ID.nl logo
Review: WoonVeilig Alarmsysteem
© Reshift Digital
Huis

Review: WoonVeilig Alarmsysteem

Eigen haard is goud waard. Om die reden wil je er ook voor zorgen dat anderen niet zomaar bij jouw waardevolle eigendommen kunnen komen. Uiteraard zijn er al vele jaren alarmsystemen op de markt die je hierbij kunnen helpen. Wat echter een stuk meer van deze tijd is, zijn de alarmsystemen die je via internet altijd en overal volledige controle over jouw huis geven. Om hier eens van te proeven ben ik aan de slag gegaan met een alarmsysteem van WoonVeilig.

Het systeem waar ik mee aan de slag ben gegaan bestond uit het WoonVeilig basisalarmsysteem aangevuld met een optionele nachtzicht camera en een slimme stekker. Onder het basisalarmsysteem vallen een huiscentrale, twee bewegingsmelders, een deur/raamcontact, een afstandsbediening en het bedieningspaneel. Eventueel is dit pakket ook uit te breiden met bijvoorbeeld lekkage- of rookmelders.

©PXimport

Het systeem waarmee ik aan de slag ben gegaan.

Installatie

bij het uitpakken van het basisalarmsysteem viel me direct op dat de producten in de doos erg hoogwaardig aanvoelen. Bij de producten is een stapsgewijze handleiding gevoegd die het eenvoudig maakt om het hele systeem aan te sluiten. Alle producten in de doos zijn namelijk vooraf al met elkaar gekoppeld, waardoor je zelf alleen de huiscentrale hoeft aan te melden via internet en vervolgens alle producten een plek in je huis moet geven.

Voor het alarmsysteem bij mij thuis werd bezorgd had ik alvast de accu van mijn boor opgeladen, aangezien ik had verwacht de nodige gaten te moeten boren. Bij het openen van de doos kwam ik er echter achter dat voor alle onderdelen dubbelzijdige tape met klittenband aanwezig was in de doos. Aangezien alle onderdelen ook nog eens draadloos zijn was het monteren ervan ongeveer net zo eenvoudig als het plakken van magneten op een koelkast.

De optionele camera en slimme stekker die bij de set werden geleverd, waren nog niet gekoppeld met het de huiscentrale. Dit moest ik zelf nog doen via de website van WoonVeilig. Voor de camera heeft dit de nodige problemen opgeleverd, aangezien het internet in mijn hele huis plat ging wanneer ik deze aansloot op het internet. Het gebruiken van een andere router heeft dit probleem opgelost, maar het was wel even een omschakeling in vergelijking met de eenvoud waarmee ik het basisalarmsysteem heb kunnen installeren.

Abonnement

Voor het gebruik van het WoonVeilig systeem is een abonnement vereist. Om standaard gebruik te maken van het systeem sluit je een abonnement af van 8,95 euro per maand. Hiervoor krijg je toegang tot het beheer van je systeem via internet en krijg je geautomatiseerde meldingen op je telefoon of e-mail. Het basisabonnement is uit te breiden met een abonnement voor video of een verbinding met de meldkamer. De kosten van het basisabonnement vind ik erg schappelijk voor wat je hiervoor krijgt. Wel vind ik het jammer dat het beveiligingssysteem zonder dit abonnement nagenoeg onbruikbaar wordt. Zo kun je zonder het abonnement het systeem alleen nog aansturen via het bedieningspaneel of de afstandsbediening. Het beheer van het systeem is dan niet meer toegankelijk.

Thuisgebruik

Voor het gebruik van het alarmsysteem worden er een bedieningspaneel en een afstandsbediening meegeleverd. Voor het bedieningspaneel is het mogelijk om verschillende toegangscodes in te stellen die vervolgens kunnen worden toegewezen aan specifieke personen. Het systeem slaat af- en aanmeldingen van het systeem op, zodat je precies kunt zien wie er op welk tijdstip in huis is geweest. Erg handig voor wanneer je bijvoorbeeld de schilder tijdelijk toegang wil geven tot je huis. Dit kan echter ook nog eenvoudiger met behulp van de afstandsbediening die je tijdelijk aan iemand kunt uitlenen.

Op afstand

Wat mij persoonlijk het meeste aanspreekt aan het beveiligingssysteem is de mogelijkheid om het aan te sturen vanaf mijn smartphone. De app is beschikbaar voor Android, iPhone en iPad. Zelf heb ik de app getest op mijn iPhone.

Met behulp van de app heb je onder andere de mogelijkheid om het alarmsysteem aan of uit te zetten, meldingen te bekijken, live beelden van eventuele camera’s op te vragen en slimme stekkers te beheren. Met deze app op mijn telefoon had ik echt het idee dat ik dag en nacht totale controle had over wat er in mijn huis gebeurde. Dit geeft een veilig gevoel. Wel vond ik de werking van de app wat omslachtig. Zo moet je bij elk gebruik opnieuw inloggen en kan het lang duren voor bijvoorbeeld een in- of uitschakeling is doorgevoerd. Dit neemt niet weg dat alle functies wel gewoon werken en dat is toch het belangrijkste in het geval van een beveiligingssysteem.

©PXimport

Zowel in lichte als donkere situaties laat de camera je zien wat er in huis gebeurt.

Een van de leukste functies aan de app is de mogelijkheid om live beelden van je huis te bekijken, wanneer je een of meerdere camera’s op je beveiligingssysteem hebt aangesloten. De beelden zijn niet heel scherp, maar ruim voldoende om te zien wat er in huis gebeurt. Ook ‘s nachts zijn de beelden duidelijk genoeg door de infraroodfunctie.

Meldingen

Misschien wel een van de belangrijkste functies van een alarmsysteem is dat het systeem meldingen geeft bij mogelijke problemen. Het systeem van WoonVeilig doet dit bij het basisabonnement niet naar een meldkamer, maar naar opgegeven contactpersonen. Zo kun je zelf instellen wie er meldingen moeten krijgen bij calamiteiten.

In de praktijk blijkt dit prima te werken. Zo ben ik mijn huis binnen gegaan, terwijl het alarmsysteem was ingeschakeld. Zodra ik in het zicht kwam van de eerste bewegingssensor, begon de huiscentrale te piepen en nog geen twee seconden later ging mijn telefoon af. Een geautomatiseerde stem vertelde me vervolgens precies in welke kamer er een melding was geweest. Wil je dat er bij een melding ook direct een beveiliger naar je huis komt, dan zul je ook de WoonVeilig BeveiligerAanHuis service moeten afsluiten. Het mindere hieraan is, dat hiermee wel het grote voordeel van de lage maandelijkse kosten weg is.

©PXimport

De app vond ik wat omslachtig

Conclusie

Het WoonVeilig alarmsysteem is een kwalitatief goed systeem dat over het algemeen erg eenvoudig is te installeren. Met een relatief goedkoop abonnement is het mogelijk het systeem volledig via een online omgeving aan te sturen. Wel jammer is dat het systeem zonder dit abonnement nagenoeg onbruikbaar is. Ook is de app voor deze aansturing iets omslachtig, maar dit neemt niet weg dat de app voldoende functionaliteit biedt om met een veilig gevoel je huis te verlaten. Mocht er toch nog iemand in huis willen komen, dan ben je daar binnen enkele seconden van op de hoogte met het systeem.

WoonVeilig Alarmsysteem

Prijs

Basispakket: 299 euro

Camera: 199 euro

Slimme stekker: 54,95 euro

Abonnement vanaf: 8,95 euro per maand

App iPad, iPhone, iPod touch (met iOS 4.0 of later) en Android (2.2 of later)

Pluspunten

- Eenvoudige installatie

- Lage maandelijkse kosten

- Kwalitatief hoogwaardig

- Altijd en overal zicht op je huis

Minpunten

- Systeem zonder abonnement nagenoeg onbruikbaar

- App is omslachtig

SCORE: 8/10

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: