ID.nl logo
Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?
© Ford
Mobiliteit

Op pad met de nieuwe Ford Explorer – Wordt het lange wachten beloond?

Eigenlijk had de Ford Explorer al een halfjaar geleden bij de dealer moeten staan, maar aanscherping van de veiligheidsregels dwong Ford ertoe om de batterijtechnologie nog eens nader onder de loep te nemen. Bij kopers van het eerste uur werd het geduld daarom danig op de proef gesteld. Is de nieuwe elektrische Ford Explorer het lange wachten waard?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Ford

De nieuwe Ford Explorer deelt zijn naam met een joekel van een Amerikaanse SUV. Bij ons vrij onbekend, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan heeft de naam ‘Explorer’ een magische weerklank. Ford wil zijn historische iconen eren met nieuwe modellen die toekomstgericht en elektrisch aangedreven zijn. Zoals de Mustang Mach-E een eerbetoon is aan de originele 'ponycar' uit 1964, moet de nieuwe Explorer worden gezien als het Europese hommage aan de avontuurlijke SUV uit de States.

Binnen Fords modellenaanbod neemt de nieuwe Explorer het plekje in van de Focus. Van dat succesnummer wordt de productie volgend jaar definitief gestaakt. Ford kondigde eerder aan dat het vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s bouwt, maar vanwege de afgevlakte vraag naar EV's laat het merk dat besluit inmiddels weer een beetje varen. Er is een nieuw platform in ontwikkeling dat geschikt is voor zowel volledig elektrische aandrijflijnen als voor hybride tussenvormen met benzinemotoren.

©Ford

Solide fundament

Misschien weet u dat Ford nauw samenwerkt met Volkswagen, met name op het gebied van bedrijfswagens. Maar dat niet alleen: terwijl VW de ontwikkeling en productie van de nieuwe Transporter heeft uitbesteed aan Ford, winkelt Ford op zijn beurt bij VW voor elektrische platforms. De nieuwe Explorer is zodoende gebaseerd op de modulaire MEB-bodempartij, die bijvoorbeeld ook door de Volkswagen ID.4 en ID.5 wordt gebruikt. De elektrische aandrijfeenheden van de Explorer komen eveneens uit de magazijnen van Volkswagen.

Maar daarmee heeft Ford een solide fundament in huis, dat met het verscherpen van de wetgeving op het gebied van batterijveiligheid nog eens extra werd verbeterd. Aanvankelijk zou de Explorer eind 2023 al in productie gaan, maar het merk heeft besloten dat ook de allereerste kopers mochten profiteren van de opgelegde modificaties aan het platform. Zodoende is de productie in de voor miljarden euro's vernieuwde fabriek in Keulen pas een halfjaar later opgestart.

©Ford

Magische grens

Aanvankelijk wordt de nieuwe elektrische Ford Explorer in twee verschillende batterij- en vermogensvarianten op de markt gebracht. In de Extended Range RWD heeft de accu een bruikbare capaciteit van 77 kWh, waarmee de Explorer (volgens de WLTP-berekening) de magische grens van 600 kilometer weet te overtreffen. Maar dan ook nét, want Ford geeft een actieradius op van 602 km. Niettemin een knappe prestatie. Voor de aandrijving zorgt een 286 pk sterke elektromotor op de achteras.

Als Extended Range AWD krijgt de Explorer een tweede motor, die bij behoefte de voorwielen van vermogen voorziet. Het gecombineerde vermogen bedraagt 340 pk. De AWD-versie heeft met een capaciteit van 79 kWh een iets grotere batterij dan de RWD. Daarmee haalt de auto 566 kilometer uit een volle batterij. De RWD haalt een hoogste laadsnelheid van 135 kW, de AWD trekt 185 kW uit de snellaadpaal. In het eerste kwartaal van 2025 wordt de Explorer Standard Range RWD (170 pk, 52 kWh) nog aan de reeks toegevoegd.

©Ford

Onbelemmerd zicht

De Ford Explorer oogt groot, maar schijn bedriegt: met een lengte van 4,47 meter is hij nog geen 10 centimeter langer dan de Focus Wagon. Ondanks de hoekige vormgeving is de Explorer een erg gestroomlijnde auto; gunstig voor het energieverbruik. De auto werd ontworpen onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts, die getracht heeft het stoere, onverwoestbare karakter van de Amerikaanse Explorer te vertalen naar zijn kleinere elektrische naamgenoot. Dankzij de hoge, vierkante neus en de vorm van de koplampen en achterlichten is Leenarts wat ons betreft geslaagd in die opzet.

Geinig detail: van buiten lijkt het achterste zijruitje veel kleiner dan hij daadwerkelijk is. Het formaat van de glasplaat wordt gemaskeerd met een streepjespatroon in de vorm van een surfzeil of haaienvin. Kijk je van binnen naar buiten, dan zie je die streepjes echter niet. Daardoor heb je vanaf de bestuurdersstoel vrijwel onbelemmerd zicht op de verkeerssituatie als je over je schouder schuin naar achteren kijkt. In tegenstelling tot heel veel andere EV's biedt de Explorer rondom een uitstekend overzicht.

©Ford

Doordachte details

Binnen in de Ford Explorer zijn nog veel meer geinige, maar vooral doordachte en functionele details te vinden. Zoals het bedienings- en multimediascherm. Daarvan is de hellingshoek in kleine trapjes te verstellen, zodat je alle tegels op het touchscreen goed onder handbereik hebt of hinderlijke reflecties van het buitenlicht kunt tegengaan. Als je het scherm helemaal rechtop zet, openbaart zich daaronder een opbergvak. Schuif je het scherm vervolgens weer terug, dan wordt dit vak vergrendeld zodra je de auto verlaat en de deuren op slot doet.

Ook erg handig is het grote bergvak in de middentunnel, tussen de voorstoelen. Dit vak heeft een inhoud van 17 liter. Je kunt er een laptop in kwijt, of meerdere anderhalveliterflessen frisdrank. Volgens Amko Leenarts lost deze 'megaconsole' voor veel vrouwen een belangrijk praktisch probleem op: ze hebben nu eindelijk een plek om hun handtas uit het zicht in op te bergen. "Naar mijn weten is dat niet eerder vertoond", aldus de designbaas van Ford of Europe.

©Ford

Verwarmde stoelen mét massage

Sowieso biedt de Ford Explorer veel ruimte. Door de vlakke vloer zit je op de achterbank weliswaar met opgetrokken knieën, maar over de been- en hoofdruimte zal niemand iets te klagen hebben – zelfs niet wanneer de auto is geleverd met een groot glazen panoramadak. De kofferbak heeft een inhoud van 470 liter, met de achterbank neergeklapt gaat er tot 1422 liter achterin. De RWD-versies mogen een aanhangwagen met een geremd gewicht van 1000 kilo trekken, de tweemotorige AWD-versie heeft een hoogste trekgewicht van 1200 kilo.

Dankzij het grote verstelbereik van de elektrisch bediende bestuurdersstoel (standaard met verwarming én massage) is het heel eenvoudig een aangename zitpositie achter het stuur te vinden. Als het budget het toelaat, kies dan voor de optionele AGR-stoelen. Die bieden je lichaam een nog wat betere ondersteuning dan de standaardzetels. Voor een warmtepomp moet trouwens ook een meerprijs worden betaald.

©Ford

Bovengemiddeld verfijnd

Hoewel Ford gebruikmaakt van Volkswagen-onderdelen, is voor een afwijkende afstemming van het onderstel gekozen voor andere schroefveren en schokdempers. Ford wilde namelijk dat de Explorer als een échte Ford rijdt. Vrij vertaald: bovengemiddeld verfijnd. Opvallend is de stevigheid van de schokdempers. In de Explorer zijn deze niet adaptief; liefhebbers van hoogstaand veercomfort zullen de auto daarom mogelijk als wat stug en stuiterig ervaren.

Vanachter het stuur wekt de Explorer in eerste instantie een veel grotere indruk dan hij daadwerkelijk is. Daardoor benaderen we krappe bochten met meer voorzichtigheid dan noodzakelijk is. Wanneer er even geen ander verkeer is, ondergaan we het meer dan toereikende vermogen door het rechterpedaal diep in te trappen en snijdt de Explorer speels en zonder oncontroleerbare bewegingen door bochten. Wanneer je de bochtsnelheid hoger opvoert, lijkt de Explorer wel te krimpen, zo gemakkelijk verandert de auto van koers.

©Ford

602 kilometer én SEPP

Wij reden de Explorer Extended Range AWD met 340 pk, die vanuit stilstand in slechts 5,3 seconden naar 100 km/u accelereert. In de standaarduitvoering kost deze versie 53.950 euro, als nog completer uitgeruste Premium staat hij voor 57.950 euro in de prijslijst. De Nederlandse importeur verwacht vooral veel vraag naar de Explorer Extended Range RWD, die wordt geleverd vanaf 45.950 euro en met zijn fiscale waarde nét in aanmerking komt voor SEPP aanschafsubsidie. Kies je voor de 4.000 euro duurdere Premium, dan vervalt de subsidiemogelijkheid.

Een kort rondje met deze 286 pk sterke RWD-versie leert dat je met die uitvoering helemaal niets tekort komt. Wat hem behalve de complete uitrusting en scherpe prijsstelling extra aantrekkelijk maakt, is de beloofde actieradius van 602 kilometer. In hoeverre dat in de praktijk haalbaar is, gaan we testen zodra de Explorer in Nederland is. Een halfjaartje later dan verwacht, maar deze eerste kennismaking op de weg wijst uit dat het lange wachten beslist wordt beloond.

©Ford

▼ Volgende artikel
Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger

Tot onze verbazing zien we dat de Dreame L10s Ultra (2nd gen) een van de grootste nadelen van zijn voorganger zomaar wegneemt: deze nieuwe robotstofzuiger is namelijk honderden euro's goedkoper dan zijn voorganger ooit geweest was. Sterker nog: ook nu nog is eerste L10s Ultra duurder dan zijn opvolger. Tijd om te bekijken hoe de Gen 2 in de praktijk presteert.

Uitstekend
Conclusie

Dreame heeft met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

Plus- en minpunten
  • Flinke zuigkracht
  • Dweilen gaat veel beter
  • Uitschuifbare onderdelen
  • Aanpassingsmogelijkheden
  • Overzichtelijke app
  • Navigatie gaat beter
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Objectherkenning niet altijd accuraat
  • Vereist wat handmatig onderhoud
  • Geen warm water
  • Dweil schoonmaken duurt lang
  • Hardnekkige viezigheid kan achterblijven

De Dreame L10s Ultra (2nd Gen) heeft een adviesprijs van 699 euro, maar is nu al online verkrijgbaar voor minder. Als je de introductieprijs van de voorganger in het achterhoofd neemt (meer dan duizend euro) dan begrijp je dat we daar enigszins verrast over zijn. Dat model uit begin 2023 beviel, maar stelde ook teleur op een aantal vlakken. Zo botste het nog wel eens ergens tegenaan, had je nog wat handmatig onderhoud, werd het tapijt niet goed schoongemaakt, was de app onoverzichtelijk en zat je als het ware vast aan de schoonmaakmiddelen van Dreame.

Zijn opvolger doet een hoop dingen anders, terwijl de ervaring toch grotendeels hetzelfde blijft. Daarmee bedoelen we dat fabrikant Dreame een aantal negatieve aspecten aangepakt heeft, en de positieve eigenschappen heeft behouden. En dat zonder de prijs te verhogen. Ergens kon dat ook niet anders, gezien het bestaan van bijvoorbeeld de Dreame X40 Ultra en de aankomende X50 Ultra. Die nemen het stokje over van de meest dure Dreame-robots van dit moment, waardoor de vernieuwde L10s Ultra een lager prijskaartje hanteert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Navigeren gaat goed, maar…

De robot en de basis hebben eenzelfde, stijlvol en praktisch ontwerp als andere Dreame-robotstofzuigers en zijn daardoor inmiddels heel herkenbaar. Voor- en bovenop tref je de middelen aan voor objectherkenning, zoals een camera en een laser (LiDAR). Hoewel dit model wel over objectherkenning beschikt, zit er geen AI-camera aan boord (zoals op de duurdere stofzuigers). Over het algemeen navigeert de robot goed door het huis en vermijdt hij verschillende soorten spullen die op de grond liggen en staan.

Waar deze stofzuiger een beetje moeite mee heeft, zijn smalle openingen. Het lijkt net alsof het apparaat een bepaalde route niet 'durft' te nemen uit angst om ergens vast te komen zitten. Daardoor kan het gebeuren dat specifieke plekjes niet meegenomen worden. De objectherkenning laat ook nog wel een iets te wensen over. Het kan zijn dat de robot over kabels heenrijdt en daardoor zichzelf vastrijdt (als het dikke kabels zijn) of iets opzuigt (als het dunne kabels zijn). Bij ons lieten de dweilpads daardoor ook een keer los; die bleven hangen achter een dikke stekkerkabel.

©Wesley Akkerman

Apart bakje voor reinigingsmiddel

Net als de voorganger kan ook de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) zijn twee roterende dweilpads niet achterlaten op het basisstation. Daardoor kunnen dat soort dingen zoals in de alinea hierboven beschreven nog wel eens fout gaan. Als zoiets gebeurt, dan stopt de robot met werken totdat je hem geholpen hebt. Als je dan op dat moment niet thuis bent, dan heb je pech. Gezien de prijs hebben we daar minder moeite mee dan voorheen, maar het kan het gebruik van een robotstofzuiger wel in de weg zitten. Helemaal als het apparaat ergens onder het bed stilstaat, en je er dus moeilijk bij kunt

Gelukkig heeft het basisstation wel een waardevolle upgrade gekregen in de vorm van een apart zeepbakje. Naast een bak voor schoon en een bak voor vies water, heb je nu een aparte bak waar je vloerreiniger in kunt stoppen. Dreame raadt uiteraard zijn eigen schoonmaakmiddelen aan, maar niets staat je in de weg zelf een middel uit te kiezen.

Helaas biedt dit model ook geen droogfunctie aan voor de gebruikte dweilpads. Ze worden wel schoongemaakt op het station, maar het duurt even voordat ze helemaal schoon en droog zijn voor de volgende ronde.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Maakt veel beter schoon

In vergelijking met de vorige versie maakt de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) veel beter schoon langs randen. Dan bedoelen we langs de muren en plinten, maar ook de rand van een vloerkleed. Het gevaarte op wielen maakt dan kleine, schuine bewegingen heen en weer en rijdt kort van voren naar achteren om precies tot aan de rand schoon te kunnen maken. Het slaat in dat proces weinig tot geen stukken vloer over. Wel kan deze robotstofzuiger in een enkel geval nog wel eens met de natte dweil op het vloerkleed komen. Maar dat is niets om je zorgen om te maken.

Qua zuigkracht is het systeem er eveneens flink op vooruitgegaan, van 5300 Pa naar 10.000 Pa. Daardoor blijft er vrijwel geen stof achter op de plekken waar de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) komt. Het kan zijn dat hij nog wel eens wat achterlaat op een hoogpolig kleed. Ook de hoekjes in huis worden niet superschoon, ondanks de uitschuifbare borstel. Maar eerlijk is eerlijk: de robot doet het veel beter dan de Dreame L10s Ultra. De borstel, gemaakt van kunststof, snijdt eventuele haren (van bijvoorbeeld huisdieren of jezelf, als je lang haar hebt) niet voor je kapot; dus je hebt zelf nog wat onderhoud aan het af en toe haarvrij maken van de borstel.

Overzichtelijke app

Dweilen gaat het systeem nog even goed af. Vooral voor het dagelijkse of wekelijkse onderhoud is de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) uitermate geschikt, aangezien hij genadeloos afrekent met oppervlakkige vlekken. Als je wat meer hardnekkige viezigheid aan de vloer laat plakken, weet de robot daar ook nog wel raad mee. Vettigheid en opgedroogde troep kunnen echter een uitdaging vormen – waarschijnlijk omdat de stofzuiger geen gebruik maakt van warm water. De dweilpads zijn overigens eveneens uitschuifbaar, wat het schoonmaken ten goede komt.

Via de overzichtelijke app kun je heel snel bepalen hoeveel water en zeep de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) moet gebruiken. Wellicht helpt het om die hoeveelheid aan te passen, waardoor hardnekkige viezigheid ook zou kunnen verdwijnen – maar meer water en zeep is geen garantie voor succes. Verder bepaal je in de app de zuigkracht, in welke mate de stofzuiger zijn rondes doet (met ruime of minder ruime bochten) en zie je hoe het gesteld is met de verschillende onderdelen. Met die laatste functionaliteit kun je goed zien wanneer iets aan vervanging toe is of wanneer je ergens een lapje over moet halen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dreame L10s Ultra (2nd Gen) kopen?

Tot slot is het goed om te zien dat de accu ruim drie uur meegaat. Dat is deels afhankelijk van de instellingen die je zelf prefereert, maar dan nog is het een zeer nette score. Dit voorkomt dat de robot lange omwegen moet maken om tussentijds op te laden, waardoor het werk sneller gedaan kan worden. Verder moet je qua onderhoud dus rekening houden met vastgelopen haren, de oprit (die snel vies wordt) en zowel de water- als zeepbakken. Niet heel veel meer dus dan bij duurdere modellen; maar vooral dat vastgelopen haar kan irritant worden.

Onderaan de streep vinden we dat Dreame met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans heeft gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

▼ Volgende artikel
Maakt je blender lawaai? Zo los je het op
© InsideCreativeHouse
Huis

Maakt je blender lawaai? Zo los je het op

Een blender of een keukenmachine maakt geluid, dat is nu eenmaal zo. Er zitten bewegende onderdelen in, en er komt flink wat kracht bij kijken. Maar wat als je blender meer lawaai maakt dan zou moeten? Gelukkig kun je dat vaak zelf oplossen. Hier lees je hoe.

In dit artikel lees je:

  • Waarom je blender zo'n herrie maakt
  • Dat dat eigenlijk best logisch is
  • Dat je er (misschien) toch iets aan kunt doen

Lees ook: 9 dingen die je óók met je blender kunt maken

Waarom maakt mijn blender lawaai? 

De messen van een blender draaien doorgaans in de rondte met zo'n 20.000 toeren per minuut – bijna tien keer zo veel als de wielen van je auto als je lekker aan het cruisen bent. Geen wonder dus dat daar wat geluid bij komt kijken. 

Oudere blenders maken vaak meer lawaai dan nieuwe, en hoe langer je je blender hebt, des te meer geluid hij gaat maken, omdat de onderdelen verouderd raken. Daar is verder weinig aan te doen, behalve een nieuwe blender kopen. 

Stille blenders

Er zijn steeds meer stille blenders op de markt, al blijven ze natuurlijk altijd geluid maken. Doorgaans geldt dat hoe krachtiger het model, des te hoger de geluidsproductie. Denk dus goed na of je wel de krachtigste blender nodig hebt, of dat je het met een simpeler – en stiller! – model af kan. 

Fabrikanten doen er ook steeds meer aan om het geluid tegen te houden, bijvoorbeeld door een geluidsreductiesysteem en een slimme vorm van de messen en de glazen kan. Nieuwer is niet altijd beter, maar in dit geval vaak wel. 

©HP

Resonantie

Een van de hoofdredenen van een luide blender is de resonantie in de rest van je keuken. Probeer je blender maar eens op te tillen tijdens het blenden: dan hoor je meteen een stuk minder. Dat komt doordat het geluid doordreunt in het keukenblad, of zelfs in de muren waar de blender bij in de buurt staat. 

Zorg er dus voor dat de blender zo vrij mogelijk staat, niet tegen de muur en er ook niet vlakbij. Je kunt ook tijdelijk een handdoek of theedoek onder de blender leggen om het doordreunen te voorkomen, al moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waterpas blijft staan. 

Veel blenders en keukenmachines hebben zuignappen, zodat ze wel op hun plek blijven staan, maar niet direct met het aanrechtblad in aanraking komen. Dat scheelt ook weer een slok op een smoothie! 

Conclusie

Je blender maakt nu eenmaal geluid, daar is weinig aan te doen. Je kunt het wel binnen de perken houden door te zorgen dat de blender goed waterpas staat en dat alle onderdelen goed schoon zijn. Zet hem niet tegen of in de buurt van de muur, en zet hem eventueel op een handdoek of theedoek om de ergste trillingen te voorkomen. En anders kun je natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe, stille blender.