ID.nl logo
Review MG 4 Standard - De ideale instapper?
© Irwin Versteegh
Mobiliteit

Review MG 4 Standard - De ideale instapper?

De MG 4 Standard is het nieuwe elektrische instapmodel van MG. Met een zeer scherpe vanafprijs van 32.295 euro en een actieradius van 350 km is de MG 4 de ideale showroomtrekker. Wij reden 1000 kilometer met de elektrische hatchback om te bepalen of MG de concurrentie serieus kan bedreigen. In onze uitgebreide review lees je over de uitrusting, snellaadmogelijkheden, rijgedrag en meer.

Watch on YouTube

Het kan als autojournalist soms lastig zijn om een bepaalde uitvoering van een auto aan de tand te voelen. En nee, dan hebben we het niet over een blauwe auto met een wit lederen interieur, maar bijvoorbeeld over het absolute instappertje. Het zogenaamde showroomlokkertje. De auto waarmee de prijslijst begint en in potentie dus de voordeligste keuze.

Dat is dan ook de reden waarom InstaAutoVlog al geruime tijd lobbyde voor een testperiode met de MG 4 Standard. De auto waarmee het mogelijk moet zijn om voor 32.295 euro in een volledig elektrische auto te stappen die bovendien een range van dik 350 km heeft. Na lang aandringen is het dan toch gelukt. Aan de hand van 1000 testkilometers vertellen we je er alles over.

©Irwin Versteegh

Chinees met Britse roots

Met de MG 4 heeft het van origine Britse maar nu Chinese merk een regelrechte concurrent in handen voor auto’s als de Volkswagen iD.3 en recent nog de BYD Dolphin. Een auto die in het hart van het C-segment opereert. Andere spelers in deze klasse zijn de Peugeot e308 en de Opel Astra Electric. Het op voorhand al grote nadeel van bijna alle opponenten? De prijs, want alleen de BYD Dolphin is prijstechnisch een concurrent. De Volkswagen, maar ook zeker de Peugeot en Opel zijn in basis al minstens 10.000 euro duurder. 

En dat terwijl de MG 4 in Standard-uitvoering verre van karig is uitgevoerd. Zo rolt de 4 standaard op 16-inch lichtmetalen wielen, zien we duurzame ledkoplampen en dito dagrijverlichting, en ook aan de achterkant wordt deze techniek toegepast. De 3.500 euro duurdere Comfort onderscheidt zich met 17-inch lichtmetalen wielen, een Active Grille Shutter (actieve luchtinlaten in het onderste gedeelte van de voorbumper) en privacy glass vanaf de B-stijl.

Ook het interieur van de Standard is nagenoeg compleet, want het enige dat de Comfort-uitvoering als extra biedt, is een met micro-leder bekleed stuurwiel en spiegels in de zonneklep. Voor de rest zijn de auto's identiek. Zo betreed je de auto middels een keyless entry&go-systeem en zien we een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook zien we een MG iSMART Lite-multimediasysteem met Apple Carplay en Android Auto, een DAB+-tuner en bluetooth. Navigatie ontbreekt en ook app-connectiviteit is niet aan de orde. Het ‘smart’-gedeelte ontbreekt namelijk. Daarnaast is elke MG 4 voorzien van klimaatregeling en zijn er drie usb-aansluitingen aanwezig.

©Irwin Versteegh

Plat skateboard 

Dankzij het innovatieve platform waarop de MG 4 is gebouwd, zien we een ruim en praktisch interieur. We hebben immers te maken met een soort plat skateboard dat dankzij de vlakke vloer vijf riante zitplaatsen en extra veel been- en voetenruimte biedt. Daarnaast is er ruimte voor een groot opbergvak met een afdekrolhoes en grote portiervakken voor het opbergen van spulletjes. Handig is ook het netje dat MG onder de middenarmsteun heeft gemonteerd; dat blijkt al snel de ideale plek voor je laadpas.

Prettig is de extra verdieping waarop de versnellingsselector huist, evenals een opbergplaats voor je smartphone. Dankzij een inkeping in de rubber coating kun je die daar prima laten liggen, zelfs als-ie is aangesloten op een usb-aansluiting daaronder. Het draadje is dan keurig weggewerkt. 

De standaard met stof beklede stoelen zitten comfortabel, zijn goed gevormd en beschikken over een verrassend lang zitvlak. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar en het enige dat ontbreekt, is een lendesteun (maar dat geldt voor de volledige line-up van de MG 4). Desondanks is een fijne zitpositie dankzij de middenarmsteun en de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel (axiaal en verticaal) snel gevonden. Een digitaal instrumentarium voor je neus verschaft je ook hier alle informatie over de auto en je bedient de boordcomputer en mogelijkheden dan ook via de rechter joystick op het stuurwiel.

©Irwin Versteegh

Ruim zat 

Achter in de MG 4 gaat het er ook comfortabel aan toe. De 4 is prima geschikt om met vier personen op pad te gaan, en incidenteel ook zeker met vijf. Wel is het comfort achterin magertjes. Zo ontbreekt het er aan ventilatieroosters en zowel de Standard- als de Comfort-uitvoering heeft geen opbergnetjes achter de voorstoelen. Wel is er een usb-aansluiting om een telefoon op te laden.

Kijken we in de kofferruimte, dan scoort de 4 punten met standaard 363 liter inhoud. Dat is vergelijkbaar met de iD.3 en net iets meer dan de Dolphin. Standaard is de achterbankleuning neerklapbaar in een verhouding van 60-40. Op die manier ontstaat er een maximale inhoud van 1177 liter. 

©Irwin Versteegh

Semi-milieuvriendelijke accu 

De Standard-uitvoering beschikt over een 51kWh-accupakket. Dat is een LFP-batterij die dus geen gebruikmaakt van zeldzame grondstoffen als kobalt, en daardoor minder belastend is voor het milieu. Met dit standaard vloeistofgekoelde én -verwarmde pakket weet de MG 4 volgens de WLTP-testmethode 350 km op een volle acculading af te leggen.

Tegelijkertijd is de 4 uitgerust met een behoorlijk potente krachtbron die 170 pk en 250 Nm koppel levert. Het instappertje sprint daarmee in slechts 7,7 seconden naar de 100 km/u, terwijl de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. Of het nu om een stoplichtsprintje of een inhaalmanoeuvre op de snelweg gaat, het vermogen is altijd adequaat en wordt bovendien mooi geleidelijk op de achterwielen losgelaten.

Is de batterij leeg, dan gaat het opladen via een 1-fase-boordlader met maximaal 6,6 kW, maar in de praktijk betekent dat al snel een halvering doordat we in Nederland vooral 11kW-laadpalen hebben. Dan blijft er een praktisch laadvermogen van 3,7 kW over. Dat betekent een laadtijd van zo'n 15 uur van 0 naar 100 procent. Een voordeel van deze accutechnologie (LFP) is dat je in principe altijd tot 100 procent mag opladen.

©Irwin Versteegh

Snelle jongen

Snelladen kan de MG 4 ook. En dat gaat met maximaal 88 kW zelfs best vlot. Dat betekent opladen van 10 tot 80 procent in 37 minuten, en dat is keurig voor een auto in deze prijsklasse. Gedurende de testperiode presteerde hij ook netjes op dit vlak, zeker gezien de winterse temperaturen. Iets dat ongetwijfeld verband houdt met de batterijverwarming die je middels het touchscreen kunt in- of uitschakelen. Een slimme zet van MG om ook deze instapper te voorzien van een functie die vooralsnog bij tal van andere EV’s ontbreekt. 

Wat betreft verbruik communiceert MG zelf een gemiddelde van 17 kWh/100 km. Een vrij realistische waarde zo blijkt, want gedurende de 1000 testkilometers schommelden we continu rond de 18. Dat zorgde voor een gemiddeld rijbereik van 280 km op een volle acculading. Rijd je veel kilometers en wellicht ook wat harder dan de overdag geldende 100 km/u in Nederland, houd dan rekening met een verbruik dat kan oplopen naar gemiddeld 20 kWh/100 km. Niet bijster zuinig, maar gezien de fabrieksopgave van 17 nog steeds een redelijke score.

©Irwin Versteegh

Ook voor enthousiaste bestuurders 

Waar je ook op dient te letten, is je rijstijl – en dan niet alleen wat betreft de rechtervoet. De MG 4 houdt namelijk wel van een stevig potje sturen. De combinatie van een stijf platform, achterwielaandrijving en een mooie balans kan behoorlijk uitnodigend zijn. Ook de vrij directe stuurinstallatie draagt hier aan bij. De MG 4 is echt een auto die zelfs de meest enthousiaste bestuurder weet te entertainen. Oké, het stuurgevoel kan uiteindelijk wat tekortschieten, evenals de precisie in de besturing, maar welke andere auto ken jij die voor dit bedrag achterwielaandrijving en een stijf platform biedt? 

Vergelijken we 'm met de Volkswagen iD.3, dan lijkt MG in dit geval de ervaren fabrikant. Zo heeft de MG 4 een betere rechtuitstabiliteit en voelt-ie op hogere snelheden stabieler aan. Daarnaast is de balans beter op orde, en ook dat draagt bij aan een beter totaalpakket. Op slecht wegdek merk je dat zijn wat sportievere inborst ervoor zorgt dat de 4 soms wat onrustig kan worden, maar het blijft gelukkig binnen de grenzen. Dat sluit dan ook aan bij het complete plaatje. 

©Irwin Versteegh

Wij zijn overtuigd

De MG 4 weet dus ook als absolute instapper en showroomtrekker te overtuigen. De basis van de auto is simpelweg dik in orde en het geboden aantal kilowatturen is uiterst bruikbaar. Wat beter zou kunnen, is de 1-fase-boordlader, maar de prijs en daardoor de bereikbaarheid van de auto maakt veel goed. Voor de rest zijn het slechts details. Zo werkt de klimaatregeling niet bijster goed (je moet de temperatuur blijven verhogen) en ook de veiligheidssystemen die elke keer opnieuw zijn ingeschakeld kunnen beter. 

Maar één ding staat vast: samen met de BYD Dolphin is de MG 4 momenteel een van de interessantste elektrische auto’s op de markt. Hij is goed gebouwd, rijdt goed en biedt gezien z’n prijs een prima accucapaciteit, oplaadmogelijkheden en opties. Daarnaast geeft MG je zeven jaar garantie met een maximum van 150.000 km, en ook dat wekt vertrouwen. Een Volkswagen iD.3 mag dan net iets geavanceerder zijn wat betreft de navigatiesoftware en semi-autonome systemen, maar die auto is al snel 10.000 euro duurder.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv

In de rubriek Waar voor je geld gaan we een aantal keer per week op zoek naar de beste producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Dit keer kijken we naar 55-inch televisies die voorzien zijn van een CI+-sleuf voor kabel-tv. We vonden 5 modellen voor minder dan 600 euro.

Wanneer je tv afneemt van een kabelexploitant zoals Ziggo of Caiway, kun je de ingebouwde gids van je (smart)tv gebruiken. Het werkt vaak ook bij Digitenne en CanalDigitaal. Om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je echter wel een CI+-module nodig. Die krjig je van je tv-provider en plaats je in de speciale sleuf achter in de televisie.

Niet alle televisies hebben zo'n sleuf, maar wij hebben vijf betaalbare tv's gevonden die er wel eentje hebben. Deze televisies zijn dus geschikt voor tv-kijken via de kabel, bij Ziggo en Caiway. Uiteraard kun je door middel van een apart aan te sluiten kastje ook televisie kijken van providers die IPTV (televisie via de internetverbinding) aanbieden, zoals Odido of KPN.

TCL P6K

Deze TCL 55‑inch (2025) levert een prettige kijkervaring met zijn Google TV‑platform en zorgvuldige smart‑functies zoals AirPlay, HbbTV en spelmodi. Je plaatst eenvoudig je CI+‑module voor tv vanuit de DVB‑tuner. Hij toont de programma’s via een overzichtelijke EPG over acht dagen, inclusief automatische volumeregeling. De tv is voorzien van drie HDMI‑ingangen (HDMI 2.1), HDMI‑ARC en een strak metalen design. Dankzij 4K‑resolutie en HDR‑support (HDR10, HLG) zie je scherpe kleuren. Een moderne keuze met slimme tv‑features in huis.

Geschikte tv-signalen: DVB‑C, DVB‑S2, DVB‑T2
Besturingssysteem: Google TV

Hisense 55U6NQ

De Hisense U6NQ is een 55‑inch mini‑LED smart‑tv (model 2024), uitgerust met het VIDAA U7‑besturingssysteem. In de tunerset vind je alle gangbare signalen: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet DVB‑S2. Zo gebruik je met een CI+‑module je zenders moeiteloos. De EPG verschijnt overzichtelijk op het scherm en de beeldkwaliteit is helder dankzij 4K‑resolutie, HDR10+, Dolby Vision en een krachtige processor. Daarnaast ondersteunt hij Bluetooth, Wi‑Fi en biedt hij een moderne kijkervaring zonder poespas: gewoon goed en gebruiksvriendelijk.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: VIDAA U7

Samsung U7070F

De Samsung 55 U7070F is een 55‑inch Crystal UHD‑smart‑tv uit 2025, herkenbaar aan zijn strakke, frameloze ontwerp. Je kunt ervoor kiezen zenders te ontvangen via een klassieke coax‑kabel (analoog) of moderne digitale tuners (DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2). Hij draait op Tizen, waardoor apps eenvoudig toegankelijk zijn, en bevatten functies zoals AirPlay 2, smart home‑integratie en een ingebouwde webbrowser. alles wat je verwacht.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Tizen OS

Philips 55PUS7800 

Deze Philips‑tv (2025-model) combineert een QLED‑scherm met 4K‑Ultra HD in een 55‑inch formaat. Je kunt simpelweg je CI+‑module inbrengen dankzij de ingebouwde Common Interface. Hij ondersteunt alle standaard digitale formaten: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet via DVB‑S2. Hij toont programma’s via een elektronische gids (EPG) in beeld. Het scherm is solide met direct‑LED‑backlight, QLED‑kleuren en een Smart TV‑omgeving. Door de verlichting en discrete bediening houdt hij het helder en functioneel, zonder gedoe.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Titan OS

LG 55NANO81T6A

Deze LG Nanocell van 55‑inch - een tv uitgebracht in 2024) - draait op webOS 24 en ondersteunt alle gangbare digitale tuners, plus een CI‑slot voor CI+‑modules. De programmagids verschijnt netjes in beeld, waardoor je snel kunt zien wat er komt. Het scherm geeft heldere beelden weer met pure kleuren dankzij Nanocell‑technologie en ondersteunt HDR10 en HLG. Hij is eenvoudig in gebruik met drie HDMI‑poorten, eARC‑geluidsuitvoer en Bluetooth. De tv roept geen overweldigende marketing op, maar levert wel degelijk beeld én gebruiksgemak.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2
Besturingssysteem: webOS 24

▼ Volgende artikel
Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties
© Andrey Popov
Huis

Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties

De dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude heeft in heel Nederland veel losgemaakt. Tienduizenden mensen installeerden in korte tijd de 112NL-app, de officiële noodhulp-app van politie, brandweer, ambulance en marechaussee. Wat is dit precies voor app, hoe werkt hij en waarom is het verstandig om hem zelf te installeren?

In het kort
  • De 112NL-app is de officiële noodhulp-app van de overheid
  • Bij een oproep worden automatisch je locatie en gegevens meegestuurd
  • Als praten niet kan, schakel je over naar chat met de meldkamer
  • Installatie is gratis en binnen enkele minuten geregeld
  • Inmiddels gebruiken ruim 450.000 Nederlanders de app

De 112NL-app is ontwikkeld om burgers sneller en effectiever in contact te brengen met de meldkamer. Waar een gewone oproep via het alarmnummer afhankelijk is van wat iemand in paniek kan vertellen, stuurt de app automatisch belangrijke gegevens mee. Denk aan je naam, telefoonnummer, taalvoorkeur en vooral je locatie. Ook kun je aangeven of je slechthorend bent of moeite hebt met spreken. Dat helpt centralisten direct te begrijpen wat er speelt en welke hulp het meest passend is.

©ER | ID.nl

Hoe werkt het in de praktijk?

Wie via de app een noodoproep doet, belt in feite gewoon 112. Het verschil zit 'm in de achtergrond. De meldkamer ontvangt automatisch de opgeslagen gegevens, waardoor er geen tijd verloren gaat met uitleggen waar je bent of wat je beperkingen zijn. Als praten onmogelijk of onveilig is, kan de centralist het gesprek omzetten naar chat. Zo kun je toch cruciale informatie doorgeven zonder een woord te zeggen. Deze optie is niet alleen handig bij gehoor- of spraakproblemen, maar ook in situaties waarin stilte geboden is, zoals bij een inbraak.

©ER | ID.nl

Eenvoudig te installeren

De app is gratis beschikbaar voor iOS en Android. Na installatie voer je je persoonlijke gegevens in en geef je toestemming voor het delen van je locatie. Dat klinkt technisch, maar in de praktijk is het in een paar tellen geregeld. Vanaf dat moment ben je voorbereid: met één druk op de knop staan je gegevens klaar en weet de meldkamer direct wie je bent en wáár je bent.

Waarom is dit nuttig?

De enorme stijging in downloads toont aan dat veel Nederlanders de behoefte voelen om beter voorbereid te zijn op noodsituaties. De app verkleint de kans dat kostbare tijd verloren gaat en kan in extreme gevallen het verschil maken tussen leven en dood. Het is hoe dan ook een praktische manier om jezelf en je omgeving net wat veiliger te maken.