ID.nl logo
Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers
Mobiliteit

Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers

Het is een achterhaalde gedachte dat elektrische auto’s ongeschikt zijn voor het trekken van een caravan. Het aanbod EV’s met een maximum aanhangergewicht van 1.500 kilo of méér wordt steeds groter. In dit overzicht geven we tien voorbeelden van elektrische auto’s waarmee je niet langer tot een bungalowpark of hotel bent veroordeeld. Deze EV's brengen je hele gezin met caravan en al naar je favoriete vakantiebestemming: de camping!

Twaalf jaar geleden waren er nog maar heel weinig elektrische auto’s. De Nissan Leaf en de Renault Zoe braken als elektrische pioniers een nieuwe markt open. Inmiddels is de elektrische auto niet meer weg te denken: de technische ontwikkelingen gaan razendsnel en daardoor worden EV’s steeds gebruiksvriendelijker. Ook voor kampeerders, want de nieuwste elektrische modellen zijn steeds beter in staat een caravan te trekken.

Het idee dat je met een elektrische auto geen aanhanger kunt trekken, is achterhaald. Maar daarbij moeten we óók vertellen dat je bij aanschaf nog steeds heel goed moet opletten wat de trekcapaciteiten van een EV zijn. Zo kunnen de populaire elektrische modellen van Peugeot (208,  2008), Citroën (C4) en Opel (Corsa, Mokka) bijvoorbeeld nog steeds niet met trekhaak worden geleverd – óók niet voor een fietsenrek. Doordat de nieuwe Jeep Avenger dezelfde technische basis heeft als de hierboven genoemde modellen, is deze stoere Amerikaanse EV evenmin in staat om een aanhanger te trekken. Van een merk als Jeep zou je anders verwachten...

EV kopen? Let dan goed op het maximum trekgewicht!

Kortom: ben je een fanatiek kampeerder en staat de caravan alweer klaar voor de naderende zomervakantie? Dan blijft het verstandig om eerst eens diep in de technische gegevens van een EV te duiken voordat je de auto bestelt. Zo vlak voor de zomervakantie wil je immers niet voor de onaangename verrassing komen te staan dat jouw hagelnieuwe elektrische auto niet in staat is om de caravan (of vouwwagen) te trekken. EV’s worden steeds gebruiksvriendelijker, maar oplettendheid blijft nog altijd geboden.

Het aantal nieuwe elektrische auto’s met een maximum trekgewicht van 1.500 kilo of meer wordt steeds groter. Het gaat echter te ver om hier een volledig overzicht van alle keuzemogelijkheden te geven. We hebben een selectie van 10 elektrische auto’s gemaakt, waarbij we behalve het maximum trekgewicht (met een geremde aanhanger) óók keken naar het geboden reiscomfort. De zomervakantie begint immers met een ontspannen rit naar de vakantiebestemming: de camping!

©BMW Group. For Editorial Use only. For any other purpose contact Fabian Kirchbauer mail@fabiankirchbauer.com

BMW i4: al vanaf de basisversie 1.600 kilo trekgewicht.

10. BMW i4 eDrive35 (1.600 kilo)

Een zakelijke vijfdeurs fastback van het formaat BMW 3-serie, die vanaf de basisversie al 1.600 kilo mag trekken. Heeft een 286 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen liggen, de accu heeft een capaciteit van 68 kWh. De versies met meer vermogen – 340 pk voor de eDrive40 of 544 pk voor de vierwielaangedreven M50 – beschikken over een 80,7kWh-accu. De instap-i4 komt 483 kilometer op een volle batterij (WLTP). Goedkoop is de BMW niet: prijzen starten net onder de 60.000 euro. Meerprijs voor de elektrisch wegklapbare trekhaak: 1.175 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 286 pk • Actieradius (WLTP): 483 km • Snelladen: max. 180 kW • Prijs: 59.362 euro • SEPP: nee 


De Kia EV6 deelt zijn techniek met de Hyundai Ioniq 5.

9. Hyundai Ioniq 5 / Kia EV6 77,4 kWh (1.600 kilo)

De Trekauto's van het Jaar 2022. Deze auto's zijn technisch namelijk grotendeels identiek aan elkaar. Beide auto’s mogen een maximum (geremd) gewicht van 1.600 kilo trekken. Dat wil zeggen: als je kiest voor de versie met 77,4kWh-accu, want de EV6 met kleinere 58 kWh-batterij verdraagt maar 750 kilo aan de trekhaak (meerprijs: 1.025 euro inclusief montage). De EV6 met 77,4kWh-accu komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu, opladen gaat met een piekvermogen van 240 kW.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 229 pk • Actieradius (WLTP): 528 km • Snelladen: max. 240 kW • Prijs: 57.495 euro • SEPP: nee 


Smart #1: compacte SUV met hoog trekvermogen.

8. Smart #1 (1.600 kilo)

De Smart #1 (spreek uit als ‘Hashtag One’, en niet 'Number 1') is helemaal niet zo’n grote auto, en toch mag hij een aanhanger of caravan van 1.600 kilo trekken. Dat verdient lof. Wat ook lof verdient, is de scherpe prijsstelling. Met zijn instapprijs van 41.395 euro zit de Smart ruimschoots onder de SEPP-grens. En dat terwijl de auto minstens een 272 pk sterke elektromotor tussen de aangedreven achterwielen heeft liggen. Op een volle accu (66 kWh) kom je 420 kilometer ver. Deze Smart heeft weinig meer van doen met de minuscule stadsautootjes van weleer. De meerprijs voor een trekhaak is nog niet bekend.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 420 km • Snelladen: max. 150 kW • Prijs: 41.395 euro • SEPP: ja 


De Volvo EX30 is splinternieuw en baart opzien met 1.600 kilo trekgewicht.

7. Volvo EX30 Single Motor Extended Range (1.600 kilo)

We zetten de nieuwe compacte Volvo EX30 met grote Extended Range-batterij (69 kWh) vóór de Smart #1 omdat hij verder komt op een volle accu. Dat is het prijsverschil van 100 euro ons wel waard (en ja: je komt in aanmerking voor SEPP). De Smart #1 is één concurrent van de Volvo, maar ook de Jeep Avenger kan worden gezien als een beoogde tegenstrever. Alleen kan die Jeep géén aanhangwagen trekken, en deze Volvo 1.600 kilo. Kies je voor de duurdere versie met twee elektromotor (428 pk), dan mag er zelfs 1.800 kilo aan de trekhaak.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.600 kilo • Motorvermogen: 272 pk • Actieradius (WLTP): 480 km • Snelladen: max. 153 kW • Prijs: 41.495 euro • SEPP: ja 


©"Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans"

De Mercedes EQA blinkt uit met zijn maximum trekgewicht: 1.800 kilo!

6. Mercedes EQA 300 4Matic (1.800 kilo)

De kleinste elektrische SUV uit het omvangrijke modellenprogramma van Mercedes-Benz verdraagt als tweemotorige EQA 300 4Matic een trailer of caravan van 1.800 kilo. Met zijn vermogen van 228 pk is het geen razendsnelle auto, terwijl de actieradius van 433 kilometer en het maximum laadvermogen van 100 kW beslist niet grensverleggend zijn. De Mercedes EQA 300 4Matic is met zijn prijs van ruim 64.000 euro bovendien stevig aan de prijs. Maar daar heeft hij zijn zesde plaats in deze Trekgewicht Top 10 dan ook niet aan te danken.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 228 pk • Actieradius (WLTP): 433 km • Snelladen: max. 100 kW • Prijs: 64.031 euro • SEPP: nee 


Voor 1.800 kilo trekvermogen moet je wel de tweemotorige Volvo (X)C40 hebben.

5. Volvo (X)C40 Twin Pure Electric (1.800 kilo)

Volvo is in dit lijstje ruim vertegenwoordigd. Ook de onlangs ingrijpend vernieuwde C40 en XC40 – waarin de voorwielaandrijving werd verwisseld voor achterwielaandrijving – doen het goed als caravantrekkers. De tweemotorige Twin Pure Electric heeft aan een vermogen van 408 pk ruimschoots genoeg om een aanhangwagen van 1.800 kilo van zijn plaats te krijgen. Nog een belangrijk pluspunt van deze Volvo’s: je komt ruim 500 kilometer ver op een volle accu. En onderweg aan de snellader piekt het vermogen met 205 kW. Meerprijs inklapbare trekhaak: 1.195 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 1.800 kilo • Motorvermogen: 408 pk • Actieradius (WLTP): 548 km • Snelladen: max. 205 kW • Prijs: 59.995 euro (XC40), 61.495 euro (C40) • SEPP: nee


©ERICVANVUUREN.NL

De Nio EL7 (foto) en ET7 staan op hetzelfde platform en mogen beide 2.000 kilo trekken.

4. NIO EL7 100 kWh (2.000 kilo)

Nio’s grote SUV, de EL7, staat op hetzelfde elektrische platform als de luxe vierdeurs sedan ET7. Ze hebben beide dezelfde elektrische aandrijflijn met een vermogen van 653 pk en kunnen naar keuze worden geleverd met een 75 of 100 kWh-accu. Beide Nio’s trekken een aanhangwagen van 2.000 kilo – dankzij de vierwielaandrijving met heel veel tractie. Met het grootste accupakket haalt de EL7 een range van meer dan 500 kilometer. Aan de snellaadpaal presteert de auto echter niet verpletterend: 125 kW is het piekvermogen. Nio biedt tal van financiële constructies, een trekhaak zit standaard onder de EL7.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.000 kilo • Motorvermogen: 653 pk • Actieradius (WLTP): 509 km • Snelladen: max. 125 kW • Prijs: 76.900 euro (exclusief accu) • SEPP: nee 


©Stefan Isaksson

Onderhuids is de Polestar 3 (foto) grotendeels identiek aan de Volvo EX90.

3. Polestar 3 Long Range (2.200 kilo)

De Volvo EX90 staat op hetzelfde platform als de Polestar 3 Long Range, maar we wilden van deze lijst geen overzicht maken van alle elektrische modellen die Volvo in het programma heeft. De Polestar 3 is een riante vijfpersoons SUV, met een wat aansprekender en dynamischer design dan de EX90. Beide auto’s trekken 2.200 kilo, beide auto’s hebben dezelfde 111kWh-accu en beide modellen beschikken in de basisuitvoering al over een vermogen van 489 pk. Polestar vraagt 1.400 euro extra voor een trekhaak, Volvo brengt 1.295 euro in rekening.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.200 kilo • Motorvermogen: 489 pk • Actieradius (WLTP): 610 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 89.900 euro • SEPP: nee 


©Tesla

De Tesla Model X kan wel wat meer verdragen dan alleen een fietsenrek: 2.250 kilo!

2. Tesla Model X (2.250 kilo)

De Tesla Model X baarde in 2016 al veel opzien met zijn vleugeldeuren. Zeven jaar later en de auto staat nog steeds in de bovenste regionen als het gaat om prestaties aan de snellaadpaal (250 kW piekvermogen) en – met 680 pk op de wielen – op de weg. De Model X mag een aanhangwagen trekken van 2.250 kilo. Helemaal sensationeel wordt het natuurlijk met de 1.020 pk sterke, driemotorige(!) Model X Plaid, die in slechts 2,6 seconden naar de 100 schiet. Zonder aanhangwagen, welteverstaan. Een trekhaak is standaard. Mag ook wel, voor een vanafprijs van bijna 120.000 euro.

• Max. trekgewicht (geremd): 2.250 kilo • Motorvermogen: 680 pk • Actieradius (WLTP): 576 km • Snelladen: max. 250 kW • Prijs: 117.493 euro • SEPP: nee 


©Uwe Fischer

1. BMW iX xDrive50 (2.500 kilo)

De absolute trekkampioen onder de elektrische personenauto’s is de BMW iX. Ongeacht de motorvariant die je kiest, mag de grote SUV een caravan, auto-ambulance, tandemasser of paardentrailer van 2.500 kilo trekken. Wij zouden kiezen voor de 524 pk sterke iX xDrive50. Die heeft met zijn 108,8kWh-accu een range van 632 kilometer. Wel een beetje teleurstellend: voor een trekhaak wil BMW een meerprijs van 1.281 euro vangen, terwijl je voor de iX xDrive50 in standaarduitvoering al dik meer dan een ton betaalt. Kun je nagaan hoe hoog de prijs wordt opgevoerd als je ook nog eens kiest voor allerlei andere verleidelijke extra’s uit de telefoonboekdikke prijslijst…

• Max. trekgewicht (geremd): 2.500 kilo • Motorvermogen: 524 pk • Actieradius (WLTP): 632 km • Snelladen: max. 195 kW • Prijs: 105.097 euro • SEPP: nee

🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een aantal keer per week geven we je een overzicht van deze producten. Dit keer: vijf moderne smartphones die voor minder dan 300 euro in de winkel liggen.

Een nieuwe smartphone hoeft niet duur te zijn. Wie goed zoekt, vindt voor minder dan 300 euro verrassend complete toestellen met scherpe schermen, snelle hardware en degelijke camera’s. In dit overzicht vind je vijf recente smartphones die binnen dit budget vallen. Ze bieden elk hun eigen balans tussen prestaties, opslagruimte en accuduur. De één blinkt uit in schermkwaliteit, de ander juist in snelheid of camera-opties. Hieronder lees je wat je van elk toestel kunt verwachten, zonder poespas of verkooppraatjes.

Samsung Galaxy A56

Met de Galaxy A56 richt Samsung zich op gebruikers die een groot scherm en snelle 5G-connectiviteit willen zonder de prijs van een topmodel. Dit toestel heeft een 6,7-inch Super AMOLED-scherm met een resolutie van 1080 × 2340 pixels. Binnenin draait een Samsung Exynos-processor met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslag, uitbreidbaar via een geheugenkaart. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, aangevuld met ultragroothoek- en dieptesensoren. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 25 W snelladen. Het toestel werkt met Android 14 en biedt ondersteuning voor dual-sim en 5G-netwerken.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm: Super AMOLED
Werking op volle accu:
44u34min
Aantal megapixels:
50
Opslag:
128 GB

OPPO Reno 12 5G

De Reno 12 heeft een afgerond OLED-scherm van 6,7 inch met een verversingssnelheid van 120 Hz. Het toestel draait op de MediaTek Dimensity 7300-processor met 12 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera telt 50 megapixel en wordt bijgestaan door een ultragroothoek- en dieptecamera. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 80 W snelladen via USB-C. Deze telefoon draait op Android 14 met ColorOS. Het toestel ondersteunt 5G, dual-sim en Wi-Fi 6, en beschikt over een vingerafdrukscanner onder het scherm.

Energy Label F
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm:
OLED
Werking op volle accu:
niet opgegeven
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
256 GB

Motorola Edge 50 Neo

De Motorola Edge 50 Neo beschikt over een 6,55-inch P-OLED-display met een resolutie van 2400 × 1080 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Qualcomm Snapdragon 7s Gen 2, gekoppeld aan 12 GB RAM en 512 GB interne opslag. De hoofdcamera heeft een 50-megapixelsensor met optische beeldstabilisatie, de tweede lens is een 13-megapixel ultragroothoek. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 68 W snelladen. De telefoon draait op Android 14 en heeft 5G, NFC en dual-sim.

Energy Label A
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: P-OLED
Werking op volle accu:
50u44m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
512 GB

Samsung Galaxy A16

De Galaxy A16 is een toestel met een 6,5-inch PLS-LCD-scherm met een resolutie van 1600 × 720 pixels. De telefoon werkt met de MediaTek Helio G85-processor en 4 GB werkgeheugen, met 128 GB opslag. De camera achterop bestaat uit drie lenzen, waarvan de hoofdcamera 50 megapixel heeft. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 15 W snelladen. Het toestel draait op Android 14 met One UI. De telefoon heeft een 3,5-mm-aansluiting en ruimte voor twee simkaarten.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: LCD
Werking op volle accu:
43u30m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
128 GB

Xiaomi Redmi Note 14 5G

De Redmi Note 14 5G heeft een 6,6-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Snapdragon 4 Gen 2-chip, samen met 8 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera aan de achterkant heeft 108 megapixel, terwijl de frontcamera 16 megapixel levert. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 33 W snelladen via USB-C. Het toestel biedt ondersteuning voor 5G, Bluetooth 5.3, NFC en een infraroodzender. Android 14 met MIUI vormt de softwarebasis.

Energy Label D
Specificaties

Schermgrootte: 6,6 inch
Soort scherm:
AMOLED
Werking op volle accu:
38u56m
Aantal megapixels:
108 MP
Opslag:
256 GB

▼ Volgende artikel
LG komt met 6K-monitor
Huis

LG komt met 6K-monitor

LG heeft een nieuwe monitor aangekondigd voor creatieve professionals: de UltraFine evo 6K (model 32U990A). Dit scherm valt op als de eerste 6K-monitor met Thunderbolt 5-ondersteuning en richt zich op gebruikers die werken met zware videoprojecten, grafisch ontwerp of andere veeleisende taken.

De 32U990A heeft een resolutie van 6.144 bij 3.456 pixels en een pixeldichtheid van 224 PPI. Dat zorgt voor bijzonder scherpe tekst en een hoge detailweergave. Volgens LG is het scherm in de fabriek gekalibreerd voor consistente kleuren binnen macOS. De monitor dekt bijna de volledige DCI-P3- en Adobe RGB-kleurruimte, wat hem geschikt maakt voor foto- en videobewerking en drukwerk. Ook voldoet hij aan de VESA DisplayHDR 600-standaard, wat zorgt voor een goede helderheid en kleurechtheid. Daarnaast heeft LG een Studio Mode toegevoegd, met drie kleurprofielen die speciaal zijn bedoeld voor Mac-gebruikers.

De UltraFine evo 6K biedt 2,5 keer zoveel pixels als een 4K-scherm, en wie twee van deze monitoren naast elkaar gebruikt, krijgt bijna vijf keer zoveel werkruimte. Via Thunderbolt 5 kunnen gebruikers bovendien eenvoudig meerdere schermen koppelen. De monitor kan ook dienen als hub, met ingebouwde KVM-switch en diverse aansluitingen, waarmee snel tussen Mac- en Windows-systemen kan worden gewisseld.

Dankzij de Thunderbolt 5-ondersteuning haalt de monitor overdrachtssnelheden tot 120 Gbps, drie keer sneller dan Thunderbolt 4. Dat maakt hem geschikt voor het werken met zware 8K-RAW-bestanden en real-time 4K-rendering. Het ontwerp is strak en vrijwel randloos, en het scherm kan in hoogte worden versteld of verticaal worden gedraaid – handig voor wie veel met verticale content werkt. Er zijn minder kabels nodig, wat zorgt voor een opgeruimde werkplek.

“Nu veel videomakers meerdere projecten tegelijk beheren, is de behoefte aan ultrahoge resolutie, nauwkeurige kleuren en snelle verbindingen groter dan ooit,” zegt YS Lee, hoofd van de IT-divisie van LG Media Entertainment Solution Company. “Met de UltraFine evo 6K bieden we een toekomstbestendig scherm van compromisloze kwaliteit, waarmee professionals sneller, slimmer en beter kunnen werken.”

Beschikbaarheid en prijzen

De LG UltraFine evo 6K-monitor wordt in oktober in Europa en de VS uitgebracht, maar een adviesprijs is nog niet bekendgemaakt.