ID.nl logo
Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?
© Ford
Mobiliteit

Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?

Eigenlijk had de Ford Explorer al een halfjaar geleden bij de dealer moeten staan, maar aanscherping van de veiligheidsregels dwong Ford ertoe om de batterijtechnologie nog eens nader onder de loep te nemen. Bij kopers van het eerste uur werd het geduld daarom danig op de proef gesteld. Is de nieuwe elektrische Ford Explorer het lange wachten waard?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Ford

De Ford Explorer oogt veel groter dan hij daadwerkelijk is. Met een lengte van 4,47 m is hij nog geen 10 centimeter langer dan een Focus Wagon.

De nieuwe Ford Explorer deelt zijn naam met een joekel van een Amerikaanse SUV. Bij ons vrij onbekend, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft de naam ‘Explorer’ een magische weerklank. Ford wil zijn historische iconen eren met nieuwe modellen die toekomstgericht en elektrisch aangedreven zijn. Zoals de Mustang Mach-E een eerbetoon is aan de originele 'ponycar' uit 1964, moet de nieuwe Explorer worden gezien als het Europese hommage aan de avontuurlijke SUV uit de States.

Binnen Fords modellenaanbod neemt de nieuwe Explorer het plekje in van de Focus. Van dat succesnummer wordt de productie volgend jaar definitief gestaakt. Ford kondigde eerder aan dat het vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwt, maar vanwege de afgevlakte vraag naar EV's laat het merk dat besluit inmiddels weer een beetje varen. Er is een nieuw platform in ontwikkeling dat geschikt is voor zowel volledig elektrische aandrijflijnen als voor hybride tussenvormen met benzinemotoren.

©Ford

De Explorer draagt zijn naam met trots: zowel op de neus als op de achterklep is deze voluit uitgeschreven.

Solide fundament

Misschien weet u dat Ford nauw samenwerkt met Volkswagen, met name op het gebied van bedrijfswagens. Maar dat niet alleen: terwijl VW de ontwikkeling en productie van de nieuwe Transporter heeft uitbesteed aan Ford, winkelt Ford op zijn beurt bij VW voor elektrische platforms. De nieuwe Explorer is zodoende gebaseerd op de modulaire MEB-bodempartij, die bijvoorbeeld ook door de Volkswagen ID.4 en ID.5 wordt gebruikt. De elektrische aandrijfeenheden van de Explorer komen eveneens uit de magazijnen van Volkswagen.

Maar daarmee heeft Ford een solide fundament in huis, dat met het verscherpen van de wetgeving op het gebied van batterijveiligheid nog eens extra werd verbeterd. Aanvankelijk zou de Explorer eind 2023 al in productie gaan, maar het merk heeft besloten dat ook de allereerste kopers mochten profiteren van de opgelegde modificaties aan het platform. Zodoende is de productie in de voor miljarden euro's vernieuwde fabriek in Keulen pas een halfjaar later opgestart.

©Ford

In de Premium-uitvoering is boven op het dashboard een soundbar van Bang & Olufsen geplaatst.

Magische grens

Aanvankelijk wordt de nieuwe elektrische Ford Explorer in twee verschillende batterij- en vermogensvarianten op de markt gebracht. In de Extended Range RWD heeft de accu een bruikbare capaciteit van 77 kWh, waarmee de Explorer (volgens de WLTP-berekening) de magische grens van 600 kilometer weet te overtreffen. Maar dan ook nét, want Ford geeft een actieradius op van 602 km. Niettemin een knappe prestatie. Voor de aandrijving zorgt een 286 pk sterke elektromotor op de achteras.

Als Extended Range AWD krijgt de Explorer een tweede motor, die bij behoefte de voorwielen van vermogen voorziet. Het gecombineerde vermogen bedraagt 340 pk. De AWD-versie heeft met een capaciteit van 79 kWh een iets grotere batterij dan de RWD. Daarmee haalt de auto 566 kilometer uit een volle batterij. De RWD haalt een hoogste laadsnelheid van 135 kW, de AWD trekt 185 kW uit de snellaadpaal. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de Explorer Standard Range RWD (170 pk, 52 kWh) nog aan de reeks toegevoegd.

©Ford

Dat zit lekker: elektrisch verstelbare stoelen met verwarming én massagefunctie zijn standaard.

Onbelemmerd zicht

De Ford Explorer oogt groot, maar schijn bedriegt: met een lengte van 4,47 meter is hij nog geen 10 centimeter langer dan de Focus Wagon. Ondanks de hoekige vormgeving is de Explorer een erg gestroomlijnde auto; gunstig voor het energieverbruik. De auto werd ontworpen onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts, die getracht heeft het stoere, onverwoestbare karakter van de Amerikaanse Explorer te vertalen naar zijn kleinere elektrische naamgenoot. Dankzij de hoge, vierkante neus en de vorm van de koplampen en achterlichten is Leenarts wat ons betreft geslaagd in die opzet.

Geinig detail: van buiten lijkt het achterste zijruitje veel kleiner dan hij daadwerkelijk is. Het formaat van de glasplaat wordt gemaskeerd met een streepjespatroon in de vorm van een surfzeil of haaienvin. Kijk je van binnen naar buiten, dan zie je die streepjes echter niet. Daardoor heb je vanaf de bestuurdersstoel vrijwel onbelemmerd zicht op de verkeerssituatie als je over je schouder schuin naar achteren kijkt. In tegenstelling tot heel veel andere EV's biedt de Explorer rondom een uitstekend overzicht.

©Ford

De 'surfzeilen' op de flanken van de Explorer zijn vanaf binnenuit niet te zien, zodat je rondom onbelemmerd zicht hebt.

Doordachte details

Binnen in de Ford Explorer zijn nog veel meer geinige, maar vooral doordachte en functionele details te vinden. Zoals het bedienings- en multimediascherm. Daarvan is de hellingshoek in kleine trapjes te verstellen, zodat je alle tegels op het touchscreen goed onder handbereik hebt of hinderlijke reflecties van het buitenlicht kunt tegengaan. Als je het scherm helemaal rechtop zet, openbaart zich daaronder een opbergvak. Schuif je het scherm vervolgens weer terug, dan wordt dit vak vergrendeld zodra je de auto verlaat en de deuren op slot doet.

Ook erg handig is het grote bergvak in de middentunnel, tussen de voorstoelen. Dit vak heeft een inhoud van 17 liter. Je kunt er een laptop in kwijt, of meerdere anderhalveliterflessen frisdrank. Volgens Amko Leenarts lost deze 'megaconsole' voor veel vrouwen een belangrijk praktisch probleem op: ze hebben nu eindelijk een plek om hun handtas uit het zicht in op te bergen. "Naar mijn weten is dat niet eerder vertoond", aldus de designbaas van Ford of Europe.

©Ford

Doordacht detail: het verstelbare touchscreen dat gelijktijdig als afsluitbaar kastdeurtje dient.

Verwarmde stoelen mét massage

Sowieso biedt de Ford Explorer veel ruimte. Door de vlakke vloer zit je op de achterbank weliswaar met opgetrokken knieën, maar over de been- en hoofdruimte zal niemand iets te klagen hebben – zelfs niet wanneer de auto is geleverd met een groot glazen panoramadak. De kofferbak heeft een inhoud van 470 liter, met de achterbank neergeklapt gaat er tot 1422 liter achterin. De RWD-versies mogen een aanhangwagen met een geremd gewicht van 1000 kilo trekken, de tweemotorige AWD-versie heeft een hoogste trekgewicht van 1200 kilo.

Dankzij het grote verstelbereik van de elektrisch bediende bestuurdersstoel (standaard met verwarming én massage) is het heel eenvoudig een aangename zitpositie achter het stuur te vinden. Als het budget het toelaat, kies dan voor de optionele AGR-stoelen. Die bieden je lichaam een nog wat betere ondersteuning dan de standaardzetels. Voor een warmtepomp moet trouwens ook een meerprijs worden betaald.

©Ford

Praktisch: de achterbank heeft een skiluik en kan in twee delen worden neergeklapt, de vloerplaat van de bagageruimte is in hoogte verstelbaar.

Bovengemiddeld verfijnd

Hoewel Ford gebruikmaakt van Volkswagen-onderdelen, is voor een afwijkende afstemming van het onderstel gekozen voor andere schroefveren en schokdempers. Ford wilde namelijk dat de Explorer als een échte Ford rijdt. Vrij vertaald: bovengemiddeld verfijnd. Opvallend is de stevigheid van de schokdempers. In de Explorer zijn deze niet adaptief; liefhebbers van hoogstaand veercomfort zullen de auto daarom mogelijk als wat stug en stuiterig ervaren.

Vanachter het stuur wekt de Explorer in eerste instantie een veel grotere indruk dan hij daadwerkelijk is. Daardoor benaderen we krappe bochten met meer voorzichtigheid dan noodzakelijk is. Wanneer er even geen ander verkeer is, ondergaan we het meer dan toereikende vermogen door het rechterpedaal diep in te trappen en snijdt de Explorer speels en zonder oncontroleerbare bewegingen door bochten. Wanneer je de bochtsnelheid hoger opvoert, lijkt de Explorer wel te krimpen, zo gemakkelijk verandert de auto van koers.

©Ford

Het onderstel van de Explorer heeft een relatief stugge afstemming. De auto moest rijden als een échte Ford.

602 kilometer én SEPP

Wij reden de Explorer Extended Range AWD met 340 pk, die vanuit stilstand in slechts 5,3 seconden naar 100 km/u accelereert. In de standaarduitvoering kost deze versie 53.950 euro, als nog completer uitgeruste Premium staat hij voor 57.950 euro in de prijslijst. De Nederlandse importeur verwacht vooral veel vraag naar de Explorer Extended Range RWD, die wordt geleverd vanaf 45.950 euro en met zijn fiscale waarde nét in aanmerking komt voor SEPP aanschafsubsidie. Kies je voor de 4.000 euro duurdere Premium, dan vervalt de subsidiemogelijkheid.

Een kort rondje met deze 286 pk sterke RWD-versie leert dat je met die uitvoering helemaal niets tekort komt. Wat hem behalve de complete uitrusting en scherpe prijsstelling extra aantrekkelijk maakt, is de beloofde actieradius van 602 kilometer. In hoeverre dat in de praktijk haalbaar is, gaan we testen zodra de Explorer in Nederland is. Een halfjaartje later dan verwacht, maar deze eerste kennismaking op de weg wijst uit dat het lange wachten beslist wordt beloond.

©Ford

Ook als Extended Range RWD (actieradius: 602 km) komt de Ford Explorer in aanmerking voor SEPP-subsidie.

▼ Volgende artikel
Schrobben zonder stress: je elektrische tandenborstel als schoonmaakhulp in huis
© ID.nl
Gezond leven

Schrobben zonder stress: je elektrische tandenborstel als schoonmaakhulp in huis

Ga je een nieuwe elektrische tandenborstel kopen? Gooi vooral de oude niet weg! Met een nieuw setje (goedkope) opzetborstels heb je ineens een ultieme schoonmaakhulp in handen. Je krijgt 10 tips voor lastige schoonmaakklusjes waar je nu moeiteloos je tanden in zet.

Dankzij de roterende of trillende borstelkop werkt een elektrische tandenborstel perfect voor schoonmaakklusjes op lastige plekken of bij hardnekkig vuil. Heb je geen oudje meer liggen? Eenvoudige elektrische borstels van het drogisterijhuismerk zijn al prima inzetbaar als slimme schoonmaakhulp.

Lees ook: Dé 15 dingen die je altijd vergeet schoon te maken (maar nu niet meer!)

1. Lichtschakelaars

Bij het normale schoonmaakrondje worden lichtknoppen vaak over het hoofd gezien. Maar na verloop van tijd worden ze toch echt smoezelig, vooral als je ze vaak met vette of natte vingers aan en uit zet. Met een elektrische tandenborstel met een droge(!) opzetborstel maak je de schakelaar eenvoudig schoon: het vuil wordt als het ware losgetrild. De ronddraaiende borstelkop komt ook in de kiertjes rond de schakelaar, waar je met een doek lastig bij komt. Klaar? Neem dan af met een (weer droge) microvezeldoek om echt alle viezigheid weg te vegen.

2. Spoelbakken en werkbladranden

In de kier tussen spoelbak en keukenblad verzamelt zich vuil dat nauwelijks weg te krijgen is met een spons. Gebruik een elektrische borstel met een drupje afwasmiddel of ontvetter om dit randje schoon te maken. Laat de borstelkop rustig draaien langs de randen, spoel na met warm water en droog af.

3. Zolen en randen van sneakers

Witte zolen, rubberen randen en reliëflogo’s op schoenen fris je eenvoudig op met een elektrische tandenborstel en een papje van baking soda en water. Breng het mengsel aan op de vieze plekken en laat de draaiende borstel het vuil loswerken. Zo hoef je niet te schrobben met kracht. Werkt goed bij sportschoenen, sneakers en kinderschoenen.

4. Tussen toetsen of knopjes

Op toetsenborden, afstandsbedieningen en andere elektronische apparaten blijven stof en kruimels hangen. Met een droge borstelkop kun je vuil los trillen tussen de knoppen. Gebruik geen water, maar veeg het losgeborstelde vuil weg met een doek of zuig het op met een stofzuiger met smal mondstuk.

©splitov27

5. Fietsketting

Een elektrische tandenborstel is ook handig bij het onderhoud van je fiets. Smeer de ketting in met een ontvetter die specifiek geschikt is voor fietsonderdelen en laat de borstelkop het opgehoopt vuil, oude smeermiddelen en roest losmaken. Gebruik een opzetkop die je specifiek voor dit soort klussen bewaart. Spoel daarna grondig af en droog. Vergeet niet om daarna de ketting opnieuw in te smeren met een geschikte fietskettingolie of -vet.

6. Randen van douchedeuren of -wanden

Kalkaanslag en zeepresten hechten zich aan de rubbers en randen van douchedeuren. De elektrische tandenborstel werkt deze aanslag moeiteloos weg, vooral in combinatie met schoonmaakazijn. Laat kort inwerken, borstel schoon, en spoel na.

7. Ventilatieroosters

Ventilatieroosters of luchtopeningen zijn lastig schoon te houden. Met een droge borstelkop borstel je stof van de lamellen zonder dat het alle kanten op vliegt. Je kunt de borstel ook licht vochtig maken en daarna alles afnemen met een doek.

8. Sieraden

Sieraden met steentjes of fijne details kun je voorzichtig schoonmaken met een elektrische tandenborstel. Gebruik wat lauw water met een drupje afwasmiddel, laat de borstelkop zacht draaien, en werk vuil uit de randjes. Ideaal voor ringen, oorbellen of kettingen die je niet wilt beschadigen.

9. Kinderstoel

Kruimels, sap en plak verdwijnen niet zomaar uit de kieren van een kinderstoel. Met een elektrische borstel en een beetje afwasmiddel werk je dat vuil er makkelijk uit. Let op: niet te nat maken bij houten stoelen.

10. Douchekoppen, kraanonderdelen en bevestigingen

Op en rondom de douchekraan, de glijstang of de wandbevestiging van de douchekop blijven vaak vette zeepresten zitten. Met een elektrische tandenborstel en wat allesreiniger kom je makkelijk langs de randjes en rubbers. Even borstelen, naspoelen en droogwrijven.

💪 Schrobben zonder stress

Een elektrische tandenborstel met een aparte opzetkop is eigenlijk onmisbaar als je houdt van snel en grondig schoonmaken. Perfect voor randjes, kieren, rubber, profiel en reliëf. Reserveer een borstel alleen voor schoonmaak en je hebt een nieuwe favoriet in het keukenkastje!

▼ Volgende artikel
Uit de hoge hoed: zo genereer je random getallen in Excel
© Andreas Prott - stock.adobe.com
Huis

Uit de hoge hoed: zo genereer je random getallen in Excel

Af en toe heb je in Excel willekeurige getallen nodig voor een steekproef, om formules te testen of om een voorbeeld samen te stellen. Uiteraard kun je zelf wat cijfers op het toetsenbord roffelen, maar veel gemakkelijker is dit door Excel zelf te laten uitvoeren.

In drie stappen laten we zien hoe je Excel random getallen kunt laten genereren:

  • Typ de formule ASELECT in, voor decimalen tussen 0 en 1
  • Pas de waarden aan naar decimalen tussen 1 en 1000
  • Laat Excel gehele getallen genereren door ASELECT met GEHEEL te combineren

Een andere kant van Excel: Lol in Excel: laat het resultaat zien in emoji's

Stap 1: Willekeurige decimalen

Wanneer je in een cel de formule =ASELECT() typt, zal Excel een willekeurig getal tussen 0 en 1 vormen. Sleep die formule naar beneden om de kolom verder te vullen met lukrake getallen tussen 0 en 1. Dit zullen telkens waarden zijn van vijftien decimalen. Als je niet zover na de komma wilt werken, dan kun je de cellen selecteren en in het tabblad Start in de groep Getal de knop Minder decimalen gebruiken.

Wil je andere getallen, druk dan op de functietoets F9 zodat alles opnieuw berekend wordt. Je moet er wel rekening mee houden dat iedere keer dat je iets in dit rekenblad toevoegt of wijzigt, alle random waarden opnieuw worden berekend. Dus als je ergens in een cel bijvoorbeeld Hallo typt en je drukt op Enter, zullen alle ASELECT-waarden wijzigen. Dat los je op door al deze waarden te selecteren, te kopiëren en op dezelfde plaats te plakken met Plakken speciaal / Waarden plakken.

De formule =ASELECT() vormt willekeurige getallen tussen 0 en 1.

Stap 2: Reeks begrenzen

Dit zijn dus allemaal getallen kleiner dan 1. Wil je getallen tussen 1 en 10, dan kun je in de kolom daarnaast de formule =1+9*(A1) toepassen, in de veronderstelling dat het eerste gegenereerde getal van daarnet in A1 staat. Sleep dan het resultaat naar beneden en dan krijg je ook daar een kolom met waarden tussen 1 en 10.

Wil je willekeurige getallen tussen 1 en 100, dan wordt de formule =1+99*(A1). Voor getallen tussen 1 en 1000 is de formule =1+999*(A1) enzovoort.

In kolom C vragen we random waarden tussen 1 en 100, gebaseerd op de waarden van kolom A.

Stap 3: Raster vullen

Wil je gehele getallen tussen twee grenswaarden laten vormen door Excel, dan combineer je ASELECT met GEHEEL. Deze formule zal bijvoorbeeld willekeurige gehele getallen vormen kleiner dan 1000: =GEHEEL(ASELECT()*1000)

Het getal 1000 zal er zelf nooit bij staan. Sleep deze formule naar beneden om de kolom met willekeurige getallen te vullen en in dit voorbeeld hebben we de formule ook naar enkele kolommen daarnaast gesleept.

Ook hier dezelfde opmerking: om de random waarden te fixeren, moet je ze kopiëren en plakken als waarden.

Wanneer we de cellen naar beneden en naar rechts kopiëren, krijgen we een rooster met willekeurige getallen.