De nieuwe Peugeot E-5008: verrassend zuinige zevenzitter
De gloednieuwe Peugeot E-5008 is hier: een volledig elektrische zevenzitter die de concurrentie aangaat met duurdere modellen. Met een actieradius tot 660 km, een 21-inch HD scherm en slimme ruimte-indeling zet Peugeot een belangrijke stap in de EV-markt. Wij namen de E-5008 mee voor een uitgebreide test en delen onze bevindingen.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Bij de introductie van een nieuwe generatie Peugeot 3008 volgt vrijwel altijd een extra praktische variant. Onlangs presenteerde Peugeot dan ook een kakelverse 5008. Ook deze keer betreft het een zevenzitsvariant van de meer op dynamiek gerichte 3008. Het grootste nieuws is echter de komst van een volledig elektrische Peugeot E-5008, waarmee Irwin van InstaAutoVlog onlangs uitgebreid kennis heeft gemaakt.
©Irwin Versteegh
Niet de eerste 7-zits-EV
Een volledig elektrische zevenzitter is geen unicum. De Kia EV9, Mercedes-Benz EQB, Tesla Model X en de binnenkort te verschijnen Volvo EX-90 zijn enkele voorbeelden, al zijn dat voornamelijk auto's uit het duurdere segment. Peugeot brengt daar verandering in. De nieuwe E-5008 concurreert met auto's als de Renault Scenic e-Tech Electric en de Tesla Model Y, met als geheim wapen twee extra stoelen.
Het design van de E-5008 leunt sterk op dat van de E-3008. De auto heeft een karaktervol front met kenmerkende dagrijverlichting, koplampen en velgen tot 20 inch. Peugeot verlengde de wielbasis met maar liefst 27 cm voor extra ruimte, wat het totaal op 4,79 meter brengt. Daarmee is hij zo'n 4 centimeter langer dan de Model Y en zelfs 22 cm langer dan de Renault Scenic e-Tech. Net als bij de E-3008 ontbreekt de traditionele raamomlijsting, wat zorgt voor een eigentijds en rank ogend voorkomen.
Hoogwaardige materialen en bouwkwaliteit
De E-5008 heeft dezelfde comfortabele hoge instap als de E-3008. De fraai gevormde zetels hebben een verlengbaar zitvlak en ook de verstelling en ondersteuning van de overige componenten is uitstekend. Het interieur toont Peugeots i-Cockpit, gecombineerd met hoogwaardige materialen en bouwkwaliteit. Een echte blikvanger is het 21-inch Panoramic Display. Dit HD-scherm bevat deels een touchscreen en de zogenaamde i-Toggles: tien naar wens in te stellen snelkoppelingen voor favoriete functies.
De toevoeging van online EV-routeplanning houdt tijdens je reis rekening met de resterende batterijcapaciteit. Ook biedt de auto connectiviteit als draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Qua opbergruimte profiteert de E-5008 van het nieuwe STLA-platform. Er is een forse, diepe opbergruimte onder de middentunnel en een gekoeld vak onder de middenarmsteun – ideaal om flesjes water lekker koud te houden. Bekerhouders, een draadloze telefoonlader en voldoende ruimte in de deurpanelen en het dashboardkastje maken het geheel af.
©Tibo - The Good Click
Achterin krap maar comfortabel
Op de tweede zitrij biedt de E-5008 voldoende ruimte, al voelt het door de vrij lage plaatsing van de achterbank een beetje krap aan. Comfort wordt geboden door een eigen bediening voor de klimaatregeling en twee usb-c-oplaadpunten. De E-5008 beschikt trouwens niet langer over drie individuele zitplaatsen, waardoor er slechts twee IsoFix-aansluitpunten op de buitenste zitplaatsen te vinden zijn.
De derde zitrij is toegankelijk doordat de tweede zitrij over een lengte van 15 centimeter kan worden verschoven. Hiermee kun je kiezen voor extra bagage- of beenruimte. De rugleuning en zitting van de tweede zitrij klap je gemakkelijk met één hand in één beweging naar voren. Ze schuiven dan in een verhouding van 60-40 over de rails naar voren.
De instap naar de derde zitrij is zelfs voor een volwassene prima te doen, al is het zitcomfort wel wat beperkt, met net voldoende hoofd- en leefruimte. De twee extra zitplaatsen zijn prima voor incidenteel gebruik, maar voor langere ritten alleen geschikt voor kleine kinderen.
©Tibo - The Good Click
Tot 1815 liter bagageruimte
Zelfs met de derde zitrij opgeklapt blijft er voldoende ruimte over voor twee forse boodschappentassen. Een extra diepe bak onder de vloer biedt ruimte voor het opbergen van de afdekrolhoes. Met de derde zitrij neergeklapt ontstaat een inhoud van 740 liter. Klap je alles plat, dan krijg je een volledig vlakke vloer met een totaal van 1815 liter – zo'n 400 liter extra ten opzichte van de E-3008.
©Tibo - The Good Click
Verrassend zuinig in de praktijk
Ik testte eerst de instapmotorisering. Deze beschikt over een 73kWh-batterij (gekoeld en verwarmd) die zijn energie naar een 213 pk sterke elektromotor op de voorwielen stuurt. Dat resulteert in een maximale actieradius van 500 km. De batterij kan standaard met een 11kW- en optioneel met een 22kW-boordlader worden bijgeladen, of snel met maximaal 160 kW in iets meer dan 30 minuten (van 10 naar 80 procent).
Over 350 kilometer was de E-5008 verrassend efficiënt. Het verbruik schommelde rond de 17,4 kWh/100 km onder 'Nederlandse' omstandigheden, zij het in het zuiden van Zweden. De E-5008 wordt trouwens standaard uitgerust met een warmtepomp voor extra efficiëntie.
©Tibo - The Good Click
Tot 660 km range
Er zijn meer opties beschikbaar. Voor wie meer range of tractie wenst, biedt Peugeot een grotere accu van 98 kWh. In combinatie met een 230 pk sterke elektromotor op de vooras is die goed voor 660 km range. Liefhebbers van meer tractie kunnen de 73kWh-batterij voorzien van een extra motor op de achteras. Het totale vermogen stijgt dan naar 320 pk en 500 Nm, met een maximale actieradius van circa 450 km. De extra elektromotor neemt wel ongeveer 50 liter van de bagageruimte in beslag.
©Tibo - The Good Click
Ondanks enkele minpunten, zoals het ontbreken van drie stoelen op de tweede zitrij en de krappe ruimte op de derde zitrij, heeft Peugeot met de nieuwe E-5008 een knappe en waardige elektrische opvolger neergezet. De auto is praktischer dan de E-3008 en biedt dezelfde keuzevrijheid wat betreft batterijtechniek. Met acht jaar garantie (maximaal 160.000 km) en een 'Made in France'-stempel (zelfs op de accu) is alleen de prijs nog een vraagteken. Die is nog niet bekend, maar reken op een instapprijs van net geen 50.000 euro.