ID.nl logo
De elektrische Ford Capri: alleen zijn naam roept nostalgie op
© Ford
Mobiliteit

De elektrische Ford Capri: alleen zijn naam roept nostalgie op

Eind dit jaar keert een auto met een historische naam terug op de Nederlandse weg: de Ford Capri. Deze elektrische SUV met coupé-achtige daklijn is niet alleen bedoeld voor jonge(re) kopers die de klassieke Capri nooit hebben meegemaakt, maar ook voor de liefhebber van weleer die inmiddels milieubewust wat hoger wil zitten.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Ford

Bij het noemen van de naam 'Capri' spitsen vooral oudere autoliefhebbers direct de oren. Tussen 1968 en 1986 bouwde Ford een sportieve tweedeurs coupé, die dankzij de ingeburgerde Taunus-techniek voor een heel schappelijke prijs kon worden aangeschaft. Net als de legendarische Mustang in Amerika, kon de Capri-klant zich helemaal uitleven met de aankleding van 'the car you always promised yourself'. Naarmate de jaren vorderden, belandden veel Capri's op de schroothoop, maar er zijn nog steeds vele liefhebbers die met hart en ziel hun klassieke Capri in optimale gezondheid houden.

©Ford

Maar nu heeft Ford de naam Capri nieuw leven ingeblazen. Niet met een elegante coupé met een dikke benzinemotor, maar met een elektrische SUV waarvan de achterruit – voor de dynamische daklijn – platter is gelegd. Geschiedvervalsing? Een belediging voor de klassieke Capri? Niet volgens Ford. De beoogde koper van de nieuwe Capri is opgegroeid in een tijd dat het oermodel al een zeldzaamheid was. En als de klant wél bekend is met de klassieke coupé, dan heeft die een leeftijd bereikt dat een hoge zitpositie achter het stuur inmiddels een vereiste is. Was de Capri in 1986 niet uit productie genomen, dan zou het nieuwe model een logische evolutie zijn geweest, zegt de Nederlander Amko Leenarts, directeur van Fords ontwerpafdeling in Europa.

©Ford

De technische basis van de nieuwe Capri is identiek aan die van de Ford Explorer. Oftewel: hij staat op een modulair platform dat Ford bij Volkswagen inkoopt, met aandrijflijnen die ook terug te vinden zijn in bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq iV. Een beproefde basis. Door allerlei aanpassingen aan het onderstel zou de Capri echter rijden als een échte Ford. Het idee dat je met een Volkswagen-kloon onderweg bent, is zodoende uitgesloten. Aldus Ford.

©Ford

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

De Capri wordt verkrijgbaar met dezelfde batterijpakketten en elektromotoren als de Explorer. Aan de basis staat de Standard Range RWD met 52kWh-batterij en een motorvermogen van 170 pk. De Extended Range RWD beschikt over een batterij met een capaciteit van 77 kWh en heeft een 286 pk sterke elektromotor op de achteras. Topmodel is de Extended Range AWD, waarbij een tweede elektromotor op de voorwielen voor vierwielaandrijving zorgt. Deze versie heeft een 79kWh-batterij; het gecombineerde motorvermogen bedraagt 340 pk.

©Ford

Mede doordat de achterruit van de Ford Capri plat is gelegd, heeft hij een betere stroomlijn dan de Explorer. Zodoende komt hij wat verder op een volle batterij. Ter vergelijking: de Explorer Extended Range RWD haalt volgens de WLTP-berekening een afstand van 602 kilometer. De Capri met dezelfde batterij en aandrijflijn voegt daar nog eens 25 kilometer aan toe. Op voorwaarde dat je níet als een Capri-coureur van weleer het verkeer op de linkerbaan gaat lopen opduwen en elke bocht met krijsende banden rondt...

©Ford

De Capri is 17,5 centimeter langer dan de Explorer, en dat heeft een positief effect op de bagageruimte. Er past maar liefst 672 liter achterin, en dat is 222 liter méér dan de Explorer kan verstouwen. Ondanks de aflopende daklijn heeft het laadruim ook met de bank plat een groter volume: 1510 liter, ten opzichte van 1422 liter voor de Explorer. De RWD-versies van de Capri mogen een trailer van 1000 kilo trekken, de AWD kan 200 kilo meer aan. Wat dat betreft is er geen verschil in vergelijking met de Explorer.

©Ford

Met de naam Capri grijpt Ford terug naar een kleurrijke periode in de geschiedenis. En daar heeft het merk het kleurenaanbod van de nieuwe Capri op afgestemd. Standaard wordt de auto geleverd in de gele lak zoals die te zien is op de foto's; voor blauw of rood betaal je 1200 euro extra. 'Trendy' kleuren zoals zwart, grijs en wit behoren eveneens tot de mogelijkheden. Voor het interieur pakt Ford minder bont uit: het geheel is uitgevoerd in stemmige zwart- en grijstinten. Slechts de led-strips voor de sfeerverlichting geven het geheel wat kleur. Het dashboard is identiek aan dat van de Explorer, inclusief het verstelbare multimediascherm (waar een kluisje achter is verstopt) en het 17 liter grote opbergvak tussen de voorstoelen, waar zelfs een laptop in past.

©Ford

De nieuwe Ford Capri deelt niet alleen zijn naam met een erkende klassieker: de ontwerpers hebben ook diverse details van het oude model in gemoderniseerde vorm nieuw leven ingeblazen. Zoals de dubbele koplampen en de vorm van de 'grille', maar ook de zwarte balk waarin de achterlichten zijn gelegd, kennen we van het oermodel. De ronde vorm van de achterruitjes is nog wel het meest herkenbare element dat van de klassieke Capri is overgenomen, echter in iets aangepaste vorm. Zodat het niet allemaal krampachtig 'retro' overkomt.

©Ford

Prijzen van de nieuwe Ford Capri beginnen bij 43.350 euro voor de Standard Range RWD met 52 kWh. Daarmee is de auto 2000 euro duurder dan de gelijk gemotoriseerde/bebatterijde Explorer. De Extended Range RWD blijft met 47.850 euro onder de grens van 50 mille; voor SEPP komt deze versie echter niet in aanmerking. De standaarduitrusting van de Capri is al behoorlijk compleet, maar voor een meerprijs van 4000 euro kun je de Premium bestellen. Dan krijg je onder meer een high-end audiosysteem van B&O, full-led koplampen, een elektrisch bediende achterklep en 20-inch wielen. Naar verwachting worden eerste nieuwe Capri's eind 2024 afgeleverd.

©Ford

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.