ID.nl logo
Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Rijtest Volkswagen ID.4 (2023): opgefrist en vol nieuwe energie!

De Volkswagen ID.4 heeft een opfrisbeurt gekregen en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog nam de vernieuwde elektrische SUV uitgebreid onder de loep. Met een nieuwe, krachtiger elektromotor, verbeterd infotainmentsysteem en snellere laadtijden blijkt de geüpdatete ID.4 weer helemaal bij de tijd. Ontdek in deze rijtest alle details over de verfrissing van Volkswagens populaire EV.

Watch on YouTube

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Als een falende gloeibougie in de winterkou had Volkswagen een paar jaar geleden last van opstartproblemen. De lancering van de ID.3 ging niet van een leien dakje en dat zorgde voor vertragingen, maar vooral imagoschade. Ondanks deze rumoerige periode, veroorzaakt door softwarematige perikelen, wist het merk zich te herpakken en inmiddels zoeven er dagelijks 35.000 ID’s over ons asfalt, waaronder 14.000 ID.4's. Die is recent vernieuwd, en Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed er dik 1800 kilometer mee.

Nieuwe kleur

Laten we beginnen met het exterieur. We zien dat het merk niets heeft gewijzigd aan het design van de auto. De ID.4 is en blijft een nette en representatieve auto, en ook het overall ontwerp rijpt goed. Wel zien we een nieuwe kleur in de vorm van het felblauwe Costa Azul van de testauto. Deze auto is verder uitgevoerd als Pro Business, die je herkent aan zijn iQ.light Matrix-koplampen, 3D-achterlichtunits met dynamische richtingaanwijzers en zowel voor als achter lichtstrips die de led-units met elkaar verbinden.

©Irwin Versteegh

Top-Sport Pakket Plus

Nee, de meeste wijzigingen vonden in het interieur en onderhuids plaats. In de ruime cockpit vallen de comfortabele instap en fijne zitpositie direct in de smaak. Ik neem plaats op goed gevormde sportstoelen die in dit geval onderdeel zijn van het Top-Sport Pakket Plus. Fijn is verder de prima ondersteuning voor beide ellebogen en de uitstekende verstelbaarheid van zowel de stoel als het (in dit geval met leer beklede en verwarmde) multifunctionele stuurwiel.

En over dat multifunctionele stuurwiel: het merk heeft deze technische facelift jammer genoeg niet gebruikt om de aanraakgevoelige bedieningselementen met pensioen te sturen. Een misser, want ze zorgden gedurende de test wederom geregeld voor ergernis. Ze zijn niet accuraat, werken veel te omslachtig en met name de trage haptische feedback is ergerlijk. Wat wel prima werkt, is de nieuwe versnellingsselector. Deze is niet langer aan de digitale tellerunit bevestigd, maar vind je nu op de plek van de ruiterwisserhendel. De ruitenwissers bedien je nu met een nieuwe multifunctionele knipperlichthendel links van het stuur.

©Irwin Versteegh

Van 10 naar 12,9 inch

De voornaamste wijziging komt op het conto van een gloednieuw infotainmentsysteem. Dit is voortaan 12,9 inch groot, en dat is bijna 3 inch groter dan het oude model. Het systeem is standaard voorzien van wireless Apple CarPlay en Android Auto. Net als voorheen kun je er alle functies van de auto mee configureren, maar eigen navigatiesoftware ontbreekt op dit Discover Ready-systeem. De Discover Pro beschikt daar wel over, maar mooi is ook dat je dat later via de Volkswagen Store online kunt aanschaffen. Je geniet dan niet alleen van live-navigatie, maar ook een kundige EV-routeplanning. 

Met deze EV-routeplanning zorgt de ID.4 niet alleen voor een geschikte route, maar plant -ie waar nodig ook een laadstop bij een snellader. Net als bij Tesla adviseert-ie zelfs hoelang je ter plaatse moet laden. Mooi is ook dat je kunt selecteren bij welke exploitant je dat wilt doen. Zo kun je optimaal gebruikmaken van het abonnement dat je hebt (Ionity Passport of juist van Fastned), of kies je een partij waarmee je goede ervaringen hebt. Het systeem werkt verder snel en redelijk overzichtelijk, waarbij met name de naar wens programmeerbare snelkoppelingen bovenaan het scherm fijn zijn.

Toch kan het geheel nog wel een paar flinke OTA-updates gebruiken, want sommige bugs en de IDA-spraakassistent (waar je echt moedeloos van wordt) zijn ronduit ergerlijk.

©Irwin Versteegh

Ruim en comfortabel

Verder wordt het interieur van de ID.4 gekenmerkt door een prima afwerking. Het geheel steekt solide in elkaar, maar voor mooie en verfijnde materialen ben je bij de ID.4 aan het verkeerde adres. Een Nissan Ariya, Volvo EX40 of BYD Seal U doet dat een stuk beter. Fijn is wel de meer dan prima opbergruimte. We zien grote bekerhouders, een groot opbergvak tussen de voorstoelen en ook op de tweede zitrij gaat het er riant aan toe.

Een vlakke vloer zorgt voor extra speelruimte voor een vijfde passagier en ook de goed gevormde achterbank zit comfortabel. De kofferbak heeft een inhoud van 543 liter en een extra opbergruimte onder de vloer is ideaal voor het herbergen van de laadkabel. Klap je de achterbankleuning neer, dan slikt de ID.4 maximaal 1.575 liter en ook dat is conform het segment. 

©Irwin Versteegh

Nieuwe elektromotor

De ID.4 is leverbaar met de keuze uit twee batterijen en vier aandrijflijnen. De instapversie heeft een 52kWh-accu waar je maximaal 364 km ver mee komt. Een showroomtrekker, want hoewel de 11 kW 3-fase-boordlader prima is (net als de 170 pk sterke elektromotor), is 50 kW snelladen niet meer van deze tijd. Je kunt dat optioneel upgraden naar 115 kW, maar dat zou ik alleen uit principe al niet overwegen.

Slimmer is om minimaal voor de Pro-uitvoering te gaan. Deze beschikt namelijk over een 77kWh-batterij en bovenal de nieuwste 286 pk sterke elektromotor. De range? Een behoorlijke 542 km. Deze batterij komt er ook in combinatie met een tweemotorige set-up (4-Motion) met eveneens 286 pk vermogen, óf als GTX die 340 pk levert. 

Onze testauto is de versie met 286 pk vermogen en achterwielaandrijving. Ik kende deze nieuwe elektromotor al van de ID.7. De vermogenstoename van 204 pk en 310 Nm naar 286 pk en 560 Nm is om te beginnen significant. Zo sprint de nieuwe ID.4 in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u, en dat is bijna 2 seconden vlotter dan zijn voorganger. Dit alles in combinatie met een op papier lager energieverbruik.

Gedurende de 1.800 km testkilometers (in één week tijd) nam de ID.4 genoegen met een gemiddeld verbruik van tussen de 16 à 17 kWh/100 km. Keurige cijfers, want dat zorgt voor een range van dik 450 km. Rijd je ’s avonds ná 19.00 uur, dan kun je – afhankelijk van de windrichting en excessieve weersomstandigheden – rekenen op een gemiddelde van circa 23 kWh/100 km.

©Irwin Versteegh

Laadt sneller dan fabriek opgeeft

Het opladen gaat standaard met een 11 kW 3-fase-boordlader, maar nieuw is de verhoogde maximale snellaadsnelheid van 170 kW voor de 77kWh-batterij. Een geplande snellaadsessie (80.000 km per jaar is prima mogelijk zonder snelladen) toonde echter een DC-piek van 184 kW. Een 10-80%-lading voltooit de ID.4 daardoor in net geen halfuur tijd. Actieve batterijverwarming in aanloop naar een snellaadsessie garandeert dergelijke prestaties gedurende winterkou. Wel even opletten, want welke variant en uitvoering je ook kiest, een warmtepompinstallatie is altijd optioneel.

Ook de rijeigenschappen van de ID.4 zijn dik in orde. Belangrijke aantekening is wel dat ik heb gereden met het Dynamic Chassis Control-onderstel. Zelfs in combinatie met de 21-inch Narvik-velgen rijdt de ID.4 verfijnd en stabie,l en ook het veercomfort is dik voor elkaar. De auto heeft bovendien een mooie balans en rijdt vanwege de achterwielaandrijving prettig neutraal.

In sportmodus spannen de dempers zich aan, wordt de besturing net iets zwaarder en blijkt de ID.4 dankzij het lage zwaartepunt (de accu zit immers in de bodem) verrassend dynamisch uit de hoek te kunnen komen. Op hogere snelheden is de cabine daarnaast goed geïsoleerd, maar hiervoor dien je wel te kiezen voor het Design Pakket Plus met extra akoestisch glas in de portieren. Het uitstekend werkende Travel Assist maakt semi-autonoom rijden daarnaast erg comfortabel. De adaptieve cruisecontrol en stuurassistent zijn tot slot prima op hun taken berekend. 

©Irwin Versteegh

Helemaal up-to-date

Met de vernieuwde Volkswagen ID.4 laat het merk zien dat een prima basis met tijdloos design, een volledig elektrisch autoplatform en een afdoende grote batterijcapaciteit goed up-to-date kan worden gehouden. De nieuwe elektromotor zorgt voor extra power, maar zonder dat het ten koste gaat van de actieradius. In tegendeel zelfs, want hij mag dankzij de verhoogde DC-snelheid extra snel bij kunnen laden, in theorie hoeft dat minder vaak en dat bewijst de 1800 kilometer die ik er in één week mee heb gereden. Het vernieuwde infotainmentsysteem heeft nog wat updates nodig, maar is evengoed een verbetering ten opzichte van het uitgaande model. 

▼ Volgende artikel
iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen
© Apple
Huis

iOS 26 geeft je iPhone een nieuw gezicht en een knap stel hersenen

Apples heeft gisteren zijn nieuwe 17-serie gepresenteerd, en daar hoort nu eenmaal ook een nieuwe versie van het besturingssysteem bij. iOS 26 brengt een nieuw design met Liquid Glass, slimme Apple Intelligence-functies en verbeteringen in apps als Telefoon, Berichten en CarPlay. Ontdek wat er verandert, welke iPhones worden ondersteund en wanneer de update beschikbaar komt.

In dit artikel lees je:
  • Hoe Liquid Glass het uiterlijk van iOS 26 verandert
  • Wat Apple Intelligence toevoegt aan je dagelijkse gebruik
  • Tips om veilig en slim te updaten
  • Welke vernieuwingen er zijn in Telefoon, Berichten, Games en CarPlay
  • Voor welke iPhones iOS 26 beschikbaar is en vanaf wanneer

Apple zet met iOS 26 een grote stap. Het systeem ziet er niet alleen frisser uit, maar voelt ook overzichtelijker en handiger in gebruik. Liquid Glass geeft de iPhone een nieuw uiterlijk, Apple Intelligence werkt stiller maar slimmer mee en kern-apps als Telefoon, Berichten en Camera krijgen een flinke opknapbeurt. Dit zijn de belangrijkste veranderingen en dit heb jij eraan.

Liquid glass maakt iOS frisser en rustiger

De grootste vernieuwing is Liquid Glass, een doorschijnend laagje dat meebeweegt met het licht en de kleuren om je heen. Daardoor oogt de interface levendiger zonder druk te worden. Navigatiebalken krimpen automatisch als je scrolt, iconen en widgets zijn opgebouwd uit lagen en het geheel voelt rustiger aan.

Ook Apples eigen apps zijn aangepakt. De Camera-app is eenvoudiger ingedeeld, zodat je sneller bij de juiste functie bent, terwijl Foto's een duidelijke scheiding maakt tussen je bibliotheek en verzamelingen. Op het toegangsscherm zorgen zogenaamde 'spatial scenes' voor een speelse dynamiek: de achtergrond reageert op beweging en de klok schuift automatisch mee in de beschikbare ruimte. Ontwikkelaars kunnen met nieuwe API's dezelfde stijl doorvoeren in hun apps, zodat je overal dezelfde visuele lijn ziet.

©Apple

Apple intelligence helpt ongemerkt mee

Apple Intelligence is geen losse knop of app meer, maar een stille motor die overal in iOS 26 meedraait. Live-vertalen werkt direct in Telefoon, FaceTime en Berichten. Tekst en spraak worden in realtime omgezet op je toestel zelf, waardoor het snel en privacyvriendelijk blijft.

Daarnaast begrijpt je iPhone beter wat er op het scherm gebeurt. Zie je bijvoorbeeld een datum in een chat, dan kun je die direct omzetten naar een agenda-afspraak. Ook creatieve functies zijn volwassener geworden: Genmoji en Image Playground maken persoonlijke emoji en visuals als woorden tekortschieten. Apple gebruikt hiervoor een mix van slimme modellen op het toestel en in de cloud, en ontwikkelaars krijgen toegang tot het on-device model om eigen apps intelligenter te maken. Voor Nederlandstaligen is er nog een kleine kanttekening: ondersteuning voor Nederlands komt pas later in 2025.

Zo update je zonder problemen

Een nieuwe iOS-versie installeren is spannend, maar kan ook voor verrassingen zorgen. Maak daarom eerst een back-up via iCloud of je computer. Werk je met belangrijke apps of accessoires, dan is het slim om een paar dagen te wachten. Vaak brengen ontwikkelaars snel updates uit die kleine fouten oplossen. Ben je vooral nieuwsgierig? Dan zit je met iOS 26 goed. De publieke bèta gaf al een voorproefje en onlangs is de Release Candidate uitgerold. Zo bepaal je zelf of je direct overstapt of liever nog even wacht.

©Apple

Slimmere apps en meer plezier

Ook de kern-apps voelen anders aan. In Telefoon zijn favorieten, recente oproepen en voicemail samengebracht in één overzicht. De functie 'Oproepen filteren' helpt je onbekende bellers te filteren. De functie Hold Assist, die een seintje geeft zodra iemand eindelijk de lijn opneemt, is in Nederland helaas niet beschikbaar.

In Berichten kun je onbekende afzenders apart laten binnenkomen en groepsgesprekken leuker maken met polls. Via Image Playground laat je bovendien achtergronden genereren voor de juiste sfeer.

Nieuw is de Apple Games-app, een centrale plek waar je al je spellen vindt, van Apple Arcade tot uitdagingen met vrienden. CarPlay sluit zich aan bij de nieuwe stijl, met compactere meldingen en ondersteuning voor Live Activities. Met CarPlay Ultra gaat Apple nog een stap verder door functies van de auto en je iPhone nauwer te koppelen.

Voor wie beschikbaar?

iOS 26 is gratis beschikbaar voor iPhone 11 en nieuwer. Daarmee vallen de iPhone XR, XS en XS Max dit jaar af. Voor de slimme functies van Apple Intelligence is bovendien een recentere iPhone nodig. Apple benadrukt dat beschikbaarheid per regio kan verschillen en dat taalondersteuning gefaseerd wordt uitgebreid. Volgens meerdere bronnen staat de publieke uitrol gepland voor maandag 15 september 2025, tegelijk met de lancering van de nieuwe iPhones.

▼ Volgende artikel
JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht
© JBL
Huis

JBL Boombox 4: meer vermogen, minder gewicht

JBL komt met een nieuwe versie van zijn krachtigste draagbare speaker. De JBL Boombox 4 is lichter dan zijn voorganger, maar levert toch 50 procent meer vermogen. De speaker verschijnt in drie kleuren en kost 499,99 euro.

Harder en voller geluid

De Boombox 4 introduceert AI Sound Boost, een slimme technologie die het geluid harder laat klinken zonder dat er vervorming optreedt. Het resultaat is JBL's herkenbare Pro Sound: scherpe hoge tonen en een stevige, dreunende bas. Nieuw is ook dat luisteraars kunnen kiezen uit twee Bass Boost-modi. Deep Bass geeft een warm, vol laag, terwijl Punchy Bass zorgt voor een strakkere bas die meer nadruk legt op ritme. De basradiatoren zijn bovendien voorzien van verlichte JBL-logo's die oplichten zodra Bass Boost wordt ingeschakeld.

Lichter, maar robuuster

Ondanks zijn extra kracht is de Boombox 4 lichter: 5,9 kilo, ongeveer 12 procent minder dan de vorige generatie. Het nieuwe ontwerp heeft een stevigere voet, een handgreep om hem gemakkelijk mee te nemen en een robuuste behuizing die voldoet aan de IP68-norm voor stof- en waterdichtheid. Daarmee is de speaker ook geschikt voor gebruik bij het zwembad, op het strand of in het park.

©JBL

Nieuwe opbouw van het geluid

De Boombox 4 beschikt over een vernieuwde audioconstructie met drie passieve radiatoren en twee extra middentoondrivers. Daarmee vervangt JBL de eerdere subwoofer en wordt het geluidsbeeld rijker en meer in balans. Verder ondersteunt de speaker lossless audio via USB-C en kan hij dankzij Auracast eenvoudig gekoppeld worden met een onbeperkt aantal andere compatibele JBL-speakers.

Langere adem

De accu gaat tot 28 uur mee en kan met Playtime Boost worden opgerekt tot 34 uur. Voor het eerst is de batterij ook vervangbaar, waardoor de levensduur van de speaker verlengd kan worden.

Beschikbaarheid

De JBL Boombox 4 komt uit in Midnight Black, Ocean Blue en Camouflage. De speaker ligt vanaf 8 september in de winkels en is te koop via JBL.com en geselecteerde retailers voor 499,99 euro.