ID.nl logo
Wat zijn de beste banden voor elektrische auto's?
Mobiliteit

Wat zijn de beste banden voor elektrische auto's?

Het is vanzelfsprekend dat de banden onder je auto een belangrijke rol spelen. Als je een elektrische auto hebt, kun je kiezen uit gewone banden of banden die speciaal zijn ontwikkeld voor EV's. Wat hiervan de voordelen zijn en welke banden voor elektrische auto's de beste keus zijn, lees je in dit artikel.

In dit artikel lees je alles over banden die speciaal ontwikkeld zijn voor elektrische auto's. We hebben het onder meer over:

  • De eigenschappen van banden voor EV's
  • De kosten van dit soort banden
  • Welke fabrikanten banden voor EV's maken

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Eigenschappen speciale EV-banden

Heb je een elektrische auto of overweeg je er een te kopen, dan is het aan te raden om niet zomaar willekeurige banden te kiezen. Er bestaan namelijk banden die speciaal voor dit soort auto's zijn gemaakt. Zulke banden beschikken over specifieke eigenschappen die het best aansluiten op elektrisch rijden. Afgezien van de aandrijflijn verschilt een elektrische auto op allerlei vlakken van een reguliere benzine- of dieselauto, waardoor op maat gemaakte EV-banden bijna een must zijn.

Neem bijvoorbeeld het gewicht van een elektrische auto. Het is bekend dat EV's een stuk zwaarder zijn dan traditionele auto's. Kijk maar eens naar de Opel Corsa met een benzinemotor en die met een volledig elektrische aandrijflijn: het leeggewicht van een 1.2 benzine uit 2023 bedraagt 1010 kg, terwijl de Corsa Electric 1430 kg weegt. Om met dat extra gewicht om te gaan, moeten de banden van een EV robuuster zijn. Banden die speciaal voor elektrische auto's zijn gemaakt, zijn op meerdere manieren verstevigd om duurzamer te zijn.

©Opel Automobile GmbH

Steviger, sterker en zuiniger

Banden voor elektrische auto's zijn niet alleen robuust om met het hogere gewicht om te gaan, maar ook met het vermogen. In tegenstelling tot benzine- en dieselauto's heb je met een EV direct toegang tot het volledige vermogen en koppel. Speciale EV-banden zorgen er allereerst voor dat je genoeg grip hebt om met die extra kracht om te gaan en je banden niet zomaar wegslippen. Meer grip betekent ook dat de remweg korter is dan bij gewone banden. Daarnaast moeten dit soort banden minder snel slijten dan reguliere banden, omdat ze steviger en sterker zijn om het gewicht en vermogen aan te kunnen.

Een andere reden om speciale EV-banden aan te schaffen, heeft te maken met de actieradius. Deze banden hebben een lagere rolweerstand en minder wrijving met het wegdek, waardoor de auto langer kan uitrollen en minder kostbare energie hoeft te verbruiken. Op die manier kom je dichter bij de actieradius van de fabrieksopgave. Tenslotte verbeteren speciale EV-banden de rijbeleving op het gebied van comfort. Ze produceren minder bandengeluid en vibraties, waardoor het stiller en rustiger is voor inzittenden.

©Petro

Wat kosten banden voor elektrische auto's?

Banden voor elektrische auto's zijn over het algemeen duurder dan standaardbanden. Dat komt door hun specifieke eigenschappen, zoals een lagere rolweerstand en betere grip, die nodig zijn voor de unieke eisen van EV's. Je zou kunnen overwegen om gewone banden te gebruiken, maar dat is niet aan te raden. Normale banden zijn niet berekend op het hogere gewicht en het directe koppel van elektrische auto's. Hierdoor slijten ze sneller en kunnen ze eerder beschadigd raken.

Hoewel de aanschafprijs van EV-banden hoger ligt, kan dat op de lange termijn voordeliger uitpakken. Je zult ze minder vaak hoeven te vervangen dan gewone banden op een elektrische auto. Bij je keuze is het daarom verstandig om niet alleen naar de initiële kosten te kijken, maar ook naar de levensduur en prestaties van de banden.

De beste banden voor elektrische auto’s

Er zijn inmiddels diverse bandenfabrikanten die banden voor elektrische auto's in de catalogus hebben. Hieronder vind je een overzicht van de mogelijkheden.

Bridgestone

Bij Bridgestone kun je terecht voor meerdere banden die geschikt zijn voor elektrische auto's. Deze stammen allemaal uit de Turanza-familie. Je hebt bijvoorbeeld de zomerband Turanza 6, de vierseizoenenband Turanza All Season 6 en de speciaal voor elektrische auto's ontwikkelde Turanza Eco. Let goed op de naam, want alleen deze Turanza-banden voldoen aan de eisen voor elektrische auto's.

Continental

Continental heeft een speciale band voor elektrische auto's in de vorm van de EcoContact 6. Deze band is voorzien van allerlei handige eigenschappen, zoals een lage rolweerstand en een hoge mate van grip, waardoor deze band zeer geschikt is voor EV's. Het bedrijf heeft ook de Conti.eContact Hybrid in het aanbod. In deze band – ontwikkeld voor hybride auto's, maar ook geschikt voor EV's – zit een schuimlaag die het rijgeluid dempt.

Goodyear

Goodyear behoort inmiddels ook tot de fabrikanten die een speciale band voor elektrische auto's aanbieden. Het rubber heet ElectricDrive 2 en beschikt over de bekende eigenschappen die een band voor EV's onderscheiden van normale autobanden. Daarnaast bestaat de band voor 50 procent uit duurzame materialen.

Hankook

Hankook is de eerste bandenfabrikant met een complete line-up van banden voor elektrische auto's. Deze zijn te vinden onder de noemer iON. Zo is er de zomerband iON Evo voor personenauto's, de vierseizoenenband iON Evo AS SUV met de focus op grote, hoge auto's en tenslotte de winterband iON Icept.

Michelin

Michelin heeft eveneens meerdere banden voor elektrische auto's in het assortiment. De zomerband e-Primacy is een uitstekend presterende allrounder en biedt een grote actieradius, veilig rijgedrag en een lange levensduur. Heb je een elektrische sportauto of high-performance auto, dan moet je voor het Pilot Sport EV-rubber kiezen. Deze banden zorgen voor snelle acceleratie, veel grip en precies rijgedrag.

Pirelli

Pirelli pakt het anders aan dan andere bandenfabrikanten. Het Italiaanse bedrijf laat met het Elect-label zien welke banden geschikt zijn voor elektrische auto's. Inmiddels is er een divers aanbod aan zulke banden uit de reeksen P Zero, Scorpion en Cinturato. Het gaat om zomer-, winter- en vierseizoenenbanden, maar ook speciale banden voor sportieve EV's.

Yokohama

Yokohama heeft een aantal banden in het gamma die geschikt zijn voor elektrische auto's. Het gaat daarbij om de ADVAN dB V552 voor personenauto's en de ADVAN Sport EV V108 voor sportieve auto's. Daarnaast heeft het een speciaal label, E+, om aan te geven welke banden speciaal voor elektrische auto's zijn ontwikkeld.

▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.