ID.nl logo
Review MG 4 Standard - De ideale instapper?
© Irwin Versteegh
Mobiliteit

Review MG 4 Standard - De ideale instapper?

De MG 4 Standard is het nieuwe elektrische instapmodel van MG. Met een zeer scherpe vanafprijs van 32.295 euro en een actieradius van 350 km is de MG 4 de ideale showroomtrekker. Wij reden 1000 kilometer met de elektrische hatchback om te bepalen of MG de concurrentie serieus kan bedreigen. In onze uitgebreide review lees je over de uitrusting, snellaadmogelijkheden, rijgedrag en meer.

Watch on YouTube

Het kan als autojournalist soms lastig zijn om een bepaalde uitvoering van een auto aan de tand te voelen. En nee, dan hebben we het niet over een blauwe auto met een wit lederen interieur, maar bijvoorbeeld over het absolute instappertje. Het zogenaamde showroomlokkertje. De auto waarmee de prijslijst begint en in potentie dus de voordeligste keuze.

Dat is dan ook de reden waarom InstaAutoVlog al geruime tijd lobbyde voor een testperiode met de MG 4 Standard. De auto waarmee het mogelijk moet zijn om voor 32.295 euro in een volledig elektrische auto te stappen die bovendien een range van dik 350 km heeft. Na lang aandringen is het dan toch gelukt. Aan de hand van 1000 testkilometers vertellen we je er alles over.

©Irwin Versteegh

Chinees met Britse roots

Met de MG 4 heeft het van origine Britse maar nu Chinese merk een regelrechte concurrent in handen voor auto’s als de Volkswagen iD.3 en recent nog de BYD Dolphin. Een auto die in het hart van het C-segment opereert. Andere spelers in deze klasse zijn de Peugeot e308 en de Opel Astra Electric. Het op voorhand al grote nadeel van bijna alle opponenten? De prijs, want alleen de BYD Dolphin is prijstechnisch een concurrent. De Volkswagen, maar ook zeker de Peugeot en Opel zijn in basis al minstens 10.000 euro duurder. 

En dat terwijl de MG 4 in Standard-uitvoering verre van karig is uitgevoerd. Zo rolt de 4 standaard op 16-inch lichtmetalen wielen, zien we duurzame ledkoplampen en dito dagrijverlichting, en ook aan de achterkant wordt deze techniek toegepast. De 3.500 euro duurdere Comfort onderscheidt zich met 17-inch lichtmetalen wielen, een Active Grille Shutter (actieve luchtinlaten in het onderste gedeelte van de voorbumper) en privacy glass vanaf de B-stijl.

Ook het interieur van de Standard is nagenoeg compleet, want het enige dat de Comfort-uitvoering als extra biedt, is een met micro-leder bekleed stuurwiel en spiegels in de zonneklep. Voor de rest zijn de auto's identiek. Zo betreed je de auto middels een keyless entry&go-systeem en zien we een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook zien we een MG iSMART Lite-multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto, een DAB+-tuner en bluetooth. Navigatie ontbreekt en ook app-connectiviteit is niet aan de orde. Het ‘smart’-gedeelte ontbreekt namelijk. Daarnaast is elke MG 4 voorzien van klimaatregeling en zijn er drie usb-aansluitingen aanwezig.

©Irwin Versteegh

Plat skateboard 

Dankzij het innovatieve platform waarop de MG 4 is gebouwd, zien we een ruim en praktisch interieur. We hebben immers te maken met een soort plat skateboard dat dankzij de vlakke vloer vijf riante zitplaatsen en extra veel been- en voetenruimte biedt. Daarnaast is er ruimte voor een groot opbergvak met een afdekrolhoes en grote portiervakken voor het opbergen van spulletjes. Handig is ook het netje dat MG onder de middenarmsteun heeft gemonteerd; dat blijkt al snel de ideale plek voor je laadpas.

Prettig is de extra verdieping waarop de versnellingsselector huist, evenals een opbergplaats voor je smartphone. Dankzij een inkeping in de rubber coating kun je die daar prima laten liggen, zelfs als-ie is aangesloten op een usb-aansluiting daaronder. Het draadje is dan keurig weggewerkt. 

De standaard met stof beklede stoelen zitten comfortabel, zijn goed gevormd en beschikken over een verrassend lang zitvlak. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar en het enige dat ontbreekt, is een lendesteun (maar dat geldt voor de volledige line-up van de MG 4). Desondanks is een fijne zitpositie dankzij de middenarmsteun en de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel (axiaal en verticaal) snel gevonden. Een digitaal instrumentarium voor je neus verschaft je ook hier alle informatie over de auto en je bedient de boordcomputer en mogelijkheden dan ook via de rechter joystick op het stuurwiel.

©Irwin Versteegh

Ruim zat 

Achter in de MG 4 gaat het er ook comfortabel aan toe. De 4 is prima geschikt om met vier personen op pad te gaan, en incidenteel ook zeker met vijf. Wel is het comfort achterin magertjes. Zo ontbreekt het er aan ventilatieroosters en zowel de Standard- als de Comfort-uitvoering heeft geen opbergnetjes achter de voorstoelen. Wel is er een usb-aansluiting om een telefoon op te laden.

Kijken we in de kofferruimte, dan scoort de 4 punten met standaard 363 liter inhoud. Dat is vergelijkbaar met de iD.3 en net iets meer dan de Dolphin. Standaard is de achterbankleuning neerklapbaar in een verhouding van 60-40. Op die manier ontstaat er een maximale inhoud van 1177 liter. 

©Irwin Versteegh

Semi-milieuvriendelijke accu 

De Standard-uitvoering beschikt over een 51kWh-accupakket. Dat is een LFP-batterij die dus geen gebruikmaakt van zeldzame grondstoffen als kobalt, en daardoor minder belastend is voor het milieu. Met dit standaard vloeistofgekoelde én -verwarmde pakket weet de MG 4 volgens de WLTP-testmethode 350 km op een volle acculading af te leggen.

Tegelijkertijd is de 4 uitgerust met een behoorlijk potente krachtbron die 170 pk en 250 Nm koppel levert. Het instappertje sprint daarmee in slechts 7,7 seconden naar de 100 km/u, terwijl de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Of het nu om een stoplichtsprintje of een inhaalmanoeuvre op de snelweg gaat, het vermogen is altijd adequaat en wordt bovendien mooi geleidelijk op de achterwielen losgelaten.

Is de batterij leeg, dan gaat het opladen via een 1-fase-boordlader met maximaal 6,6 kW, maar in de praktijk betekent dat al snel een halvering doordat we in Nederland vooral 11kW-laadpalen hebben. Dan blijft er een praktisch laadvermogen van 3,7 kW over. Dat betekent een laadtijd van zo'n 15 uur van 0 naar 100 procent. Een voordeel van deze accutechnologie (LFP) is dat je in principe altijd tot 100 procent mag opladen.

©Irwin Versteegh

Snelle jongen

Snelladen kan de MG 4 ook. En dat gaat met maximaal 88 kW zelfs best vlot. Dat betekent opladen van 10 tot 80 procent in 37 minuten, en dat is keurig voor een auto in deze prijsklasse. Gedurende de testperiode presteerde hij ook netjes op dit vlak, zeker gezien de winterse temperaturen. Iets dat ongetwijfeld verband houdt met de batterijverwarming die je middels het touchscreen kunt in- of uitschakelen. Een slimme zet van MG om ook deze instapper te voorzien van een functie die vooralsnog bij tal van andere EV’s ontbreekt. 

Wat betreft verbruik communiceert MG zelf een gemiddelde van 17 kWh/100 km. Een vrij realistische waarde zo blijkt, want gedurende de 1000 testkilometers schommelden we continu rond de 18. Dat zorgde voor een gemiddeld rijbereik van 280 km op een volle acculading. Rijd je veel kilometers en wellicht ook wat harder dan de overdag geldende 100 km/u in Nederland, houd dan rekening met een verbruik dat kan oplopen naar gemiddeld 20 kWh/100 km. Niet bijster zuinig, maar gezien de fabrieksopgave van 17 nog steeds een redelijke score.

©Irwin Versteegh

Ook voor enthousiaste bestuurders 

Waar je ook op dient te letten, is je rijstijl – en dan niet alleen wat betreft de rechtervoet. De MG 4 houdt namelijk wel van een stevig potje sturen. De combinatie van een stijf platform, achterwielaandrijving en een mooie balans kan behoorlijk uitnodigend zijn. Ook de vrij directe stuurinstallatie draagt hier aan bij. De MG 4 is echt een auto die zelfs de meest enthousiaste bestuurder weet te entertainen. Oké, het stuurgevoel kan uiteindelijk wat tekortschieten, evenals de precisie in de besturing, maar welke andere auto ken jij die voor dit bedrag achterwielaandrijving en een stijf platform biedt? 

Vergelijken we 'm met de Volkswagen iD.3, dan lijkt MG in dit geval de ervaren fabrikant. Zo heeft de MG 4 een betere rechtuitstabiliteit en voelt-ie op hogere snelheden stabieler aan. Daarnaast is de balans beter op orde, en ook dat draagt bij aan een beter totaalpakket. Op slecht wegdek merk je dat zijn wat sportievere inborst ervoor zorgt dat de 4 soms wat onrustig kan worden, maar het blijft gelukkig binnen de grenzen. Dat sluit dan ook aan bij het complete plaatje. 

©Irwin Versteegh

Wij zijn overtuigd

De MG 4 weet dus ook als absolute instapper en showroomtrekker te overtuigen. De basis van de auto is simpelweg dik in orde en het geboden aantal kilowatturen is uiterst bruikbaar. Wat beter zou kunnen, is de 1-fase-boordlader, maar de prijs en daardoor de bereikbaarheid van de auto maakt veel goed. Voor de rest zijn het slechts details. Zo werkt de klimaatregeling niet bijster goed (je moet de temperatuur blijven verhogen) en ook de veiligheidssystemen die elke keer opnieuw zijn ingeschakeld kunnen beter. 

Maar één ding staat vast: samen met de BYD Dolphin is de MG 4 momenteel een van de interessantste elektrische auto’s op de markt. Hij is goed gebouwd, rijdt goed en biedt gezien z’n prijs een prima accucapaciteit, oplaadmogelijkheden en opties. Daarnaast geeft MG je zeven jaar garantie met een maximum van 150.000 km, en ook dat wekt vertrouwen. Een Volkswagen iD.3 mag dan net iets geavanceerder zijn wat betreft de navigatiesoftware en semi-autonome systemen, maar die auto is al snel 10.000 euro duurder.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen
© ID.nl
Huis

Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen

Je klapt je Chromebook open, drukt op de knop en… niets. Het scherm blijft zwart en er brandt geen enkel lampje. Geen paniek! Voordat je naar de winkel rent voor een nieuwe laptop, zijn er een paar simpele trucs die je zelf kunt proberen om hem weer tot leven te wekken. Vaak is het probleem minder ernstig dan het lijkt.

Chromebooks zijn razend populair vanwege hun snelheid, lange accuduur en lage prijs. Hoewel het besturingssysteem (ChromeOS) heel stabiel is, kan de hardware soms even haperen. Geeft je Chromebook geen teken van leven meer? Loop dan dit stappenplan door.

Lees ook: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Begin met loskoppelen

Hardware kan soms in de war raken door een aangesloten accessoire dat een storing of kortsluiting veroorzaakt. De eerste stap is daarom simpelweg het loshalen van alles dat aan je Chromebook hangt. Verwijder de oplader, maar haal ook eventuele usb-sticks, muizen, externe harde schijven en dongels eruit. Vergeet hierbij niet om ook eventuele geheugenkaartjes en je koptelefoon te verwijderen. Probeer de Chromebook nu opnieuw aan te zetten. Start hij op? Dan veroorzaakte een van je randapparaten waarschijnlijk het conflict. Sluit ze daarna één voor één weer aan om de boosdoener te vinden.

De geheime toetscombinatie

Dit is de stap die in veel handleidingen ontbreekt, maar het vaakst werkt bij Chromebooks die 'dood' lijken. Je voert hiermee een zogenoemde 'Hard Reset' uit van de hardware-controller. Dit werkt anders dan bij een Windows-laptop. Zorg dat de Chromebook uit staat en houd de Verversen-toets ingedrukt; dit is de toets met het rondje en de pijl, die je meestal boven de cijfertoetsen 3 of 4 vindt. Terwijl je deze vasthoudt, druk je kort op de Aan/Uit-knop. Laat de Verversen-toets pas los zodra de Chromebook teken van leven geeft. Heb je een tablet-model zonder vast toetsenbord? Druk dan de knop voor 'Volume Omhoog' en de Aan/Uit-knop tegelijkertijd in voor minstens tien seconden.

Controleer de stroom en heb geduld

Als de reset niets uithaalt, kan de accu volledig leeg of zelfs 'diep ontladen' zijn. Sluit de originele lader aan en controleer of het led-lampje aan de zijkant gaat branden. Oranje betekent meestal dat hij oplaadt, wit of groen dat hij vol is. Brandt er geen lampje? Probeer dan een ander stopcontact of, als je die hebt, een andere usb-c-lader van bijvoorbeeld een telefoon. Belangrijk is dat je geduld hebt: als een accu extreem leeg is, kan het tot wel dertig minuten duren voordat het apparaat genoeg stroom heeft om zelfs maar een lampje te laten branden. Laat hem dus even rustig aan de lader liggen. Kijk tot slot ook kritisch in de oplaadpoort. Als hier veel stof in zit, maakt de lader geen contact. Blaas dit voorzichtig weg met perslucht of peuter het er heel voorzichtig uit met een plastic tandenstoker. Belangrijk: gebruik hiervoor nooit een paperclip of een ander metalen voorwerpen!

©ID.nl

Is het scherm misschien het probleem?

Soms staat de Chromebook wel aan, maar zie je het simpelweg niet. Het klinkt flauw, maar het kan gebeuren dat de helderheid per ongeluk naar nul is gedraaid. Druk daarom een paar keer op de toets voor hogere helderheid (het grote zonnetje). Hoor je de ventilator wel blazen of zie je lampjes branden, maar blijft het beeld zwart? Sluit de Chromebook dan eens aan op een televisie of monitor via een HDMI-kabel of usb-kabel. Heb je daar wel beeld, dan is helaas je beeldscherm defect.

Tip:
Gebruik je een hoesje met magneten of heb je een magnetisch horlogebandje? Houd die weg bij de Chromebook. Soms raakt de sensor in de war en 'denkt' de laptop dat hij dichtgeklapt is, waardoor het scherm zwart blijft.

ChromeOS herstellen

Start de Chromebook wel op, maar krijg je direct de melding 'Chrome OS ontbreekt of is beschadigd'? Dan is de software corrupt geraakt. Je hebt in dat geval een andere computer en een usb-stick van minimaal 8GB nodig. Via Google kun je de Chromebook Recovery Utility downloaden om een herstel-stick te maken. Hiermee installeer je het systeem opnieuw. Houd er wel rekening mee dat je hiermee alle bestanden die lokaal op de harde schijf staan wist.

©ID.nl

Wanneer is een Powerwash nuttig?

Vaak wordt een 'Powerwash' genoemd als oplossing voor problemen, maar dit is eigenlijk alleen relevant als de Chromebook nog wel opstart. Een Powerwash is een fabrieksreset die handig is als het apparaat traag is, vastloopt of softwarefouten vertoont. Krijg je hem met bovenstaande tips weer aan de praat, maar loopt hij daarna direct vast? Dan is zo'n Powerwash wél een goed idee om met een schone lei te beginnen. Doet hij het weer? Check dan direct de gezondheid. Open de app 'Diagnose' (standaard geïnstalleerd op elke Chromebook) om de batterijstatus en het geheugen te testen. Zo zie je meteen of de accu aan vervanging toe is.

Zo voer je een Powerwash uit

Wil je de Chromebook terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Log dan eerst uit zodat je in het algemene inlogscherm terechtkomt. Druk vervolgens tegelijkertijd de toetsen Ctrl, Alt, Shift en de letter R in. Er verschijnt nu een venster waarin je kiest voor 'Opnieuw instellen' of 'Restart'. De Chromebook zal opnieuw opstarten, waarna je bevestigt dat je een Powerwash wilt uitvoeren. Na deze reset log je weer in met je Google-account en worden je apps en instellingen automatisch teruggezet. Let op: bestanden in de map 'Downloads' ben je hierdoor wel kwijt.

Alles geprobeerd?

Heb je de lader gecheckt, de toetscombinaties geprobeerd en het apparaat langdurig aan de stroom gehangen, maar blijft hij niets doen? Dan is waarschijnlijk de accu of het moederbord defect. Valt het apparaat nog binnen de garantie, neem dan contact op met de winkel. Ga niet zelf schroeven, want dan vervalt je recht op garantie. Is het apparaat al wat ouder, dan zijn de reparatiekosten vaak hoger dan de waarde van de laptop en is het waarschijnlijk slimmer om uit te kijken naar een vervanger.


Nieuwe Chromebook kopen? Dit zijn de 5 beste opties van 2025

Acer Chromebook Plus 515: Acer is al jaren heer en meester in de categorie 'gewoon goed' en deze 515-serie bewijst dat opnieuw. Het is met zijn ruime 15,6 inch Full-HD scherm en vlotte processor de ideale laptop voor op de keukentafel. Hij is misschien niet het dunste model op de markt, maar hij is wel ontzettend degelijk en biedt simpelweg de beste specificaties voor een scherpe prijs.

Lenovo IdeaPad Flex 5i Chromebook: Zoek je meer flexibiliteit, dan is deze 'convertible' een uitstekende keuze. Dankzij het slimme scharnier klap je het scherm volledig om tot een tablet of zet je hem in de 'tent-stand' om films te kijken. Lenovo staat bovendien bekend om zijn heerlijke toetsenborden, waardoor je op dit apparaat ook comfortabel langere teksten tikt.

Lenovo IdeaPad Slim 3 Chromebook: Voor wie niet de hoofdprijs wil betalen, is de Slim 3 in december 2025 nog altijd de koning van het budgetsegment. Verwacht geen snelheidsmonster voor zware videobewerking, maar voor Netflix, e-mail en schoolwerk is hij perfect. Het is een lichte 14-inch laptop die, ondanks het lage prijskaartje, toch stevig aanvoelt en een prima accuduur heeft.

Asus Chromebook Plus CX34: Deze laptop ziet er met zijn strakke behuizing niet alleen modern uit, hij kan ook tegen een stootje. Asus test zijn laptops vaak volgens strenge militaire standaarden, wat de CX34 heel betrouwbaar maakt. Daarnaast heeft hij opvallend veel aansluitingen, zodat je zelden met losse verloopstekkertjes of dongels in de weer hoeft.

Acer Chromebook Plus Spin 514: Hoewel het toetsenbord vast zit, kun je het scherm dankzij het 360-graden scharnier volledig omklappen tot een (dikke) tablet. Bovendien is dit een Chromebook Plus: hij is dus gegarandeerd twee keer zo snel als een standaard Chromebook, heeft slimme AI-functies en een betere webcam. Met zijn scherpe 14-inch scherm (met extra werkruimte door de 16:10 verhouding) is dit een razendsnelle alleskunner voor zowel werk als entertainment.

▼ Volgende artikel
Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen
Huis

Samsung komt in 2026 met nieuwe tv's met Micro-RGB-schermen

Samsung gaat in 2026 meer televisies met Micro RGB-schermen uitbrengen. Het nieuwe assortiment omvat modellen van 55, 65, 75, 85, 100 en 115 inch. De nieuwe serie introduceert de volgende evolutie van Samsungs Micro RGB-schermtechnologie en zet volgens het bedrijf een nieuwe standaard voor premium kijkervaringen thuis.

"Met de nieuwste technologie van Samsung levert ons Micro RGB-portfolio levendige kleuren en helderheid die bij films, sport en tv-programma's zorgen voor een levensechter en meeslepender beeld", aldus Hun Lee, Executive Vice President van de Visual Display (VD) Business bij Samsung Electronics. "We breiden het assortiment voor 2026 uit met een nieuwe premiumcategorie met voor elke moderne woonruimte een geschikt formaat, terwijl onze hoogste beeldnormen gehandhaafd blijven."

Consumenten willen volgens Samsung steeds vaker televisies met een betere beeldkwaliteit, wat een belangrijke reden is waarom veel kijkers upgraden naar duurdere modellen. Elk Micro RGB-model maakt gebruik van een geavanceerde schermarchitectuur die gericht is op technische precisie en hoogwaardige beeldprestaties, of het nu in een grote woonruimte staat of als premium scherm in een kleinere ruimte dient.

De nieuwe Micro RGB-technologie bouwt voort op het 115-inch model dat eerder in 2025 werd geïntroduceerd. De technologie maakt gebruik van rode, groene en blauwe LED's van minder dan 100 µm die elk onafhankelijk van elkaar licht uitstralen. Deze schermarchitectuur maakt nauwkeurige lichtregeling en verbeterde kleurnauwkeurigheid mogelijk.

Motion enhancer en upscaling

De tv's zijn uitgerust met verbeterde beeldverwerkingstechnologieën zoals 4K AI Upscaling Pro en AI Motion Enhancer Pro, die helderheid verfijnen en bewegingen vloeiender maken. De Micro RGB AI Engine Pro is voorzien van een AI-chipset die per frame nauwkeurigere helderheid en realisme mogelijk maakt. De technologie Micro RGB Precision Color 100 heeft een VDE-certificering en haalt volgens Samsung 100% van het BT.2020-kleurenpalet.

Verder beschikken de modellen over de verbeterde Vision AI Companion, een multi-agent platform dat op een groot taalmodel (LLM) gestuurde intelligentie en natuurlijke gesprekken via Bixby combineert. Dit maakt functies mogelijk zoals gespreksgericht zoeken en interactieve Q&A. Samsungs Glare Free-technologie minimaliseert reflecties voor betere kleuren en contrast in verschillende lichtomstandigheden.

De audiofuncties omvatten Dolby Atmos voor multidimensionaal geluid, Adaptive Sound Pro voor geoptimaliseerde helderheid en Q-Symphony, dat TV-luidsprekers verbindt met compatibele Samsung-apparaten. Alle Samsung-tv's van 2026 zijn ook voorzien van Eclipsa Audio, een nieuw ruimtelijk geluidssysteem voor 3D-audio.

Samsung zal zijn nieuwe Micro RGB-assortiment presenteren op CES 2026, die van 6 tot en met 9 januari plaatsvindt in Las Vegas.