ID.nl logo
Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?
Mobiliteit

Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?

Eigenlijk had de Ford Explorer al een halfjaar geleden bij de dealer moeten staan, maar aanscherping van de veiligheidsregels dwong Ford ertoe om de batterijtechnologie nog eens nader onder de loep te nemen. Bij kopers van het eerste uur werd het geduld daarom danig op de proef gesteld. Is de nieuwe elektrische Ford Explorer het lange wachten waard?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Ford

De nieuwe Ford Explorer deelt zijn naam met een joekel van een Amerikaanse SUV. Bij ons vrij onbekend, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft de naam ‘Explorer’ een magische weerklank. Ford wil zijn historische iconen eren met nieuwe modellen die toekomstgericht en elektrisch aangedreven zijn. Zoals de Mustang Mach-E een eerbetoon is aan de originele 'ponycar' uit 1964, moet de nieuwe Explorer worden gezien als het Europese hommage aan de avontuurlijke SUV uit de States.

Binnen Fords modellenaanbod neemt de nieuwe Explorer het plekje in van de Focus. Van dat succesnummer wordt de productie volgend jaar definitief gestaakt. Ford kondigde eerder aan dat het vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwt, maar vanwege de afgevlakte vraag naar EV's laat het merk dat besluit inmiddels weer een beetje varen. Er is een nieuw platform in ontwikkeling dat geschikt is voor zowel volledig elektrische aandrijflijnen als voor hybride tussenvormen met benzinemotoren.

©Ford

Solide fundament

Misschien weet u dat Ford nauw samenwerkt met Volkswagen, met name op het gebied van bedrijfswagens. Maar dat niet alleen: terwijl VW de ontwikkeling en productie van de nieuwe Transporter heeft uitbesteed aan Ford, winkelt Ford op zijn beurt bij VW voor elektrische platforms. De nieuwe Explorer is zodoende gebaseerd op de modulaire MEB-bodempartij, die bijvoorbeeld ook door de Volkswagen ID.4 en ID.5 wordt gebruikt. De elektrische aandrijfeenheden van de Explorer komen eveneens uit de magazijnen van Volkswagen.

Maar daarmee heeft Ford een solide fundament in huis, dat met het verscherpen van de wetgeving op het gebied van batterijveiligheid nog eens extra werd verbeterd. Aanvankelijk zou de Explorer eind 2023 al in productie gaan, maar het merk heeft besloten dat ook de allereerste kopers mochten profiteren van de opgelegde modificaties aan het platform. Zodoende is de productie in de voor miljarden euro's vernieuwde fabriek in Keulen pas een halfjaar later opgestart.

©Ford

Magische grens

Aanvankelijk wordt de nieuwe elektrische Ford Explorer in twee verschillende batterij- en vermogensvarianten op de markt gebracht. In de Extended Range RWD heeft de accu een bruikbare capaciteit van 77 kWh, waarmee de Explorer (volgens de WLTP-berekening) de magische grens van 600 kilometer weet te overtreffen. Maar dan ook nét, want Ford geeft een actieradius op van 602 km. Niettemin een knappe prestatie. Voor de aandrijving zorgt een 286 pk sterke elektromotor op de achteras.

Als Extended Range AWD krijgt de Explorer een tweede motor, die bij behoefte de voorwielen van vermogen voorziet. Het gecombineerde vermogen bedraagt 340 pk. De AWD-versie heeft met een capaciteit van 79 kWh een iets grotere batterij dan de RWD. Daarmee haalt de auto 566 kilometer uit een volle batterij. De RWD haalt een hoogste laadsnelheid van 135 kW, de AWD trekt 185 kW uit de snellaadpaal. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de Explorer Standard Range RWD (170 pk, 52 kWh) nog aan de reeks toegevoegd.

©Ford

Onbelemmerd zicht

De Ford Explorer oogt groot, maar schijn bedriegt: met een lengte van 4,47 meter is hij nog geen 10 centimeter langer dan de Focus Wagon. Ondanks de hoekige vormgeving is de Explorer een erg gestroomlijnde auto; gunstig voor het energieverbruik. De auto werd ontworpen onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts, die getracht heeft het stoere, onverwoestbare karakter van de Amerikaanse Explorer te vertalen naar zijn kleinere elektrische naamgenoot. Dankzij de hoge, vierkante neus en de vorm van de koplampen en achterlichten is Leenarts wat ons betreft geslaagd in die opzet.

Geinig detail: van buiten lijkt het achterste zijruitje veel kleiner dan hij daadwerkelijk is. Het formaat van de glasplaat wordt gemaskeerd met een streepjespatroon in de vorm van een surfzeil of haaienvin. Kijk je van binnen naar buiten, dan zie je die streepjes echter niet. Daardoor heb je vanaf de bestuurdersstoel vrijwel onbelemmerd zicht op de verkeerssituatie als je over je schouder schuin naar achteren kijkt. In tegenstelling tot heel veel andere EV's biedt de Explorer rondom een uitstekend overzicht.

©Ford

Doordachte details

Binnen in de Ford Explorer zijn nog veel meer geinige, maar vooral doordachte en functionele details te vinden. Zoals het bedienings- en multimediascherm. Daarvan is de hellingshoek in kleine trapjes te verstellen, zodat je alle tegels op het touchscreen goed onder handbereik hebt of hinderlijke reflecties van het buitenlicht kunt tegengaan. Als je het scherm helemaal rechtop zet, openbaart zich daaronder een opbergvak. Schuif je het scherm vervolgens weer terug, dan wordt dit vak vergrendeld zodra je de auto verlaat en de deuren op slot doet.

Ook erg handig is het grote bergvak in de middentunnel, tussen de voorstoelen. Dit vak heeft een inhoud van 17 liter. Je kunt er een laptop in kwijt, of meerdere anderhalveliterflessen frisdrank. Volgens Amko Leenarts lost deze 'megaconsole' voor veel vrouwen een belangrijk praktisch probleem op: ze hebben nu eindelijk een plek om hun handtas uit het zicht in op te bergen. "Naar mijn weten is dat niet eerder vertoond", aldus de designbaas van Ford of Europe.

©Ford

Verwarmde stoelen mét massage

Sowieso biedt de Ford Explorer veel ruimte. Door de vlakke vloer zit je op de achterbank weliswaar met opgetrokken knieën, maar over de been- en hoofdruimte zal niemand iets te klagen hebben – zelfs niet wanneer de auto is geleverd met een groot glazen panoramadak. De kofferbak heeft een inhoud van 470 liter, met de achterbank neergeklapt gaat er tot 1422 liter achterin. De RWD-versies mogen een aanhangwagen met een geremd gewicht van 1000 kilo trekken, de tweemotorige AWD-versie heeft een hoogste trekgewicht van 1200 kilo.

Dankzij het grote verstelbereik van de elektrisch bediende bestuurdersstoel (standaard met verwarming én massage) is het heel eenvoudig een aangename zitpositie achter het stuur te vinden. Als het budget het toelaat, kies dan voor de optionele AGR-stoelen. Die bieden je lichaam een nog wat betere ondersteuning dan de standaardzetels. Voor een warmtepomp moet trouwens ook een meerprijs worden betaald.

©Ford

Bovengemiddeld verfijnd

Hoewel Ford gebruikmaakt van Volkswagen-onderdelen, is voor een afwijkende afstemming van het onderstel gekozen voor andere schroefveren en schokdempers. Ford wilde namelijk dat de Explorer als een échte Ford rijdt. Vrij vertaald: bovengemiddeld verfijnd. Opvallend is de stevigheid van de schokdempers. In de Explorer zijn deze niet adaptief; liefhebbers van hoogstaand veercomfort zullen de auto daarom mogelijk als wat stug en stuiterig ervaren.

Vanachter het stuur wekt de Explorer in eerste instantie een veel grotere indruk dan hij daadwerkelijk is. Daardoor benaderen we krappe bochten met meer voorzichtigheid dan noodzakelijk is. Wanneer er even geen ander verkeer is, ondergaan we het meer dan toereikende vermogen door het rechterpedaal diep in te trappen en snijdt de Explorer speels en zonder oncontroleerbare bewegingen door bochten. Wanneer je de bochtsnelheid hoger opvoert, lijkt de Explorer wel te krimpen, zo gemakkelijk verandert de auto van koers.

©Ford

602 kilometer én SEPP

Wij reden de Explorer Extended Range AWD met 340 pk, die vanuit stilstand in slechts 5,3 seconden naar 100 km/u accelereert. In de standaarduitvoering kost deze versie 53.950 euro, als nog completer uitgeruste Premium staat hij voor 57.950 euro in de prijslijst. De Nederlandse importeur verwacht vooral veel vraag naar de Explorer Extended Range RWD, die wordt geleverd vanaf 45.950 euro en met zijn fiscale waarde nét in aanmerking komt voor SEPP aanschafsubsidie. Kies je voor de 4.000 euro duurdere Premium, dan vervalt de subsidiemogelijkheid.

Een kort rondje met deze 286 pk sterke RWD-versie leert dat je met die uitvoering helemaal niets tekort komt. Wat hem behalve de complete uitrusting en scherpe prijsstelling extra aantrekkelijk maakt, is de beloofde actieradius van 602 kilometer. In hoeverre dat in de praktijk haalbaar is, gaan we testen zodra de Explorer in Nederland is. Een halfjaartje later dan verwacht, maar deze eerste kennismaking op de weg wijst uit dat het lange wachten beslist wordt beloond.

©Ford

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube