ID.nl logo
Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo
© Elco van der Meer
Mobiliteit

Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo

Twee jaar geleden presenteerde Volvo de langverwachte derde generatie van de XC90. Wederom als zevenzitter, wederom als de veiligste Volvo ooit, maar deze keer volledig elektrisch. XC werd zodoende EX, maar de uiteindelijke introductie liet even op zich wachten. Tot nu, want vorige week kroop Irwin van InstaAutoVlog achter het stuur van de EX90.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Onder het felle licht van de Californische zon stond er een Vapor Grey Twin Performance-versie van de EX90 voor ons klaar. De auto ziet er strak uit, met een gesloten front en een opvallend stel koplampen die zich lijken te openen als een menselijk oog. Maar wat we het meest bewonderen: hij voelt vooral vertrouwd aan. De EX90 heeft dat typische Volvo-design: stijlvol, tijdloos, maar nooit opzichtig. 

Onderaan dit artikel vind je Irwins video van de nieuwe Volvo EX90!

©Elco van der Meer

20 tot 22 inch

Met een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,75 meter wordt de EX90 standaard geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen. De TwinMotor Performance heeft 21-inch velgen, terwijl de 22-inch velgen onder de testauto optioneel zijn. Vapor Grey is de standaardkleur, maar voor 1295 euro kun je ook kiezen voor andere fraaie kleuren, zoals Sand Dune, Mulberry Red of vijf andere tinten, waaronder Denim Blue.

©Elco van der Meer

LiDAR is nog even toekomstmuziek

De EX90, de veiligste Volvo ooit, is natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologie. Het is zelfs de eerste Volvo met een LiDAR, die – net als bij NIO – bovenaan de voorruit zit. De Safe Space-technologie moet daardoor beter presteren dan bij andere Volvo's. Wellicht lopen de Zweden hierbij iets te hard van stapel, want tijdens deze persreis bleek de LiDAR nog niet helemaal klaar voor gebruik. Helaas gold dat ook voor andere functies. Zo kampte de software ook met nog wat kinderziektes. Zonde, want samen met de 30 andere (radar)sensoren zou de EX90 in staat moeten zijn tot level 3 autonoom rijden.

Autonoom rijden kent 5 verschillende niveaus

Niveau 1: Rijhulp De auto kan waar nodig versnellen, remmen of sturen. De bestuurder houdt zijn ogen op de weg en handen aan het stuur. Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen en sturen. De bestuurder kan tijdelijk zijn aandacht verliezen. Waarschuwing na 15 seconden. Niveau 3: Semi-autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen en de omgeving controleren, maar vraagt waar nodig om een ingreep van de bestuurder. Niveau 4: Verregaand autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen, de omgeving controleren en richting bepalen. Kan dit zelfs voortzetten als om een ingreep van de bestuurder wordt gevraagd. Niveau 5: Volledig autonoom De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig geautomatiseerd.

©Elco van der Meer

Typisch Volvo

Binnenin voelt de EX90 aan als een echte SUV van Volvo. We nemen plaats op grote, goed gevormde stoelen en dankzij de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel vinden we snel een fijne zitpositie. Veel van de bediening verloopt via het 14,8-inch infotainmentsysteem, waaronder de digitale schakelaars voor de buitenspiegels en de stuurkolom. Handig is dat we deze instellingen in een geheugen kunnen opslaan. De armsteunen zijn goed geplaatst en de afwerking is van hoog niveau.

©David Shepherd

Extreem stil & ongelofelijk luid

Het 14,8-inch scherm draait op Android Auto-software en werkt hetzelfde als in de EX30. In het topmodel wordt het scherm ondersteund door een stijlvol bestuurdersdisplay achter het stuur. Hier zien we niet alleen de snelheid, maar ook de navigatie of de werking van Pilot Assist. Overigens valt al snel op dat dit zonder twijfel een van de stilste auto's is waarin we ooit hebben gereden. Daar staat tegenover dat het ruim 1600 watt sterke Bowers & Wilkins-audiosysteem tot de beste in de auto-industrie behoort.

©David Shepherd

Flexibele zitruimte

Op de tweede zitrij zijn drie stoelen geplaatst. Deze kunnen in lengte worden versteld en ook de rugleuning is aanpasbaar. De ruimte is dik in orde en dankzij het nieuwe platform is de vloer volledig vlak. Als we plaatsnemen op de (standaard aanwezige) derde zitrij, valt het allemaal een beetje tegen. Vooral in vergelijking met de Kia EV9 of NIO EL8 is de EX90 helemaal achterin vrij krap. Vooral de hoofdruimte is beperkt voor mensen langer dan 1,80 meter, en dat zijn Nederlanders nu eenmaal vrij vaak. 

©David Shepherd

Minimaal 580 km bereik

De EX90 komt in drie varianten: Single Motor, TwinMotor en TwinMotor Performance, met respectievelijk 580, 585 en wederom 580 km actieradius. Opladen gaat standaard met 11 kW; vreemd genoeg is een 22kW-boordlader, zoals in de EX30, niet beschikbaar. Snelladen gaat met maximaal 250 kW gelukkig snel, waarmee we de minimaal 101kWh-batterij in 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen. We reden met de Performance-versie, en die is met ruim 500 pk en 900 Nm een absoluut kanon. 

©Elco van der Meer

Rijden op topniveau

Maar het belangrijkste is hoe hij rijdt, en op dat vlak raden we aan om voor het Four-C adaptieve onderstel met de innovatieve tweekamer-luchtvering te gaan. Dat is pure verwennerij. De EX90 weet zelfs het hobbelige Amerikaanse asfalt om te toveren tot een strak biljartlaken, maar met genoeg feedback en stabiliteit. Waar je ook zit, er heerst een constante, serene rust in de auto, wat je echt als topklasse kwaliteit kunt beschouwen.

Conclusie

Over het energieverbruik en de te behalen actieradius kunnen we nog niets vertellen, maar één ding is zeker: de nieuwe Volvo EX90 heeft alles in zich om een groot succes te worden. Hij sluit mooi aan bij de eerdere elektrische Volvo’s en is bovendien een waardig opvolger van een van de populairste auto’s in zijn klasse: de XC90. Volvo moet alleen wel snel werk maken van de software, want daar is nog veel aan te verbeteren. 

Meer weten over de nieuwe Volvo EX90? Bekijk dan de video hieronder! 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Roomba Combo 10 Max - Terug naar de tekentafel
© Wesley Akkerman
Huis

Review Roomba Combo 10 Max - Terug naar de tekentafel

De Roomba Combo 10 Max laat helaas zien wat er mis is met de richting die iRobot gekozen heeft voor zijn dweilende robotstofzuigers. In een poging problemen op te lossen van voorgaande modellen, komen er eigenlijk alleen maar problemen bij.

Conclusie

Helaas kunnen we de Roomba Combo 10 Max in deze vorm niet aanbevelen. De opties van het basisstation maken de ervaring er niet beter op en introduceren helaas nieuwe problemen. Het is duidelijk dat iRobot terug moet naar de tekentafel om zijn strategieën te herzien, al is het maar om zijn positie als marktleider te behouden.

Plus- en minpunten
  • Zuigkracht is prima
  • Navigatie gaat meestal goed
  • Lange haren zijn geen probleem
  • Stofzuigen en dweilen apart van elkaar
  • Botst nog erg vaak
  • Doet lang over het schoonmaken
  • Maakt veel lawaai
  • Basisstation lost problemen niet op
  • Dweilresultaat laat te wensen over
  • Hoge introductieprijs

We kaarten het vaker aan in recensies over robotstofzuigers. De concurrentie is moordend, en fabrikanten doen er van alles aan om ervoor te zorgen dat je hun producten kiest. iRobot, het bedrijf achter de Roomba-stofzuigers, lijkt soms een beetje op zijn lauweren te rusten. iRobot heeft jarenlang aan de top van de markt gestaan, maar wordt inmiddels links en rechts ingehaald door merken als Eufy, Dreame en Ezviz. De Roomba Combo 10 Max is daar een goed voorbeeld van.

Daar waar Eufy bijvoorbeeld experimenteert met een 3-in-1-systeem (waar we later een recensie van publiceren) en Dreame met de X50 Ultra de ervaring vrij letterlijk naar een hoger niveau tilt, komt iRobot nu aanzetten met een gloednieuw basisstation dat de dweilpad voor je moet schoonmaken en drogen. Functies die we al jaren tegenkomen op zowel middenklasse als premium modellen van Chinese komaf. En daar betaal je in dit geval helaas de hoofdprijs voor.

©Wesley Akkerman

Identieke kopie

Hoewel de Roomba Combo 10 Max een adviesprijs heeft van 1449 euro, komen we hem online al tegen voor 749 euro. Dat is echt een flinke korting. Wellicht heeft dat iets met de golf van kritiek te maken, maar het systeem is op het moment van schrijven ook al ruim een halfjaar op de markt. Waarom we nu pas met een recensie komen, komt doordat iRobot lange tijd geen reviewmodellen beschikbaar had. Inmiddels hebben we de robot weken getest.

In die weken hebben we twee belangrijke zaken geconstateerd. Ten eerste is de robot zelf min of meer een kopie van de in 2024 geteste Roomba Combo j9+. De Max is een centimeter compacter, heeft de optie om nu ook alleen te dweilen en beschikt over Enhanced Dirt Detection. Die laatste functie maakt gebruik van de camera om vuil grondiger te traceren en te verwijderen. De echte aanpassingen zitten 'm echter in het tweede punt: het basisstation. Daarover later meer.

©Wesley Akkerman

Veel zuigkracht

Dat de 10 Max zo op de J9+ lijkt, heeft als voordeel dat je over dezelfde fijne zuigkracht beschikt. De robotstofzuiger laat weinig tot geen vuil of viezigheid achter. Ook navigeert hij in de meeste gevallen prima door het huis en herkent het apparaat allerlei objecten om te ontwijken. Zwarte voorwerpen vormen echter een probleem. De Roomba Combo 10 Max botst geregeld tegen stoelpoten op, en dat gaat niet bepaald zachtzinnig. De zijkanten zitten nu vol krassen.

Overigens maakt de Roomba Combo 10 Max evenveel lawaai als de j9+. Daarnaast doet de robot er lang over om het huis schoon te krijgen (60 vierkante meter kost hem ruim vier uur), en dat zorgt ervoor dat je hem niet even snel door het huis kan laten gaan als er bezoek komt. Vergelijkbaar geprijsde modellen doen er pakweg een uur over en leveren over het algemeen een beter resultaat.

©Wesley Akkerman

Dezelfde dweilarm

De Roomba Combo 10 Max heeft slechts één zijborstel (voor plinten en hoeken) die niet naar buiten kan draaien om meer vuil mee te pakken. Ook zitten er geen extra borstels in de doos waarmee je haren en dergelijke makkelijker kunt verwijderen. De unieke dweilarm maakt daarnaast wederom zijn herintrede. Toegegeven, het blijft tof om te zien hoe het systeem de arm omlaag en omhoog haalt, maar effectief lijkt het allemaal niet.

Door de dweil omhoog te halen, blijven tapijten en kleden droog. Op plekken waar de Roomba Combo 10 Max kan dweilen, zal hij dat ook zeker doen. Het systeem laat echter geregeld lijnen achter op de vloer, waardoor het niet echt schoon lijkt. De Roomba kan daarnaast grondig schrobben op plekken waar dat nodig is, dus de vloer is wel degelijk schoner. Maar omdat de arm al jarenlang weinig vertrouwen uitstraalt, hebben we liever de systemen van bijvoorbeeld Dreame of Eufy.

©Wesley Akkerman

Het nieuwe bassistation

De grootste vernieuwing komen we tegen in het bassistation. Bij de j9+ moesten we de dweilpad nog zelf schoonmaken, en bij de Roomba Combo 10 Max is dat als het goed is niet meer het geval. Onze ervaring leert echter dat je dit eigenlijk nog steeds het best zelf kunt doen, want de schoonmaak- en droogborstel in het basisstation presteren onder niveau. Zelfs nadat hij vier uur de tijd neemt om de pad droog te krijgen, voelt de dweil nog altijd nat aan.

Sterker nog: dagen nadat we het systeem voor het laatst hebben gebruikt, is de dweil nog steeds nat (vochtig zou een ander verhaal zijn). Daarom is het nog steeds een goed idee om de dweilpad los te maken en zelf schoon en droog te maken. Maar daardoor heb je eigenlijk geen reden meer om de Roomba Combo 10 Max in huis te halen. Want dat was nou net het laatste vervelende klusje dat hij uit handen zou nemen. Maar goed, dat is niet het enige probleem dat we zijn tegengekomen...

©Wesley Akkerman

Terug naar de tekentafel

De robot moet heen en weer rijden om over de rubber borstel in het basisstation te kunnen bewegen. Daardoor wordt het een ontzettende kliederboel in en rondom het basisstation. Het water loopt langzaam uit de dock naar beneden. Het is een markante oplossing voor een probleem waar het bedrijf zichzelf mee heeft opgezadeld. Roomba wil hoe dan ook vasthouden aan die unieke dweilarm, terwijl de concurrentie inmiddels is overgestapt op roterende dweilpads.

Daarnaast hebben we gemerkt dat het basisstation de opvangbak voor stof en kruimels niet goed leegt. Daar kwamen we bij toeval achter door de stofzuiger op te tillen en om te draaien. Een deel van de inhoud viel daardoor op de grond. Er gaat dus iets goed mis bij iRobot, dat inmiddels duidelijk achter de feiten aanloopt. Het bedrijf zou er goed aan doen om terug naar de tekentafel te gaan, zodat het een beter dweilsysteem en basisstation kan ontwikkelen.

Roomba Combo 10 Max kopen?

De app helpt daarin niet mee. Hoewel je redelijk wat mogelijkheden hebt met betrekking tot het schoonmaken, voelt alles gedateerd aan. De aangemaakte kaart bevat weinig nuance en laat de locatie van de robot niet zien. Ook werken niet alle knoppen in beeld. Het is wel tof om de status van de verschillende onderdelen in te kunnen zien, zodat je weet wanneer je die moet vervangen. Denk dan aan de borstel, de waterbak en de opvangbak.

Toch kunnen we de Roomba Combo 10 Max in deze vorm helaas niet aanbevelen. Al met al voelt dit meer aan als een soort uitbreiding voor de j9+. De opties van het basisstation maken de ervaring er niet beter op en introduceren helaas nieuwe problemen. Het is duidelijk dat iRobot terug moet naar de tekentafel om zijn strategieën te herzien – al is het maar om zijn positie als marktleider te behouden.

▼ Volgende artikel
4 daadwerkelijk handige AI-functies voor je smartphone
Huis

4 daadwerkelijk handige AI-functies voor je smartphone

Als je vandaag de dag een premium smartphone koopt, kom je er niet meer onderuit: AI-functies. Mogelijkheden gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Ze vliegen je om de oren! Of je het nu leuk vindt of niet, trouwens. Fabrikanten vinden het nu eenmaal een waardevolle toevoeging.

Kunstmatige intelligentie op je smartphone heeft een aantal functies, die nog niet allemaal in Nederland werken. In dit artikel lichten we er vier uit waar je nu al iets aan kunt hebben.

  • Teksten samenvatten
  • Real-time vertalingen
  • Schrijfassistent
  • Stemassistenten die een 'normaal' gesprek kunnen voeren

Bij de lancering van de Google Pixel 9-serie viel het nog niet direct op, maar met de release van de Samsung Galaxy S25-reeks is de trend onmiskenbaar: de rek is eruit. Nieuwe smartphones lijken qua hardware steeds meer op elkaar. Echte vernieuwingen en verbeteringen zullen we voortaan vooral in de software zien, met name in functies die draaien op kunstmatige intelligentie. Althans, de 2025-variant van wat we tegenwoordig AI noemen: bots die ons werk uit handen nemen.

Vaak zijn deze AI-functies gratis te gebruiken. Bedrijven als Samsung en Google hopen zo gebruikers te verleiden om de verschillende mogelijkheden uit te proberen, in de hoop dat ze eraan blijven hangen. Op zich is daar niets mis mee, maar we kennen allemaal de bekende uitspraak: "Als het product gratis is, ben jij het product." Techbedrijven verzamelen gebruikersdata via onze interacties met deze systemen, waarmee ze hun modellen verder trainen. Het uiteindelijke doel? De technologie zo onmisbaar maken dat we bereid zijn ervoor te betalen, bijvoorbeeld via een abonnement.

Teksten schrijven en samenvatten

Vergeef ons de cynische blik, maar tot nu toe hebben we geen signalen gezien die het tegendeel bewijzen. Toch maken we in verschillende situaties al gebruik van AI-opties, bijvoorbeeld bij het schrijven en lezen. Met tools als Google Gemini, ChatGPT en andere AI-bots kun je eenvoudig teksten samenvatten. Dat kan een pdf-bestand zijn, of een willekeurige tekst die je in de tool gooit. Handig voor het uitpluizen van juridische documenten, langdradige e-mails of brieven van de gemeente – die vaak niet bepaald leesbaar zijn.

Daarnaast functioneert zo'n bot prima als schrijfassistent, redacteur of eindredacteur. Kunstmatige intelligentie kan spel- en schrijffouten opsporen en helpt bij het netter of juist losser formuleren van teksten. Combineer dat met vertaalfuncties en je schrijft in no-time e-mails in een andere taal dan je moedertaal. Het is overigens niet zo dat deze chat-assistenten al capabel genoeg zijn om een menselijke eindredacteur volledig te vervangen. Maar als schrijver kun je er wél voor zorgen dat je fouten tot een minimum beperkt.

Vertalingen in real-time

Een van de betere functies van AI zoals we die nu inzetten, is de mogelijkheid om gesprekken real-time te vertalen. Met Galaxy AI of Google Gemini op je smartphone is het mogelijk een gesprek te voeren met iemand die jouw taal niet spreekt (of andersom, natuurlijk). Je kunt de vertalingen in tekstvorm presenteren en zelf oplezen, of je laat de bot vrij om de teksten zelf ook uit te spreken. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is in te spreken wat je wilt zeggen. Vervolgens doet je gesprekspartner dat ook. Zo overbrug je dus taalbarrières.

Natuurlijke manier van praten

Over bruggen en talen gesproken: tegenwoordig bieden AI-chatbots een natuurlijke manier van communiceren. Daardoor hoef je ten eerste niet meer te wachten totdat de bot klaar is met het genereren van een antwoord. Ook hoef je niet in een soort steno te praten of precies de juiste termen te gebruiken om iets voor elkaar te krijgen. Je kunt gewoon tegen dat ding praten zoals je dat ook zou doen tegen je vrienden. Je kunt het gesprek onderbreken en ondertussen je vraag of instructie bijsturen. Dat maakt het gebruik van AI nog toegankelijker voor een breder publiek.

Als je dit dan gebruikt…

Begrijp ons niet verkeerd: ook wij gebruiken AI voor bepaalde taken. Je ontkomt er haast niet meer aan, omdat kunstmatige intelligentie nu eenmaal vele gedaantes aanneemt. Meestal in een praktische en bruikbare vorm, waardoor je teksten, afbeeldingen, muziek en nog veel meer kunt (laten) genereren en aanpassen, maar ook in onderliggende systemen. Zo kunnen Android en iOS je helpen bij het beheren van notificaties en e-mails. Soms gebruik je kunstmatige intelligentie dus al zonder dat je het weet, maar voor dat soort dingen hoef je het ook niet te weten.

Het punt is meer: als je dit soort functies eenmaal gebruikt, wees je er dan van bewust dat je data gebruikt om de systemen te trainen. Je wordt er niet voor betaald. Bedrijven zijn er oprecht van overtuigd dat de beloning daarvoor het gratis toegankelijk maken van hun systemen is. Daar kun je iets van vinden. Maar áls je dan gebruikmaakt van allerlei AI-opties, doe dat dan bewust en profiteer ervan. Laat het systeem voor je werken: laat het je geen leuke werkzaamheden uit handen nemen en zadel het vooral op met taakjes waar je zelf geen zin in hebt. Dan is het een eerlijkere deal.