ID.nl logo
Het accupakket van een EV vervangen: is dat de moeite waard?
© Southworks
Mobiliteit

Het accupakket van een EV vervangen: is dat de moeite waard?

Elektrische auto’s nemen gestaag het straatbeeld over. Toch zien twijfelaars nog genoeg beren op de weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met de accu? Is het nodig om die te vervangen als je een tweedehands EV koopt, en hoe duur is dat?

De accu is een belangrijk onderdeel van een elektrische auto. Je hebt misschien weleens gehoord van het compleet vervangen van zo'n batterij. Moet je daar rekening mee houden als (potentieel) EV-eigenaar en wat zijn de kosten?

• Vervangen van het accupakket: statistieken en garantie • Kosten, tests en het repareren van de batterij • De levensduur verlengen en alternatieven

Op zoek naar een elektrische auto? Kijk dan eens tussen onze selectie van beste EV’s van 2024.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Redenen om de batterij te vervangen

Waarom heeft je EV een nieuwe accu nodig? Een batterij kan in theorie defect zijn en helemaal niet meer werken. In de praktijk komt dat niet vaak voor en meestal valt het onder de garantie. Standaard batterijdegradatie is ook zelden de oorzaak om de batterij te vervangen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de achteruitgang van een batterij in de praktijk weinig effect heeft. Vervanging van de accu is dus alleen nodig als er iets mis is.

Garantietermijn van de batterij

Als je batterij in korte tijd echt kapot gaat, valt dat hoogstwaarschijnlijk onder de garantie. De meeste merken bieden een garantie van 5 tot 10 jaar of tot 150.000 tot 300.000 gereden kilometers. Dat is een behoorlijke periode en er spreekt vertrouwen uit. Om hiervoor in aanmerking te komen, hoeft de batterij trouwens niet helemaal kapot te zijn. De meeste merken hanteren een capaciteitspercentage van 70 procent. Is de capaciteit van jouw batterij binnen de garantietermijn lager? Dan heb je recht op een nieuwe accu.

©Pixelchaos

Komt accuvervanging vaak voor?

Uit de statistieken blijkt dat het vervangen van de batterij niet heel vaak voorkomt. Tenminste, niet bij auto’s met een bouwjaar van 2016 of later. Een onderzoek van het toonaangevende Recurrent toont aan dat 13 procent van de auto’s van 2015 of eerder een nieuwe batterij heeft ontvangen. Bij auto’s van 2016 of later is dat minder dan 1 procent. Over het algemeen zijn batterijen steeds betrouwbaarder geworden en die trend zet zich de komende jaren hoogstwaarschijnlijk door.

Er zijn wel situaties geweest waarbij een nieuw model met een foutieve accu op de markt verscheen. Voorbeelden daarvan zijn de Chevrolet Bolt EV en de Hyundai Kona Electric. De fabrikanten riepen op grote schaal batterijen terug om die te vervangen. Maar in zo’n geval valt vervanging van de batterij onder de garantie. Meestal komt dat voor als een model echt nog helemaal nieuw is en/of er een nieuw type batterij wordt gebruikt. Een auto die al minstens een jaar op de markt is, heeft deze problemen niet.

Kosten van een nieuwe accu

Wat ben je kwijt voor een batterij? Grotere accu’s met meer kWh’s zijn duurder dan kleinere. De kosten worden regelmatig uitgedrukt in euro’s per kWh. Hoewel de prijs al een stuk lager is dan voorheen, ben je nog steeds veel geld kwijt voor een nieuwe batterij. Automerken vertellen klanten graag dat ze batterijen voor minder dan 100 euro per kWh produceren. Maar in de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen. Voor een batterij van 30 kWh ben je al snel 5000 euro kwijt. Grotere accu’s voor personenauto’s lopen op tot 18.000 euro voor 100 kWh.

Daarnaast moet je rekening houden met de arbeidskosten. Een batterij vervangen doe je niet zomaar even. Autogarages brengen minstens 1000 euro in rekening voor deze ingreep. Grotere batterijen vervangen is wederom duurder.

©Nischaporn

Vervangen van cellen of modules

Een batterij is zelden helemaal kapot. Meestal is er sprake van capaciteitsverlies en zie je daar een melding over op het dashboard of merk je het gewoon zelf. Het kan ook gebeuren dat opladen opeens veel langer duurt dan gebruikelijk. Maar dat betekent niet dat je het complete batterijpakket moet vervangen.

Een accupakket van een EV bestaat uit een aantal modules, die op hun beurt ook weer uit meerdere cellen bestaan. Het aantal modules en cellen van zo'n accupakket loopt sterk uiteen. De 40kWh-batterij van de kleine Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld 48 modules met elk 4 cellen. Terwijl de 82kWh-accu van de Volkswagen ID. Buzz bestaat uit 12 modules met 24 cellen per stuk.

Je batterij laten testen Bij autogarages met een expertise in EV’s is het mogelijk om je batterij te laten controleren. Aan de hand van een speciale test spoort een monteur kapotte cellen op. Het uitlezen van het accupakket kost rond de 100 euro. De test toont aan welke delen van de accu kapot zijn en of het de moeite waard is om een module te vervangen. Dat scheelt een hoop geld en is daarom een geschiktere methode om een accupakket te herstellen.

Levensduur van de batterij verlengen

Kun je als eigenaar van een EV zelf iets doen om batterijdegradatie te voorkomen? Het vervangen van een complete accu komt dus sowieso niet heel veel voor. Maar er zijn wel manieren om capaciteitsverlies te beperken. Hoge en lage temperaturen hebben een negatief effect op een batterij. Zet je auto zo min mogelijk in de zon en als het even kan binnen.

Daarnaast is het slecht voor Li-Ion-batterijen om compleet opgeladen te zijn. Bijna helemaal leeg leidt ook tot schade aan de cellen. Probeer de lading daarom tussen de 20 en 80 procent te houden voor een lange levensduur. Een ongebruikte batterij gaat trouwens ook achteruit in kwaliteit. Dat voorkom je door in elk geval elke week een stukje te rijden.

©Mediaparts

Wat gebeurt er met een vervangen batterij?

Er bestaat een tweedehandsmarkt voor gebruikte accu’s. Die zijn vaak niet meer goed genoeg voor een auto. Bovendien ben je extra geld kwijt voor de installatie ervan. Daarom worden oude accu’s van EV’s gebruikt voor toepassingen die om minder vermogen vragen. Een voorbeeld in Nederland is de Johan Cruijff Arena. 148 accu’s zorgen daar voor back-up wanneer de stroom uitvalt tijdens een voetbalwedstrijd of concert.

Swap stations: hoop voor de toekomst?

Het Chinese automerk Nio maakt het mogelijk om batterijen snel uit te wisselen. In plaats van snelladen wissel je langs de snelweg gewoon een complete batterij uit. De operatie is volledig geautomatiseerd, waardoor de kosten laag zijn. Daarbovenop bezit je niet echt meer een eigen batterij, maar heb je een abonnement. Zorgen over het vervangen van de accu en batterijdegradatie behoren daardoor tot het verleden. NIO is druk aan het bouwen in Europa en Nederland heeft inmiddels negen swapping stations. Het gaat alleen nog wel een tijd duren voordat batterijwissels gangbaar zijn in ons land.

▼ Volgende artikel
POCO introduceert nieuwe F7 smartphone-serie met krachtige prestaties
Huis

POCO introduceert nieuwe F7 smartphone-serie met krachtige prestaties

POCO heeft twee nieuwe smartphones uitgebracht: de F7 Ultra en F7 Pro. Deze toestellen richten zich op gebruikers die veel waarde hechten aan snelheid en efficiëntie, zonder daarvoor de hoofdprijs te betalen.

De F7 Ultra is voorzien van de Snapdragon 8 Elite processor, die zorgt voor betere prestaties en minder energieverbruik dan voorgaande modellen. Het toestel heeft ook een speciale grafische chip die de beeldkwaliteit verbetert bij games en video's. De F7 Pro werkt met de Snapdragon 8 Gen 3 processor en draait op Xiaomi HyperOS 2. Beide telefoons hebben een goed koelsysteem waardoor ze niet snel oververhit raken, zelfs bij intensief gebruik.

©POCO

Qua batterijduur biedt de F7 Ultra een 5.300mAh batterij die in 34 minuten volledig opgeladen kan worden met de snellaadtechnologie. Je kunt deze telefoon ook draadloos opladen. De F7 Pro heeft een nog grotere batterij van 6.000mAh. Door speciale technologie behouden de batterijen van beide toestellen lang hun capaciteit, zelfs na veelvuldig opladen.

Fotografie en heldere schermen

Voor fotografie heeft de F7 Ultra drie camera's, waaronder een 50 megapixel hoofdcamera, een telelens en een 32 megapixel groothoeklens. De F7 Pro heeft een 50 megapixel hoofdcamera en een 8 megapixel groothoeklens. Beide telefoons maken gebruik van slimme beeldverwerking voor betere foto's.

De schermen van beide smartphones zijn erg helder (tot 3200 nits) en hebben technologie die zorgt voor minder vermoeidheid van de ogen. Ze zijn ook water- en stofbestendig volgens de IP68-norm en voorzien van krasbestendig glas.

©POCO

Prijzen en verkrijgbaarheid

De POCO F7 Ultra is te koop in geel en zwart in twee varianten: 12GB+256GB voor 779,90 euro en 16GB+512GB voor 849,90 euro.

De POCO F7 Pro is verkrijgbaar in zwart, zilver en blauw, eveneens in twee versies: 12GB+256GB voor 599,90 euro en 12GB+512GB voor 649,90 euro.

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000 Series PerfectDraft Thuistap
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips 5000 Series PerfectDraft Thuistap

Een perfect getapt biertje op elk moment van de dag, dat is waar de Philips PerfectDraft 5000 Series goed van pas komt. Deze stijlvolle thuistap combineert gebruiksgemak met professionele prestaties, waardoor je thuis kunt genieten van de authentieke café-ervaring.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips 500 Series PerfectDraft Thuistap HD3761/60 - een hele mond vol - is een geautomatiseerde biertap voor thuis. Het apparaat biedt ruimte voor een 6-litervaatje van je favoriete biertje naar keuze, waardoor je 30 dagen lang kunt genieten van verse biertjes uit eigen tap.

De HD3761/60 thuistap is door een testpanel van Review.nl gedurende een langere periode getest. Hoe waarderen de testers deze tap en hoe presteert deze in een thuisomgeving?

Strak design voor de moderne thuisbar

Het ontwerp van de PerfectDraft 5000 Series maakt direct indruk. "Het mooie strakke design past perfect in een moderne keuken", aldus Nicolle1307. De tap heeft een premium uitstraling en voelt stevig en solide aan. Harsh9 bevestigt dit en prijst het uiterlijk als een van de sterke punten. Wel merkt PauRei op dat de donkerblauwe kleurvariant 'bijna zwart' is, wat op een zwart aanrechtblad zichtbaar blijft. Met een gemiddelde score van 8,2 voor vormgeving waarderen testers het moderne design.

©Philips

Verfrissende prestaties

De koelprestaties van de PerfectDraft zijn indrukwekkend. Het apparaat koelt het bier constant tot 3 graden Celsius, wat zorgt voor een perfect gekoeld drankje. "Het getapte bier is perfect op temperatuur", bevestigt een van de testers. Wel merken meerdere testers op dat de koeltijd aanzienlijk kan zijn. 'Het duurt best lang voordat het vat gekoeld is, daarom is het aan te raden om het vat alvast buiten (in de winter) of koelkast te zetten', adviseert Jens. De koelprestaties krijgen gemiddeld een 8,5 van de testers.

"Als je eenmaal een vers getapt biertje uit je eigen tap hebt gehaald, wil je niet meer terug naar blik of fles."

- TestExpert

Intuïtief in gebruik

Het gebruiksgemak scoort hoog bij de testers, met een gemiddelde van 8,7. "Het installeren is eenvoudig en binnen twee minuten gedaan", vertelt Harsh9. De bijbehorende app wordt als nuttige aanvulling gezien. "Handig met een app zodat je kan zien hoelang je vat erin zit", merkt Wouter op. TestExpert voegt toe dat "het tappen makkelijker ging dan verwacht – al zou een cursus voor mij geen overbodige luxe zijn geweest".

"Elk glas smaakt alsof het direct in een café is getapt: vers, perfect gekoeld en met een mooie schuimkraag."

- Review.nl-tester

Praktisch in het dagelijks gebruik

De dagelijkse bediening verloopt soepel, al zijn er enkele praktische overwegingen. "Het apparaat maakt bijna geen geluid. Hij staat hier continu aan zodat hij op temperatuur blijft", deelt een van de testers. Ditchscraper merkt op dat deze versie een verbetering is ten opzichte van eerdere modellen: "geen geluid van het op druk houden, enkel als er getapt wordt". Een aandachtspunt is de omvang, want hij is niet heel makkelijk in een keuken weg te werken, is een mening die wordt gedeeld.

©Philips

✅ Pluspunten

  • Perfect gekoelde biertjes
  • Gebruiksvriendelijk
  • Produceert weinig geluid
  • Handige app-ondersteuning

❌ Minpunten

  • Relatief lange koeltijd
  • Temperatuur niet instelbaar
  • Hoge prijs voor fusten

Conclusie

Met een gemiddeld eindcijfer van 8,4 is de Philips PerfectDraft 5000 Series een overtuigende thuistap. De combinatie van strak design, goede koelprestaties en gebruiksgemak maakt het een waardevolle aanwinst voor bierliefhebbers. Wel moet je rekening houden met de aanschafprijs en de relatief dure fusten.