Goedkoop is de BMW niet: prijzen starten net onder de 60.000 euro. Meerprijs voor de elektrisch wegklapbare trekhaak: 1.175 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 286 pk • Actieradius (WLTP): 483 km • Snelladen: max. 180 kW • Prijs: 59.362 euro • SEPP: nee 


De Kia EV6 deelt zijn techniek met de Hyundai Ioniq 5.

9. Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 77,4 kWh (1.600 kilo)

De Trekauto's van het Jaar 2022. Deze auto's zijn technisch namelijk grotendeels identiek aan elkaar. Beide auto’s mogen een maximum (geremd) gewicht van 1.600 kilo trekken. Dat wil zeggen: als je kiest voor de versie met 77,4kWh-accu, want de EV6 met kleinere 58 kWh-batterij verdraagt maar 750 kilo aan de trekhaak (meerprijs: 1.025 euro inclusief montage). De EV6 met 77,4kWh-accu komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu, opladen gaat met een piekvermogen van 240 kW.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 229 pk • Actieradius (WLTP): 528 km • Snelladen: max. 240 kW • Prijs: 57.495 euro • SEPP: nee 


Smart #1: compacte SUV met hoog trekvermogen.

8. Smart #1 (1.600 kilo)

De Smart #1 (spreek uit als ‘Hashtag One’, en niet 'Number 1') is helemaal niet zo’n grote auto, en toch mag hij een aanhanger of caravan van 1.600 kilo trekken. Dat verdient lof. Wat ook lof verdient, is de scherpe prijsstelling. Met zijn instapprijs van 41.395 euro zit de Smart ruimschoots onder de SEPP-grens. En dat terwijl de auto minstens een 272 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen heeft liggen. Op een volle accu (66 kWh) kom je 420 kilometer ver. Deze Smart heeft weinig meer van doen met de minuscule stadsautootjes van weleer. De meerprijs voor een trekhaak is nog niet bekend.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 420 km • Snelladen: max. 150 kW • Prijs: 41.395 euro • SEPP: ja 


De Volvo EX30 is splinternieuw en baart opzien met 1.600 kilo trekgewicht.

7. Volvo EX30 Single Motor Extended Range (1.600 kilo)

We zetten de nieuwe compacte Volvo EX30 met grote Extended Range-batterij (69 kWh) vóór de Smart #1 omdat hij verder komt op een volle accu. Dat is het prijsverschil van 100 euro ons wel waard (en ja: je komt in aanmerking voor SEPP). De Smart #1 is één concurrent van de Volvo, maar ook de Jeep Avenger kan worden gezien als een beoogde tegenstrever. Alleen kan die Jeep géén aanhangwagen trekken, en deze Volvo 1.600 kilo. Kies je voor de duurdere versie met twee elektromotor (428 pk), dan mag er zelfs 1.800 kilo aan de trekhaak.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 480 km • Snelladen: max. 153 kW • Prijs: 41.495 euro • SEPP: ja 


©"Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans"

De Mercedes EQA blinkt uit met zijn maximum trekgewicht: 1.800 kilo!

6. Mercedes EQA 300 4Matic (1.800 kilo)

De kleinste elektrische SUV uit het omvangrijke modellenprogramma van Mercedes-Benz verdraagt als tweemotorige EQA 300 4Matic een trailer of caravan van 1.800 kilo. Met zijn vermogen van 228 pk is het geen razendsnelle auto, terwijl de actieradius van 433 kilometer en het maximum laadvermogen van 100 kW beslist niet grensverleggend zijn. De Mercedes EQA 300 4Matic is met zijn prijs van ruim 64.000 euro bovendien stevig aan de prijs. Maar daar heeft hij zijn zesde plaats in deze Trekgewicht Top 10 dan ook niet aan te danken.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 228 pk • Actieradius (WLTP): 433 km • Snelladen: max. 100 kW • Prijs: 64.031 euro • SEPP: nee 


Voor 1.800 kilo trekvermogen moet je wel de tweemotorige Volvo (X)C40 hebben.

5. Volvo (X)C40 Twin Pure Electric (1.800 kilo)

Volvo is in dit lijstje ruim vertegenwoordigd. Ook de onlangs ingrijpend vernieuwde C40 en XC40 – waarin de voorwielaandrijving werd verwisseld voor achterwielaandrijving – doen het goed als caravantrekkers. De tweemotorige Twin Pure Electric heeft aan een vermogen van 408 pk ruimschoots genoeg om een aanhangwagen van 1.800 kilo van zijn plaats te krijgen. Nog een belangrijk pluspunt van deze Volvo’s: je komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu. En onderweg aan de snellader piekt het vermogen met 205 kW. Meerprijs inklapbare trekhaak: 1.195 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 408 pk • Actieradius (WLTP): 548 km • Snelladen: max. 205 kW • Prijs: 59.995 euro (XC40), 61.495 euro (C40) • SEPP: nee


©ERICVANVUUREN.NL

De Nio EL7 (foto) en ET7 staan op hetzelfde platform en mogen beide 2.000 kilo trekken.

4. NIO EL7 100 kWh (2.000 kilo)

Nio’s grote SUV, de EL7, staat op hetzelfde elektrische platform als de luxe vierdeurs sedan ET7. Ze hebben beide dezelfde elektrische aandrijflijn met een vermogen van 653 pk en kunnen naar keuze worden geleverd met een 75 of 100 kWh-accu. Beide Nio’s trekken een aanhangwagen van 2.000 kilo – dankzij de vierwielaandrijving met heel veel tractie. Met het grootste accupakket haalt de EL7 een range van meer dan 500 kilometer. Aan de snellaadpaal presteert de auto echter niet verpletterend: 125 kW is het piekvermogen. Nio biedt tal van financiële constructies, een trekhaak zit standaard onder de EL7.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.000 kilo • Motorvermogen: 653 pk • Actieradius (WLTP): 509 km • Snelladen: max. 125 kW • Prijs: 76.900 euro (exclusief accu) • SEPP: nee 


©Stefan Isaksson

Onderhuids is de Polestar 3 (foto) grotendeels identiek aan de Volvo EX90.

3. Polestar 3 Long Range (2.200 kilo)

De Volvo EX90 staat op hetzelfde platform als de Polestar 3 Long Range, maar we wilden van deze lijst geen overzicht maken van alle elektrische modellen die Volvo in het programma heeft. De Polestar 3 is een riante vijfpersoons SUV, met een wat aansprekender en dynamischer design dan de EX90. Beide auto’s trekken 2.200 kilo, beide auto’s hebben dezelfde 111kWh-accu en beide modellen beschikken in de basisuitvoering al over een vermogen van 489 pk. Polestar vraagt 1.400 euro extra voor een trekhaak, Volvo brengt 1.295 euro in rekening.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.200 kilo • Motorvermogen: 489 pk • Actieradius (WLTP): 610 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 89.900 euro • SEPP: nee 


©Tesla

De Tesla Model X kan wel wat meer verdragen dan alleen een fietsenrek: 2.250 kilo!

2. Tesla Model X (2.250 kilo)

De Tesla Model X baarde in 2016 al veel opzien met zijn vleugeldeuren. Zeven jaar later en de auto staat nog steeds in de bovenste regionen als het gaat om prestaties aan de snellaadpaal (250 kW piekvermogen) en – met 680 pk op de wielen – op de weg. De Model X mag een aanhangwagen trekken van 2.250 kilo. Helemaal sensationeel wordt het natuurlijk met de 1.020 pk sterke, driemotorige(!) Model X Plaid, die in slechts 2,6 seconden naar de 100 schiet. Zonder aanhangwagen, welteverstaan. Een trekhaak is standaard. Mag ook wel, voor een vanafprijs van bijna 120.000 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.250 kilo • Motorvermogen: 680 pk • Actieradius (WLTP): 576 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 117.493 euro • SEPP: nee 


©Uwe Fischer

1. BMW iX xDrive50 (2.500 kilo)

De absolute trekkampioen onder de elektrische personenauto’s is de BMW iX. Ongeacht de motorvariant die je kiest, mag de grote SUV een caravan, auto-ambulance, tandemasser of paardentrailer van 2.500 kilo trekken. Wij zouden kiezen voor de 524 pk sterke iX xDrive50. Die heeft met zijn 108,8kWh-accu een range van 632 kilometer. Wel een beetje teleurstellend: voor een trekhaak wil BMW een meerprijs van 1.281 euro vangen, terwijl je voor de iX xDrive50 in standaarduitvoering al dik meer dan een ton betaalt. Kun je nagaan hoe hoog de prijs wordt opgevoerd als je ook nog eens kiest voor allerlei andere verleidelijke extra’s uit de telefoonboekdikke prijslijst…

• Max. trekgewicht (geremd): 2.500 kilo • Motorvermogen: 524 pk • Actieradius (WLTP): 632 km • Snelladen: max. 195 kW • Prijs: 105.097 euro • SEPP: nee

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Hoe installeer je een inbouw-vriezer op de juiste manier?
© ID.nl
Huis

Hoe installeer je een inbouw-vriezer op de juiste manier?

Een inbouw-vriezer installeren lijkt misschien eenvoudig, maar het vergt precisie. Anders dan bij een vrijstaand model moet je rekening houden met ventilatie, deurconstructie en een nauwkeurige afstelling. Alleen dan blijft het vriesgedeelte goed werken én sluit de deur goed. In dit artikel lees je hoe je stap voor stap te werk gaat en waar je op moet letten.

Inbouw-vriezer installeren? Let op deze punten:
  • De juiste plek bepalen en voorbereiding
  • Ventilatieruimte en warmteafvoer
  • De vriezer plaatsen en afstellen
  • Deurmontage
  • Wat te doen bij een slecht sluitende deur
  • Tot slot: netjes afwerken

Een inbouw-vriezer plaats je in een keukenkast, meestal onder het aanrecht of in een hoge kast (een kolomkast). Het is belangrijk dat je een plek kiest met een stopcontact in de buurt, want het snoer van een inbouw-vriezer is meestal vrij kort. Verlengsnoeren zijn geen goed idee. Ook moet de ondergrond vlak en stevig zijn. Staat de vloer scheef of veert de kastvloer mee, dan wordt het lastig om de vriezer goed af te stellen.

Ventilatieruimte en warmteafvoer

Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is de ruimte voor ventilatie. Een inbouw-vriezer mag dan wel netjes weggewerkt zijn, de techniek moet nog steeds zijn warmte kwijt kunnen. Warmte die niet goed kan ontsnappen, zorgt voor slechtere prestaties, een hoger energieverbruik en in het ergste geval storingen. Fabrikanten schrijven vaak minimale maten voor: denk aan een vrije opening aan de achterzijde, een ventilatierooster in de plint en voldoende ruimte aan de bovenkant van de nis. Die details vind je meestal in de handleiding. In kasten zonder achterwand is de luchtcirculatie vaak vanzelf goed geregeld. Zit er wel een achterwand in, controleer dan of er een uitsparing aanwezig is.

©Andrey Sinenkiy

De vriezer plaatsen en afstellen

Zodra de nis klaar is en je alles hebt gecontroleerd, schuif je de vriezer voorzichtig op zijn plek. Trek eerst de stekker door de kastopening, zodat je niet het hele toestel hoeft te kantelen om erbij te kunnen. Schuif de vriezer niet muurvast tegen de kastwanden. Een paar millimeter speling voorkomt trillingen of gekraak. Gebruik daarna een waterpas om het toestel recht te zetten. Aan de voorzijde zitten stelpootjes die je kunt draaien tot het toestel volledig vlak staat. Dat is belangrijk: een scheve plaatsing kan ervoor zorgen dat de deur vanzelf openvalt of juist blijft klemmen.

Deurmontage

Een van de lastigste onderdelen is het juist afstellen van de keukendeur op de vriezerdeur. Afhankelijk van het model heb je te maken met een sleepdeursysteem of een deur-op-deurconstructie. Bij het eerste systeem schuift de keukendeur mee met de vriezerdeur via een geleider. Bij het tweede zitten de twee deuren vast aan elkaar. Sommige modellen bieden de mogelijkheid om het scharnier links of rechts te plaatsen. Kies altijd de draairichting die logisch past bij de indeling van je keuken.

De montage vraagt om nauwkeurigheid, bij beide systemen. Bij het sleepdeursysteem komt het aan op het goed positioneren van de geleider en het afstellen van de glijrails, zodat de keukendeur netjes meebeweegt zonder te schuren of te blijven haken. De keukendeur hangt hier namelijk zelfstandig in de kast en moet op precies het juiste moment de vriezerdeur meenemen. Dat vereist fijn afstellen van de positie en afstand tussen de twee deuren.

Bij deur-op-deur zit de keukendeur direct op de vriezerdeur geschroefd. Ook hier is precisie belangrijk, want een scheve montage kan ertoe leiden dat de scharnieren onder spanning komen te staan of dat de deur niet goed sluit. In beide gevallen geldt: meet zorgvuldig, werk secuur en volg de bijgeleverde instructies stap voor stap. Draai schroeven niet te strak aan in het frontpaneel, zeker niet bij keukendeurtjes met een fineer- of laklaag. Na montage open en sluit je de deur meerdere keren om te controleren of alles soepel werkt. Loopt het stroef, of sluit de deur niet vanzelf? Dan moet je waarschijnlijk de hoogte of diepte nog iets aanpassen.

©Henadzy

Wat te doen bij een slecht sluitende deur

Een slecht sluitende deur is niet alleen vervelend, maar ook slecht voor de werking van de vriezer. Koude lucht ontsnapt, warme lucht komt binnen, en dat leidt tot ijsvorming. Ook gaat de motor vaker draaien en dat merk je op de energierekening. Het begint allemaal met een correcte afstelling: een goed afgestelde vriezerdeur sluit vanzelf en trekt netjes dicht.

Is dat niet het geval, kijk dan eerst of de vriezer wel volledig waterpas staat. Als de vriezer ook maar een beetje scheef staat, kan de deur open blijven staan. Ook het scharniermechanisme speelt een rol. Bij sleepdeuren wil er nog wel eens speling ontstaan, waardoor de keukendeur niet genoeg kracht overbrengt op de vriezerdeur.

Je kunt dit eenvoudig testen met een A4'tje. Klem het papier tussen de deur en de kast, en trek eraan. Voel je nauwelijks weerstand, dan sluit de deur niet goed. In dat geval loont het om nog eens kritisch naar de afstelling te kijken.

©Петр Смагин - stock.ad

Tot slot: netjes afwerken

Zodra de deur goed sluit en alles naar wens werkt, kun je de afwerking afronden. Monteer de plint terug, eventueel met een speciaal ventilatierooster. Werk schroefgaten af met dopjes of afdekstrips en controleer of het deurfront netjes aansluit bij de rest van de keuken. De meeste inbouwmodellen bieden nog wat marge voor bijstelling, zodat je alles tot op de millimeter kunt uitlijnen. Vergeet ten slotte niet om de rubbers van de vriezerdeur even na te lopen. Zijn ze schoon, soepel en goed geplaatst? Dan weet je zeker dat de vriezer straks probleemloos blijft functioneren.

Conclusie

Een inbouw-vriezer installeren is geen haastklus. Twijfel je over de technische aspecten of voel je je niet zeker over de montage? Laat je dan vooraf adviseren door een witgoed-specialist. Als je het goed wilt doen, moet je zorgen voor een stabiele plaatsing, voldoende ventilatie en een perfect afgestelde deur. De afwerking vraagt om geduld en nauwkeurigheid, maar het resultaat is een vriezer die niet alleen goed koelt, maar ook mooi opgaat in het keukendesign. En daar heb je jaren plezier van.

▼ Volgende artikel
Review HP OmniBook X Flip 14 – Vlotte laptop is ook tablet
© Jeroen Boer - ID.nl
Huis

Review HP OmniBook X Flip 14 – Vlotte laptop is ook tablet

De HP OmniBook X Flip 14 is een nieuw model binnen de OmniBook X-reeks die bestaat uit luxere AI-laptops. Ten opzichte van de eerdere OmniBook X kun je de Flip ook gebruiken als tablet. Verder valt op dat deze nieuwe variant weer gewoon een Intel-processor heeft. Hoe bevalt deze laptop?

Uitstekend
Conclusie

De HP OmniBook X Flip 14 is een fraaie laptop voorzien van krachtige hardware die je kunt gebruiken als laptop én als tablet. Voor een compacte laptop heeft de OmniBook X Flip 14 opvallend veel aansluitingen: we kunnen ons niet voorstellen dat je met tweemaal usb-c, tweemaal usb en HDMI iets tekort zult komen. Helemaal perfect is de OmniBook X Flip 14 echter niet, want het volledig vlakke toetsenbord met weinig ruimte tussen de toetsen vinden we niet heel fijn tikken. Ook is de behuizing erg gevoelig voor vingerafdrukken, waardoor de fraai ontworpen laptop er al snel wat smoezelig uitziet.

Plus- en minpunten
  • Mooi scherm
  • Goede accuduur
  • Veel aansluitingen
  • Goede webcam
  • Prima prestaties
  • Vingerafdrukgevoelig
  • Tikcomfort toetsenbord

De HP OmniBook X Flip 14 is een convertible laptop die je dankzij een omklapbaar scherm ook als tablet kunt gebruiken. De stevige behuizing is gemaakt van aluminium en afgewerkt in een fraaie kleur die HP atmosferisch blauw noemt. Het materiaal is helaas wel erg vingerafdrukgevoelig en de laptop zat al direct na het uitpakken vol met zichtbare vingerafdrukken. De laptop is ook in het zilver verkrijgbaar; wellicht vallen op die kleur vingerafdrukken minder op. De OmniBook X Flip weegt 1,38 kilogram en dat zeker voor een convertible lekker licht.

©Jeroen Boer - ID.nl

De aluminium behuizing is uitgevoerd in een fraaie donkerblauwe kleur.

Ondanks de compacte vormgeving krijg je behoorlijk wat aansluitingen waaronder twee usb-c-aansluitingen. Die zijn opvallend genoeg niet identiek qua mogelijkheden. Al is het functionele verschil in veel gevallen niet merkbaar, want beide poorten ondersteunen data, video en opladen. De snelste poort is een Thunderbolt 4-variant met een maximale snelheid van 40 Gbit/s en DisplayPort 2.1. De andere poort ondersteunt usb 3.2 op maximaal 10 Gbit/s in combinatie met Displayport 1.4a. DisplayPort 2.1 biedt veel hogere verversingssnelheden voor 4K-schermen tot 240 Hz en ondersteunt 8K-schermen.

©Jeroen Boer - ID.nl

De meeste aansluitingen vind je aan de linkerkant.

Daarnaast is ook voorzien in HDMI 2.1, een 3,5mm-headsetaansluiting en twee normale usb3.2-poorten met een maximale snelheid van 10 Gbit/s. Op het gebied van aansluitingen kom je kortom niks tekort. Zeker omdat de laptop ook nog eens wifi 7 inclusief ondersteuning voor de 6GHz-band heeft.

©Jeroen Boer - ID.nl

Op de rechterkant vind je een usb-poort en de headsetaansluiting.

In het startmenu vinden we ten opzichte van een normale Windows-installatie relatief veel extra pictogrammen. Veel daarvan zijn van HP zelf in de vorm van documentatie en wat eigen tooltjes zoals een virtuele lichtring om jezelf beter te belichten tijdens videogesprekken en een eigen AI-assistent. Daarnaast is een proefversie van McAfee geïnstalleerd en zien we aanbiedingen van Adobe en Dropbox.

Verschillende varianten

De OmniBook X Flip 14 is te koop in verschillende configuraties en is leverbaar met zowel Intel- als AMD-processors. Dat is overigens een groot verschil ten opzichte van de HP OmniBook X die we vorig jaar getest hebben, want dat was ondanks de vrijwel identieke naam een laptop voorzien van een ARM-processor van Qualcomm. Afhankelijk van de configuratie is de OmniBook X Flip 14 voorzien van een oled- of ips-scherm. Ons testexemplaar met volledig typenummer HP OmniBook X Flip 14-fm0685nd is de duurste uitvoering met een oledscherm en beschikt over een Intel Core Ultra 7 258V met geïntegreerde 32 GB RAM. Deze processor uit Intels Lunar Lake-generatie is voorzien van een npu (neural processing unit) die krachtig genoeg is om de laptop te classificeren als Copilot+-pc. Alle AI-extraatjes in Windows zoals live-ondertitels, webcameffecten en simpele beeldgeneratie in Paint zijn dan ook aanwezig. De processor wordt in de geteste configuratie gecombineerd met een 1 TB-ssd afkomstig van Samsung. Het geïntegreerde werkgeheugen kun je logischerwijs niet uitbreiden. De M.2-ssd en het wifi-kaartje zijn eventueel wel verwisselbaar. 

Toetsen zonder uitsparing

Waar veel duurdere laptops een toetsenbord hebben waarbij er per toets individuele uitsparingen in het metaal zijn gemaakt, gebruikt HP op deze laptop een grote uitsparing waar het toetsenbord in verwerkt is. Om toch een premiumuitstraling te krijgen zijn de toetsen wat groter dan normaal waardoor er vrijwel geen uitsparing tussen de toetsen zichtbaar is. In combinatie met het extra grote lettertje ziet het er lekker robuust uit. Toch zijn we niet heel enthousiast. De toetsen zijn geheel vlak en doordat er nauwelijks een uitsparing tussen de toetsen zit, is het soms lastig om te voelen welke toets je gebruikt. De aanslag had ook wat duidelijker gekund. Het tikcomfort is wat ons betreft minder goed dan het toetsenbord dat we vorig jaar op de OmniBook X zagen. Dat toetsenbord had wel los uitgesneden toetsen in de behuizing en zag er met zijn toetsen in verschillende kleuren ook wat leuker uit.

©Jeroen Boer - ID.nl

Er zit weinig ruimte tussen de platte toetsen.

Het toetsenbord heeft verlichting die je in twee standen kunt instellen. In de rij met functietoetsen valt een functietoets op voor het invoegen van emoji. Wellicht voor veel mensen overbodig, maar deze emoji-toets is niet ten koste gegaan van andere functionaliteiten. Waar je op andere laptops bijvoorbeeld een toets hebt om de webcam mee uit te zetten, is er hier een schuifje ingebouwd waardoor een knopje niet nodig is. Ook een muteknop voor de microfoon is gewoon aanwezig.

Onder het toetsenbord is een ruime touchpad geplaatst die prima werkt en gebaren met drie en vier vingers ondersteunt. Wel lijkt het erop dat het geen glazen touchpad is en dat voelt wat goedkoop aan. 

Mooi oledscherm

Het 14inch-aanraakscherm is voorzien van een oledpaneel met een resolutie van 2880 x 1800 pixels. Er wordt een hoge verversingssnelheid van 120 Hz ondersteund die volgens Windows dynamisch kan worden aangepast tussen 48 en 120 Hz (VRR) om energie te besparen. Een beetje vreemd is dat je handmatig alleen uit 48 of 120 Hz kunt kiezen. Buiten die eigenaardigheid om heeft de laptop een uitstekend scherm met goede kleuren en een indrukwekkend contrast. De maximale helderheid is voor binnen meer dan genoeg, maar er zijn (dure) laptops die meer schermhelderheid bieden. Wel ondersteunt het scherm HDR waarbij de piekhelderheid wat hoger ligt dan de algemene schermhelderheid. Het paneel is glanzend afgewerkt met Gorilla Glass 3.

©Jeroen Boer - ID.nl

De laptop heeft een 360graden-scharnier waardoor je het scherm kunt omklappen.

Die afwerking is niet voor niks, want de laptop heeft een aanraakscherm en kun je ook als tablet gebruiken. Het omklappen van het scherm naar de tabletmodus gaat soepel en ook als tablet voelt het geheel solide. Het scharnier is stijf genoeg om te voorkomen dat het scherm in de tabletmodus klappert, iets dat je soms wel eens ziet op dit soort convertibles. Het platte en goed gevulde toetsenbord blijkt in de tabletmodus juist erg prettig te zijn, want hiermee heeft je tablet een vlakke achterkant waardoor je het apparaat fijn kunt vasthouden. We hebben het niet kunnen testen, maar het scherm is compatibel met een optionele stylus die je magnetisch aan de behuizing kunt plakken. Deze HP 700 pen kost 100 euro en komt uiteraard vooral in de tabletmodus van pas. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Als je het scherm omklapt, kun je de OmniBook X Flip 14 gebruiken als tablet.

Boven het scherm heeft HP een 5megapixel-camera geplaatst. Behalve in Full HD kan de camera ook filmen in 1440p. De beelden zijn prima en je bent altijd duidelijk in beeld tijdens een videogesprek. Handig is dat HP de webcam heeft voorzien van een ingebouwd schuifje. Je kunt dankzij een patroontje ook duidelijk zien of het schuifje gesloten is. De camera is geschikt voor biometrisch inloggen via Windows Hello. Dat is direct je enige biometrische mogelijkheid, want een vingerafdrukscanner ontbreekt. 

©Jeroen Boer - ID.nl

De webcam is voorzien van een ingebouwd privacyschuifje.

Uitstekende prestaties

De Intel Core Ultra 7 258V is een mobiele processor met in totaal acht cores waarvan vier volwaardige en vier energiezuinige cores. Uiteraard is dit vergeleken met processors met een hoger energieverbruik geen heel indrukwekkende processor, maar voor een laptop is dit wel een krachtige chip. De laptop zet dan ook een uitstekende score neer van 6822 punten in PCMark 10. Ook de scores in Cinebench R23 zijn met een single-core-score van 1841 en een multi-core-score van 10372 punten uitstekend. Het verval bij langdurige belasting blijft beperkt. Tijdens alledaagse werkzaamheden als surfen en het bewerken van documenten doet de koeling stil zijn werk. Als je de laptop zwaardere taken laat uitvoeren, hoor je de koeling wel aanslaan. 

Het is geen verrassing, want dit is niet de eerste laptop met deze cpu die we testen, maar de Intel Arc 140V is een capabele geïntegreerde gpu. In 3DMark Time Spy scoort deze laptop 4457 punten en dat betekent dat wat oudere spellen prima speelbaar zijn. Zo halen we in Shadow of the Tomb Raider op de voorinstelling lowest gemiddeld 69 fps terwijl als we AI-upscaler XeSS inschakelen dat 84 fps wordt. Zelf op de voorinstelling High in combinatie met XeSS halen we een speelbare 60 fps. Je kunt een hoop spellen spelen als je de grafische instellingen wat beperkt.

De accu met een capaciteit van 59 Wh biedt een uitstekende werktijd. In onze test houdt de laptop het maar liefst 15 uur uit en dat is in lijn met wat HP zelf opgeeft. De ssd is een exemplaar van Samsung dat goed presteert. De maximale lees- en schrijfsnelheden bedragen een uitstekende 5012,20 en 3284,23 MB/s. Belangrijker is hoe de ssd presteert tijdens werkzaamheden met veel bewerkingen op kleine bestanden tegelijkertijd. In de Quick System drive Benchmark van PCMark 10 die precies dat test, haalt de ssd een snelheid van 273,04 MB/s. Dat is op zich geen slechte score, maar er zijn tegenwoordig ssd's die hier een veelvoud van scoren.

Conclusie

De HP OmniBook X Flip 14 is een fraaie laptop voorzien van krachtige hardware die je kunt gebruiken als laptop én als tablet. Voor een compacte laptop heeft de OmniBook X Flip 14 opvallend veel aansluitingen: we kunnen ons niet voorstellen dat je met tweemaal usb-c, tweemaal usb en HDMI iets tekort zult komen. Helemaal perfect is de OmniBook X Flip 14 echter niet, want het volledig vlakke toetsenbord met weinig ruimte tussen de toetsen vinden we niet heel fijn tikken. Ook is de behuizing erg gevoelig voor vingerafdrukken, waardoor de fraai ontworpen laptop er al snel wat smoezelig uitziet.