ID.nl logo
Mag ik met de zakelijke leaseauto naar het buitenland?
© Kirill Gorlov
Mobiliteit

Mag ik met de zakelijke leaseauto naar het buitenland?

Jouw zakelijke leaseauto is niet van jou en staat niet op jouw naam. In veel gevallen is dat geen enkel probleem, maar wat heb je nodig als je met je zakelijke leaseauto naar het buitenland gaat?

In dit artikel bespreken we wat je nodig hebt om in je zakelijke leaseauto naar het buitenland te gaan. We bespreken:

  • Het feit dat een leaseauto niet op jouw naam staat
  • Wat een buitenlandverklaring is
  • In welke landen een buitenlandverklaring nodig is
  • In welke landen je zelfs nog meer nodig hebt dan dat
  • Wat de regels voor overige Europese landen zijn
  • Het feit dat elk leasecontract specifieke verplichtingen stelt aan het rijden van privékilometers

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Bij een zakelijke leaseconstructie staat de auto niet op jouw naam, maar op naam van de leasemaatschappij. Normaal gesproken levert dat geen problemen op, maar wat als je naar – pak 'm beet – Frankrijk rijdt en je wordt staande gehouden? Hoe kun je bewijzen dat dit weliswaar niet jouw auto is, maar dat je wel degelijk wordt gezien als de de facto eigenaar van het voertuig? En mág je eigenlijk wel naar het buitenland met een leaseauto? We zetten een paar do's en dont's van het rijden in het buitenland op een rijtje.

©Irwin Versteegh

Nee, een leaseauto is niet van jou

De letterlijke vertaling van het Engelse werkwoord 'to lease', is 'huren'. Bij een leaseconstructie húúr je dus een auto. Deze auto blijft gedurende de hele periode waarin je hem gebruikt eigendom van de leasemaatschappij. Zit de looptijd erop, dan breng je de auto terug en stap je over op iets anders. Dat betekent dat een leaseauto dus nooit van jou is en je dus nooit in je eigen auto rijdt. Dat is binnen de Nederlandse grenzen sowieso geen probleem, maar in diverse landen heb je extra documentatie nodig, die bewijst dat je niet rondrijdt in een auto waar je niets in te zoeken hebt.

Alleen voor zakelijke lease

Deze documentatie geldt alleen voor auto's die via een zakelijke leaseconstructie worden bestuurd. Bij private lease en financial lease is dat niet nodig. Deze contracten staan namelijk wel degelijk op jouw naam, en bij financial lease ben je zelfs direct economisch eigenaar van de auto. Heb je een zakelijke leaseconstructie, dan is het nodig om extra op te letten.

Buitenlandverklaring

Wat je in sommige landen nodig hebt als je daar in je zakelijke leaseauto rijdt, is een zogenaamde buitenlandverklaring. Hierin staat dat de leasemaatschappij jou als bestuurder officieel toestemming heeft gegeven om met de auto in het buitenland te rijden. Deze buitenlandverklaring kun je in de regel eenvoudig aanvragen via de leasemaatschappij en wordt zo verstrekt. 

In welke landen heb je een buitenlandverklaring nodig?

Voor de meest populaire vakantielanden heb je geen buitenlandverklaring nodig. Landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hebben deze verplichting bijvoorbeeld niet. Waar het wel moet? Een buitenlandverklaring heb je nodig in:

  • Albanië

  • Algerije

  • Bulgarije

  • Bosnië-Herzegovina

  • Estland

  • Finland

  • Griekenland

  • Hongarije

  • Israël

  • Kroatië

  • Letland

  • Litouwen

  • Macedonië

  • Marokko

  • Moldavië

  • Oekraïne

  • Polen

  • Roemenië

  • Servië

  • Slovenië

  • Slowakije

  • Tsjechië

  • Tunesië

  • Turkije

  • Verenigd Koninkrijk

  • Noord-Ierland

Is in al deze landen een buitenlandverklaring genoeg?

Niet helemaal. In Algerije, Marokko, Oekraïne, Tunesië en Turkije heb je nog een extra verklaring nodig in de vorm van een gelegaliseerde machtiging. Hierin heb je de volgende gegevens nodig.

  • Een handtekening van een bevoegd persoon van je leasemaatschappij

  • Een KvK-stempel

  • Een Apostille-stempel van een rechtbank in Nederland (dit geldt alleen voor Algerije).

De meeste leasemaatschappijen kunnen deze additionele informatie moeiteloos voor je regelen, al is het niet altijd gratis. Voor een dergelijke verklaring kunnen kosten in rekening worden gebracht, maar die lopen nooit heel erg op. Wil je trouwens met je leaseauto naar Algerije, dan is het verstandig om vooraf contact op te nemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Algerijnse regels wijken namelijk iets af van de rest van de genoemde landen, en dit land vraagt de meeste documentatie van mensen met een leaseauto.

©Sundry Photography

Op naar de bergen in het buitenland? Check van tevoren of je extra documentatie nodig hebt.

Hoe zit dat met de overige Europese landen?

In de overige Europese landen zijn de regels aanmerkelijk soepeler en kun je min of meer vrij reizen met je leaseauto. Wel is het natuurlijk belangrijk om de gebruikelijke documentatie aan boord te hebben, zoals je rijbewijs. Maar dat spreekt natuurlijk voor zich. Zoals gezegd zijn de meeste populaire vakantielanden vrij van verplichtingen voor een buitenlandverklaring en hoef je dus geen extra voorzorgsmaatregelen te treffen.

Let altijd op je kilometers

Vanuit het perspectief van een zakelijke leaseconstructie is een trip naar het buitenland iets zakelijks, óf een privéreis. Is de trip zakelijk, dan houd je gewoon de kilometers bij zoals je dat altijd doet en verandert er niets binnen je contract. Is de trip echter privé, dan gaan de privékilometers tellen. Daar zit in veel gevallen een beperking op, dus houd altijd rekening met de kilometers die je gaat rijden. Je wilt hoe dan ook voorkomen dat je aan het eind van het jaar te veel privékilometers hebt gereden, omdat zoiets je op een naheffing komt te staan. Is de reis echter volledig gepland en heb je er goed over nagedacht, stap dan vooral lekker in je auto en geniet.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's