ID.nl logo
Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80
Mobiliteit

Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80

Er was best wat kritiek op de Mazda CX-60. Met inachtneming van de verschillende punten pakken de Japanners nu door met een luxe, zevenzits SUV. Het nieuwe topmodel biedt onder meer 2,5 ton trekgewicht en tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Irwin van InstaAutoVlog bespreekt de Mazda CX-80 PHEV.

Dit artikel in het kort:

  • Mazda heeft de CX-80 ontwikkeld als luxe zevenzits SUV, met een verbeterde focus op rijcomfort.
  • De auto is 25 centimeter langer dan de CX-60 en biedt meer binnenruimte.
  • Het interieur is van hoge kwaliteit en biedt nieuwe technologieën zoals Chat GPT en een Alexa-spraakassistent.
  • De CX-80 combineert een uitgebalanceerde rijervaring met comfort en wendbaarheid.

Lees ook: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ze hebben zich bij Mazda eens flink achter de oren gekrabd. De huidige generatie CX-60 is gewoon niet goed genoeg. De plug-in hybride aandrijflijn ten spijt: er is bij de ontwikkeling van de zo'n twee ton zware wagen te veel op dynamische rijeigenschappen gericht. Het resultaat was een op alle fronten onrustige auto die de aantrekkelijkheid drastisch reduceerde.

25 centimeter langer

De Mazda CX-80 is een net geen vijf meter lange SUV. Een auto in de klasse van de Kia EV9 en de Volvo XC90. Met een breedte van 1,89 meter is hij net zo breed als de '60', maar door de langere en hogere daklijn is hij met 1,75 meter zo'n tweeënhalve centimeter hoger. Bijzonder is de wielbasis. Zo is de CX-80 25 centimeter langer dan de '60' en die kwart meter vind je compleet tussen de voor- en achteras. Met een totaal van 3,12 meter overklast de wagen daarmee zowel de Koreaan als de Zweed en dit alles belooft veel goeds voor de binnenruimte. 

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Artisan Red

De instap is op heuphoogte en opvallend is het compleet andere gevoel. Ik lijk iets hoger te zitten waardoor het sportievere karakter van de '60' op een lager pitje is gezet. Voor de rest is het interieur - op een aantal details na – identiek. We zien dezelfde hoge mate van afwerkingskwaliteit in combinatie met een uitmuntende bouwkwaliteit en aandacht voor details.

De testauto was een Takumi Plus-uitvoering, voorzien van een ivoorwit lederen interieur. De combinatie met het Artisan Red-jasje van de testauto en de zogeheten Melting Copper zorgt voor een chic, doch opvallend kleurenpalet. 

Lees ook: De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Alexa en ChatGPT 

Wat opvalt, is een vernieuwd infotainment- en navigatiesysteem met ChatGPT en een Alexa-spraakassistent. Ook de nieuwe doorkijkfunctie voor de 360graden-camera is handig, evenals de speciale trekhaakmodus.

Jammer is dat Mazda vooralsnog vasthoudt aan de controller op de middentunnel. Een groter touchscreen werkt overzichtelijker. Een ander detail is de climate control-functie voor de achterste passagiers die je voorin in of uit kunt schakelen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Propere 7-zitter

Die tweede zitrij is een sterk punt. De instap is riant en ook de ruimte en het zitcomfort zijn prima. Het enige smetje is de fikse cardantunnel. De achterbank is in de lengte verschuifbaar en dat is nodig als er extra personen op de derde zitrij plaatsnemen. Klap je in één beweging de rugleuning naar voren, dan ontgrendelt ook de zitting.

Mazda communiceert een comfortabele zitting voor personen tot 1,70 meter, maar zelf blijk ik met mijn 1,84 meter prima te kunnen zitten. Sterker nog, in vergelijking met de Volvo EX90 beschik ik over meer been- en hoofdruimte. Zijn zeven zitplaatsen net iets te veel, dan is er ook een zeszitter beschikbaar. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Hoog vermogen en trekgewicht

Aandrijftechnisch leunt de CX-80 op eenzelfde basis als de '60'. Dat betekent een 175 pk sterke elektromotor die via een 8-traps automaat met een 2,5 viercilinder Skyactiv benzinemotor samenwerkt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 327 pk en mede daardoor mag hij maar liefst 2500 kilogram trekken.

Dankzij een 17,8kWh-batterij kun je maximaal 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Een 60liter-benzinetank neemt het vervolgens over. Reken dan op zo'n 700 kilometer gecombineerd rijbereik.

Qua prestaties voelt de '80' krachtig en diverse aanpassingen aan de software maken de aandrijflijn iets prettiger dan die in de '60'. Toch blijft het geheel vrij onrustig. Zeker in vergelijking met de volledig elektrische concurrentie of een plug-in hybride Santa Fe. Die voelt net even verfijnder. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Fijne rijdynamiek

Qua rijcomfort blijkt de CX-80 een echte Mazda, en nee, dan niet zoals de '60'. De '80' voelt uitgebalanceerd, comfortabel en rustig, maar dan wel met een 'betrokken randje'. Het hoeft niet, maar de vierwielaangedreven CX-80 is dankzij zijn achterwielaangedreven basis verrassend wendbaar en ook de stuurinstallatie voelt prettig.

 Meer weten over de nieuwe Mazda CX-80 PHEV? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube


▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede blenders voor max 100 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 goede blenders voor max 100 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een goede blender tegen een aantrekkelijke prijs? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven zijn de besproken blenders bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 100 euro. De prijzen kunnen schommelen.

Bosch VitaPower Serie 4 MMB6172S

De Consumentenbond reikte aan deze betaalbare blender zijn Beste Koop-predicaat uit. Verder komen ruim twintig Kieskeurig.nl-bezoekers tot een gezamenlijke beoordeling van een 8,5. Gebruikers waarderen onder andere de krachtige motor en het mooie design. Dankzij zijn hoge vermogen van 1200 watt haalt de Bosch VitaPower Serie 4 MMB6172S een hoge snelheid van dertigduizend rotaties per minuut. Hierdoor heeft deze keukenhulp geen enkele moeite om harde etenswaren, zoals noten en bevroren fruit, fijn te malen. Je kunt er zelfs ijs mee crushen!

De mengbeker heeft een inhoud van 1,5 liter, waardoor je bijvoorbeeld makkelijk smoothies voor meerdere personen kunt maken. Met behulp van de ronde knop aan de voorzijde kies je tussen twee standen. Na afloop doe je de mengbeker en het 4-bladige mes in de vaatwasser. Ondanks zijn hoge vermogen weegt de VitaPower Serie 4 MMB6172S slechts 4,1 kilo. Hij hoeft dus niet altijd op het aanrecht te blijven staan; je kunt hem makkelijk opbergen in een keukenkastje.

Princess 212092 Blender Black Steel 1000

Deze blender is een koopje, want bij enkele webwinkels betaal je momenteel minder dan vier tientjes. Desondanks biedt de Princess 212092 Blender Black Steel 1000 goede specificaties. Zo bestaat het messenblok uit zes rvs-messen om de boel fijn te malen. Dankzij de mengbeker van 1,5 liter doe je flink wat etenswaren in de blender. Creëer vervolgens een perfecte smoothie, cocktail of milkshake voor drie à vier personen.

Een pluspunt is dat je tussen vier reguliere standen en een pulseermodus kunt kiezen. In de hoogste stand presteert de motor op een respectabel vermogen van duizend watt. Is het donker? Dankzij de blauwverlichte draaiknop kun je dit apparaat alsnog bedienen. Het deksel heeft trouwens een navulopening, waardoor je op een later moment nog iets kunt toevoegen. Alle losse onderdelen zijn vaatwasserbestendig. Dit product is te koop in een zwarte en zilverkleurige uitvoering. Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Lees dan deze reviews.

Domo DO705BL

De Domo DO705BL is geen klassieke blender, want dit prijsvriendelijke apparaat kan gerechten óók verwarmen. Om die reden staat dit product bekend als soepmaker. Doe water en voorgesneden groenteblokjes in de mengbeker en de DO705BL gaat vervolgens voor je aan de slag. Na pakweg twintig minuten wachten heb je een kant-en-klare soep van twee liter. Het display toont een aftellende timer, zodat je ondertussen iets anders kunt doen. Een geruststellende gedachte is dat deze soepmaker is voorzien van een overkookbeveiliging.

Het bedieningspaneel aan de bovenkant bevat zes programma's, namelijk Chunky, Smooth, Extra smooth, Juice, Jam en Blend/Clean. Zo kies je onder meer tussen een glad resultaat of mengsel met kleine stukjes. Op basis van je keuze doet het grote mes zijn werk. De Belgische fabrikant levert een receptenboekje mee, waarna je bijvoorbeeld een heerlijke pompoen-spinazie- of paprika-tomatensoep bereidt. Daarnaast maak je met dit veelzijdige apparaat net zo makkelijk een koude smoothie of milkshake. Het vermogen van de motor bedraagt duizend watt.

Lees ook: Een nieuwe blender kopen? Let dan hierop!

Nutribullet 900 Pro Exclusive

Zoek je een kleine, lichte en krachtige blender, dan is de Nutribullet 900 Pro Exclusive een ideale kandidaat. De fabrikant levert bij dit model twee drinkbekers met een inhoud van 0,95 liter. Dankzij de zogeheten to-go-deksel en drinkring neem je de zojuist bereide smoothie of milkshake overal mee naartoe. Voor maximaal comfort heeft de drinkring een handvat.

De 900 Pro Exclusive ondersteunt een vermogen van 900 watt. Met 24 duizend rotaties per minuut maalt het messenblad alle etenswaren klein – denk bijvoorbeeld aan fruit, groenten, zaden, bessen en noten. De bereiding duurt maximaal een minuut. Na afloop verwijder je de messen en plaats je de drinkrand. Overgieten in een ander glas is dus niet nodig. Zowel de bekers als het messenblad kunnen in de vaatwasser. Je kunt kiezen tussen een zwarte en witte uitvoering.

Philips 5000 Series HR3030/00

Met een gemiddelde beoordeling van een 8,5 gooit deze Philips-blender hoge ogen. Diverse reviewers waarderen het gladde resultaat, waardoor smoothies prettig drinkbaar zijn. Verder valt de riante mengbeker van twee liter goed in de smaak. Daar haal je moeiteloos meerdere drankjes uit. Ten opzichte van diverse andere betaalbare blenders onderscheidt de 5000 Series HR3030/00 zich met een krachtige motor van 1200 watt. Vergeleken met eerder uitgebrachte Philips-blenders heeft dit exemplaar ook nog eens langere en dikkere messen. Hierdoor maakt het apparaat in korte tijd harde ingrediënten fijn, waaronder noten en bevroren fruit.

Via de draaiknop selecteer je de gewenste snelheid. Je kiest tussen drie standen. Bovendien gebruik je zo nodig de pulseermodus voor het fijnmalen van hard voedsel. Via de inbegrepen stamper loods je alle etenswaren naar het messenblok onderin de mengbeker. Na afloop gebruik je de reinigingsstand om de blender schoon te maken. De losse onderdelen kunnen overigens ook gewoon in de vaatwasser.

▼ Volgende artikel
Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment
Mobiliteit

Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Ze zijn er wel, maar wel op één hand te tellen. Luxe Franse auto's die succesvol de veelal Duitse norm uit weten te dagen. Denk aan de Citroën DS, de Renault 25 of de Peugeot 605. Alpine lijkt daar verandering in te gaan brengen. In een donkere studio in Parijs bekeek Irwin van InstaAutoVlog de Alpine A390. De conclusie: een op het eerste oog keiharde aanval op de premiumklasse van volledig elektrische auto's.

Dit artikel in het kort:

  • Alpine onthult de A390, een volledig elektrische fastback in het C-segment die de premiumklasse wil uitdagen.
  • De A390 is geïnspireerd op de iconische A110, met een opvallend sculpturaal front en futuristisch design.
  • Conceptdetails zoals suicide doors en een uitschuifbare achterbumper voegen een transformer-achtig element toe.
  • De sportieve zitpositie is aanpasbaar en er is een 'Formule 1-racemodus' voor een dynamische rijervaring.
  • Aangedreven door een tri-motor systeem met torque vectoring, belooft de A390 indrukwekkende prestaties.

Lees ook: Lucid Air: lijkt een hoogstaand stukje technologie, maar presteert gemiddeld

Nieuwe klasse

Beginnen we met het segment waarin de A390 zijn kunstje moet gaan doen, dan hebben we het officieel over een fastback in het C-segment. Denk dus aan een directe concurrent voor de ... Ja, welke auto eigenlijk? Een BMW i4, Tesla Model 3, Hyundai IONIQ 6 opereren in het D-segment en wellicht boort Alpine met deze A390 dan ook een nieuwe klasse aan. Die van de premium fastback in het C-segment. Een soort van volledig elektrische Mercedes CLA of 2 Serie Gran Coupé dus.

©Adrien Cortesi

A110 aan de basis

Oog in oog met de auto valt het wel op dat hij een stuk groter (en ruimer) aandoet dan verwacht. Wat betreft het design, staat de iconische A110 aan de basis. De designers hebben aan de hand van de sportauto getracht om dezelfde proporties en details te converteren naar een grotere en ruimere gezinsauto. Missie geslaagd, want de A390 is een ronduit imponerende machine.

Sculpturaal vormgegeven front

Dat is een gevolg van de volledig elektrische aandrijflijn. Ruimte of koeling voor een – gezien de specificaties – fikse zescilinder motor zijn immers niet aan de orde. De auto heeft een sculpturaal vormgegeven front dat op een haast organische manier omhoog lijkt te groeien. Minuscule driehoekjes, die aan het logo refereren, vormen de verlichting en ook de zogeheten bridge onderaan de motorkap is bijzonder te noemen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Suicide doors

De enorme 22-inch lichtmetalen wielen hebben een uitgelicht hart. Alpine belooft voor de feitelijke productielijn wielen tot 21 inch. De wielbasis is met zijn 2,90 meter fors. De auto op de beurs heeft suicide doors die samen met de voorportieren een riante instap verschaffen. Wederom een concept-dingetje. 

©Alpine

Als een transformer

Aan de achterkant is de A390 futuristisch. Niet alleen vanwege de vin op de achterruit, maar ook zeker de opvallende led-lichtsignatuur. Het opvallendst is de actieve aerodynamica. Het betreft hier een automatisch uitschuifbare achterbumper. Alpines concept-car kan zich als een transformer uitrekken om op die manier de luchtstroom aan de achterkant te verbeteren. Ook hiervan verwacht ik niet dat dit de uiteindelijke consumentenmodellen haalt.

Formule 1-racemodus

Volgens Alpine leunt het uiteindelijke design voor zo'n 85 procent op het studiemodel, maar dit geldt niet voor het interieur. Wellicht dat een bepaald vezeltje of designdetail het eindstadium zal halen, maar dit is echt te futuristisch. Alpine is actief in de Formule 1 en met één druk op de knop verandert de stoelpositie van standje comfort en praktisch naar een meer liggende racemodus. 

©Alpine

Tri-motor

Specificaties over de range en het vermogen zijn nog niet bekend, maar Alpine spreekt over een tri-motor set-up. Een elektromotor op de vooras die de voorwielen aandrijft en twee voor de achterwielen. Net als bij de Tesla Model S Plaid is het daardoor mogelijk dat er echte Torque Vectoring ontstaat en dat belooft veel voor de ongetwijfeld spectaculaire prestaties en rijeigenschappen. 

Meer weten en zien van de Alpine A390? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog.

Watch on YouTube