De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek
Mitsubishi pionierde er flink op los toen het merk anno 2013 de Outlander introduceerde. Het was destijds de eerste plug-in hybride in zijn klasse. Dit succes, mede dankzij de fiscale voordelen in Nederland, inspireerde menig concurrent. Toch blijven de vierwielaandrijving en het hoge trekgewicht van de Outlander na tien jaar uniek. Irwin van InstaAutoVlog reed de nieuwste generatie, die vanaf maart 2025 verkrijgbaar is vanaf net geen 52.000 euro.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Dynamic Shield: krachtig en herkenbaar
De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV maakt indruk met zijn stoere uiterlijk, dat het merk zelf frappant genoeg als 'pretentieus' omschrijft. Het vertrouwde Dynamic Shield-ontwerp siert de voorzijde, terwijl gescheiden koplamp- en dagrijverlichting zorgen voor een herkenbare smoel.
Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Outlander!
©Mitsubishi
Imposante afmetingen
Aan de achterkant vond het merk inspiratie in de terreinwagen Pajero. De hexagonale structuur moet daaraan refereren. Verder is de nieuwe Outlander flink gegroeid: 6 centimeter langer en breder, en zelfs 7 centimeter hoger, met een totale hoogte van 1,75 meter. Deze toegenomen proporties geven de auto meer balans en een krachtiger uitstraling. Kopers hebben daarbij de keuze uit 18- of 20-inch lichtmetalen wielen.
©Mitsubishi
Luxe en technologie
Binnenin kiest Mitsubishi voor een hoogwaardige afwerking, gebruiksgemak en connectiviteit. Fraaie materialen en een horizontaal design domineren, aangevuld met twee lcd-schermen. De stoelen vallen op door hun lange zittingen en bieden zelfs stoelventilatie. Een geavanceerd Yamaha-audiosysteem zorgt voor een indrukwekkende geluidservaring.
©Irwin Versteegh
Vijf zitplaatsen en meer bagageruimte
Vooralsnog is de Outlander PHEV een vijfzitter. De achterbank biedt echter beperkte ruimte voor lange passagiers, en dat komt vooral door de hoge vloer en het optionele panoramadak. De kofferruimte is wel vergroot tot 495 liter (voorheen 463 liter) en is bovendien uitbreidbaar tot 1422 liter met een vlakke laadvloer.
©Irwin Versteegh
Verbeterde aandrijflijn
De doorontwikkelde 2,4liter-motor werkt samen met een 115 pk sterke elektromotor op de vooras en een 135 pk sterk exemplaar op de achteras. Dat resulteert in permanente vierwielaandrijving met een maximaal gecombineerd vermogen van 302 pk. De sprint van 0-100 km/u duurt 7,9 seconden, wat best vlot is, maar concurrenten als de Toyota RAV4 en de BYD Seal U DM-i zijn beduidend rapper.
©Irwin Versteegh
Elektrische capaciteiten
Een 22kWh-batterij (20 kWh netto) zorgt voor maximaal 86 km elektrische actieradius. Opladen kan via 1-fase (6,6 kW) of snel via ChaDeMo in 30 minuten. De auto ondersteunt ook V2H-stroomteruglevering. Een warmtepomp regelt de temperatuur van batterij en interieur, terwijl one-pedal-drive zorgt voor een EV-achtige rijervaring.
©Irwin Versteegh
Unieke eigenschappen
De Outlander onderscheidt zich met permanente vierwielaandrijving en Super All Wheel Control voor precieze vermogensverdeling van de concurrentie. Het hoge trekvermogen van 1600 kg blijft eveneens een sterke troef, al resulteert dat in combinatie met het eigen gewicht van 2100 kg wel in een behoorlijk fors geheel tijdens het trekken.
©Mitsubishi
Marktpositie en verwachtingen
Mitsubishi hoopt met de nieuwe Outlander PHEV opnieuw succes te boeken in de stekker-SUV-markt. Hoewel de verwachte verkoopaantallen lager liggen dan in het verleden, mikt het merk op zo'n 1000 verkopen. De combinatie van zijn unieke eigenschappen en acht jaar fabrieksgarantie zou dit doel zomaar eens haalbaar kunnen maken.
Meer weten over de nieuwe Mitsubishi Outlander? Bekijk dan de video hieronder!