ID.nl logo
Vijf van de beste elektrische lease-auto’s in 2024
© Igor Stuifzand | ID.nl
Mobiliteit

Vijf van de beste elektrische lease-auto’s in 2024

Wie elektrisch wil leasen, heeft steeds meer keus. Maar welke EV's zijn de beste voor de verschillende doelgroepen? We geven je de beste EV's van 2024, verdeeld over vijf categorieën.

De leaserijder kan inmiddels kiezen uit een enorme lijst aan elektrische auto's, allemaal met hun eigen kwaliteiten. Maar welke is de beste? Om de bomen in het bos te kunnen blijven zien, hebben we vijf categorieën samengesteld en per categorie de beste EV's uitgelicht. De categorieën zijn: • De beste allrounder • De grootste gezinswagen • De beste caravantrekker • De beste premium-EV voor gezinnen • De gezins-EV met de beste actieradius

Lees ook: Tien zakelijke EV’s met een hoge actieradius in 2024

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wie een lease-auto neemt, zal diverse eisen stellen aan de auto die de komende tijd bij hem of haar op de oprit komt te staan. Bij velen zal de lease-auto daarnaast niet alleen moeten dienen als vervoerder voor woon-werk-verkeer, maar ook als gezinswagen. En wie zijn zinnen heeft gezet op een elektrische auto, heeft op dat gebied steeds meer keus. De elektrische gezinsauto is een fenomeen dat steeds meer voet aan de grond krijgt, zeker dankzij de enorme toename van elektrische SUV’s. En met die toename komt een ander fenomeen om de hoek kijken: keuzestress. Wat zijn echt goede elektrische gezinswagens?

Waar moet een elektrische gezinsauto aan voldoen?

Allereerst natuurlijk de prangende vraag: wat is een gezinswagen? Aan welke eisen moet een auto voldoen om dat stempel te krijgen? Om dit overzichtelijk te maken, hebben we een paar criteria opgesteld:

✅ Een gezinswagen beschikt over vijf deuren. Dit maakt het in- en uitstappen van kinderen op de achterbank eenvoudig en het betekent in de regel dat de auto een ruimer interieur heeft dan een model met drie deuren.
✅ De auto moet een ruime kofferbak hebben. Op pad gaan met het gezin betekent, zeker met kleine kinderen, dat je de nodige bagage moet meenemen. Een beetje gezinswagen biedt genoeg ruimte voor een setje koffers, een kinderwagen of een luiertas en genoeg speelgoed om de dag mee door te komen.
✅ Hij moet betaalbaar zijn. ‘Betaalbaarheid’ is een relatieve term, maar het mag duidelijk zijn dat de meest luxe SUV’s weliswaar voldoen aan bovenstaande criteria, maar tegelijk slechts voor een kleine groep leaserijders bereikbaar zijn. Daarom kijken we voor dit artikel niet naar gezinswagens uit het hoogste segment.
✅ De auto moet minimaal vijf zitplaatsen hebben. Met vijf zitplaatsen kan een gemiddeld gezin uitstekend uit de voeten. Er zijn ook zevenzitters, die beschikken over een extra stoelenrij. Deze nemen we zeker mee.

Vijf categorieën, vijf elektrische gezinswagens

Om het nog overzichtelijker te maken, delen we de elektrische gezinsauto’s onder in vijf categorieën en geven we in die categorie de meest populaire of interessante optie, plus enkele eervolle vermeldingen. Die vijf categorieën zijn:

• De beste allrounder
• De grootste gezinswagen
• De beste caravantrekker
• De beste premium-EV voor gezinnen
• De gezins-EV met de beste actieradius

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De beste allrounder: Hyundai Kona Electric

Er zijn tal van heel goede allrounders op de markt, maar omdat we eentje moeten kiezen die geldt als de beste, gaan we voor de Hyundai Kona Electric. Deze Zuid-Koreaan zit uitstekend in elkaar, biedt genoeg ruimte voor het gemiddelde gezin, heeft een nette actieradius (zo’n 450 kilometer voor de 64kWh-variant) en is aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van de concurrentie. Het is niet voor niets een van de best verkochte EV’s in Nederland. Uitblinken doet hij nergens, maar voor de gemiddelde rijder biedt hij alles voor een scherpe prijs.

Eervolle vermeldingen:

• Tesla Model Y – De bestverkochte EV van 2023. Een slag duurder dan de Kona, maar met meer snufjes en snellere laadtijden.
• Skoda Enyaq iV
– Een ruime SUV tegen een relatief scherpe prijs. Ook verkrijgbaar als sportief ogende SUV coupé.
• Volvo EX40
– Uitstekende, compacte SUV van Zweeds/Chinese origine. Komt later nog terug in dit artikel.

©Igor Stuifzand | ID.nl

Hyundai Kona Electric

De grootste gezinswagen: Kia EV9

Heb je de ruimte nodig, dan is de Kia EV9 een zeer aantrekkelijke optie voor de leaserijder. Deze auto is een kolos en biedt plaats aan zeven personen, zonder dat hij overdreven duur wordt. De achterste rij stoelen kan worden neergeklapt, wat een extra grote bagageruimte tevoorschijn tovert. Er is weinig dat niet in de EV9 past.

Eervolle vermeldingen:

• Volkswagen ID Buzz – Deze moderne interpretatie van de oude Volkswagen-bus is fraai retro vormgegeven en biedt eveneens plaats aan zeven personen. Het is een busje, zeker, maar wát voor een busje.
• Mercedes-Benz EQB
– In het premium segment treffen we de Mercedes-Benz EQB, een relatief compacte zevenzitter. Prijziger dan gemiddeld, maar wel met alle luxe en comfort die je van Mercedes-Benz mag verwachten.
• Tesla Model X
– Een flinke kofferbak, zeven zitplaatsen en een stapel technische accessoires om jezelf mee bezig te houden op weg naar de vakantiebestemming. De Model X heeft het allemaal.

©KIA

Kia EV9

De beste caravantrekker: Volvo EX40

De Volvo EX40 is niet de EV met de meeste trekkracht, maar wel eentje die een scherpe prijs combineert met meer dan voldoende mogelijkheden voor een caravanvakantie. De EX40 trekt maximaal 1.800 kilogram, ruim voldoende voor een gemiddelde caravan. Houd er wel rekening mee dat je actieradius flink omlaag gaat als de Volvo moet trekken.

Eervolle vermeldingen:

• BMW iX – Met een maximaal trekgewicht van 2.500 kilogram is de BMW iX krachtiger dan de Volvo. En duurder. Veel duurder.
• Nio EL7
– Deze Chinese SUV trekt maximaal 2.000 kilogram en is qua prijs/kwaliteit een geduchte concurrent van menig Europeaan.
• Smart #1
– Een slag kleiner dan menig auto in dit artikel, maar toch de grootste Smart die er ooit is gemaakt. Trekt tot maximaal 1.600 kilogram.

Lees ook: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Beste premium-EV voor gezinnen: Porsche Macan EV

Voor de liefhebber van het premium-segment is er eveneens veel te kiezen als het gaat om elektrische gezinswagens. De Porsche Macan EV biedt een ruime actieradius (zo’n 600 kilometer) en prestaties die menig sportwagen het schaamrood op de kaken brengt. Reken op ferme maandelijkse kosten, maar wat krijg je er veel voor terug.

Eervolle vermeldingen:

• BMW iX – Al even genoemd als caravantrekker, maar te goed om onbenoemd te blijven in het premium-segment. Deze EV is perfect voor zakelijk- en privégebruik en heeft zo’n beetje alles aan boord voor de moderne automobilist.
• Lotus Eletre
– Lotus was ooit een Britse sportwagenmaker, maar in Chinese handen is er zowaar een elektrische SUV onder deze naam gebouwd. En wat voor een: bijzonder krachtig en tegelijk is er aan alles gedacht voor het gemiddelde gezin.
• Audi Q8 E-tron
– Audi mag niet ontbreken met zijn Q8 E-tron (of Q7 E-tron, als we eerlijk zijn). Een ferme SUV met alle ruimte en luxe voor de premium-leaserijder.

©Porsche

Porsche Macan EV

Gezins-EV met de beste actieradius: Ford Mustang Mach-E

Met een actieradius van 610 kilometer combineert de Ford Mustang Mach-E een aantrekkelijke prijs met een zeer indrukwekkende actieradius. Er zijn SUV’s die iets verder komen op een volle accu, maar geen van die SUV’s komt in de buurt van de prijs van de Mustang. 

Eervolle vermeldingen:

• BMW iX – Was ‘ie weer! De BMW iX kan eveneens meer dan 600 kilometer rijden op een volle accu, maar is veel duurder dan de Ford.
• Hyundai Kona Electric
– De beste allrounder komt mede tot die titel dankzij zijn uitstekende actieradius van iets minder dan 500 kilometer.
• Volkswagen ID.4
– Deze compacte SUV van Volkswagen komt ruim over de 500 kilometer op een volle accu. Hetzelfde geldt voor de SUV Coupé met dezelfde techniek, de ID.5.


▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.