ID.nl logo
Het accupakket van een EV vervangen: is dat de moeite waard?
© Adobe Stock
Mobiliteit

Het accupakket van een EV vervangen: is dat de moeite waard?

Elektrische auto’s nemen gestaag het straatbeeld over. Toch zien twijfelaars nog genoeg beren op de weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met de accu? Is het nodig om die te vervangen als je een tweedehands EV koopt, en hoe duur is dat?

De accu is een belangrijk onderdeel van een elektrische auto. Je hebt misschien weleens gehoord van het compleet vervangen van zo'n batterij. Moet je daar rekening mee houden als (potentieel) EV-eigenaar en wat zijn de kosten?

• Vervangen van het accupakket: statistieken en garantie • Kosten, tests en het repareren van de batterij • De levensduur verlengen en alternatieven

Op zoek naar een elektrische auto? Kijk dan eens tussen onze selectie van beste EV’s van 2024.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Redenen om de batterij te vervangen

Waarom heeft je EV een nieuwe accu nodig? Een batterij kan in theorie defect zijn en helemaal niet meer werken. In de praktijk komt dat niet vaak voor en meestal valt het onder de garantie. Standaard batterijdegradatie is ook zelden de oorzaak om de batterij te vervangen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de achteruitgang van een batterij in de praktijk weinig effect heeft. Vervanging van de accu is dus alleen nodig als er iets mis is.

Garantietermijn van de batterij

Als je batterij in korte tijd echt kapot gaat, valt dat hoogstwaarschijnlijk onder de garantie. De meeste merken bieden een garantie van 5 tot 10 jaar of tot 150.000 tot 300.000 gereden kilometers. Dat is een behoorlijke periode en er spreekt vertrouwen uit. Om hiervoor in aanmerking te komen, hoeft de batterij trouwens niet helemaal kapot te zijn. De meeste merken hanteren een capaciteitspercentage van 70 procent. Is de capaciteit van jouw batterij binnen de garantietermijn lager? Dan heb je recht op een nieuwe accu.

©Pixelchaos

Komt accuvervanging vaak voor?

Uit de statistieken blijkt dat het vervangen van de batterij niet heel vaak voorkomt. Tenminste, niet bij auto’s met een bouwjaar van 2016 of later. Een onderzoek van het toonaangevende Recurrent toont aan dat 13 procent van de auto’s van 2015 of eerder een nieuwe batterij heeft ontvangen. Bij auto’s van 2016 of later is dat minder dan 1 procent. Over het algemeen zijn batterijen steeds betrouwbaarder geworden en die trend zet zich de komende jaren hoogstwaarschijnlijk door.

Er zijn wel situaties geweest waarbij een nieuw model met een foutieve accu op de markt verscheen. Voorbeelden daarvan zijn de Chevrolet Bolt EV en de Hyundai Kona Electric. De fabrikanten riepen op grote schaal batterijen terug om die te vervangen. Maar in zo’n geval valt vervanging van de batterij onder de garantie. Meestal komt dat voor als een model echt nog helemaal nieuw is en/of er een nieuw type batterij wordt gebruikt. Een auto die al minstens een jaar op de markt is, heeft deze problemen niet.

Kosten van een nieuwe accu

Wat ben je kwijt voor een batterij? Grotere accu’s met meer kWh’s zijn duurder dan kleinere. De kosten worden regelmatig uitgedrukt in euro’s per kWh. Hoewel de prijs al een stuk lager is dan voorheen, ben je nog steeds veel geld kwijt voor een nieuwe batterij. Automerken vertellen klanten graag dat ze batterijen voor minder dan 100 euro per kWh produceren. Maar in de praktijk blijkt dat vaak tegen te vallen. Voor een batterij van 30 kWh ben je al snel 5000 euro kwijt. Grotere accu’s voor personenauto’s lopen op tot 18.000 euro voor 100 kWh.

Daarnaast moet je rekening houden met de arbeidskosten. Een batterij vervangen doe je niet zomaar even. Autogarages brengen minstens 1000 euro in rekening voor deze ingreep. Grotere batterijen vervangen is wederom duurder.

©Nischaporn

Vervangen van cellen of modules

Een batterij is zelden helemaal kapot. Meestal is er sprake van capaciteitsverlies en zie je daar een melding over op het dashboard of merk je het gewoon zelf. Het kan ook gebeuren dat opladen opeens veel langer duurt dan gebruikelijk. Maar dat betekent niet dat je het complete batterijpakket moet vervangen.

Een accupakket van een EV bestaat uit een aantal modules, die op hun beurt ook weer uit meerdere cellen bestaan. Het aantal modules en cellen van zo'n accupakket loopt sterk uiteen. De 40kWh-batterij van de kleine Nissan Leaf heeft bijvoorbeeld 48 modules met elk 4 cellen. Terwijl de 82kWh-accu van de Volkswagen ID. Buzz bestaat uit 12 modules met 24 cellen per stuk.

Je batterij laten testen Bij autogarages met een expertise in EV’s is het mogelijk om je batterij te laten controleren. Aan de hand van een speciale test spoort een monteur kapotte cellen op. Het uitlezen van het accupakket kost rond de 100 euro. De test toont aan welke delen van de accu kapot zijn en of het de moeite waard is om een module te vervangen. Dat scheelt een hoop geld en is daarom een geschiktere methode om een accupakket te herstellen.

Levensduur van de batterij verlengen

Kun je als eigenaar van een EV zelf iets doen om batterijdegradatie te voorkomen? Het vervangen van een complete accu komt dus sowieso niet heel veel voor. Maar er zijn wel manieren om capaciteitsverlies te beperken. Hoge en lage temperaturen hebben een negatief effect op een batterij. Zet je auto zo min mogelijk in de zon en als het even kan binnen.

Daarnaast is het slecht voor Li-Ion-batterijen om compleet opgeladen te zijn. Bijna helemaal leeg leidt ook tot schade aan de cellen. Probeer de lading daarom tussen de 20 en 80 procent te houden voor een lange levensduur. Een ongebruikte batterij gaat trouwens ook achteruit in kwaliteit. Dat voorkom je door in elk geval elke week een stukje te rijden.

©Mediaparts

Wat gebeurt er met een vervangen batterij?

Er bestaat een tweedehandsmarkt voor gebruikte accu’s. Die zijn vaak niet meer goed genoeg voor een auto. Bovendien ben je extra geld kwijt voor de installatie ervan. Daarom worden oude accu’s van EV’s gebruikt voor toepassingen die om minder vermogen vragen. Een voorbeeld in Nederland is de Johan Cruijff Arena. 148 accu’s zorgen daar voor back-up wanneer de stroom uitvalt tijdens een voetbalwedstrijd of concert.

Swap stations: hoop voor de toekomst?

Het Chinese automerk Nio maakt het mogelijk om batterijen snel uit te wisselen. In plaats van snelladen wissel je langs de snelweg gewoon een complete batterij uit. De operatie is volledig geautomatiseerd, waardoor de kosten laag zijn. Daarbovenop bezit je niet echt meer een eigen batterij, maar heb je een abonnement. Zorgen over het vervangen van de accu en batterijdegradatie behoren daardoor tot het verleden. NIO is druk aan het bouwen in Europa en Nederland heeft inmiddels negen swapping stations. Het gaat alleen nog wel een tijd duren voordat batterijwissels gangbaar zijn in ons land.

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.