ID.nl logo
Wat is Android Auto en hoe gebruik je het autosysteem?
© hadrian - ifeelstock
Mobiliteit

Wat is Android Auto en hoe gebruik je het autosysteem?

Met Android Auto is het mogelijk op een veilige manier je smartphone te gebruiken in de auto. Je bedient veel functies, zoals navigatie of het versturen van een bericht, via het infotainmentsysteem van je auto, zodat je je optimaal kunt concentreren op wat er op de weg gebeurt.

In dit artikel nemen we Android Auto uitgebreid onder de loep. Het systeem is immers aanwezig op heel veel auto’s en smartphones en kan bovendien een waardevolle toevoeging zijn. Daarom kijken we in dit artikel naar…

  • Wat Android Auto precies is en kan…
  • Hoe je er als gebruiker aan komt en wat de minimale eisen zijn…
  • En hoe je het systeem gemakkelijk zelf installeert en uitschakelt.

Ook interessant: De beste apps voor Android Auto

In de basis is Android Auto een minimalistische versie van het Android-besturingssysteem, bedoeld voor het infotainmentsysteem van je (redelijk moderne) auto. De informatie wordt weergegeven op het scherm dat in je dashboard zit. Deze Android-versie heeft een gemakkelijke bediening en zo min mogelijk afleiding, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Je kunt alle belangrijke informatie snel zien door kort op het scherm te kijken, net zoals je bij een navigatiesysteem zou doen. Bediening gaat via de knoppen op het stuur, het touchscreen of via de ontzettend veilige stemcommando’s.

Dit kun je met Android Auto doen

Omdat de basis van Android Auto je eigen smartphone is, krijg je ook toegang tot een groot deel van de apps die daarop staan. Neem bijvoorbeeld WhatsApp: wanneer er een bericht binnenkomt, dan verschijnt die in het notificatieoverzicht. Wanneer je dan niet aan het rijden bent, kun je ze snel en gemakkelijk even doornemen. De Google Assistent kan ze zelfs voor je voorlezen als je dat wil en je helpen met het geven van antwoord. Dat werkt allemaal via stemcommando’s; je hoeft dus geen scherm aan te raken. Ook is het mogelijk iemand te bellen via het Android Auto-systeem.

Een groot voordeel van het Android Auto-systeem is het gebruik van navigatie-apps. Soms kan het zijn dat het navigatiesysteem van je auto achterhaald is, en je daardoor rijdt op kaarten die wegen missen of afwijkende routes aanbevelen. Met Auto bepaal je zelf welke app je wil gebruiken en dankzij de verbinding met je smartphone is die altijd up-to-date en voorzien van je persoonlijke instellingen. Je kunt ook een agenda-app koppelen en snel navigeren naar de locatie die je hebt opgeslagen binnen een afspraak of aan Google vragen waar het dichtstbijzijnde benzinestation is.

Een andere pilaar van de Android Auto-ervaring is het entertainmentonderdeel. Zo kun je naar je favoriete muziek luisteren, binnen een zelf uitgekozen app. De standaardoptie is YouTube Music, maar je kunt ook naar lokaal opgeslagen nummers luisteren of diensten als Spotify instellen als standaardspeler. Naast muziek is er ondersteuning voor podcasts en tot slot luisterboeken. Zo kun je aan Google vragen of die een specifiek boek wil voorlezen en wanneer je de juiste apps en/of abonnementen hebt, dan kun je tijdens het autorijden voorgelezen worden.

Weerinformatie Android Auto laat ook een weerkaart zien, zodat je weet hoe het daarmee gesteld is onderweg. Dat kan handig zijn wanneer je een lange reis gaat maken. Je bepaalt zelf welke informatie Android Auto laat zien en kunt ook bijvoorbeeld nog een donkere modus instellen.

©PXimport

Android Auto-eisen en usb-kabels

Voordat je gebruik kunt maken van Android Auto, moet je wel aan de minimale eisen voldoen. Dat geldt voor je auto, maar ook voor je smartphone. Wanneer je een Android-toestel met versie 10 of hoger hebt, dan zit de software standaard ingebakken. Je hoeft hier dus geen aparte app voor te downloaden. Als je de app niet in je app-lade of overzicht ziet staan, dan bereik je hem door naar Instellingen > Apps te gaan; daar moet die in het overzicht staan. Maak je gebruik van Android Go? Dan vis je helaas achter het net. Dit heb je nodig om gebruik te kunnen maken van Android Auto:

Niet elke usb-kabel werkt met elke telefoon of auto. Om er zeker van te zijn dat de verbinding bedraad werkt tussen de smartphone en het voertuig, kun je het best de kabel gebruiken die je bij je smartphone kreeg. Maar ook hier staat een belangrijke kanttekening bij. Want misschien is dat een usb-c-naar-usb-c-kabel, terwijl jouw auto een usb-a-aansluiting heeft. In dat geval dien je een usb-kabel te vinden die in de afgelopen twee jaar van een certificaat voorzien is. Je behaalt de beste resultaten met kabels van een meter, maar het systeem werkt ook met kabels tot twee meter.

Usb-kabel checken Binnen de Android Auto-app is er een onderdeel genaamd USB Startup Diagnostics. Daarmee kun je direct controleren of de gebruikte usb-kabel geschikt is voor een stabiele verbinding. De tool checkt of de kabel genoeg data over kan brengen en of beide usb-poorten wel geschikt zijn.

Jij belt toch ook handsfree in de wagen?

Anders is het hoog tijd voor een carkit!

Wil je Android Auto draadloos gebruiken? Dan kleven andere voorwaarden aan. Je hebt daarvoor een actief mobiel internetabonnement nodig, evenals een smartphone van ondersteuning voor 5GHz-wifi. Je smartphone moet minimaal Android 11 ondersteunen (al werken Google- en Samsung-smartphones ook met Android 10 aan boord) en je moet zeker weten dat je auto hier ondersteuning voor aanbiedt hier check je of je auto compatibel is). Mocht je ergens over twijfelen, dan kun je contact opnemen met de fabrikant van de auto en de smartphone voor aanvullende informatie.

©PXimport

Android Auto installeren

Wanneer je zeker weet dat je aan alle voorwaarden voldoet, dan kunnen we kijken naar hoe je Android Auto installeert en in gebruik neemt. We beginnen met de bedrade optie, omdat die het simpelst is. Aangezien dit de eerste keer is dat je Android Auto gebruikt, is het van belang dat de auto stilstaat en in de P-stand staat. Het instellen kost een paar minuten.

  • Pak de juiste usb-kabel erbij en stop de ene kant in de usb-poort van de auto en de andere kant in de smartphone.

  • Het kan zijn dat de Android-smartphone vraagt of je de Android Auto-app wil downloaden of updaten; geef aan dat je dit wilt.

  • In beeld verschijnen nu enkele simpele instructies. Het kan zijn dat je toestemmingen moet verlenen tot een aantal onderdelen van je smartphone; zonder die toestemmingen werkt de verbinding helaas niet. Volg de instructies op om het proces te voltooien. Wanneer de verbinding geslaagd is, dan gaat de bluetoothverbinding automatisch aan.

  • Dan is het nu tijd om Android Auto aan te zetten. Selecteer de Android Auto-optie op het scherm in het dashboard. Volg wederom de instructies op die in beeld verschijnen.

Android Auto draadloos gebruiken

Wil je Android Auto liever draadloos gebruiken? Ook dan moet je de bovenstaande stappen volgen. Maar niet voordat je de smartphone en auto via bluetooth aan elkaar verbonden hebt. Doe dat dus eerst voordat je de kabel erbij pakt. Voor een optimale installatie houd je zowel bluetooth, wifi als locatiediensten ingeschakeld. Verder is het de bedoeling dat de auto aan- en stilstaat en in de P-stand staat. Na het installeren kan het een tijdje duren voordat de draadloze verbinding tot stand gekomen is. Geef het systeem even de tijd of start Android Auto mettertijd handmatig op.

©Roman - stock.adobe.com

Android Auto loskoppelen en uitschakelen

Wanneer je de smartphone wil loskoppelen van Android Auto, dan ga je als volgt te werk. Gebruikers die de verbinding via een usb-kabel regelen, trekken die kabel simpelweg uit hun smartphones. Je kunt de kabel daarna gewoon in de usb-poort van je auto laten zitten. Maak je gebruik van een draadloze verbinding? Dan regel je dit via het notificatieoverzicht van je smartphone. Daar staat een banner met de melding waarmee je de rijdmodus kunt verlaten. Wanneer je daarop tikt, dan stopt Android Auto en kun je je smartphone weer gebruiken zoals je gewend bent.

Het kan zijn dat je Android Auto maar irritant vindt, wanneer het zich zomaar opdringt op het moment dat je je smartphone koppelt aan je dashboard. Sommige mensen doen dit om hun telefoons op te laden tijdens het rijden en willen helemaal geen Android Auto gebruiken. Dan is het zaak dat je het systeem uitschakelt of verwijdert van je smartphone. Android Auto verwijderen gaat als volgt. Ga naar Instellingen > Apps (& meldingen) > (Alle apps >) Android Auto. Op deze pagina zie je mogelijk de optie Verwijderen staan. Tik daarop om de app van je telefoon te halen.

Vaak is het niet mogelijk Android Auto te verwijderen van je smartphone. Wanneer je tegen die beperking aanloopt, dan beschik je minimaal Android 10 of Android 11. Dat is vervelend genoeg, maar met een extra handeling kun je Android Auto toch uitschakelen. Verwijderen is niet mogelijk, omdat het onderdeel is van het Android-systeem. Uitschakelen werkt zo: ga naar Instellingen > Apps (& meldingen) > (Alle apps >) Android Auto. Tik op de drie puntjes (bovenin) en selecteer Updates verwijderen. Dan tik je op de knop Gedwongen stoppen en Uitschakelen om de app te stoppen.

Mocht dit toch niet helpen, dan kunnen we nog één ding doen. Binnen de instellingen van Android Auto kun je voorkomen dat de app automatisch gestart wordt wanneer je de smartphone wil opladen tijdens het rijden. Ga daarvoor naar Instellingen > Apps (& meldingen) > (Alle apps >) Android Auto en druk op Extra instellingen in de app. Zoek Android Auto automatisch starten op (onder het kopje Algemeen) en tik daarop. Hij staat nu op Standaard (ingesteld door de auto), maar je wilt Indien gebruikt bij laatste rit selecteren. Helaas is er geen optie meer waarmee je Nooit kunt uitkiezen.


🚘Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Vraag de vrijblijvende offerte aan!

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Boox Go Color 7 Gen II - Kleine stap vooruit of overbodige upgrade?
© ER | ID.nl
Huis

Review Boox Go Color 7 Gen II - Kleine stap vooruit of overbodige upgrade?

De Boox Go Color 7 Gen II moet de compacte kleur-e-reader naar een hoger niveau tillen. Met Android 13, stylus-ondersteuning en toegang tot talloze apps lijkt het een veelzijdige upgrade ten opzichte van de eerste generatie. Maar wie hoopt op een spectaculair verschil, ontdekt al snel dat de verbeteringen bescheiden zijn en dat oude minpunten nog steeds aanwezig zijn.

Oké
Conclusie

De Boox Go Color 7 Gen II is een veelzijdige, compacte kleur-e-reader die vooral interessant is voor wie Android-flexibiliteit en stylus-ondersteuning belangrijk vindt. De verbeteringen ten opzichte van de eerste generatie zijn klein, terwijl kleurweergave en ghosting nog steeds beperkingen vormen. Voor pure lezers zijn er gebruiksvriendelijker en goedkopere alternatieven.

Plus- en minpunten
  • Compact, licht en prettig in de hand
  • Scherp zwart-witbeeld (300 ppi)
  • Stylus-ondersteuning
  • Ruime opslag (64 GB) en microSD-uitbreiding
  • Wifi én bluetooth voor externe accessoires
  • Kleurweergave blijft zacht en wollig
  • Ghosting nog steeds merkbaar
  • Merkbare input-lag bij tekenen en schrijven
  • Veel instelwerk; minder gebruiksvriendelijk dan Kindle/Kobo
  • Stylus niet standaard meegeleverd
  • Niet waterdicht
Specificaties

Scherm: 7-inch E Ink Kaleido 3-kleurenscherm (4096 kleuren), resolutie 1680 × 1264 px, 300 ppi (zwart-wit) / 150 ppi (kleur) Processor & geheugen: Octa-core CPU (2,4 GHz), 4 GB RAM Opslag: 64 GB intern, uitbreidbaar via microSD Besturingssysteem: Android 13 Connectiviteit: Wifi, bluetooth 5.1 Stylus: Ondersteuning voor Boox InkSense-stylus (4096 drukniveaus, los verkrijgbaar) Verlichting: Front-light met instelbare kleurtemperatuur (warm/koud) Extra hardware: G-sensor voor automatische rotatie, ingebouwde speaker en microfoon, usb-c-aansluiting Batterij: 2.300 mAh Afmetingen & gewicht: 156 × 137 × 6,4 mm, 195 g Waterbestendigheid: Spatwaterdicht, niet volledig waterdicht Bestandsformaten: Ondersteunt o.a. pdf, epub, mobi, cbr/cbz, doc, txt, png, jpg, bmp, tiff, wav en mp3

Qua uiterlijk heeft Onyx weinig aangepast. De Gen II is net zo licht en handzaam als zijn voorganger, weegt nog steeds rond de 190 gram en ligt dankzij de matte achterkant prettig in de hand. De brede rand rondom het scherm blijft een slimme keuze, zodat je het apparaat stevig kunt vasthouden zonder per ongeluk het scherm aan te raken. De bladerknoppen lijken iets beter geplaatst en klikken overtuigender dan bij de Gen I, maar het blijft een nuanceverschil. Het formaat is precies in balans: groot genoeg om comfortabel te lezen, maar compact genoeg om gemakkelijk mee te nemen. Dat maakt het een van de grootste troeven van deze serie.

Kleuren overtuigen nog steeds niet

Het 7-inch scherm gebruikt de Kaleido 3-technologie, met 4096 kleuren op 150 ppi en 300 ppi voor zwart-wit. In de praktijk oogt het kleurbeeld nog steeds erg zacht, flets en wollig, met een lichte gelige zweem die vooral opvalt bij bepaalde achtergrondkleuren. Voor strips en grafieken is het prima, maar het haalt het niet bij zelfs de goedkoopste tablets. Het contrast blijft lager dan bij een zwart-wit-e-reader en het lichte screendoor-effect (waarbij je het fijne raster van de pixels op een scherm kunt zien, alsof je door een hor of gaas kijkt) is goed zichtbaar. Ghosting, waarbij oude beeldresten kort blijven hangen, is iets minder storend dan bij zijn voorganger, maar nog altijd aanwezig.

©ER | ID.nl

Kleuren ogen nogal flets en het screendoor-effect zorgt voor een onrustig beeld.

©ER | ID.nl

Gelukkig ogen zwart-witletters bij het lezen van een boek wel gewoon haarscherp.

Leuk voor stripverhalen, maar met beperkingen

Het kleurenscherm van de Boox Go Color 7 Gen II komt het best tot zijn recht bij het lezen van stripverhalen, manga of comics. Illustraties krijgen immers een subtiele kleurdiepte die prettiger is voor de ogen dan de felle gloed van een tablet, en het compacte 7-inch formaat voelt in de hand bijna als een klein stripboekje. Vooral bij traditionele manga werkt dat prima, zeker als je leest via een sideload-app als Tachiyomi of Perfect Viewer, die je zelf als .apk-bestand kunt installeren.

Bij webtoons of andere digitale strips met lange verticale pagina’s merk je echter dat het e-ink-scherm wat moeite heeft: het scrollen is niet altijd vloeiend en het beeld ververst uiteraard niet zo snel als op een lcd- of oled-scherm. Ook blijft de kleurweergave wat gedempt en mist het geheel de levendigheid van een tablet. Ghosting kan bij intensieve beeldwisselingen eveneens zichtbaar blijven, waardoor het apparaat beter presteert bij rustiger, pagina-gebaseerde content dan bij dynamische visuele media.

©ER | ID.nl

De e-reader leent zich prima voor het lezen van comics, al ogen de kleuren wel wat flets.

Flexibiliteit met een leercurve

De overstap naar Android 13 zorgt voor een stabielere en iets snellere ervaring dan bij de vorige generatie. Het grote voordeel is de vrijheid om via Google Play vrijwel elke lees-app te installeren, van Kindle tot Kobo en Storytel. Zo kun je vanuit één apparaat bij meerdere aanbieders terecht. Daarnaast kun je per app talloze leesinstellingen aanpassen, tot en met het installeren van specifieke lettertypes zoals een dyslexie­vriendelijk font.

Toch zit daar ook een keerzijde aan. Zowel de knoppen als het touchscreen reageren merkbaar trager dan bij conventionele e-readers, en bij complexe apps merk je dat de hardware het eigenlijk maar moeilijk kan bijbenen. Het apparaat voelt daardoor minder direct en soepel aan, zelfs bij simpele handelingen zoals het invoeren van een pincode.

©ER | ID.nl

Android is een kracht én een valkuil

Doordat het apparaat draait op Android 13 kun je zoals hierboven al genoemd via de Play Store vrijwel elke app installeren. Dat opent een deur naar een breed scala aan toepassingen: naast lees-apps zoals Kindle, Kobo en Storytel kun je er ook allerhande educatieve apps, productiviteitstools en zelfs games op zetten.

In theorie maakt dat van de Go Color 7 Gen II een soort mini-tablet met e-ink-scherm. In de praktijk loop je echter al snel tegen de grenzen van de technologie aan. Bewegende beelden, zoals video's, ogen traag en onscherp, en animaties in apps komen schokkerig over. Games werken technisch gezien, maar de reactiesnelheid van het scherm maakt ze eigenlijk onspeelbaar. Ook voelt de interface minder vloeiend aan dan op een echte tablet, waardoor het apparaat het meest tot zijn recht komt als veelzijdige e-reader, en niet als volwaardige vervanger van je iPad of Android-tablet. Houd dat dus in gedachten.

Kijk nou, een stylus!

De grootste vernieuwing is de ondersteuning voor een stylus. Met de Boox InkSense-pen kun je notities maken, documenten annoteren en zelfs illustraties maken (als je daar de juiste app voor installeert). Dat werkt, maar het schrijf-/tekengevoel is wisselend. Palm rejection is niet altijd betrouwbaar, waardoor er soms ongewenste strepen op het scherm verschijnen als je hand erop rust. Daarnaast verliest de pen soms kortstondig contact, waardoor lijnen of delen van letters ontbreken. Voor snelle krabbels of het markeren van tekst voldoet het, maar voor langdurig schrijf- of tekenwerk of precisie-aantekeningen is de Gen II minder geschikt.

Tekenen kan, maar verwacht geen wonderen

Omdat het apparaat op Android draait en toegang heeft tot de Play Store, kun je er ook creatieve tekenapps zoals Sketchbook of Tayasui Sketches op zetten. In theorie klinkt dat ideaal, maar in de praktijk valt het toch een beetje tegen. Er zit merkbare vertraging tussen je penbewegingen en wat er op het scherm verschijnt, en de drukgevoeligheid werkt niet altijd gelijkmatig. Voor snelle schetsen of nauwkeurig tekenwerk is dat hinderlijk, waardoor deze e-reader duidelijk geen volwaardig alternatief is voor een tablet of digitaal schetsboek.

Accessoires niet inbegrepen

Wie de Boox Go Color 7 Gen II optimaal wil gebruiken, moet rekening houden met extra kosten. De InkSense-stylus, die nodig is om notities te maken of te tekenen, wordt niet standaard meegeleverd en kost 54,95 euro. Ook de magnetische beschermhoes, geprijsd op 29,95 euro, moet je apart aanschaffen. Die hoes is handig voor bescherming en om de e-reader rechtop te zetten, maar de magneten zijn niet bijzonder krachtig, waardoor het apparaat er vrij gemakkelijk uit kan glijden. Voor wie het complete pakket wil, tikt de totaalprijs dus merkbaar hoger uit dan alleen de aanschaf van het apparaat zelf.

Conclusie: niche-ding voor specifieke gebruikers

De Boox Go Color 7 Gen II is een degelijk apparaat voor wie (een beetje) kleur nodig heeft in een compact formaat, meerdere leesplatforms wil combineren en bereid is tijd te investeren in het instellen van apps en instellingen. De stap vooruit ten opzichte van de Gen I is echter klein. De kleurweergave blijft erg zacht, ghosting is nog steeds aanwezig en de stylus-ervaring wordt beperkt door onnauwkeurigheid en vertraging. Als e-reader voor wie vooral in zwart-wit leest of lekker snel wil kunnen bladeren, zijn er gebruiksvriendelijker en goedkopere alternatieven. En wie denkt hiermee ook meteen een tabletvervanger in huis te halen, zal snel merken dat bewegend beeld en interactieve content (bijvoorbeeld bij het browsen) simpelweg niet prettig werken op e-ink.

▼ Volgende artikel
Samsung Galaxy Buds3 FE: slimme oordopjes voor scherpe prijs
Huis

Samsung Galaxy Buds3 FE: slimme oordopjes voor scherpe prijs

Samsung heeft onlangs de Galaxy Buds3 FE uitgebracht, een set draadloze oordopjes met actieve ruisonderdrukking, AI-integratie en slimme bediening voor een scherpe prijs. Deze nieuwe Fan Edition biedt moderne eigenschappen en Galaxy-ecosysteemfunctionaliteit. Lees hieronder wat je zoal kunt verwachten van Samsungs nieuwste oordopjes.

In dit artikel lees je:

– Hoe Samsung AI inzet voor slimmere bediening en vertaling – Welke specificaties en accuduur de oordopjes bieden – Voor wie deze Fan Edition vooral interessant is

De Buds3 FE onderscheiden zich met een zogenaamd 'blade design', een langgerekte vorm met een matte tweekleurige afwerking en semi-transparante accenten. De oordopjes wegen 5 gram per stuk en de case komt uit op 41,8 gram. Ze zijn verkrijgbaar in zwart en grijs, met IP54-classificatie voor stof- en spatwaterbestendigheid.

Slimme bediening en AI-integratie

Samsung zet met deze dopjes volop in op gebruiksgemak. De Buds3 FE zijn uitgerust met touch-, druk- en nabijheidssensoren, waarmee gebruikers onder meer het volume kunnen regelen, muziek pauzeren of gesprekken aannemen door te tikken of te knijpen. Dankzij Auto Switch kunnen de oordopjes automatisch overschakelen tussen verschillende Galaxy-apparaten. Voor Galaxy-gebruikers komt daar nog een extra laag aan functionaliteit bij in de vorm van Galaxy AI. Daarmee heb je onder meer spraakcommando's, realtime vertalingen en snelle toegang tot persoonlijke content zonder het scherm aan te raken tot je beschikking.

©Samsung

Geluidsfuncties, connectiviteit en accu

De Buds3 FE zijn voorzien van een dynamische 1-weg speaker en drie microfoons per oordopje. Ze ondersteunen actieve ruisonderdrukking (ANC), een ambient sound-modus en Crystal Clear Call-technologie. Die laatste maakt gebruik van een machine-learning-model om stemmen te isoleren tijdens gesprekken. De oordopjes zijn compatibel met bluetooth 5.4 en ondersteunen de codecs AAC, SBC en SSC (Samsung Seamless Codec).

©Samsung

Qua batterijduur belooft Samsung tot 6 uur luisterplezier met ANC ingeschakeld, oplopend tot 8,5 uur zonder. In combinatie met de oplaadcase loopt dat op tot respectievelijk 24 en 30 uur. Voor bellen geldt een maximale gesprekstijd van 4 uur, met een totaal van 18 uur inclusief case. De oplaadcase bevat een 515mAh-accu, de oordopjes zelf hebben elk 53 mAh aan capaciteit.

Beschikbaarheid

De Galaxy Buds3 FE zijn per direct verkrijgbaar in de Benelux voor een adviesprijs van 149 euro. Van 18 augustus tot en met 5 oktober 2025 geldt een lanceringsactie met 50 euro cashback, waarmee de prijs dus tijdelijk op 99 euro uitkomt.