Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo
Twee jaar geleden presenteerde Volvo de langverwachte derde generatie van de XC90. Wederom als zevenzitter, wederom als de veiligste Volvo ooit, maar deze keer volledig elektrisch. XC werd zodoende EX, maar de uiteindelijke introductie liet even op zich wachten. Tot nu, want vorige week kroop Irwin van InstaAutoVlog achter het stuur van de EX90.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Onder het felle licht van de Californische zon stond er een Vapor Grey Twin Performance-versie van de EX90 voor ons klaar. De auto ziet er strak uit, met een gesloten front en een opvallend stel koplampen die zich lijken te openen als een menselijk oog. Maar wat we het meest bewonderen: hij voelt vooral vertrouwd aan. De EX90 heeft dat typische Volvo-design: stijlvol, tijdloos, maar nooit opzichtig.
Onderaan dit artikel vind je Irwins video van de nieuwe Volvo EX90!
©Elco van der Meer
20 tot 22 inch
Met een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,75 meter wordt de EX90 standaard geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen. De TwinMotor Performance heeft 21-inch velgen, terwijl de 22-inch velgen onder de testauto optioneel zijn. Vapor Grey is de standaardkleur, maar voor 1295 euro kun je ook kiezen voor andere fraaie kleuren, zoals Sand Dune, Mulberry Red of vijf andere tinten, waaronder Denim Blue.
©Elco van der Meer
LiDAR is nog even toekomstmuziek
De EX90, de veiligste Volvo ooit, is natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologie. Het is zelfs de eerste Volvo met een LiDAR, die – net als bij NIO – bovenaan de voorruit zit. De Safe Space-technologie moet daardoor beter presteren dan bij andere Volvo's. Wellicht lopen de Zweden hierbij iets te hard van stapel, want tijdens deze persreis bleek de LiDAR nog niet helemaal klaar voor gebruik. Helaas gold dat ook voor andere functies. Zo kampte de software ook met nog wat kinderziektes. Zonde, want samen met de 30 andere (radar)sensoren zou de EX90 in staat moeten zijn tot level 3 autonoom rijden.
Autonoom rijden kent 5 verschillende niveaus
Niveau 1: Rijhulp De auto kan waar nodig versnellen, remmen of sturen. De bestuurder houdt zijn ogen op de weg en handen aan het stuur. Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen en sturen. De bestuurder kan tijdelijk zijn aandacht verliezen. Waarschuwing na 15 seconden. Niveau 3: Semi-autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen en de omgeving controleren, maar vraagt waar nodig om een ingreep van de bestuurder. Niveau 4: Verregaand autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen, de omgeving controleren en richting bepalen. Kan dit zelfs voortzetten als om een ingreep van de bestuurder wordt gevraagd. Niveau 5: Volledig autonoom De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig geautomatiseerd.
©Elco van der Meer
Typisch Volvo
Binnenin voelt de EX90 aan als een echte SUV van Volvo. We nemen plaats op grote, goed gevormde stoelen en dankzij de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel vinden we snel een fijne zitpositie. Veel van de bediening verloopt via het 14,8-inch infotainmentsysteem, waaronder de digitale schakelaars voor de buitenspiegels en de stuurkolom. Handig is dat we deze instellingen in een geheugen kunnen opslaan. De armsteunen zijn goed geplaatst en de afwerking is van hoog niveau.
©David Shepherd
Extreem stil & ongelofelijk luid
Het 14,8-inch scherm draait op Android Auto-software en werkt hetzelfde als in de EX30. In het topmodel wordt het scherm ondersteund door een stijlvol bestuurdersdisplay achter het stuur. Hier zien we niet alleen de snelheid, maar ook de navigatie of de werking van Pilot Assist. Overigens valt al snel op dat dit zonder twijfel een van de stilste auto's is waarin we ooit hebben gereden. Daar staat tegenover dat het ruim 1600 watt sterke Bowers & Wilkins-audiosysteem tot de beste in de auto-industrie behoort.
©David Shepherd
Flexibele zitruimte
Op de tweede zitrij zijn drie stoelen geplaatst. Deze kunnen in lengte worden versteld en ook de rugleuning is aanpasbaar. De ruimte is dik in orde en dankzij het nieuwe platform is de vloer volledig vlak. Als we plaatsnemen op de (standaard aanwezige) derde zitrij, valt het allemaal een beetje tegen. Vooral in vergelijking met de Kia EV9 of NIO EL8 is de EX90 helemaal achterin vrij krap. Vooral de hoofdruimte is beperkt voor mensen langer dan 1,80 meter, en dat zijn Nederlanders nu eenmaal vrij vaak.
©David Shepherd
Minimaal 580 km bereik
De EX90 komt in drie varianten: Single Motor, TwinMotor en TwinMotor Performance, met respectievelijk 580, 585 en wederom 580 km actieradius. Opladen gaat standaard met 11 kW; vreemd genoeg is een 22kW-boordlader, zoals in de EX30, niet beschikbaar. Snelladen gaat met maximaal 250 kW gelukkig snel, waarmee we de minimaal 101kWh-batterij in 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen. We reden met de Performance-versie, en die is met ruim 500 pk en 900 Nm een absoluut kanon.
©Elco van der Meer
Rijden op topniveau
Maar het belangrijkste is hoe hij rijdt, en op dat vlak raden we aan om voor het Four-C adaptieve onderstel met de innovatieve tweekamer-luchtvering te gaan. Dat is pure verwennerij. De EX90 weet zelfs het hobbelige Amerikaanse asfalt om te toveren tot een strak biljartlaken, maar met genoeg feedback en stabiliteit. Waar je ook zit, er heerst een constante, serene rust in de auto, wat je echt als topklasse kwaliteit kunt beschouwen.
Conclusie
Over het energieverbruik en de te behalen actieradius kunnen we nog niets vertellen, maar één ding is zeker: de nieuwe Volvo EX90 heeft alles in zich om een groot succes te worden. Hij sluit mooi aan bij de eerdere elektrische Volvo’s en is bovendien een waardig opvolger van een van de populairste auto’s in zijn klasse: de XC90. Volvo moet alleen wel snel werk maken van de software, want daar is nog veel aan te verbeteren.
Meer weten over de nieuwe Volvo EX90? Bekijk dan de video hieronder!