ID.nl logo
Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80
© Mazda
Mobiliteit

Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80

Er was best wat kritiek op de Mazda CX-60. Met inachtneming van de verschillende punten pakken de Japanners nu door met een luxe, zevenzits SUV. Het nieuwe topmodel biedt onder meer 2,5 ton trekgewicht en tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Irwin van InstaAutoVlog bespreekt de Mazda CX-80 PHEV.

Dit artikel in het kort:

  • Mazda heeft de CX-80 ontwikkeld als luxe zevenzits SUV, met een verbeterde focus op rijcomfort.
  • De auto is 25 centimeter langer dan de CX-60 en biedt meer binnenruimte.
  • Het interieur is van hoge kwaliteit en biedt nieuwe technologieën zoals Chat GPT en een Alexa-spraakassistent.
  • De CX-80 combineert een uitgebalanceerde rijervaring met comfort en wendbaarheid.

Lees ook: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ze hebben zich bij Mazda eens flink achter de oren gekrabd. De huidige generatie CX-60 is gewoon niet goed genoeg. De plug-in hybride aandrijflijn ten spijt: er is bij de ontwikkeling van de zo'n twee ton zware wagen te veel op dynamische rijeigenschappen gericht. Het resultaat was een op alle fronten onrustige auto die de aantrekkelijkheid drastisch reduceerde.

25 centimeter langer

De Mazda CX-80 is een net geen vijf meter lange SUV. Een auto in de klasse van de Kia EV9 en de Volvo XC90. Met een breedte van 1,89 meter is hij net zo breed als de '60', maar door de langere en hogere daklijn is hij met 1,75 meter zo'n tweeënhalve centimeter hoger. Bijzonder is de wielbasis. Zo is de CX-80 25 centimeter langer dan de '60' en die kwart meter vind je compleet tussen de voor- en achteras. Met een totaal van 3,12 meter overklast de wagen daarmee zowel de Koreaan als de Zweed en dit alles belooft veel goeds voor de binnenruimte. 

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Artisan Red

De instap is op heuphoogte en opvallend is het compleet andere gevoel. Ik lijk iets hoger te zitten waardoor het sportievere karakter van de '60' op een lager pitje is gezet. Voor de rest is het interieur - op een aantal details na – identiek. We zien dezelfde hoge mate van afwerkingskwaliteit in combinatie met een uitmuntende bouwkwaliteit en aandacht voor details.

De testauto was een Takumi Plus-uitvoering, voorzien van een ivoorwit lederen interieur. De combinatie met het Artisan Red-jasje van de testauto en de zogeheten Melting Copper zorgt voor een chic, doch opvallend kleurenpalet. 

Lees ook: De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Alexa en ChatGPT 

Wat opvalt, is een vernieuwd infotainment- en navigatiesysteem met ChatGPT en een Alexa-spraakassistent. Ook de nieuwe doorkijkfunctie voor de 360graden-camera is handig, evenals de speciale trekhaakmodus.

Jammer is dat Mazda vooralsnog vasthoudt aan de controller op de middentunnel. Een groter touchscreen werkt overzichtelijker. Een ander detail is de climate control-functie voor de achterste passagiers die je voorin in of uit kunt schakelen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Propere 7-zitter

Die tweede zitrij is een sterk punt. De instap is riant en ook de ruimte en het zitcomfort zijn prima. Het enige smetje is de fikse cardantunnel. De achterbank is in de lengte verschuifbaar en dat is nodig als er extra personen op de derde zitrij plaatsnemen. Klap je in één beweging de rugleuning naar voren, dan ontgrendelt ook de zitting.

Mazda communiceert een comfortabele zitting voor personen tot 1,70 meter, maar zelf blijk ik met mijn 1,84 meter prima te kunnen zitten. Sterker nog, in vergelijking met de Volvo EX90 beschik ik over meer been- en hoofdruimte. Zijn zeven zitplaatsen net iets te veel, dan is er ook een zeszitter beschikbaar. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Hoog vermogen en trekgewicht

Aandrijftechnisch leunt de CX-80 op eenzelfde basis als de '60'. Dat betekent een 175 pk sterke elektromotor die via een 8-traps automaat met een 2,5 viercilinder Skyactiv benzinemotor samenwerkt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 327 pk en mede daardoor mag hij maar liefst 2500 kilogram trekken.

Dankzij een 17,8kWh-batterij kun je maximaal 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Een 60liter-benzinetank neemt het vervolgens over. Reken dan op zo'n 700 kilometer gecombineerd rijbereik.

Qua prestaties voelt de '80' krachtig en diverse aanpassingen aan de software maken de aandrijflijn iets prettiger dan die in de '60'. Toch blijft het geheel vrij onrustig. Zeker in vergelijking met de volledig elektrische concurrentie of een plug-in hybride Santa Fe. Die voelt net even verfijnder. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Fijne rijdynamiek

Qua rijcomfort blijkt de CX-80 een echte Mazda, en nee, dan niet zoals de '60'. De '80' voelt uitgebalanceerd, comfortabel en rustig, maar dan wel met een 'betrokken randje'. Het hoeft niet, maar de vierwielaangedreven CX-80 is dankzij zijn achterwielaangedreven basis verrassend wendbaar en ook de stuurinstallatie voelt prettig.

 Meer weten over de nieuwe Mazda CX-80 PHEV? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 flinke airfryers voor de lekkere trek
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 flinke airfryers voor de lekkere trek

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speurt de redactie binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een prijsvriendelijke airfryer waar veel voedel in past? We hebben vijf interessante modellen voor je gespot.

Met een airfryer kun je van alles klaarmaken: frietjes, snacks, groenten, kip en zelfs cake. Het grootste voordeel is dat je gezonder kunt koken zonder dat je smaak hoeft in te leveren. Ook maakt het minder rommel en stinkt je huis niet naar frituurvet. Bovendien hoef je er weinig omkijken naar te hebben: je stelt de tijd en temperatuur in, en de airfryer doet de rest. Wij vonden een vijftal mooie, grote modellen voor je.

Ninja Max Pro AF180EU

De Ninja Max Pro AF180EU is nog steeds een van de meest polulaire airfryers van dit moment. Dit 2000 watt-model heeft een riante inhoud van 6,2 liter. Hiermee braad je met gemak vier kippenbouten gaar. Met het bedieningspaneel kies je tussen zes kookfuncties, namelijk heteluchtfrituren, knapperig maken, bakken, braden, drogen en opwarmen. Je selecteert op het overzichtelijke bedieningspaneel de tijd en temperatuur, waarna je lekker achterover kunt leunen. De maximaal instelbare temperatuur bedraagt 240 graden.

Zoals we inmiddels van Ninja-airfryers gewend zijn, bevat ook dit exemplaar een zogeheten crispplaat. Daarmee geef je jouw gerechten een lekker krokant laagje! Voor het klaarmaken van kleine porties plaats je dit onderdeel eventueel een verdieping hoger. Klaar met koken? Doe de lade en crispplaat dan in de vaatwasser. Ninja levert een receptenboek mee. Lees voor ervaringen van andere gebruikers deze reviews op Kieskeurig.nl.

Philips 3000 Series NA352/04

Philips heeft op airfryergebied al sinds jaar en dag een goede reputatie. Met een gemiddelde beoordeling van een 8,9 onder Kieskeurig.nl-bezoekers is de 3000 Series NA352/04 daarvan weer eens het bewijs. Vrijwel alle testers waarderen de aanwezigheid van twee manden. Logisch, want je maakt zo tegelijkertijd twee verschillende gerechten klaar. De manden zijn overigens niet even groot. De gedachte daarvan is dat je zo een hoofd- en bijgerecht kunt scheiden. De totale inhoud bedraagt negen liter. 

In tegenstelling tot de meeste andere airfryers heeft dit model een bedieningspaneel aan de bovenzijde. Je activeert hierop bijvoorbeeld de synchronisatiefunctie, zodat gerechten met afwijkende bereidingstijden op hetzelfde moment klaar zijn. Dankzij een hoog vermogen van 2750 watt kun je de mandjes helemaal volstoppen, want alles wordt evengoed gaar. We vallen met deze airfryer in herhaling, maar ook dit exemplaar was op het moment van schrijven nooit eerder zo goedkoop.

Ninja Foodi FlexDrawer AF500EU

Met de imposante Ninja Foodi FlexDrawer AF500EU maak je moeiteloos twee gerechten tegelijk klaar. Deze variant beschikt namelijk over twee flinke lades met een inhoud van 5,2 liter. Hierdoor serveer je bijvoorbeeld tegelijk friet en een bittergarnituur. Je stelt voor elke kookzone een ander kookprogramma in. Hebben de afzonderlijke gerechten een andere bereidingstijd? Met behulp van de Sync-functie regelt de airfryer dat alle etenswaren evengoed op hetzelfde moment klaar zijn. Vanwege de omvang ondersteunt het apparaat een hoog vermogen van 2470 watt.

In de zogenoemde Megazone-modus kun je eten in één grote lade van maar liefst 10,4 liter bereiden. Verwijder hiervoor de verdeler en maak zo bijvoorbeeld een grote hoeveelheid patat klaar. Met de twee bijgesloten crispplaten geef je snacks en vleesgerechten een krokant laagje. Gebruik de draaiknop om het gewenste programma te selecteren. Kies tussen knapperig maken, heteluchtfrituren, braden, bakken, opwarmen, drogen en rijzen. Overweeg je om deze grote airfryer te kopen? Wacht dan niet te lang, want het product is momenteel goedkoper dan ooit.

Philips Premium Smart Sensing HD9867/90

Ten opzichte van veel andere airfryers gaat dit exemplaar van Philips een stapje verder. Op basis van de hoeveelheid en het gerecht kiest de Premium Smart Sensing HD9867/90 namelijk op eigen houtje de optimale temperatuur en bereidingstijd. Het resultaat is een perfecte maaltijd! Er zijn vijf automatische kookprogramma's. Uiteraard kun je als alternatief ook zelf het aantal graden Celsius en de tijd instellen. Bewaar favoriete instellingen eventueel in het geheugen en kies de volgende keer direct jouw zelfbedachte programma.

Deze airfryer heeft een mand met een inhoud van 7,3 liter. Volgens de fabrikant maak je daarin 1,4 kilo patat klaar. Bovendien kun je er met gemak een volledige kip in kwijt. Het hoge vermogen van 2225 watt zorgt ervoor dat alle etenswaren geleidelijk gaar worden. Kortom, vul het hele mandje gerust met bitterhapjes. Philips ontwikkelt een eigen app waarin je allerlei lekkere gerechten voor deze airfryer kunt vinden. Tot slot is het product op het moment van schrijven goedkoper dan ooit.

Tefal Easy Fry & Grill Dual EY905D

De Easy Fry & Grill Dual EY905D van Tefal scoort goed bij gebruikers op Kieskeurig.nl – de positieve reviews spreken voor zich. Bovendien is dit model momenteel aantrekkelijk geprijsd. Deze airfryer beschikt over twee aparte kookzones: een ruime linkerlade van 5,2 liter voor bijvoorbeeld het hoofdgerecht en een rechterlade van 3,1 liter voor een bijgerecht. Zo kun je moeiteloos vlees en groenten tegelijkertijd bereiden. De temperatuur en bereidingstijd stel je per lade afzonderlijk in, en dankzij de synchronisatiefunctie zijn beide gerechten tegelijkertijd klaar om te serveren.

Je hebt keuze uit acht automatische programma’s. Met een simpele tik op het display selecteer je bijvoorbeeld het friet-, vis-, groente- of kipprogramma, waarna de juiste instellingen automatisch worden toegepast. Handig is ook het hoge vermogen van 2700 watt, waardoor je eten snel en gelijkmatig wordt bereid. Tot slot: Tefal belooft een lange levensduur, want door de beschikbaarheid van reserveonderdelen is deze airfryer zeker vijftien jaar te repareren.

▼ Volgende artikel
Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?
© Kaspars Grinvalds
Huis

Hoe betrouwbaar zijn weer- en regenapps eigenlijk?

Wel of niet een terrasje pakken? Jas mee of hoeft dat niet? Vanavond de BBQ aan of toch maar binnen de airfryer? Even snel de weerapp checken is inmiddels een automatisme geworden. Vooral in de zomer bekijken we massaal de regenradar. Maar hoe betrouwbaar zijn die voorspellingen eigenlijk? Waarom kloppen ze soms tot op de minuut, en lijken ze op andere momenten nergens op? En kun je erop vertrouwen als je je planning erop afstemt?

☀️⛅☔ In dit artikel lees je:

• Hoe weerapps aan hun data komen • Waarom voorspellingen soms wel, en soms niet kloppen • Hoe je een weerapp zo goed mogelijk interpreteert • Waarom het weer (vooral lokaal!) toch altijd blijft verrassen

Lees ook: De handigste apps voor een onvergetelijke zomer

Van meting tot melding: hoe een app aan zijn data komt

Weerapps maken geen eigen voorspellingen, maar gebruiken data van meteorologische instituten zoals het KNMI, ECMWF (European Centre for Medium-Range Weather Forecasts) of het Amerikaanse NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration). Die instellingen verwerken gigantische hoeveelheden informatie uit weerstations, satellieten, vliegtuigen, weerballonnen en radars. Op basis daarvan draaien ze computermodellen die het weer proberen te voorspellen. Zo'n model analyseert bijvoorbeeld hoe luchtdruksystemen zich bewegen, hoe windrichtingen veranderen en wat de temperatuurverschillen zijn in verschillende lagen van de atmosfeer.

Een weerapp kiest één of meer van die modellen als basis en combineert dat met eigen algoritmes en visualisaties. De bekende buienradars gaan nog een stap verder en laten regen zien die al is gevallen of onderweg is. Daarvoor gebruiken ze gegevens van neerslagradars, die elk kwartier of zelfs elke vijf minuten een nieuwe 'foto' maken van waar regenbuien zich bevinden en hoe die zich verplaatsen.

Waarom voorspellingen wél en soms juist níet kloppen

In grote lijnen zijn de verwachtingen van weerapps vaak behoorlijk accuraat, zeker als het om de eerstkomende uren gaat. Hoe dichter je bij het moment zit, hoe betrouwbaarder de voorspelling. Dat komt omdat het weer zich op korte termijn minder grillig gedraagt dan op langere termijn. Je kunt een bui redelijk goed volgen over een tijdsbestek van een uur of twee, maar het is veel lastiger om drie dagen vooruit exact te zeggen wanneer en waar die bui valt.

Vooral bij regenval in de zomer zit daar vaak de grootste afwijking. Zomerse buien ontstaan door opwarming van de lucht en ontwikkelen zich snel en lokaal. Op het ene moment lijkt er nog niets aan de hand, en tien minuten later valt er een wolkbreuk in één wijk, terwijl een paar straten verderop de stoep droog blijft. Dat maakt het haast onmogelijk om op straatniveau precies te voorspellen waar het gaat regenen.

Daarnaast hangt veel af van welk weermodel de app gebruikt. Het Europese ECMWF-model wordt wereldwijd gezien als zeer nauwkeurig, maar is ook duur om te gebruiken. Sommige apps kiezen daarom voor Amerikaanse modellen of zelfs simpelere versies om kosten te besparen. Dat maakt de ene app betrouwbaarder dan de andere, ook al lijken ze qua uiterlijk op elkaar.

©ID.nl

De weerapp goed interpreteren

Wie slim omgaat met weerapps, kan er veel profijt van hebben. Kijk niet alleen naar het icoontje van een zon of wolk, maar naar de verwachte neerslag in millimeters en het tijdstip daarvan. Bekijk ook de regenradar in beweging en niet als stilstaand beeld: je ziet dan hoe snel een bui zich verplaatst en of je die kunt ontwijken.

Veel apps geven tegenwoordig ook aan hoe 'zeker' een voorspelling is. Staat er bijvoorbeeld 40% kans op regen? Dan betekent dat: op 4 van de 10 vergelijkbare dagen in het verleden viel er daadwerkelijk neerslag. Het is geen gokje, maar een inschatting op basis van modelberekeningen. En hoe hoger dat percentage, hoe groter de kans dat het ook echt nat wordt.

Waarom het weer (vooral lokaal!) blijft verrassen

Ondanks alle technologie blijft het weer een natuurverschijnsel met een eigen wil. Geen enkel model is feilloos. Kleine veranderingen in luchtdruk of windrichting kunnen grote gevolgen hebben, zeker in een land als Nederland waar zee, rivieren en open vlaktes allemaal invloed uitoefenen. Dat verklaart waarom het soms ineens hard begint te regenen terwijl je app nog droog weer beloofde – of andersom.

Toch is de betrouwbaarheid van de meeste apps de afgelopen jaren sterk toegenomen. Snellere computers, betere satellietbeelden en geavanceerdere modellen zorgen ervoor dat de inschattingen steeds dichter bij de werkelijkheid komen. Maar honderd procent garantie biedt geen enkele app, en dat is misschien maar goed ook: want we moeten natuurlijk wel íéts hebben om over te klagen, toch?

Regen én harde wind?

Kijk voor stormparaplu's