ID.nl logo
Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!

De Volkswagen ID.4 heeft een opfrisbeurt gekregen en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog nam de vernieuwde elektrische SUV uitgebreid onder de loep. Met een nieuwe, krachtiger elektromotor, verbeterd infotainmentsysteem en snellere laadtijden blijkt de geüpdatete ID.4 weer helemaal bij de tijd. Ontdek in deze rijtest alle details over de verfrissing van Volkswagens populaire EV.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Als een falende gloeibougie in de winterkou had Volkswagen een paar jaar geleden last van opstartproblemen. De lancering van de ID.3 ging niet van een leien dakje en dat zorgde voor vertragingen, maar vooral imagoschade. Ondanks deze rumoerige periode, veroorzaakt door softwarematige perikelen, wist het merk zich te herpakken en inmiddels zoeven er dagelijks 35.000 ID’s over ons asfalt, waaronder 14.000 ID.4's. Die is recent vernieuwd, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er dik 1800 kilometer mee.

Nieuwe kleur

Laten we beginnen met het exterieur. We zien dat het merk niets heeft gewijzigd aan het design van de auto. De ID.4 is en blijft een nette en representatieve auto, en ook het overall ontwerp rijpt goed. Wel zien we een nieuwe kleur in de vorm van het felblauwe Costa Azul van de testauto. Deze auto is verder uitgevoerd als Pro Business, die je herkent aan zijn iQ.light Matrix-koplampen, 3D-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en zowel voor als achter lichtstrips die de led-units met elkaar verbinden.

©Irwin Versteegh

Top-Sport Pakket Plus

Nee, de meeste wijzigingen vonden in het interieur en onderhuids plaats. In de ruime cockpit vallen de comfortabele instap en fijne zitpositie direct in de smaak. Ik neem plaats op goed gevormde sportstoelen die in dit geval onderdeel zijn van het Top-Sport Pakket Plus. Fijn is verder de prima ondersteuning voor beide ellebogen en de uitstekende verstelbaarheid van zowel de stoel als het (in dit geval met leer beklede en verwarmde) multifunctionele stuurwiel.

En over dat multifunctionele stuurwiel: het merk heeft deze technische facelift jammer genoeg niet gebruikt om de aanraakgevoelige bedieningselementen met pensioen te sturen. Een misser, want ze zorgden gedurende de test wederom geregeld voor ergernis. Ze zijn niet accuraat, werken veel te omslachtig en met name de trage haptische feedback is ergerlijk. Wat wel prima werkt, is de nieuwe versnellingsselector. Deze is niet langer aan de digitale tellerunit bevestigd, maar vind je nu op de plek van de ruiterwisserhendel. De ruitenwissers bedien je nu met een nieuwe multifunctionele knipperlichthendel links van het stuur.

©Irwin Versteegh

Van 10 naar 12,9 inch

De voornaamste wijziging komt op het conto van een gloednieuw infotainmentsysteem. Dit is voortaan 12,9 inch groot, en dat is bijna 3 inch groter dan het oude model. Het systeem is standaard voorzien van wireless Apple CarPlay en Android Auto. Net als voorheen kun je er alle functies van de auto mee configureren, maar eigen navigatiesoftware ontbreekt op dit Discover Ready-systeem. De Discover Pro beschikt daar wel over, maar mooi is ook dat je dat later via de Volkswagen Store online kunt aanschaffen. Je geniet dan niet alleen van live-navigatie, maar ook een kundige EV-routeplanning. 

Met deze EV-routeplanning zorgt de ID.4 niet alleen voor een geschikte route, maar plant -ie waar nodig ook een laadstop bij een snellader. Net als bij Tesla adviseert-ie zelfs hoelang je ter plaatse moet laden. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke exploitant je dat wilt doen. Zo kun je optimaal gebruikmaken van het abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of kies je een partij waarmee je goede ervaringen hebt. Het systeem werkt verder snel en redelijk overzichtelijk, waarbij met name de naar wens programmeerbare snelkoppelingen bovenaan het scherm fijn zijn.

Toch kan het geheel nog wel een paar flinke OTA-updates gebruiken, want sommige bugs en de IDA-spraakassistent (waar je echt moedeloos van wordt) zijn ronduit ergerlijk.

©Irwin Versteegh

Ruim en comfortabel

Verder wordt het interieur van de ID.4 gekenmerkt door een prima afwerking. Het geheel steekt solide in elkaar, maar voor mooie en verfijnde materialen ben je bij de ID.4 aan het verkeerde adres. Een Nissan Ariya, Volvo EX40 of BYD Seal U doet dat een stuk beter. Fijn is wel de meer dan prima opbergruimte. We zien grote bekerhouders, een groot opbergvak tussen de voorstoelen en ook op de tweede zitrij gaat het er riant aan toe.

Een vlakke vloer zorgt voor extra speelruimte voor een vijfde passagier en ook de goed gevormde achterbank zit comfortabel. De kofferbak heeft een inhoud van 543 liter en een extra opbergruimte onder de vloer is ideaal voor het herbergen van de laadkabel. Klap je de achterbankleuning neer, dan slikt de ID.4 maximaal 1.575 liter en ook dat is conform het segment. 

©Irwin Versteegh

Nieuwe elektromotor

De ID.4 is leverbaar met de keuze uit twee batterijen en vier aandrijflijnen. De instapversie heeft een 52kWh-accu waar je maximaal 364 km ver mee komt. Een showroomtrekker, want hoewel de 11 kW 3-fase-boordlader prima is (net als de 170 pk sterke elektromotor), is 50 kW snelladen niet meer van deze tijd. Je kunt dat optioneel upgraden naar 115 kW, maar dat zou ik alleen uit principe al niet overwegen.

Slimmer is om minimaal voor de Pro-uitvoering te gaan. Deze beschikt namelijk over een 77kWh-batterij en bovenal de nieuwste 286 pk sterke elektromotor. De range? Een behoorlijke 542 km. Deze batterij komt er ook in combinatie met een tweemotorige set-up (4-Motion) met eveneens 286 pk vermogen, óf als GTX die 340 pk levert. 

Onze testauto is de versie met 286 pk vermogen en achterwielaandrijving. Ik kende deze nieuwe elektromotor al van de ID.7. De vermogenstoename van 204 pk en 310 Nm naar 286 pk en 560 Nm is om te beginnen significant. Zo sprint de nieuwe ID.4 in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat is bijna 2 seconden vlotter dan zijn voorganger. Dit alles in combinatie met een op papier lager energieverbruik.

Gedurende de 1.800 km testkilometers (in één week tijd) nam de ID.4 genoegen met een gemiddeld verbruik van tussen de 16 à 17 kWh/100 km. Keurige cijfers, want dat zorgt voor een range van dik 450 km. Rijd je ’s avonds ná 19.00 uur, dan kun je – afhankelijk van de windrichting en excessieve weersomstandigheden – rekenen op een gemiddelde van circa 23 kWh/100 km.

©Irwin Versteegh

Laadt sneller dan fabriek opgeeft

Het opladen gaat standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader, maar nieuw is de verhoogde maximale snellaadsnelheid van 170 kW voor de 77kWh-batterij. Een geplande snellaadsessie (80.000 km per jaar is prima mogelijk zonder snelladen) toonde echter een DC-piek van 184 kW. Een 10-80%-lading voltooit de ID.4 daardoor in net geen halfuur tijd. Actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie garandeert dergelijke prestaties gedurende winterkou. Wel even opletten, want welke variant en uitvoering je ook kiest, een warmtepompinstallatie is altijd optioneel.

Ook de rijeigenschappen van de ID.4 zijn dik in orde. Belangrijke aantekening is wel dat ik heb gereden met het Dynamic Chassis Control-onderstel. Zelfs in combinatie met de 21-inch Narvik-velgen rijdt de ID.4 verfijnd en stabie,l en ook het veercomfort is dik voor elkaar. De auto heeft bovendien een mooie balans en rijdt vanwege de achterwielaandrijving prettig neutraal.

In sportmodus spannen de dempers zich aan, wordt de besturing net iets zwaarder en blijkt de ID.4 dankzij het lage zwaartepunt (de accu zit immers in de bodem) verrassend dynamisch uit de hoek te kunnen komen. Op hogere snelheden is de cabine daarnaast goed geïsoleerd, maar hiervoor dien je wel te kiezen voor het Design Pakket Plus met extra akoestisch glas in de portieren. Het uitstekend werkende Travel Assist maakt semi-autonoom rijden daarnaast erg comfortabel. De adaptieve cruisecontrol en stuurassistent zijn tot slot prima op hun taken berekend. 

©Irwin Versteegh

Helemaal up-to-date

Met de vernieuwde Volkswagen ID.4 laat het merk zien dat een prima basis met tijdloos design, een volledig elektrisch autoplatform en een afdoende grote batterijcapaciteit goed up-to-date kan worden gehouden. De nieuwe elektromotor zorgt voor extra power, maar zonder dat het ten koste gaat van de actieradius. In tegendeel zelfs, want hij mag dankzij de verhoogde DC-snelheid extra snel bij kunnen laden, in theorie hoeft dat minder vaak en dat bewijst de 1800 kilometer die ik er in één week mee heb gereden. Het vernieuwde infotainmentsysteem heeft nog wat updates nodig, maar is evengoed een verbetering ten opzichte van het uitgaande model. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 ergonomische toetsenbordsets voor minder dan 100 euro
© sunakri - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 ergonomische toetsenbordsets voor minder dan 100 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betsalt. Een paar keer per week gaan we daarom op zoek naar zulke deals. Met een toetsenbordset vervang je in één keer je toetsenbord en muis. Wij hebben vijf betaalbare sets voor je gevonden.

Is je toetsenbord aan vervanging toe en ben je ook toe aan een nieuwe muis? Kijk dan meteen even naar een ergonomisch model; beter voor je handen, vingers en polsen. De toetsenborden hebben bijvoorbeeld een kromming, waardoor je je handen op een prettigere manier op het toetsenbord houdt, of zijn de muizen voorzien van extra knoppen aan de zijkant voor het beter kunnen aanklikken van items op je scherm. Wij vonden vijf handige ergonomische sets voor minder dan 100 euro.

HP 330 Wireless Mouse and Keyboard Combination

Met dit draadloze duo van HP krijg je een muis en toetsenbord in één set die vooral gericht is op comfort en nauwkeurigheid. De fabrikant beschrijft het toetsenbord als een ergonomisch model, compleet met numeriek deel, zodat je cijfers en rekenfuncties snel kunt invoeren. Het is een full‑size model (100 %) met chiclet‑toetsen en twaalf functietoetsen. Dankzij de slanke bouw van ongeveer 50,5 cm breed, 4 cm hoog en 420 g zwaar neemt het weinig ruimte in.

Je sluit de set aan via een RF‑ontvanger in de USB‑poort van je computer; er is geen kabel nodig en de meegeleverde muis werkt via dezelfde ontvanger. Beide apparaten werken op batterijen. De compacte muis is bedoeld voor langdurig gebruik en past bij verschillende handgroottes. Met de combinatie van draadloze verbinding, volledige toetsenbordindeling en ergonomische vorm is deze set vooral bruikbaar voor wie onderweg of thuis zonder kabels wil werken en toch een numeriek toetsenblok nodig heeft.

Logitech MK540 Advanced

Deze set bestaat uit een draadloos toetsenbord en muis die beide ontworpen zijn voor een comfortabele werkhouding en praktische bediening. Het toetsenbord heeft een morsbestendig ontwerp en is voorzien van fluisterstille toetsen die vertrouwd aanvoelen. Je kunt de hellingshoek instellen dankzij drie kantelstanden (natuurlijk, 4° en 8°) zodat je polsen prettig blijven tijdens lange typsessies. Er is een handsteun geïntegreerd en de toetsen zijn voorzien van slijtvaste belettering. Verder beschikt het toetsenbord over een numeriek gedeelte met tien toetsen en diverse multimedia‑ en programmeerbare functietoetsen. De set maakt gebruik van één kleine Logitech Unifying‑USB‑ontvanger voor zowel de muis als het toetsenbord. De draadloze verbinding heeft een bereik tot tien meter. Het toetsenbord werkt op twee AA‑batterijen met een geschatte levensduur van 36 maanden.

De muis in deze combinatie heeft een ergonomische vorm met zachte rubberen handgrepen aan de zijkanten; daardoor ligt hij prettig in de hand voor zowel links‑ als rechtshandigen. Met drie knoppen en een 2D‑scrollwiel kun je nauwkeurig navigeren. De muis maakt gebruik van een AA‑batterij die ongeveer 18 maanden meegaat. Dankzij de combinatie van handsteun, verstelbare voeten en symmetrische muis biedt deze set duidelijke ergonomische voordelen binnen een betaalbaar budget.

Logitech MK850 Performance

In deze set combineert Logitech een volledig toetsenbord en een ergonomische muis met verschillende functies voor productiviteit. Het toetsenbord heeft een geïntegreerde handsteun en een licht gebogen keyframe zodat je polsen worden ondersteund tijdens langdurig typen. De pootjes onder het toetsenbord zijn in hoogte verstelbaar, zodat je de hellingshoek kunt aanpassen aan je voorkeur. Bij de set hoort een muis met een gevormd ontwerp dat in je handpalm past en je hand ondersteunt. Deze muis heeft een scrollwiel waarmee je snel door documenten of webpagina’s kunt navigeren. Uniek aan deze set is de mogelijkheid om tegelijkertijd met drie apparaten te verbinden; met speciale toetsen wissel je tussen computer, tablet en telefoon.

De verbinding verloopt via een meegeleverde USB‑ontvanger of via Bluetooth Smart, waardoor zowel Windows‑ als Mac‑apparaten worden ondersteund. Een numeriek gedeelte ontbreekt niet, en de toetsindeling is bedoeld voor comfortabel typen. Deze combinatie is vooral geschikt voor gebruikers die productiviteit en comfort willen combineren en de vrijheid willen om meerdere apparaten te bedienen zonder van muis of toetsenbord te wisselen.

Logitech MK470 Slim Combo

Deze set bestaat uit een compact toetsenbord en bijpassende muis die met een dun en strak ontwerp zijn gemaakt voor wie ruimte wil besparen. Het toetsenbord is slank en bevat toch een numeriek gedeelte en twaalf functietoetsen. De toetsen hebben een vlak profiel, wat een stille aanslag oplevert, en de muis is symmetrisch zodat hij zowel in de linker‑ als de rechterhand past. De verbinding verloopt via een 2,4 GHz‑USB‑ontvanger met een bereik van ongeveer tien meter; er is geen kabel nodig en installatie gebeurt door simpelweg de ontvanger in een vrije USB‑poort te steken.

In de productomschrijving wordt vermeld dat de batterij in de muis ongeveer achttien maanden meegaat en dat het toetsenbord tot drie jaar kan worden gebruikt voordat de batterijen vervangen moeten worden; beide schakelen automatisch naar een slaapstand als ze niet in gebruik zijn om energie te besparen. Omdat de set compact is, past hij makkelijk in een tas of bureaulade. Hij is vooral bedoeld voor thuisgebruikers of studenten die een volledige toetsenbordindeling willen zonder een groot bureau te gebruiken en die waarde hechten aan stil werken.

Trust Lyra Multi‑Device Wireless Keyboard & Mouse

Deze compacte set van Trust is ontworpen om meerdere apparaten te bedienen zonder kabels te gebruiken. Het toetsenbord kan tot drie apparaten tegelijk verbinden via één USB‑ontvanger of twee Bluetooth‑kanalen, en je wisselt tussen apparaten met speciale toetsen. De behuizing is gemaakt van 85 % gerecycled kunststof voor het toetsenbord en 84 % voor de muis, waardoor de set een duurzame keuze is. De toetsen maken gebruik van laptopachtige scissor switches voor een stille aanslag en er zijn twaalf multimedia‑toetsen om snel muziek of volume te regelen. Het toetsenbord heeft een compacte vorm maar behoudt een volledig lay-out, en de hoogte is verstelbaar dankzij een rubberen voet voor extra comfort.

De muis is symmetrisch en geschikt voor links- en rechtshandig gebruik; met knoppen kun je de DPI aanpassen tussen 800 en 1.600 zodat de snelheid van de cursor aanpasbaar is. Zowel toetsenbord als muis bevatten oplaadbare accu’s met een gebruiksduur tot zes maanden. De set is geschikt voor Windows, iOS, iPadOS, macOS, Android en Chrome OS, waardoor je met één combinatie een laptop, tablet en telefoon kunt bedienen zonder losse kabels.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel Buds 2a - Prima oordopjes, maar pas echt interessant met korting
© Wesley Akkerman
Huis

Review Google Pixel Buds 2a - Prima oordopjes, maar pas echt interessant met korting

De Google Pixel Buds 2a zijn comfortabele oordopjes en de eerste in de betaalbare A-serie met actieve ruisonderdrukking (ANC). Ze hebben een kleiner en lichter ontwerp dan hun voorganger, wat zorgt voor een betere pasvorm. Daarnaast zijn ze zweet- en waterbestendig en hebben ze een adviesprijs van 149 euro. Hoe bevallen ze in de praktijk?

Uitstekend
Conclusie

De Pixel Buds 2a is een veelzijdige alleskunner die vooral eigenaren van een recente Pixel-smartphone aanspreekt dankzij de naadloze software-integratie. De oordopjes bieden welkome verbeteringen, zoals actieve ruisonderdrukking en een comfortabele pasvorm, maar moeten zich staande houden in een sterk concurrerende markt. Gezien de functies is de adviesprijs gerechtvaardigd, al wordt de prijs-kwaliteitverhouding pas echt interessant wanneer je ze met korting kunt kopen. Rond de 100 à 120 euro veranderen ze van een degelijke keuze in een bijzonder aantrekkelijke optie binnen het middensegment.

Plus- en minpunten
  • Licht en comfortabel
  • Compacte, duurzame oplaadcase
  • Prima software en equalizer
  • Fijn geluid in middensegment
  • Actieve ruisonderdrukking
  • Geen draadloos opladen
  • Volumeregeling alleen digitaal
  • Hogere volumes verslechteren audiokwaliteit

De Pixel Buds 2a hebben een compacter ontwerp gekregen. Zowel de oordopjes als de matte, kiezelvormige oplaadcase zijn kleiner, waardoor je ze gemakkelijker opbergt. Daarnaast heeft Google het draagcomfort verbeterd: de dopjes zijn kleiner en beschikken over subtiele en stabiele vleugeltjes waarmee je ze netjes in je oren parkeert. Ook tijdens het sporten vallen ze niet uit. Je krijgt er bovendien vier maten oortips bij, waardoor er ongetwijfeld een pasvorm voor je bijzit. En met het IP54-certificaat zijn ze ook goed beschermd tegen water en stof.

De belangrijkste upgrade is de toevoeging van active noise cancellation (of actieve ruisonderdrukking), een onderdeel dat je niet vaak aantreft op goedkopere oordopjes. Toch zijn er nog altijd enkele concessies. Je moet het bijvoorbeeld doen zonder draadloos opladen en headtracking. Daarnaast is het aantal microfoons teruggebracht. Dat zijn minpunten waar je prima mee kunt leven. Een groter nadeel is het ontbreken van volumeregeling op de oordoppen zelf, en ook de overige bediening is niet altijd even nauwkeurig in de reactie..

©Wesley Akkerman

Accuduur en in gebruik

De Pixel Buds 2a komen het best tot hun recht op een Android-smartphone, vooral op een Pixel. Op die toestellen zijn de oordopjes direct geïntegreerd in de systeeminstellingen via de bluetoothtegel, zodat je geen aparte app nodig hebt. Gebruik je een ander Android-toestel, dan moet je de Pixel Buds-app installeren om dezelfde instellingen te kunnen beheren. Vanuit dat menu beheer je de batterijstatus, equalizer en transparantiemodus. Functies zoals multipoint moet je handmatig inschakelen. De ondersteuning voor Gemini is aanwezig en werkt prettig via de oordopjes. De software is verder overzichtelijk en eenvoudig in gebruik.

De batterijduur van de oordopjes zelf is prima en haalt de beloofde zeven uur met actieve ruisonderdrukking aan; dat is meestal genoeg voor de werkdag. De oplaadcase is echter teleurstellend met slechts twintig uur totale reserve, waardoor je die elke paar dagen moet opladen. Dat kan dan alleen via een usb-c-kabel, aangezien draadloos laden niet werkt. Een grote vooruitgang is dat je de batterij in de case kunt vervangen. Winst in het kader van duurzaamheid juichen we altijd toe, dus dit spreekt enorm in het voordeel van de Buds 2a.

Geluidskwaliteit en ANC

De Google Pixel Buds 2a beschikt over 11mm-drivers en de Tensor A1-chipset van Google. Samen zorgen die voor een overwegend gebalanceerd geluidsprofiel. De bas is aanwezig maar niet overheersend, waardoor muziek helder klinkt bij uiteenlopende genres en op normaal volume. Bij hogere volumes gaat de geluidskwaliteit wel wat achteruit, met een wat doffer, minder zuiver geluid als gevolg. Met de vijfbands-equalizer in de app kun je het geluid gelukkig eenvoudig naar eigen smaak bijstellen.

De actieve ruisonderdrukking is vooral gericht op het reduceren van constante, monotone achtergrondgeluiden. De technologie presteert sterk bij het wegfilteren van het geluid van ventilatiesystemen, treinmotoren of een stofzuiger, waardoor je daar weinig van meekrijgt. Variabele en onregelmatige geluiden, zoals stemmen, een tv of het tikken op een toetsenbord, worden wel gedempt, maar dringen nog deels door. Al met al is de ANC dus niet verkeerd, maar we hebben beter gehoord. Kijkend naar de prijs past dit wel binnen de verwachtingen.

©Wesley Akkerman

Tot slot is de transparantiemodus bedoeld om omgevingsgeluid door te laten, maar in de praktijk heeft die moeite om de juiste geluiden te onderscheiden. Constante achtergrondgeluiden, zoals het gezoem van een ventilator, kunnen daardoor de stem van je gesprekspartner overstemmen. Voor telefoongesprekken vangen de microfoons je stem goed op, al is de klank minder helder dan direct via de telefoon. Achtergrondruis wordt effectief gefilterd, maar geluiden van dichtbij, zoals het typen op een toetsenbord, blijven in veel gevallen een stoorzender voor je gesprekspartner.

Google Pixel Buds 2a kopen?

De Pixel Buds 2a is een veelzijdige alleskunner die vooral eigenaren van een recente Pixel-smartphone aanspreekt dankzij de naadloze software-integratie. De oordopjes bieden welkome verbeteringen, zoals actieve ruisonderdrukking en een comfortabele pasvorm, maar moeten zich staande houden in een sterk concurrerende markt. Gezien de functies is de adviesprijs gerechtvaardigd, al wordt de prijs-kwaliteitverhouding pas echt interessant wanneer je ze met korting kunt kopen. Rond de 100 à 120 euro veranderen ze van een degelijke keuze in een bijzonder aantrekkelijke optie binnen het middensegment.