ID.nl logo
Mag ik met de zakelijke leaseauto naar het buitenland?
© Kirill Gorlov - stock.adobe.com
Mobiliteit

Mag ik met de zakelijke leaseauto naar het buitenland?

Jouw zakelijke leaseauto is niet van jou en staat niet op jouw naam. In veel gevallen is dat geen enkel probleem, maar wat heb je nodig als je met je zakelijke leaseauto naar het buitenland gaat?

In dit artikel bespreken we wat je nodig hebt om in je zakelijke leaseauto naar het buitenland te gaan. We bespreken:

  • Het feit dat een leaseauto niet op jouw naam staat
  • Wat een buitenlandverklaring is
  • In welke landen een buitenlandverklaring nodig is
  • In welke landen je zelfs nog meer nodig hebt dan dat
  • Wat de regels voor overige Europese landen zijn
  • Het feit dat elk leasecontract specifieke verplichtingen stelt aan het rijden van privékilometers

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Bij een zakelijke leaseconstructie staat de auto niet op jouw naam, maar op naam van de leasemaatschappij. Normaal gesproken levert dat geen problemen op, maar wat als je naar – pak 'm beet – Frankrijk rijdt en je wordt staande gehouden? Hoe kun je bewijzen dat dit weliswaar niet jouw auto is, maar dat je wel degelijk wordt gezien als de de facto eigenaar van het voertuig? En mág je eigenlijk wel naar het buitenland met een leaseauto? We zetten een paar do's en dont's van het rijden in het buitenland op een rijtje.

©Irwin Versteegh

Nee, een leaseauto is niet van jou

De letterlijke vertaling van het Engelse werkwoord 'to lease', is 'huren'. Bij een leaseconstructie húúr je dus een auto. Deze auto blijft gedurende de hele periode waarin je hem gebruikt eigendom van de leasemaatschappij. Zit de looptijd erop, dan breng je de auto terug en stap je over op iets anders. Dat betekent dat een leaseauto dus nooit van jou is en je dus nooit in je eigen auto rijdt. Dat is binnen de Nederlandse grenzen sowieso geen probleem, maar in diverse landen heb je extra documentatie nodig, die bewijst dat je niet rondrijdt in een auto waar je niets in te zoeken hebt.

Alleen voor zakelijke lease

Deze documentatie geldt alleen voor auto's die via een zakelijke leaseconstructie worden bestuurd. Bij private lease en financial lease is dat niet nodig. Deze contracten staan namelijk wel degelijk op jouw naam, en bij financial lease ben je zelfs direct economisch eigenaar van de auto. Heb je een zakelijke leaseconstructie, dan is het nodig om extra op te letten.

Buitenlandverklaring

Wat je in sommige landen nodig hebt als je daar in je zakelijke leaseauto rijdt, is een zogenaamde buitenlandverklaring. Hierin staat dat de leasemaatschappij jou als bestuurder officieel toestemming heeft gegeven om met de auto in het buitenland te rijden. Deze buitenlandverklaring kun je in de regel eenvoudig aanvragen via de leasemaatschappij en wordt zo verstrekt. 

In welke landen heb je een buitenlandverklaring nodig?

Voor de meest populaire vakantielanden heb je geen buitenlandverklaring nodig. Landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hebben deze verplichting bijvoorbeeld niet. Waar het wel moet? Een buitenlandverklaring heb je nodig in:

  • Albanië

  • Algerije

  • Bulgarije

  • Bosnië-Herzegovina

  • Estland

  • Finland

  • Griekenland

  • Hongarije

  • Israël

  • Kroatië

  • Letland

  • Litouwen

  • Macedonië

  • Marokko

  • Moldavië

  • Oekraïne

  • Polen

  • Roemenië

  • Servië

  • Slovenië

  • Slowakije

  • Tsjechië

  • Tunesië

  • Turkije

  • Verenigd Koninkrijk

  • Noord-Ierland

Is in al deze landen een buitenlandverklaring genoeg?

Niet helemaal. In Algerije, Marokko, Oekraïne, Tunesië en Turkije heb je nog een extra verklaring nodig in de vorm van een gelegaliseerde machtiging. Hierin heb je de volgende gegevens nodig.

  • Een handtekening van een bevoegd persoon van je leasemaatschappij

  • Een KvK-stempel

  • Een Apostille-stempel van een rechtbank in Nederland (dit geldt alleen voor Algerije).

De meeste leasemaatschappijen kunnen deze additionele informatie moeiteloos voor je regelen, al is het niet altijd gratis. Voor een dergelijke verklaring kunnen kosten in rekening worden gebracht, maar die lopen nooit heel erg op. Wil je trouwens met je leaseauto naar Algerije, dan is het verstandig om vooraf contact op te nemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken. Algerijnse regels wijken namelijk iets af van de rest van de genoemde landen, en dit land vraagt de meeste documentatie van mensen met een leaseauto.

©Sundry Photography

Op naar de bergen in het buitenland? Check van tevoren of je extra documentatie nodig hebt.

Hoe zit dat met de overige Europese landen?

In de overige Europese landen zijn de regels aanmerkelijk soepeler en kun je min of meer vrij reizen met je leaseauto. Wel is het natuurlijk belangrijk om de gebruikelijke documentatie aan boord te hebben, zoals je rijbewijs. Maar dat spreekt natuurlijk voor zich. Zoals gezegd zijn de meeste populaire vakantielanden vrij van verplichtingen voor een buitenlandverklaring en hoef je dus geen extra voorzorgsmaatregelen te treffen.

Let altijd op je kilometers

Vanuit het perspectief van een zakelijke leaseconstructie is een trip naar het buitenland iets zakelijks, óf een privéreis. Is de trip zakelijk, dan houd je gewoon de kilometers bij zoals je dat altijd doet en verandert er niets binnen je contract. Is de trip echter privé, dan gaan de privékilometers tellen. Daar zit in veel gevallen een beperking op, dus houd altijd rekening met de kilometers die je gaat rijden. Je wilt hoe dan ook voorkomen dat je aan het eind van het jaar te veel privékilometers hebt gereden, omdat zoiets je op een naheffing komt te staan. Is de reis echter volledig gepland en heb je er goed over nagedacht, stap dan vooral lekker in je auto en geniet.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro
© Farknot Architect - stock.adobe.
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.