ID.nl logo
Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo
© Elco van der Meer
Mobiliteit

Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo

Twee jaar geleden presenteerde Volvo de langverwachte derde generatie van de XC90. Wederom als zevenzitter, wederom als de veiligste Volvo ooit, maar deze keer volledig elektrisch. XC werd zodoende EX, maar de uiteindelijke introductie liet even op zich wachten. Tot nu, want vorige week kroop Irwin van InstaAutoVlog achter het stuur van de EX90.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Onder het felle licht van de Californische zon stond er een Vapor Grey Twin Performance-versie van de EX90 voor ons klaar. De auto ziet er strak uit, met een gesloten front en een opvallend stel koplampen die zich lijken te openen als een menselijk oog. Maar wat we het meest bewonderen: hij voelt vooral vertrouwd aan. De EX90 heeft dat typische Volvo-design: stijlvol, tijdloos, maar nooit opzichtig. 

Onderaan dit artikel vind je Irwins video van de nieuwe Volvo EX90!

©Elco van der Meer

20 tot 22 inch

Met een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,75 meter wordt de EX90 standaard geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen. De TwinMotor Performance heeft 21-inch velgen, terwijl de 22-inch velgen onder de testauto optioneel zijn. Vapor Grey is de standaardkleur, maar voor 1295 euro kun je ook kiezen voor andere fraaie kleuren, zoals Sand Dune, Mulberry Red of vijf andere tinten, waaronder Denim Blue.

©Elco van der Meer

LiDAR is nog even toekomstmuziek

De EX90, de veiligste Volvo ooit, is natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologie. Het is zelfs de eerste Volvo met een LiDAR, die – net als bij NIO – bovenaan de voorruit zit. De Safe Space-technologie moet daardoor beter presteren dan bij andere Volvo's. Wellicht lopen de Zweden hierbij iets te hard van stapel, want tijdens deze persreis bleek de LiDAR nog niet helemaal klaar voor gebruik. Helaas gold dat ook voor andere functies. Zo kampte de software ook met nog wat kinderziektes. Zonde, want samen met de 30 andere (radar)sensoren zou de EX90 in staat moeten zijn tot level 3 autonoom rijden.

Autonoom rijden kent 5 verschillende niveaus

Niveau 1: Rijhulp De auto kan waar nodig versnellen, remmen of sturen. De bestuurder houdt zijn ogen op de weg en handen aan het stuur. Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen en sturen. De bestuurder kan tijdelijk zijn aandacht verliezen. Waarschuwing na 15 seconden. Niveau 3: Semi-autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen en de omgeving controleren, maar vraagt waar nodig om een ingreep van de bestuurder. Niveau 4: Verregaand autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen, de omgeving controleren en richting bepalen. Kan dit zelfs voortzetten als om een ingreep van de bestuurder wordt gevraagd. Niveau 5: Volledig autonoom De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig geautomatiseerd.

©Elco van der Meer

Typisch Volvo

Binnenin voelt de EX90 aan als een echte SUV van Volvo. We nemen plaats op grote, goed gevormde stoelen en dankzij de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel vinden we snel een fijne zitpositie. Veel van de bediening verloopt via het 14,8-inch infotainmentsysteem, waaronder de digitale schakelaars voor de buitenspiegels en de stuurkolom. Handig is dat we deze instellingen in een geheugen kunnen opslaan. De armsteunen zijn goed geplaatst en de afwerking is van hoog niveau.

©David Shepherd

Extreem stil & ongelofelijk luid

Het 14,8-inch scherm draait op Android Auto-software en werkt hetzelfde als in de EX30. In het topmodel wordt het scherm ondersteund door een stijlvol bestuurdersdisplay achter het stuur. Hier zien we niet alleen de snelheid, maar ook de navigatie of de werking van Pilot Assist. Overigens valt al snel op dat dit zonder twijfel een van de stilste auto's is waarin we ooit hebben gereden. Daar staat tegenover dat het ruim 1600 watt sterke Bowers & Wilkins-audiosysteem tot de beste in de auto-industrie behoort.

©David Shepherd

Flexibele zitruimte

Op de tweede zitrij zijn drie stoelen geplaatst. Deze kunnen in lengte worden versteld en ook de rugleuning is aanpasbaar. De ruimte is dik in orde en dankzij het nieuwe platform is de vloer volledig vlak. Als we plaatsnemen op de (standaard aanwezige) derde zitrij, valt het allemaal een beetje tegen. Vooral in vergelijking met de Kia EV9 of NIO EL8 is de EX90 helemaal achterin vrij krap. Vooral de hoofdruimte is beperkt voor mensen langer dan 1,80 meter, en dat zijn Nederlanders nu eenmaal vrij vaak. 

©David Shepherd

Minimaal 580 km bereik

De EX90 komt in drie varianten: Single Motor, TwinMotor en TwinMotor Performance, met respectievelijk 580, 585 en wederom 580 km actieradius. Opladen gaat standaard met 11 kW; vreemd genoeg is een 22kW-boordlader, zoals in de EX30, niet beschikbaar. Snelladen gaat met maximaal 250 kW gelukkig snel, waarmee we de minimaal 101kWh-batterij in 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen. We reden met de Performance-versie, en die is met ruim 500 pk en 900 Nm een absoluut kanon. 

©Elco van der Meer

Rijden op topniveau

Maar het belangrijkste is hoe hij rijdt, en op dat vlak raden we aan om voor het Four-C adaptieve onderstel met de innovatieve tweekamer-luchtvering te gaan. Dat is pure verwennerij. De EX90 weet zelfs het hobbelige Amerikaanse asfalt om te toveren tot een strak biljartlaken, maar met genoeg feedback en stabiliteit. Waar je ook zit, er heerst een constante, serene rust in de auto, wat je echt als topklasse kwaliteit kunt beschouwen.

Conclusie

Over het energieverbruik en de te behalen actieradius kunnen we nog niets vertellen, maar één ding is zeker: de nieuwe Volvo EX90 heeft alles in zich om een groot succes te worden. Hij sluit mooi aan bij de eerdere elektrische Volvo’s en is bovendien een waardig opvolger van een van de populairste auto’s in zijn klasse: de XC90. Volvo moet alleen wel snel werk maken van de software, want daar is nog veel aan te verbeteren. 

Meer weten over de nieuwe Volvo EX90? Bekijk dan de video hieronder! 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.