ID.nl logo
De beste apps voor Android Auto
© Reshift Digital
Huis

De beste apps voor Android Auto

Veel auto’s hebben een slim scherm op het dashboard dat je kunt koppelen met je smartphone. Bij Android heet het Android Auto en het is nu officieel beschikbaar. Na het aansluiten van je smartphone kun je bijna al je favoriete apps comfortabel via het autoscherm bedienen. De volgende stap is een volledige integratie van het besturingssysteem. We praten je bij over alle mogelijkheden!

Tip 01: Wat is het

De meeste auto’s zijn wel uitgerust met enige vorm van infotainment met een centraal scherm voor het bedienen van bijvoorbeeld de radio, airconditioning of een ingebouwd navigatiesysteem. Een verbinding met de smartphone beperkt zich in oudere auto’s doorgaans tot bluetooth, hoofdzakelijk om handenvrij te kunnen bellen of muziek af te spelen. Dé trend in nieuwere auto’s is een ‘slimmer’ scherm waar je de smartphone mee kunt verbinden. Google (Android Auto) en Apple (CarPlay) hebben elk weliswaar een eigen systeem maar meestal worden ze allebei ondersteund. Jarenlang was Android Auto niet (of alleen via een omweg) te gebruiken in Nederland. Pas sinds eind 2020 is het officieel in Nederland en België beschikbaar. Heb je geen slim scherm? Dan kun je Android Auto soms wel achteraf in (laten) bouwen, zowel in het 1-din- als 2-din-formaat. Dit kan wel wat uitdagingen geven, bijvoorbeeld als je nu een infotainmentsysteem hebt waarmee je functies als de airco of stoelverwarming regelt. Er kunnen extra accessoires en de nodige expertise nodig zijn voor de inbouw, wat het ook duurder maakt.

Touchscreens domineren

Een ‘rijdende iPad’ wordt de Tesla Model 3 ook wel genoemd, door het prominente 15inch-scherm waarmee je vrijwel alles in de auto kunt bedienen, tot het openen van het handschoenenkastje aan toe. Het dashboard wordt bijna volledig overgenomen door dit enorme touchscreen. Zit je (nog) niet in de auto, dan kun je alles ook op afstand met een app bedienen. De trend van grote touchscreens zien we in meer moderne auto’s. Maar Tesla heeft wel een uitzonderingspositie: het is al heel ver in de ontwikkeling van het betreffende besturingssysteem, wat voor het bedrijf natuurlijk ook belangrijk is met het oog op zelfrijdende auto’s. Europese autofabrikanten staan voorlopig op flinke achterstand. In de Tesla is overigens geen plek voor Android Auto of Apple CarPlay. Het bedrijf integreert helemaal zelf diensten als Spotify, YouTube en Netflix. Opvallend genoeg lanceerde het zelfs een autoracegame waarbij je het stuur als controller kunt gebruiken. Niet iedereen vindt het overigens prettig dat alles alleen via een scherm is te bedienen, van het genoemde handschoenenkastje tot een klimaatregeling of achterruitverwarming. Voor elementaire functies werken ‘fysieke’ knoppen soms prettiger.

©PXimport

Tip 02: Verbinding maken

Om Android Auto te gebruiken heb je (uiteraard) een toestel nodig met Android. Heb je daarop Android 10 of hoger, dan hoef je niets extra te installeren. De software is al ingebakken in het besturingssysteem. Bij andere toestellen, met minimaal Android 6.0, kun je het apart installeren (zie volgende tip). Om verbinding te maken volstaat het eenvoudigweg om het toestel in één van de usb-poorten in de auto te steken. Enkele auto’s kunnen eventueel draadloos verbinding maken. Het grote voordeel van usb is natuurlijk dat de smartphone ook meteen wordt opgeladen. Dat maakt de draadloze methode eigenlijk alleen voor korte ritten interessant. Afhankelijk van toestel zou je nog wel een telefoonhouder kunnen gebruiken die draadloos laadt dankzij Qi-technologie. Het scherm in de auto toont na het verbinden een vereenvoudigde gebruikersinterface met eenvoudige menu’s, grote knoppen en alle voor Android Auto geschikte apps. Op de smartphone kun je nog wat extra instellingen kiezen en bijvoorbeeld bepalen welke apps op het autoscherm mogen worden getoond.

©PXimport

Tip 03: Installatie

Werkt Android Auto niet direct? Controleer dan eerst welke versie van Android je hebt. Open daarvoor de instellingen op de smartphone en blader naar Over de telefoon. Je hebt Android 10 of hoger nodig. De Android Auto-app staat mogelijk niet in de applicatielijst, maar je kunt hem wel handmatig opsporen. Ga hiervoor via de instellingen naar Apps en meldingen / Alle apps. De bewuste app zorgt voor de aansturing van het scherm en geeft ook wat extra instellingen, die je overigens ook gewoon kunt openen vanuit het instellingenscherm op het autoscherm zelf. Je kunt er bijvoorbeeld mee instellen welke apps in de launcher van Android Auto moeten worden getoond, zodat je enkele apps kunt verbergen die geen meerwaarde voor je hebben op het autoscherm. Lukt het helemaal niet om Android Auto te gebruiken, bijvoorbeeld omdat je een oudere smartphone hebt? Via sites als APKMirror kun je een apk-bestand voor Android Auto downloaden en op het toestel installeren, zodat je alsnog de mogelijkheden van Android Auto kunt benutten.

©PXimport

Tip 04: Stembediening!

Na het verbinden met Android Auto gebruik je via het scherm de apps die je op je smartphone hebt staan en die je waarschijnlijk ook al helemaal hebt ingesteld. Je hoeft ze dus niet apart te installeren. Je favoriete podcasts staan bijvoorbeeld al voor je klaar. Bij de apps ligt de nadruk logischerwijs op bellen, navigatie, het afspelen van muziek en berichten. De auto is natuurlijk ook een ideale plek om een spraakassistent aan de tand te voelen. Je kunt tijdens het rijden je ogen op de weg en je handen aan het stuur houden. Het scherm hoef je niet te bedienen of zelfs maar aan te kijken. Enkele autofabrikanten bouwen een eigen systeem voor stembediening in of leunen op Alexa van Amazon. Bij Android Auto gebruik je – uiteraard –Google Assistant. Dat werkt als je het al eens hebt gebruikt eigenlijk als vertrouwd en natuurlijk in het Nederlands. Je kunt bijvoorbeeld een contactpersoon bellen, bepaalde muziek af laten spelen, navigatie naar een bepaald adres starten, nuttige plaatsen opzoeken zoals tankstations in je omgeving of een afspraak aan de agenda toe laten voegen. Ook de zogeheten routines van Google Assistant kun je gebruiken en komen zeker onderweg vaak van pas. Zo kun je via één commando naar huis navigeren met je favoriete afspeellijst.

©PXimport

Volledig Android-besturingssysteem in de auto?

Als we het over Android Auto hebben, bedoelen we het slimme scherm dat gekoppeld kan worden met je smartphone. Het scherm kun je zien als verlengstuk van de smartphone, het leunt nog steeds op het besturingssysteem en de apps op je toestel. Een andere mogelijkheid, waar Google ook al werk van heeft gemaakt, is een aangepaste versie van het volledige Android-besturingssysteem, ingebouwd in de auto. Je komt het tegen onder de namen Android Automotive en Android for Cars. De smartphone is hierbij niet meer nodig. Enkele auto’s zijn hiervan reeds voorzien. De eerste was de Polestar 2, een zustermerk van Volvo. Deze elektrische auto beschikt over een fors tabletformaat (11inch-) aanraakscherm en komt met drie jaar onbeperkt internet. Om bijvoorbeeld te bellen of contacten weer te geven zul je overigens toch weer ‘ouderwets’ de telefoon moeten verbinden via bluetooth. Het werkt ook met een iPhone samen, maar CarPlay wordt op dit moment nog niet ondersteund, dat volgt in een latere update. Je bent in de auto dus niet opeens volledig afhankelijk van Android.

Handige apps

Tip 05: Navigatie

Navigatie is natuurlijk één van de voornaamste toepassingen in de auto. Android Auto geeft hier meerdere opties voor. De standaardoptie is Google Maps, maar ook Waze – eveneens van Google – kun je gebruiken. Binnenkort worden meer navigatie-apps toegelaten, waardoor je ook bijvoorbeeld TomTom, Sygic of Flitsmeister kunt gebruiken. Flitsmeister biedt al een betaversie voor Android Auto. Veel mensen hebben hier op gewacht: de app geeft namelijk melding van flitsers onderweg, waarschuwt voor andere onveilige situaties zoals omgewaaide bomen of aanstormende ambulances en kan ook al een tijdje als volwaardig navigatiesysteem worden gebruikt. Welke app je ook kiest voor het navigeren, vrijwel altijd zal het een betere ervaring geven dan het gemiddelde on-board navigatiesysteem. De kaarten zijn om te beginnen in principe actueler en gedetailleerder, stemmen mooier en duidelijker, de routes zijn meestal logischer en dankzij de internetverbinding komt bij onder andere Google Maps, Waze en TomTom actuele verkeersinformatie binnen. Die is, zeker bij TomTom, veel gedetailleerder dan wat je via het verouderde TMC via RDS zou kunnen ontvangen.

©PXimport

Tip 06: Muziek

Naast navigatie speelt ook muziek een belangrijke rol binnen Android Auto. Wil je graag streamen, dan kun je apps als Spotify, Deezer of Google Play Music gebruiken via het autoscherm. Je bent dan wel afhankelijk van de kwaliteit van de internetverbinding, al is die zeker rond de snelwegen vaak wel toereikend, daar staan extra masten. Je kunt natuurlijk ook, met een app als Poweramp, naar lokale muziek op het toestel zelf luisteren via Android Auto. Gebruik eventueel stembediening om bepaalde nummers af te spelen, zodat je je handen aan het stuur kunt houden. Heb je thuis een muziekserver draaien met Subsonic, of één van de klonen – zoals Airsonic – dan kun je een app als DSub gebruiken. Luister je liever naar de radio dan kun je apps als Replaio of het bekendere TuneIn Radio gebruiken. Deze apps kunnen ook een goed alternatief zijn voor de bestaande radio via FM of DAB+. Die digitale variant is steeds meer in opkomst, en wordt sinds eind vorig jaar verplicht geleverd op nieuwe auto’s, maar werkt nog niet overal optimaal.

©PXimport

Tip 07: Meer entertainment

Entertainment houdt niet op bij muziek: zo kun je bijvoorbeeld luisterboeken van onder meer Amazon via Audible beluisteren. Of naar je favoriete podcasts luisteren met Pocket Casts, dat volledige ondersteuning voor Android Auto biedt. Via het scherm kun je door je podcasts bladeren en tijdens het afspelen gebruik je de standaard mediatoetsen. Google Podcasts is daarnaast ook een goede optie. Zeker de luxere auto’s hebben ook een ‘premium’ geluidssysteem, zodat je wat verder achterover kunt leunen en genieten van je muziekselectie. Om veiligheidsredenen kun je geen Netflix of andere apps voor videostreaming gebruiken via Android Auto. Plex ondersteunt bijvoorbeeld wel Android Auto, maar laat je dan alleen door je muziek bladeren. Je kunt onderweg natuurlijk ook gewoon je zaken afhandelen. Denk aan het bellen van een bepaalde contactpersoon, lezen van berichten die je met WhatsApp of Telegram hebt ontvangen, of je agenda raadplegen. Dit laatste kan overigens pas sinds een update eind vorig jaar. Handig: je kunt bij afspraken direct het betreffende contact bellen of naar diegene toe navigeren.

©PXimport

Tip 08: Meer mogelijkheden

Een voordeel van Android Auto is dat je eenvoudig updates kunt ontvangen voor nieuwe mogelijkheden. Onlangs zijn ook al enkele interessante updates uitgebracht. Zo kun je op een breed scherm twee apps naast elkaar gebruiken in split screen. Handig als je tijdens het navigeren ook Spotify in beeld wilt houden, zonder tussen de twee te hoeven schakelen. De primaire app wordt in het groot weergeven, de tweede app een stuk kleiner aan de rechterkant. Ook komen er enkele via de stem – met Google Assistant – te bedienen ‘wegvriendelijke’ games beschikbaar, zoals quizzen of vragen in de trant van Trivia en Jeopardy. Games waarvoor je actief naar het scherm moet kijken worden niet ondersteund.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond
© M.studio - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 fonduesets voor een gezellige avond

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week voor je op zoek naar zulke aanbiedingen. Met Kerst en Oud en Nieuw voor de deur is het weer tijd om te bedenken wat je wil gaan eten. Wat dacht je van fondueen? Met deze vijf fonduesets maak je indruk op je vrienden en familie.

Met een fondueset smelt je de lekkerste kazen en dep je je broodje of vlees in bouillon of kaas. Fonduesets zijn de ultieme sfeermakers voor de feestdagen, of het nu met vrienden is of familie en of je kiest voor romige kaas, bouillon of chocolade; het is op en top genieten. Een absolute must-have voor elke levensgenieter en perfect voor de feestdagen. Wij vonden vijf betaalbare fonduesets voor je.

Boska Elektrische Fondueset Pro - 8 personen

De Boska Elektrische Fondueset Pro is ontworpen voor liefhebbers van kaas‑ en vleesfondue. De set bestaat uit een geëmailleerde gietijzeren pot met een inhoud van circa 2,15 liter, waardoor je genoeg ruimte hebt voor een volledige kaasfondue of bouillon. Het verwarmingselement is elektrisch en beschikt over een instelbare thermostaat; hierdoor kun je de temperatuur naar wens aanpassen voor verschillende soorten fondue. Een handig indicatielampje laat zien wanneer het element aan staat. De pot staat op een stevige basis en heeft een extra lang snoer van twee meter, zodat je hem makkelijk midden op tafel plaatst. Bij de set worden acht fonduevorken geleverd die zijn voorzien van gekleurde markeringen. De combinatie van gietijzer en emaille zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling en eenvoudige reiniging.

Swissmar Lausanne 11‑delige fondueset - 6 personen

De Zwitserse fabrikant Swissmar levert met de Lausanne een 11‑delige fondueset die is gericht op traditioneel fonduen. De set bestaat uit een koperen pan met een geëmailleerde binnenkant en een zware RVS‑branderschaal. Doordat koper de warmte snel opneemt en verdeelt, is de fondue snel op temperatuur. De pan staat op een robuuste stalen houder waarin een brander met regelaar zit; hiermee pas je de vlamsterkte aan voor kaas‑, bouillon‑ of chocoladefondue. In de doos zitten verschillende accessoires, waaronder zes vorkjes en een branderschaal. Deze set is niet elektrisch, waardoor je hem zelfs buiten of op de camping kunt gebruiken.

Mäser Fondueset - 4 personen

De fondueset van Mäser bestaat uit een roestvrijstalen pan met bijbehorende brander. Roestvrij staal is slijtvast en eenvoudig te reinigen; je kunt de pan na gebruik in de vaatwasser zetten. De set heeft een inhoud van rond één liter, voldoende voor een kaas‑ of chocoladefondue voor een klein gezelschap. Er worden meerdere fonduevorkjes meegeleverd met gekleurde puntjes om ze te onderscheiden. Dankzij de stevige basis staat de pan stabiel op tafel, terwijl de gelijkmatige warmteverdeling voorkomt dat de inhoud aanbrandt. Omdat het geen elektrisch toestel is, gebruik je de brander met brandgel of spiritus.

Baumalu 385050 fondueset - 6 personen

Deze fondueset van Baumalu bestaat uit een zware gietijzeren pan die op een decoratieve houten plaat staat. Gietijzer houdt de warmte goed vast en is geschikt voor zowel kaas‑ als chocoladefondue. De bijgeleverde brander plaats je onder de pan; je regelt de vlamsterkte met een draaiknop. Omdat de pot stevig op de houten plaat staat, blijft hij stabiel en kras je niet op de tafel. In de set zitten fonduevorkjes met houten handvatten.

Tristar FO‑1107 Fonduepan - 8 personen

De Tristar FO‑1107 is een elektrische fondueset met een inhoud van ongeveer 1,5 liter. Je gebruikt deze pan voor verschillende soorten fondue, zoals kaas, bouillon of chocolade. Het verwarmingselement levert circa 1000 watt en heeft een instelbare thermostaat, zodat je de temperatuur kunt aanpassen aan het type fondue. Een indicatielampje geeft aan wanneer het apparaat actief is. De pan heeft een antiaanbaklaag, een cool‑touch handgreep en staat op een antislipvoet voor extra stabiliteit. Er worden acht fonduevorkjes meegeleverd en door de ring bovenop blijven de vorkjes op hun plek tijdens het fonduen.

▼ Volgende artikel
Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde
© px.palette
Huis

Van papier tot pixels: altijd je administratie op orde

Papieren facturen, garantiebonnetjes, contracten en andere documenten slingeren al snel overal rond. Waarom niet alles digitaal bewaren, zodat je het in enkele klikken terugvindt? In dit artikel vind je gratis tools en praktische tips om je administratie te scannen, te taggen, doorzoekbaar te maken en veilig op te slaan zonder veel gedoe.

Wat gaan we doen?

We geven diverse tips en tools om administratieve en andere papieren documenten efficiënt en ordelijk te digitaliseren. Dat gaat van scannen en OCR’en tot organiseren, automatiseren, back-uppen en meer.

Tip 1: Scanner

Stel, je wilt een hele reeks documenten digitaliseren, zoals garantiebewijzen of facturen. We gaan ervan uit dat je een scanner in huis hebt, eventueel als onderdeel van een all-in-one-printer. Zo’n toestel is goed geschikt voor stabiele, rechte scans, en een (soms optionele) documentinvoer maakt het extra handig bij grotere aantallen. Je scant het best op zo’n 300 dpi, in grijswaarden of kleur, en bewaart het resultaat bij voorkeur als pdf. Helaas genereert de meegeleverde scansoftware vaak alleen pdf’s met een afbeelding van de tekst, waardoor je die later niet kunt doorzoeken of kopiëren.

©OttoPles

Er bestaan ook heel wat printers met een ingebouwde scanner.

Tip 2: NAPS2

Gebruik in dit geval beter scansoftware met geïntegreerde OCR, zoals het gratis en opensource NAPS2 (www.naps2.com, Windows, macOS en Linux). Start de app, klik op Nieuw profiel en op Apparaat kiezen om je scanner te selecteren. Je kunt kiezen uit drie drivertypes: WIA (ingebouwd in Windows, beperkt), TWAIN (krachtiger) en ESCL (voor moderne netwerk- of wifi-scanners, vergelijkbaar met Apple AirScan). Doorgaans kies je voor TWAIN. Stel de scanopties in en open Geavanceerd voor extra instellingen. Typ een profielnaam en bevestig met OK.

Klik nu op de knop OCR en download de gewenste talen, zoals Dutch en English. Plaats een vinkje bij PDFs doorzoekbaar maken middels OCR en kies taal en modus (Snel of Beste). Vink ook de andere opties aan en druk op Scannen.

Klik daarna op het pijlknopje bij PDF opslaan en kies PDF-instellingen. Vul bij Standaard bestandspad een bestandsnaam in – gebruik eventueel ‘placeholders’ als $(YY)-$(MM)-$(DD) – en kies bij Compatibiliteit bij voorkeur PDF/A, zoals PDF/A-2b. Dit formaat slaat namelijk alle lettertypes, kleurprofielen en structuurinformatie in het bestand zelf op, wat ‘garandeert’ dat je het document ook jaren later nog in zijn oorspronkelijke vorm te zien krijgt. Vink Onthoud deze instellingen aan, klik op OK, selecteer de scans en kies PDF opslaan. Het is trouwens ook mogelijk om een (niet-doorzoekbaar) pdf-bestand in NAPS2 te importeren, dit vervolgens te OCR’en en als PDF/A te bewaren.

NAPS2 is prima opensource-scansoftware, met geïntegreerde meertalige OCR-module.

Pdf-printer

De focus van dit artikel ligt op papieren brondocumenten, maar we willen zeker ook (de gratis versie van) PDFCreator vermelden (www.pdfforge.org/pdfcreator). Je kunt deze namelijk als virtuele printer installeren om zo allerlei documenttypen om te zetten naar PDF(/A).

Start na installatie de app, open het tabblad Printer, vink PDFCreator aan en kies via de moersleutel het bestaande profiel PDF/A (archiefbestand). Bevestig met Opslaan en sluit de app. Open nu een document in een willekeurige toepassing, open het afdrukvenster en selecteer PDFCreator als printer. Een dialoogvenster opent waarin je het document meteen kunt opslaan als PDF/A-bestand (standaardversie 2b, maar dit is aanpasbaar via het uitklapmenu).

Je kunt zo’n virtuele printer ook inzetten om documenten automatisch als PDF/A op te slaan in een zelf te bepalen map. Maak hiervoor in PDFCreator op het tabblad Profielen een nieuw profiel aan (bijvoorbeeld PDF/A in map Facturen), kies bijvoorbeeld PDF/A-2b als formaat en geef tevens een specifieke opslaglocatie op. Koppel dit profiel op het tabblad Printer aan een nieuwe virtuele printer (bijvoorbeeld PDF/A-facturen). Zo maak je meerdere profielen en printers aan, waarbij elk PDF/A-bestand automatisch in een andere map terechtkomt.

Je kunt ook meerdere virtuele printers aanmaken, telkens met een aangepast profiel.

Tip 3: Mobiel

Een vlakbedscanner is zeker handig, maar niet noodzakelijk, want je kunt tegenwoordig ook prima scannen met je smartphone. Met de juiste app wordt het beeld automatisch ge-OCR’d en indien nodig rechtgetrokken. Een van de betere apps is Adobe Scan, beschikbaar via www.kwikr.nl/adobescan of in de appstore van Android en iOS.

Installeer en start de app. De gratis versie volstaat meestal, al laat de betaalde versie (circa 10 euro per maand) je onder meer tot 100 pagina’s per bestand scannen (in plaats van 25) en pdf’s exporteren naar Office 365-formaten.

Meld je aan, bijvoorbeeld via je Google-account, en tik op Scan. Je kunt het resultaat onder meer uitsnijden, roteren en de helderheid en het contrast aanpassen. Kies Blijven scannen voor extra pagina’s of tik op PDF opslaan zodra je klaar bent. De pdf belandt standaard in je Adobe-account (https://acrobat.adobe.com), maar je kunt het bestand ook delen of (via Meer) bijvoorbeeld opslaan in Google Drive. Het pdf-bestand is standaard doorzoekbaar, controleer bij Voorkeuren of Tekstherkenning uitvoeren op opgeslagen PDF wel is ingeschakeld, maar het is geen PDF/A. Wil je dat, dan kun je het bestand alsnog omzetten met reeds eerder vermelde, gratis tools als NAPS2 of PDFCreator (zie ook kader ‘Pdf-printer’).

Met (het gratis) Adobe Scan kun je ook meerdere pagina’s laten OCR’en en in één pdf bewaren.

Tip 4: Tags koppelen

Om naderhand snel het gewenste document te kunnen terugvinden, zorg je er dus allereerst voor dat je documenten doorzoekbaar zijn (bij pdf’s kan dit via OCR: zie tip 2). Je kunt gerust ook zelf extra trefwoorden, zeg maar digitale kleefbriefjes, aan je documenten koppelen.

Met een tool als TagSpaces (www.tagspaces.org, Windows, macOS en Linux) tag je in één keer meerdere bestanden en mappen met eigen trefwoorden. Bestaande tags voeg je simpelweg toe door ze naar bestanden te slepen. TagSpaces heeft ook een krachtige zoekfunctie waarmee je snel documenten met de juiste tag(s) terugvindt.

Handig zijn ook ‘smart tags’: je bepaalt dan zelf de criteria, waarna nieuwe bestanden automatisch de juiste tags krijgen. Deze tags kun je opslaan in aparte sidecar-bestanden (JSON) of je voegt ze achteraan de bestandsnaam toe: een bestand als aanpassing.pdf bijvoorbeeld wordt dan iets als aanpassing[huur indexering].pdf. De betaalde Pro-versie (42 euro per jaar) heeft enkele geavanceerde opties, zoals het toekennen van tags op basis van lokale AI-taalmodellen.

TagSpaces is een krachtige taggingtool, maar met een zekere leercurve.

Tip 5: Tags zoeken

Vind je TagSpaces toch wat overkill, dan zijn er andere manieren om documenten van (doorzoekbare) trefwoorden te voorzien. Je kunt in Verkenner (met sneltoets F2) trefwoorden toevoegen aan de bestandsnaam, maar het kan ook anders. Klik met rechts op een bestand of selectie, kies Eigenschappen en open het tabblad Details. Afhankelijk van het bestandstype kun je hier tags toevoegen bij velden als Titel, Onderwerp, Labels, Categorieën en Opmerkingen. Dit werkt goed bij bijvoorbeeld Office-bestanden en afbeeldingen, maar pdf-documenten laten zich minder makkelijk taggen. Dit kan bijvoorbeeld wel bij het aanmaken van zo’n document vanuit NAPS2 of PDFCreator. Bij deze laatste kun je bij een profiel titel, auteur, onderwerp en trefwoorden meegeven.

Vanuit de Verkenner kun je vervolgens zoeken op deze tags, ook in pdf-bestanden (ook al zijn ze niet zichtbaar op het tabblad Details). Navigeer naar de juiste map of het station en typ in de zoekbalk van de Verkenner labels:<trefwoord>.

Werkt dit niet, dan ontbreekt waarschijnlijk een geschikt zoekfilter. Je kunt zo’n Adobe-IFilter alsnog installeren via deze link. Je kunt dit controleren vanuit het Configuratiescherm: open Indexeringsopties, klik op Geavanceerd en scrol op het tabblad Bestandstypen naar pdf. Daar hoort PDF Filter (of eventueel Reader Search Handler) te staan, en Eigenschappen en inhoud van het bestand indexeren moet zijn ingeschakeld. Zorg er tevens voor dat alle gewenste mappen zijn opgenomen bij Deze locaties beheren (via de knop Wijzigen).

Met het juiste filter kun je ook vanuit de Verkenner naar tags binnen pdf-documenten zoeken.

Tip 6: Opslagstructuur

Je documenten zijn nu doorzoekbaar en mogelijk ook getagd, maar er is nog een derde belangrijk aspect: bewaar alles met logische bestandsnamen in een doordachte mappenstructuur.

Voor bestandsnamen plaats je de belangrijkste info, zoals projectnaam en/of datum, liefst vooraan. Gebruik de ISO-notatie (JJJJ-MM-DD), zodat je bestanden makkelijk chronologisch sorteert. Zoals vermeld in tips 4 en 5 kun je de naam aanvullen met trefwoorden, gescheiden door een koppelteken of onderstrepingsteken (vermijd spaties of speciale tekens). Eventueel voeg je achteraan een versienummer toe, zoals _v1. Een voorbeeld is 2025-08-31_Huurcontract_Appartement_v1.pdf.

Breng de bestanden onder in een logische structuur, bijvoorbeeld op datum, per project of klant, of per categorie (zoals Huis, Werk, Gezondheid, Financieel enzovoort). Je zult merken: dankzij consistente map- en bestandsnamen vind je documenten sneller terug.

Sneller zoeken binnen een logische mappenstructuur (en met labels).

Tip 7: Organisatietool

Je hebt een logische mappenhiërarchie opgezet, maar je moet natuurlijk ook zorgen dat documenten in de juiste map terechtkomen. Externe hulp van een organisatietool als het gratis Dropit (www.dropitproject.com, werkt nog onder Windows 11) of File Juggler (www.filejuggler.com, betaalde versie 44 euro) kan daarbij handig zijn. We bekijken kort deze laatste.

Start de geïnstalleerde tool op en klik op Add rule (of eerst op Add rule group als je de regels wilt categoriseren). Stel dat je alle pdf’s die in de map \gedeeld terechtkomen automatisch wilt verplaatsen op basis van trefwoorden. Vul dan Description in en klik op de knop met drie puntjes bij Monitor om de bronmap te kiezen. Via het tandwielpictogram kun je eventueel Examine everything regularly <frequentie> between checks instellen, wat ook goed werkt voor gedeelde netwerkmappen.

Klik daarna op de plus-knop bij If en stel het filtercriterium in, bijvoorbeeld: Any of the following / Other / PDF Properties / Keywords. Bevestig met Insert en geef het trefwoord op bij Contains / Text. Je kunt via de plus-knop extra filters instellen en kiezen tussen Any of All of the following.

Leg nu de gewenste actie vast bij Then: klik op de plusknop, kies bijvoorbeeld Move file en vul de doelmap in bij to. Bewaar je filter met Save and close. Op het tabblad Rules klik je op de pijlknop naast je filter om het te activeren. Test het resultaat.

Organiseer je bestanden automatisch op basis van eigen, gecombineerde zoekfilters.

DMS

Met de tips rond doorzoekbaar maken, taggen en ordenen uit dit artikel, en met tools als TagSpaces en File Juggler, raak je al ver. Wil je je administratie nog professioneler organiseren, dan kom je uit bij een volwaardig Document Management System, kortweg DMS. Flexibele opensource-tools zijn bijvoorbeeld Papermerge en Paperless NGX. Beide installeer je het makkelijkst op Windows via Docker (Docker Desktop for Windows, met WSL2).

Na installatie bereik je het browserdashboard van de tool standaard via http://<ip-adres>:8000. Beide tools bieden OCR aan om gescande documenten doorzoekbaar te maken. Je documenten kunnen ook automatisch worden verwerkt op basis van eigen filters, en er zijn krachtige zoekopties ingebouwd. Beide tools kun je meteen uitproberen via een online demo (log in met demo / demo).

Een krachtig DMS als Paperless-ngx maakt het bijhouden van je administratie veel efficiënter.

Tip 8: Zoektool

Zoals gezegd laat de ingebouwde zoektool in Windows je met de juiste filters en instellingen ook zoeken naar metadata, zoals trefwoorden in pdf’s. Met zoekfilters en operatoren zijn zelfs complexe opdrachten mogelijk, zoals labels:factuur auteur:Toon van Daele grootte:>300kB gewijzigdop:dit jaar. Echt gebruiksvriendelijk of handig is deze functie helaas niet. Je bent dan beter af met een tool als Agent Ransack (alias Filelocator Pro, www.mythicsoft.com/agentransack). Ook de gratis Lite-versie ondersteunt netwerkshares, Booleaanse operatoren, reguliere expressies en zoeken naar metadata via IFilter.

Start de tool, zet deze op Expert en open het tabblad Hoofd. Vul bij Bevat tekst je zoekterm in en bij Zoek in het gewenste station of de map. Eventueel kun je ook filters instellen voor Grootte en Gewijzigd Na / Voor. Op het tabblad Datum voeg je extra tijdsfilters toe en op het tabblad Opties vink je zeker Office en PDF documenten aan. Vul je bij Bevat tekst een pdf-trefwoord in, dan vindt Agent Ransack ook de bijbehorende bestanden. In het tabblad Treffers (rechtsonder) zie je bij gevonden bestanden bijvoorbeeld Keywords: <gezocht_trefwoord>. Met een dubbelklik open je meteen het bestand.

Agent Ransack laat gecombineerde en krachtige filters toe en zoekt ook in metadata.

Tip 9: Back-ups

Je administratie digitaliseren is een goed idee, maar dit is pas veilig met een degelijke back-upstrategie. Het best hanteer je hier de 3-2-1-regel: drie datakopieën (hoofdversie en twee back-ups), op twee soorten media, waarvan minstens één kopie op een andere locatie. Zo bescherm je je data tegen hardwarestoringen, ransomware, brand en diefstal.

Een uitstekende gratis en opensource back-uptool is Duplicati (www.duplicati.com, Windows en macOS), die we zelf al jaren dagelijks geautomatiseerd gebruiken voor back-ups naar zowel een netwerkschijf (NAS) als de cloud (Google Drive).

Installeer het gedownloade msi-bestand. Klik na afloop met rechts op het programma-pictogram in het Windows-systeemvak en kies Open om het browserdashboard te starten. Verschijnt First Run Setup, klik dan op Yes en stel een wachtwoord in. Je kunt Duplicati in je browser openen via http://localhost:8200. Wil je ook toegang vanaf een andere pc in je netwerk, open Instellingen in Duplicati en vink Remote toegang toestaan aan, zodat het dashboard bereikbaar is via http://<intern_ip-adres>:8200. Klik vervolgens op +Back-up toevoegen, laat Een nieuwe back-up instellen geselecteerd en vul een naam in. Schakel bij opslag buiten je netwerk versleuteling in. Geef vervolgens doel- en bronlocatie op en bepaal wanneer en hoe vaak de back-up wordt uitgevoerd. Duplicati maakt standaard incrementele back-ups, waarbij alleen nieuwe of gewijzigde data worden opgeslagen, waardoor het back-upvolume beperkt blijft.

Duplicati is een betrouwbare, gebruiksvriendelijke en flexibele back-uptool.

Tip 10: Beveiliging

Een goede back-upstrategie is cruciaal om je data veilig te bewaren, maar veiligheid draait ook om privacy. De beste manier om te voorkomen dat onbevoegden inzage krijgen in je (medische, financiële …) gegevens is versleuteling. In tip 9 vermeldden we al dat je in Duplicati back-ups automatisch kunt versleutelen met sterke AES-256-encryptie. Maar ook de data op je originele opslaglocatie wil je wellicht beveiligen.

Hiervoor kun je een gratis opensource-tool als VeraCrypt gebruiken, die naast containerbestanden ook complete partities of schijven kan versleutelen met sterke algoritmen als AES-256. We hebben niet de ruimte hier verder op in te gaan, maar hier vind je meer uitleg. Ook handig is Cryptomator om via je lokale synchronisatiemap data te versleutelen bij cloudopslagdiensten als Google Drive, OneDrive of Dropbox. Je vindt hier meer uitleg daarover.

Daarnaast kun je voor diverse documenttypes ook individuele bestanden beveiligen met een wachtwoord, al is dit vaak minder robuust dan een volledig versleutelde opslaglocatie. Dit kan bijvoorbeeld vanuit verschillende Office-applicaties, maar ook met pdf-tools zoals NAPS2 (bij PDF-instellingen vink je PDF versleutelen aan) en PDFCreator (bij Profielen, via Actie toevoegen / Versleuteling).

Ook in NAPS2 kun je pdf-documenten met een wachtwoord beveiligen.