ID.nl logo
Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo
© Elco van der Meer
Mobiliteit

Eerste rijtest Volvo EX90: elektrisch, elegant en onmiskenbaar Volvo

Twee jaar geleden presenteerde Volvo de langverwachte derde generatie van de XC90. Wederom als zevenzitter, wederom als de veiligste Volvo ooit, maar deze keer volledig elektrisch. XC werd zodoende EX, maar de uiteindelijke introductie liet even op zich wachten. Tot nu, want vorige week kroop Irwin van InstaAutoVlog achter het stuur van de EX90.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Onder het felle licht van de Californische zon stond er een Vapor Grey Twin Performance-versie van de EX90 voor ons klaar. De auto ziet er strak uit, met een gesloten front en een opvallend stel koplampen die zich lijken te openen als een menselijk oog. Maar wat we het meest bewonderen: hij voelt vooral vertrouwd aan. De EX90 heeft dat typische Volvo-design: stijlvol, tijdloos, maar nooit opzichtig. 

Onderaan dit artikel vind je Irwins video van de nieuwe Volvo EX90!

©Elco van der Meer

20 tot 22 inch

Met een lengte van 5,03 meter, een breedte van 1,98 meter en een hoogte van 1,75 meter wordt de EX90 standaard geleverd met 20-inch lichtmetalen velgen. De TwinMotor Performance heeft 21-inch velgen, terwijl de 22-inch velgen onder de testauto optioneel zijn. Vapor Grey is de standaardkleur, maar voor 1295 euro kun je ook kiezen voor andere fraaie kleuren, zoals Sand Dune, Mulberry Red of vijf andere tinten, waaronder Denim Blue.

©Elco van der Meer

LiDAR is nog even toekomstmuziek

De EX90, de veiligste Volvo ooit, is natuurlijk uitgerust met de nieuwste technologie. Het is zelfs de eerste Volvo met een LiDAR, die – net als bij NIO – bovenaan de voorruit zit. De Safe Space-technologie moet daardoor beter presteren dan bij andere Volvo's. Wellicht lopen de Zweden hierbij iets te hard van stapel, want tijdens deze persreis bleek de LiDAR nog niet helemaal klaar voor gebruik. Helaas gold dat ook voor andere functies. Zo kampte de software ook met nog wat kinderziektes. Zonde, want samen met de 30 andere (radar)sensoren zou de EX90 in staat moeten zijn tot level 3 autonoom rijden.

Autonoom rijden kent 5 verschillende niveaus

Niveau 1: Rijhulp De auto kan waar nodig versnellen, remmen of sturen. De bestuurder houdt zijn ogen op de weg en handen aan het stuur. Niveau 2: Gedeeltelijk autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen en sturen. De bestuurder kan tijdelijk zijn aandacht verliezen. Waarschuwing na 15 seconden. Niveau 3: Semi-autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen en de omgeving controleren, maar vraagt waar nodig om een ingreep van de bestuurder. Niveau 4: Verregaand autonoom De auto kan zelfstandig versnellen, remmen, sturen, de omgeving controleren en richting bepalen. Kan dit zelfs voortzetten als om een ingreep van de bestuurder wordt gevraagd. Niveau 5: Volledig autonoom De auto rijdt onder alle omstandigheden volledig geautomatiseerd.

©Elco van der Meer

Typisch Volvo

Binnenin voelt de EX90 aan als een echte SUV van Volvo. We nemen plaats op grote, goed gevormde stoelen en dankzij de uitstekende verstelbaarheid van het stuurwiel vinden we snel een fijne zitpositie. Veel van de bediening verloopt via het 14,8-inch infotainmentsysteem, waaronder de digitale schakelaars voor de buitenspiegels en de stuurkolom. Handig is dat we deze instellingen in een geheugen kunnen opslaan. De armsteunen zijn goed geplaatst en de afwerking is van hoog niveau.

©David Shepherd

Extreem stil & ongelofelijk luid

Het 14,8-inch scherm draait op Android Auto-software en werkt hetzelfde als in de EX30. In het topmodel wordt het scherm ondersteund door een stijlvol bestuurdersdisplay achter het stuur. Hier zien we niet alleen de snelheid, maar ook de navigatie of de werking van Pilot Assist. Overigens valt al snel op dat dit zonder twijfel een van de stilste auto's is waarin we ooit hebben gereden. Daar staat tegenover dat het ruim 1600 watt sterke Bowers & Wilkins-audiosysteem tot de beste in de auto-industrie behoort.

©David Shepherd

Flexibele zitruimte

Op de tweede zitrij zijn drie stoelen geplaatst. Deze kunnen in lengte worden versteld en ook de rugleuning is aanpasbaar. De ruimte is dik in orde en dankzij het nieuwe platform is de vloer volledig vlak. Als we plaatsnemen op de (standaard aanwezige) derde zitrij, valt het allemaal een beetje tegen. Vooral in vergelijking met de Kia EV9 of NIO EL8 is de EX90 helemaal achterin vrij krap. Vooral de hoofdruimte is beperkt voor mensen langer dan 1,80 meter, en dat zijn Nederlanders nu eenmaal vrij vaak. 

©David Shepherd

Minimaal 580 km bereik

De EX90 komt in drie varianten: Single Motor, TwinMotor en TwinMotor Performance, met respectievelijk 580, 585 en wederom 580 km actieradius. Opladen gaat standaard met 11 kW; vreemd genoeg is een 22kW-boordlader, zoals in de EX30, niet beschikbaar. Snelladen gaat met maximaal 250 kW gelukkig snel, waarmee we de minimaal 101kWh-batterij in 20 minuten van 10 naar 80 procent kunnen opladen. We reden met de Performance-versie, en die is met ruim 500 pk en 900 Nm een absoluut kanon. 

©Elco van der Meer

Rijden op topniveau

Maar het belangrijkste is hoe hij rijdt, en op dat vlak raden we aan om voor het Four-C adaptieve onderstel met de innovatieve tweekamer-luchtvering te gaan. Dat is pure verwennerij. De EX90 weet zelfs het hobbelige Amerikaanse asfalt om te toveren tot een strak biljartlaken, maar met genoeg feedback en stabiliteit. Waar je ook zit, er heerst een constante, serene rust in de auto, wat je echt als topklasse kwaliteit kunt beschouwen.

Conclusie

Over het energieverbruik en de te behalen actieradius kunnen we nog niets vertellen, maar één ding is zeker: de nieuwe Volvo EX90 heeft alles in zich om een groot succes te worden. Hij sluit mooi aan bij de eerdere elektrische Volvo’s en is bovendien een waardig opvolger van een van de populairste auto’s in zijn klasse: de XC90. Volvo moet alleen wel snel werk maken van de software, want daar is nog veel aan te verbeteren. 

Meer weten over de nieuwe Volvo EX90? Bekijk dan de video hieronder! 

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Nieuwe OPPO A6 Pro 5G: betaalbare smartphone met grote batterij en snel opladen
© OPPO
Huis

Nieuwe OPPO A6 Pro 5G: betaalbare smartphone met grote batterij en snel opladen

OPPO brengt met de A6 Pro 5G een nieuwe middenklasser naar Nederland die inzet op uithoudingsvermogen, duurzaamheid en een premium uitstraling. De smartphone heeft een 6.500 mAh-batterij, ondersteunt 80W SUPERVOOC-snelladen en biedt met IP69-bescherming en militaire schokbestendigheid een robuuste bouw voor dagelijks gebruik.

Krachtige batterij, snel weer vol

De OPPO A6 Pro 5G heeft een batterij van 6.500 mAh, opgebouwd uit grafietcellen met hoge energiedichtheid. Daarmee haalt de telefoon tot ruim 37 uur bellen of bijna 27 uur WhatsApp-gesprekken zonder opladen. Volgens OPPO behoudt de batterij na ruim 1.800 laadcycli – meer dan vijf jaar gebruik – nog steeds 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit. Met 80W SUPERVOOC Flash Charge-technologie is de accu bovendien in 51 minuten weer volledig opgeladen.

Bestand tegen water, stof en stoten

De A6 Pro 5G heeft een IP69-certificering, wat betekent dat hij niet alleen volledig stofdicht is, maar ook bestand tegen krachtige waterstralen en onderdompeling. Binnenin beschermt een aluminiumlegering het moederbord tegenverbuigen en schokken, terwijl AGC DT-Star D+ glas de voorkant beschermt tegen krassen. De smartphone is daarnaast getest volgens militaire standaarden voor schokbestendigheid, waardoor hij tegen een stootje kan.

Vloeiend scherm en soepele prestaties

Het 6,7 inch AMOLED-scherm biedt een resolutie van 1080 x 2374 pixels en een verversingssnelheid van maximaal 120Hz. Met een piekhelderheid van 1.400 nits blijft het beeld goed zichtbaar, zelfs in fel zonlicht. OPPO's Trinity Engine en Luminous Rendering Engine – geïntegreerd in ColorOS 15 – zorgen voor een stabiele, vloeiende werking, ook bij multitasking en gamen.

©OPPO

Slimme verbindingen

De A6 Pro 5G beschikt over AI LinkBoost 3.0, een technologie die automatisch het sterkste netwerk kiest en overschakelt als de verbinding zwakker wordt. Tijdens het gamen herkent de telefoon prioriteitsverkeer en houdt de AI Game Antenna het signaal stabiel, zelfs als je het toestel horizontaal vasthoudt.

Licht, strak en modern

Met een dikte van 8 millimeter en een gewicht van 185 gram is de A6 Pro 5G opvallend slank voor een robuuste telefoon. Het scherm vult 93 procent van de voorkant en de metalen rand geeft het toestel een stevige, premium uitstraling. De smartphone is verkrijgbaar in twee kleuren: Lunar Titanium en Stellar Black.

Prijs en beschikbaarheid

De OPPO A6 Pro 5G (8GB/256GB) is per direct verkrijgbaar in Nederland voor 299 euro via de OPPO e-store en geselecteerde verkooppunten. Wie vóór 9 november bestelt, krijgt een set Enco Buds3 (ter waarde van 49 euro) gratis bij aankoop.

©OPPO

De OPPO A6 Pro 5G (8GB/256GB) in één oogopslag

🔋 Batterij en opladen

  • 6.500 mAh batterij – groter dan gemiddeld, goed voor meer dan een dag intensief gebruik.

  • 80W SUPERVOOC Flash Charge – volledig opladen in ongeveer 51 minuten.

  • Langdurige levensduur – behoudt meer dan 80% capaciteit na 1.830 laadcycli (≈ 5 jaar gebruik).

  • Tot 37 uur bellen of 19 uur video kijken op één lading.


💪 Duurzaamheid en bouwkwaliteit

  • IP69 water- en stofdicht – hoger dan de meeste smartphones in dit segment.

  • Schokbestendig volgens militaire standaard – getest op vallen, stoten en buigen.

  • AGC DT-Star D+ Crystal Shield Glass – extra sterk glas tegen krassen.

  • Behuizing met AM04-aluminiumlegering – kan tot 1.000 buigingen weerstaan.


🖥️ Scherm en prestaties

  • 120Hz AMOLED-scherm – hoge verversingssnelheid en vloeiende weergave.

  • Piekhelderheid van 1.400 nits – goed leesbaar in zonlicht.

  • Fijne resolutie (1080x2374) met 93% screen-to-body ratio.

  • Trinity Engine & Luminous Rendering Engine – optimaliseren snelheid, animaties en systeemstabiliteit (ColorOS 15).


🌐 Connectiviteit en gaming

  • AI LinkBoost 3.0 – wisselt slim tussen netwerken, versterkt signaal bij zwakke verbinding.

  • AI Game Antenna – voorkomt signaalverlies bij horizontaal gamen.

  • 5G-ondersteuning – stabiele verbinding en snelle downloads.


🧱 Ontwerp

  • Slank (8 mm) en licht (185 g).

  • Vierzijdig bezelontwerp met metalen frame.

  • Verkrijgbaar in twee kleuren: Lunar Titanium en Stellar Black.

▼ Volgende artikel
Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat
© ChrisChips - stock.adobe.com
Huis

Schrijfbeveiliging van je usb-stick opheffen: zo doe je dat

Stel: je wilt snel een paar bestanden op een usb-stick zetten, maar de enige flashdrive die je kunt vinden weigert nieuwe bestanden op te nemen. Om een of andere reden staat hij in de alleen-lezen-modus. Hoe los je dit op?

Stap 1: Is er een switch?

Het eerste dat je doet, is controleren of de usb-stick een fysieke schakelaar heeft voor schijfbeveiliging. Het nut van zo'n schakelaartje dat iedereen kan uitzetten, hebben we nooit begrepen. Toch zou nogal stom zijn om allerlei softwarematige kunstgrepen uit te halen als je gewoon de schrijfbeveiliging met een switch aan de zijkant had kunnen uitschakelen.

©Rafa Irusta Machin

Controleer of de usb-stick van het type is met een schakelaartje.

Stap 2: Via Uitvoeren

Als er geen schakelaar is, kun je de schrijfbeveiliging uitzetten via het venster Uitvoeren. Typ in de zoekbalk op de taakbalk de opdracht Uitvoeren of gebruik de toetscombinatie Windows-toets+R. Typ diskpart in het nieuwe venster en druk op Enter. Geef eventueel je toegangscode van Windows op om te bevestigen. Typ nu list disk en druk op Enter.

Zometeen moet je ieder commando bevestigen met een druk op Enter. Hierdoor zie je een lijst van de drives in je pc. De usb-drive zou de laatste in de lijst moeten zijn.

Typ op de volgende regel select disk # (waarbij # het nummer is van de usb-drive). Het volgende commando is attributes disk om de huidige status van de drive te zien. Wanneer je Read-only State : Yes leest, weet je dat de drive zich in de alleen-lezen-status bevindt. Typ nu attr dis clear readonly om de alleen-lezen-status uit te schakelen. Typ attr dis om de nieuwe status van de drive te lezen. Als je Current Read-only State:No ziet, is het gelukt en kun de stick gebruiken.

We schakelen nu de read-only-status uit.

Stap 3: Via het register

Als de vorige stap niet werkt, probeer je het via het register. We gaan ervan uit dat de usb-stick in de pc zit. Druk op Windows-toets+R, typ regedit en klik op OK. Navigeer naar: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\StorageDevicePolicies. Klik op het pictogram WriteProtect. Stel bij Waardegegevens de waarde in op 0 en klik op OK.

Wanneer er geen StorageDevicePolicies is, kun je deze regel zelf maken. Klik met de rechtermuisknop op Control en selecteer Nieuw en vervolgens Sleutel. Geef de naam StorageDevicePolicies op. Klik met rechts op de witte ruimte aan de rechterkant en selecteer Nieuw en dan DWORD (32-bit) Waarde. Noem het WriteProtect. Open deze en stel de waarde in op 0. Nu zou alles moeten werken.

Stel de waardegegevens van WriteProtect in op 0.

 
Lees ook: Usb-stick werkt niet meer? Zo kun je hem (misschien) nog redden