ID.nl logo
Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo
© Elco van der Meer
Mobiliteit

Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo

Twee jaar geleden presenteerde Volvo de langverwachte derde generatie van de XC90. Wederom als zevenzitter, wederom als de veiligste Volvo ooit, maar deze keer volledig elektrisch. XC werd zodoende EX, maar de uiteindelijke introductie liet even op zich wachten. Tot nu, want vorige week kroop Irwin van InstaAutoVlog achter het stuur van de EX90.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Onder het felle licht van de Californische zon stond er een Vapor Grey Twin Performance-versie van de EX90 voor ons klaar. De auto ziet er strak uit, met een gesloten front en een opvallend stel koplampen die zich lijken te openen als een menselijk oog. Maar wat we het meest bewonderen: hij voelt vooral vertrouwd aan. De EX90 heeft dat typische Volvo-design: stijlvol, tijdloos, maar nooit opzichtig. 

Onderaan dit artikel vind je Irwins video van de nieuwe Volvo EX90!

©Elco van der Meer

20 tot 22 inch

Met een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,75 meter wordt de EX90 standaard geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen. De TwinMotor Performance heeft 21-inch velgen, terwijl de 22-inch velgen onder de testauto optioneel zijn. Vapor Grey is de standaardkleur, maar voor 1295 euro kun je ook kiezen voor andere fraaie kleuren, zoals Sand Dune, Mulberry Red of vijf andere tinten, waaronder Denim Blue.

©Elco van der Meer

LiDAR is nog even toekomstmuziek

De EX90, de veiligste Volvo ooit, is natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologie. Het is zelfs de eerste Volvo met een LiDAR, die – net als bij NIO – bovenaan de voorruit zit. De Safe Space-technologie moet daardoor beter presteren dan bij andere Volvo's. Wellicht lopen de Zweden hierbij iets te hard van stapel, want tijdens deze persreis bleek de LiDAR nog niet helemaal klaar voor gebruik. Helaas gold dat ook voor andere functies. Zo kampte de software ook met nog wat kinderziektes. Zonde, want samen met de 30 andere (radar)sensoren zou de EX90 in staat moeten zijn tot level 3 autonoom rijden.

Autonoom rijden kent 5 verschillende niveaus

Niveau 1: Rijhulp De auto kan waar nodig versnellen, remmen of sturen. De bestuurder houdt zijn ogen op de weg en handen aan het stuur. Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen en sturen. De bestuurder kan tijdelijk zijn aandacht verliezen. Waarschuwing na 15 seconden. Niveau 3: Semi-autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen en de omgeving controleren, maar vraagt waar nodig om een ingreep van de bestuurder. Niveau 4: Verregaand autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen, de omgeving controleren en richting bepalen. Kan dit zelfs voortzetten als om een ingreep van de bestuurder wordt gevraagd. Niveau 5: Volledig autonoom De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig geautomatiseerd.

©Elco van der Meer

Typisch Volvo

Binnenin voelt de EX90 aan als een echte SUV van Volvo. We nemen plaats op grote, goed gevormde stoelen en dankzij de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel vinden we snel een fijne zitpositie. Veel van de bediening verloopt via het 14,8-inch infotainmentsysteem, waaronder de digitale schakelaars voor de buitenspiegels en de stuurkolom. Handig is dat we deze instellingen in een geheugen kunnen opslaan. De armsteunen zijn goed geplaatst en de afwerking is van hoog niveau.

©David Shepherd

Extreem stil & ongelofelijk luid

Het 14,8-inch scherm draait op Android Auto-software en werkt hetzelfde als in de EX30. In het topmodel wordt het scherm ondersteund door een stijlvol bestuurdersdisplay achter het stuur. Hier zien we niet alleen de snelheid, maar ook de navigatie of de werking van Pilot Assist. Overigens valt al snel op dat dit zonder twijfel een van de stilste auto's is waarin we ooit hebben gereden. Daar staat tegenover dat het ruim 1600 watt sterke Bowers & Wilkins-audiosysteem tot de beste in de auto-industrie behoort.

©David Shepherd

Flexibele zitruimte

Op de tweede zitrij zijn drie stoelen geplaatst. Deze kunnen in lengte worden versteld en ook de rugleuning is aanpasbaar. De ruimte is dik in orde en dankzij het nieuwe platform is de vloer volledig vlak. Als we plaatsnemen op de (standaard aanwezige) derde zitrij, valt het allemaal een beetje tegen. Vooral in vergelijking met de Kia EV9 of NIO EL8 is de EX90 helemaal achterin vrij krap. Vooral de hoofdruimte is beperkt voor mensen langer dan 1,80 meter, en dat zijn Nederlanders nu eenmaal vrij vaak. 

©David Shepherd

Minimaal 580 km bereik

De EX90 komt in drie varianten: Single Motor, TwinMotor en TwinMotor Performance, met respectievelijk 580, 585 en wederom 580 km actieradius. Opladen gaat standaard met 11 kW; vreemd genoeg is een 22kW-boordlader, zoals in de EX30, niet beschikbaar. Snelladen gaat met maximaal 250 kW gelukkig snel, waarmee we de minimaal 101kWh-batterij in 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen. We reden met de Performance-versie, en die is met ruim 500 pk en 900 Nm een absoluut kanon. 

©Elco van der Meer

Rijden op topniveau

Maar het belangrijkste is hoe hij rijdt, en op dat vlak raden we aan om voor het Four-C adaptieve onderstel met de innovatieve tweekamer-luchtvering te gaan. Dat is pure verwennerij. De EX90 weet zelfs het hobbelige Amerikaanse asfalt om te toveren tot een strak biljartlaken, maar met genoeg feedback en stabiliteit. Waar je ook zit, er heerst een constante, serene rust in de auto, wat je echt als topklasse kwaliteit kunt beschouwen.

Conclusie

Over het energieverbruik en de te behalen actieradius kunnen we nog niets vertellen, maar één ding is zeker: de nieuwe Volvo EX90 heeft alles in zich om een groot succes te worden. Hij sluit mooi aan bij de eerdere elektrische Volvo’s en is bovendien een waardig opvolger van een van de populairste auto’s in zijn klasse: de XC90. Volvo moet alleen wel snel werk maken van de software, want daar is nog veel aan te verbeteren. 

Meer weten over de nieuwe Volvo EX90? Bekijk dan de video hieronder! 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen
© Zonneplan
Mobiliteit

Zonneplan Charge 2: Altijd goedkoop je elektrische auto opladen

Je elektrische auto opladen kan vanaf nu net een stukje makkelijker en efficiënter. Zonneplan lanceert namelijk de Charge 2, een nieuw laadpaalsysteem waarmee je je elektrische auto nog slimmer oplaadt. Dat scheelt niet alleen in het algehele enegieverbruik van het elektrische wagenpark in Nederland, je merkt het ook meteen zelf in je portemonnee.

Partnerbijdrage – in samenwerking met Zonneplan.

Dagtarief

Elektrische auto's worden doorgaans aan het begin van de avond opgeladen. Dat is niet zo gek, want dan weet je zeker dat je de volgende dag met een volle accu weer de weg op kunt. Maar waar lang niet iedereen bij stilstaat, is dat dat helemaal niet elke avond nodig is.

Uit onderzoek blijkt dat tweederde van de EV-rijders wekelijks minder dan 400 kilometer rijdt. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde actieradius van een elektrische auto. Je hoeft dus helemaal niet iedere avond tijdens piektijden je batterij op te laden, maar veel mensen doen dat wel, en dan dus ook meteen tegen het hoge dagtarief. Met een elektrische laadpaal van Zonneplan, zoals de nieuwe Charge 2, hoef jij daar in ieder geval niet meer aan mee te doen.

Powerplay

Wat maakt de Zonneplan Charge 2 dan zo revolutionair ten opzichte van andere laadpalen? Dat komt voor een groot deel door Powerplay. Powerplay is een slim algoritme dat ervoor zorgt dat je elektrische auto altijd op de meest zuinige en efficiënte manier wordt opgeladen. Stroom kost niet op elk moment van de dag even veel, en het Powerplay-algoritme zoekt precies uit wanneer de batterij van je auto het best kan worden opgeladen.

Als je auto is ingeplugd, wordt de accu zoveel mogelijk opgeladen tijdens daluren. Dat scheelt sowieso al flink in de kosten ten opzichte van het normale dagtarief van je energieleverancier. En daar hoef je zelf bijna niets voor te doen: je stelt alleen een eindtijd in waarop je wil vertrekken, en het slimme algoritme zorgt ervoor dat je batterij zo goedkoop mogelijk wordt opgeladen zodat je de volgende dag weer met een volle accu de weg op kunt.

Watch on YouTube

Gratis laden

Met de Zonneplan Charge 2 laad je op bepaalde momenten zelfs helemaal gratis. Het kan gebeuren dat het stroomnet tijdelijk een overschot aan energie heeft. Op die momenten kost stroom helemaal niets. De Charge 2 herkent die momenten en zorgt ervoor dat je elektrische auto juist dan wordt opgeladen.

En dat kan behoorlijk aantikken. Op sommige momenten krijg je zelfs geld toe, omdat de landelijke netbeheerder TenneT vergoedingen betaalt voor het flexibel afnemen van energie. Een gemiddelde gebruiker kan op die manier tot wel 2000 kilometer per jaar gratis rijden. Dat komt voor tweederde van de EV-rijders dus neer op meer dan vijf weken per jaar gratis de weg op. Alles wat je daarvoor hoeft te doen is je auto zoveel mogelijk ingeplugd laten, en Powerplay doet de rest.

©Zonneplan

Lage kosten

Maar ook zonder stroomoverschotten ben je met de laadpalen van Zonneplan stukken goedkoper uit. Zelfs elektrische rijders met een gewoon dynamisch energiecontract betalen zo'n 25 procent meer voor het opladen van hun accu, terwijl gebruikers met een vast energiecontract bijna het dubbele kwijt zijn.

Ben je aangewezen op een openbare laadpaal, dan betaal je ruim twee keer zoveel als met een laadpaal van Zonneplan. Snelladen langs de weg kost zelfs vier tot vijf keer zoveel. Met een laadpaal van Zonneplan en Powerplay rijd je gemiddeld voor slechts 2,89 euro per honderd kilometer, terwijl snelladen bij FastNed doorgaans meer dan 11 euro per honderd kilometer kost.

Charge 2

En dat alles wordt dus nog een stukje beter met de nieuwe laadpaal van Zonneplan. De Charge 2 is nóg uitgebreider dan zijn voorganger. Door het slimme Powerplay-algoritme bespaar je dus al een kwart van de kosten die je maakt met een normaal dynamisch energiecontract.

De laadpaal zelf is ook nog een stukje beter geworden. Allereerst is hij in een nieuw jasje gestoken, zodat hij er nog wat beter uitziet. Bovendien krijgt de Charge 2 zijn software-updates draadloos, dus daar hoef je zelf ook amper meer iets voor te doen.

Je bestelt de Charge 2 bovendien gewoon online, tegen een scherpe prijs. Een professionele installateur zorgt ervoor dat de laadpaal komt te staan waar je hem wil hebben en dat alles naar behoren werkt. Alles bij elkaar heb je de Zonneplan Charge 2 in minder dan 3 jaar volledig terugverdiend.

©Zonneplan

Conclusie

Met de nieuwe Charge 2-laadpaal van Zonneplan laad je altijd op de goedkoopst mogelijke manier op. Het slimme Powerplay-algoritme berekent precies wanneer stroom het goedkoopst is, en alleen op die momenten wordt je elektrische auto opgeladen. Zo betaal je nooit het volle stroomtarief, laad je zelfs een kwart goedkoper op dan met een normaal dynamisch energiecontract, en rijd je gemiddeld 2000 kilometer per jaar zonder ook maar een cent te betalen.

De Zonneplan Charge 2 is vanaf nu online te bestellen.

▼ Volgende artikel
Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst
© Alexandra Surkova
Huis

Ho ho ho: zo fotografeer je de magie van kerst

De feestdagen hebben iets bijzonders. Kerstmis is het perfecte moment om fijne momenten vast te leggen met je camera of smartphone. Zo kun je ze later altijd weer terughalen. We helpen je graag op weg met tips en ideeën om deze kerst de mooiste foto's te maken.

Ga jij de verlichte kerstboom, de rijkelijk gedekte tafel, het samenzijn met je dierbaren of de verlichte stad fotograferen? Met de juiste tips en fotografietechnieken maak je schitterende foto’s. Houd je camera deze kerst dus binnen handbereik! We geven inspiratie en tips voor de volgende onderwerpen:

🎄 Kerstboom

🥂 Kerstdiner (of -ontbijt, of -lunch)

👪 Portretten van vrienden en familie

🌃 Lichtjes in de stad

Lees ook: Slimme kerstverlichting: haal de kerstsfeer in huis

🎄Kerstboom: van close-up tot licht-effecten

Ongeveer 90 procent van de huishoudens in Nederlanders heeft een kerstboom staan, grote kans dus dat ook jij er weer flink werk van hebt gemaakt. Je wilt je boom natuurlijk mooi vastleggen, maar hoe doe je dat het best?

Begin met de basis. Zorg dat er genoeg licht in de kamer is, maar niet te fel, zodat de warme gloed van de kerstlampjes zichtbaar blijft. Gebruik een statief om te voorkomen dat je foto onscherp wordt. Kies daarna een goede compositie. Speel met hoeken en afstanden tot de boom: maak bijvoorbeeld een close-up van een ornament, waarbij de rest van de boom zacht vervaagt op de achtergrond. Of probeer de hele boom in beeld te krijgen. Of dat laatste lukt, hangt af van de ruimte die je in de kamer hebt.

©Jordi Prat Puig | jordieasy

BOKEH

Ken je die foto's waarin de (kerst)lichtjes veranderen in zachte, gloeiende vlekjes? Dat heet bokeh, en je kunt dit heel makkelijk zelf creëren met je kerstboom. Het enige wat je nodig hebt, is een ander hoofdonderwerp dat je iets voor de boom plaatst.

Zet de iso-waarde van je camera laag, bijvoorbeeld ISO 100. Gebruik een groot diafragma (een klein F-getal) en stel scherp op een voorwerp dicht bij de camera, zoals een kaars of een kerststukje. Zorg ervoor dat de lichtjes van de boom wat verder weg staan. Die zullen dan vervagen tot die mooie bokeh-effecten. Probeer te spelen met de afstand en waar je scherpstelt om het effect precies goed te krijgen. Dit werkt trouwens niet alleen met een camera, maar ook met de portretmodus op veel smartphones.

©holdstillandclick

Kerstdiner: sfeer en smaak

Kerst draait om samenzijn en … eten! Die feestelijke eettafel vráágt er gewoon om door jou vastgelegd te worden.

Begin met een foto van de hele gedekte tafel. Als je de tafel al vroeg dekt, kun je foto's maken bij daglicht, wat zorgt voor een frisse sfeer. Fotografeer je vlak voor het diner, dan geeft het warme, zachte licht juist een romantisch effect. Een statief kan handig zijn, maar tijdens het eten zelf kan dat onpraktisch zijn. Wees dan niet bang je iso-waarde te verhogen. Moderne camera’s hebben minder last van ruis, en eventuele ruis kun je eenvoudig wegwerken tijdens het nabewerken.

Varieer met je standpunt om je foto interessant te maken. Een lage hoek vanaf de rand van de tafel geeft veel diepte. Wil je liever een overzichtsfoto van bovenaf? Gebruik dan een keukentrapje.

Als je de hele tafel hebt gefotografeerd, zoom dan in op de details. Denk aan het zilveren bestek, het kerstservies en de glinsterende kristallen glazen. Kies een klein F-getal om je onderwerp scherp te maken en de achtergrond subtiel te vervagen. Zo voeg je een professioneel tintje toe aan je foto’s en laat je jouw oog voor detail zien.

Lees ook: Handige tip (bijvoorbeeld voor kerst): zo krijg je wijn snel gekoeld

GRATIS Minicursus: Fotograferen tijdens de feestdagen

Gratis minicursus op Zoom Academy

Je wilt natuurlijk niet de hele avond met een camera rondlopen, maar een foto van die prachtig opgemaakte borden kun je best even maken, toch? Probeer eens recht van boven te fotograferen voor een leuk perspectief op het gerecht. Dat kan prima en snel met je smartphone.

Vergeet ook niet om de sfeer en interactie vast te leggen. Denk aan het aansnijden van het hoofdgerecht of de twinkelende ogen van een kind bij het zien van het toetje. Juist die spontane momenten maken je foto's extra bijzonder.

©Suzi Media

Kerstportretten: van spontaan tot geposeerd

Hoe maak je warme en intieme portretten tijdens kerstbijeenkomsten? Het geheim zit in het vastleggen van spontane momenten. Die vertellen vaak het beste verhaal en zijn het leukst om later terug te zien.

Denk aan kinderen die spelen met hun neefjes en nichtjes, familieleden die lachen om een oude anekdote, of een verraste blik bij het uitpakken van een cadeau. Om zulke momenten vast te leggen, is het belangrijk om alert te blijven en je camera binnen handbereik te houden. Laat hem gerust aanstaan en gebruik autofocus voor snelheid.

Kies een korte sluitertijd om bewogen beelden te voorkomen. Je kunt ook auto-iso inschakelen en fotograferen in de S/Tv-stand (sluitertijdvoorkeuze). Zo regelt de camera de rest van de instellingen, en kun jij je volledig richten op het vastleggen van die mooie momenten.

©rimmdream

Naast spontane foto’s kunnen geposeerde portretfoto’s ook een mooie toevoeging zijn aan je fotoalbum. Kies een plek met goed licht en een mooie achtergrond, zoals de kerstboom of een feestelijk versierde haard. Veel mensen voelen zich wat meer op hun gemak met iets in hun handen, zoals een glas of een cadeau. Zorg dat iedereen goed zichtbaar is en gebruik een grotere scherptediepte (een hoger F-getal) om te zorgen dat iedereen scherp op de foto staat. Zo creëer je een sfeervol groepsportret dat een mooie herinnering vormt.

Lichtjes in de stad

Even een frisse neus halen na het diner? Neem je camera mee, want tijdens de feestdagen zijn de meeste dorpen en steden prachtig verlicht. In het centrum hangen sfeervolle lichtjes in de winkelstraten, etalages zijn feestelijk versierd, en overal zie je kerstverlichting.

Kijk eens naar composities waarin de verlichting de hoofdrol speelt. Denk aan reflecties in het water of op natte klinkers, een silhouet van een opvallend gebouw met kerstverlichting op de voorgrond, of een rustige zijstraat waar de lichtjes een intieme sfeer geven.

Zoek je meer levendigheid? Bezoek een kerstmarkt of fotografeer mensen die genieten van de feestelijke sfeer in de straten. Deze momenten geven je foto's extra dynamiek en maken ze nog specialer.

©dimbar76

⭐ LICHTSTERRETJES ⭐

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van 'lichtsterretjes'. Dit doe je door een klein diafragma te gebruiken, bijvoorbeeld F 14 of hoger. Hoe hoger het getal, hoe sterker het ster-effect wordt. Speel met de instellingen om te ontdekken wat je het mooiste vindt.

Let op: bij een klein diafragma heb je een langere sluitertijd nodig om voldoende licht op te vangen. Een statief is daarom onmisbaar om scherpe foto's te maken zonder bewegingsonscherpte. Zo geef je de kerstverlichting een extra feestelijke uitstraling in je foto's.

Een creatieve manier om de kerstlichtjes in de stad vast te leggen, is door het maken van ‘lichtsterretjes’. Die kun je maken door een klein diafragma te gebruiken (een hoog F-getal dus, bijvoorbeeld F 14). Speel met de precieze waarde om te zien hoe het ster-effect zich vormt. Je hebt hierbij wel een statief nodig, omdat je bij een klein diafragma een langere sluitertijd nodig hebt om nog goed te belichten.