ID.nl logo
Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!

De Volkswagen ID.4 heeft een opfrisbeurt gekregen en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog nam de vernieuwde elektrische SUV uitgebreid onder de loep. Met een nieuwe, krachtiger elektromotor, verbeterd infotainmentsysteem en snellere laadtijden blijkt de geüpdatete ID.4 weer helemaal bij de tijd. Ontdek in deze rijtest alle details over de verfrissing van Volkswagens populaire EV.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Als een falende gloeibougie in de winterkou had Volkswagen een paar jaar geleden last van opstartproblemen. De lancering van de ID.3 ging niet van een leien dakje en dat zorgde voor vertragingen, maar vooral imagoschade. Ondanks deze rumoerige periode, veroorzaakt door softwarematige perikelen, wist het merk zich te herpakken en inmiddels zoeven er dagelijks 35.000 ID’s over ons asfalt, waaronder 14.000 ID.4's. Die is recent vernieuwd, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er dik 1800 kilometer mee.

Nieuwe kleur

Laten we beginnen met het exterieur. We zien dat het merk niets heeft gewijzigd aan het design van de auto. De ID.4 is en blijft een nette en representatieve auto, en ook het overall ontwerp rijpt goed. Wel zien we een nieuwe kleur in de vorm van het felblauwe Costa Azul van de testauto. Deze auto is verder uitgevoerd als Pro Business, die je herkent aan zijn iQ.light Matrix-koplampen, 3D-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en zowel voor als achter lichtstrips die de led-units met elkaar verbinden.

©Irwin Versteegh

Top-Sport Pakket Plus

Nee, de meeste wijzigingen vonden in het interieur en onderhuids plaats. In de ruime cockpit vallen de comfortabele instap en fijne zitpositie direct in de smaak. Ik neem plaats op goed gevormde sportstoelen die in dit geval onderdeel zijn van het Top-Sport Pakket Plus. Fijn is verder de prima ondersteuning voor beide ellebogen en de uitstekende verstelbaarheid van zowel de stoel als het (in dit geval met leer beklede en verwarmde) multifunctionele stuurwiel.

En over dat multifunctionele stuurwiel: het merk heeft deze technische facelift jammer genoeg niet gebruikt om de aanraakgevoelige bedieningselementen met pensioen te sturen. Een misser, want ze zorgden gedurende de test wederom geregeld voor ergernis. Ze zijn niet accuraat, werken veel te omslachtig en met name de trage haptische feedback is ergerlijk. Wat wel prima werkt, is de nieuwe versnellingsselector. Deze is niet langer aan de digitale tellerunit bevestigd, maar vind je nu op de plek van de ruiterwisserhendel. De ruitenwissers bedien je nu met een nieuwe multifunctionele knipperlichthendel links van het stuur.

©Irwin Versteegh

Van 10 naar 12,9 inch

De voornaamste wijziging komt op het conto van een gloednieuw infotainmentsysteem. Dit is voortaan 12,9 inch groot, en dat is bijna 3 inch groter dan het oude model. Het systeem is standaard voorzien van wireless Apple CarPlay en Android Auto. Net als voorheen kun je er alle functies van de auto mee configureren, maar eigen navigatiesoftware ontbreekt op dit Discover Ready-systeem. De Discover Pro beschikt daar wel over, maar mooi is ook dat je dat later via de Volkswagen Store online kunt aanschaffen. Je geniet dan niet alleen van live-navigatie, maar ook een kundige EV-routeplanning. 

Met deze EV-routeplanning zorgt de ID.4 niet alleen voor een geschikte route, maar plant -ie waar nodig ook een laadstop bij een snellader. Net als bij Tesla adviseert-ie zelfs hoelang je ter plaatse moet laden. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke exploitant je dat wilt doen. Zo kun je optimaal gebruikmaken van het abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of kies je een partij waarmee je goede ervaringen hebt. Het systeem werkt verder snel en redelijk overzichtelijk, waarbij met name de naar wens programmeerbare snelkoppelingen bovenaan het scherm fijn zijn.

Toch kan het geheel nog wel een paar flinke OTA-updates gebruiken, want sommige bugs en de IDA-spraakassistent (waar je echt moedeloos van wordt) zijn ronduit ergerlijk.

©Irwin Versteegh

Ruim en comfortabel

Verder wordt het interieur van de ID.4 gekenmerkt door een prima afwerking. Het geheel steekt solide in elkaar, maar voor mooie en verfijnde materialen ben je bij de ID.4 aan het verkeerde adres. Een Nissan Ariya, Volvo EX40 of BYD Seal U doet dat een stuk beter. Fijn is wel de meer dan prima opbergruimte. We zien grote bekerhouders, een groot opbergvak tussen de voorstoelen en ook op de tweede zitrij gaat het er riant aan toe.

Een vlakke vloer zorgt voor extra speelruimte voor een vijfde passagier en ook de goed gevormde achterbank zit comfortabel. De kofferbak heeft een inhoud van 543 liter en een extra opbergruimte onder de vloer is ideaal voor het herbergen van de laadkabel. Klap je de achterbankleuning neer, dan slikt de ID.4 maximaal 1.575 liter en ook dat is conform het segment. 

©Irwin Versteegh

Nieuwe elektromotor

De ID.4 is leverbaar met de keuze uit twee batterijen en vier aandrijflijnen. De instapversie heeft een 52kWh-accu waar je maximaal 364 km ver mee komt. Een showroomtrekker, want hoewel de 11 kW 3-fase-boordlader prima is (net als de 170 pk sterke elektromotor), is 50 kW snelladen niet meer van deze tijd. Je kunt dat optioneel upgraden naar 115 kW, maar dat zou ik alleen uit principe al niet overwegen.

Slimmer is om minimaal voor de Pro-uitvoering te gaan. Deze beschikt namelijk over een 77kWh-batterij en bovenal de nieuwste 286 pk sterke elektromotor. De range? Een behoorlijke 542 km. Deze batterij komt er ook in combinatie met een tweemotorige set-up (4-Motion) met eveneens 286 pk vermogen, óf als GTX die 340 pk levert. 

Onze testauto is de versie met 286 pk vermogen en achterwielaandrijving. Ik kende deze nieuwe elektromotor al van de ID.7. De vermogenstoename van 204 pk en 310 Nm naar 286 pk en 560 Nm is om te beginnen significant. Zo sprint de nieuwe ID.4 in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat is bijna 2 seconden vlotter dan zijn voorganger. Dit alles in combinatie met een op papier lager energieverbruik.

Gedurende de 1.800 km testkilometers (in één week tijd) nam de ID.4 genoegen met een gemiddeld verbruik van tussen de 16 à 17 kWh/100 km. Keurige cijfers, want dat zorgt voor een range van dik 450 km. Rijd je ’s avonds ná 19.00 uur, dan kun je – afhankelijk van de windrichting en excessieve weersomstandigheden – rekenen op een gemiddelde van circa 23 kWh/100 km.

©Irwin Versteegh

Laadt sneller dan fabriek opgeeft

Het opladen gaat standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader, maar nieuw is de verhoogde maximale snellaadsnelheid van 170 kW voor de 77kWh-batterij. Een geplande snellaadsessie (80.000 km per jaar is prima mogelijk zonder snelladen) toonde echter een DC-piek van 184 kW. Een 10-80%-lading voltooit de ID.4 daardoor in net geen halfuur tijd. Actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie garandeert dergelijke prestaties gedurende winterkou. Wel even opletten, want welke variant en uitvoering je ook kiest, een warmtepompinstallatie is altijd optioneel.

Ook de rijeigenschappen van de ID.4 zijn dik in orde. Belangrijke aantekening is wel dat ik heb gereden met het Dynamic Chassis Control-onderstel. Zelfs in combinatie met de 21-inch Narvik-velgen rijdt de ID.4 verfijnd en stabie,l en ook het veercomfort is dik voor elkaar. De auto heeft bovendien een mooie balans en rijdt vanwege de achterwielaandrijving prettig neutraal.

In sportmodus spannen de dempers zich aan, wordt de besturing net iets zwaarder en blijkt de ID.4 dankzij het lage zwaartepunt (de accu zit immers in de bodem) verrassend dynamisch uit de hoek te kunnen komen. Op hogere snelheden is de cabine daarnaast goed geïsoleerd, maar hiervoor dien je wel te kiezen voor het Design Pakket Plus met extra akoestisch glas in de portieren. Het uitstekend werkende Travel Assist maakt semi-autonoom rijden daarnaast erg comfortabel. De adaptieve cruisecontrol en stuurassistent zijn tot slot prima op hun taken berekend. 

©Irwin Versteegh

Helemaal up-to-date

Met de vernieuwde Volkswagen ID.4 laat het merk zien dat een prima basis met tijdloos design, een volledig elektrisch autoplatform en een afdoende grote batterijcapaciteit goed up-to-date kan worden gehouden. De nieuwe elektromotor zorgt voor extra power, maar zonder dat het ten koste gaat van de actieradius. In tegendeel zelfs, want hij mag dankzij de verhoogde DC-snelheid extra snel bij kunnen laden, in theorie hoeft dat minder vaak en dat bewijst de 1800 kilometer die ik er in één week mee heb gereden. Het vernieuwde infotainmentsysteem heeft nog wat updates nodig, maar is evengoed een verbetering ten opzichte van het uitgaande model. 

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.