ID.nl logo
Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!

De Volkswagen ID.4 heeft een opfrisbeurt gekregen en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog nam de vernieuwde elektrische SUV uitgebreid onder de loep. Met een nieuwe, krachtiger elektromotor, verbeterd infotainmentsysteem en snellere laadtijden blijkt de geüpdatete ID.4 weer helemaal bij de tijd. Ontdek in deze rijtest alle details over de verfrissing van Volkswagens populaire EV.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Als een falende gloeibougie in de winterkou had Volkswagen een paar jaar geleden last van opstartproblemen. De lancering van de ID.3 ging niet van een leien dakje en dat zorgde voor vertragingen, maar vooral imagoschade. Ondanks deze rumoerige periode, veroorzaakt door softwarematige perikelen, wist het merk zich te herpakken en inmiddels zoeven er dagelijks 35.000 ID’s over ons asfalt, waaronder 14.000 ID.4's. Die is recent vernieuwd, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er dik 1800 kilometer mee.

Nieuwe kleur

Laten we beginnen met het exterieur. We zien dat het merk niets heeft gewijzigd aan het design van de auto. De ID.4 is en blijft een nette en representatieve auto, en ook het overall ontwerp rijpt goed. Wel zien we een nieuwe kleur in de vorm van het felblauwe Costa Azul van de testauto. Deze auto is verder uitgevoerd als Pro Business, die je herkent aan zijn iQ.light Matrix-koplampen, 3D-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en zowel voor als achter lichtstrips die de led-units met elkaar verbinden.

©Irwin Versteegh

Top-Sport Pakket Plus

Nee, de meeste wijzigingen vonden in het interieur en onderhuids plaats. In de ruime cockpit vallen de comfortabele instap en fijne zitpositie direct in de smaak. Ik neem plaats op goed gevormde sportstoelen die in dit geval onderdeel zijn van het Top-Sport Pakket Plus. Fijn is verder de prima ondersteuning voor beide ellebogen en de uitstekende verstelbaarheid van zowel de stoel als het (in dit geval met leer beklede en verwarmde) multifunctionele stuurwiel.

En over dat multifunctionele stuurwiel: het merk heeft deze technische facelift jammer genoeg niet gebruikt om de aanraakgevoelige bedieningselementen met pensioen te sturen. Een misser, want ze zorgden gedurende de test wederom geregeld voor ergernis. Ze zijn niet accuraat, werken veel te omslachtig en met name de trage haptische feedback is ergerlijk. Wat wel prima werkt, is de nieuwe versnellingsselector. Deze is niet langer aan de digitale tellerunit bevestigd, maar vind je nu op de plek van de ruiterwisserhendel. De ruitenwissers bedien je nu met een nieuwe multifunctionele knipperlichthendel links van het stuur.

©Irwin Versteegh

Van 10 naar 12,9 inch

De voornaamste wijziging komt op het conto van een gloednieuw infotainmentsysteem. Dit is voortaan 12,9 inch groot, en dat is bijna 3 inch groter dan het oude model. Het systeem is standaard voorzien van wireless Apple CarPlay en Android Auto. Net als voorheen kun je er alle functies van de auto mee configureren, maar eigen navigatiesoftware ontbreekt op dit Discover Ready-systeem. De Discover Pro beschikt daar wel over, maar mooi is ook dat je dat later via de Volkswagen Store online kunt aanschaffen. Je geniet dan niet alleen van live-navigatie, maar ook een kundige EV-routeplanning. 

Met deze EV-routeplanning zorgt de ID.4 niet alleen voor een geschikte route, maar plant -ie waar nodig ook een laadstop bij een snellader. Net als bij Tesla adviseert-ie zelfs hoelang je ter plaatse moet laden. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke exploitant je dat wilt doen. Zo kun je optimaal gebruikmaken van het abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of kies je een partij waarmee je goede ervaringen hebt. Het systeem werkt verder snel en redelijk overzichtelijk, waarbij met name de naar wens programmeerbare snelkoppelingen bovenaan het scherm fijn zijn.

Toch kan het geheel nog wel een paar flinke OTA-updates gebruiken, want sommige bugs en de IDA-spraakassistent (waar je echt moedeloos van wordt) zijn ronduit ergerlijk.

©Irwin Versteegh

Ruim en comfortabel

Verder wordt het interieur van de ID.4 gekenmerkt door een prima afwerking. Het geheel steekt solide in elkaar, maar voor mooie en verfijnde materialen ben je bij de ID.4 aan het verkeerde adres. Een Nissan Ariya, Volvo EX40 of BYD Seal U doet dat een stuk beter. Fijn is wel de meer dan prima opbergruimte. We zien grote bekerhouders, een groot opbergvak tussen de voorstoelen en ook op de tweede zitrij gaat het er riant aan toe.

Een vlakke vloer zorgt voor extra speelruimte voor een vijfde passagier en ook de goed gevormde achterbank zit comfortabel. De kofferbak heeft een inhoud van 543 liter en een extra opbergruimte onder de vloer is ideaal voor het herbergen van de laadkabel. Klap je de achterbankleuning neer, dan slikt de ID.4 maximaal 1.575 liter en ook dat is conform het segment. 

©Irwin Versteegh

Nieuwe elektromotor

De ID.4 is leverbaar met de keuze uit twee batterijen en vier aandrijflijnen. De instapversie heeft een 52kWh-accu waar je maximaal 364 km ver mee komt. Een showroomtrekker, want hoewel de 11 kW 3-fase-boordlader prima is (net als de 170 pk sterke elektromotor), is 50 kW snelladen niet meer van deze tijd. Je kunt dat optioneel upgraden naar 115 kW, maar dat zou ik alleen uit principe al niet overwegen.

Slimmer is om minimaal voor de Pro-uitvoering te gaan. Deze beschikt namelijk over een 77kWh-batterij en bovenal de nieuwste 286 pk sterke elektromotor. De range? Een behoorlijke 542 km. Deze batterij komt er ook in combinatie met een tweemotorige set-up (4-Motion) met eveneens 286 pk vermogen, óf als GTX die 340 pk levert. 

Onze testauto is de versie met 286 pk vermogen en achterwielaandrijving. Ik kende deze nieuwe elektromotor al van de ID.7. De vermogenstoename van 204 pk en 310 Nm naar 286 pk en 560 Nm is om te beginnen significant. Zo sprint de nieuwe ID.4 in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat is bijna 2 seconden vlotter dan zijn voorganger. Dit alles in combinatie met een op papier lager energieverbruik.

Gedurende de 1.800 km testkilometers (in één week tijd) nam de ID.4 genoegen met een gemiddeld verbruik van tussen de 16 à 17 kWh/100 km. Keurige cijfers, want dat zorgt voor een range van dik 450 km. Rijd je ’s avonds ná 19.00 uur, dan kun je – afhankelijk van de windrichting en excessieve weersomstandigheden – rekenen op een gemiddelde van circa 23 kWh/100 km.

©Irwin Versteegh

Laadt sneller dan fabriek opgeeft

Het opladen gaat standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader, maar nieuw is de verhoogde maximale snellaadsnelheid van 170 kW voor de 77kWh-batterij. Een geplande snellaadsessie (80.000 km per jaar is prima mogelijk zonder snelladen) toonde echter een DC-piek van 184 kW. Een 10-80%-lading voltooit de ID.4 daardoor in net geen halfuur tijd. Actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie garandeert dergelijke prestaties gedurende winterkou. Wel even opletten, want welke variant en uitvoering je ook kiest, een warmtepompinstallatie is altijd optioneel.

Ook de rijeigenschappen van de ID.4 zijn dik in orde. Belangrijke aantekening is wel dat ik heb gereden met het Dynamic Chassis Control-onderstel. Zelfs in combinatie met de 21-inch Narvik-velgen rijdt de ID.4 verfijnd en stabie,l en ook het veercomfort is dik voor elkaar. De auto heeft bovendien een mooie balans en rijdt vanwege de achterwielaandrijving prettig neutraal.

In sportmodus spannen de dempers zich aan, wordt de besturing net iets zwaarder en blijkt de ID.4 dankzij het lage zwaartepunt (de accu zit immers in de bodem) verrassend dynamisch uit de hoek te kunnen komen. Op hogere snelheden is de cabine daarnaast goed geïsoleerd, maar hiervoor dien je wel te kiezen voor het Design Pakket Plus met extra akoestisch glas in de portieren. Het uitstekend werkende Travel Assist maakt semi-autonoom rijden daarnaast erg comfortabel. De adaptieve cruisecontrol en stuurassistent zijn tot slot prima op hun taken berekend. 

©Irwin Versteegh

Helemaal up-to-date

Met de vernieuwde Volkswagen ID.4 laat het merk zien dat een prima basis met tijdloos design, een volledig elektrisch autoplatform en een afdoende grote batterijcapaciteit goed up-to-date kan worden gehouden. De nieuwe elektromotor zorgt voor extra power, maar zonder dat het ten koste gaat van de actieradius. In tegendeel zelfs, want hij mag dankzij de verhoogde DC-snelheid extra snel bij kunnen laden, in theorie hoeft dat minder vaak en dat bewijst de 1800 kilometer die ik er in één week mee heb gereden. Het vernieuwde infotainmentsysteem heeft nog wat updates nodig, maar is evengoed een verbetering ten opzichte van het uitgaande model. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes
© insta_photos - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 broodroosters geschikt voor vier sneetjes

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die handige functies hebben. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: broodroosters voor grotere gezinnen waar vier sneetjes tegelijk in passen.

Een lekker ontbijt is altijd een goed begin van de dag en wat is er nou lekkerder dan de geur van geroosterd brood? Of je nu van goudbruin of juist donker en krokant houdt, een goede broodrooster is onmisbaar. Voor wie een groot gezin heeft, of gewoon graag vier boterhammen tegelijk roostert, is een model voor vier sneetjes ideaal. Wij doken in de wereld van broodroosters en selecteerden vijf toppers onder de 60 euro die niet alleen je brood, maar ook je dag een stukje beter maken.

Tefal Smart'n Light TT6408

Met de Tefal Smart 'n Light haal je een modern en gebruiksvriendelijk apparaat in huis. Wat meteen opvalt, is het digitale display. De bruiningsgraad stel je in met een simpele druk op de knop en het schermpje toont vervolgens een countdown-timer. Zo weet je precies hoe lang je nog moet wachten op je perfecte boterham. Je hebt de keuze uit zeven verschillende bruiningsniveaus. Een unieke eigenschap is de favorietenfunctie. Hiermee kun je twee van je favoriete instellingen opslaan, zodat je met één druk op de knop jouw ideale toast tevoorschijn tovert. De broodrooster beschikt over vier sleuven, die breed genoeg zijn voor zowel dunne als dikke sneden brood. De automatische broodcentrering zorgt ervoor dat elke boterham gelijkmatig wordt geroosterd. Verder is het apparaat uitgerust met een ontdooi- en opwarmfunctie. Dankzij de handige liftfunctie kun je ook kleinere sneetjes brood makkelijk en veilig uit de rooster halen.

KitchenBrothers Retro

Dit broodrooster heeft ruimte voor vier sneetjes brood en beschikt over vier extra brede sleuven. Het apparaat is uitgerust met zes verschillende warmteniveaus, wat de gebruiker de mogelijkheid geeft de gewenste roosterstand in te stellen. Met een vermogen van 1630 Watt kan het brood snel worden geroosterd. Een handige functie bij dit broodrooster is dat de twee sleuven per keer afzonderlijk te bedienen zijn, mocht je maar twee sneetjes willen roosteren. Daarnaast zijn er een ontdooi- en een 'reheat'-functie aanwezig. Voor het opvangen van kruimels zijn er twee kruimellades in het apparaat verwerkt.

Russell Hobbs 23610-56 Adventure

Als je op zoek bent naar een broodrooster die zowel functioneel als stijlvol is, dan zou je de Russell Hobbs Adventure kunnen overwegen. De twee extra lange sleuven zijn speciaal ontworpen zodat je er vier normale boterhammen tegelijk in kunt roosteren. Dit is ook handig voor grotere, ongesneden sneden brood. Met de traploos instelbare bruiningsknop bepaal je zelf heel precies hoe krokant je jouw toast wilt hebben. Een handige functie is de zogeheten 'lift & look'-optie; hiermee kun je tussentijds je brood omhoog halen om de bruiningsgraad te controleren zonder het roosterproces te stoppen. Bevroren brood is geen enkel probleem dankzij de ontdooistand en met de annuleerknop heb je altijd de controle om het roosteren direct te stoppen. De broodrooster wordt geleverd met een opwarmrekje, ideaal voor het verwarmen van croissants of pistoletjes. Het schoonmaken wordt eenvoudig gemaakt door de uitneembare kruimellade die alle restjes opvangt.

Moulinex Subito TT340811

Dit broodrooster heeft een vermogen van 1700 Watt en biedt ruimte voor het roosteren van vier sneetjes brood in twee lange sleuven. Het apparaat beschikt over zes verschillende standen voor het instellen van de bruiningsgraad. Je kunt brood ontdooien, maar ook gebruikmaken van de reheat-functie voor het opwarmen van eerder geroosterd brood. Door de handige extra hoge liftfunctie haal je ook kleinere sneetjes brood gemakkelijk uit de sleuven. Een geïntegreerde kruimellade aan de onderzijde vangt de losse kruimels op.

Tefal Ultra Mini TL330D

Dit apparaat is ontworpen met het oog op ruimtebesparing. Door zijn smalle en compacte vormgeving neemt het weinig plek in op het aanrecht. De broodrooster beschikt over één lange en brede sleuf waarin je ofwel twee standaard boterhammen naast elkaar, ofwel één lange snede brood, zoals van een stokbrood, kunt plaatsen. Voor het instellen van de gewenste bruiningsgraad maak je gebruik van een draaiknop met zes verschillende standen. Naast de standaard roosterfunctie kun je met dit model ook bevroren brood direct roosteren via de ontdooistand. Een aparte knop is aanwezig om het roosterproces op ieder gewenst moment te onderbreken. Verder is de broodrooster uitgerust met een geïntegreerd opzetrekje voor het verwarmen van bolletjes en croissants en een broodlift om ook kleinere sneetjes brood veilig te kunnen verwijderen.

▼ Volgende artikel
Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers
© Acer
Huis

Acer vernieuwt Nitro-reeks met laptops, desktops en monitoren voor gamers

Acer heeft tijdens IFA 2025 in Berlijn een vernieuwde line-up van zijn Nitro-reeks gepresenteerd. De nieuwe line-up bestaat uit twee gaminglaptops, twee krachtige gamingdesktops en vier monitoren. Daarmee richt het merk zich op gamers die zoeken naar sterke prestaties, scherpe beelden en moderne functies, zonder meteen in de absolute high-end prijsklasse te belanden.

Nitro V 16: topprestaties en helder beeld

De Acer Nitro V 16 (ANV16-72) is ontwikkeld voor gamers en makers die kracht en veelzijdigheid nodig hebben. Binnenin zit een Intel Core 9 270H-processor gecombineerd met maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU. De laptop maakt gebruik van de nieuwste NVIDIA Blackwell-architectuur en ondersteunt DLSS 4 voor hogere prestaties en betere beeldkwaliteit. Het 16-inch WQXGA-scherm (2560 x 1600) biedt 100% sRGB-dekking en een verversingssnelheid van 180 Hz.

Het koelsysteem bestaat uit twee ventilatoren en vier luchtkanalen die zorgen dat de prestaties ook bij lange sessies stabiel blijven. Dankzij Intel Application Optimization worden systeemtaken slim verdeeld, zodat de laptop sneller reageert op de apps die op dat moment belangrijk zijn.

Nitro V 16S: dunner en mobieler

De Nitro V 16S (ANV16S-71) biedt grotendeels dezelfde hardware, maar dan verpakt in een slanke metalen behuizing van slechts 19,9 mm dik. Ook hier vinden we een Intel Core 9 270H en maximaal een NVIDIA GeForce RTX 5070 laptop-GPU, met ondersteuning voor DLSS 4 en neural rendering. Het WQXGA-scherm heeft dezelfde 180 Hz verversingssnelheid en sRGB-dekking als de V 16.

De laptop is lichter om mee te nemen, en dankzij een toetsenbord met vier-zone RGB-verlichting krijgt hij ook een eigen uitstraling. Zowel de V 16 als de V 16S zijn voorzien van NitroSense, waarmee ventilatorsnelheden en prestaties real-time zijn te monitoren en af te stemmen.

Nitro 50 en Nitro 70: gamingdesktops met constante kracht

Naast de laptops presenteerde Acer twee nieuwe gamingdesktops, die wifi 7 ondersteunen. De Nitro 70 (N70X3D-100) draait op maximaal een AMD Ryzen 9 9950X3D-processor en een NVIDIA GeForce RTX 5090 GPU. Hij heeft tot 128 GB DDR5 RAM op 6000 MT/s en tot 2 TB PCIe Gen 4 SSD-opslag. De desktop is uitgerust met het Nitro CycloneX 360-koelsysteem en een 360 mm waterkoeler voor extra stabiele prestaties.

De Nitro 50 (N50-100) is iets compacter uitgevoerd, met maximaal een Ryzen 7 8700G en NVIDIA RTX RTX 5080 GPU. Er zit tot 128 GB DDR5 RAM in en SSD-opslag tot 2 TB. Ook dit model beschikt over het  gepatenteerde Acer Nitro CycloneX 360-koelsysteem.

©Acer

De Acer Nitro 70

Nitro-monitoren: keuze uit vier nieuwe modellen

Acer introduceerde daarnaast vier nieuwe monitoren in de Nitro-serie.

  • Nitro XV275K V6: een 27-inch 4K UHD-monitor met een refresh rate van 180 Hz, 1 ms VRB Pro en FreeSync Premium-technologie. Met 1000 nits piekhelderheid en 97% ondersteuning van DCI-P3 zijn de beelden levendig en levensecht.

  • Nitro XV273U W1: eveneens 27 inch, maar met WQHD-resolutie, een overklokbare 275 Hz refresh rate en HDR500-certificatie. Geschikt voor wie hoge snelheid wil combineren met nauwkeurige kleurweergave.

  • Nitro XV270X: biedt tot 5K-resolutie (5120 x 2880) met 2000:1 contrast en 95% DCI-P3-dekking. Gericht op gamers en streamers die ultrahoge resolutie zoeken.

  • Nitro XZ403CKR: een gebogen 39,7-inch scherm met 5K WUHD-resolutie en 288 Hz. Dankzij 1 ms VRB-0,5 ms GTG-responstijd en FreeSync Premium levert dit model vloeiende beelden op een gigantisch oppervlak. Dit enorme beeldscherm is bovendien voorzien van krachtige 5W speakers en diverse poortopties.

©Acer

De Acer Nitro XV270X

ModelVerkrijgbaar vanafAdviesprijs
Nitro V 16november1.299 euro
Nitro V 16Snovember1.399 euro
Nitro 50december1.299 euro
Nitro 70december2.499 euro
Nitro XV273U W1Q1 2026279 euro
Nitro XV270XQ1 2026699 euro
Nitro XZ403CKRQ1 2026999 euro
Nitro XV275K V6Q2 2026599 euro

Met deze brede vernieuwing van de Nitro-reeks bedient Acer zowel laptop- als desktopgamers én gebruikers die hun setup willen uitbreiden met snellere en scherpere schermen.