ID.nl logo
Dit zijn de beste AirTag-alternatieven voor Android
Huis

Dit zijn de beste AirTag-alternatieven voor Android

Met de Apple AirTag raak je nooit meer je sleutels, tas of portemonnee kwijt. Hoewel de AirTag in principe ook compatibel is met Android-telefoons via de NFC-reader, werkt de tracker verreweg het beste in combinatie met een Apple-apparaat zoals je iPhone of iPad. Android-gebruikers die een tracker willen voor hun sleutels, kunnen beter op zoek gaan naar AirTag-alternatieven. Wij zetten de beste voor je op een rijtje.

Wat gaan we doen?

In dit artikel leggen we je enkele alternatieven voor Apple's AirTag voor die je kunt gebruiken met een Android-smartphone.

Een AirTag van Apple is een handig apparaatje om niets uit het oog te verliezen. Een AirTag is ongeveer zo groot als een sleutelhanger, en kan daarom makkelijk in een tas worden gestoken, aan de sleutelbos of zelfs aan de halsband van je huisdier. Via de Zoek Mijn-app op je Mac, iPhone of iPad kun je vervolgens de AirTag tot op de meter nauwkeurig lokaliseren. De AirTag is voorzien van een batterijtje dat ongeveer een jaar mee moet gaan en daarna makkelijk vervangen kan worden.

Om dit mogelijk te maken gebruikt Apple het Find My-netwerk. Hier zijn bijvoorbeeld alle iPhones mee gekoppeld. Wanneer een willekeurige iPhone in de buurt van zo'n AirTag komt geeft deze zijn locatie door aan Apple, zodat de AirTag-eigenaar kan zien waar de AirTag connectie maakte. Dat kan bijzonder nauwkeurig door de locatiebepaling van de iPhone die werkt met GPS en wifi.

De connectie tussen de AirTag en het voorbijkomende Apple-apparaat verloopt via bluetooth. De bluetooth Low Energy (bluetooth LE)-verbinding zorgt voor de lange accuduur bij Airtags. Het bluetooth-signaal van de AirTag wordt opgepikt door bijvoorbeeld de voorbijkomende iPhone. Voorzien van een locatie en doorgestuurd naar Apple, zodat de AirTag-gebruiker kan zien waar zijn AirTag is in de Zoek Mijn-app.

Superhandig. Ook omdat de AirTag-technologie ook ingebakken zit in bijvoorbeeld AirPods, zodat je die makkelijk terugvindt. Maar er zijn een paar keerzijdes. Zo is AirTag-stalking echt een probleem. Een ander probleem is dat AirTags natuurlijk naadloos passen in het ecosysteem van Apple-apparatuur. Maar gebruik je een apparaat dat niet van Apple is, dan heeft Apple het systeem dermate dichtgetimmerd dat functionaliteit beperkt is.

Met een AirTag aan je tas weet je 'm makkelijk terug te vinden bij verlies.

Wat wel de mogelijkheden zijn lees je in ons artikel: Zo kun je een AirTag gebruiken op een Android-smartphone

Helaas is een AirTag dermate gemankeerd voor niet-Apple apparaten dat je beter op zoek kunt gaan naar alternatieven. Deze alternatieven maken echter geen gebruik van het enorme Zoek Mijn-netwerk waar Apple wel mee werkt.

Galaxy SmartTag

Zoals we Samsung kennen waren ze er als de kippen bij om Apple's technologie na te maken. Niet alleen de positieve punten worden gekopieerd, ook de negatieve. Zo heeft Samsung met Galaxy Find Network een identiek netwerk als Apple's Zoek Mijn-netwerk opgetuigd. Maar net als Apple wordt functionaliteit moedwillig beperkt door functionaliteit te beperken: Galaxy SmartTags werken alleen met Samsung Galaxy-apparaten. Zo lijkt Samsung net als Apple meer prioriteit te geven aan de eigen belangen dan aan het terugvinden van je tag.

Tile Pro 

De Tile Pro is een van de bekendste bluetooth-trackers voor je sleutels. Het bedrijf achter de Tile was dan ook niet te spreken over de AirTag van Apple en beticht het bedrijf van oneerlijke concurrentie. De Tile Pro blinkt uit als sleuteltracker, al is het alleen al vanwege het bereik van 120 meter. Dat is meer dan de 100 meter van de AirTag en ook veel andere bluetoothtrackers halen dit bereik niet. Bovendien is de batterij vervangbaar, waardoor de tracker lang meegaat. 

Tile Slim

Ben je op zoek naar een tracker voor je portemonnee, dan kun je het beste kiezen voor de Tile Slim. Deze dunne tracker past perfect in je portemonnee en de batterij gaat maar liefst drie jaar mee, hetgeen twee jaar langer is dan de batterij in de Tile Pro. Het grote nadeel is dat de batterij niet vervangbaar is. Bovendien mist de tracker een gaatje, waardoor je deze niet aan je sleutelbos kunt hangen. De Tile Slim is dus echt puur voor in je portemonnee. 

Chipolo One 

De Chipolo One is met een adviesprijs van rond 24 euro wat aantrekkelijker geprijsd dan de Tile Pro, dat een prijskaartje heeft van 39 euro. Een aanzienlijk verschil. Bovendien maakt de gps-tracker van Chipolo een enorm luid geluid, zodat je je sleutelbos gemakkelijk kunt terugvinden. Ook handig is de optie dat het alarm van de tracker vanzelf afgaat als de afstand tussen je telefoon en de tracker te groot wordt. Zo voorkom je dat je belangrijke spullen, zoals je sleutels of portemonnee, ergens laat liggen. 

©PXimport

Nut 4 Focus 

De Nut 4 heeft ten opzichte van zijn voorganger een verbeterd geluidssignaal en ziet er bovendien wat strakker uit. De tracker is voorzien van een handige antidiefstalfunctie: als je telefoon te ver uit de buurt van de Nut 4 is, dan geeft je smartphone een alarmsignaal af. Het bereik is met 50 meter wel beperkt ten opzichte van andere trackers. Via Google Maps en de gps-functie van je smartphone kun je wel zien waar de verbinding tussen de Nut en de telefoon verbroken is.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.